Gerucht: Microsoft beperkt delen OneDrive-data bij gratis-gebruikers - update 2

Nadat bij de gratis versie van OneDrive de opslagruimte van 15 naar 5GB is teruggeschroefd, lijkt Microsoft ook de hoeveelheid data die gedeeld mag worden aan banden te leggen. Wat de limieten precies zijn, is op dit moment echter niet duidelijk.

Het nieuws wordt gemeld door het Duitse Deskmodder. Die publiceert screenshots van een OneDrive-installatie die de melding geeft dat het bepaalde gedeelde bestanden van een andere gebruiker niet kan openen, omdat de eigenaar 'zijn limiet voor delen heeft overschreden'. Deskmodder meldt geen details over het voorval: hoe groot de data is, hoe vaak deze is gedownload en door hoeveel mensen. Het kan dus zijn dat het om een beperking gaat bedoeld om de betaalde versies aantrekkelijker te maken, maar het kan ook gaan om een fair access policy, om misbruik van bandbreedte te bestrijden. OneDrive geeft zelf in ieder geval geen aanvullende informatie.

Deskmodder meldt dat kleinere bestanden gewoon gedeeld kunnen blijven worden, ook als de deler al tegen de limiet aan is gelopen. OneDrive biedt gebruikers wanneer ze tegen de limiet aanlopen de optie om een Office 365-abonnement af te sluiten. Daarbij zit niet alleen de Office-suite, maar ook een uitgebreider OneDrive-pakket.

OneDrive logoHet zou niet de eerste keer zijn dat Microsoft de omvang van zijn cloudopslagdienst terugschroeft. In maart van dit jaar voerde het de eerder aangekondigde wijziging door om gratis accounts van 15 naar 5GB opslagruimte te laten gaan.

Update, 13:45: Tweakers heeft met eigen onderzoek de limiet niet weten op te zoeken. Een OneDrive-bestand van 1,9 GB kon tussen twee gebruikers met gratis accounts op hetzelfde externe ip-adres zeven keer gedownload worden zonder problemen. Tweakers neemt maandag contact op met Microsoft en zal vragen om details omtrent het datalimiet.
Update, 29/06/16: Microsoft meldt in een reactie aan Tweakers dat het bedrijf inderdaad bij bestanden delen bandbreedtelimieten heeft om 'ongebruikelijk veel verkeer' te voorkomen. Wanneer gebruikers tegen deze limieten aanlopen, wordt de deel-functie 24 uur lang stilgelegd. Bij herhaaldelijk tegen het limiet aanlopen, kan de account van de gebruiker ook geschorst worden. Microsoft doet geen uitspraken over of dit limiet nieuw is ingesteld, zoals de recente meldingen op Deskmodder en het supportforum van OneDrive doen vermoeden. Het bedrijf geeft ook geen exacte cijfers prijs over de limieten.

Door Mark Hendrikman

Redacteur

26-06-2016 • 09:54

147

Reacties (147)

147
135
83
2
0
14
Wijzig sortering
Ik denk dat ze nog steeds last van dit probleem hebben:
Since we started to roll out unlimited cloud storage to Office 365 consumer subscribers, a small number of users backed up numerous PCs and stored entire movie collections and DVR recordings.
De downloadsnelheden van OneDrive zijn vaak stabieler en sneller dan torrents op het internet. Voor de gewone gebruiker voorzie ik weinig problemen, maar het is wel jammer dat Microsoft OneDrive steeds meer aan het beperken is.
Het is vooral jammer dat mensen misbruik maken van wat eigenlijk bedoeld is voor persoonlijke opslag.
a small number of users backed up numerous PCs and stored entire movie collections and DVR recordings.
En dat is toch precies wat valt onder persoonlijke opslag? Met ongelimiteerde opslag zet ik mijn films en muziek ook lekker inonedrive en stream ik het wel daarvandaan als ik het nodig heb.

Hoezo is het misbruik? Ongelimiteerde storage is toch ongelimiteerde storage? Dat ik daar een aantal bavkups neerzet en 200 dvr recordings zal dan een worst wezen.

Wat wel misbruik is, is natuurlijk het delen van auteursrechtelijk materiaal via onedrive. Maarja. Daar wordt op deze manier nog steeds niets tegen gedaan. Alleen mensen die het daadwerkelijk nodig hebben worden hier nu weer de dupe van.
Helemaal mee eens. Bedrijven moeten eens een keer kappen met de marketingtermen onbeperkt en ongelimiteerd en gewoon duidelijk aangeven wat de limieten zijn daar heb je als gebruiker veel meer aan.
dus de 2% misbruikers die 80% van je bandbreedte opvreten door illegale files uit te wisselen moet je gewoon maar laten doen, zelfs als de gewone gebruikers er onder lijden?
Onbeperkt volgens jouw bewoording wil zeggen: de provider moet maar HDD's blijven bijproppen zolang jij er data op kan zetten en dat voor dezelfde prijs.
dus de 2% misbruikers die 80% van je bandbreedte opvreten door illegale files uit te wisselen moet je gewoon maar laten doen, zelfs als de gewone gebruikers er onder lijden?
Onbeperkt volgens jouw bewoording wil zeggen: de provider moet maar HDD's blijven bijproppen zolang jij er data op kan zetten en dat voor dezelfde prijs.
Ja, onbeperkt is onbeperkt, fair use policy is fair use policy en voor al het andere stel je gewoon limieten.
En voor iets als Onedrive kun je op zoveel punten limieten stellen: Opslagvolume, doorvoervolume, snelheid, (garantie op) beschikbaarheid en inderdaad aantal malen of volume delen.
[...]
En voor iets als Onedrive kun je op zoveel punten limieten stellen: Opslagvolume, doorvoervolume, snelheid, (garantie op) beschikbaarheid en inderdaad aantal malen of volume delen.
Nee, juist voor iets als Onedrive kan je nergens echte harde limieten stellen.

Het is gewoon een x Ruimte waar miljoenen gebruikers gebruik van kunnen maken, de grens is daar enkel x ruimte voor miljoenen gebruikers, als er 1 gebruiker is dan is zijn grens x, zijn er 10 gebruikers dan is ieders grens x minus het gebruik van de andere 9 (en niet x/10)
Ja inderdaad, dat is onbeperkt.
Als je dit niet wil als bedrijf, gebruik je de term 'onbeperkt' gewoon niet.
Met deze beperkingen houden ze illegale zaken niet echt tegen. Als je zegt onbeperkt, dan is het onbeperkt en niet na 15gb,ja zoveel onbeperkt is het niet... Dan moet je maar gewoon 100gb zeggen...
Anoniem: 280967 @mkools2426 juni 2016 18:13
Dit soort bedrijven negeer ik dus. Heel veel hosters adverteren ook met onbeperkt, daar wordt ik dus geen klant van. Zoals je zegt ik wil weten waar ik aan toe ben.
Anoniem: 712270 @mkools2426 juni 2016 12:01
Wat dan?
Volgens mij lees je het artikel dan niet helemaal goed. Als jij jou filmcollectie op OneDrive zet, kun jij daar gewoon altijd bij, vanaf elk device, als je gewoon ingelogd bent.

