Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 38 reacties
Submitter: -8-

Geschiedenis is pas achteraf te schrijven. Microsoft annuleerde een high-end telefoon die klaar stond voor een release eind 2014. Nu zijn de eerste 'reviews' verschenen van deze telefoon, die zich onderscheidde met 3D Touch, een manier om het scherm te bedienen door erboven te hoveren.

Nokia pionierde onder meer op het gebied van draadloos laden, optische beeldstabilisatie, oversampling met de camera en schermen die met handschoenen aan te bedienen zijn, maar het had nog een vernieuwing klaar staan voor een volgende Lumia: een touchscreen dat zo gevoelig is, dat het te bedienen is door er op enkele centimeters afstand met de vingers boven te zweven.

Het scherm heeft sensoren om te detecteren of de gebruiker een vinger boven het scherm laat zweven. Daardoor is het mogelijk om een deel van de interface te besturen zonder het aan te raken. De technologie heeft iets weg van 'floating touch', een functie van de Sony Xperia Sola uit 2012. De Xperia Sola ondersteunt echter slechts aanraking met een vinger. Bovendien detecteert de Lumia ook hoe gebruikers de telefoon vastgrijpen.

Er zijn diverse toepassingen voor de techniek in de software te vinden, schrijft Windows Central. Zo zit er een lock op de schermrotatie zolang de gebruiker het toestel vast heeft op dezelfde manier. Ook blijft het scherm aan zolang de gebruiker de smartphone in de hand houdt. Daarnaast is het mogelijk een telefoontje op te nemen door over het scherm te zwaaien.

Daarnaast zouden diverse apps de functie, die de achteraf opvallende naam 3D Touch zou gaan krijgen, gaan ondersteunen. Op het startscherm is te zien hoe de tegels golven en als de hand dichterbij komt, kunnen tiles 'exploderen' en tot acht verschillende tiles laten zien. Volgens Windows Central heeft Microsoft de telefoon geannuleerd, omdat zowel gebruikers als ontwikkelaars het concept van het afwijkende touchscreen niet begrepen.

De telefoon heeft een 5,5"-lcd met een resolutie van 1920x1080 pixels. De behuizing is rond 14x7,5cm groot. Hij heeft een camera met een maximale resolutie van rond twintig megapixels, maar in de software op basis van Windows Phone 8.1 schiet hij op maximaal acht megapixels. Ondanks de grote cameramodule aan de achterkant heeft hij, in tegenstelling tot de Lumia 1020, geen xenon-flitser. Die cameramodule is nodig vanwege de optische beeldstabilisatie. Het ontwerp is grotendeels van metaal, met een onderkant van kunststof.

In december 2014 werd duidelijk dat Microsoft de McLaren, zoals het prototype heette, had geannuleerd. Het bracht pas een jaar later weer high-end toestellen uit in de vorm van de Lumia 950 en 950 XL. De naam 3D Touch is inmiddels gebruikt door Apple voor het drukgevoelige scherm van de iPhone 6s-serie.

Walkthrough van alle functies van het prototype in een 13:37 minuten durende video.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (38)

Mooie lengte van filmpje :D

Erg gave techniek, maar ik vraag me af in hoeverre het echt praktisch is. Mensen twijfelen al aan het nut van 3D touch bij iOS

[Reactie gewijzigd door Boy op 21 juli 2016 10:14]

Ik twijfel niet aan het nut van 3D touch in iOS. Het is geen super eigenschap, maar af en toe wel erg handig. Maar ik kan me ook voorstellen dat niet iedereen het iets vind. Maar dat is met alles zo. De n hoeft geen OLED, de ander hoeft geen goed geluid. Iedereen vind iets anders belangrijk, dus je hebt bij alle dingen mensen die het wel iets of juist niets byzonders vinden.

Ik denk dat bepaalde mensen deze 3D touch van Nokia wel geweldig zouden vinden, maar de meeste mensen het niet handig vinden. Vooral omdat je geen feedback in je vingers hebt. Je beweegt je vinger en er gebeurt iets, terwijl dat niet de bedoeling was. Bij 3d touch in iOS is dat juist anders.
Het is niet zozeer het 3D touch, meer het feit dat het slecht gebruikt word. Als je nu bijvoorbeeld in je messenger een bericht wilt verwijderen, moet je dan naar links swipen, naar rechts swipen, ingedrukt houden of hard indrukken? Dan moet je 4 verschillende interacties proberen voordat je het weet.
Inderdaad. Zo zou apple bijvoorbeeld 3D touch kunnen gebruiken om in het control center snel een wifi netwerk te kiezen of een BT device. Helaas schijnen ze dat nog steeds niet te gebruiken. Wel wat leuke dingen in iOS10 met 3D touch...
Ik twijfel niet aan het nut van 3D touch in iOS.
[..]
Ik twijfel er ook niet over, ik heb een iPhone 6s en heb er nog geen enkel nut van kunnen merken. (wel irritatie :P)
Ik gebruik het hooguit per ongeluk (wanneer ik iets probeer te selecteren bijvoorbeeld), het heeft voor mij totaal geen toegevoegde waarde ... Sterker nog, ik had me foon eens laten vallen en het scherm was stuk. Dat 3d touch gebeuren maakt de reparatie alleen maar veel duurder..
Ik gebruik het hooguit per ongeluk (wanneer ik iets probeer te selecteren bijvoorbeeld), het heeft voor mij totaal geen toegevoegde waarde ... Sterker nog, ik had me foon eens laten vallen en het scherm was stuk. Dat 3d touch gebeuren maakt de reparatie alleen maar veel duurder..
Dat dus :)

