Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 72 reacties

Microsoft legt de productie van zijn Surface 3-tablets stil in december van dit jaar. Het bedrijf heeft echter nog niets bekendgemaakt over een opvolger voor het apparaat. Ook wordt de productie van de Band 2, de slimme fitnessarmband, stilgelegd aan het eind van het jaar.

Een vertegenwoordiger van Microsoft bevestigt het nieuws tegenover ZDNet. Het nieuws kwam onder de aandacht van de redacteur na meerdere meldingen van tekorten van de tablet en slimme fitnessarmband bij Amerikaanse verkooppunten. Datzelfde lijkt op dit moment niet aan de orde in de Pricewatch. Dat kan echter alleen gezegd worden van de Surface 3, aangezien de Band 2 nooit leverbaar is geweest in de Benelux.

Niet alleen is er geen opvolger voor de fitnessband en tablet van Microsoft, er is ook geen zicht op wanneer deze opvolgers aangekondigd zouden kunnen worden. ZDNet meldt dat Microsoft volgens anonieme bronnen het intern niet eens kan worden of een opvolger van de budgettablet wel een goed idee zou zijn. De Surface 3 is sinds mei 2015 beschikbaar en is inmiddels dus meer dan een jaar op de markt. De Band 2 is echter pas in oktober 2015 uitgekomen en is daarmee nu net iets meer dan een half jaar beschikbaar. Tegen de tijd dat de productie stopt, is de slimme fitnessarmband net iets meer dan een jaar beschikbaar geweest. Dit zou kunnen komen omdat het product de neiging heeft om bij de band te scheuren, maar het lijkt erop dat Microsoft dit euvel juist net heeft opgelost.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (72)

Redelijk logisch dat de productie na anderhalf stopt. De reden waarom er twijfel is over een opvolger is wel bijzonder: er is geen goede opvolger van de Atom chip. Intel trekt zich juist terug uit dit segment en de Core M lijn is veel duurder.

[Reactie gewijzigd door bilgy_no1 op 26 juni 2016 20:54]

Het is inderdaad wel bijzonder dat intel hier eigenlijk zijn eigen doodsvonnis tekent. Het bedrijf heeft blijkbaar liever dat mensen concurrerende ARM tablets kopen dan tablets/hybrids met intel chips.
Was de reden niet dat ze niet concurrerend konden worden en daarom niet genoeg winst konden maken? Volgens http://www.anandtech.com/...smartphone-socs-cancelled Anandtech is het juist gestopt omdat ze in andere markten veel meer minst maken konden
Natuurlijk kan intel meer winst maken als ze een Core M of Core iX verkopen. Maar iemand die een tablet zoekt van zeg 300 tot 400 euro, die kan nu nog een Atom kopen, straks alleen maar ARM devices. Die persoon krijg je niet overtuigt om een Surface Pro te kopen van 900+ euro.

Daarnaast, hoe meer ARM devices er verkocht worden, hoe meer apps er voor zullen zijn en hoe lager de vraag naar x86 zal worden. Met andere woorden, hun eigen doodsvonnis.

[Reactie gewijzigd door Ramon op 26 juni 2016 11:52]

Waarom? Je helpt met een nieuwe intel processor voor de mobile wereld enkel en alleen Microsoft. Laat dat nou net een hele grote gok wezen. De wereld is niet meer zoals 10 jaar geleden. En intel ziet dat en neemt dus niet de gok. Te kleine afzet markt, te veel R&D. + Gigantische concurrentie van ARM.
Heb je wel eens gekeken naar de hoeveel Atom based Android tablets? Atom based tablets zijn echt niet Windows only. Dus helemaal geen gok. Meer zoals Ramon zegt: er is voor de hardware bouwers.geen droog brood in te verdienen.

[Reactie gewijzigd door Sake op 26 juni 2016 13:21]

Heb ze nog niet gezien in real life. Dus ja vast heel veel. Ik heb meer Surface tablets gezien dan Android atom based tablets.
Doe jezelf en ons een plezier en kijk eenvolgende keer eerst eens op Pricewatch hier op Tweakers.net.

