Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 48 reacties

Microsoft wil de technologie die het gebruikt in Kinect-devices ook toepassen op Windows Phone-toestellen. Dat beweert The Verge maandag op basis van onbekende bronnen. En onuitgebracht toestel zou dit jaar al worden uitgerust met de technologie.

De technologie heet 3D Touch of Real Motion en werd aanvankelijk door Nokia ontwikkeld, zo weet Microsoftwatcher Tom Warren van The Verge. Met de functie zouden smartphones zijn te bedienen zonder het scherm aan te raken. Zo zou iemand een inkomend gesprek kunnen aannemen door enkel de telefoon tegen zijn oor te houden. Ook zouden notificaties met de hand boven het scherm zijn 'weg te vegen'.

Warren schrijft dat Microsoft dit jaar zeker één toestel van de technologie voorziet. Het zou daarbij gaan om het nieuwe topmodel met de codenaam McLaren. Telecomwatcher Evleaks, die vaak als eerste is als het gaat om details over onuitgebrachte smartphones, onthulde deze week de roadmap van Microsoft, waar de McLaren en andere komende 'Nokia-toestellen' op worden genoemd.

De Kinect-technologie zou alleen beschikbaar zijn voor Microsofts eigen toestellen met Windows Phone 8.1, omdat de technologie is overgenomen van Nokia, waarvan de overname recent werd afgerond. Concurrenten als Samsung en HTC vallen daardoor volgens The Verge buiten de boot.

Microsoft zou in toekomstige smartphones verder van plan zijn om apparatuur in te bouwen die opmerkt hoe iemand zijn telefoon vasthoudt. Op die manier herkent een smartphone of iemand in bed ligt of rechtop zit en kan aan de hand daarvan het scherm verticaal of horizontaal worden weergegeven. Verder zou Microsoft een aanraakgevoelige zijkant in zijn mobieltjes willen inbouwen, waarbij het mogelijk is de camera in te laten zoomen door met de vingers langs het apparaat te vegen. Het bedrijf zou de filosofie hanteren om zo weinig mogelijk knoppen te gebruiken.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (48)

Leuke gimmicks maar zulke features zullen in de praktijk amper tot niet gebruikt worden, het zelfde met die gimmicks van Samsung zoals het automatisch meescrollen van tekst bij de Galaxy S4 bijvoorbeeld.

Wie wil er nou boven een scherm vegen in plaats van aanraken, want je hebt je telefoon al in je hand, dan is het alleen maar een extra handeling. Het openen van een telefoon door hem aan je oor te houden kan wel nuttig zijn, maar ook hierbij geld dat je je telefoon al in je hand hebt als je kijkt wie er belt, dus het scheelt een enkele tik met je duim.

Dus niet zo nuttig als bijvoorbeeld Glance, maar wel leuk om aan je vrienden te showen natuurlijk. :)

Microsoft moet ook zorgen dat je een logische lijn krijgen in hun toptoestellen kwa features, ze wisselen namelijk nogal eens met het gebruik van hun onderscheidende features. De 925 had bijvoorbeeld niet standaard draadloos opladen, de 930 heeft dat weer wel maar die ondersteund weer geen Glance. Zo krijgen consumenten nooit een duidelijk beeld wat ze kunnen verwachten van een Lumia.

[Reactie gewijzigd door Mr Ton op 9 juni 2014 16:06]

