Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 184 reacties
Submitter: ardvark99

Microsoft plant de release voor de Surface Phone voor april 2017. Als het toestel uitkomt, zal het gericht zijn op het draaien van win32-apps via Continuum. Microsoft wil dat de Surface Phone een beveiligde smartphone gericht op productiviteit zal zijn.

Door de release in april moet de release van de Surface Phone samen vallen met de Redstone 2-update, die net als Redstone 3 uitkomt voor Windows 10 op desktops en mobiel, maar vooral gericht moet zijn op mobiele apparaten, meldt het doorgaans betrouwbare Windows Central.

Met het draaien van win32-apps op Continuum zou Microsoft van de Surface Phone een 'echt alternatief voor de computer' willen maken. Het is onbekend of Microsoft dat mogelijk wil maken door de telefoon te laten draaien op een x86-processor of dat het net als HP doet met de Elite x3 door de programma's op een server te laten draaien en het resultaat te streamen naar de telefoon.

Er gaan al lang geruchten over een Surface-telefoon. Het is onbekend of er dan een einde komt aan de bijna vijf jaar bestaande lijn van Lumia-smartphones met Microsofts mobiele besturingssysteem. In een interne mail, waarover Windows Central ook berichtte, noemt het bedrijf de toekomst van de Lumia-serie niet. Volgens het Windows-blog beschouwt het bedrijf intern de Lumia 950 en 950 XL als teleurstelling. De leveringen van Lumia-smartphones kelderen, terwijl klanten in de VS en Canada een gratis Lumia 950 krijgen als ze een 950 XL bestellen.

Volgens de interne mail gaat Microsoft nog 'vele jaren' door met 'Windows 10 op mobiele apparaten met een klein scherm en ARM-processors'. Die bewoording lijkt te bevestigen dat Microsoft erover nadenkt om het systeem om te vormen van een besturingssysteem voor smartphones naar een kleine vorm van een desktop-besturingssysteem, iets waarover Tweakers in januari een achtergrondverhaal publiceerde.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (184)

Bij mij begint langzaam het vertrouwen en dus het geduld op te raken met Microsoft op de telefoon. Het OS vind ik fantastisch, voor mij persoonlijk werkt het veel beter dan IOS of Android. Maar de tegenzin van bedrijven om een app voor Windows te ontwikkelen, en dus het ontbreken van sommige apps van diensten die ik toch wel graag wil gebruiken hebben me aan het twijfelen gezet.

Voor m'n werk heb ik een iPad moeten kopen (omdat ik simpelweg ook op Safari wil kunnen testen), maar dat ik toen ineens bepaalde apps wel tot m'n beschikking kon hebben was wel erg prettig. Ik had laatst al bijna een iPhone gekocht zodat ik die apps ook op zak kan hebben, maar ik kon me nog net op tijd inhouden. Nadeel van IOS apparaten vind ik dat ze gemaakt zijn om kort mee te gaan. Jaren geleden de iPad 1 gekocht, maar al gauw kwam iPad 2 en merkte je dat de 1e iPad steeds minder bruikbaar werd. En nu is hij helemaal waardeloos gemaakt door Apple. Terwijl mijn Windows laptop van 9 jaar oud nog steeds fantastisch draait, en met Windows 10 zelfs weer beter is gaan draaien.

Maar ik merk bij mezelf toch wel een overstapdrang omdat het allemaal wel erg lang duurt bij Microsoft voordat het wordt opgepakt door bedrijven die apps uitbrengen. En dat vind ik jammer, want het liefst heb ik alles volledig op Microsoft draaien thuis.
Los van de Surface Phone:
Ik vind het een schrijnende situatie dat er van alle kanten positief gereageerd op het OS, maar dat het constant verworpen wordt vanwege de afwezigheid van apps.

Het is jammer dat Microsoft hier constant op afgerekend wordt. Wat moeten ze dan? Het enige wat mogelijk is, is wanneer ze developers geld gaan bieden om apps te maken, maar dat lijkt mij ook niet helemaal de bedoeling en bovendien vooral een zeer dure grap.

Wat niet gaat gebeuren, maar eigenlijk wel zou moeten gebeuren, is dat mensen gewoon een Windows Phone moeten durven nemen. Als de gebruikersgroep groeit, komen de apps vanzelf. Maar nu blijf je in de spiraal van het kip-ei verhaal (dat rijmt). Geen apps = geen nieuwe gebruikers = geen apps = geen nieuwe gebruikers = etc.

Wat betreft de Surface Phone:
Ik ben enorm benieuwd naar de Surface Phone en wat deze allemaal gaat kunnen. Het zou een goede tactiek zijn van Microsoft om zich volledig op de zakelijke markt te storten, want een Windows phone in combinatie met een Windows desktop systeem is een lekkere combi.

Als ze werknemers vervolgens zakelijk massaal aan de Windows Mobile krijgen, dan groeit de groep gebruikers en maken veel mensen ook privé kennis met Windows Mobile. Dat zou het geheel in de goede richting kunnen duwen.

[edit: typo's]

[Reactie gewijzigd door Tsux op 28 april 2016 10:22]

Het probleem is dat Microsoft er zelf te weinig aan doet om ontwikkelaars het vertrouwen te geven om apps te maken. Er kwam eind 2014 net wat tractie op gang met in steeds meer markten 10%+ marktaandeel. Enkel en alleen door acties van Microsoft is dat helemaal ingezakt!

Denk aan: te lang geen nieuw flagship, geen aansprekende nieuwe modellen, te weinig marketing, aankondiging dat ze nieuwe modellen gingen schrappen, afschrijven overname van Nokia Devices, totaal verkloten van de lancering van Windows 10 Mobile (lang niet af), daardoor slechte reviews van Lumia 950 (en XL), flagships niet lanceren in markten waar ze daarvoor een groot aandeel hadden, geen enkele reactie op dodelijke artikelen op The Verge (Windows Mobile is dead), vooral apps lanceren voor andere platforms (Wordflow voor iOS, terwijl het in W10M in Edge nog niet eens goed werkt), publiek vertellen dat mobiel voorlopig geen focus is (in een interview op The Verge!), etc.etc.

Kennelijk denken ze daar bij Microsoft dat ze het volgend jaar weer opnieuw kunnen proberen en het ditmaal bij bedrijven door de strot duwen. Ik heb (helaas!) een 950XL gekocht waar ik het nog een tijd mee moet uitzingen (verkopen kan alleen tegen aanzienlijk verlies en dan moet ik nog een ander toestel kopen). Ik ga mijn nek niet meer uitsteken als er een mooie Surface Phone komt, ook al is het helemaal Da Bomb!

Microsoft heeft het helemaal aan zichzelf te danken!
Los van de Surface Phones:
Uiteraard heeft Microsoft steken laten vallen. Maar achteraf is het natuurlijk makkelijk praten. Vooraf is het moeilijk te voorspellen wat je keuzes voor resultaat gaan hebben, maar de keuzes die ze gemaakt hebben zullen ze ongetwijfeld goed overwogen hebben.
Lang geen nieuwe flagship? Misschien, maar wellicht wilde ze een competitief high-end model lanceren en niet een middenmoter die je naam schaadt.
Nieuwe modellen schrappen? Bij Apple heeft minder keus qua producten altijd in hun voordeel gewerkt t.o.v. de miljoen (overdreven natuurlijk) modellen die Samsung maakt.
Windows 10 Mobile niet helemaal af? Waarschijnlijk heeft dit langer geduurd dan ze wilde. En op een gegeven moment moet je het wel releasen, omdat het al te lang duurt. Kun je Microsoft dat verwijten? Soms heb je gewoon dikke pech.
Etc.

Wat deze situatie vooral bewijst, is hoe moeilijk het is om een enorm verzadigde markt (zoals de mobiele) te penetreren en daar voet aan de grond te krijgen. Zelfs voor een gigant als Microsoft, die bovendien ook nog eens probeert te innoveren.
Apple verkoopt bij wijze van spreke al 3 jaar dezelfde telefoon en doet minder spannende dingen dan Microsoft (vind ik). Maar omdat ze nu eenmaal een uitgekristalliseerd OS hebben met een overschot aan apps, blijven mensen daar plakken.

Ik vind het daarom te makkelijk om te zeggen: Microsoft, had je achteraf allemaal anders moeten doen, had je er maar meer geld aan development en marketing in moeten stoppen, eigen schuld, doei. Maar ik begrijp je gevoel wel.

Wat betreft de Surface Phone:
Qua Surface modellen is het een heel ander verhaal. Daar staat Microsoft al goed op de kaart. De laptops en tablets scoren goed. Ik heb vrienden die zakelijk al Surface modellen van werk gekregen hebben.

Wellicht is het wel de strategie van Microsoft om dat momentum van de Surface mee te geven aan hun mobiele tak. Dat heeft mogelijk meer kans van slagen. Als zij de Lumia 950 (XL) als een gefaald project zien, moeten ze daar volgens jou dan maar nog meer geld tegenaan blijven gooien? Zodat ze om het half jaar een nieuwe Lumia uit kunnen brengen en een marketing offensief kunnen starten?

Strategisch klinkt het logisch om de goede naam van de Surface te gebruiken om Surface telefoons aan de man te brengen. Mocht de verkoop van de Surface telefoons een vlucht nemen, dan mogen we misschien verwachten dat de Lumia's ook interessanter gaan worden voor Microsoft.

[edit: typo's]

[Reactie gewijzigd door Tsux op 28 april 2016 11:20]

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. MS heeft meer dan eens trouwe gebruikers teleurgesteld door (ineens) geen upgrade te geven aan oudere toestellen. Van WP7 naar 8 vielen alle toestellen buiten de boot, wat zeer pijnlijk was voor de mensen die net een paar maanden een Lumia 900 hadden gekocht.

Met WP8 werd beloofd dat ieder toestel een major version upgrade zou krijgen. Op het moment dat W10M gereleased wordt blijkt ineens een hele rits aan toestellen toch niet de update te krijgen. Als je dan kijkt welke toestellen wel en welke geen update krijgen, dan is er geen logische verklaring in de vorm van CPU power, RAM of storage te vinden.

Daarnaast zie je meer en meer dat MS apps maakt voor Android en IOS. Geen punt, maar wel zuur als die apps beter werken en vaker geupdate worden dan de Windows Mobile variant.

MS heeft geen consistente lange termijn visie, waardoor je als fan altijd aan het afwachten bent op "The next big thing". Als The next big thing" er dan is, blijkt die alweer achterhaald of toch een stuk minder te functioneren als beloofd.

Ik herinner mij nog het statement dat WP8 apps makkelijk te porten moest zijn naar W8 en omgekeerd. In WP8.1 moest er vrijwel geen extra werk nodig zijn van developers. Uiteindelijk zijn we al bij W10 voordat we echt UWP hebben. Ondertussen vallen WP8 en WP7 telefoons buiten de boot, want die zijn niet UWP genoeg voor deze apps.

Daarnaast is de komst van een (x86) Windows telefoon haast een gegeven sinds de introductie van Continuum. De geruchten van een Surface Phone zijn al meer dan een half jaar oud en ik denk dat veel mensen geen L950 (XL) kopen omdat de Surface Phone "er aan komt". MS heeft geen goed trackrecord bij trouwe fans en laten dat nu net degene zijn die de high-end Windows phones kopen.

Edit:
Zelf heb ik lange tijd getwijfeld over de aanschaf van een Lumia 950 (XL), echter is de dual-sim variant hier moeilijk leverbaar en tegen significant hogere prijs, waardoor ik bleef twijfelen. De geruchten van een Surface Phone in het najaar waren ook een reden om niets te kopen. Nu zijn we een half jaar verder en denk ik serieus aan het kopen van een Android toestel...

[Reactie gewijzigd door EvilWhiteDragon op 28 april 2016 11:47]

Op het moment dat W10M gereleased wordt blijkt ineens een hele rits aan toestellen toch niet de update te krijgen.
Microsoft kwam met een lijst van toestellen die de update direct kregen, de rest krijgt hem later mits het toestel voldoende geheugen heeft en niet al te gedateerd is.

even voor de goede orde de 925 is al +4 jaar oud en heeft dus gewoon een update ontvangen, mijn 930 heeft de update en de 950xl die ik morgen ontvang zit het standaard op.

Het probleem is bij veel mensen geduld! (iets wat af en toe te veel gevraagd word van microsoft ;) )

En ja ik heb ook getwijfeld wil ik nog een Windows toestel maar dan kom je twee knel punten tegen, ik wil een goed scherm, camera en een beetje accu is ook mooi mee genomen.