Als ik dit filmpje zie verlang ik echt weer terug naar mijn Lumia... Windows Phone zit zoveel logischer in elkaar dan IOS.....
heb je het dan al eens gekeken hoe je het uit kunt schakelen.

Ik heb voor je gevonden:
https://www.appletips.nl/...ch-volledig-uitschakelen/
En ik gebruik verschillende functies van 3D touch dus erg vaak. Dus voor iedereen is het verschillend. Ik vind het een welkome aanvulling! :)
iOS heeft geen 3D touch maar force touch. Deze techniek is iets anders. Deze Nokia/Microsoft 3D Touch vereist geen fysieke aanraking van het scherm en heeft Multitouch mogelijkheden. De Nokia McLaren is gecancelled omdat er gebleken is dat de consument niet klaar is voor een dergelijke State-of-the-art techniek. Zelfs ontwikkelaars en Bta testers kwamen tot de conclusie dat het niet de tijd is voor 3D Touch. Ook was de software (of de hardware, dat is niet duidelijk) bijzonder buggy. Hiermee was meteen een toenmalige Windows Phone Flagship release van de baan waardoor het marktaandeel een enorme duik nam. Helaas :(
Nee, het is idd geen 3D touch, maar zo heeft Apple het nou eenmaal genoemd
Toch lijkt Apple de naam goed te hebben, je raakt het aan, en er kan gemeten worden in wat voor mate er gedrukt wordt. Dus 3d Touch lijkt me passend (dat je 3d liever Force noemt, daargelaten).

Bij deze techniek raak je het scherm niet aan, dus de term touch is al misplaatst.
Virtual touch dan misschien :)
Na 9 maanden proberen met een lumia/microsoft telefoon heb ik een OPO3 aangeschaft. Het hele zwikje werkt onvoldoende, apps zijn er amper.. En juist wat goede features heeben die telefoons niet. Helaas, ik zie Windows phone binnen 2 jaar stranden.
Ik gebruik 3D Touch vrijwel alleen voor het verplaatsen van de cursor, dat werkt echt goed. Voor de rest is het behoorlijk nutteloos in mijn ogen.
Windows Central heeft met Engineers die hier aan werkten gesproken. Beta testers konden niks met de functies, ze snapte het gewoon niet snel zat. Het zat dis gewoon niet goed in elkaar. Engineers waren ook niet echt onder de indruk. Een research team liet twee maanden geleden nog zien dat ze met "3D Touch" bezig waren. Microsoft zal er dus wel een functie voor hebben. Maar het klopt, de scherm functies waren niet geweldig.

Wat ik wel handig vond waren de functies aan de rand van de telefoon. Bijvoorbeeld bij het vasthouden rotatielock. De camera zou een zoom functie krijgen door over een rand te vegen.
Er is een wezenlijk verschil tussen wat hier 3D-touch wordt genoemd en wat Apple 3D-touch noemt. Hetgeen dat Apple 3D-touch noemt, is namelijk niet echt 3D-touch, het is 'Force-touch', ofwel drukgevoeligheid. Een aanraking met een grotere hoeveelheid kracht, levert een andere reactie op. 3D-touch bij deze Nokia McLaren, reageert zonder het scherm aan te raken. Net als de sensoren die voelen hoe je de telefoon oppakt... ;)
Ik gebruik 3d touch nooit en ik vergeet bijna dat het erop zit op mn 6s.
Standaard probleem van Nokia, ze waren voor vooruitstrevend dat ze een paar jaar te vroeg waren met technologie zoals deze. NFC in 2007 was een andere technologie die te vroeg was.
Niet zozeer te vroeg, ze konden het gewoon niet goed verkopen. Apple kan dat bijvoorbeeld wel.
Niet alleen niet goed verkocht, slecht toegepast en de gebruiker geen extra gebruikswaarde gebracht met de functies.

