Microsoft stopt met onbeperkte OneDrive-opslag

Microsoft heeft een aantal ingrijpende wijzigingen van zijn OneDrive-abonnementen aangekondigd. Niet langer hebben Office 365-gebruikers onbeperkte opslag, gebruikers met de gratis variant gaan van 15GB naar 5GB en het aantal abonnementen wordt flink uitgedund.

Vorig jaar maakte Microsoft bekend dat alle betalende gebruikers van Office 365 Home, Personal en University onbeperkte opslagruimte kregen in onlineopslagdienst OneDrive. Die toezegging trekt Microsoft nu weer terug, met de bekendmaking van de nieuwe storage plans op het OneDrive-blog. Het OneDrive-team schrijft dat sommige gebruikers meer dan 75TB aan data online hebben staan, terwijl het gemiddelde per gebruiker zo'n 5,5GB is. Het team zegt niet te willen focussen op zulke extreme back-upscenario's. Office 365-gebruikers moeten het vanaf nu doen met 1TB opslagruimte.

Microsoft voert ook veranderingen door in het gratis OneDrive-abonnement. Microsoft beperkt de opslagruimte van 15GB naar 5GB en de bonus van 15GB die gebruikers kregen om foto's op te slaan verdwijnt. Daarnaast verdwijnen de abonnementen met opslagruimte van 100GB en 200GB, nieuwe leden kunnen alleen nog kiezen voor een 50GB-abonnement, dat 1,99 dollar per maand kost. Deze wijzigingen worden begin 2016 van kracht. Voor wie al een abonnement met 100GB of 200GB heeft, verandert er niets.

Gebruikers die meer data op hun account hebben staan dan toegestaan volgens de nieuwe plannen, krijgen een melding van Microsoft en kunnen de extra data nog op zijn minst twaalf maanden laten staan. Microsoft biedt gratis gebruikers die meer dan 5GB data op hun OneDrive hebben staan een kosteloos jaarabonnement op Office 365 Personal aan. Wel is een creditcard voor registratie vereist. Betalende leden die vinden dat de dienst niet langer aan hun verwachting voldoet, kunnen hun geld terugvragen.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

03-11-2015 • 08:42

414

Reacties (414)

414
402
287
6
0
0
Wijzig sortering
Office 365-gebruikers moeten het vanaf nu doen met 1TB opslagruimte.
Dat bekent dus dat bij het Office 365-programma waarbij je 5 installaties mocht doen, en 5x 1 TB had, dat dus ook teruggeschoeft wordt tot 200 GB per man (dus 1 TB in totaal)?

Of moeten die 5 installaties het dan met maar 1 gezamenlijke OneDrive van 1 TB doen? Want dat zou ik al helemaal niet zien zitten ivm vertrouwelijkheid etc.
Ik had al de nieuwe variant van O365 kennelijk. Ik wist al niet beter dan max 1TB per persoon.
Ik had al de nieuwe variant van O365 kennelijk. Ik wist al niet beter dan max 1TB per persoon.
Voor individuele Office 365-pakketen was dat idd al zo.

Maar er is ook een Office 365-programma (sort of Family Pack) waarin je 5 Office-installaties kreeg, en ook 5x 1 TB opslag in OneDrive. Dus 5 TB voor het gehele programma.

Zoals ik het nu begrijp worden daarvan 4 TB afgenomen, en moet je het met zijn vijven dus met 1 TB gaan doen. Ik weet dus alleen niet of dat verdeeld gaat worden over 5x 200 GB of dat het een gezamenlijke box van 1 TB gaat zijn.
Ik heb de Family pack :) en AFAIK, blijft dat 5TB (1TB per account).

Edit:
Even ingelogd op mijn account, nog steeds zoals het was (1TB p.p., max 5 personen). Zolang ik geen melding in mijn accountmanagement en geen e-mail van Microsoft krijg, ga ik er echt vanuit dat in dat opzicht niks veranderd.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 470811 op 22 juli 2024 17:04]

Wordt volgend jaar volgens mij ook pas van toepassing.
Ik lees nergens dat de 5 x 1TB per gebruiker gaat veranderen voor het Nederlandse Office 365 Home. (er staat iets van per subscription maar was het hele idee niet dat Home 5 subscriptions biedt?)

https://products.office.com/nl-nl/office-365-home

(in de Engelse tekst staat inderdaad: "Subscription benefits for up to 5 users")

[Reactie gewijzigd door ddt3 op 22 juli 2024 17:04]

Same here. Heb nooit teogang gekregen tot onbeperkte opslag. Maar 1TB is meer dan zat. :)
.oisyn Moderator Devschuur® @wildhagen3 november 2015 11:30
Dat bekent dus dat bij het Office 365-programma waarbij je 5 installaties mocht doen
Rare conclusie. Ik lees dat er niet in. Er staat dat Office-365 gebruikers het met 1TB moeten doen. Als jouw Office 365 subscription 5 gebruikers heeft, dan zijn er dus 5 Office-365 gebruikers die het elk met 1TB moeten doen.

Eigenlijk was dit altijd al zo. Een tijdje terug zijn ze ineens overgegaan op ongelimiteerde opslag. Nu draaien ze dat effectief weer terug.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 22 juli 2024 17:04]

En daarbij verdubbelen ze de prijs / halveren ze de opslag voor nieuwe gebruikers. Beetje bizar dit. Lijkt alsof Microsoft teveel kadootjes heeft weg willen geven en dat er toen iemand van de business kwam die zei: "Ehm, jongens, dit is niet betaalbaar / Dit genereert geen winst meer"
Beetje bizar dit. Lijkt alsof Microsoft teveel kadootjes heeft weg willen geven en dat er toen iemand van de business kwam die zei: "Ehm, jongens, dit is niet betaalbaar / Dit genereert geen winst meer"
Zo bizar is het niet hoor, ze hadden een USP nodig om op te vallen tussen de andere cloud-providers, ze wisten van te voren al dat het teruggedraaid zou worden (onbeperkt is nooit houdbaar) alleen ze hebben wel even mooie reclame kunnen maken en daar ging het ze om.
Zoals het was bij de introductie van Office365:

Office 365 Personal: 1 gebruiker, 1TB
Office 365 Home: 5 gebruikers, 1TB per gebruiker
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod 3 november 2015 08:48
Ik vind het een bijzondere keuze om een maximum van 5GB te hanteren bij de gratis variant wanneer de gemiddelde gebruiker volgens Microsoft 5,5 GB opslag in gebruik heeft. Hier gaat men er vanuit dat gratis gebruikers onder het gemiddelde zullen zitten of een opschoonactie zullen gaan uitvoeren?
icrosoft biedt gratis gebruikers die meer dan 5GB data op hun OneDrive hebben staan een kosteloos jaarabonnement op Office 365 Personal aan.
Kortom, wanneer je gebruik wilt maken van het genoemde aanbod loont het om eerst boven de 5GB data te uploaden zodat je dit aanbod krijgt i.p.v. dat men dit zonder de genoemde randvoorwaarde (wat eigenlijk een negatief iets is voor MS) beschikbaar maakt?
Het gemiddelde per gebruiker is 5,5. De gemiddelde gebruiker zit daar waarschijnlijk onder. Het zijn degenen die excessief veel gebruiken die het gemiddelde omhoog halen.
De gemiddelde gebruiker gebruikt exact 5,5 GB als dat het gemiddelde per gebruiker is.

Hoe kan je iets simpels moeilijk maken? Door degene die excessief weinig gebruiken te negeren blijkbaar.
De gemiddelde gebruiker gebruikt exact 5,5 GB als dat het gemiddelde per gebruiker is.

Hoe kan je iets simpels moeilijk maken? Door degene die excessief weinig gebruiken te negeren blijkbaar.
Maar dat zegt niets over welk percentage er meer dan 5,5 GB gebruikt en welk minder.

Voorbeeld:
de dienst heeft drie gebruikers.
gebruiker 1 gebruikt 1 GB
gebruiker 2 gebruikt 2 GB
gebruiker 3 gebruikt 13,5 GB

Gemiddeld gebruikt elke gebruiker 5,5 GB. Echter 67% van de gebruikers (twee van de drie) gebruikt minder dan 5,5 GB.
Met een paar excessief grote gebruikers kun je een gemiddelde snel de hoogte in helpen.

@Frustus hieronder: Ik heb bewust maar drie gebruikers genomen. Als ik echter lees dat er gebruikers zijn met 75 TB aan data, dan kan ik me zomaar voorstellen dat die het geheel toch wel wat naar boven toe duwen.

[Reactie gewijzigd door feuniks op 22 juli 2024 17:04]

Op zo'n klein aantal gebruikers is dat zo. Maar als je enkele miljoenen gebruikers hebt, gaat jouw vlieger niet meer op.
Ehhh wel?!

1 iemand met 1TB samen met 649 mensen met 4GB is ongeveer 5,5GB.