Waar deze restrictie om gaat is downloads van anderen; als meer dan x personen jou film gedownload hebben, krijgen anderen daarna de boodschap dat de limiet is overschreden, jij zelf niet.

Er wordt dus wel iets gedaan aan het delen van auteursrechtelijk matieriaal via OneDrive, namelijk het onbruikbaar maken van OneDrive voor delen van bescherm materiaal op grote schaal. Op kleine schaal wordt er inderdaad niets aan gedaan, maar goed, daar zit ook niet zozeer het probleem (niet alsof jij niet een klein ftp servertje o.i.d. kan opzetten om met bekenden te delen).

Dit voorkomt gewoon dat OneDrive op grote schaal gebruikt wordt voor het delen van films / series, dat is alles. Als normale gebruiker zul je hier nooit last van hebben.
Nee ik reageer op de bovenste stelling die wonderbaarlijk op +2 terecht is gekomen ondanks de rare manier van logica.

Zoals Bacchus al aangeeft: onbeperkt is onbeperkt. Bij onbeperkt kan er dus ook geen misbruik worden gemaakt. Misbruik maken van iets wat onbegrensde mogelijkheden heeft kan namelijk niet. Dan zit er namelijk kennelijk een beperking op. Deze hele marketingpraat is leuk, maar als je dus dit soort beperkingen gaat hanteren dan is het dus niet onbeperkt. Net als dat T-mobile geen onbeperkt jnternet heeft.
Het is onbeperkt met een asterix. Een doorsnee gebruiker zal never nooit tegen die limieten aanlopen en voor hem of haar is het dus onbeperkt.

Maar als je dus gebruikers krijgt die 100derden terabytes (daar hebben we het over) aan data zit te uploaden, welke dit ook nog eens delen voor slechts een paar euro per maand. Het alternatief is dat MS de prijzen omhoog moet gooien.

Het is vergelijkbaar met onze datalimieten op vaste lijnen, feitelijk hebben we geen "onbeperkte bandbreedte", maar we gaan daar wel van uit.

Overigens wordt er al enige tijd niet meer geadverteerd met onbeperkte ruimte, maar gewoon weer 1tb.
Zeg dan gewoon dat de limiet een X aantal TB is, voor de doorsnee gebruikers is dit nog steeds praktisch onbeprekt en die grootverbruiker weet duidelijk van te voren waar hij/zij aan toe is.
Nee want een vast limiet was er ook niet, het was daadwerkelijk onbeperkt. De limiet was "Zodra je bij je limiet komt, krijg je meer". Ze zijn nu weer limieten gaan invoeren vanwege een groepje lui die dat dus zwaar misbruikten.
Dit soort dingen zie je aankomen aangezien dit is de laatste 20 jaar al in talloze vormen is voorgekomen. Dus als een bedrijf mooi weer gaat spelen met dit soort dingen weten ze waar ze aan toe zijn en dus vind ik dat je ze best hierop kunt afrekenen en dat !mark een valide punt heeft.

Het is gewoon scoren, mensen binnen trekken en dan op een gegeven moment kun je met euros gaan kiepen. Just wait and see.
Er hoort ook een stukje common sense bij. Logisch nadenken! Je betaalt 70 euro per jaar. Er waren gebruikers die bijna 200TB afnamen voor die 70 euro per jaar... Dat gaat natuurlijk niet.
En nu ga je Microsoft erop aankijken? Ik richt mij tot die grootverbruikers die gewoon buitensporig veel gebruiken, dankzij hen is het nu al een tijdje niet meer unlimited maar 1TB.

Dit is storrage die voor thuisgebruik bedoeld was, geen enkele thuisgebruiker zou 200TB aan storrage in zijn meterkast stoppen.
Onbeperkt bestaat niet in dit soort zaken, dat mag inmiddels toch wel bekend zijn.

Wat hier ingeperkt wordt is gewoon misbruik van de cloud storage. Er worden films en series op OneDrive gezet, de links worden gedeeld op grotere sites voor illegale content. Microsoft steekt hier een stokje voor door een download limiet op grote files te zetten als het om downloads door andere dan de eigenaar gaat.

Verder ben ik wel benieuwd naar de marketingpraat waar je naar refereert. Ik heb de reclames voor OneDrive niet gevolgd, kun je linken naar de uitingen waarin geadverteerd wordt met onbeperkt delen met onbekenden van alles wat jij op OneDrive zet?
Precies dit. Ik heb van mijn standaard Windows documenten, afbeeldingen, muziek (leeg want spotify), en video mappen op de paden van OneDrive gezet. Waarom? Zo beschik ik altijd over mijn documenten op al mijn apparaten, en ook meteen bij een nieuwe. Daar is het toch voor bedoelt? Ik zit "slechts" op een halve TB nu.
Het misbruik lijkt me duidelijk als jij jou geuploade collectie gaat delen met iedereen.

Zoals jij alleen upload en download lijkt het me geen probleem.
Probleem is juist het delen en zoals hierboven vermeld is dat het misbruik dat op grote schaal plaatsvindt.Hierdoor stelt men nu deze beperking in.

De oplossing lijkt me trouwens eenvoudig. Biedt voor weinig een betaald account aan. Men weet dan wie de gebruiker is en betaalde gebruikers hebben dan minder beperkingen.
Ik heb een zelfbouw SAN van 180TB thuis waarvan ongeveer 100TB in gebruik is. Ik backup alles naar de betaalde versie van OneDrive. Als Microsoft zegt dat het ongelimiteerd is en vervolgens dit soort ongein gaat roepen dan snappen ze dus niet wat het betekent om ongelimiteerde storage aan te bieden. Dat ik het niet mag delen met anderen vind ik overigens totaal geen probleem, het meeste is toch niet interessant voor anderen, maar roep dan niet dat het ongelimiteerd is. Serieus.
Wat moet je thuis met een SAN? Een NAS snap ik, maar een SAN?

Snap daarnaast ook niet hoe je privé aan 100 TB aan data komt.
deadlock2k kan natuurlijk werken in een IT-bedrijf en via daar relatief goedkoop een groot aantal storage dingen kopen. Bovendien weet hij precies wat er te wachten staat want op het werk staat precies hetzelfde ding.

Privé weten we nog weinig. Wellicht dat hij zijn hele huishouden en omgeving 24/7 in 4k filmt en dat over 2 jaar nog terug zou willen kijken - of hij maakt een hele hoop films in zijn kelder.

