Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 51 reacties

Om er zeker van te zijn dat iedereen die Wolfenstein: The Old Blood downloadt, voldoet aan de minimale systeemeisen, heeft Bethesda deze online gezet. De pc-game gaat in Europa live op 5 mei om 12 uur. De preloads van Wolfenstein: The Old Blood beginnen vrijdag 1 mei.

Wolfenstein: The Old Blood is de prequel van het in 2014 verschenen Wolfenstein: The New Order en vereist minimaal 38GB vrije schrijfruimte. Het spel is speelbaar op een 64-bitversie van Windows 7, 8 of 8.1. Naast de hardeschijfruimte, beveelt de ontwikkelaar een systeem aan met minimaal 4GB ram aan samen met een Intel i5-2500 of AMD FX8320 en een Nvidia GeForce GTX 560 of een Radeon HD 6870. Er komen overigens ook versies uit voor de Xbox One en PlayStation 4.

Het verhaal in Wolfenstein: The Old Blood speelt zich af voor Wolfenstein: The New Order. De hoofdrol wordt weer gespeeld door William 'B.J.' Blazkowicz en heeft als vijand de Duitse generaal Wilhelm Strasse, ook bekend onder de naam General Deathshead. In de prequel is B.J. op zoek naar het hoofdkwartier van de generaal. Daartoe moet hij het hoofdkwartier Castle Wolfenstein binnendringen.

De prijzen voor zowel de Windows- als de PlayStation 4- en Xbox One-versies bedragen 19,99 euro. Naast de download wordt de game vanaf 5 mei ook in een doosje aangeboden.

Wolfenstein: The Old Blood

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (51)

Dat zijn nogal fikse eisen zeg! Zeker ook als je de recommended specs erbij zet:
Recommended:
OS: 64-Bit Windows 7/Windows 8
Processor: Intel® Core™ i7 / AMD FX-8350
Memory: 8 GB RAM
Graphics: NVIDIA® GeForce® GTX 660 / AMD Radeon™ R9 280 (3GB or more VRAM)
Hard Drive: 38 GB available space
Om het soepel te laten lopen heb je dus al 8GB aan RAM nodig en een grafische kaart met 3GB VRAM met liefst een Core i7. Alleen voor de luxepaarden dus, ik zal eerst een nieuwe computer moeten kopen.

[Reactie gewijzigd door Ger op 1 mei 2015 11:54]

Ik denk dat de i7 nogal overdreven is, een goede i5 redt het ook prima. Ik denk niet dat deze game erg veel gebruik maakt van Hyperthreading en dat is het grootste verschil tussen i5 en i7.
Al moet ik zeggen moderne games beginnen aardig goed multithreading te gebruiken op mijn i7 zie ik laatste tijd vaak genoeg dat de 4 normale cores + de 4 hyperthreading cores allemaal flink belast zijn.
hyperthreading zijn geen cores maar threads, de hyperthreading threads zullen alsnog door de fysieke cores berekend moeten worden. daardoor is een i7 ook niet dubbel zo sterk, maar circa 20-30% sneller.

Je kunt het zien als een loket, bij een i5 heb je 4 lokketen waar elk 1 persoon zit, als die persoon naar achteren moet om wat uit het archief (rammn bijvoorbeeld) te halen is het loket vrij en nutteloos, bij een i7 zitten er 2 mensen achter dat loket, dan kan de ander dus in tussentijd even wat doen.

Dit is geen volwaardige vergelijking, maar het idee is hetzelfde :)
Nou luxepaarden zou ik niet zeggen, allemaal relatief oude tech hoor. R9-280 (non x notabene) stamt al uit Q1 2012 (HD 7950). En dat geld dus ook voor de 600 serie.

EDIT: 8350 is hetzelfde verhaal.

[Reactie gewijzigd door NotLikeTheOther op 1 mei 2015 12:08]

Ja, maar is toch nog steeds dure kaart (>200 euro). Ik bedoel, GTA V is top-of-the-line en draait prima op een R9 270 (die van mij althans). Dus ook ik vind het hoge eisen. Daarnaast was The New Order op punten beroerd geoptimaliseerd, waardoor de game soms ineens in een soort slowmotion modus schoot.
die "slow motion modus" was waarschijnlijk gewoon v-sync die naar 15 fps terugschoot omdat ie de 30 niet kon halen ;)
Minimum FX8320 en recommended FX8350, dat is op 300MHz na dezelfde processor. Bethesda schiet met spek, volgens mij voldoet elke quadcore Core i5 of i7 en alle quad, hexa of octa core AMDs.
Elke quad core van intel voldoet, maar ook elke quad van AMD. Hiermee suggereer je wel dat een i3 dus ook voldoet. Want een haswell dual core met HT is in games net zo snel als een FX6300. Ik zou eerder zeggen elke quad intel of octa AMD voldoet. Toch een verschil van zo'n 100 euro als je de 8320 en 4350 vergelijkt.