(1000+(649*4))/650 = 5,53

Dus komt 4GB gemiddeld het meeste voor.
Misschien handig om in deze discussie onderscheid te maken tussen gemiddelde, modus en mediaan.

Het gemiddelde in jouw voorbeeld is 5,53. De modus (meest voorkomende waarde) en de mediaan (de middelste waarde) zijn beiden 4 GB. Deze verschillende waarden tegen elkaar afzetten geeft soms al een heel ander inzicht.
Huh? Al koffie gehad? Dat maakt toch helemaal niet uit. Als je vermenigvuldigt blijft het gemiddelde gelijk ;)
@Tweaker1234:
Het gemiddelde per gebruiker blijft i.d.d. die 5,5GB; maar de gemiddelde gebruiker (en da's iets anders; denk aan de mediaan of modus) gebruikt minder dan die 5,5GB. Bij 'gemiddelde gebruiker' denk ik aan de gebruiker die het vaakst voorkomt; niet aan het gemiddelde wat ze gebruiken. Het gemiddelde aantal GB's die ze gebruiken: da's altijd een scheve verdeling.

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 22 juli 2024 17:04]

Dat heet dan de modale gebruiker, dat is de naam voor de variant die het vaakst voorkomt.
@Mantlet:
In dit geval denk ik trouwens dat de modus 0 GB is... ;)
Daar hebben ze ook wel percentiel voor uit gevonden in de statistiek. Dus als je de 90 percientiel pakt betekend het dat je de waarden neemt die voor 90% van de gebruikers van toepassing is en dat je de uischieters naar boven en beneden er uit filtert. Want dat kunnen of meet fouten zijn (niet in dit geval) of excessen die weinig zeggen. Uit schieters naar beneden kan haast niet in een spreiding van 0 tot 5,5 GB en van 5,5 tot 14 TB.
LOL! Dit gaat heel erg richting de discussie hoeveel dagen er in een week zitten.
LOL... Heb een pagina of 10 zitten lezen... |:( die gasten, echt... 8)7

[Reactie gewijzigd door Torgo op 22 juli 2024 17:04]

Wat een briljant draadje is dat. Had nooit verwacht dat dat voor sommige mensen nog zó moeilijk zou zijn.
Hahaha heb langer op dat draadje gezeten dan op deze :)
Een gebruiker kan niet meer dan 5.5 GB onder het gemiddelde zitten, maar wel een heel stuk erboven. Het ligt voor de hand dat de mediaan onder het gemiddelde ligt.
Hetzelfde geld dan ook voor gebruikers die niets gebruiken, die zich eenmalig ingeschreven hebben maar nooit iets erop gezet hebben etc. etc.

In de realiteit gaat het alleen om grote aantallen waarop je zoiets kan zeggen en dan moet je het ook accepteren alszijnde de gemiddelde gebruiker.
.oisyn Moderator Devschuur® @Aikon3 november 2015 11:26
Dus jij vindt dat als er 100 gebruikers zijn die 5GB gebruiken, en 1 gebruiker die 50TB gebruikt, de gemiddelde gebruiker 500GB gebruikt?

Ik ben het daar pertinent mee oneens. Het gemiddelde gebruik is idd 500GB, maar "de gemiddelde gebruiker" (wat iets anders betekent en hetzelfde is als "de doorsnee gebruiker", oftwel de meestvertegenwoordigde categorie van gebruikers) gebruikt gewoon maar 5GB.
oftwel de meestvertegenwoordigde categorie van gebruikers) gebruikt gewoon maar 5GB
Ik weet wel zeker dat de modusgebruiker minder dan 5 GB gebruikt.
In mijn voorbeeld (daar had ik het over) gebruikt die exact 5GB.
Ah sorry, dacht dat je 't nog over 't artikel had.
Anoniem: 55563 @.oisyn3 november 2015 19:53
Zoals anderen al aangaven is er een technisch verschil tussen de gemiddelde en de modale gebruiker. In jouw voorbeeld gebruikt de gemiddelde gebruiker inderdaad 500 GB en de modale gebruiker 5 GB. Jan Modaal verdient ook niet het gemiddelde inkomen.
Het hele punt is dat "gemiddelde gebruiker" in de volksmond niet letterlijk betekent: "de gebruiker die het gemiddelde is".
Zo werkt dat dus niet. Het gemiddelde per gebruiker en een gemiddelde gebruiker zijn niet een op een identiek.

Een multimiljardair op een feestje van 'normaal volk' maakt de gemiddelde bezoeker geen miljonair, maar het gemiddelde vermogen van alle bezoekers wel miljoenen.

Mocht je je willen inlezen: Google op 'gemiddelde, modus, mediaan, afwijking'.

Oeps blijkt dat deze reactie al gegeven was door anderen..

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 22 juli 2024 17:04]

Het is nog maar de vraag hoe ze dat gemiddelde berekend hebben, vanaf dat je een MS account aanmaakt, heb je zo'n gratis OneDrive account.. Rekenen ze al de mensen die zelf nog nooit OneDrive geopend hebben, ook mee? ;)
Dat lijkt mij niet. Ze kunnen vast wel zien wie actief OneDrive gebruikt.
Dat lijkt mij niet. Ze kunnen vast wel zien wie actief OneDrive gebruikt.
Vast wel, maar als je je gemiddelde omlaag wilt halen zodat je minder gratis hoeft aan te bieden (5GB), tel je die ongebruikte OneDrive accounts natuurlijk wel mee.

Google biedt nog steeds 15GB gratis opslagruimte, zo te zien gaat Microsoft weer meer de zakelijke kant op.
Tja, daar valt over te discusseren.
Google doet niets gratis, misschien hoef je niet met geld te betalen bij Google, maar betalen doe je, linksom of rechtsom.
Je bedoelt zeker de modale gebruiker. Sorry, maar het stoort mij dat mensen tegenwoordig niet meer het verschil weten tussen gemiddeld en modaal. Ik begrijp wel wat je bedoelt en ik wil niet vervelend overkomen, maar het stoort mij gewoon.
Het gemiddelde per gebruiker is 5,5. De gemiddelde gebruiker zit daar waarschijnlijk onder.
Waarschijnlijk? Dat lijkt me wel zeker. Voor die ene gebruiker die 75TB gebruikt, moet je al 75000 gebruikers hebben die niet meer dan 1GB gebruiken, om maar gemiddeld op die 5,5GB uit te kunnen komen.
Misschien wat statistiek blokken en statische kengetallen leren begrijpen/interpreteren?
Gemiddelde en mediaan (https://nl.wikipedia.org/wiki/Mediaan_(statistiek)) zijn niet hetzelfde en modaal is geen statistiek.
In geval van dergelijke grootgebruikers zal het gebruik door de mediaan lager zijn dan het gemiddelde; maw de helft van de gebruikers gebruikt minder dan het gemiddelde. Interessant zou zijn te weten in welk deciel het gemiddelde zich bevindt, dan krijg je een idee van hoeveel gebruikers er door de beperking getroffen worden, maar die info staat niet in het artikel
Modaal is geen statistiek-term?
Ik wed dat als je de titel van dit artikel hernoemd:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Modus_(statistiek)
...dat je binnen1 dag weer wordt overruled. Mediaan/modus zijn wel degelijk statistische termen.
Anoniem: 426269 @Bor3 november 2015 10:53
Het OneDrive-team schrijft dat sommige gebruikers meer dan 75TB aan data online hebben staan, terwijl het gemiddelde per gebruiker zo'n 5,5GB is.
Ja jammer, een minderheid die een erg grote hoeveelheid data heeft gedumpt heeft het nu dus blijkbaar verpest voor de normale gebruiker.

Maar zulke dingen zal je altijd houden als je onbeperkt dingen aanbiedt. Echt onbeperkt kan eigenlijk nooit.

Over dat 2e stukje: Ja, en na dat jaar zul je natuurlijk wel moeten gaan betalen. Aan hen de keus dan dat ze hun data verminderen of na een jaar voor hun extra data een betaald Office 365 abo over hebben.
Verpest is een groot woord... Microsoft bood vóór het 'onbeperkt' ook 1TB aan (office365 Personal, 1TB voor 1 gebruiker. Office 365 Home, 1TB per gebruiker, 5 gebruikers maximaal). Als zijnde marketingsstunt hebben ze de limiet weggehaald, om het gras voor andere aanbieders (Dropbox, Google, Apple, etc.) voor de voeten weg te maaien en Office365 een mooier alternatief te maken (om te zorgen dat ze mensen in hun abonnementenmodel krijgen, ipv Office 2013, en daarna 6-9 jaar geen office verkopen). Ze doen nu gewoon weer een stapje terug, aangezien ze hun doel bereikt hebben... Het zou me niks verbazen als dit al langer in de planning had gezeten...