Voor mij is het zeker ook overkill, maar ik heb ook gemerkt dat elke keer dat ik een harde schijf koop verwacht er zo'n 2 a 3 jaar mee verder te kunnen, maar een jaar later toch mijn opslag moet verdubbelen. In één keer goed doen is dan op lange termijn een stuk handiger.
Massa's aan VM's die echt bewaard moeten worden. Sloten aan 4K video, en dat is ook helemaal het punt niet trouwens.
VMs die bewaard moeten worden? Data op een VM kan ik snappen maar een VM bewaren?

Waarom niet gewoon provisioning. Heb je binnen paar minuten een VM terug die nog netjes schoon is.

Zie vaak in bedrijven dat beheerders dit ook doen. Bewaren VMs van machines die twee jaar uit staan en vervangen zijn. Omdat ze bang zijn dat ze iets gemist hebben.... Als ze zo onzeker zijn zijn ze niet geschikt voor hun vak want je moet 100% weten wat je doet.

Enige waar je een VM moet bewaren is wanneer het als bewijs moet dienen, maar een image is in dat geval altijd nog beter.

Zelf geef ik wel eens trainingen, maar zelfs een lab omgeving is in een uurtje opgebouwd met powershell. Geen enkele redenen om een VM te bewaren.
Je geeft trainingen, dat is mooi. Als ik jou was zou ik me niet bemoeien met dingen als verplichte bewaartermijnen. Of over de prijs van storage. Die VM die ergens geparkeerd staat, staat niemand in de weg. Als je daar peperdure faciliteiten voor gaat opbouwen terwijl niet verwijderen ook prima kan, dán ben je niet geschikt voor je werk in de IT.

Trouwens, in mijn geval is het enorm veel historisch trainingsmateriaal en huidig trainingsmateriaal, van Microsoft, Novell/Micro Focus en VMware. Dat loopt behoorlijk op kan ik je vertellen.

[Reactie gewijzigd door deadlock2k op 24 juli 2024 18:36]

Ik weet dat het behoorlijk op kan lopen, maar er komt een moment dat je denkt, waarom nog op slaan. Kwam hier nog complete images tegen van Novell servers en dergelijke, maar ook recentere 2K en 2K3 spul. En er was een moment dat ik dacht, wat moet ik er nog mee. Zelf heb ik gewoon iets van, geen foto's of prive documentatie en meer dan een jaar niet aangeraakt, weg er mee. Als ik dood ga kraait er ook niemand meer naar tenslotte. Zelfde met mijn MP3 en MKV verzamelingen, allemaal de deur uit. En toch moet ieder mens dit voor zichzelf afwegen en wie ben ik om te oordelen of mensen het wel of niet moeten opslaan.

[Reactie gewijzigd door Wim-Bart op 24 juli 2024 18:36]

Waneer je een synologie LUN via iSCSI aan je PC hangt,en een andere LUN aan een andere PC, heb je dan in wezen geen SAN?
Ja. SAN is block storage aanbieden. Dus ook via iSCSI. NFS en CIFS zijn geen SAN.
Off-topic inderdaad, maar iets te kort door de bocht.
Zie bijv: https://technet.microsoft...ry/hh848268(v=ws.11).aspx
Niet echt kort door de bocht. Een beetje out-dated maar toch wel weer relevant. http://www.nas-san.com/differ.html

SAN verlegd de handling van filesystem naar host, NAS verlegt het naar het storage device. Een storage device kan zowel SAN als NAS zijn, neem bijvoorbeeld een vFiler op een NetApp of iSCSI op een QNAP. Tegenwoordig is het allemaal niet meer zo zwart-wit overigens.

In de tijd dat ik nog lid was van de SNIA was het heel simpel, SAN is encapsulated SCSI en werd iSCSI nog niet echt gezien als SAN (poorman's SAN). Tegenwoordig lopen de werelden echter in elkaar over en bieden veel producten een mix aan.

Overigens, iSCSI over een mixed netwerk, waarbij over de zelfde Switches (ondanks seperated VLAN) is geen echt SAN. SAN is van begin tot einde dedicated voor storage hoewel dat ook weer ter discussie staat. Kortom, ook weer niet zwart-wit.
Of het isci of FC is ( inderdaad dedicated) het ging erom dat je suggereerde dat isci geen block storage zou ondersteunen. En dat is inderdaad te kort door de bocht.
Ek vermoed dat je de . (punt) achter iSCSi niet gezien hebt :-)
Anoniem: 24916 @deadlock2k26 juni 2016 13:03
Misschien hebben ze het hier over de GRATIS opslag van OneDrive?...
Bij mij is onedrive vaak gelimiteerd op 2mbit voor het backuppen naar onedrive. Zo irritant dat ik een jaar lang alleen me school documenten er op zette, en dat terwijl ik 365 heb met 1TB opslag. Nu heb ik dan ook bepaalde mappen van me telefoon laten backuppen maar het is zo irritant traag. Google drive werkt dan een stuk sneller
Dat klopt ik had 30 GB onbeperkte opslag bij onedrive. Door een nieuwe policy wordt deze opgeheven en teruggebracht naar de standaard gratis opslag. Ik heb per mail me ontevreden geuit aan Microsoft. Zij hebben gereageerd met een aanbod. Ze boden me een jaar lang office 365 abbonement aan met 2 office installaties. Ik ben er uiteindelijk wel blij mee want heb nu voor een jaar 1 tb aan opslag en me data op onedrive waa toch al bijna de 30 gb aan het overschrijden. Ik adviseer andere mensen dit ook te doen als ze hun ine drive opslag bonussen kwijt zijn geraakt.
We hebben het een tijdje voor 4K shoots gebruikt. Dit is ondertussen onmogelijk geworden. Niet te doen. Ouderwetse sftp maar weer met een dedicated box online. Helaas
Filmpje streamen kan prima met OneDrive. Ik snap de ingrijp zeker.
http://codepen.io/vandeven66/pen/GqrXNY -> Voorbeeld OneDrive streamen

Werkt heel makkelijk:
Je pakt de deellink (1drv.ms) en ga naar http://redirectdetective.com/ en voer daar de link in, dan krijg je een langere link. Vervang 'redir' naar 'download' en zet die in een HTML5 player/ Kodi/ ander streamapparaat.

Kodi voorbeeld: http://jordy.pw/screenshot/DdO2aF6A.png

[Reactie gewijzigd door vandeven66 op 24 juli 2024 18:36]

Leuk voorbeeld. Mocht ik hem downloaden?
Wat? Dat filmpje? Haha tuurlijk is gewoon gratis te vinden op internet :)
Microsoft is zijn uiterste best aan het doen mensen zo ver mogelijk van onedrive te jagen. Gebruik het momenteel voor mijn automatisch foto backup (en heb tot 2017 nog ~230GB ruimte).
Maar kan alles wat onedrive kan ook via mijn Synology doen eigenlijk..