Eens met je eerste alinea, maar laten we eerst afwachten wat het wordt.
T.a.v. Je tweede verhaal. Als er geen schermen in die maat met frame buffer zijn, kan je niet anders h. Een losse draadloos cover voor de Lumia 925 is beschikbaar. Denk PMA, Qi standaarden+reviews met commentaar over dikte.
Dat heeft dus niets met jou logica te maken. Misschien moet je je eerst eens wat verder verdiepen voordat je denkt dat iets logisch is.
Doet er niet toe, dan zorg je als groot bedrijf er maar voor dat het mogelijk wordt. En kan het echt niet, dan kies je een scherm met een andere grootte. Er zijn mogelijkheden genoeg, ik vind het echt heel raar dat het topmodel van vorig jaar features heeft die ontbreken in het nieuwe model, en zo denkt iedere consument. Je wil weten wat je kan verwachten van een product, dat is super belangrijk. ;)
Denk dat jij er toch wat te makkelijk over denkt. En de Icon was er natuurlijk al. Double tab er er bijgekomen.
Waarom uberhaupt een kinect-achtige sensor?
Dit kan toch al met de ingebouwde camera's?
Microsoft heeft net aangekondigd dat ze de kinect van xbox afhalen omdat niemand er echt in geinteresseerd is. En dat levert zo'n 10% performance op op een xbox one. Dat is behoorlijk wat rekenkracht die je dan in een telefoon met beperkte energieopslag gaat prakken. Lijkt me eigenlijk niet zo'n goed plan en er zijn zat efficientere oplossingen om te detecteren of iemand het toestel tegen het oor houdt.
Ik hoop voor microsoft dat dit gerucht niet waar is.
"De Kinect-technologie zou alleen beschikbaar zijn voor Microsofts eigen toestellen met Windows Phone 8.1, omdat de technologie is overgenomen van Nokia"

Denk dat het buiten de naam bitter weinig met kinect van doen heeft, gezien het van Nokia komt.
Ik denk dat Kinect voor WP helemaal geen speciale techniek krijgt. Mij oude trouwe S Advance had de besproken gimmicks(los van de aanraakgevoelige rand) ook al en gebruikte hier enkel en alleen een matige frontcamera en een gewone bewegingssensor voor. Waarom zou Nokia/MS meer gebruiken?
In dat geval kan het nog wat worden...
Thnx :)
"Ik hoop voor microsoft dat dit gerucht niet waar is. "

Ik zou pas oordelen als je het echt in actie hebt gezien.
kan beide kanten uit als ik zie wat je met de Kinect kan doen qua besturing van je os en nog andere zaken vb robots enz. dan is Kinect toch interessant, niet echt voor game besturing maar toch technisch gezien is het mooi.
Op zich ben ik het daarmee eens, alleen zie ik het niet snel in een telefoon belanden. Maar dat wordt blijkbaar ook door het artikel gestaafd want het gaat eigenlijk om nokia tech en niet om kinect tech.
Persoonlijk geef ik pas een oordeel als ik het gezien heb. De kinect werkt op mijn Xbox er fijn en precies (vooral met de fitness game). Microsoft heeft al jaren geleden in het nieuws gebracht dat ze pas een kinect sensor naar de Phone brengen als het ook goed werkt.

Fabrikanten zoals Samsung daar in tegen brengen allerlei functies naar de smartphone maar in de praktijk werken vele daar niet van (hiermee doel ik handelingen maken met je camera).

Met wp8.1 hebben ze al laten zien dat ze minder in een jaar tijd weer kunnen concurreren met ios en android, dus dan moet dit ook geen probleem zijn.

[Reactie gewijzigd door vali op 9 juni 2014 16:23]

Fanboy much? Als er iets bagger werkt dan is het de kinect wel. Het heeft zowat motion gaming compleet doodgemaakt door enorm veel hype en weinig waar te maken. Het is de aantrekkelijkste maar ook de slechtste van alle motion gaming implementaties; inconsistent, onnauwkeurig en onbetrouwbaar. En ja, ik heb er zelf een.

Wat wat ik van je laatste zin moet maken, helemaal geen idee.
Ik baseer mijn mening op de paar games die ik heb gebruikt en die door Microsoft zijn gemaakt. Dat developers die games maken i.c.m. met kintect niet goed werken, kan microsoft daar iets aan doen?? Als je ziet hoeveel leuke projecten ermee gemaakt worden, geeft toch wel aan dat Microsoft voor een lage prijs motion sensor heeft ontwikkeld.

Vraag mij ook af welke Kinect jij gebruikt hebt.