Men is te lang in Symbian blijven hangen. Ik had een N95, dat was destijds de absolute top. Maar de n9 kwam maar niet en ook het nieuwe OS niet. Intussen kwam de iPhone en toen nokia met de n97 kwam, had Samsung haar galaxy S al in de winkels liggen.

Too little, too late. Hetzelfde geldt voor Blackberry en in enige mate htc. Inmiddels is de markt haast verzadigd en moet je met iets heel goeds komen om Apple en de leidende android spelers te verslaan.
Mooie tech. Lijkt een beetje op de hovering die Samsung gebruikt met de S pen en S menu's maar nu toegepast met vingers.
Niet helemaal nieuw maar er is nooit een succesvolle implementatie hiervan geweest afgezien van met stylus.Dat de randen van je smartphone ook druk en touch gevoelig worden is......weird.

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 21 juli 2016 10:54]

Hoewel het een cool effect geeft als de tegels op het startscherm animeren als je vinger in de buurt komt, denk ik dat de algemene functie van een '3d touch' vrij nutteloos zou zijn.

Misschien is het wel interessant voor mobiele games, het is tenslotte 'analoge' invoer.

Volledig inzicht in de randen van de telefoon lijkt mij wel heel praktisch:
Zoomen van de camera
Regelen van muziek volume terwijl scherm locked is (gewoon swipen aan de bovenkant van je telefoon)
Scherm aan laten zolang de telefoon in de hand ligt
Rotatieslot
Virtuele knoppen (dus gewoon op de zijkant 'drukken' voor een knop, hoewel je dan niet exact weet waar je moet drukken, hmm)

Gewoon een aantal ideen, geen idee hoe ze daadwerkelijk zouden werken.
Toch wel jammer dat het mooie Nokia kats om zeep is geholpen door mismanagement en Microsoft.
Moah, als je het artikel had gelezen had je gezien dat MS het product heeft gecanceled omdat zowel ontwikkelaars en gebruikers het concept van het nieuwe touchscreen niet begrepen. Dikke kans dus dat als deze telefoon uitgekomen was dat het een flop was geweest.
Ik heb het over Nokia als zijnde 'het bedrijf', niet over dit specifieke toestel.
Nokia heeft zichzelf opgehangen door aan Symbian te blijven vasthouden. te conservatief geweest in een markt die nog volop aan het ontwikkelen was.
Inderdaad. Mismanagement dus.
Yup, maar niet door ms. Die hebben een zinkend schip gekocht.
Dat is ook wel redelijk mismanagement natuurlijk. En daarna zijn er ook keuzes gemaakt waardoor al snel duidelijk wordt dat ze er geen zak van snappen.

Ik zat net te kijken naar de cijfers van Skype. Van 660 miljoen gebruikers in 2010 geste... gedaald naar 300 miljoen gebruikers nu. Ook mismanagement.
Microsoft laat steeds mooie dingen zien (ook nu nog: Continuum, Arrow launcher, Hello), alleen de uitvoering laat steeds te wensen. Apple neemt een goed idee over en voert hem gewoon goed uit. Zoals de tablet (zie de eerste ms tablet in 2002) Ipod (clickwheel interface nomadII mp3 speler) etc. MS is helaas een vijand van zichzelf.

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 21 juli 2016 10:45]

Huh, het artikel wat je aanhaalt zegt juist dat Apple al in 1993 een handheld (Newton) had en Microsoft dus niet de eerste was met een tablet.
Ja alleen die leek niet echt op de huidige ipad, maar de newton was natuurlijk afgeleid van de psions, MS zijn tablet maakte gebruik van de nieuwste hardware maar natuurlijk ook windows alleen die was compleet niet uitgewerkt om met je handen te laten werken. (de grootste innovatie van de ipad/iphones was natuurlijk niet de formfactor maar de touch interface).
De Psion waar je aan refereert was geen touch device en had dus een conventioneel toetsenbord. Apple begin in 1986 al met de Newton en toen had Psion nog geen touch device. Ik zie dus niet waarom Apple de Newton op een Psion had gebaseerd.
Newton was ook geen 'touch device' ala ipad, het maakte gebruik van een pen en had handschrift herkenning en een resistief scherm die niet erg gevoelig was (zelfde als de psion's alleen had die geen handschrift herkenning).
Overigens werkt Microsoft nog steeds aan 3D touch (of pre-touch). En hier is nog een video van McLaren door Michael Fisher.
Het is wel een vet stukje techniek dit 3D Touch, maar in de praktijk is het eigenlijk best onhandig.
Kans gehad om het op iOS even te proberen, maar ik kan niet zeggen dat ik een fan ben, het is mij een beetje te omslachtig.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True