Dan kom je direct bij een paar toestellen uit oa S7, Apple iphone 6plus en de 950XL Dan speelt er nog een ding namelijk de prijs en dan is de keus in smartphone land voor mij snel gemaakt.

Spelletjes spelen op een "smartphone" doe ik niet en is vaak onhandig (op welk mobiel os dan ook) dus dan komt het aan op functionaliteit, mail notificaties en het ecosysteem dat moet functioneren met mijn Nas en desktop.

Ook ik heb gedacht zal ik wachten op de Surface phone aangezien ik zeer te spreken ben over de surface lijn. Maar nu de datum gelezen te hebben april 2017 (gelanceerd of gepresenteerd?) dan heb je uiterlijk in de begin de zomer pas je telefoon dat is dus ruim een jaar later. Nee dan vermaak ik me wel met de 950XL.

Ot: Tevens een continuum kastje erbij besteld om daar eens in te duiken en kijken wat de mogelijkheden zijn. Zal hier in een review mijn bevindingen over posten.

[Reactie gewijzigd door downcom op 28 april 2016 12:09]

Toestellen die nu W10M hebben gekregen zijn de enige toestellen die het krijgen, er komt geen 'second wave' update voor toestellen die het nu niet hebben. Zie ook een van de vele links zoals deze; http://www.winbeta.org/ne...ease-no-plans-second-wave rechtstreeks opgetekend uit de mond van Gabe Aul.

De gehele 92X reeks heeft geen (officiële) W10M update gekregen, uiteraard wel naar WP8.1, maar dat terzijde. Al is dat ook niet geheel onverwacht voor een toestel zoals de 925 die bijna 3 jaar oud is (dus niet 4+ jaar ;) )

Dat er toestellen zijn die geen update hebben gekregen naar W10M is niet zo verwonderlijk en best te begrijpen. Waar het echter mis gaat voor velen is de loze beloften van MS, zij zeiden immers dat _alle_ toestellen mee naar W10M zouden kunnen gaan. Er werd enkel een hele kleine slag om de arm gehouden voor toestellen zoals de 520 of met slechts 4GB geheugen. Dat de 92X reeks geen update zou krijgen werd niet verwacht en kwam, zeker voor insiders, als een donderslag bij heldere hemel. Zij draaiden het OS immers al tijden zonder significante problemen.

Uiteindelijk heeft MS dan wel gezegd dat er blijkbaar problemen waren bij het draaien van W10M op oudere HW en dat is te begrijpen, complicaties kunnen ontstaan waar je dat niet vooraf had verwacht. Echter, communiceer dan niet vol bravoure dat er zeker een update zal komen. Temper de verwachtingen zodat je positief kan verrassen, niet negatief. Iets dat MS in het geheel best eens wat vaker mag doen.
De nokia 925 is dan op de kop af 3,5 jaar beschikbaar. Dat is een behoorlijk lange ondersteuning omdat de ondersteuning van windows 8.1 gewoon doorloopt.

Maar wat wel vreemd is; als ik de developer preview draai op een 92x model en vervolgens die update advies app draai, hij aangeeft dat ik de laatste en juiste versie heb. En hiermee imo de boel alsnog omzeil. Want ik heb geen preview versie op mijn 92x maar een definitieve versie.

Naar mijn weten komt er toch echt een tweede wave mede omdat er wat dingen uit windows 10 gehaald moeten worden waardoor het OS op tragere hardware net zo vloeiend loopt.

We gaan het zien ik ben wel benieuwd wanneer ze geen update uitbrengen voor deze toestellen wat het doet met het markt aandeel de komende 6 maanden.

Advies aan MS maak minder eigen toestellen en sponsor die van concurrenten zo dat OEMS er nog enthosiaster mee aan de gang willen gaan want het lijkt allemaal veel te traag te gaan.

En oh ja Cortana in het Nederlands... ik hoop niet dat dit zoals bij Siri 6 jaar moet gaan duren.
De 925 was geïntroduceerd in mei van 2013, de 920 is inderdaad wel 3,5 jaar oud (okt 2012) en inderdaad als je je baseert op 8.1 ondersteuning is dat gewoon goed. Overigens vind ik de ondersteuning prima. Jammer dat er geen W10 komt, maar enfin er zijn ergere dingen.

Er is ten aanzien van W10 op 92X een wat vreemde gang van zaken wanneer je insider SW draait. Je blijft dan op de TH2 branch (Threshold) zitten, je krijgt enkel geen RS1 (Redstone) builds voor zover ik weet. Je hebt dus wel gewoon W10 enkel niet de aller nieuwste builds en die krijg je hoogstwaarschijnlijk ook niet. MS heeft gezegd dat Redstone alleen voor officieel ondersteunde W10 toestellen komt.

Draai het momenteel zelf allemaal niet dus helemaal zeker weten doe ik het niet.

Puur op basis van uitspraken van direct bij MS betrokken mensen zou er geen 2e wave komen. Misschien dat ze zich nog bedenken, maar er waren volgens Gabe Aul op basis van surveys genoeg indicatoren om W10 niet uit te brengen voor bijvoorbeeld de 92X reeks.

Wat betreft Cortana in Nederland? Zal helaas nog wel even duren, MS is nogal standvastig om er een persoonlijk en regionale tint aan te geven. Dat gekoppeld met een taal die maar door weinig gesproken wordt zal wel betekenen dat Cortana nog minimaal 2 jaar zal duren, in echt Nederlands tenminste. De Engelse versie komt wel beschikbaar met de Anniversary update deze zomer, maar dan ook enkel en alleen als je de OS taal wijzigt naar Engels.

[Reactie gewijzigd door Beanie op 28 april 2016 14:39]

Alleen al voor verkloten van Nokia hoop ik dat die surface nog meer flopt dan die lumias!
Mijn punt is dat Nokia, na enige aanlooptijd, serieus werk aan het maken was de Lumia reeks. En de verkopen namen ook zienderogen toe, tot meer dan 10 miljoen units in Q4-2014. Zie hier.

In verschillende landen waren ze inmiddels groter dan Apple: Brazilië, Italië, Rusland en nog een aantal meer. In best veel Europese landen zat het aandeel al boven de 10% en in de zakelijke markt nog hoger. Er ontstond dus zeker wel tractie voor Windows Phone en daarmee ook een drijfveer voor ontwikkelaars om voor het platform te ontwikkelen.

Nu, 5 kwartalen later werden er nog maar 2,6 miljoen verkocht! So what happened? Na het aantreden van Satya Nadella is de koers helemaal gewijzigd. Zie de stappen die ik hierboven heb benoemd. Microsoft heeft zich actief teruggetrokken en verkoopt alleen nog wat modellen aan idioten zoals wij...

Ik geloof gewoon niet dat het verstandig is om het momentum dat was ontstaan zo weg te laten glippen. Deze dip zet de Surface Phone direct op een extra rondje achterstand, want de markt zal vooral heel sceptisch zijn bij weer een nieuw Microsoft initiatief in mobile. Ook hebben ze heel veel fans en jarenlange bloggers van zich vervreemd en dit zal ook zeker niet helpen.

Ongetwijfeld zullen ze hebben onderzocht hoeveel ze moesten investeren om de positie in de markt te behouden of verder te laten groeien. En wellicht hebben ze (niet ten onrechte) geconcludeerd dat W10M simpelweg nog teveel in beta status is om aan 'the general public' te verkopen. Maar ik denk dat ze fors onderschatten hoeveel het gaat kosten om straks weer helemaal opnieuw een positie op te bouwen.

En laat ik vooropstellen dat ik dit allemaal zeer betreur. Ik heb niet voor niets een Lumia 950 XL kort na lancering gekocht zonder. Ik zie Microsoft graag slagen met een alternatief voor Android en iOS!
Er was geen momentum, ze overspoelden de markt met goedkope telefoons en in dat segment kan je geen klanten vasthouden. Anderen duiken weer onder prijs en je marktaandeel is weg. Je hebt momentum in het premium en middensegment nodig, en dat hebben ze nooit gehad.
Laat ik voorop stellen dat ik verre van een WP fan ben, maar ik moet toegeven dat ik wel met een schuin oog keek naar de Nokia inbreng in het verhaal.

Die hele goede camera, robuuste behuizing, relatief goede prijs, gesprekskwaliteit, fris design, allemaal dingen waar Nokia vroeger om geprezen werd. Ik heb het idee dat dat nu allemaal verloren is, misschien hebben ze na de afschrijving te veel mensen ontslagen? Zou een typische amerikaanse manier zijn, het zelf beter weten.

Edit: aanvulling, en wat dacht je van de naam "Nokia". Die wordt toch ook niet meer gebruikt? Een heel wat betere naam dan Microsoft, waar iedereen wel een appeltje mee te schillen heeft.

[Reactie gewijzigd door Fledder2000 op 28 april 2016 21:45]

Ja, ik denk ook dat veel van de WP gebruikers vooral Nokia fans waren.

Microsoft heeft echter niet de naam Nokia overgenomen, omdat ze alleen de divisie die telefoons maakte hebben overgenomen. Het bedrijf Nokia is blijven bestaan en mag vanaf later dit jaar weer mobieltjes uitbrengen. Niet dat ze in Finland weer telefoons gaan ontwerpen. Waarschijnlijk wordt alleen de merknaam gelicenseerd aan een Chinese fabrikant (Foxconn is genoemd).
"Een heel wat betere naam dan Microsoft, waar iedereen wel een appeltje mee te schillen heeft."

Vooral die ex-nokia-medewerker die uiteindelijk toch zijn job kwijt is. Ja, ik vraag mij soms ook af welke idioten vandaag die bedrijven runnen. Gezond verstand is bij die top-managers VER te zoeken.
Excuses excuses, natuurlijk kan je Microsoft een hele hoop (zo niet alles) verwijten van de huidige situatie.
Ze hebben duidelijk vorig jaar aangekondigd dat dit er aan zat te komen. Ze hebben de competitie (lees marketing, veel modellen etc) los gelaten en maken nog alleen phones voor fans en bedrijven.
Hierin heb je gelijk, punt is, zie dit draadje, dat het bericht niet aangekomen is of men het blijft ontkennen.
Microsoft moet er misschien (nog) harder aan trekken, wel blijven ze volhouden en moet je niet vergeten dat een grote zo niet de grootste groep gebruikers bestaat uit "meelopers" wat ik niet negatief bedoel, mensen kopen nou eenmaal want een vriend of whatever ook heeft.

Zelf heb ik de stap durven nemen naar een lumia 950 en ik mis eigenlijk geen specifieke apps op het moment... Het OS is in elk geval meer als prima en word per update beter.
Mwa, niet helemaal mee eens. Microsoft kan vrij weinig doen aan die appbouwers die *bewust* geen Windows Phone/Mobile app maken omdat ze Microsoft niet zo lief vinden. En de andere gross app bouwers wil geen Windows Phone/Mobile app maken omdat de afzetmarkt zo klein is waardoor de investering niet loont en daardoor je het kip/ei probleem krijgt.
https://twitter.com/RudyHuyn/status/721060374930333697

Deze developer had ook een goeie snapchat (ben ik te oud en saai voor met mn 24 jaar). Maar Snapchat heeft dat zelf tegengewerkt. Ze hadden het ook over kunnen nemen of toestaan, of extra controle op uitoefenen i.v.m. veiligheid, maar ze hebben het gewoon geblokkeerd. Maar goed het is maar Snapchat...
naja de afzet markt is wel in korte tijd een heeeeeeel stuk groter geworden natuurlijk met het universele app gebeuren ..
vergeet niet dat je met 1 app op mss een kleiner deel telefoons komt maar ook op de pc/laptop markt waar nu al heeeeeel wat systemen met windows 10 draaien,,
en dan nog de consoles de hubs en de hololenses etc ..
natuurlijk heeft ms in het verleden mss teleurgesteld voor een aantal , maar nu is ms goed aan luisteren .. de insider gevallen etc is een goede stap. en ja is wel cru dat mensen met een lumia die geen win10 gekregen heeft , zelf aangegeven hebben via de insider review dat er nogal wat bugs hier en daar inzaten , waardoor ms idd heeft beslist om die toestellen voor alsnog geen update te geven . ms neemt wat minder leuke beslissingen soms maar soms is het gewoon nodig , en ja ms heeft een probleem met marketing en dingen beloven, als ze dat nu is op orde hebben is er nix mis mee verder .
Vooral een theoretisch verhaal. Al sinds W8 is er een desktop app store. Geen hond koopt daar iets, de meeste desktop gebruikers gaan helemaal voorbij de tegels. Daarbij gebruiken steeds minder mensen de desktop en is er al helemaal geen traditie in Windows om voor "apps" te betalen.
*bewust* ?? Ja iedereen kan lekker gaan wijzen. Volgens jou eet een developer lucht en drinkt hij enkel water uit een sloot? Developers hebben vaak ook net als jou een leven waar voor dingen betaald moeten worden. Het zijn ook net als jou mensen! (Echt waar hoor, maar je hoeft mij niet te geloven)
Wat ik vooral mis zijn goede midrange toestellen. Het is of high end of low end. Ik reken alle toestellen met snapdragon 400 en 1gb inmiddels tot low end. Waarom geen toestellen rond de 300 euro met snapdragon 6xx, 2gb geheugen en fullhd. Dat is het toestel wat ik zoek. Ik heb nu een lumia 735 maar had graag 100 euro meer betaald voor een toestel met bovenstaande specs.
ik denk dat ze ook een fout hebben gemaakt om uberhaupt een vlaggenschip te maken...