[Reactie gewijzigd door vali op 9 juni 2014 16:37]

De Kinect op de 360. Adventures en Sports gespeeld, m'n vriendin dance central en zumba, maar het is allemaal kwalitatief erg zwak en irriterend. Zelfs de menus doorgaan is inconsistent wat toch niet echt een gaming ding is.
Misschien eens verdiepen in de 2.0 versie voordat je iets als bagger bestempeld? Met de 360 versie zijn zeer leuke dingen mee te bouwen als developer ( zijn genoeg robotic projecten te vinden). De release van de 1.0 versie is ook alweer bijna 4 jaar geleden.

Ben daarom erg benieuwd wat de mogelijkheden zijn met de nieuwe sensor en ook wat Microsoft met de Phone wilt gaan doen.

[Reactie gewijzigd door vali op 9 juni 2014 16:41]

Nee dank je. Deze sla ik even over, na al die beloftes van MS over de kinect 1.0, geloof ik er niets meer van. Het meest belachelijke is nog wel dat ze hun beloftes gewoon recyclen, met 1.0 zou je ook al vingers afzonderlijk kunnen identificeren en nu met 2.0 komen ze weer met dezelfde belofte. Hoe ziek is dat. MS killed motion gaming en het feit dat MS de kinect nu zelf loslaat is tekenend genoeg.
Kinect 2 is echt veel beter. Denk dat het zijn beloftes nu wel bij je waar zal maken.
Ik zie daar echt geen aanleiding toe, zeker niet met het enorm beperkt aantal games voor Kinect 2. En als ik de reviews daarover lees is het nog steeds niet wat ze beloven.
En dus kan je niet meepraten over Kinect. Laat staan iemand op basis daarvan zwart te maken. Doe dat dan ook niet. Staat wel zo intelligent. :X
Leer jij nou eerst maar lezen ipv de fanboy uit te hangen.
Dus als ik het goed lees ;) dan is het als je iets zelf niet weet/geen ervaring hebt, dat die andere een fanboy is? Oke :)
Nee, die ander is een fanboy als die gelijk in de verdediging schiet en niet leest wat ik schrijf. Maar zoek het uit MS slaafje.
Dus als ik het goed lees ;) dan is het als je iets zelf niet weet/geen ervaring hebt, dat die andere een fanboy is? Oke :)
Overtuig jezelf maar dat geen MS slaafje bent, je daden zeggen anders :D
Kinect is vrij gevoelig voor de omgeving waarin het gebruikt word. Als Valis gameplek kinictvriendelijker is als jouw gameplek kunnen julllie heel verschillende ervaringen hebben met een en hetzelfde product.
Maar dat is dan toch de definitie van een slecht product. Ik heb een gewone huiskamer, maar voldoende ruimte, gewone lichtinval. En nog krijg ik een vervelende ervaring met het apparaat.
Het is sowieso niet representatief welke vetgelijkingen er hier worden gemaakt. Een kinect met de techniek uit 2010 tegenover de kinect uit 2014.

Edit:
Natuurlijk.....

[Reactie gewijzigd door vali op 9 juni 2014 20:23]

Op basis van wat MS zelf zegt over de Kinect is het heel representatief.
Over Kinect 2? Wat je niet gebruikt hebt?
Kinect is een wereld van verschil met Kinect 1. Feitelijk wat Kinect 1 had moeten zijn.
Nee, over Kinect 1.
Met alle zogenaamde innovaties vanuit het Android of IOS kamp is dit dus wel een mooie toepassing. Laat maar snel komen dat topmodel.
Nou, die zogenaamde Kinect 'innovatie' moet zichzelf eerst maar eens bewijzen... verder is die innovatie waar iedereen over blijft zeuren ook niet altijd het beste plan. Wat heb je aan 100 nieuwe functies per release als je ze niet gebruikt? Wat ga je doen met je nieuwe functies als de functies die er al waren niet beter worden? En wat als die functies echt beter moeten worden voor dat er tijd gestoken moet worden in nieuwe functies?