[Reactie gewijzigd door Tortelli op 24 juli 2024 18:36]

Heb ook steeds meer het idee dat Microsoft de strategie hanteert van binnen lokken, vervolgens aanbod terug schroeven en dan ervan uit gaat dat het weer wat 'luie' mensen die niet snel overstappen naar andere producten, gestrikt hebben. Het is alleen maar minder minder minder bij Microsoft.
Voor oude klanten is het wel even slikken, maar eigenlijk zijn dat alleen de mensen die er een Microsoft accountje bij genomen hebben en het eigenlijk amper gebruiken. Want iedere echte gebruiker heeft de mail gehad waarin je kon kiezen je opslag te behouden en als je die gemist heb ben je geen echte gebruiker. Dus Microsoft heeft gewoon het koren van het kaf gescheiden.
Uiteindelijk willen alle diensten hun klanten naar betaalde diensten krijgen. Microsoft heeft 100% zeker de beste deal in het betaalde segment, dit als je office wil gebruiken maar het geldt zelf al ook voor alleen de opslag gedeelte als je het office gedeelte niet zou gebruiken, ik spreek hier over de familie/vrienden/buren deal die omgerekend 1,69 per maand per gebruiker voor 1tb, inclusief per gebruiker office op 5 pc en 5 tablets 5 telefoons installeert.

[Reactie gewijzigd door Six9 op 24 juli 2024 18:36]

Er vanuit gaande dat Office je iets interesseert. Mij persoonlijk kan Office gestolen worden, ik wil er zo ver mogelijk vandaan blijven omdat het in mijn ogen een productie-gat is.... En dan blijft OneDrive over... Wat is daar dan beter aan dan Dropbox bijvoorbeeld?

Ik kan me herinneren dat Hotmail me 25MB ruimte gaf voor mijn mail. Toen nam MS het over en maakte daar 5MB van. Geen probleem voor mij want dat gebruikte ik toch niet. Weer even later maakte ze er 2MB van (!). Toen moest ik oude mailtjes weg gaan liggen gooien want dat werd toch wel irritant.... Toen kwam Google met GMail (1 GB voor je mail!) en ineens kreeg je op Hotmail ook weer meer ruimte. Ik geloof dat je nu zelfs 100MB hebt of zo.

Hier is mijn punt: MS kocht Hotmail en begon de 25MB ruimte om te buigen naar 2MB.. totdat concurrentie ze dwong om toch weer meer te geven en nu is het 100MB. Waarom niet gewoon een rechte weg bewandeld van 25MB naar 100MB? Hetzelfde ga je nu weer zien met OneDrive. Dit is gewoon een experiment. Zodra ze echt gebruikers gaan verliezen hierdoor maken ze het weer ongedaan. Ik vind het een beetje 'spelen' met je gebruikers.
Hier is mijn punt: MS kocht Hotmail en begon de 25MB ruimte om te buigen naar 2MB.. totdat concurrentie ze dwong om toch weer meer te geven en nu is het 100MB. Waarom niet gewoon een rechte weg bewandeld van 25MB naar 100MB?
Nou weet je wat, als jij de rekening voor MS oppikt dan gaan ze de volgende keer in een rechte weg van 25MB naar 100MB.

Wat jij even een rechte weg noemt, dat zijn gewoon miljarden investeringen. Net zoals het omgekeerde 100'en miljoenen besparing oplevert.
Ten eerste heeft MS natuurlijk hele diepe zakken. Ten tweede hoefden ze Hotmail natuurlijk niet te kopen. Of OneDrive te beginnen.

Wat mij steeds opvalt bij MS is dat als iemand anders ergens succes mee heeft, dat MS er dan op springt, eerst heel gul doet en dan na een tijdje begint te knijpen. Dat snap ik op zich nog, maar ze knijpen af op een manier dat je eigenlijk al kan zien aankomen dat het niet gaat werken. Terwijl de kosten per MB/GB/TB maar blijven kelderen gaan ze limieten terugschroeven... Gaat niet werken.
Ten eerste heeft MS natuurlijk hele diepe zakken.
Non-argument, want deze hebben ze alleen door hun huidige werkwijze. Met jouw werkwijze waren ze misschien wel failliet geweest.
Wat mij steeds opvalt bij MS is dat als iemand anders ergens succes mee heeft, dat MS er dan op springt, eerst heel gul doet en dan na een tijdje begint te knijpen. Dat snap ik op zich nog, maar ze knijpen af op een manier dat je eigenlijk al kan zien aankomen dat het niet gaat werken.
Dan kom ik toch weer terug op je diepe zakken, als het niet zou werken (wat jij hier zegt) zouden ze geen diepe zakken hebben.
Dus blijkbaar werkt het wel voor het merendeel van de gebruikers, dat het voor 1 gebruiker (OddesE) niet werkt is dan niet relevant.
Onzin natuurlijk. Ze hebben die diepe zakken door hun flagship producten (Windows, Office, XBox) en daar horen OneDrive en Hotmail niet bij (die kosten voornamelijk geld). Ik zeg niet dat MS te weinig weggeeft, ik zeg dat hun strategie wbt webdiensten niet werkt en weinig fantasievol is.
Office is alleen een productie gat als het verkeerd gebruikt wordt. Maar dat geldt voor alle software.

Zonder dat je office activeer is het nog steeds goedkoper qua opslag als de concurrentie. 1,68€ voor 1tb per gebruiker. Je hebt wel inclusief jezelf 5 gebruikers nodig. Misschien is je buurman, oom etc wel blij met het office gedeelte. De 1 tb is wel een heel erge goede deal, dat daar ook nog office bij zit maakt het nog beter.

Er is geen 1 bedrijf dat mij niet teleurgesteld heeft, het is allemaal marktwerking en aanpassen aan de concurrentie en zoeken naar juiste waarde voor nieuwe producten. Ze zitten er immers allemaal in om geld te verdienen.
De vraag is hoe Office correct gebruikt moet worden. Ik ben er nog niet achter.

Word is niet echt een goede tekstverwerker, niet echt een goed opmaak programma en zeker geen goed archiveer systeem. Je kunt documenten beter eerst naar PDF converteren voordat je ze verstuurt. En printen, tja wie doet dat nog? Ondertussen worden allerlei plannen e.d. in Word documenten opgeslagen maar niemand die de inhoud nog kan vinden op het moment dat het nodig is. Wij zijn op een gegeven moment met de ontwikkel afdeling overgestapt op een Wiki. Wat een verschil! Ja het ziet er minder mooi uit maar je kunt ineen links naar pagina's naar elkaar mailen die met een klik geopend kunnen worden. Ineens werd info ook echt gebruikt, wat weer motiverend werkte om het ook op te schrijven. En je hebt versiebeheer built in, waardoor mensen zich ook vrijer voelen om een kleine aanpassing te doen als ze die nodig achtten.
Ik ben bang dat het meer over jullie zegt dan over Office, als je nog documenten naar elkaar stuurt in plaats van een link en het document deelt via een cloud dan zit je nog in de vorige eeuw. Als je steeds in het zelfde document werkt is er dan wel degelijk versiebeheer. Het is zelfs zo dat je heel goed kan zien wat iedereen heeft bijgedragen.