ze hadden een nokia lumia 550 en die deed het gewoon heel erg goed,
zeker voor de prijs ook, in landen als china, zuid-america en veel ontwikkeling landen is dit zeker een goede strategie.
ze hadden hier mee door moeten gaan, markten veroveren en zieltjes winnen door goedkope gsm te maken,genoeg mensen die een lumia wel als 2e gsm zouden willen hebben.
dan komen er van zelf nieuwe apps, omdat er vraag naar is.
app ontwikkelaars zouden dit kunnen zien dat die goedkope gsm van microsoft het goed doet, en vragen of ze ook een high end gsm konden maken.
maar microsoft heeft dit helemaal zelf verkloot door zelf met alle markten zich te bemoeien.

maar bij microsoft hebben ze alles en zo veel mogelijk willen uitbrengen,ik weet nu niet meer welke lumia's er zijn, omdat er zo veel modellen er van zijn.
ze hadden gewoon alleen goedkope gsm moeten maken zoals de lumia 550.
en dan later als er vraag naar is bijvoorbeeld een LOW-MEDIUM-HIGH END segmenten er aan toevoegen, en maar 6 modellen, 2 van iedere categorie.


het enige waar microsoft zich mee onderscheid, is continuum,maar dat is door het publiek ook weer neergehaald omdat er geen x86 op kon draaien.
dus mensen vragen zich af waarom ze dit zouden moeten nemen, en dit komt omdat ze een vlagenschip smartphone hebben,dus mensen willen zich onderscheiden.
microsoft had alleen continuum moeten lanceren als het x86apps kon draaien, daar kon iedereen al van een kilometerafstand zien dat hier wel naar gevraagd zou worden.

als ze dus alleen maar low-end gsm zouden uitbrengen hadden al deze kritieken niet gehad en hadden ze ook niet het probleem met apps gehad.
ik denk dat microsoft teveel in een x wouw forceren en dat is ze duur komen te staan !

en pas een High-End smarphone maken als continuum-x86 kan draaien, maar nu heeft het high end segment alweer een deukje in hun imago opgelopen.

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 28 april 2016 14:44]

Ben het geheel met je eens, het OS is echt meer dan prima, maar het ontbreken van apps kan door consumenten als een probleem beschouwd worden. Zelf boeien die apps me wat minder zolang de basis functionaliteit maar aanwezig is en goed werkt, en dat doet het.

Denk dat Microsoft er gewoon is wat geld tegenaan moet gooien om het platform te promoten: reclames, acties met dealers enz. Laat zien dat je het verschil kan maken t.o.v. Android zeker in het budget segment. Als het platform groeit, komen de apps vanzelf.
Dat is met WP8 ook gedaan, alleen toen het geld binnen was werden de apps slecht onderhouden is de kritiek. Maar goed ik zie steeds meer nieuwe apps komen, en apps die weer upgedate worden. Het zal geen booming groei zijn, maar ik denk dat het langzaam aan beter wordt.
Bedoelde niet zozeer geld naar developers, maar meer geld richting de marketing van Windows 10 Mobile en de toestellen. Je ziet gelukkig steeds meer Universal Apps verschijnen, maar het aantal devices met Windows 10 Mobile moet onhoog.
Hoe meer devices, des te meer ontwikkelaars zich op dit platform gaan richten.
Ik vind het een schrijnende situatie dat er van alle kanten positief gereageerd op het OS, maar dat het constant verworpen wordt vanwege de afwezigheid van apps ... maar eigenlijk wel zou moeten gebeuren, is dat mensen gewoon een Windows Phone moeten durven nemen. Als de gebruikersgroep groeit, komen de apps vanzelf.
Tja, maar zo werkt dat helaas niet. De meeste gebruikers laten Windows Phone links liggen omdat hun favoriete app of spelletje er niet op draait en het kan hun geen bal schelen of het OS al dan niet beter is.

Ikzelf heb een Lumia 735 (waar ik WM10 op draai) en ben daar tevreden mee: alle apps die ik gebruik zijn er (sommige wel 3rd party versies), maar helaas zoeken de meeste gebruikers niet naar die 3rd party versies.
Een pragmatische benadering voor Microsoft is dan om juist de gebruikersgroep die minder om al die verschillende apps geeft te definiëren en het OS vooral op die groep te richten met specifieke reclamecampagnes. Per definitie is de bestaande W8 W10 gebruikersgroep een vertegenwoordiging van deze gebruikers.

Microsoft kan uiteindelijk een heel ander gebruikerstype ambiëren, maar moet zo realistisch zijn dat ze die gebruikers nu niet kan binden. Microsoft zal moeten (door)starten met de huidige W10 W8 doelgroep en de bedrijf accounts. Eigenlijk een soort terraforming voor een nieuw OS. Mijn indruk is nog steeds dat Microsoft haar doelen te ver zet en de huidige risico's uit het oog verliest.

Met de uiteindelijke doelstellingen van Microsoft is niets mis, dat heb ik de afgelopen jaren ook steeds gezegd. Unified applicaties (even geen apps) en continuüm bieden vergezichten baar verdere flexibilisering. Microsoft moet nu alleen niet teveel terrein verliezen met haar huidige manoeuvres.

[Reactie gewijzigd door teacup op 28 april 2016 22:06]

Los van de Surface Phone:
Ik vind het een schrijnende situatie dat er van alle kanten positief gereageerd op het OS, maar dat het constant verworpen wordt vanwege de afwezigheid van apps.
Nou ja, zie het dan zo. Je kunt de knapste vriendin van de wereld hebben, maar wanneer je er geen zinnig gesprek mee kan voeren ben je ook snel afgeknapt. Een hoop apps zitten er al op, en Here Drive vind ik geweldig.

Het is ook schrijnend, ik ben zo gek met Microsoft dat ik hier nog Windows 1.0 in verpakking heb liggen. Maar ik begon toch dingen te missen. Bliyoo kwam uit en dat was niet te gebruiken voor mij met m'n Windows device. En zo zijn er wel meer nieuwe diensten die handig zijn die alleen met een IOS of Android app komen. Dat is natuurlijk de schuld van deze leveranciers en misschien te gemakzuchtige developers afdelingen. Maar er is ook niet heel erg veel incentive voor hen om dat anders te doen.

Ik heb een Windows phone "durven" nemen omdat ik er zeker de potentie van in zie. Maar we zijn nu drie jaar verder. Ik denk net als jij ook dat ze het vanuit de zakelijke markt moeten gaan benaderen. Vanuit daar leren mensen de nieuwe Windows mogelijkheden kennen en nemen het mee naar privé. Maar hoelang moet ik nog wachten en qua app-aanbod in het verleden blijven hangen? :(
"Ik vind het een schrijnende situatie dat er van alle kanten positief gereageerd op het OS, maar dat het constant verworpen wordt vanwege de afwezigheid van apps.Het is jammer dat Microsoft hier constant op afgerekend wordt. Wat moeten ze dan?"

Dat is toch echt Microsoft's probleem, en niet die van hun klanten of eventuele ontwikkelaars. Ze zijn laat in de markt en hebben de ene na de andere strategische blunder gemaakt.

Vergeet niet dat de iPhone en de vloedgolf aan Android toestellen daarna de reuzen Nokia en Blackberry om zeep hebben geholpen. Microsoft is slachteroffer nummer 3, het duurt alleen langer omdat ze diepere zakken hebben.

Ze kunnen dit alleen winnen wanneer ze een unique selling point hebben, en die hebben ze niet.
Het ligt niet aan Microsoft dat de bedrijven geen app ontwikkelen, het hem aan die bedrijven zelf. De mensen die zeggen: Ik ga even naar een ander mobiel OS en kom terug wanneer er apps zijn, zijn eigenlijk gewoon de nagel aan de doodskist. Het enige wat misschien wel kan, dat is dat UWP de situatie zal verbeteren, maar zolang dat de mensen een mobiel OS gebruiken voor de apps zal het niet echt helpen.
Het is niet 1 oorzaak. Het zijn er meerdere.
  • Het gebrek aan apps zoals je die wel op iOS en Android ziet verschijnen
  • Het (grote) gebrek aan marketing. Het mobiele Windows OS is fantastisch, maar ik zie weinig tot geen commercials of billboards hangen. Niet in Nederland en niet in het buitenland. Toegegeven, Microsoft doet redelijk veel aan Product Placement op TV en in films, maar dat voegt blijkbaar weinig toe
  • Het imago van Microsoft. Hoewel Microsoft momenteel de grootste innovator is t.o.v. de concurrentie en eigenlijk hele toffe en coole dingen doet, blijft het verleden ten onrechte toch hangen bij veel mensen denk ik.
  • De negatieve reviews (The iVerge is daar wel een extreme partij in). Negativiteit blijft sneller en langer hangen bij de consument dan positieve berichten en/of reviews.
  • De boycot van Google op het Mobiele OS van MS. Geen enkele Officiële Google app is beschikbaar voor Windows, behalve de Search app. Dat is een no-go voor veel mensen.
  • En als laatste, de naamsbekendheid. Door het kleine marktaandeel en afwezigheid van toestellen bij de providers en de winkels, kent het gros van de mensen het OS én dus de Windows toestellen niet. iPhones en Androids (lees: Samsung) is wat de klok slaat. Er is voor de consument niets anders.
En naar mijn idee doet Microsoft onvoldoende om bovenstaande pijnpunten aan te pakken. Ja, technisch en innovatief zijn ze -on top of their game-, maar alleen daarmee redden ze het niet. En dat is jammer, want het mobiele OS verdient zoveel meer. Het verdient een stevige 3e plaats naast iOS en Android. Het OS biedt namelijk zoveel meer t.o.v. de concurrentie en het is jammer dat het niet de kans krijgt om dat te bewijzen aan het grote publiek.
Ik ben een zeer tevreden Lumia 950XL gebruiker en ik ben Microsoft all the way, maar zelfs ik begin teleurgesteld te raken in hoe het Windows OS op smartphones zich de afgelopen tijd heeft ontwikkeld en dan met name het marktaandeel. Er was even een positieve trend waarneembaar vorig jaar met >10% in veel Europese landen, maar Microsoft faalde om dat vast te houden. Ik ben hierdoor toch sceptisch aan het worden of Microsoft het op korte termijn wel voor elkaar gaat krijgen om het mobiele Windows OS aan de man te brengen. Richten op de zakelijke markt met de Surface Phone lijkt me een stap in de goede richting, maar de bottom line is dat de mobiele Apps missen die iOS en Android wel hebben. En zolang dat niet gefixt is, zie ik weinig gebeuren met het marktaandeel de komende jaren. Maar goed, je weet nooit hoe een koe een haas vangt....

[Reactie gewijzigd door LCP op 28 april 2016 11:13]

Nog een fout die MS gemaakt heeft is om af te stappen van het oude lumia ontwerp. Ik vond de oude ontwerp erg mooi en iconisch. De nieuwe lumia's zien er uit als standaard budget telefoons.
De 650 vind ik er niet uitzien als een budget telefoon. De 950 en 950XL kan je eenvoudig een premium look geven door een kekke Mozo cover erop te zetten.
De 650 is een fraai toestel maar eigenlijk is het een iPhone 4s kloon. Daarnaast moet een mobiel(de 950) er out the box goed uitzien, zonder hoesjes e.d. zoals de Mozo cover. Ben zelf Lumia/Windows Phone fan maar waar ik me aan irriteer is als mensen niet toe willen geven als iets gewoon dikke shit is. En dat is de gang van zaken rondom de Lumias en Windows 10 mobile.