Oh ja, we hebben er hier een in huis. Van de oude populaire Transformer Pad serie.
pricewatch: Asus Transformer Pad TF103C-1A051A Zwart

[Reactie gewijzigd door Sake op 26 juni 2016 16:42]

O, als je goed zoekt, dan vind je nog wel meer! Maar als je naar het aantal verkochte exemplaren kijkt, dan stelt het niks voor.
Je hoeft geen ICT consultant zijn om te zien dat de Transformer Pad TF103 een oude tablet is! Dit is een 2 jaar oude Android 4.4 tablet, in de tijd dat alles nog Dalvik was (maw: Java Bytecode). Toen maakte ARM of Atom qua snelheid voor apps niet uit. Nu wel, met native ARM code.
Kijk ook naar de nieuwere ZenPads. Asus zal daar een reden voor hebben denk je ook niet.
Ooit een Atom ontwerp gemaakt, en geen geld om een ARM ontwerp te maken? Een andere reden kan ik zo niet bedenken.
Heb je wel eens gekeken naar de hoeveel Atom based Android tablets?
Ja, die zijn er. Maar nu Android vanwege de performance steeds meer naar native ARM code gaat, is Atom ook om die reden geen slimme keuze meer.
En waarom is de nieuwe Asus ZenPad lijn dan Atom based?
Je weet meer dan Asus?

[Reactie gewijzigd door Sake op 26 juni 2016 16:45]

Ik weet niet wat de beweegredenen van Asus zijn. Maar wat ik weet is geen geheim, Intel stopt met de ARM tegenhanger Atom. Zoek maar eens, bijvoorbeeld op deze site.
LOL, lees eens URL="https://tweakers.net/nieuws/112889/productie-surface-3-tablets-stopt-in-december-2016.html?showReaction=8709187#r_8709187"]Sake in 'nieuws: Productie Surface 3-tablets stopt in december 2016'[/URL]
Klik maar eens op die link ;)

En nee, dat heeft niets met je post te maken. Intel stapt uit het low budget deel omdat daar geen droog brood in te verdienen valt.

[Reactie gewijzigd door Sake op 26 juni 2016 19:44]

Dat een Intel Atom CPU alleen maar voor Microsoft wordt gebruikt is je reinste flauwekul. Er zijn voldoende Android tablets te koop die een Atom aan boord hebben. Ik denk als Intel de nieuwe Atom's had doorgezet, dat zij hiermee hun eigen Core-M CPU's in de weg zouden gaan zitten.
Maar ik denk ook zolang er geen concurrentie op X86 vlak komt uit de hoek van AMD of een nieuwe fabrikant die net zo'n zuinige of nog zuiniger met de accu om gaat als de Atom en de Core-M dat Intel het wel prima vindt.
Na de aankondiging van Intel dat zij stoppen met de ontwikkeling van de nieuwe Atom achtige CPU, heeft Microsoft nog steeds gezegd dat er een Surface Phone komt.
Volgens diversen verhalen op het internet en ook hier op Tweakers zou dit een ARM CPU kunnen gaan worden.

Maar goed even ontopic:
De goedkoopste Microsoft Surface Pro 4 wordt nu geleverd met Core-M. Daarnaast zijn er meer dan genoeg fabrikanten die een goedkopere Windows 10 tablet kunnen leveren met (bijna) dezelfde specs als de Surface (Pro) 3 voor een betere prijs.
En ik kan mij vergissen, maar volgens mij was het de intentie van Microsoft om een benchmark te zetten voor andere fabrikanten om het idee van Microsoft m.b.t. Surface over te nemen.
Dat is volgens mij redelijk gelukt.
Of Microsoft zich langzaam aan zich terug gaat trekken uit de tablet en laptop (Surface Book) is niet ondenkelijk.
Want om nu te zeggen dat Microsoft erg hard haar best doet om hun hardware aan de man te brengen.
En dat geld ook voor de telefoons.
Daarnaast, als Microsoft nu direct aankondigt dat er een nieuwe Surface aankomt, dan raken ze de laatste Surface (Pro) 3's aan de straatstenen niet meer kwijt.

[Reactie gewijzigd door Dtsonline op 26 juni 2016 16:16]

MS gaat zich niet terug trekken uit hun Surface Pro segment. MS is wel degelijk heel hard bezig met het aan de man brengen van dat stukje hardware, alleen niet richting de consument maar richting de zakelijke markt via partners. De markt die veel minder moeite heeft om ¤1000-¤2400 voor een laptop 'vervanger' neer te leggen.