Plannen maken kan je daarbij beter in OneNote maken (ook office) daar kan je alle taken, en plannen makkelijk archiveren en labels geven die bij personen of resources horen. Met 1 klik heb je alle informatie die bij jou hoort of bij een plan hoort.

Word gebruik je om vooral om tekst op te maken. Wil je meer opmaak mogelijkheden dan gebruik je Publisher (ook office).

Het is voor niets een Office suite, elk programma heeft zijn eigen specialiteiten.

Als je nog een stap verder wil dan kan je met groepen in Office365 alle mail, bestanden, onenote notitieblokken en conversaties die bij 1 plan horen in een aparte omgeving zetten speciaal bij dat plan hoort. Daar kan je precies zien wie wat bijdraagt, en hoe ver iedereen is met zijn taken.
Dr is geen mail over rondgegaan naar iedereen bij iedere stap. Anders had ik nu nog op m'n 50GB gezeten. Bij de 25 -> 15 heb ik die wel gekregen, maar ook nu dus weer niet.
Die is er zeker wel geweest! Ik zit nog steeds op mijn 50 GB ☺
Waar regel jij Office365 voor 1,68 per maand? Ik zie als goedkoopste €99/jr (omgerekend €8,25/mnd), inderdaad met Office en dan voor max. 5pc's 1TB/pc. Lost wel de problemen in dit nieuwsbericht op.
Dat valt veel minder op dan bij MS. Ik had vroeger een Skydrive sccount met iets van 50GB aan ruimte. Dat was toen echt superveel. Er zaten alleen wel fiks wat beperkingen op qua snelheid en bestandsgrootte (max 50MB). Dit wert later onedrive en direct mocht ik 25GB inleveren. Een tijd later was er een opt out voor een verkleining naar 15GB nodig om nie tnog eens 10gb kwijt te raken en nu hebben ze dus in maart alles terug geschroefd naar 5gb. Dat is toch belachelijk?

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 24 juli 2024 18:36]

Dan was je blijkbaar geen echte gebruiker en had je het er maar bij. Echte gebruikers hebben een mail gehad en hun extra opslag gewoon houden.
Als je nu meer hebt staan als 5gb wanneer ze het terug schroeven krijg je de aanbieding voor een jaar gratis Office365.
Ze willen gewoon het koren van het kaf scheiden en alle meelifters ontmoedigen en de echte klanten echt waarde bieden.
Nee ik ben allang geen echte gebruiker meer van skydrive/onedrive door oa het limiet van 50MB per bestand, het niet op orde hebben van synchronisatie zoals Dropbox dat wel had en toen deze rare streken. Er is in de loop der tijd namelijk wel steeds een mogelijkheid geweest om te annuleren, maar dit betekende dat je dus alsnog wel terug ging naar het voorgaande limiet. Dus ipv 25GB 50gb en ipv 15gb niet de nog steeds geldende 50, maar de 25GB optie. Was er toen dus ook wel klaar mee.
Dus dan heb je toch geen last meer van, je kan toch beter alles op 1 plek hebben. Anderen zijn er verschrikkelijk blij mee jij maakt andere keuzes.
Wauw. Voor dit verhaal maakt het niet uit dat ik al 3 jaar geen echte gebruiker meer ben. De stelling was dat MS erg goed is in het binnenhalen van klanten en dan als puntje bij paaltje komt toch weer terugkrabbelt.
Dat doen ze nu weer en bieden dit dan ook als alternatief aan voor de verloren gratis opslag (die echte gebruikers niet verloren hebben), 1,69 per maand voor 1tb en office op 5 pc's&5 tablets&telefoons is een echte binnen lokker. Ga maar na rekenen en vergelijken hoe verschrikkelijk Microsoft nu weer is (want dat is waar je heen wil toch).
Geen idee hoe je aan die €1,69 komt maar office 365 kost minimaal €100/jaar of €10/maand dat is ruim 5 keer zoveel als je nu schetst.

Bovendien is een betaald iets nooit een alternatief voor iets wat eerst gratis was natuurlijk.

Ms moet wel enorm zakken in de prijs om €200 voor office tegenwoordig toch echt wel heel veel is. Althans. Voor thuisgebruik. Wat mensen niet doorhebben is dat ze beter een oudere standalone versie kunnen kopen aangezien ze die er na 2 jaar al weer uit hebben. Die 1tb is erg leuk, maar voor office alleen ga je dat natuurlijk nooit helemaal gebruiken als niet bedrijf zijnde.

Maar kijk even over de hele linie dan zul je zien wat er bedoelt wordt. Backwards compatibility is ms erg slecht in. Misschien niet express, of juist wel ivm prestaties en veiligheid, maar dat is wel degelijk een puntje.
Hoho. Volgens mij is het 5pc's en macs en 5 tablets en 5 phones in totaal. Dus max 15 apparaten.
Daarbij komt idd 5TB aan opslag in totaal.

Office 365 is niet gelinkt aan users maar aan installaties.

En je denkt toch niet dat iedereen die kosten verdeeld over zijn/haar kinderen? Dikke doei.

Hiermee is het dus niet €1,70 voor 5 pcs of macs en tablets en smartphones maar nog steeds gewoon een 10-tje in de maand. Je kan namelijk niet kleiner afnemen.
Sh*t je hebt gelijk. Ik ben in de war met Office365 premium.

Ik heb namelijk net voor een buurthuis office365 business geïnstalleerd, de goedkoopste optie was 1 office365 premium en 7 office365 Essentials. De office365 premium account heb ik op 5 computers geïnstalleerd en heb de Essentials toegewezen aan personen. Totale kosten per maand 1,45 (hiervoor moet je organisatie wel als nonprofit geregistreerd zijn.

Nou ja de deal voor home is qua opslag nog steeds heel goed.
1 computer en een tablet per huishouden en 1tb is nog steeds een betere deal 3,40 voor twee in een gezin zou wat mijn financiën nog net kunnen. Ik kan niet in iemand anders zijn portemonnee kijken maar zolang de meerdeheid van de telefoon abonnementen 50€ per maand zijn zal het wel mee vallen.

Je wel gewoon delen hoor, als jij de beheerder ben kan je de buurman uitnodigen voor zijn eigen emailadres met 1 tb, het enige dat jij van hem kan zien is hoeveel installaties hij heeft en zijn account naam.
Er staat dat dit een familie abonnement is, dus ... eigenlijk ook je buurman kan je het mee delen. Superdeal dus.
Met de buurman niet.

En die superdeal zoals je die schets geldt pas als er effectief ook 5 gebruikers zijn die het kunnen/willen gebruiken.

Ik woon alleen, dus voor mij werkt het niet.