[Reactie gewijzigd door YNWA op 29 april 2016 00:01]

Ik ben gewoon erg tevreden met mijn 950xl en 650. Maar eigenlijk moet ik het dikke shit vinden volgens jou. Tja, logisch. :? :+
Plus stilstand op hardwareniveau!
De laatste Windows Mobile telefoon kwam uit in november 2015 (bovendien met matige tot slechte reviews), de volgende pas in april 2017... Dat is een gat van ca 18 maanden, zonder innovatie...
Ik wil nog twee mogelijke redenen toevoegen:

- Pin me hier niet op vast, maar ik meen gelezen te hebben dat in thuisland USA veel toestellen niet eens op het netwerk toegelaten worden. Daar zit blijkbaar een heel stuk politiek achter waarbij Nokia uitstekende relatie had met de providers, maar Microsoft heeft die verknald. Het klonk geloofwaardig maar ik ben helaas de link kwijt. Deze reden waarom het niet slaagt moet niet onderschat worden.

- Het design. Jij bent er misschien fan van, maar het tegel design schrikt ook veel mensen af, het herinnerd ze aan het W8 trauma op de desktop. Ik sluit me aan bij die groep, ik vind het spuuglelijk en heb bijna een fysieke afkeer van de "design language", van A tot Z.
Ter aanvulling op LCP; Microsoft heeft nu ook niet bepaald de moeite genomen om een heel stabiel beleid te voeren sinds de start van de nieuwe mobiele strategie met WP7.

Voor zover ik weet waren apps voor WP7 veelal Silverlight gebaseerd, met de komst van WP8 is dat volledig afgeserveerd en is er een nieuw app model gekomen. Oftewel weer een nieuwe app bouwen en ook nog eens 2 versies onderhouden als je je oude clientele op WP7 eveneens zou willen bedienen.

In het verlengde daarvan liet MS WP7 dus voor dood achter, een OS dat op dat moment krap aan 2 jaar oud was. Hoewel het geen rare stap was gezien de kernel wijziging boezemt het weinig vertrouwen in voor buitenstaanders, zowel consumenten als developers.

Vervolgens wijzigt het app model nogmaals met nu UWP dat weinig verbintenis heeft met de oude WP8 apps, ondanks eerdere cross-OS beweringen van MS ten tijde van W8/WP8. Oftwel developers moeten weer een dubbele app gaan onderhouden, 1 voor WP8 en 1 voor W10(M). Enige voordeel wat nu speelt is het tegelijk kunnen bedienen van de desktop klanten.

Simpel gezegd, MS heeft nu niet de beste vertrouwensband weten te scheppen met de vele strategie (en technische) wijzigingen voor hun mobiele software. Het lijkt er nu echter wel dat ze een meer solide plan hebben, maar uitspraken over mobile op een laag pitje hebben en HW goedkoop weg zetten helpt daar helaas niet bij.
Dit soort bewegingen moet niet onderschat worden. Een collega van me probeerde WP7. Al snel was zijn toestel end of life. Daarnaast werkte whatsapp niet goed.

2 ogenschijnlijke incidenten, maar nu is voor hem WP levenslang afgezworen. Hiermee verliest Microsoft niet 1 klant, maar 10 klanten. Als het goed was geweest had de beste man namelijk zijn kring overtuigd.
Bij mij begint langzaam het vertrouwen en dus het geduld op te raken met Microsoft op de telefoon.
Dat dus. Ben zelf een Lumia-gebruiker (Lumia 950XL momenteel) en mijn geduld raakt steeds meer op. Ik ken ook meerdere gebruikers die hetzelfde hebben en zelfs enkelen die al overgestapt zijn naar Android/iPhone. Het OS is heerlijk maar het lijkt alsof Microsoft maar wat aan aan het kloten is de laatste tijd.
'Kloten'? Ze namen Xamarin over en als je deftig gekeken hebt naar Build 2016 zal je wel gezien hebben dat ze het devs zeer makkelijk maken om een app te maken voor W10M. De wil bij de devs moet er ook zijn, en die is er bij sommige helemaal niet.
Ik weet wel dat ze veel doen, maar het voelt allemaal aan als 'net niet' en ik weet niet echt waardoor dat komt. De focus lijkt niet op één onderdeel te liggen, maar is verdeeld over diverse onderdelen. Een beetje Windows 10 Mobile, een beetje iOS, een beetje Android, een beetje user experience, een beetje ontwikkelaars overhalen, etc.
Het probleem is volgens mij gewoon het volgende: ze hebben te weinig marktaandeel (en waar ze veel marktaandeel hadden waren er inderdaad veel lokale apps), maar in de VS, waar de meeste bedrijven de 'grote vissen' zijn, komt de machine niet op gang. Hierdoor raakt het OS in de vergetelheid bij de grote ontwikkelaars zoals Snapchat (de 3 mensen die ik ken die zijn overgeschakeld naar Android wouden een Snapchat app). Windows 10 Mobile zal maar aantrekken wanneer er goede marketing is, wanneer de apps er zijn, wanneer het OS soepel werkt, en wanneer er 'coole mensen' dat gebruiken.

Edit: zoals je zegt, het voelt inderdaad aan als 'net niet' maar ik denk echt niet dat het door Microsoft komt.

[Reactie gewijzigd door one1 op 28 april 2016 11:08]

Deze comment gaat niet echt op. Xamarin heeft geen ondersteuning voor Windows Phone (8 of 10), Xamarin is een framework waarmee je voor android en iOS met .NET apps kunt maken. Stel: ik heb een android/ios app en wil deze ook porten naar WP8/W10M. Xamarin helpt me niet in z'n totaal niet bij, ik moet dan m'n complete app herschrijven naar Xamarin, en vervolgens een native WP app maken. (Bron: Ik ben certified Xamarin Developer).

Ik develop ook 'los' voor W10M en merk dat de app store weinig kansen biedt, weinig gebruikers en mensen die ik als echt W10M-fanboys ken schakelen langzaam over omdat het OS nog 'net niet' af zijn. Developers gaan niet veel tijd stoppen in een platform waar op Build 2016 niet een minuut over is gesproken. Sterker nog; alle presenters vanuit Microsoft hadden een android/iOS-apparaat. Dat schrikt me af als developer.
Ik bedoelde ik het ook helemaal dit niet :) Ze hebben Xamarin overgenomen en in Visual Studio gestoken. Ik bedoelde deze uitleg een beetje :) https://channel9.msdn.com...ld/2016/KEY01#time=45m30s
Edit: typo

[Reactie gewijzigd door one1 op 28 april 2016 22:59]

All right, daar kan ik je in vinden :)
Niet in Xamarin studio op de Mac Maar de zelfde code kan je wel Visual Studio kwijt waar je voor 3 platformen je oude C# code kan gebruiken.
Prima, maar dat is het probleem helemaal niet, hoe moeilijk een app maken is. Een app maken voor iOS is tenenkrommend moeilijk, maar developers staan er voor in de rij. Dat komt omdat het veel gebruikers heeft, waaronder ook een groot deel die mogelijk wil betalen voor een app.
Daarom dat voor een platform dat niet veel gebruikers heeft het proces zeer eenvoudig moet zijn, anders blijven we zitten in de vicieuze cirkel ;)
Hier ook. Wacht inmiddels al meerdere generaties op verbeterd app aanbod. Komt maar niet van de grond. En ik zit niet te wachten op desktop apps. Ik wil gewoon basis gebruikerfunctionaliteit, want buiten kantoor heb ik geen 21" tot mijn beschikking voor continuum. Mijn vriendin gaf vanmorgen aan dat ze vaker tijdens opleidingen tegen het probleem aanloopt dat studie-omgevingen worden aangeboden op android en iOS. Dan moet ze toch weer naar de laptop of iPad. Wat ze onhandig vindt, en ik ook.

Dus we zitten deze telefoon nog even uit (730 beiden en ik een zakelijk 930 ernaast). En het zou me niet verbazen als de eerstvolgende telefoon een Android wordt van pakmbeet EU250.

Mijn dochter? Heel de klas op iOS. Dus zij spaart hard om haar Samsung SIII mini om te ruilen voor een iPhone.
Apple maakt bewust apparaten die kort mee gaan? Hoe wil je het dan noemen dat ze de iPad 2 nog steeds ondersteunen met iOs 9 en de iPhone 4s ook? Terwijl die apparaten volgens de telefoonwereld stokoud zijn.
Eerlijk is eerlijk, de iPad 2 krijg nog updates inderdaad. Maar die zijn wel zo gebouwd dat ze je bijna dwingen om een nieuwe te kopen! Alles duurt gewoon lang om te doen/openen. Maargoed, je bent wel 'veilig' en dat is zeker prettig. Kunnen andere fabrikanten zeker nog wat van leren! (ja ik kijk naar jou Samsung)
Hoezo dan per see samsung ?
Omdat ik daar persoonlijke ervaring mee heb en mezelf daar gruwelijk aan erger. De rest weet ik niet, dus die kan ik niet (gefundeerd) benoemen.
Maar wat heb je aan een update als je apparaat daar erg traag van wordt? Waar android steeds bezig is om zn os soepeler te maken lijkt ios wel omgekeerd bezig te zijn.
Beide OS'en worden efficiënter maar vragen wel meer resources omdat er meer functies in zitten. Dit is bij Android niet anders dan iOS.

Alleen je merkt het bij Android minder, omdat niet alle fabrikanten een toestel van 5 jaar voorzien van de nieuwste Android (mijn Note 2 bijv krijgt geen Android 6). En je bij Android (indien root) ook echt alles uit kan zetten dan wel verwijderen.
Mijn iPad2 ging 5 jaar mee en draait eigenlijk nog steeds, maar die heb ik intussen toch de facto vervangen door een iPad Air2, omdat de iPad2 inderdaad wat traag geworden is. Maar we spreken dan ook over een 20-voudige (2000%!) prestatieverbetering van de hardware. De vergelijking trekken met een laptop is bij de haren getrokken want de laptop hardware maakte niet dezelfde evolutie door. En Mac laptops gaan in mijn ervaring minstens even lang mee als Windows laptops (in mijn ervaring gaan ze langer mee, maar goed, de vergelijking is ook niet helemaal eerlijk omdat ik destijds altijd crappy cheap "windows hardware" kocht, Acer en zo).
ik heb zelf ook enkel windows op de telefoon gehad en ik heb een ipad air 2. maar ik ben geen hevige app gebruiker en zeker geen social media.
kan er mij iemand is een top 5/10 geven van missing apps waarvoor geen geen 3rd party oplossing is? ik herinner mij dat mijn vrienden de 4square app op wp beter vonden dan die op android
Moet zeggen dat ik het totale aanbod in hoeveelheid apps nog wel te overleven vindt, dat worden er de laatste tijd meer in mijn gevoel sinds W10/UWP. Wat ik echter vooral een manco vindt is dat de apps vaak gewoon heel erg armzalig aanvoelen in mijn idee. Ze voelen voor mij vaak nog alsof het eerste generatie smartphone applicaties zijn van 6-8 jaar terug. Waar de applicaties van iOS (Android weet ik niet goed) gewoon vloeiend aanvoelen en geëvolueerd zijn met de telefoons in de afgelopen jaren, voel ik dat amper bij W10. De apps voelen vaak gewoon houterig aan en hebben vaak ook nog minder opties dan vergelijkbare applicaties voor iOS/Android.

Daarnaast wordt ik ook moet van het wachten tot ze weer redelijke toestellen uitbrengen. Heb nu een 925 en die trekt W10 toch maar matig en ben daarom wel op zoek naar iets nieuws. Ik vond/vind de 950 serie gewoon te duur en ben zelf meer iemand die midrange toestellen haalt. En zoals het er nu uitziet komt dat er gewoon voorlopig niet. Ik had stille hoop dat de Surface Phone dit jaar zou komen en dan had ik er wel meer voor over gehad, maar dit is gewoon weer een vol jaar wachten en hopen dat het goed uitpakt. Dus ik denk dat ik toch richting een Android van het een of ander ga dit jaar, want iPhone vind ik te duur voor wat ik er mee kan en doe.

[Reactie gewijzigd door SebasC88 op 28 april 2016 11:19]

Alleen de iPad 1 en de eerste iPhone gingen relatief kort mee qua updates. De iPad 2 en iPhone 4S krijgen nog steeds updates en die komen allebei uit 2011. De iPhone 3GS ging ook door tot iOS 6, volgens mij zo'n 5 jaar aan updates.