Daarnaast is de tijd dat mensen telefoons kozen op basis van hoe 'innovatief' ze zijn echt wel geweest. Het is nu gewoon kiezen wat bij je eisen past. En de kans is klein dat iemand "Kinect" boven aan zijn lijstje heeft staan. Formaat van het toetstel, accuduur en stabiliteit zijn toch altijd net weer wat relevanter. Als je een klein toestel wil maar iedereen heel 'innovatief' met gigantische schermen komt heb je daar dus niks aan.

[Reactie gewijzigd door johnkeates op 9 juni 2014 15:36]

Ik denk dat als er een innovatie komt waardoor je je toestel maar 1x per week hoeft op te laden, toch wel welkom is ;)

Innoveren om maar te innoveren is inderdaad niet goed, maar voor zover ik kan zien heeft Nokia (en nu MS) toch aardig wat interessante en handige dingen ontwikkeld voor smartphones en tablets die er eerst toch echt niet (of niet in die zin) waren.
Formaat van het toetstel, accuduur en stabiliteit zijn toch altijd net weer wat relevanter
Ik ben het totaal met je eens :)

Het probleem met veel consumenten is dat ze klagen over innovatie terwijl dat juist alleen maar 'innoveren om te innoveren' bemoedigt. Neem bijvoorbeeld LG's backbutton. Noemen we dat innovatie of gewoon een gimmick waar LG aandacht mee hoopt te trekken terwijl je dat in de praktijk niet heel veel kan gebruiken gezien het extreem beperkt beschikbaar is? Dat is een beetje waar ik op doel ;) Mensen van nu weten allemaal wel dat customization en unieke eigenschappen leuk zijn, maar zodra iets niet meer lekker cross-platform en cross-device werkt het eigenlijk niet houdbaar is. Dan bedoel ik niet specifieke implementaties, maar unieke implementaties, zoals een speciale knop ergens of een kinect in je telefoon. Leuk voor dat ene model, maar als je dat wil zal je dus altijd aan dat ene model vast zitten.
Je telefoon naar je oor brengen om te bellen/een gesprek op te nemen zat al in Touchwiz met Andriod 4.1. Net als boven je scherm vegen om acties te doen, dit had de S4 al. Zelfde verhaal voor 'Slim roteren'. Heel verniewend is dit allemaal niet. Alleen de naam 'Kinect' is bijzonder, de technologie bestond al langer. Alleen de aanraak gevoelige zijkant is nieuw, maar wat zou je daar meer mee kunnen doen als over vegen? Dan kan je net zo goed je volumeknoppen gebruiken voor bijvoorbeeld inzoomen.
En werkt dat ook goed? Als het niet goed toegepast is gebruikt uiteraard ook niemand het.
Die swipe over de ffc werkt bij Samsung niet goed, waar deze met tijdelijke glance van Microsoft/Nokia wel goed werkt bijvoorbeeld.
Dubbel tap en glance zijn dat wel en dus wordt het gebruikt. Feitelijk zelfs al voor menigeen onmisbaar.
Telefoon naar je oor brengen om te bellen: ja. Slim roteren: nee. Slim roteren is afhankelijk van de frontcamera waardoor het bij weinig licht niet werkt
leuk dat er zo weinig mogelijk knoppen gebruikt worden maar als dat betekent dat je ineens onzichtbare handelingen moet gaan doen dan geloof ik niet dat het de ux ten goede komt. Zie de perikelen bij windows 8. Het enige lichtpuntje van die ux is dat ik nu alleen nog maar shortkeys gebruik om door windows heen te navigeren. Voor de rest alleen maar onzichtbare menuutjes en heen en weer geklik om bv alleen al uit een app te kunnen komen.