Toen ik nog thuis woonde zou mijn zus misschien geïnteresseerd zijn geweest, maar mijn ouders absoluut niet.

Hoezo superdeal?
Je maakt een Microsoft account aan op het zelfde adres (als dat al nodig is) en je buurman kan 1tb plus een pc en tablet installeren. Microsoft kan dit niet controleren, als dat al willen.
Als hoofdbeheerder zie jij alleen hoeveel installaties er zijn en wie er lid zijn. Het?l. zijn verder compleet andere accounts die los van elkaar staan en dus beheert worden qua inlog en dergelijke door eigen de account per persoon
Ik zou zeggen welkom in de deel maatschappij. Ik ken nu ook al meerdere mensen die hun wifi delen en ook de zonnecellen. Het is echt een aanrader.
Ik zou zeggen welkom in de deel maatschappij
ik ben het met je eens, maar het bedrijfsleven absoluut niet. Die willen dit juist zo hard mogelijk tegenwerken. Overigens is het tegen de voorwaarden om de licentie met je buren te delen als ik het goed heb begrepen. Een dergelijk iets kan je nog steeds een leuke rechtszaak opleveren.
Oh ja klopt. Ik raak daar iedere keer van in de war. Livedrive is ook een cloudopslag dienst maar dan van een ander bedrijf. Ms had vroeger het windows Live platform maar konden geen LiveDrive gebruiken doordat dit bedrijf deze naam al gebruikte.

Ik zal het aanpassen in de tekst.
Kun je een specifiek voorbeeld noemen? Ik snap niet wat je bedoeld.
Wat doet Google ook? Bij mijn weten hebben ze nog nooit iets teruggeschroefd bij Google. Er wordt (op het oog) minder geboden dan MS doet, maar ze tornen er niet aan.
Eeuh nee.

Bij Google krijg je gratis 15GB en je mag alles delen zonder de beperkingen die Microsoft nu aan gebruikers oplegt.
Picasa killen, onbeperkte opslag beperken door alleen kleinere bestandsgrote toe te laten etc.
Klopt niet wat je zegt, ik heb files van 1.2GB grote in mijn drive ;)
1,2GB wow... Lol. Dat is niks.
Ik denk dat heel veel mensen ook geen idee hebben hoe er vanaf te komen, de un-install optie was voor het gemak even achterwege gelaten....

Door Windows 10 ben ik weer met batch filetjes gaan werken om van die zooi af te geraken.
Man man man, wat een inconsistente pauper zooi als je dat start voor het eerst wilt ontdoen van ongevraagde meuk.
Mensen kregen 2 mails van MS waarin gevraagd werd of ze hun opslag wilden behouden. Mensen die niet reageerden zijn de schuld van Microsoft?
Ja. Zo denk ik er ook over + zo is het ook gegaan + is een bekende marketing techniek (verwerpelijk). ;(
Alleen gaat die mee ten onder als je huis afvikt. Dat is voor mij de hoofdreden om foto's op onzedrive te backuppen. En het is ook wel erg gemakkelijk.
Ik backup mijn belangrijke data ( ~500GB aan foto's, video's en persoonlijke bestanden) naar de Synology van mijn ouders. Heb ook nog een paar USB hdd's liggen waar ik eigenlijk niets meer mee doe (maar bewaar ivbm crypto virussen etc).

Heb nog tm 2017 een crashplan account welke ik momenteel weer aan het vullen ben, maar betwijfel me of ik die verleng tzt.

Qua grote data opslag zijn Hubic en Stack momenteel wel leuke alternatieven overigens.

[Reactie gewijzigd door Tortelli op 24 juli 2024 18:36]

Anoniem: 626043 @Tortelli26 juni 2016 10:26
Stack is inderdaad interessant, maar ik vraag me af hoe het daar is gesteld met de veiligheid van je data. Ze maken geen backups bijvoorbeeld (in het gratis plan). Als Google die lelijke Gmail interface nou eens aan zou pakken (Inbox vind ik niks) dan zou ik overstappen van outlook.com naar gmail.
Stack is inderdaad interessant, maar ik vraag me af hoe het daar is gesteld met de veiligheid van je data. Ze maken geen backups bijvoorbeeld (in het gratis plan).
Als jij gaat vertrouwen op een externe partij voor de backup, ben je al niet goed begonnen.
Zeker online storage moet je zien als 'vluchtige opslag'
Mooi dat het er is, maar het is niet bedrijfszeker, omdat je gebruik maakt van 'iemand anders' zijn opslagruimte
De toegang kan van de één op de andere dag ontzegd worden, en zonder enige compensatie of 'hulp' ben je alles kwijt.

Stack is prima, ik heb de volle upload ( 30Mbit ), en op één account staan al 'mijn' Disneyfilms O-) , en de andere is mijn dropboxvervanger, gekoppeld aan het domein wat ik daar al had.
Ik zie backups maken als een afweging van risico's t.o.v kosten/moeite. 100% zekerheid haal je nooit, 99,99% zekerheid voor beschikbaarheid van backups kan heel duur worden, 99,9% zekerheid van backups is voor mij een goede balans.

Zonder exacte getallen te hebben zegt mijn gevoel dat mijn backup strategie voldoende is om 99,9% zekerheid te halen; NAS schijf met al mijn data, backup daarvan op een vaste machine (automatisch) en een encrypted backup naar de Stack (elke maand of handmatig). Mijn gevoel zegt dat het risico dat mijn huis afbrand en dat gelijktijdig mijn Stack niet meer beschikbaar/bereikbaar/corrupt is erg klein is en daarom zijn onedrive/stack/etc voor mij goede en goedkope manieren om te backuppen.
Zo zou het inderdaad moeten zijn, echter ziet het gros van de gebruikers dit even wat anders.
"het staat op mijn dropbox" / welke opslag dan ook, maar begrijpen niet dat het zomaar verdwenen kan zijn.
Een opslag in eigen beheer ( HDD / externe opslag bij kennis ) is altijd zekerder dan een cloudoplossing.

De cloudoplossing moet je daarom ook alleen maar zien als 'grote usbschijf' zet het erop, en het is ruim beschikbaar op alle locaties, maar de daadwerkelijke backup moet je zelf bewaren.
Met backups bedoelen ze volgens mij het soort dat je zelf terug kunt zetten. Dus met een gratis pakket en crypto kan je het vergeten.
Grootste voordeel van Stack is dat het snel is imo, andere diensten (crashplan, Hubic) zijn vrij traag met up en downloaden is mijn ervaring.