Geen enkele fabrikant van mobiele devices komt in de buurt van iOS qua support en updates.
Dus omdat bedrijven geen apps maken voor Windows raakt je geduld met Microsoft op? Niet erg logisch. Je geduld zou op moeten raken bij al die bedrijven die weigeren om geen Windows apps te maken. Net zoals het ergerlijk is dat er meestal eerst iOS versies van apps verschijnen en dan pas later Android versies. Dat ligt ook niet aan Google en ook niet aan de fabrikanten van de telefoons.
En dan, die apps niet gebruiken? Wat sowieso al niet kan omdat ze er niet zijn? Ik snap ook best dat ontwikkelaars het verrekken iets te ontwikkelen, of om apps goed te ondersteunen, maar er zijn gevallen waarbij je bijna gedwongen wordt een bepaalde app te gebruiken. Kun je of wil je het niet gebruiken dan val je buiten de boot.

En Windows is Microsoft z'n platform dus ergens hebben ook zij schuld vind ik. Het oplossen is alleen zo fucking moeilijk.
Microsoft heeft de boot gemist wat betreft mobile computing ze willen heel graag aanhaken maar hebben nog steeds de ijdele hoop dat de ontwikkelaars community uiteindelijk zal vallen voor hun OS terwijl klanten eigenlijk steeds meer voor een ontwerp kiezen want de twee grote OS'en op mobiel gebied bieden eigenlijk 99.99% de zelfde apps aan.

Persoonlijk ooit met een Windows CE telefoon mogen vechten en sindsdien genezen van het idee dat Windows op een mobile apparaat een goed idee is. De huidige versie van Windows op de mobiel is zeker niet slecht maar inderdaad de afwezigheid van bepaalde apps maakt het veel al simpel weg een mindere keuze zeker als je deze apps al jaren wel gebruikt. Die stap terug is gewoon te groot.

Zo als je al aan geeft Apple en hun haat voor oudere modellen van hun hardware is in mijn optiek ook geen goede keuze om die reden. De apparatuur is zeker niet de goedkoopste op de markt voor mobiele gadgets maar 2 jaar later heeft Apple dat oudere model toch echt wel de nek om gedraaid.

Ik hoop voor Microsoft dat deze volgende iteratie van hun mobiele OS en de steeds verdere samensmelting van de dekstop en mobiele OS'en hun gaat brengen waar ze op hopen. Ik roep al jaren dat dat de volgende stap in mobile computing gaat worden dus ik heb er wat dat betreft wel vertrouwen in.
Mijn en zo als het nu lijkt Microsofts idee is dat je binnen niet al te lange tijd simpel weg een telefoon bij je draagt die dankzij geo fencing dan wel nfc weet of je achter de computer thuis of op het werk zit en dus de juiste gegevens op het scherm toont automatisch de muis en het toetsenbord herkent en je dus gewoon lekker kan werken binnen de juiste omgeving. Aangezien de office applicaties al naar de cloud zijn verhuist en ook opslag daar eigenlijk al is, games hard daar naar toe op weg zijn en browsen al lang kan op bijna elke moderne telefoon is alles wat je nog hoeft te doen draadloos laden en je hebt altijd je kantoor omgeving bij je. Voor bedrijven betekend dat dat flexibel werken nu nog makkelijker is want je hebt geen laptop meer nodig alleen een mobiele telefoon en alles werkt zo als het hoort.

Als je het mij vraagt gaat dit zeker gebeuren, of het zo snel zal gebeuren als Microsoft graag wil waag ik te betwijfelen. Ik denk dat Microsoft steeds meet terrein gaat verliezen op de OS markt en dat Google's plannen om Android naar de desktop te brengen bijvoorbeeld nog wel eens deze overstap van traditionele computers naar alles mobiel zou kunnen gaan leiden.
Voor Microsoft is het te hopen van niet maar om eerlijk te zijn lijkt het me meer een kwestie van heel erg veel geluk als Microsoft nu al mensen kan laten werken zo als hier boven beschreven. De hardware is simpel weg nog niet goed genoeg om dat echt te doen.
Microsoft is lui. Men heeft met Windows 20 jaar lang zo'n dominante positie gehad dat men achterover kon leunen. Men had een leger ontwikkelaars die het platform in stand hielden. Men had een leger partners die hardware bakte.

Dus wat moesten ze zelf doen terwijl de miljarden binnenstroomden? Niets. Windows en Office doorontwikkelen, en zelfs daarin maken ze de nodige fouten.

Die luxe positie zit er nog steeds in, dat is duidelijk te zien. Tooltjes bakken en dan verwachten dat miljoenen developers ze automatisch omarmen.

Die tijd is over, maar men beseft het nog niet. Je ziet het ook met UWP en Continuum, het is niets anders dan de "terugkeer" naar dominantie op de desktop en nu ook mobiel. Het is het enige wat ze kennen.
Ikzelf heb het iPad probleem ook meegemaakt, een iPad 1 die op een gegeven moment onbruikbaar traag werd. Dat Apple deze om zeep heeft geholpen vind ik echter een overdreven mythe. Het was een eerste generatie device, en hij was daardoor snel obsolete. De volgende generatie (iPad 2) ging al heel wat langer mee, een generatie of 3. En inmiddels is het normaal om 3 a 4 generaties probleemloos met een iPad te kunnen doen. Het probleem wordt dus steeds kleiner, en op dit moment is het juist Apple die een prima levensduur leverd.

Omtrent Windows Phone vind ik het knap dat de aanhangers "het geduld verliezen". Ik heb het idee dat we al veel verder in de afgrond zitten. Developers hebben er nooit in geloofd en gaan dat ook niet meer doen, het aantal redenen om dat te doen neemt alleen maar verder af. Microsoft zelf geloofd er maar amper in en heeft allang de conclusie getrokken dat het zich richt op meedoen op een andere manier, maar zeker niet kan concurreren met het marktaandeel van de concurrent. Men ziet mobile het niet eens als speerpunt dit jaar, zelfs niet op dit dieptepunt. De Nokia investering is afgeschreven en investeerders zien het liefste dat Microsoft er de stekker uit trekt.

Hoeveel signalen moet men hebben? Het is natuurlijk ieders eigen mening of het een fijn OS is, en het zal een plek hebben: voor fans, als prettige low-end, en in bepaalde gedeelte van het bedrijfsleven.

Maar dat is het dan. Als grote speler op de consumentenmarkt is het definitief mislukt, maar dat kwartje valt maar erg langzaam bij sommigen.
Waarom wordt er bij MS zo stiefmoederlijk gedaan over de Lumia? Het lijkt alsof ze het gewoon echt niet willen? Hun release voor de 950 was te laat, slecht getimed (direct de concurrentie met andere toppers aangaan rond de kerstperiode) en sterk ondergemarket. Ook het aantal toestellen blijft achter, is er weinig tot geen sexy-factor bij de toestellen en lijkt er ook gewoon geen marketing te gebeuren voor het platform.

Dat terwijl Windows mobile echt wel het soepelste, fijnste OS is dat ik tot nu toe heb gebruikt als je BB10 buiten beschouwing laat (toch dood). Nokia deed het zelfs beter met zijn lumia lijn.

Ach ja, opnieuw 1.5 jaar wachten op een nieuw toestel: Zal vast wel. Maar inzetten op de high end terwijl het platform zich nog even moet bewijzen bij de massa is geen goede tactiek imo. Ze zijn geen oneplus.
Het feit dat je in quasi elke Lumia 650 review leest dat het toestel beter aanvoelt dan een 950 of 950 XL doet er natuurlijk ook iets aan. Ik wil graag een 950, maar dat uiterlijk bevalt me echt niet. Het plastic, dat metalen ringetje rond de flitser. Dat vind ik gewoon niet mooi. De XL is mooier, maar dan weer erg groot (en véél duurder in de pricewatch).
En dank komt de 650 in beeld...
Ze hebben het vooral aan hunzelf te danken. Nokia werd vaak verweten dat ze achter liepen, geen duidelijke hiërarchie hanteerden (denk aan de 930 vs 1520, wat eigenlijk 930 en 930 XL is vandaag, maar voor de geïnteresseerde moeilijk te begrijpen was) of een 730 met S400 enoled maar een 830 met 'slechts' s400 en zonder oled... Maar ze verkochten wel richting 9 miljoen smartphones per kwartaal en ze deden het dus in moeilijke omstandigheden helemaal niet zo slecht. Als Microsoft beslist de Lumia tak te laten doodbloeden, dan is de verkoop van Nokia aan Microsoft een érg slechte zet geweest.
Ik vind die ring rond de lens juist wel mooi. Veel mooier dan bij de iPhone/Galaxy. Daar zit die onsymmetrisch met rare spacing in een bovenhoek geduwd op een lelijke wijze. Heb je uberhaupt een 950 (XL) in het echt gezien?
Ja hoor. :-) al meermaals gaan kijken in verschillende winkels. Dit weekend voor het eerst ook de 650 vast gehad en dat is qua uiterlijk toch echt een stapje hoger.
Ik ga zeker niet zeggen dat een iPhone netter is afgewerkt, maar wel subtieler. Die camera in de bovenhoek geduwd vind ik persoonlijk ook niets. Een groot vlak met een subtiele cirkel vind ik zoals bij de XL wel netjes, maar die is te groot. Dat ze daardoor 60% minder gaan verkopen. Dat dan weer niet. :-)
Zie het positief, je kan voor weinig geld goede hardware krijgen. Wil je meer uitgeven dan koop je een mooie cover van Mozo. Officiële partner van MS. Ze komen in alle vormen uit, leer, hout, en polymeren kleuren.
Vind ik ook, ze moeten dit jaar eigenlijk nog gewoon nog een Lumia 450 en 750 uitbrengen
Ik vraag me sterk af of het gaat lukken. De naam 'lumia' heeft zo'n slechte nasmaak, hoe ga je dat doorbreken? (Een Surface is eigenlijk gewoon een Lumia, of begrijpt de rest van de wereld dit niet?)

Hieronder:
Ik bedoel dus dat een naamsverandering waarschijnljk niet genoeg is om de consument ervan te overtuigen dat Microsoft zijn mobieltjes nu het een andere naam heeft opeens wel goed zijn. Maar misschien heb ik het fout en is men alles bij een andere naam wel opeens vergeten :?
(Wat mij niet logisch lijkt)

[Reactie gewijzigd door wouterg00 op 28 april 2016 09:24]

Hoezo stemming makerij, je lijkt de telefoon winkels wel ... "Meneer u moet echt geen Windows Phone kopen, dat systeem gaat er uit".

De 'slechte naam' komt door slecht geinformeerde mensen, niet door slechte ervaringen. Ik heb nu een hand vol met mensen van Budget Android naar budget Windows Phones laten switchen en ze zijn stuk voor stuk zo tevreden dat ze niet terug willen en ik heb geen last meer van kennissen die bij iedere android beveiligingslek in het nieuws komen vragen of ik hun telefoon kan updaten. En bij budget telefoons komt dat gewoon neer op een custom rom erop zetten. Daar zat ik niet op te wachten.

Nu krijgen ze gewoon weer hun updated OTA en heb ik rust. En ze hebben het er allemaal over hoe prettig ze de tiles vinden werken ivm vroeger. win/win dus.

Zelf heb ik een Lumia 930 gekocht en ik hoef ook nooit meer terug naar Android. Heerlijke telefoon, goed accuduur en alles wat ik nodig heb is ervoor te krijgen.
Mijn broertje is van Android overgestapt naar een Windows Phone. Die klaagt vaak over:
1. Hoe traag zijn mobiel is en de bugs (Lumia 625)
2. Het app-aanbod: Geen Snapchat, geen Youtube, weinig games. Terwijl iedereen met een Android wel heel veel apps heeft.

Dit kan natuurlijk per persoon verschillen, maar punt 2 is wel een serieus probleem (in ieder geval voor jongeren) waardoor mensen steeds minder Lumia-telefoons kopen. En als de verkopen zo kelderen, is het niet eens zo heel gek dat een telefoon winkel dat zegt...

Edit: -1? Mag je tegenwoordig geen mening meer geven op Tweakers?