Maar de Surface 3 tablet is een heel ander product dan de Surface Pro 3/4, het enige wat ze gemeen hebben is de vorm. De Surface Pro hangt juist tussen een tablet en een laptop in en met een volledig W10 OS neemt het een heel andere positie in op de markt.

Dat men Surface Pro 3s nu lastig kwijt kan raken is omdat de doelgroep over het algemeen niet zo heel hard kijkt naar een minimaal prijsverschil voor een product dat in NL over vijf jaar wordt afgeschreven. De Surface Pro 4 is verre van perfect, nog best heel veel bugs waar mensen in meer of mindere maten last van hebben. Maar het is wel een heel mooi stukje hardware.

Hopelijk neemt MS weer dezelfde sprong als de afgelopen jaren met de Surface Pro 5 qua verbeteringen en hebben we wellicht wel een perfect werkend apparaat.
Alleen heeft MS weinig keus.
De M versie heeft weinig meerwaarde maar kost wel zomaar ¤100 euro meer. In de onderste segmenten is dat zomaar een kwart van de prijs.

Maar als je kijkt naar de afnemers is MS nog een relatief kleine partij.
De atoms komen in zoveel producten terug maar er zal te weinig marge opzitten. Denk dat er meer producten het veld zullen ruimen als er geen zuinige opvolger komt die Windows normaal kan draaien.
Je kan wel heel veel verkopen, maar als je geen euro verdient, dan is dat op termijn niet de beste weg. 1 tegenvaller en je maakt langdurig verlies. Dat wil Intell niet riskeren voor een processorgeneratie waar ze eigenlijk geen toekomst in zien. Wel ben ik er zeker van dat zij zich gedwongen voelen voortijdig met Atom processoren te stoppen, juist om in te spel,en op de te snel veranderende vraag uit de markt. Sinds er tablets zijn vragen steeds minder klanten om een bepaalde processor. Ze vragen functionaliteit. Smartphones en tablets hebben duidelijk gemaakt dat je daarvoor al lang niet meer Windows of een PC nodig hebt.

Over een half jaar zien de processorprijzen er alweer anders uit dan nu. Ondanks dat de Atom processoren zich vanaf het netbook glorie moment flink hebben doorontwikkeld en nu dus een hele andere klasse prosessoren is geworden, staat Atom in de volksmond bij niet techies nog steeds bekend als "die trage netbook of budget pc processor". Dat dit in de praktijk met de huidige Atoms echt anders is komt dan niet door.

In het lage prijssegment kan Intell de concurrentie niet aan. Ik gok erop dat ze liever na de launch van een nieuwe mobiele processorgeneratie de oude processors nog een tijdje doorproduceren en met korting verkopen, dan dat ze de Atom in de lucht houden. Microsoft zou er dan voor kunnen kiezen om de huidige laagste modellen goedkoper te gaan prijzen en nog een extra half jaar of jaar te blijven voeren.

Wie weet wat hij wil en wat hij koopt voor zware toepassingen koopt dan toch wel het nieuwe topmodel met veel intern geheugen, grotere SSD schijf en modernere processor. De gewone consument die de Surface gewoon een "geil" model vindt, en eigelijk alleen maar internet koopt alsnog de instap surface. Dat is meer winstgevend voor zowel Microsoft als voor Intell.

Wie voor budget gaat koopt toch wel een Android tablet, of instap Windows tablet. Bijvoorbeeld voor de kinderen. Die geef je geen surface op schoot.

[Reactie gewijzigd door ucsdcom op 28 juni 2016 10:32]

Probleem is, er was eerder al de Surface RT 1 en 2 met ARM chip, en die verkocht voor geen meter. De Surface 3 met Atom weer wel, maar daar verdient Intel te weinig op, dus Microsoft staat voor de keus om de Surface RT terug te brengen, met low/mid range tablets te stoppen, want AMD is al eerder gestopt met hun tabletchips (niemand gebruikte ze).