[Reactie gewijzigd door HellFury op 22 juli 2024 17:04]

.oisyn Moderator Devschuur® @HellFury3 november 2015 14:51
Ze doen nu gewoon weer een stapje terug, aangezien ze hun doel bereikt hebben...
Niet alleen "een stapje" terug, maar een enorme sprong. Even ter vergelijking, als nieuwe Windows Phone 8 gebruiker zonder eerder MS account beschikte je over 30GB aan opslag. 15GB die je sowieso kreeg bij OneDrive, en daarnaast 15GB bonus voor het opslaan van je Camera Roll. Die 15GB basis is dus nu teruggebracht naar 5GB, en de 15GB camera roll bonus is opgedoekt. Daar zit je dan met 5GB. Niet echt bepaald fantastisch voor een smartphone waarbij clouddiensten zo centraal staan.

Ik ben absoluut niet iemand die veel foto's maakt, maar in de pakweg 5 jaar tijd die ik over een Windows Phone beschik heb ik zo'n 10GB aan foto's en filmpjes bij elkaar geschoten. Iemand die veel plaatjes schiet kan dus met 5GB aan totale hoeveelheid data regelmatig zijn OneDrive legen. En dat gaat natuurlijk nogal hard met de 20MP camera in de nieuwe Lumia 950's.

Ik snap dat ze van de ongelimiteerde opslag afstappen, maar dit vind ik wel heel erg cru. Hou dan gewoon die 15GB camera bonus in stand, dan weer je iig de mensen die gewoon maar een OneDrive account hebben geopend voor de opslag alleen, en niet de valide mensen die daadwerkelijk van de Windows (Phone/Mobile) diensten gebruik maken, waarbij cloud opslag wordt aangemoedigd.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 22 juli 2024 17:04]

Heb je echter een Groove music pass krijg je ineens 100GB extra kwam ik net achter toen ik een naar mijn onedrive keek :)

Ik heb zelf een lumia 930 en die schiet ook 20MP raw, echter bevat je one drive enkel de JPG bestanden en niet de raw files. Tenzij dit verandert is in de niewe lumias upload je enkel de 5MP bestanden.

[Reactie gewijzigd door NC83 op 22 juli 2024 17:04]

Inderdaad een interressante actie om gratis aan Office 365 Persona te komen - maar ik neem aan dat je wel al een office moet hebben draaien? Of geld dit voor ALLE One-drive oplslag, ook die met Windows 8 zijn meegekomen?
Anders toch maar even een leeg containertje van 6 GB uploaden...
Jammer van het verlies van capaciteit. Ik maak graag gebruik van OneDrive voor mijn bestanden. Zelf zit ik nog niet lang niet op 5 GB, dus heb verder geen last hier van, maar toch verlies ik 25 GB ruimte...

Het is dus nu ook voordelig om dit jaar nog een 100 GB account af te sluiten. Dan heb je 2 keer de capaciteit voor de prijs van een 50 GB account.

Tevens wordt het nu straks voordeliger om Azure File Storage te gebruiken (waar het uiteindelijk ook voor bedoeld is). Daar betaal je tot 1 TB €0,0203 per GB die je gebruikt, wat nu dus een paar cent duurder is per maand. Vanaf 2016 is Azure File Storage goedkoper dan OneDrive!

Edit:
Zie ook dat de prijzen van Azure File Storage omhoog gaan... Maar in ieder geval betaal je daar voor de gebruikte GBs.
Tevens staat er dat de prijzen vanaf maart 2016 ingaan. 'Begin 2016' zal dus waarschijnlijk 1 maart 2016 zijn.

[Reactie gewijzigd door Chrono op 22 juli 2024 17:04]

Slim tactiek van microsoft....
Eerst mensen blij maken met veel ruimte en wanneer mensen overstappen prijzen omhoog doen of beperken.
Maar hoe verhoud de gratis varianten van de concurentie eigenlijk?
Apple, google, dropbox, etc.
zodra die zien dat er meer mensen zijn die gaan betalen dan helemaal opstappen gaan ze het ook doen, voor het zelfde geld overleggen ze op hoog niveau om overal nu iedereen er aan gewend is er geld voor te gaan vragen en de gratis service flink te snoeien.
Prijsafspraken of Price fixing is bij wet verboden in de VS. Eeigenlijk elk zichzelf respecterend westerse land verbied dit.
Het management wil veel doen om het geld uit de zakken van de mensen te kloppen maar ze zijn niet dom. Indien dit aan het licht komt (en dat doet het) hangen er zware geldboetes boven hun hoofd. Microsoft, Google, etc. zullen zich hier niet aan laten vangen.

Wat ik vooral erg vind, is dat ze het volgende afschaffen:
"Free OneDrive storage will decrease from 15 GB to 5 GB for all users, current and new. The 15 GB camera roll storage bonus will also be discontinued. These changes will start rolling out in early 2016."

Ik maak hier gebruik van voor mijn Windows Phone en heb al heel wat data op Onedrive staan hierdoor.
Dit afschaffen is een slag in het gezicht van de trouwe gebruikers van Microsoft producten.
Helaas is dit gangbaar bij veel bekende cloud-opslagdiensten. Je koopt een telefoon, met een stuk of 25 gigabyte aan extra cloud-opslag ter promotie, maar voor een beperkte tijd. Dat is niet iets wat Microsoft onderscheidt. Ik weet niet of het bij Microsoft ook voor beperkte duur was, maar bij andere opslagdiensten is het altijd een leuk extraatje geweest voor de duur van twee jaar o.i.d.
Dat ze nu stoppen met het aanbieden van dat extraatje is niet geheel vreemd, waarschijnlijk was het alleen bedoeld om mensen aan te trekken.
Ik heb inmiddels ook geen extra opslag bij respectievelijk Dropbox en Google Drive meer, die termijn is verstreken. De data blijft er netjes op staan, je kunt er alleen niks meer bij kiepen.
Ik heb een goedkoop abonnement op 365 personal genomen, met opslag voor 1TB. Dat kost relatief weinig, mits je zoekt naar een goede aanbieding of 'tweedehandsje'. Met als bijkomend effect dat je toch gewoon een legitieme versie van Office op je pc hebt staan. Ik vind het best een goede aanbieding. Ook met OneDrive kun je op niet-Microsoft apparaten gewoon je automatische backups inplannen.

Maar wat ik wel vind is dat 5 GB erg weinig is. Ook voor gratis gebruikers. Als je het tegenover de 1TB inclusief het gehele office pakket zet. Maar het stimuleert wel eerder om voor betaald te gaan. En dat is, zoals genoemd, uiteraard wel de bedoeling van een bedrijf. Je kunt het ze niet kwalijk nemen, het zijn geen liefdadigheidsinstellingen. Geldklopperij zal ik het zelf niet noemen, daar zijn andere bedrijven beter in. Er zijn genoeg alternatieven waardoor Microsoft klanten kan verliezen.
Wat Microsoft doet is inderdaad geen price fixing, maar ik had het eerder op wat dj.verhulst in het tweede deel van zijn zin beschreef.
Uiteraard, zoals hij zelf aanhaalt wat lager, als dit niet officieel maar enkel officieus wordt besproken (ik ben ook niet achterlijk), dan valt dit moeilijk te bewijzen. Dat betekent echter niet dat derden dit niet kunnen aankaarten als deze op een of andere manier bewijzen kunnen bemachtigen.

Nogmaals, bovenstaande is enkel als ik er van uit ga dat andere partijen effectief samen gaan zitten met Microsoft, wat ik toch wel betwijfel op dit moment.

[Reactie gewijzigd door reaper_unique op 22 juli 2024 17:04]

Dat is geen price-fixing, dat is de alom bejubelde marktwerking, en dat zorgt dat alles goedkoper wordt (volgens Mark)............. :+
Dit is toch geen price fixing, waar is immers de samenzwering (kartel). Dit is gewoon de prijs verhogen omdat de kosten hoger liggen dan verwacht of omdat ze dikkere marges willen en er niet veel aanbieders zijn.
als er ergens een conferentie word belegd voor afspraken is dat strafbaar en bewijsbaar.

maar jij wil niet weten wat CEO's op een golf toernooi bespreken, en is niet te bewijzen.

ik gebruik geen gratis cloud producten juist om dit soort redenen, los van de privacy issues
Precies! De golfbaan! Het ultieme kartel-netwerken..
Nee dat zijn geen kartel-netwerken waar prijs afspraken worden gemaakt!