[Reactie gewijzigd door wouterg00 op 28 april 2016 11:04]

kijk dit is nu een goed voorbeeld , mensen zeggen er zijn weinig apps en komen met YouTube als voorbeeld ?? 8)7
voor YouTube zijn er tal van alternatieven op windows Phone die beter zijn dan het orgineel .
games zijn er echt ook wel genoeg hoor. snapchat is er idd niet omdat de eigenaar een windows hater is , en alternatieven op windows zijn allemaal verboden terwijl op andere osen alternatieven wel toegstaan zijn,, dan ben je in mij wereld het ook gewoon niet waard dat ik zijn app gebruik,
voor de rest denk ik als je broertje gewoon wat beter zoekt hij best wel tevreden gaat zijn hoor .
Voor een aantal programma's zijn er alternatieven maar dan moet je wel bereid zijn je inloggegevens via één of andere obscure app te gebruiken, was een dealbreaker voor mij, geen haar op mijn hoofd dat er bijvoorbeeld aan denkt om mijn google login te gebruiken buiten de officiële apps.
Over de traagheid en bugs kan ik niks zeggen maar voor mij zal het app aanbod helemaal niks uitmaken. Ook ken ik genoeg mensen die met whatsapp en een browser helemaal prima overweg kunnen. Heel veel dingen kan je tegenwoordig ook doen via de mobiele websites, youtube bijvoorbeeld. Werkt op mijn android goed en snel genoeg, dat zal met windows phone vast niet anders zijn.
Ik persoonlijk ben geen grootverbruiker qua apps en ik mis ook niet echt apps maar de ondersteuning is vaak wel echt om te janken. En voor jongeren (dan spreek je dus over 12-18) is een systeem al niet meer interessant als bepaalde apps er niet op te vinden zijn. Dus er is wel degelijk een probleem met apps. Misschien heb jij dat probleem niet, maar de massa heeft het wel en dat is nou eenmaal een issue.
Daar ben ik het met je over eens, misschien voor mij geen probleem maar voor anderen wel inderdaad. Hadden ze niet een paar maanden terug een soort van tool waardoor je apps van android en ios naar Windows phone kon porten? Werkt dat eigenlijk wel?
Beide voorbeelden van apps komen van bedrijven die hebben gezegd Microsoft te haten, al dan niet expliciet.
Er is nochtans meer dan één YouTube app die prima werken. Snapchat mis ik niet... maar dat is persoonlijk natuurlijk (er is trouwens een niet officiele Snapchat applicatie die voor zover ik weet nog steeds werkt).

En traag... geen idee over welk toestel je het dan hebt... hier loopt alles lekker soepel maar dat is dan ook een Nokia 930.
Geen YouTube? Who cares? MyTube, MetroTube, Tubecast zijn allemaal beter.
Die ervaring heb ik ook. Mijn L640 die ik eigenlijk voor development had gekocht zit continue bij andere mensen zodat zij het platform eens kunnen uitproberen en allemaal gaan ze overstag en willen ze de overstap naar het platform maken. Met enkele uitzonderingen (zoals snapchat gebruikers).
Daarom zit de Lumia serie in een stijgende lijn? Kijk iedereen kan wel beweren dat IEDEREEN die hun Lumia telefoon probeert wilt overstappen maar blijkbaar gebeurt het gewoon niet. Microsoft verliest steeds meer marktaandeel op de smartphone markt.

Alle Android gebruikers in mijn omgeving willen nadat ze mijn Apple Tv hebben geprobeerd een Apple Tv kopen. Dat ze het willen betekend niet dat ze het ook echt doen natuurlijk.

En dat zie je dus terug in de MS verkoopcijfers. Iedereen wilt wel maar doet t niet

[Reactie gewijzigd door Granata op 28 april 2016 10:14]

Er zitten op tweakers een aantal mensen die echt een bord voor hun hoofd hebben wanneer het aankomt op verkoop cijfers van MS telefoons.

Vaak zijn het maar "geruchten" zelfs als de top van MS zelf aangeeft dat ze minder verkopen. Andere telefoon makers die biljoenen verdienen met Android gaan het eindelijk gaan maken als ze 1 budget MS telefoon uit gaan brengen.

Ik zeg dus ook eigenlijk dat iedereen niet wil behalve een paar diehards. En zelf die diehards veranderen van mening als je bovenaan de comments leest. Toch veel posts van vorige eigenaars die zeggen geen geduld meer te hebben.

MS mist gewoon iedere keer weer iets. Technisch kan ik het nog wel snappen (win32 in 2017)? Maar ook gewoon in de winkel, mensen will het gewoon echt niet.

Zie pers bericht dat je bij een XL de kleine gratis krijgt. Dat is geen verkoop tactiek meer, dat is dumpen.

Zie ook de comment van wauwwie beneden. Excuus truus? Heb een Note 3 maar dat ga ik toch ook niet gebruiken als reden dat Android onder de 2% van marktaandeel heeft? (Heeft het natuurlijk niet maar zijn excuus is om te huilen).
Yowwww mensen, check mijn vette nieuwe telefoon!! Ik kan nu x86 apps draaien. Je weet zeluffff. (De rest: Wat is x86?) De gewone mens kan het niet eens schelen wat nou ARM of X86 is. Of het nou intel of AMD is. Geen enkele ruk kan het hun schelen. Het gaat om imago en of ze hun populaire apps kunnen draaien. Minimaal 75% van de markt is echt niet technisch ingesteld. En ze willen er ook niks vanaf weten. Ik wil ook niks weten van voetbal. Je moet je zo indenken: Denk aan iets waar je totaaaaaal geen interesse in hebt. En denk je dan in dat mensen exact zo denken maar dan over techniek achter mobieltjes. :)
Ik mis helemaal niks op mijn 950. Als het niets voor jou is dan koop hem niet maar praat geen onzin.
Ik heb zelf nog steeds een Samsung Ativ S, dezelfde hardware als de S5, maar dan met WP8.1. Het toestel krijgt dan wel geen update naar WP10, maar het doet het verder nog prima en iig stukken beter dan een S5 op Android. Ik zit wel eens te kijken naar een dual sim 650, maar het is nog niet persé nodig.

En dit toestel is meer dan drie jaar oud en voldoet nog prima. Drie jaar vind zelfs ik veel voor een mobiel, en dan stijgen de verkopen niet zo hard. De grafieken die ik zie lijken allen gebaseerd te zijn op verkoop en niet op marktaandeel van huidige gebruikers.
Dit zijn verkoopcijfers over de laatste 4 jaar.
http://www.idc.com/prodserv/smartphone-os-market-share.jsp

Ze dalen. En MS kan er niks aan doen op dit moment. Niemand wilt het platform hebben.

Ja maar een smartphone die 3 jaar of langer meegaat is voor mij niet speciaal. Mijn oude iPhone 4s gaat ook nog mee en krijgt ook security updates. Mijn Galaxy Note 3 uit 2013 gaat hier ook nog goed mee. Mijn iPhone s Plus van bijna 2 jaar oud is ook perfect. De meeste mensen die klagen over trage smartphones en problemen met oudere modellen zijn meestal de mensen die troep installeren.

Mijn moeder heeft altijd geklaagd over haar Galaxy s3 en haar Galaxy S5. Toen was ik er klaar mee heb ik een iPhone voor haar gekocht. Nog geen 3 maanden later hetzelfde verhaal.Traag, log met andere woorden 1 grote bende.
Dan ga je in de apps en aankopen kijken en kom je tientallen optimizer apps en zo tegen. Of tig spelletjes met allemaal vreemd gedrag. Er is dan zoveel traffic op de achtergrond dat het bijna onwerkbaar wordt. Leeg gegooid factory reset en er was niks meer aan de hand.
Uit ervaring weet ik namelijk dat veel mensen hun telefoon net zo goed onderhouden als hun Pc.Niet. Hoeveel Pc's en smartphones ik al heb moeten cleanen afgelopen 2 jaar ongelooflijk.
En dan vinden ze het gek dat hun smartphones traag zijn.
De grafiek die jij toont is de shipped units, oftewel het aantal verscheepte/verkochte toestellen. Niet een grafiek van de in gebruik zijnde toestellen. Als Windows Phone gebruikers langer met hun toestel doen, dan is het logisch dat er minder verkocht wordt. Maar zijn er niet minder Windows Phone toestellen in omloop.

Ik heb echter geen grafieken/statistiek gevonden over de hoeveelheid toestellen welke nu in gebruik zijn. Dat is ook lastig te meten, maar het lijkt mij onwaarschijnlijk dat Apple, Google en Microsoft niet weten hoeveel actieve gebruikers er zijn.
Ik zeg toch DUIDELIJK Verkoopcijfers?
"De 'slechte naam' komt door slecht geïnformeerde mensen, niet door slechte ervaringen."

Nogal arrogant om mensen die een andere mening hebben dan jou af te schilderen als "slecht geïnformeerd". Zowat iedereen die ik persoonlijk ken die ooit een Windows Phone gehad heeft, vond het OS maar niks en heeft nu terug een Android toestel. Smaken verschillen nu eenmaal, en dat heeft niks te maken met "slecht geïnformeerd zijn."
Als je het gebruikt hebt en niets vindt, ok. Maar ik wordt moe van de mensen die horen dat ik een Lumia heb en roepen dat WP niets is, terwijl ze het nog nooit gebruikt hebben.

Ik heb wat vrienden die een iPhone vol met apps hebben. (20 rimshot apps, magoed ik oordeel niet ;-) ) Die app verslaafden zal ik nooit windowsphone aanraden. Maar iedereen die zijn smartphone alleen gebruikt voor bellen, mailen en wat browsen en voor de meeste grote apps kan prima met WP werken.
Daar ben ik het volledig mee eens. Het feit dat mensen al een afkeer hebben van WP terwijl ze het nog nooit hebben gebruikt, geeft wel duidelijk aan dat Microsoft een enorm imagoprobleem heeft. Om de zoveel tijd slaagt dat bedrijf er in om haar trouwe klanten op stang te jagen (Internet Explorer, GFWL, Xbox One aankondiging, Windows 8, brakke UWP-games etc) en daar dragen ze nu nog steeds de gevolgen van.

Ik denk dat dit een niet te onderschatten invloed heeft op de slechte naam van Windows Phone. Op pc kan je bijna niet anders dan Windows te gebruiken, maar voor mobiele toestellen zijn er wel een aantal prima alternatieven.
Mensen die niet tevreden zijn geeft iets echter nog niet persé een slechte naam. De slechte naam van Windows Phone komt voornamelijk van mensen die inderdaad gewoon slecht geinformeerd zijn. Dat wilt niet zeggen dat iemand die ontevreden is met Windows Phone slecht geinformeerd is.
Een mening vorm je vorm je in de eerste plaats uit eigen ervaring, veel minder uit verhalen van derden.
'Vond het OS maar niks...' Hoe ongenuanceerd kun je zijn.
Zulke opmerkingen neem ik niet serieus. Jij?
Wat het ook lastig maakt om over te stappen voor veel mensen is de beperkte mogelijkheid om alles, zonder tussenkomst van pc over te zetten van Android/IPhone naar Windows phone. Terwijl dat tussen Android en iPhone nagenoeg vanzelf gaat. Veel mensen durven thuis niet op de computer alles te regelen maar willen dat in de winkel laten doen waar beperkte middelen zijn.
Mijn schoonvader en schoonmoeder heb iik over laten stappen naar WP.
Schoonmoeder Lumia 520
Schoonvader Lumia 535

Ze waren altijd redelijk tevreden, echter heeft de 535 wat touchscreen problemen...

Mijn schoonvader is sinds kort over op de Android Hyuwai Y6 en vindt het helemaal geweldig!
Maar laatst het eerste probleem: battery drain door skype app. Het is dat ik er even naar keek en zag dat hij voor 42% van het batterij gebruik verantwoordelijk was. MAar nu de kern van het probleem: Zonder mij had hij het probleem nog altijd ondervonden...

Mijn schoonmoeder snapt niets van mobieltjes en WP8 was altijd goed, maar sinds WM10 wil ze ook iets anders. Ik laat het maar... Ik denk nog altijd dat WM beter voor hen is dan enig ander toestel (ze hebben geen budget, dus zullen nu weer overstappen op afdankertjes) Dat wordt dus een iphone 4s van mijn zwager bijvoorbeeld.