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 26 juni 2016 19:57]

Not quite.
http://www.anandtech.com/...smartphone-socs-cancelled
Intel has confirmed that Apollo Lake will be offered to tablet manufacturers. At this point it's not clear what the tradeoffs are for that versus Willow Trail, and whether Apollo Lake is suitable for all types of devices that the current-generation Cherry Trail has been used in. But this does mean we will see tablets using the Goldmont CPU core, while Intel Intel will flesh out the rest of their tablet SoCs with Core-based parts.
Apollo Lake is Atom SoC.
Het licht eraan wat mircosoft hieraan en mee verdiend.
Als je verlies maakt dan kun je er mee stoppen.
Maar daarintegen deze markt is verzadigd en misschien daarom gestopt.
Ik vind het een goed product maar wel erg aan de prijs.
Voor diezelfder prijs koop ik gewoon een desktop pc.
ik vind het product tot nu toe veel te duur.
Het zijn een beetje apple prijzen wat ze daar voor vragen.

[Reactie gewijzigd door rjmno1 op 26 juni 2016 23:43]

Volgens mij zijn de resultaten van de Surface apparaten best goed. Maar bij Surface is winst niet het enige criterium. Het gaat Microsoft er ook om dat ze een voorbeeldproduct creëren om de OEMs de richting te wijzen. Die zaten tot enkele jaren geleden nog met dikke en zware plastic laptops met lage resoluties en dat is in de visie van Microsoft niet het optimale platform voor Windows. Die fabrikanten waren ook zeer traag met het ontwikkelen, terwijl de iPads en Android tablets steeds meer het lage segment laptop veroverden. Daarom begon Microsoft met de Surface reeks.
Het betreft hier de non-Pro Surface. De opvolger van de Surface RT en Surface 2.
Maar als je bij het linkje doorleest zie je dat de tablet geleverd kan worden met een i5 of i7 erin. Dat lijkt mij toch op een pro ipv een rt wijzen.
Dat linkje wist naar Surface Pro 4, en niet naar de Surface 3.

Voorheen had je de Surface en Surface RT, maar Microsoft is gestopt met de RT. En heeft nu de Surface en de Surface Pro. Van de Surface Pro is er nu nummer 4, de Surface Pro 4. En van de normale Surface is de laatste Surface 3.
Niet helemaal correct, je had de Surface pro en de surface lijn, waarbij de surface lijn al snel de bijnaam surface RT voor de eerste en tweede kreeg gezien het op windows RT draait.

De surface pro lijn is nu idd bij versie 4 beland, de surface lijn is dus bij versie 3 blijven hangen sinds iets meer dan een jaar. Daar moet bij gezegd worden dat tussen de surface 2 en 3 ongeveer anderhalf jaar tijd zat.