Er wordt onder het genot van een ontspannen potje golf van gedachten gewisseld over verschillende zaken. Hierbij worden geen duidelijke afspraken gemaakt. Het is alleen zo dat ze toevallig het zelfde bedenken als wat een verstandige strategie is! :+

[Reactie gewijzigd door ronny op 22 juli 2024 17:04]

Zeg je nu exact hetzelde als ik, maar dan met een clownsneus op?
Het komt op het zelfde neer, alleen stel het alleen iets minder hard omdat er neem ik aan geen harde afspraken worden gemaakt.
klopt en dat geloof ik ook wel..

alleen... ze kunnen wel beleid afstemmen en afspraken maken zoals jij in april de prijsverhoging en ik twee maanden later. Twee jaar later hetzelfde trucje maar dan andersom.. Soort van heren akkoord dat nergens staat gedocumenteerd in email of memo.. is geen vinger tussen te krijgen volgens mij.

even ter info een close friend van mij geeft al 20 jaar golfles en knikt heftig ja als ik dit soort dingen voorleg maar gaat er inhoudelijk niet op in..
Anoniem: 426269 @raro0073 november 2015 10:58
Ja, dat doen ze wel vaker ja. Zo ook bij gratis Outlook onder je eigen domeinnaam (daar heb je nu zakelijke Office 365 pakketten voor nodig). Google deed dit ook met hun Google Apps. De gratis koppeling van je eigen domeinnaam hield op in december 2012, die van MS ergens rond april 2014.
Onedrive zit ingebouwd in Office en W10, dus hoopt MS om de concurrentie buiten te sluiten net als met Internet Explorer destijds en zo monopoliewinsten te vangen;
Er is tegenwoordig native ondersteuning voor dropbox in Office op het web en op mobiele devices (https://www.dropbox.com/help/7037).
Anoniem: 111246 @Chrono3 november 2015 16:12
Azure File Storage is interessant, maar lang niet overal geschikt voor.
Wat een groot gemis is (in mijn optiek) is de mogelijkheid om ACL's toe te passen o.b.v. Active Directory groepen. Nu zal je daar voor thuis niet zo veel aan missen, zakelijk gezien vind ik dat wel een vereiste.

Voor de huis-tuin-keuken gebruiker is Azure File Storage bovendien veel te ingewikkeld.
Geen Sync Apps naar diverse devices toe bijv. Die zullen alleen maar zien hoe ze van 15GB terug gaan naar 5GB...
Wat een rare actie, ik had net 140 Gb opslag bij elkaar gespaard. Ik kan me voorstellen dat ze de overdreven grootverbruikers aanpakken maar nu worden wel erg veel mensen benadeeld. Tot zover het cloud first van Nadella.

We kunnen natuurlijk nog in protest: https://onedrive.uservoic...-give-us-back-our-storage

[Reactie gewijzigd door Yodocus op 22 juli 2024 17:04]

What happens if I have extra storage from a promotion or some other offer?
The storage you have as part of other promotions is not affected by this change.

Bron (onderaan de pagina): https://blog.onedrive.com/onedrive_changes_FAQ/

Ik heb zelf ook 2x 100GB extra d.m.v. Bing actie en bonus voor enthousiasten.
Bing loopt in 2017 af, enthousiasten bonus begin 2016. Gebruik zelf zo'n 35GB opslag, waarvan 30GB aan foto's.

[Reactie gewijzigd door Bart_GR op 22 juli 2024 17:04]

Tja, wat zijn "other promotions" ?

- Ik heb 15 GB in m'n abonnement (gratis) vanwege een Nokia Lumia destijds.
- Ik heb 10 GB Loyaliteit-bonus.
- Ik heb 15 GB Bonus voor camera-album
- Ik heb 100 GB Bing-bonus (tot ergens in 2017).

Wat gaat nu vervallen, hoeveel hou ik over ?
Ik heb 15 GB Bonus voor camera-album << Deze
Ik heb 15 GB in m'n abonnement (gratis) vanwege een Nokia Lumia destijds. << Reken erop dat deze naar 5gb gaat.

115GB over
Helder statement, waarbij ik er vanuit ga én hoop dat dit ook voor de gratis variant geldt. I.p.v. de standaard 5 GB, heb ik ooit (dankzij een tip op Tweakers :-)) namelijk een gratis account van 30 GB gekregen. Daarvan gebruik ik overigens slecht 6,1 GB, als back-up van m'n iPhone foto's en video's.
Inderdaad. Ik wilde juist wat meer gebruiken van Onedrive omdat mijn Gmail account aardig vol begint te raken. Heb destijds de bonus voor enthousiasten gekregen (100GB) en 200GB bij aankoop van mijn Surface Pro2. Ziet er naar uit dat het dus uiteindelijk weer terug gaat naar 30GB.

Dan begint het misschien zelfs aantrekkelijker te worden om een dummy gmail te maken voor extra storage.
Anoniem: 426269 @Kam33 november 2015 11:02
Ja, dit is wel heel cru. Al die moeite en drive (leuke woordspeling) voor MS en dan doen ze dit. Niet erg sympathiek. Pak dan inderdaad alleen die users aan van 75TB enzo, en breng het terug naar bijvoorbeeld 1TB.

Gelukkig heb ik hier zelf nooit tijd in gestoken. Ik hou het ook wel bij Gmail en wat externe harddisks.
Ik heb gevote! Ik snap dat unlimited niet handig is. maar met al die gigs die je bespaart aan het opdoeken van de grootverbruikers kan je iedereen makkelijk gratis 25GB geven ofzo :)

Overigens heb ik als Office 365 gebruiker altijd maar 1TB gehad, nooit unlimited.
Ook gevote.

Ik zit nu op 440Gb (camera, loyaliteit, bing, surface en enthousiasten), maar zodra het terugvalt naar 5Gb ben ik weg. Dan gaat alles naar DropBox en neem ik daar een jaar abonnement. Ik kan in OneDrive nog steeds geen folders delen zoals in DropBox...
Mappen delen in Onedrive is wel mogelijk.
Niet zoals in DropBox. Ik heb een folder in DropBox die ik lokaal heb staan. Zodra ik daar een bestand in zet, krijgt de persoon waarmee ik die gedeeld heb, ook dat bestand in zijn folder. Bij OneDrive krijg je niet eens een mededeling dat er foto's in zo'n "gedeelde" folder gezet zijn.
Vroeger kon dat inderdaad niet, maar sinds kort (een paar maanden) kan dat wel!
Ik heb het nog niet gezien. Ik heb wel een shared folder, ik kan bestanden daarin bewerken, maar alleen via de web interface. Nog niets van gezien op mijn PC (zowel Windows 8.1 als Windows 7)
Het werkt alleen niet op Windows 8.1, maar het zou moeten werken op Windows 7: https://support.office.co...4?ui=nl-NL&rs=nl-NL&ad=NL
Dat is wel jammer, ik gebruik de 15+15GB regelmatig voor mijn office documenten.
Er is een foto-upload vanuit 3 devices zodat alle gsm's de foto's centraal wegschrijven.

als het nu terugvalt op 5GB is dat wel een aderlating
Je kan ook gewoon zo'n abonnementje nemen (kost € 10 per maand) en dan heb je gewoon de beschikking over 1 TB. En daar kan je heel wat documentjes op kwijt..
Kan je beter Office 365 nemen, heb je ook 1TB per jaar + Office, maar is een stuk goedkoper dan dat.

Zie bv: http://www.bol.com/nl/p/m...039067/?s2a#product_title

[Reactie gewijzigd door 90710 op 22 juli 2024 17:04]

Anoniem: 426269 @907103 november 2015 11:08
Voor mensen met een eigen bedrijf wel handig. Of voor een gezin met 2-3 kinderen die voor hun school/studie ook Office 365 nodig hebben. Dan ben je voor 100 euro per jaar aardig klaar voor 5 personen met elk 1 TB online opslag.

Maar gewoon voor de lol is het toch weer 100 euro per jaar om 1 TB op te slaan. Dan koop ik zelf denk ik liever een grote externe HDD (of 2 stuks) of ga ik ergens voor gratis opslag.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 426269 op 22 juli 2024 17:04]

Office365 voor basisschoolgaande kinderen kost 3 euro per jaar via Surfspot.
Anoniem: 426269 @xAn523 november 2015 20:25
Okee bedankt, ik zal het doorgeven, ik kreeg laast een vraag hierover van een klant. Maar goed, die ouders willen zelf ook Office op hun eigen PC/laptop hebben natuurlijk. Met 5 licenties personal use op 1 abonnement is dan eigenlijk al betaald voor 3 kinderen.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 426269 op 22 juli 2024 17:04]

De Office365 aanbieding betreft naar mijn weten alleen Office Pro Plus en geen OneDrive opslag
Blijf een Nederlander, wat gratis kan en mag, ga ik niet bij de buurman voor betalen.

Via http://www.online-speicher.info/anbieter/ kan je regelmatig testen en aanbiedingen vinden.
Anoniem: 463321 @HDoc3 november 2015 09:45
Neem dan een office 365 abonnement. Ben je goedkoper mee uit en je krijgt Office 2016 er ook bij.
10 euro per maand is 120 euro per jaar. Voor dat geld kan je ook een NAS kopen en thuis aan het glasvezel hangen. Dan bepaald niemand of je 5G of 20Gig mag. Een NAS is zoiezo handig want kan DLNA audio en video streamen, foto's beheren en thumbnailen, downloaden via p2p, allerlei domotica dingen doen, VPN maken en nog veel meer services.