Aan de andere kant is dat geen ramp, kans dat het eea nodig hebt is waarschijnlijk niet zo groot.
Interface kan me geen bout schelen als het om mijn data gaat.
Je kunt je eigen thema's maken en ze hebben zelf ook nog andere. Of bedoelde je het anders?
maar ik vraag me af hoe het daar is gesteld met de veiligheid van je data.
Stack zegt openlijk dat zij data kunnen inzien en dit ook doen.
Wel encrypten dus!
Jaren geleden heb ik de keuze gemaakt om al mijn video's en foto's op één plaats onder te brengen, zonder verdere backups. Ik heb toen voor SkyDrive gekozen, de voorganger van OneDrive. Ik heb nooit spijt gehad van die keuze en vertrouw er op dat die data bij Microsoft in goede handen is. Voorlopig zie ik OneDrive nog steeds als een betrouwbare Clouddienst, ook voor de komende jaren. Maar mocht dat ooit veranderen, dan wordt het een flinke klus om alles te migreren....
Ik gebruik mijn Syno als eigen cloud daarbij nog 1 USB disk die dagelijks synced en een cloud share naar de NAS bij mijn schoonouders en die doet een one way Back-up naar Stack.

Heb Onedrive ook maar vind het echt een hork van een product en voor een business solution bij Office 365 is het al helemaal geen oplossing
Volgens mij heb jij echt geen benul van de "business solutions" van Office 365. Je weet dat er van Office 365 consumenten en zakelijke varianten zijn, die totaal verschillende features hebben?
Na 20 jaar ervaring met Office durf ik toch wel te beweren dat beide varianten ongeveer even ruk zijn. :z

Waarom? Omdat Office een time-sink is. Een soort zwart gat waar je maar tijd in blijft stoppen dat er nooit uit komt.

Word is sowieso verschrikkelijk. Type anders gewoon een brief met een typemachine. Alleen als je het uit gaat printen is Word handig en zelfs dan zijn er eigenlijk veel betere oplossingen. Als printen niet het hoofddoel is, waarom dan in vredesnaam Word gebruiken? Al je data in een slecht toegankelijk formaat zetten zodat je het ooit op A4 uit kunt printen?? Zet het in een database of zo.

Excel zou handig kunnen zijn om grote hoeveelheden data gestructureerd in te voeren, zeg maar als snellere variant van een web form invullen.... Alleen zou je dan inderdaad snel en makkelijk in moeten kunnen voeren, wat normale gebruikers niet lukt. En maar stoeien met tekst die als getal wordt geïnterpreteerd e.d. Ja Excel? 0049 123 456789 lijkt wel erg veel op een getal waar je dan de voorloop nullen van gaat weghalen?? Of lijkt het toch eigenlijk meer op een telefoonnummer?? Één zo'n probleem en de gemiddelde gebruiker had het nog beter met pen en papier kunnen opschrijven dan was hij sneller klaar geweest.

Powerpoint is weinig op aan te merken. Werkt prima als je een presentatie wilt geven. Iets wat ik zelden doe en wat voor de bulk van de mensen maar een heel klein stukje van hun werk is.

Access... ga ik niet eens over beginnen.

Al met al was het een prachtige uitvinding in de tijd dat de brieven nog van papier waren en dat was wat we met onze computer wilden doen; betere papieren brieven typen. Sinds e-mail en internet zie ik echt het nut van Office niet meer. Ik zie ook zo veel gebruikers er op stuk lopen. Uren en uren 'vechten' met Word om die bullets goed te krijgen, dat plaatje juist uit te lijnen etc. Zodat er uiteindelijk een prachtig document kan liggen te verstoffen op het interne netwerk. Want geen hond die dat bestand nog terugvind op het moment dat het nodig is,

Sorry voor de rant maar het lucht heerlijk op O-)

[Reactie gewijzigd door OddesE op 24 juli 2024 18:36]

Haha, herkenbaar en bovendien volkomen mee eens. Gelukkig is er een oplossing. Ironisch genoeg zelfs binnen het Officepakket en het heet OneNote. OneNote is echt een on-Microsofts-goed pakket. Wat mij betreft dé uitvinding sinds het gesneden brood.

Oh, en ben je inmiddels volledig anti-MS, dan heet je oplossing Evernote.
Nee hoor absoluut niet anti MS. Gebruik genoeg van hun producten. Voor een office suite is MS Office ook zeker niet slecht (wellicht de beste), echter is een Office Suite gewoon geen goed product (meer) in deze tijd als je het mij vraagt.
Ja en ik weet ook dat iets simpels als 1 account handhaven voor deze 'verschillende' diensten niet eens mogelijk is bij MS. Zo is een e-mailadres te koppelen aan een office licentie (thuisgebruik) en een Windows store account aka de Microsoft account en het is dan ook mogelijk om datzelfde mail adres te gaan koppelen aan een Office365 omgeving.

En dan nog een leuk feitje stel dat jij een MS account hebt waar jij je Windows en office licentie aan hebt gekoppeld maar dat email adres gebruik je 2 jaar niet om in te loggen op de webbased mail (kan voorkomen) dan wordt je account zonder pardon gedisabled en gedelete, inclusief je licentie sleutels.

Terwijl de online omgeving alleen blijft melden dat het wachtwoord niet meer klopt maar een password reset
Kan niet want de account is uitgeschakeld.

En wat zegt de support nee sorry dat vinkje kunnen we niet meer weghalen om opnieuw te activeren. Ter compensatie mag je dan tegen eenmalige kosten a 75€ een nieuwe office of Windows key kopen.
Behalve het als veilige backup hebben omdat het in de cloud staat (oftewel in een ander server park met ook weer backups). Als je huis onverhoopt zou afbranden ben jij je Synology ook kwijt. Waarschijnlijker nog, als je geen backups hebt van je Synology ergens waar je geen schijfrechten hebt (Amazon Glacier, losse hardeschijf, etc), kan eerste de beste Ransomware de hele handel versleutelen.

Ik ben wel benieuwd overigens wat hier echt aan de hand is. Is het dat zware gebruikers worden beperkt, en wanneer ben je dan een zware gebruiker? Of gebruiken mensen het als alternatief op Torrents om hun BluRay collectie te delen?

[Reactie gewijzigd door Sissors op 24 juli 2024 18:36]

OneDrive is zeker geen goede cryptopreventer. Dat crypto virus kan ook vrolijk je onedrive langsgaan, zij het wat traag. Onedrive heeft niet eens versioning (ja, alleen voor ms Office bestandjes) dus dag dag.

[Reactie gewijzigd door Rinzwind op 24 juli 2024 18:36]

Ah my bad, ik ging ervanuit dat net als Dropbox dat wel beschikbaar was. Dan helpt het je heel weinig tegen crypto's inderdaad.
Zoals je al aangeeft gaat dit vast om mensen die met grote groepen delen +1000k. Als je bijvoorbeeld een GOT shared en de link geeft, dan kan dat ongelofelijk hard gaan. Dat soort praktijken willen ze niet bij Microsoft en is ook illegaal. Volkomen terecht dat ze dit aan banden leggen, "gewone" gebruikers zullen hier totaal geen last van hebben.
Zie mijn reactie hierboven; ;). Tegen randsom ware zou Hyper Backup moeten werken volgens mij.
(en daarnaast heb ik nog oude backups op USB)
onedrive en gdrive zijnbij mij in gebruik voor het gemak omdat ze zo geintegreerd zijn in windows/android.

voor het backuppen van bestanden gebruik ik geen van beiden, daarvoor heb ik een gratis box.com account; die heeft mij indertijd 50gb gegeven en is daar nooit op teruggekomen, ook nooit geen gezever met gehad en die werkt ook op alle platformen waar ik op zit.
Nee ze zetten alleen in op betaald in combinatie met office 365. Het gratis segment laten ze het aan de concurrentie.