Interessant is dat de productie van de surface 2 ongeveer 2 maanden voor de aankondiging van de surface 3 is stopgezet (januari 2015 is de 2 stopgezet, in maart is de 3 aangekondigd). De surface 3 is dan ook mogelijk voortgekomen uit eerdere ideeën voor een surface pro mini/light/air en werd waarschijnlijk intern pas een opvolger van de surface 2 toen men windows RT voor consumenten liet vallen.
Vorig jaar heb ik Windows RT 2 tablet voor een prikkie kunnen bemachtigen en een toetsenbord cover erbij genomen. Voor Office 2013 en internetten is het ding genoeg. Via een jailbreak Putty erop gezet, een leuk apparaatje verder.
De Surface 3 is niet met een i5 of i7 te leveren. Alleen met een atom-processor. De goedkopere Surface Pro 4 is met Core M te leveren, dus dat is dan eerder de nieuwe Surface 4.
na 3 surface-pro 3 te hebben versleten ga ik echt niet voor een SP4.
Ik kies wel een Lenovo
Misschien dat ze met de Anniversary Update deze zomer met nieuwe hardware komen. Ik hoop op een Band 3 met NFC voor Microsoft Wallet.
Hopelijk kun je die dan wel in de benelux kopen. Ik zou ook graag een band2 willen kopen, maar dan wel gewoon in nederland.
Er gaan geruchten dat MS gaat stoppen met de Band.
Heb je daar een bron van? het laatste wat ik een beetje vind is eind april dat er speculaties zijn rondom model 3 http://www.morningnewsusa...riced-at-300-2372546.html
Zou ik ff moeten gaan zoeken. Kwam het dit weekend tegen, maar waar...?
Heb nogal wat 'tech' websites onder de linkjes staan ;)
Werk nu een halfjaar op een surface pro 4 met max specs. Zou niet meer zonder willen. Op al mijn werkplekken heb ik een surface dock staan en een groot monitor, zo eenvoudig. En natuurlijk als tablet de vergadering in.
Ik heb maar de pro 3 en wil ook niet meer zonder. Met dock en extra scherm en toetsenbord en muis voor de werkplek en zonder al die poespas onderweg of thuis eventjes. werkt zo fijn. Ik merk ook dat ik in edge en de snip tool van mix.office dus ook meer de pen gebruik. Dat zal met de anniversary update alleen maar meer worden.
Slecht beleid van ms, maakt een volledig stuurloze indruk .
Want? Omdat ze over een half jaar gaan stoppen met de productie van een tablet die vandaag al meer dan één jaar oud is, lijken ze "stuurloos"?
stuurloos omdat ze niet aangeven wat de opvolgers zijn en of die er überhaupt komen. Net als Windows phone dat ze langzaam laten doodbloeden... Ben er aardig klaar mee
Ja en geen opvolger dus de lijn stopzetten, net zoals de ois en android app ondersteuning in windowsphone het gekluns met Windows rt het vergroten en daarna verkleinen van de cloudopslag (iets met drive) . Zo verschrikkelijk zonde
Heb jij inzicht in het beleid van MS?
Misschien is het wel een duidelijk beleid, MS geeft steeds meer de indruk dat aan het verschuiven zijn van een partij die licenties verkopen naar een partij die diensten verkopen als een abonnement.
Zij zitten voor mij idee, steeds meer tussen Apple en Google in. En dat het uiteindelijk steeds een Google achtig platform waarbij, als je meer wil, ga je meer betalen.
Maar ook ik weet het niet.
Dat is dus niet goed als mensen niet weten wat je beleid is. Je bedrijfs strategie en positionering moet kraakhelder zijn voor je klanten en personeel.
Wat het beleid is van Microsoft is door baas van Microsoft verteld in de diverse presentatie die ook via een live stream waren te volgen. Daarnaast waren er genoeg berichten die ook door Tweakers.net waren opgepakt in nieuws gekomen. Natuurlijk laat Microsoft ook niet het achterste van haar tong zien. Puur om de concurrentie niet wijzer te maken.

En ja, ik zou het ook fijn vinden als ik van te voren weet welk apparaat of dienst ik kan verwachten als men een product afschrijft.
Wat komt ervoor terug, of komt daar niks voor terug.
Windows Phone is zo'n product, ik gebruikte deze telefoons dagelijks.
Maar omdat ik als tester van Windows 10 mobile niet kreeg wat ons beloofd is en de diverse wijzigingen die zij daar hebben gemaakt, ben ik afgehaakt.
Ook dit heb ik aangeven bij Microsoft, voor wat het waard is.
Maar Microsoft geeft in het bovenstaande bericht dat zij stoppen met de Surface 3, (welke al niet meer via Microsoft store te koop is in Nederland).
Stel dat je deze nog wel kan kopen en jij bent geïnteresseerd, maar je weet ook dat er binnen afzienbare tijd een Surface 4 of 5 wordt uitgebracht. Dan koop jij die Surface 3 niet.
En ik geef je geen ongelijk, ik zou ook graag de nieuwste willen hebben.

Ik zal je een voorbeeld geven.
4 jaar geleden kocht ik een Renault Twingo en ik kon kiezen. Een 8 of een 16 klepper motor er in.
Het prijs verschil was ¤1500, dus de keuze was een 8 klepper.
Er zat 10 weken levertijd op de auto.
Op de dag dat ik de auto kon halen, kwam mij ter ore dat de 8 klepper uit het leveringsprogramma was gehaald en dat 16 klepper nu voor hetzelfde bedrag als de door mij aangeschafte auto te was.
Dan baal je 3x zo hard.
Als ik dat van te voren had geweten, dan had ik gewacht met het aankopen van die Twingo.
Als losstaand bericht zou dit nogal een kansloos bericht zijn.

Maar je hebt een punt. Op de consumentenmarkt (Surface 3, Lumia, etc.) ontbreekt een Missie, Visie en Strategie. Op de zakelijke markt zie je het tegenovergestelde (Surface Pro, Office 365, Azure) en heeft Microsoft heel duidelijk een Missie, Visie en Strategie. Ze zouden de consumentenmarkt weer moeten oppakken, want dit is echt zonde.
Erg blij met mijn Surface 3. Ben wel benieuwd of er een opvolger komt. Microsoft wil niet in het vaarwater van zijn OEM's gaan zitten. De Surface-lijn draait om innovatie en design, om zo de partners van Microsoft te pushen om datzelfde te doen.