Waarom zal je jezelf afhankelijk maken van een bedrijf dat openlijk de strategie heeft om linksom of rechtsom zoveel mogelijk waarde uit zijn klanten te persen en de voorwaarde steeds eenzijdig aanpast in zijn eigen voordeel. Microsoft lijkt wel een mobile operator kwa gedrag.....

-1 ???

[Reactie gewijzigd door tweakerspim op 22 juli 2024 17:04]

Of voor 12 euro per jaar 100gb :D Dat zijn volgens mijn VF app 200.000 foto's Incl backup en met als voordeel geen enkele kosten/onderhoud/stroom/afschrijving.

@Tweakerspim: Ik kan voor 120 euro geen NAS kopen met 1 tb schijf?
Een NAS gaat ook langer dan een jaar mee. Bij een abbo betaal je continue. Vele kleintjes maken een grote en commerciële bedrijven weten dat dit veel lucratiever is dan eenmalig iets verkopen!.

Wanneer je een abbo hebt is de volgende uitdaging om het maandelijkse bedrag per klant omhoog te krijgen. De voorwaarde eenzijdig nadelig aanpassen en dan een duurder abbo aanbieden om dezelfde mogelijkheden te behouden is heel effectief. (He he: gemiddeld 5.5 dus eenzijdig downgraden naar 5) Andere trucks zijn oa de prijs op laten lopen en een nieuw goedkoop abbo te introduceren. Slapende klanten betalen ongemerkt te veel. Korting geven voor het eerste jaar etc.etc. Mobile en kabel operators, energie leveranciers, banken met spaarrekeningen, Verzekeringen Ze doen het allemaal. ..

Het enige wat echt werkt is keuze en concurrentie en alternatieven zoals bv een NAS

[Reactie gewijzigd door tweakerspim op 22 juli 2024 17:04]

Ja, snap wel wat je wilt zeggen, ook gaat de opbrengst van een Nas kopen niet naar Microsoft. Aan de andere kant... als je geen grootgebruiker bent en je wilt een veilige backup... dan is dat wel een goeie oplossing voor niet al teveel geld.

Om even terug te komen op Freshmaker:
Freshmaker gebruikt op dit moment 30gb. Genoeg dus met een 2 euro abo(12.-EUR/jaar)
Backup en altijd beschikbaar.

Ik zit in dezelfde situatie, al heb ik wel een htpc die ook server is thuis. Daar sync ik mijn foto hdd mee. zo hebben we alles dubbel :)
Volgens mij vergeet je de (maandelijkse) kosten van een internet verbinding en het stroomverbruik van de apparatuur om deze 24 per dag in stand te houden. Ik neem tenminste aan dat je je cloud bestanden ten alle tijden beschikbaar wilt hebben.
Stroom kost 20ct per 1000 watt per uur. Dus dat is een paar euro per jaar. Iedereen heeft internet thuis en de langzaamste abbo's doen 40/4mb/s up. Online opslag diensten halen dit in de praktijk vaak niet eens.

Vergeet niet dat dit hele artiekel bestaat omdat Microsoft eenzijdig de voorwaarde heeft aangepast en voor een grote groep nu (meer) moet gaan betalen om het zelfde te behouden. Dat kan in de toekomst ook nog een aantal keer gebeuren.

Dit is zelfs de strategie van Microsoft. Windows 10 promoot en pushed Microsoft cloud diensten door alle voorwaarde te creëren (oa.Microsoft Account) en het zo laag drempellig mogelijk toegankelijk te maken zoals bv one drive integratie en gratis instap accounts (waar ze later de voorwaarde van kunnen aanpassen zodat je als nog gaat betalen).
Ik heb maar 14/2 mbit, kan niet sneller.
Dan lijken mij cloud diensten ook niet lekker werken bij jouw. Rede temeer om zoveel mogelijk lokaal te houden.
Valt wel mee, alleen toen ik pas ruim100 GB in dropbox zette duurde het inderdaad weken ja. Normaal is het wel goed te doen.
Inderdaad, ik gebruik OneDrive alleen voor foto's (wel van telefoon en camera, maar de camera is een simpele travelzoom) en ik gebruik 20 Gb.
Inderdaad exact het zelfde hier, op dit moment worden mijn foto's gesynchroniseerd tussen mijn telefoon, onedrive en Nas. Er is dan ook maar een grote map en dat is mijn cameraroll van 21gb.

Nou moet ik wel zeggen dat ik door verschillende acties (surface aankoop (+200gb) en een Bing actie (+100gb)) totaal 330GB tot mijn beschikking heb. Wat gaat hier mee gebeuren?
Zoals Rivanni ook al zegt, de meeste hebben een einddatum..
http://i.imgur.com/UnqNBE0.png

Je hoeveelheid kun je hier zelf checken: https://onedrive.live.com/options/ManageStorage

Edit; LOL, ik heb net als Rivanni niet op je linkje geklikt.. 8)7


We krijgen dan nu wel een jaar een gratis Office 365 subscription met 1 TB, maar goed, da's ook alleen om je te verleiden naar een abo.

Vertrouwen is wat mij betreft alles, maar dit slaat wel een behoorlijke deuk in het vertrouwen. Ze waren erg goed bezig, maar dit maakt OneDrive in een klap de meest onbetrouwbare en minst interessante Cloud storage optie. :/

[Reactie gewijzigd door Rowdy.nl op 22 juli 2024 17:04]

Het is inderdaad behoorlijk onhandig van Microsoft. Als ik Microsoft was zou ik een uitzondering maken met mensen met een Windows Mobile telefoons. Zij zijn uit eindelijk de dupe. Want met een beetje rekenen is 5Gb aan foto's een heel normaal uitgangspunt (per toestel per jaar).

Dus als ze dan een jaar lang gratis office 365 aanbieden (met 1 tb opslag) dan zit je het jaar erop (als je het contract niet doorzet) opnieuw met een probleem.

Nou moet ik wel zeggen €1,99 voor 50gb of €3.99 voor 100gb vind ik behoorlijk veel! (situatie nu; 100gb €1,99 en 200Gb €3.99)

Offtopic: weet jij waar we die subscription kunnen vinden over een tijdje, bij mij staat er nog €10 p.m.?
Lumia gebruikers die hun foto's naar onedrive duwen krijgen op dit moment een bonus van 15GB. Als men die laat bestaan is er nu niet direct een probleem, of je zou al enorm veel foto's moeten maken.
Die 15 gb gaat ook op de schop (aldus het artikel)
de bonus van 15GB die gebruikers kregen om foto's op te slaan verdwijnt
Die 15Gb is eenmalig en niet jaarlijks dus zoals ik al aangaf 5GB aan foto's is niets bijzonders. (en dan laat ik de video opnamen nog maar even uit het verhaal) dit is geen gezonde ontwikkeling, af en toe begrijp ik echt niet wie of wat deze vage beslissingen door pusht. idem dito voor bijvoorbeeld product namen. Wilde dat het eens vast hield voor een paar jaar aan het zelfde principe. Duidelijkheid, betrouwbaarheid en geen verassingen.
Klopt, maar ze deden het ook om de Onedrive apps op Android en iOS te promoten, dus alleen 15GB extra voor Windows Mobile users zou niet handig zijn.

Als men nu alleen de Unlimited optie weg had gehaald, of een FUP daarvoor geïntroduceerd hadden was er niets aan de hand geweest vermoed ik. Nu plaatsen ze zich op een (enorme) achterstand tov de concurentie..

Offtopic: In de Microsoft Store..
http://www.microsoftstore...L/cat/categoryID.66226700
http://i.imgur.com/nCSQQfU.png
Hoe zit het dan met de loyaliteit-bonus van 10GB en uitnodigingsbonus? Raken we die dan ook kwijt? Ik heb nu 15GB gratis abo + 15GB bonus voor camera-album + 10GB loyaliteit-bonus. Abo wordt dus 5GB, camera-bonus verdwijnt, maar over de overige bonussen lees ik niks...
Uhm, goede vraag, geen idee. Ik denk dat die onder het laatste punt in de faq valt:
What happens if I have extra storage from a promotion or some other offer?
The storage you have as part of other promotions is not affected by this change.
Dank je! _/-\o_ :) Lijkt me inderdaad ook. Iig voor alsnog, tot ze ook besluiten dat in te trekken lol. Hou ik toch nog 15GB over. Heb >5GB in gebruik. Ben benieuwd of ik ook een gratis jaarabonnement op 365 krijg.