Ander voorbeeld, een slider heeft vaak ook minder knoppen maar is vaak heel slecht te interpreteren waardoor mensen tegenwoordig een zgn banner blindheid hebben ontwikkeld. Tekst beweegt te snel, er is weinig tot geen controle over de slides, de bullet navigatie laat niet zien of er content komt die wel interessant is etc.
Beetje marketing hype

Een gesprek opnemen door hem tegen je oor te houden liet Apple dat ook tijdens de laatste keynote zien ? Heeft niets met structured light, skeleton reconstruction, TOF (time of flight, voor afstanden, dus hoe doet een foton erover om terug te kaatsen als ik ergens een lamp op zet etc).
Sony (en ws genoeg andere fabrikanten) heeft toch ook al eens iets soortgelijks in een paar toestellen ingebouwd?

Kan me nog herinneren dat je met de Xperia Sola in de browser door je duim boven het scherm te houden tekst met daaraan een link gekoppeld enzo kon selecteren om het makkelijker te maken.
Voelde heel erg onnatuurlijk en zo moeilijk was het nou ook weer niet om een linkje te selecteren.
Dit is toch wel de kracht van Microsoft. Ze zijn zo groot en met zoveel diverse dingen bezig, dat je verschillende producten ook kan combineren.
De Kinect-technologie zou alleen beschikbaar zijn voor Microsofts eigen toestellen met Windows Phone 8.1, omdat de technologie is overgenomen van Nokia,
De kinect-technologie van Nokia? Gerucht ontkracht naar mijn mening.
technologie van nokia met de sensorinfo van kinect.. lijkt prima te passen.
Ik heb begrepen dat je voor een Kinect een grote kamer nodig hebt om de bewegingen goed te herkennen. Lijkt me erg lastig om de zelfde techniek in een telefoon te gebruiken omdat die bewegingen toch dichter bij het scherm + camera komen.
De Kinect-technologie zou alleen beschikbaar zijn voor Microsofts eigen toestellen met Windows Phone 8.1, omdat de technologie is overgenomen van Nokia, waarvan de overname recent werd afgerond. Concurrenten als Samsung en HTC vallen daardoor volgens The Verge buiten de boot.
Kan iemand mij uitleggen waarom dit een goede zet is? Veel fabrikanten zoals HTC en Samsung maken al geen WP telefoons meer, en alleen Huawei is nu nog over en zelfseen topman daarvan heeft al kritiek geuit over het voortrekkings beleid dat er rond WP gevoerd word . WP is al niet zo populair onder telefoon makers en het huidige publiek dat bij Android en ios zit, waarom dan je eigen ruiten in gooien door de enige 3rd party fabrikant weg te pesten en de mensen verder geen opties te geven naast [insert nieuwe Microsoft naam van Nokia]

Offtopic: Lijkt me overigens wel erg gaaf in combinatie van die projector die mircosoft ooit als concept had. Daarmee werd er een soort WP (of toendertijd nog Zune) interface op een tafelblad of arm geprojecteerd en kon je met aanrakingen het zo besturen. Kan het helaas zo snel niet terug vinden. En dan bedoel ik niet IllumiRoom.

[Reactie gewijzigd door PricewatchJunk op 9 juni 2014 15:44]

Er komen juist steeds meer merknamen met Windows Phone toestellen. Prima als je het nieuws niet volgt maar een ander heeft er weinig aan.

http://www.wpcentral.com/...estigio-and-yezz-computex

http://www.wpcentral.com/...tc-windows-phone-computex

[Reactie gewijzigd door GerCor op 9 juni 2014 16:54]

2nd gen Kinect heeft niet zo'n grote kamer nodig.
Die van de x1 ziet me over de hele lengte op 1,5 meter afstand
Vreemd dat er opmerkingen worden gemaakt mbt het voortrekken van microsoft op nokia. Ik hoor weinig dat google met de nexus lijn op basis van prijs/prestatie dominant concurreert tegen de andorid fabrikanten... Daarnaast was Micorsoft genoodzaakt zelf een telefoon te laten maken omdat weinig mobiele fabrikanten wp8 toestellen maken... Daarnaast snap ik de meeste fabrikanten niet. De android markt is overvol en alleen enkele selecte aanbieders kunnen winst maken (samsung met een beetje lg/sony in de hogere segment en de chinezen in de midden en lagere segmenten)