Weet niet in hoeverre een Surface 4 zo uniek of nodig zou zijn..
Misschien een nieuwe deal met AMD voor soc in de Surface 4/5? Het lijntje ligt er immers als voor de productie van de chips die in de XBONE zitten.
Niet alleen is er geen opvolger voor de fitnessband en tablet van Microsoft, er is ook geen zicht op wanneer deze opvolgers aangekondigd zouden kunnen worden.
Zoals het topic het communiceert zou kunnen worden geïnterpreteerd dat Microsoft het product Band in zijn geheel gaat verlaten. Een andere bron, drie dagen terug suggereert, echter dat een Band 3 op komst is. Deze bron wijst echter geen concrete feiten hiervoor aan.

Gevalletje wishful thinking? Twee andere, mij ook niet bekende bronnen, (1 en 2) melden dat de Band 3 gepland zou staan voor Oktober 2016. Het kaliber van de bronnen en de vaagheid van de tekst doet mij vermoeden dat het speculatiegehalte in deze berichten hoog is.

Om dan maar even door te speculeren. Microsoft Band 2 lijkt niet de gewenste doorontwikkeling van de Band 1 te zijn geworden. Naast positieve reviews (techradar) zijn er ook kritischer geluiden ( digitaltrends, winsupersite en alphr). Ook is de Band 2 al meerdere malen gediscontinueerd (thurrott). Het kan dus goed zijn de dat Band 2 niet voldoet aan de kwaliteitseisen van Microsoft.

Niet alleen de productie van een lopend product wordt nu gestaakt. Dit besluit heeft ook de repercussie dat ook de Band 3 heroverwogen kan raken. Is de Band 3 in opzichten een doorontwikkeling van de Band 2 dan kan het zijn dat Microsoft terug moet naar de tekentafel. In dit geval is het dus begrijpelijk dat Microsoft nog niets zinnigs kan zeggen over de datum dat een Band 3 zou kunnen uitkomen. Dat die Band 2 zo vroegtijdig wordt teruggetrokken zegt mij wel dat Microsoft niet tevreden is met dit product en de negatieve impact zo klein mogelijk wil houden. Dat het ook nog geen uitgemaakte zaak is dat die Band 3 er komt bewijst voor mij wel de voorzichtige introductie van de Band 1 en 2. Net alsof Microsoft eerst ervaring met het product wil kunnen opdoen.

[Reactie gewijzigd door teacup op 26 juni 2016 17:22]

Lijkt er toch op dat Microsoft stilletjes alle niet intel x86 gaat opruimen, bij de telefoons met afscheid van een aantal modellen. Hoeven ze dat in W10 ook niet meer te doen. Maar waarom moesten we eigenlijk al weer naar universal windows apps? Omdat het zo lekker op telefoons zou werken, één platform voor alles. Als het niet x86 wegvalt, waarom doen we het nog?
Niet alleen phone. Universal apps zijn ook voor Xbox, HoloLens en andere kleine devices buiten phones. Zie scherm vereisten W10 Anniversary Update.
Wat heeft het een met het ander te maken? Wat heeft het einde van de Surface 3 überhaupt met het afstappen van niet-Intel x86 te maken? De Surface 3 is een Intel-based apparaat.
Ik heb gelezen dat de grafische prestaties nogal te wensen over laten, m.b.t. het spelen van spelletjes, ook o.a. dat de grafische chip behoorlijk heet wordt. Zou dit gegeven misschien ook invloed hebben op de verkoop...
Zeker geen gaming tablet, maar gemaakt voor office productiviteit. Grafische chip zit in de CPU (lees SoC).


Waar heb je dat gelezen ?
ergens in de reviews bij shopping denk ik
Het is een Atom in een tablet gericht op productiviteit. Ik dacht juist in allerlei reviews gelezen te hebben dat de Intel HD Graphics in de Surface 3 behoorlijk krachtig was (als in, mensen konden redelijk Photoshop en 'simpele'/paar jaar oude spellen draaien). Voor een tablet in die prijsklasse had deze juist relatief veel grafische kracht.

[Reactie gewijzigd door brick5492 op 26 juni 2016 12:34]