[Reactie gewijzigd door AmirIHz op 22 juli 2024 17:04]

Maar die promotions zijn vaak ook maar beperkt geldig.. Kan je in je account zien.
Bij loyaliteitsbonus staat iig geen einddatum.
Anoniem: 463321 @downcom3 november 2015 09:44
Ik had ook dergelijke acties lopen. Ik zag van de week bij mijn OneDrive instellingen dat bepaalde acties een einddatum hebben. Weg extra opslag over een paar maanden. Ik raad je aan de instellingen even te bekijken.
Ik ben dan wel in de 'race' om een Stack account, maar vooralsnog zal het bij wegvallen allemaal omgezet worden naar Hubic, een Franse aanbieder ( momenteel 25GB )
Voor Nederlandse Office365 gebruikers heeft dit toch geen impact, want volgens mij was de onbeperkte opslag nog niet in Nederland uitgerold.
Ik vindt het eerlijk gezegd al knap om die 1 TB vol te krijgen.
Gebruik one drive nu al twee jaar en zit op de helft van de opslag limiet van 1tb. Vind de integratie met windows en office enorm fijn werken. En 1tb is toch gewoon ruim voldoende voor een cloud opslag dienst. Als je geen glasvezel hebt duurt het al een aantal maanden om 75tb up te loaden. Koop dan gewoon een paar harde schijven.
Tja, die paar harde schijven zijn erg kostelijk als je onbeperkt gratis cloud opslagruimte hebt. MS is gewoon dom geweest om onbeperkte opslag aan te bieden. Een fup of iets dergelijk had dit soort misbruik kunnen voorkomen.
Ken de voorwaarden van OneDrive niet, maar zou dat er niet gewoon instaan? Of anders, wat weerhoudt MS ervan om die nu toe te voegen aan de voorwaarden om zo de excesen aan te kunnen pakken...?
Als het er zou instaan, zou MS al wel opgetreden hebben, denk ik.
volledig mee eens ik gebruik onedrive icm office 365 en die 1TB is ruim voldoende voor alle on the go data. de rest van de data (en een backup van de cloud) staan op mijn NAS en op mijn PC.
Ik snap wel dat MS de ruimte beperkt tot Max 1TB per gebruiker, want data kost veel geld.
Je kon die extra ruimte aanvragen bij mij staat die op 10TB.
Bij mij ook. Ik begrijp nu dus dat ik vrijwel alles kwijt ben over x maanden als ik niets doe?
Ik heb sinds ik Office 365 gebruikt voor de hoofdaccount 10 TB aan opslag beschikbaar, de 4 andere gebruikers hebben elk 1 TB. Samen met mijn glasvezel is dit ideaal om ook grote bestanden online te zetten. Maar, na het placeholder debakel in Windows 10, waardoor ik mijn image van Windows 8.1 heb teruggezet, hoop ik niet dat ze mij ook nog terug gaan zetten naar 1 TB. Ik kom dan wel ruimte te kort en Microsoft degradeert zichzelf tot zeer onbetrouwbaar in mijn beleving.
Wat maakt Microsoft toch vreemde keuzes sinds de release van Windows 10! Hoe jaag je je klanten/gebruikers tegen je in het harnas?
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @GerardVanAfoort3 november 2015 09:01
Je kunt je afvragen of dit wel zo'n raar besluit is als je in het artikel lees dat sommige mensen Onedrive lijken te gebruiken als online backup en bijvoorbeeld 75TB (!) aan data online hebben staan. Ik ben niet helemaal op de hoogte van de voorwaarden maar hanteerde men geen soort fair use policy?

Bovendien, welk ander bedrijf levert op dit moment onbeperkt opslag voor dezelfde prijs en onder dezelfde voorwaarden? Zonder meer inzicht in de achtergrond kun je niet stellen dat dit een vreemde keuze is.
Je kunt je afvragen of dit wel zo'n raar besluit is als je in het artikel lees dat sommige mensen Onedrive lijken te gebruiken als online backup en bijvoorbeeld 75TB (!) aan data online hebben staan
Tja, als je een dienst adverteert als unlimited dan moet je niet raar opkijken dat er mensen zijn die er grote hoeveelheden data opslaan. Blijkbaar waren ze helemaal niet van plan onbeperkt opslag aan te bieden, dus MS heeft hier wat mij betreft misleidende reclame lopen maken.
Welke normale gebruiker heeft er nou 75 TB aan data?? We praten hier over een dienst aan Office365 thuis gebruikers.

Als ik mijn hele film collectie, muziek collectie en alle foto's er in zet kom ik net aan de 10TB.

Enfin, ik heb genoeg aan de 1TB die ik heb bij Office365. Daar staat nu de backup van mijn foto's, muziek en documenten. Die films heb ik toch ook allemaal op bluray en dvd en kan ik altijd opnieuw rippen (kost me wel weer paar jaar.. maar toch)
Welke normale gebruiker heeft er nou 75 TB aan data??
Kom op zeg, Microsoft weet zelf beter. Met miljoenen gebruikers van een dienst weet je gewoon 100% zeker dat er mensen tussen zitten die enorme hoeveelheden data hebben. Het is dan ook verschrikkelijk naïef om te denken dat mensen er geen tientallen TB's gaan opslaan.

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 22 juli 2024 17:04]

Het is dan ook verschrikkelijk naïef om te denken dat mensen er geen tientallen TB's gaan opslaan.

Microsoft wist dat ongetwijfeld dan ook.

Dit is niets meer of minder dan een busines beslissing. Cloud is de toekomst en daar moet je voor betalen. OneDrive is gewoon een heel goed product en men weet dat velen daar gewoon voor zullen willen en dus gaan betalen.

En die freeloaders met een TB's aan gratis opslag zullen nu of moeten betalen (al dan niet bij de concurent) of naar een of andere kleine startup gaan die nog in de promotiefase is. En daar zullen ze na die fase ook eruit gegooid worden.

Men zal wellicht een aantal klanten naar de concurent zien verdwijnen, maar netto zal men hier ongetwijfeld aan (denken te) verdienen.
nee, je weet 100% zeker dat er mensen zien die de dienst gaan misbruiken idd. Daar hadden ze maatregelen op moeten nemen.
Maar met die miljoenen gebruikers is het percentage die dat doet waarschijnlijk minder dan 0.01%.

Denk je dat Dropbox of Google anders gaan reageren op het moment dat mensen misbruik gaan maken. Dat zijn ook geen liefdadigheidsinstellingen.

Het probleem van google drive is al dat ook je mail hierin meetelt. Dat was bij OneDrive niet, outlook biedt zijn eigen storage.

Qua storage lijkt OneDrive nog steeds het goedkoopst.
1TB kost me bij MS nu 20 euro per jaar (deel de kosten van office 365 familie met vrienden), Dropbox kost al ruim 795 euro per jaar (en bij Google heb ik het niet opgezocht).
Ik betaal 100 euro per jaar voor 1 TB bij dropbox.
De mensen van r/datahoarder op Reddit
En het is nog erger, standaard kreeg je geen unlimited, dan moest je eerst op een shortlist komen om vervolgens een uitnodiging te krijgen om gebumpt te worden naar 10 TB waarna het per 10 ophoog ging. Zelf stond ik al 6 maanden op die shortlist en mij is het nooit gelukt om onbeperkt te krijgen. 13 maanden lang beloofd MS al dat onbeperkt er is/komt. Ze hebben hun klanten misleid en bedonderd Eerst placeholders stoppen, waardoor je dus je 1Tb onedrive moest downloaden naar je surface ?? nu dit, echt wat een fouten maken ze daar zeg. Windows 8, Lumia, nu dit, keer op keer bewijs dat Microsoft niet weet dat klanten het bedrijf maken EN BREKEN
dat ze de onbeperkte opslag terugschroeven snap ik zeer goed, maar waarom de gewone gebruiker terug limiteren tot 5GB? dan maak je de concurrent een aantrekkelijkere optie voor veel mensen (google drive)
En betere integratie met je telefoon, enz.
Dit konden toch makkelijk vooraf bedenken dat er excessen zouden ontstaan. Dus waarom niet vooraf maximeren op bijvoorbeeld 8 TB oid
Met de integratie van OneDrive in Windows 10 niet eens zo gek. Als het je door de strot geduwd wordt, gebruik je het toch ook? ;)

Ik ben zelf nog naar een online backup mogelijkheid van 2TB aan het kijken (veel videomateriaal en nee, 't zijn geen illegale films) om mijn NAS op te syncen. OneDrive leek mij goed, gelukkig ben ik nog niet begonnen met het uploaden...

Overigens, de personen met TB zijn natuurlijk uitzonderingen. Waarschijnlijk zal de gemiddelde gebruiker niet eens boven 1GB uitkomen...

[Reactie gewijzigd door KoploperMau op 22 juli 2024 17:04]

je bedoelt die paar tweakers?
de huis tuin en keukengebruikers (lees 99% van hun klantenbestand) merkt hier helemaal niet van.
Dat zijn gewoon simpele gezinnetjes waar 50 documentjes er van in staan en de 100MB niet eens eens halen.
Het is alleen die ene procent groot gebruikers die het percentage zo omhoog schoppen.
Microsoft weet echt wel wat ze doen
Dat zou je denken, maar wat als je een Windows telefoon hebt? Je schiet foto's van gemiddeld 10MB en deze worden vrolijk naar onedrive geback-upt. Doe je dit met een gezinnetje van 4 personen dan is 5gb aan foto's per gezin per jaar nog laag uitgedrukt!