Ik ben heel benieuwd, maar het is gewoon zonde. Ik merk dat bij Windows OS niets mis mag gaan, terwijl op andere OS'en fouten worden vergeven...
Dit ook! en ouderen begrijpen het beter, en herkenbare omgeving van de desktop.
Bij vele Lumia gebruikers heeft die naam helemaal geen slechte nasmaak. En stellen dat een Lumia een Surface is, is wel heel kort door de bocht.
Doordat ze hoogstwaarschijnlijk geen gsm's meer zullen uitbrengen onder de 'Lumia'-naam, maar wel onder de 'Surface'-naam. Intussen kennen al veel mensen de Surface tablets en deze worden doorgaans toch met Premium geassocieerd. Als Microsoft hun Surface-phone dan ook echt goed maakt, dan hebben ze een kans...
Doordat ze hoogstwaarschijnlijk geen gsm's meer zullen uitbrengen onder de 'Lumia'-naam, maar wel onder de 'Surface'-naam.
Uit de tekst:
Volgens de interne mail gaat Microsoft nog 'vele jaren' door met 'Windows 10 op mobiele apparaten met een klein scherm en ARM-processors'.
Vanuit een marketingperspectief is het mogelijk slimmer om alles ARM-gebaseerd onder de Lumia-vlag uit te brengen, terwijl alles x86-gebaseerd als Surface de deur uit gaat. Ik denk niet dat Microsoft zit te wachten op nog een Surface (Windows RT) situatie.
Ik verwacht eerder dat de ARM telefoons van andere partijen zullen blijven komen en dat de Lumia naam wel degelijk gaat verdwijnen. We zien vandaag weer een hoop interessante Win10 telefoons van externe leveranciers verschijnen.
En als ze t verprutsen op de Surface lijn met die toestellen, hebben ze alle kansen verspeelt...
Daarom noemen ze het Surface Phone; Surface heeft een goede naam :)
Door juist een andere naam te hanteren en tegelijkertijd een ander merk? :) I.p.v. Nokia Lumia nu Microsoft Surface. Ik durf te zeggen dat de Surface tablets toch een vrij goede naam hebben, op de problemen van de laatste modellen na.
Als je uitgaat van enkel een naamsverandering dan niet. Het zal echter meer zijn dan dat.

Dat Lumia een slechte nasmaak heeft is overigens ook maar subjectief. Er zijn genoeg tevreden gebruikers.
Dat 950 een teleurstelling is gebleken is toch echt aan hunzelf te wijten.
Heeft 2 jaar geduurd na de 1050 en WP10 zat vol met bugs. Reviewers spraken zelfs over een beta ervaring. Model was zo 2014. Daarbij snap ik niet waarom het zo belangrijk is dat je continiuum wilt

Als je je smartphone als desktop gebruikt kan je die weer niet op de bank gebruiken.
Zoiets had Asus ook met hun Padfone. Daar heb ik weinig meer over gehoord.

De laatste jaren lijkt wel of ze intern niet weten welke kant ze met WP op willen gaan.
Die onduidelijkheid komt in het product tot uiting. Hierdoor haken developers en consumenten af.

Mijn adies? Volg gewoon de concurrent en gebruik ARM processoren. Wanneer je x86 gaat gebruiken heb je wederom geen apps. En net nu ze juist een tool hebben ontwikkeld om iOS apps om te zetten naar WP apps.

[Reactie gewijzigd door alteclansing op 28 april 2016 09:29]

Je kan de smartphone draadloos los gebruiken van het scherm met de desktop omgeving.

Daarnaast waren die iVerge berichten e.d. ook behoorlijk biased.
Ik draai al tijden w10 mobile en moet toegeven dat ik het niet rijp vond voor een publieke release. Het is denk ik een beetje mis gegaan met de planning. De hardware was klaar, maar de software niet. Ze hadden de 950 misschien nog even met wp8.1 moeten uitrusten. Dat was wel stabiel.
Kritiek punt van reviewers was ook de 950 model. Geen alu behuizing en voelde niet top aan. Dus ook daar hebben ze steken laten vallen. Hardware uitstellen had ook geen zin want dan ben je weer half jaar verder eer je dat gefixed hebt. 2 jaar na 1050 een highend uitbrengen is natuurlijk tegenwoordig not done.
Je bedoelt waarschijnlijk de 1020, maar die tel ik eigenlijk niet mee omdat dat een redelijk specifiek camera toestel was. Ik denk dat je de 950 echt als opvolger van de 930 moet zien. Maar ik ben het volkomen met je eens dat je ieder jaar een high end moet uitbrengen om serieus mee te doen.
Overigens betekend het ontbreken van aluminium behuizing wel dat draadloos opladen mogelijk is. Dat is een afweging die je moet maken. Zelf heb ik mijn telefoon pas 2 a 3 keer draadloos opgeladen, gewoon omdat het kan. Maar kabeltje ben ik gewend en gaat sneller.
Tussen de 930 en 950 zat ongeveer 1,5 jaar. als je de 1020 mee telt dan zat er 2,5 jaar tussen. tussen de 920 en 930 zat ook 1,5 jaar. Dat vind ik te lang, met name omdat het out of band is met je abonnement van 1 jaar (als je dat zou hebben)
Waarom moet er ieder jaar een high end toestel uitkomen ?

Koop jij ieder jaar een nieuwe high end PC soms ?

Trouwens m'n 930 doet het prima... wat zou een nieuwe high end me meer moeten bieden dan ?
Niet omdat het moet, maar omdat het kan. Sorry voor de flauwe verwijzing naar de reclame van Tele2. Van mij hoeft het ook niet, maar je ziet dat Samsung en Apple wel elk jaar een nieuw toestel op de markt zetten en ik denk dat je daar dan als Microsoft zijnde in mee moet, om met de 2 marktleiders mee te willen doen.
Omdat je concurrenten dat eenmaal ook doen.
Elk jaar zijn er natuurlijk consumenten die na 1,2 of 3 jaar weer een nieuwe smartphone kopen. Koop jij dan eentje die 1.5 jaar oud is of eentje die pas uit is en toch qua hardware iets beter?
Dan zou men ook enkel nog Core i7 processors verkopen... en dat is ook niet zo. Op zich koopt de gemiddelde consument een toestel dat voldoet... niet the latest and greatest.

Ik ontken niet dat er een selecte groep klanten is die dat wel doet maar mij lijkt het niet bepalend voor het succes van een platform, daar zijn diverse andere factoren verantwoordelijk voor.
Daar is juist UWP voor, plus het platform om makkelijk iOS apps om te zetten naar UWP omgeving.
Dat bedoel ik.
Als surface phone toch op x86 draait heb je niks aan die omzetting. En zou bevestigen dat ms het ook niet meer weet.
Waarom zou je er niets meer aan hebben als het x86 is? Heb je al eens goed gekeken hoe die brug voor iOS apps werkt? Je kan niet zomaar een iOS app nemen en deze draaien op Windows. Neen, je moet deze nog altijd hercompileren. De brug dient net om de nodige api calls beschikbaar te maken. En dan maakt de CPU echt niet meer uit.
Waarom? UWP is app gedeelte, x86 is de rest van Windows.

Zie het bij de surface, RT ging niet, de x86 was de versie die 10x interessanter was.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 28 april 2016 09:39]

Als je je smartphone als desktop gebruikt kan je die weer niet op de bank gebruiken.
Dat kan perfect. Continuum werkt volledig draadloos als je wenst, moet je enkel in het bereik van de bluetooth blijven.
De laatste jaren lijkt wel of ze intern niet weten welke kant ze met WP op willen gaan.
Die onduidelijkheid komt in het product tot uiting. Hierdoor haken developers en consumenten af.
Geen idee waar je dat vandaan haalt, maar ze zijn daar heel duidelijk in. Ze hebben de focus verlegt naar dienstverlening met mobiliteit in gedachte. Dat wil zeggen inzetten op o.a. Office 365 en de clouddiensten zoals OneDrive en Azure. Windows op telefoons hebben ze altijd een marathon genoemt ipv een sprint en je ziet heel duidelijk waar ze naartoe willen gaan. Vooral richten op de zakelijke markt, iets wat ze met continuum zeker doen.
Mijn adies? Volg gewoon de concurrent en gebruik ARM processoren. Wanneer je x86 gaat gebruiken heb je wederom geen apps. En net nu ze juist een tool hebben ontwikkeld om iOS apps om te zetten naar WP apps.
Want door de concurentie te volgen ga je je differentieren op een volle markt? Indien men de switch maakt naar x86 is er enkel een hercompilatie van de app noodzakelijk. Er moet geen enkele lijn code aangepast worden. Het zou me niet verbazen dat voordat de surface telefoon uitkomt MS aanpassingen gaat maken aan hun app store waardoor er automatisch gevraagd word om binaries in beide vormen aan te leveren of indien ook de source code beschikbaar is voor MS zij zelf in zullen staan voor de compilatie van de applicatie.
Met het draaien van win32-apps op Continuum zou Microsoft van de Surface Phone een 'echt alternatief voor de computer' willen maken.
Ik vraag me af hoeveel mensen daar nu echt op zitten te wachten. Het 'handsoff' concept spreekt mij persoonlijk meer aan; naadloos verder browsen of werken wanneer je van device wisselt is echt een genot.

Wanneer Microsoft de mobiele markt echt serieus wil nemen zal er hoe dan ook verbetering moeten komen in het app aanbod. Daarom is het erg jammer dat de focus is verlegt naar het draaien van win32 apps in plaats van het compatible maken van de miljoenen apps waarvan android en IOS users naar volle tevredenheid genieten. Dat zou letterlijk een game changer zijn voor het mobiele platform van windows:

"Met het draaien van IOS/Android apps op Surface Phone zou Microsoft een van de grootste pijnpunten van het Windows Mobile platform willen wegnemen"
Fictieve quote

[Reactie gewijzigd door pimsaint op 28 april 2016 09:25]

Ik zit hierop wel te wachten. Ik zie niet in waarom ik meerdere apparaten moet hebben als ik met minimale kosten en inspanning mijn telefoon kan gebruiken als werkplek. Nu gebruik ik mijn PC nog maar weinig. Alleen voor wat internet werk en wat document bewerkingen. Geen games ofzo.

Als ik dan mijn telefoon met daarop alles wat ik nodig heb kan extenden en dan met een Bluetooth kb en muis kan bedienen zou dat heel erg makkelijk en wenselijk zijn. Dit kan al, Continuuem kan al miracasten en dat werkt voor veel zaken al perfect. Als door deze actie het aantal apps vergroot gaat worden dat hier gebruik van kan maken dan is dat toch alleen maar geweldig :)

Edit:
En over je fictieve quote: https://developer.microsoft.com/en-us/windows/bridges/ios

[Reactie gewijzigd door Yaz op 28 april 2016 09:30]

Ja dat werkt zo goed in de trein of vliegtuig, even een scherm en toetsenbord meesjouwen
Op die plekken gebruik de de phone en bijvoorbeeld thuis het toetsenbord en een groot scherm. Maar dat begreep je natuurlijk ook wel, althans dat hoop ik voor je.
In het vliegtuig wil ik misschien een film kijken, dan doe ik dat liever op een scherm van rond de 13" dan op eentje van 5". In de trein wil ik misschien nog wat coden, dan heb ik daar liever een echt toetsenbord voor dan een virtueel toetsenbord.
Er zijn al eerder projecten gepasseerd waar je in feite een docking station in de vorm van een laptop hebt. Dat zou je problemen oplossen. Een voorbeeld is deze NexDock.
Ja inderdaad, zie niet in hoe continuüm een laptop gaat vervangen.
Ik wel.

Het enige wat ik nog niet meteen zie gebeuren is het vervangen van high-end desktops voor zware taken (video editing, gaming, databases beheren) en natuurlijk toepassingen waar telefoons niet gewenst zijn zoals servers of kritieke veiligheidssystemen.
Een el cheapo dummy case met TN scherm? No thanks. Dan blijf ik liever gelijk bij een laptop misch iets duurder maar ook een stuk krachtiger, ik zie meer in handoff van apple om seamless te switchen tussen phone en desktop. Dit doet me denken aan die Asus tabphone was behoorlijk duur en niet praktisch.

[Reactie gewijzigd door AlphaBlack_NL op 28 april 2016 22:34]

Dit is dan ook een crowdfunding projectje waar je voor 110$ een toestel hebt. Voor tal van mensen zal dit interessant zijn, voor anderen die wat meer eisen zal er heus nog wel een meer luxe product binnen hetzelfde concept opduiken.

De vergelijking met de Asus Tabphone gaat, ondanks de oppervlakkige overeenkomsten, natuurlijk niet op. De Tabphone is een toestel van generaties geleden dat een OS draait dat absoluut niet op kan tegen laptop/desktop gebruik, iets waar continuum nu net de focus op legt. Je vergelijkt ook geen 100 jaar oude fiets met een straaljager, beide hebben wielen maar daar stopt het ook. Tenslotte waren Asus telefoons in het algemeen nu niet bepaald high-end of zelfs al maar goed te noemen, met of zonder tablet dock.