Je krijgt veruit de beste deal in het betaalde segment. Zie mijn post in deze topic waar ik dat meer uitleg.

[Reactie gewijzigd door Six9 op 24 juli 2024 18:36]

Beetje onzinnig bericht dit zonder te melden wat precies de omstandigheden en limieten zijn die in dit specifiek geval van toepassing zijn. Misschien deelt die persoon wel een map vol met films die het hele dorp download, dan kan ik me wel voorstellen dat er op een gegeven moment door Microsoft wordt ingegrepen.

[Reactie gewijzigd door RoccoS op 24 juli 2024 18:36]

Je hebt gelijk. Ik heb direct een andere laptop in huis gekaapt om de check te doen. Ik upload een .avi van 1,9GB naar mijn OneDrive en kijk op een andere laptop of ik zelf ook tegen het limiet aan kan lopen. Een update komt eraan.
Was het niet beter geweest om het van te voren te checken? Bedoel, zo moeilijk is het toch niet om met twee laptops te checken (waarvan 1 betaalde account heeft en de ander niet).

Kwam de artikel zoals deze ook op andere websites tegen en daar zag ik ook niet inhoudelijk staan met hoeveel ze de snelheid verlagen.
Dan loop je nergens tegenaan, pas als je de link vanaf meerdere IPadressen laat benaderen, zul je een warning / shutdown krijgen.

Het wordt pas interessant als je ook weet HOEVEEL ipadressen dat is :+
Misschien moet je als deler eerst zelf over je OneDrive limiet gaan en dan kijken of ontvangers dan ook tegen limietmelding aanlopen.
Zou de deellimiet dan alleen voor de gratis versie zijn?

Dit vergroot het vertrouwen in de Microsoft-diensten natuurlijk niet.
Het is inderdaad te hopen dat MS snel duidelijkheid schept op wat de limieten zijn. Dat deze er zijn stoort me niet onmiddelijk maar ik wil ze wel graag kennen.
Dropbox en Google Drive hebben dit ook
Als je een file ( hoe klein dan ook ) te vaak per 24u deelt, zal de toegang ontzegt worden voor buitenstaanders.
Vaak genoeg kleine files gehad die dan op Dropbox/Google gehost stonden, die tijdelijk niet bereikbaar waren, en de dag erna weer wel.

Lijkt me een storm in een glas water, en nagenoeg niet (snel) voorkomen als je binnen de normale kring files deelt
Vind het veel irritanter dat ze alle data plans hebben verwijderd. Het is nu 50 gb of 1 Tb met office 365. Dus als je meer dan 50 gb hebt, dan moet he direct naar 1 Tb met office 365. Voorheen had je nog 100 en 200 gb plans.

Als je slogan dan ook nog is mobile first cloud first, dan snap ik dit soort keuzes echt niet.
Voor 60 euro per jaar heb ik Het office pakket op meerdere apparaat typen en 1 Tb opslag. Dat is best een goede deal. Alleen nu nog zorgen dat de brakke camera upload functie op Android gaat werken. Maar ja, het blijft Microsoft.
Alleen nu nog zorgen dat de brakke camera upload functie op Android gaat werken. Maar ja, het blijft Microsoft.
Die camera is een onderdeel van Android, en dus ligt de last hiervoor niet bij Microsoft, maar bij Google, en gezien hun aversie tegen alles wat met Microsoft te maken heeft, kan je wachten totdat je een ons weegt, ben ik bang.
Het gaat niet om de camera zelf, maar Onedrive die volgens HummerHealey de bestanden die gemaakt zijn met de camera allemaal verstuurd worden naar Onedrive.
Bij mijn laatste android telefoon HTC M7 werkte de camera upload anders gewoon goed. Is wel zeker jaar terug maar lijkt me stug dat het nu ineens niet meer werkt.
Ik had eerst een S4 met resurection remix. Daar werkte de upload helemaal niet. Nu heb ik een Galaxy 6 Edge. Hier is het probleem dat Onedrive niet automatisch upload wanneer je weer een Wifi verbinding heb, nadat je bijvoorbeeld buiten bent geweest. Pas als je Onedrive opstart en de upload status checkt schrikt Onedrive wakker. Erg knullig. Dat Onedrive geen foto's uit het interne geheugen wist zoals iCloud dat doet is ook niet echt handig. Maar dat is een keuze.

[Reactie gewijzigd door HummerHealey op 24 juli 2024 18:36]

Je kan gewoon 50GB extra aanschaffen toch?
Als dit om toepassing van de fair access policy gaat, is er waarschijnlijk sprake van excessief gebruik. De "normale" gebruiker zal zelden tegen die grenzen aanlopen. Zelf beschouw ik mij ook tot die groep en maak mij daarom geen zorgen.
Ik blijf het een super dienst vinden, als je alles qua acounts een beetje bij elkaar knoop. Ik heb afgelopen jaar mijn 2 NASen er uit gegooit, draait nu allemaal lekker op de OneDrive. (wel office 365 Thuisgebruik abbo). En inderdaad de snelheden zijn gewoon super.

De gratis variant heb ik eigenlijk geen ervaring mee. Gebruikte de onedrive in het begin nog helemaal niet, en nu kunnen we hier bijna niet meer zonder.
het antwoord is heel simpel.Veel diensten die online opslag aanbieden werden neergehaald door te veel iligale bestanden die werden geupload / gedownload,denk aan Rapidschare,Megaupload om er 2 te noemen, diegene die er nog zijn, zijn betalend of tergend traag.
Zowel de Microsoft Onedrive als die van Google is een gratis en vooral snel alternatief voor het delen / downloaden van iligale bestanden,Google past daarom de download limiet (per ip adres) reeds lang toe,bvb een 10 gb bestand word op 1 dag xxx maal gedownload door verschillende ip adressen,na een bepaald aantal keer kan je het bestand niet meer downloaden ( te veel gedownload) krijg je te lezen, wel in het engels.Zelfs Dropbox word gebruikt (misbruikt) voor kleine iligale bestanden.
Op je eigen drive kan je bestanden onbeperkt downloaden,hoe groot ze ook zijn. (mijn mening hierover).
Tweakers neemt maandag contact op met Microsoft en zal vragen om details omtrent het datalimiet.
Hadden jullie dit beter niet eerst kunnen doen en dan pas een artikel posten?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.