Ik gebruik ondrive oa. om een deel van mijn nas te backuppen. (mijn gedachten als je mn huis afbrand/diefstal etc. kan ik iets wel in Raid neer zetten in een duur kastje maar dat is geen backuppen imo) Dus een deel (vooral documenten) staan ook op mijn Onedrive. Totaal zit ik over de 85gb heen). Dit is dan ook wel mijn persoonlijke account en deel dit met niemand anders uit de familie

En dan heb ik het nog geen eens over de overige dingen die gesynchroniseerd kunnen worden tussen telefoon en pc met Windows 10. ik vind het een behoorlijke klap in het gezicht, iets wat de service en dienst verlening niet ten goed komt.

Ik hoop daarom ook dat ze iets dergelijks als Bing-rewards gaan terug brengen waardoor je beloond word om MS diensten te gebruiken waardoor je gratis GB's ontvangt.
OneDrive is geen backup, maar een sync dienst. Als je dan meer dan 85Gb in gebruik heb, zit je al over het maximum van het oude gratis gebiedt. Dan heb je nu waarschijnlijk dus een 100gb of 200gb abo en veranderd er niets.

En als je een gezin hebt met 4 personen, heeft elk persoon vast zijn eigen account bij OneDrive voor zijn eigen foto's? Is dat te weinig, dan kun je overwegen met zijn 4en een office 365family te nemen, dan heeft iedere 1 TB.

Het is en blijft een gratis dienst en gratis diensten kun je naar mijn inzien niet gaan zitten zeiken als er functionaliteiten bij of weggaan.

Overigens 'bing rewards terugbrengen' is niet mogelijk. De dienst is in Nederland sinds de introductie in 2014, nog nooit mogelijk geweest zonder illegale proxy te gebruiken.
het is heel gebruikelijk om een backup dienst te syncen, in dit geval onedrive. Zelfs Synology en Qnap hebben hier standaard software voor.

Zou ik mijn hele nas willen backuppen à 32TB dan heb je compleet gelijk daar voor zou je gewoon moeten betalen maar ik heb het nu over amper 100gb waarvan een groot deel foto's die met een windows toestel zijn geschoten. Dus imo schiet microsoft met deze actie windows in haar voet.

Daarnaast 200gb kreeg ik cadeau bij m'n surface, en die andere 15gb omdat ik mijn foto's upload (via windows phone) dus nee ik vind het geen zeiken.
dan kun je overwegen met zijn 4en een office 365family te nemen, dan heeft iedere 1 TB.
Ook dit word terug gedrongen naar 1tb per contract en dat komt dus neer op ~ 250GB per gebruiker. natuurlijk is dit goedkoper dan los 200GB te kopen in contractvorm van € 3,99 per maand. Maar uiteindelijk speelt microsoft zich compleet van de markt.

en over 1 jaar draaien ze het natuurlijk weer terug want blijkt nu meer te kosten dan voorheen. Begrijp me niet verkeerd ik ben pro-microsoft maar wat ze de laatste tijd aan het doen zijn (producten blijven hernoemen, luisteren naar de echte zeikers over windows 8.x, het te lang uitstellen van telefoons en het continue achter de feiten aan lopen) ik begrijp er helemaal niks meer van.
Dus imo schiet microsoft met deze actie windows in haar voet.

Want? Anders koop je een iPhone of Android dezelfde beperking? :?

Je kunt natuurlijk ook eens per jaar je OneDrive foto's uitzoeken/ergens anders backuppen/etc. Of gewoon betalen. Ik weet dat laatste is een inmens impopulaire optie, maar als je er even over nadenkt zo gek nog niet.

Je doet alsof het een normaal gebruik is om maar niks te deleten en enkel te laten ophopen op een gratis online account. Cloud storage voor Tante Truus en de familie is overigens ook maar iets van de laatste twee jaar.
Nee office365 home/family blijft 1tb per gebruiker.
Heel jammer, Gebruikte OneDrive namelijk altijd graag voor school en voor mijn persoonlijke bestanden die ik on-the-go nodig heb. Nu ga ik toch weer overstappen naar Google Drive, aangezien ik meer dan 5GB nodig heb.

Overigens is het ook triest dat men mensen probeerde te lokken met de 15GB+15GB van foto's, en ze zich dan nu terugtrekken door 25(!) van de 30GB te verwijderen.
Vaak kan je via je school een goedkope office365 licentie kopen, bijvoorbeeld via surfspot. Ik heb dit een aantal maanden geleden gedaan voor 7 Euro, voor een heel jaar office365 (gehele office pakket + one drive 1TB) is dat een prima deal.
Office 365 Education kun je als student zelfs gratis krijgen, inclusief die 1TB opslag: https://products.office.c...udent/office-in-education.
Let op dat je dan wel een abo-versie krijgt van de Office(.exe)-producten.

Dat geldt ook voor het aanbod van het gratis jaar Office 365 Personal. Als je je huidige Office 2010 of Office 2013 vervangt door Office 2016, heb je een jaar later geen werkende Office meer.

Als je niet na de studie / na het gratis jaar wilt gaan betalen, bewaar dus de 'oude' versie met perpetual license en bereid je voor op terug gaan naar de oude versie - gebruik dan dus ook niet de nieuwe functies waar ze niet backwards compatible zijn in het opgeslagen bestand (nieuwe grafiektypen?). Tenminste, als de gratis versie geen 'upgrade' is waardoor de oude licentie niet meer geldig is.

Edit n.a.v. onderstaande: ik heb geen licentie voor 5 devices nodig. En delen buiten mijn eenpersoonshuishouden voldoet net zo veel aan de licentievoorwaarden als een warez-versie nemen, dus doe ik niet. En dan is 350euro per tenminste 5 jaar (OFF2010 doet het nu nog prima) voor mijn gebruik wat overdreven.

Hoewel Office 365 een prima aanbod is. Zakelijk gebruik ik het graag.

[Reactie gewijzigd door F_J_K op 22 juli 2024 17:04]

Waarom zou je nog terug gaan naar office 2010 of 2013? Bedoel, zo duur is office365 niet als je voor de 5 licenties versie gaat? De kosten daarvan zijn 80 euro per jaar voor 5 licenties en dat komt op een bedrag voor 16 euro per jaar per gebruiker uit.

Dan moet je flink wat jaartjes office hebben om op losse 2013 licentie uit te komen. Die kosten namelijk rond de 120 euro en missen flink wat functionaliteiten (Niet de laatste office versie, geen outlook, geen 1TB cloudopslag per user eng een 60 Skype bel minuten per maand).

[Reactie gewijzigd door vali op 22 juli 2024 17:04]

Ik heb net afgelopen week de upgrade naar 2016 gedraaid (de Office365 Personal zat gratis bij m'n HP Stream 7 die ik voor nog geen €70 heb gekocht) en toen het langskwam de automatische verlenging maar aangezet...€69 per jaar is 4-5 jaar updates / laatste versie t.o.v. de eenmalig aanschaf. Losse aanschaf van Office is tegenwoordig echt totaal niet voordelig meer...pas na 4-5 jaar ben je voordeliger uit dan abonnement...minus de 1 TB OneDrive opslag en de Skype minuten (mocht je daar wat aan hebben).

De nieuwe realiteit voor software is ook gewoon de maandelijkse / jaarlijkse subscription die we allemaal de normaalste zaak van de wereld vinden voor TV, internet, mobiel, etc., etc., etc....en dat zijn stuk voor stuk bedragen die hoger liggen dan de €7,- per maand (als je de korting van jaarlijks vernieuwen niet meeneemt) die de Office365 Personal kost.
Waar haal jij dat voor 80? Ik moet mijn Office 365 verlengen voor 99 euro :?
Je kunt voor 80 euro een key in een winkel kopen.
kwestie van zoeken of meepakken in de btw aktie van de mediamarkt. Daarmee kun je je account ook verlengen.

En als je helemaal slim bent en in je eentje bent en maar 1 pc hebt, dan koop je je licentie met een paar vrienden of familie en ben je 15-20 euro per jaar kwijt.
AlS je die 5 gebruikers haalt, hier komen we aan de 4 en dat is omdat ik zelf 2 installaties gebruik. (Desktop Laptop)
De vijf licenties zijn geldig onder één huishouden. Dit kan je heel breed zien, dus als jou vader/moeder zus/broer al een licentie hebben kan je ook verder in je familie kijken. Zelf red ik het zonder problemen en zodoende kost een licentie voor mij vrij weinig.

Al gebruik ik enige tijd zelf de Office 365 voor Hoger Onderwijs (70 euro voor 4 jaar) en de gratis office die ik via mijn opleiding krijg.
Ja natuurlijk kan ik aan jan en alleman toegang geven, maar '80/5' is veel te kort door de bocht. Om te beginnen zijn mijn broertje en zusje (de andere twee gebruikers) studenten. Eigenlijk moet ik dus 3 man zoeken die bereid zijn mij te betalen voor office wil ik relatief goedkoop uit zijn.