En handoff van Apple tja, MS is daar ook gewoon mee bezig en de integratie tussen MS hardware onderling is nu al goed te noemen. Als dit systeem jouw voorkeur heeft snap ik dat maar continuum biedt toch een USP; het is goedkoper en seamless switchen gaat bijna per definitie beter als het ook effectief hetzelfde device is.
Apps zijn zo 2010. Edge verbeteren, zorgen dat deze notificaties van websites in het notificatie centrum kan weergeven en je hebt een beter alternatief.

Uiteraard zijn er een aantal apps die wel nodig zijn en deze zijn er.
Apps zijn zo 2010. Edge verbeteren, zorgen dat deze notificaties van websites in het notificatie centrum kan weergeven en je hebt een beter alternatief.
Nou geef mij maar apps dan alle in een browser. Zeker als het om verschillende toepassingen gaat heb ik liever een dedicated app dan een tabblad in een browser.
Uiteraard zijn er een aantal apps die wel nodig zijn en deze zijn er.
Nou nee, er ontbreekt nog steeds heel veel dat nodig is. Veel van wat er wel is is ondermaats vergeleken met Android en iOS apps. Ik zag het liever ook anders.
Je kan in in w10m tabbladen vast pinnen aan het startscherm en het gebruik hiervan is bijna het zelfde als een app. Je start hem hetzelfde op als een app, alleen onder in het scherm zie je een adres balk met url hierin. Probeer dit maar eens met Ebay of blendle bijvoorbeeld.
Ik wil dat zeker een kans geven. Vandaag is continuum al een goede eerste stap. Ben je onderweg kan je gewoon werken met de programmas die je gewoon bent op een manier waarmee je vertrouwd bent. De ARM architectuur maakt het wat minder interessant op dit moment maar het werkt niet slecht.

Het app aanbod is iets waar MS zelf weinig aan kan doen. Ze proberen zoveel mogelijk belangrijke apps op hun platform krijgen, maar als je dan MS haters hebt dan lukt het gewoon niet, zelfs als je voorstelt om de ontwikkeling te bekostigen.

Direct ook 1 van de redenen waarom ze met het universele app platform zijn afgekomen. Dan hoef je je app 1 maal te schrijven en kan je deze uitbrengen voor telefoon, tablet, desktop en xbox. Microsoft werkt ook nog altijd aan de toolset om iOS apps naar Windows Mobile te brengen. In tegenstelling tot de android port is deze toolset volledig open source en zal de ontwikkeling dus niet zomaar stilvallen.
Ze waren ook veels te laat met de 950 en 950xl. Hun verlate 2015 flagship moet het nu opnemen tegen Android flagships van 2016. Bij voorbaat al geen gelijke strijd qua hardware. En dan raar opkijken dat je flagship het slecht doet.

Een andere optie was om de release bij te stellen naar 2016 maar van hogerop is wss besloten het toch maar uit te brengen rond xmas vorig jaar. Domme zet waarvan de gevolgen nu duidelijk worden.....

Continuum en UWP zijn features met veel potentie, maar dan moeten ze deze ook goed uitwerken. Er zijn veel berichten over buggy w10m builds, ook hier op Tweakers. Waarom dat is en waarom de ontwikkeling van w10m zo moeizaam gaat is aan ms om uit te zoeken. Het domste wat ze nu kunnen doen is hun hoofd in het zand steken.

Surface phone berichten helpen ook niet echt want dan lijkt ms niet toegewijd aan hun Lumia (arm) platform. Ze moeten gewoon achter UWP staan anders komt het nooit van de grond.
Niet dat ik tegen een x86 surface phone ben, integendeel. Maar dan moeten ze wel een duidelijke afbakening maken van hun produkten; Lumia voor consumenten en Surface meer voor zakelijk.

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 28 april 2016 09:36]

De buggy builds zijn vooral mensen op de insider rings. En ja, dan krijg je bugd natuurlijk, daarvoor dienen die builds net. De stabiele versie is ook echt stabiel te noemen. Heb er allesinds minder problemen mee dan destijds met mijn Android.
Volgens mij ligt dit niet aan Microsoft. Wanneer je je aanmeldt als Insider lees je de volgende tekst:

Download en installeer de Preview alleen als je

• de Preview niet op je primaire telefoon installeert. Als je een reservetelefoon hebt, is dat een perfecte keuze voor Insider Preview.
• software wilt proberen die nog in ontwikkeling is en wilt laten weten wat je ervan vindt;
• het niet erg vindt om een groot aantal updates of een gebruikersinterface te ontvangen die nog aan verandering onderhevig is;
• Maak kennis met Windows Phone en los problemen op, maak een back-up van je gegevens of herstel je oorspronkelijke besturingssysteem als er iets misgaat.

Kortom, het is echt noodzakelijk dat je ervaren bent. Dus als je denkt dat APN een politieke partij is, dan kun je Insider Preview maar beter overslaan.

[Reactie gewijzigd door Pindasmeer op 28 april 2016 11:44]

Microsoft is heel erg duidelijk over beta/insider versies. Dat mensen de moeite niet nemen om even een stukje informatie te lezen en daardoor in de problemen komen is aan henzelf te wijten.
Eimd vorig jaar was dat niet het geval. Dan maak je een foto van iemand, reboot de telefoon vanzelf op het moment dat je deze wilt laten zien. Fantastische reclame.... W10M was toen zo buggy als wat.

Inmiddels zijn de meest erge bugs wel gefixed, maar de featureset is op veel gebieden een achteruitgang tov WP8.1
Op geen enkel vlak behalve de CPU hebben concurrerende telefoons van 2016 betere hardware. En voor hoeveel mensen is een 820 ipv een 810/ nodig?? En daarvoor betaal je ook 200-300 euro minder voor een L950(XL).
Microsoft werkt hiermee naar een interessante niche toe. Het heeft me eigenlijk altijd verbaast waarom ze nooit zo bezig zijn geweest met het benutten van en koppelen met hun meest waardevolle productgroep: het bedrijfsmatige, Windows-gebaseerde office-paradigma. Er moet toch wel een concept denkbaar zijn waarin je voor dat beginsel een smartphone ontwikkeld die 'spannende' dingen gaat doen die Apple en Google niet kunnen doen?
MS zet net meer in op dienstverlening en vind het gebruikte platform minder interessant. Daarom dat ze al hun diensten ook naar Android en iOS brengen. Office365 en de cloud (Azure, Onedrive, ...) worden de komende jaren hun belangrijkste pijlers.
Ik heb een Lumia 920 gehad en nu een 930 en heb een Surface 3 pro, maar ik zie het niet zo zitten. x86 op een mobieltje... ik heb het idee dat dan slecht geprogrammeerde applicaties op je telefoon kunnen draaien en je accu zo leeg trekken. Als je nu een UWP applicatie maakt (die dus op windows 10 draait en dus je surface en telefoon dezelfde code delen) dan zitten er allemaal eisen aan in hoeveel seconden je app in standby (tombstone) moet kunnen en in een seconde daar weer uit resumen etc. Je merkt aan verschillende dingen tijdens het programmeren dat is nagedacht over resource gebruik. async ivm responsiveness van UI. Genoeg dingen eigenlijk waarom ik veel meer toekomst zie in UWP. Laat x86 (en x64) lekker op de surface. Dan kun je daar gewoon je full photoshop op draaien en tekenen met pen-input. De liniaal functie in de nieuwe windows update etc. Ik als microsoft "fan" ben erg benieuwd hoe het verder gaat met de telefonie hardware. Ik vind dat Nokia de marketing beter deed. Die surface phone wordt al zo lang over gesproken en gaat nu dus nog een vol jaar duren. Komt er nog wat? of blijft de 950 (xl) het topmodel het komende jaar?
Je moet ook niet gaan zitten photoshoppen op je Suface Phone ;).

Maar zie het juist als een apparaat dat zo mobiel is als een telefoon, maar bij aankomst op kantoor ingeplugd wordt in het Continium dock en zo meteen een volwaardige computer is.
Je moet ook niet gaan zitten photoshoppen op je Suface Phone ;).
Waarom niet? Werkt prima.
Ik geloof dat HP een dienst heeft die x86 applicaties streamt naar je telefoon. Zo draait dan je Photoshop ergens in de cloud op een vm en krijg je alleen de output van die applicatie te zien. Ik meen dat iemand vertelde dat het vmware of citrix was. Maar dat kan nu dus ook op een arm chip.
Foto bewerking software zoals Adobe Photoshop Express is zeker functioneel en ik gebruik dat ook. Maar met het kleine scherm en de beperkingen in de software laat het gebruiksgemak wat te wensen over. Maar het kan wel zeker :).

Ik doelde meer op een full suite, of een Lightroom photo bibliotheek beheren. Niet zozeer 'Power user' maar wel volledige desktop functionaliteit, aangedreven door je telefoon..
Klopt, maar dat kan toch al met de 950? Of wat bedoel je met een volwaardige computer? Office applicaties en browser etc op full screen kunnen draaien met keyboard en muis input vind ik voldoende voor veel computer gebruikers. Wat ik bedoel is dat ik vind dat universele applicaties die geen x86 nodig hebben ook voldoende kunnen zijn om een computer experience neer te zetten.
Ja, een volwaardige computer. Zodat je inderdaad specifieke x86 software kan draaien. Elk bedrijf heeft wel zijn 'legacy' programma's die werken en doen wat ze moeten doen, ook al zijn ze in de vorige eeuw geschreven voor DOS of zo.
Of juist custom web interface software die maar voor één browser geschikt is gemaakt, en dus op andere niet werkt.

Maar ik snap wat je bedoeld. Die UWP programma's moeten dan wel wat krachtiger zijn dan bijvoorbeeld de Mail App van windows 10 is. Die is prima voor mij persoonlijk, maar voor office gebruik schiet het flink tekort.
Mooi. Ik zie graag zulke innovatie. Kan zijn dat anderen hier ook mee bezig zijn, maar toch; ik gun het Microsoft op de een of andere manier.

De Lumia lijn had ook meer moeten zijn dan t nu is. Prachtige toestellen, maar helaas niet zo productief voor mij als dat Android is of zelfs iOS.

Misschien nu met een "opener" platform (zo open als Windows) dat ze weer wat klantjes krijgen. Ben dan alleen wel erg benieuwd naar de accu duur; zowel als desktop en smartphone gebruiken is op dat gebied een flinke uitdaging; CPU's genoeg die dat kunnen.

Misschien een dubbele CPU zoals je nu ook ziet? Als smartphone een tragere/zuinigere CPU en als desktop (ingeplugd in de lader) een krachtigere, wellicht Intel Z of, beter nog, M variant?
Want bij het aansturen van randapparatuur en een extern beeldscherm, zal meer kracht nodig zijn, lijkt mij.

Maar goed; kan dan de tragere CPU Windows aan? Of zien we het als een soort Surface, waar een Core i5 in zit? De accu moet wel de dag doorkomen natuurlijk, dus een i5 zal zeker niets zijn voor dit idee xD

Spannend, dat sowieso. Erg benieuwd naar dit mooie en interessante stukje techniek/innovatie. Weer een nieuwe weg voor Microsoft. Weer een combinatie van platformen en het proberen verhogen van de mens' productiviteit. Hopen dat 't ze beter afgaat dan tot op heden.
Je gunt het Microsoft niet? Wat is dat voor kinderlijke reactie?

Je plaats een hoop vragen en daarbij ook nog eens een lading twijfels over iets dat pas over een jaar uitkomt. En dat voor een product dat je toch niet zal kopen.
Volgens mij lees jij niet goed; ik gun het Microsoft wel.

Uit mijn hele reactie, van de eerste zin tot de laatste, kan dit worden afgeleid.

Wie zegt dat ik het niet ga kopen? Omdat ik het volgens jou Microsoft niet gun? Serieus; lees nogmaals en dan zul je wellicht wel kunnen concluderen dat ik wel geïnteresseerd ben, het Microsoft gun en het daardoor wellicht zal aanschaffen, mits goed nagedacht wordt over de accu en productiviteit.

[Reactie gewijzigd door HetGezegde op 28 april 2016 11:51]

wie gelooft er nu microsoft nog met zijn uitspraken ivm smartphones . ikzelf had topmodel lumia 925 gekocht week na off. tweet dat deze ook update ging krijgen naar windows10 . noppes dus . dan gingen ze ervoor zorgen dat apps andere platforms gingen draaien via " emulator " . ook noppes . dus koop nu maar topmodel 950 a 500 euro die ze in canada gratis geven en waarmee je moet opletten om de dag rond te komen als je wifi en data laat opstaan . en het is niet enkel snapchat of YouTube enzo dat er niet is, vele banken en winkels kijken er ook niet naar, dus ook voor " de oudere" mens is het niet steeds goede keuze

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True