Sidenote: ik betaal in roepies, zo'n 50 euro per jaar, maar in India zitent er geen Skype minuten bij dat dan weer wel.
Misschien is het voor jou te kort door de bocht, maar ik ervaar er totaal geen problemen mee. Blijjf een Nederlander en als ik een manier vind om iets goedkoper te doen, waarom zou ik dan een dief van mijn portemonnee zijn en het niet doen?
Als je 2013 gebruikt dan ben je na 2 jaar uit de kosten. Abonnementen zijn er niet om de eindgebruiker tevreden te stellen.
Als je voor 1 gebruiker gaat wel ja, maar meer dan 1 licentie nodig hebt (en dan reken ik niet eens de mobiele devices mee die ik heb), dan kom je aanzienlijk duurder uit.
Thanks! Ik had al wel via surfspot Office 365, maar dat ging toen helaas nog niet gepaard met 1TB opslag, daar waren ze dus nog mee bezig. Nu persoonlijke OneDrive via @live.nl, Office via @surfspot.nu en OneDrive bedrijven via @student.rug.nl. Gelukkig kun je alle drie accounts aan Office toevoegen, maar toch jammer dat je OneDrive niet kunt koppelen.
Opzich heb je 100GB voor 2 euro per maand. Als het zo belangrijk is, dan is daar best overheen te komen. Zelfs als student.

[Reactie gewijzigd door paulh op 22 juli 2024 17:04]

Of je stapt over op een concurrent die meer gratis opslag biedt. Op Google Drive heb je wel nog gratis 15GB + onbeperkt foto's uploaden zolang je niet overdrijft met de resolutie.

Op zich is het niet zo vreemd dat Microsoft de opslag voor gratis gebruikers terugschroeft. Dit past perfect in hun strategie om winst te halen uit cloud services, en met de integratie van onedrive in Windows 10 zullen ze veel extra gebruikers verwachten.
100 gigabit is niet zo heel veel. Dat is maar 12,5 gigabyte. Dan kan je beter een copy account nemen. Daar krijg je al 15 GB gratis.

En als je gigabyte bedoelde, leer dan dat je die met een hoofdletter B schrijft!
Snap niet waarom je wordt gedownvote. Je hebt gewoon groot gelijk. Als marketeers dat doen snap ik dat nog wel, maar op een site als Tweakers moet dat toch gewoon goed worden gedaan. Als we nu hier ook al meegaan in die bit=byte onzin dan gaat de consument het nooit leren.
Dat wordt dus 50GB voor 2 euro...

[Reactie gewijzigd door Megalodon86 op 22 juli 2024 17:04]

Vreemd, hiermee maken ze zichzelf ineens minder aantrekkelijk dan Google Drive. Die blijft (voorlopig) wel bij 15 GB gratis en 100GB voor 1,99 dollar.
Er zijn vele diensten die gratis 15, 20 of 50 GB aanbieden, zoals Google, Hubic, Box, Copy en Mega. Met 5 GB gaat Microsoft op het niveau van Dropbox zitten. Ze hadden beter een grens kunnen stellen bij 1 TB, de grootverbruikers aangepakt en de rest ongemoeid gelaten.
Probleem is dat ze dan 75 accounts aanmaken van 1TB.
juist, niets is gratis, het moet toch ergens betaald van worden en opslag kost gewoon geld, ook voor Microsoft.
Maar Google 100 GB biedt voor 2 dollar dan kost het dus niet per se veel, ook niet voor Microsoft.
Door van 15 naar 5 te gaan hebben ze in theorie nu dezelfde ruimte voor drie keer zoveel gebruikers. Maar de achteruitgang maakt dat er meer concurrentie is bij een hoeveelheid van 5 GB. En met 50 GB voor twee dollar zijn ze ook duurder dan Google. Niet echt handig.
Tsja, maar de inkomstenbron van Google ligt héél ergens anders. Tuurlijk kan het dan zo goedkoop als ze doen; een deel van de kosten komt via advertising, de rest betaalt de gebruiker. Bij Microsoft betaal je zelf de volle mep, maar dan heb je ook geen last van advertising.
Accounts van 1TBzijn niet gratis hoor, laat staan dat het vreselijk onhandig is als je 75 verschillende losse accounts hebt die niet met elkaar verbonden zijn.
Veel van die accounts worden gebrukt voor sharing van grote bestanden en dan is het helemaal niet onhandig. Immers je geeft https-linkjes uit.

Als je TB's gebruik ben je of professioneel en zul/kun je gewoon betalen, of je bent meer in de sfeer van (doorgaans 'media') uitwisseling bezig.
Dan betalen ze ook voor 75 accounts en is er niks aan de hand.
Ik heb zelfs 17gb gratis dankzij een beveiliging check van mijn account.

Vreemde zet van Microsoft, vooral omdat ze OneDrive hebben geïntegreerd in Windows 8 en hoger.
Mooi man .. marketing. Eerst allemaal mooie 'deals' en prijzen. Zodat veel mensen je dienst gaan gebruiken. Om vervolgens lekker alles terug te draaien en af te knijpen. Mensen hebben hun data er toch al staan dus ja.. de kans is groot dat diezelfde mensen nu gemakkelijker een abbo nemen. Want de mens is lui, en een paar gig aan data overpompen naar een ander 'cloud' account is toch wel wat werk. Tenminste.. dat is wat ik denk wat ze daar hebben gedacht bij Microsoft.. ben benieuwd naar de cijfers over een half jaar.
Ik denk dat ze gewoon gekeken hebben naar wat mensen daadwerkelijk gebruiken, wat de concurrenten bieden en wat rendabel is.

Het zou me hogelijk verbazen als meer dan 1% van de gebruikers de melding krijgen dat ze teveel gebruiken en dat ze een jaar hebben om het over te zetten. Ik denk dat er veel meer zijn die het gratis jaar Office 365 Personal krijgen (a €69) en daar juist blij mee zullen zijn. Gezien de cijfers van de gemiddelde gebruiker die gegeven worden, heeft vrijwel niemand die een Office 365 Personal abonnement heeft een opslagprobleem (5,5 GB + 15 GB voor foto's <<< 1 TB).

Dit is m.i. weinig anders dan waarop de onbeperkte data-abonnementen voor mobiel internet verdwenen zijn.
Waarom altijd MS door dik en dun verdedigen ? "Ik denk dat ze....." Heb je een glazen bol ?
Het gaat gewoon niet om mensen een belofte te doen dat ze volle bak mogen beginnen hun data opslaan op onedrive (de meeste mensen hebben nog steeds normale, goede bedoelingen) om dat zo'n bericht uit te sturen naar hun "dierbare klanten". Een bedrijf die miljarden euro's winst maakt per jaar en doet alsof ze het meest filantropische bedrijf ter wereld zijn... Buiten die ene keer voor Win10 luisteren ze gewoon noppes naar hun betalende klanten.
Waar zie je mij MS door dik en dun verdedigen?

Zodra je ergens "onbeperkt" en "gratis" ziet en dat zomaar voor waar aanneemt, is dat naar mijn mening nogal naïef. Onbeperkt bestaat niet, gratis bestaat niet. Dat bedrijven dat in reclame-uitingen toch blijven roepen is niets nieuws en keer op keer wordt dit aangepast. Nu heel verontwaardigd doen op Microsoft omdat ze die fout ook eens een keertje maken vind ik wat populistisch. Toen ze dit aankondigde had je namelijk zelf al kunnen bedenken dat dit marketing was en geen stand ging houden.

Als je met je "normale, goede bedoelingen" 75 TB in de cloud propt en niet kan bedenken dat dat wellicht toch wel wat meer dan gemiddeld is en dus waarschijnlijk niet gezien wordt als normaal consumentengebruik, getuigd niet van veel inzicht in wat normaal is voor privé dataopslag.
Als je dit wel beseft en zoveel data wegzet onder het motto "beloofd is beloofd!" terwijl je weet dat zoveel data opslaan normaal gesproken meer dan €1000 per maand kost (Azure tot 50 TB is €0,02 per GB per maand, andere platformen vergelijkbaar)...tja, daar zal ik maar niets over zeggen.
Buiten die ene keer voor Win10 luisteren ze gewoon noppes naar hun betalende klanten.
De hele discussie hier gaat nou net om de niet betalende klanten. De betalende klanten krijgen 1 TB, vele malen meer dat de gemiddelde niet betalende klant verbruikt (de 5,5 GB).
Hoe dit zich gaat ontwikkelen is koffiedik kijken.
Maar de gehanteerde OneDrive limiet is veels te karig.

Toevallig/recentelijk een alternatieve 1000GB oplossing op Tweakers:
nieuws: TransIP introduceert Dropbox-concurrent met 1 terabyte gratis opslag
Enige nadeel is nu op de 'invite' wachten als je je nu aanmeldt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.