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 1 mei 2015 15:40]

Hmmm wil mijn aanschaf van mijn nieuwe desktop toch echt nog wel ff uitstellen. Mijn 'oude' i7 920 in combinatie met de 7970 zal maar hun best moeten doen.
Valt wel mee, toch? Een i5 is erg standaard voor een gaming bak (en de 2500 is dan ook al een beetje oud) en een GTX 560 is een verouderde mid range kaart. Een beetje degelijk systeem komt wel boven die eisen uit. Een GTX 660 is ook niet zo heel bijzonder.
Dit zijn de recommended settings, dus als je alles op high wil zetten. Minimaal heb je slechts 4GB nodig. Maar dan staan je gafische instellingen waarschijnlijk op medium of low.
Fx8320 als minimum...mijn 4100 zit nu dus echt aan het einde van zijn latijn. ;(
Heeft overigens geen moeite met gta, ben benieuwd waarom wolfenstein dan zoveel vraagt, super AI?
Ik denk dat het wel mee valt. Ik heb TNO nog gespeeld op mijn oude PC, een Athlon II x2 250 3ghz, 12 gb ram en een Radeon 6950. Ik kon 'm op 1920x1080 met high settings uitstekend spelen.
Wolfenstein schaalt simpelweg minder goed richting oudere hardware. Dat heeft Rockstar nu eens een keer zeer goed voor elkaar, het is een behoorlijk indrukwekkende technische prestatie.
omdat GTA al uit 2013 stamt en dus al een tijdje mee draait conform de eisen van die tijd. Wolfenstein ToB daarentegen..........
GTA5 op de Xbox360 of op de PC is nogal een verschil...
Wolfenstein op 5 mei (Bevrijdingsdag), zal dat expres zo zijn?
Lijkt me onwaarschijnlijk, het is een Nederlandse feestdag.
Erg mooi dit want ik moet Wolfenstein The New Order nog spellen, en hij is nog is niet duur ook ¤19,99.

Ga ik zeker kopen.
¤15,39 bij greenmangaming, als je voucher 23OFFH-OLIDAY-WEEKND gebruikt :)
heb m'n key al binnen (vorige week was er een 25% voucher, maar die is nu niet meer geldig)
Bedankt voor de tip! Gelijk besteld :)

Gelijk ook maar The New Order besteld via een andere site om het compleet te maken, daar had ik alleen nog maar een "geleende" versie van ;) .

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 2 mei 2015 13:07]

Bedankt voor de link naar de website en de 23OFFH-OLIDAY-WEEKND voucher :)

Heb hem gelijk gekocht.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 2 mei 2015 16:18]

5 mei is alleen in NL bevrijdingsdag, dus het lijkt mij niet.
Kan alsnog express zijn, voor die amerikanen zijn we maar een duitste provincie :P
Volgens mij is alleen Nederland op 5 mei bevrijd. Dus een Europese release zal daar niet heel veel mee te maken hebben lijkt me. Zie ook Wikipedia.

[Reactie gewijzigd door 3raser op 1 mei 2015 11:37]

20 euro... Dat is gewoon een fatsoenlijke prijs waar ik niet eens een key online voor ga zoeken.
Mee eens, heb ik 5 mei dus mooi wat te doen :)

Ik heb TNO een paar keer uitgespeeld wat best lekker ging, ik ben dan ook erg benieuwd naar ToB.
5 mei....die datum! :D
Lol ze zouden een level moeten hebben die in Den Haag of Amsterdam afspeelt ;)
Hoe verhouden de systeemeisen ten opzichte van Wolfenstein: The New Order? Lijkt me dat de eisen gelijk zijn.
Ze zijn zo goed als gelijk: http://www.geforce.com/ga...order/system-requirements

GTX460/HD6850 is dus iets minder, maar wel een i7. Beetje raar, maar vergelijkbaar dus! Wat ook logisch is.
Over degene die over 5 Mei vallen. Die datum is zeker wel bewust gedaan omdat Wolfenstein 3D ook op 5 Mei is uitgebracht (in 1992)

Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Wolfenstein_3D

Zolang geleden alweer? Voel me ineens oud zeg :o

edit: ook in 1992 is bewust voor 5 mei gekozen denk ik. Toen kwamen de geallieerden aan en 8 mei is de europese bevrijdingsdag. Dat maakt het verhaal achter Wolfenstein wat anders. Dan heeft "mein leben" een diepere betekenis. (mening)

[Reactie gewijzigd door technomania op 1 mei 2015 14:40]

Bethesda nederland heeft op 16 april aangegeven dat het spel op zes mei beschikbaar is: https://twitter.com/bethblog_nl/status/588620507467161601

Heb al aan hen en PlayStation gevraagd wat de juiste datum is, de store geeft namelijk wel aan dat hij op 5 mei beschikbaar is en al eerder als pre load.

[Reactie gewijzigd door Koko71 op 1 mei 2015 13:35]

Het spel in een doosje is pas op 15 mei beschikbaar.
Laatste zin van de tekst klopt niet. Het spel zal vanaf 5 mei te downloaden zijn, maar de fysieke release in Europa zal zijn vanaf 15 mei.

Wolfenstein: The Old Blood is a standalone game releasing on May 5, 2015, on PlayStation 4, Xbox One and PC for $19.99 / £14.99 / ¤19.99 / AUD$39.95. The Old Blood will also have a physical release in Europe on May 15, on PlayStation 4, Xbox One and PC.

Zie vermelde bron: http://www.bethblog.com
Een van de leuke dingen van Wolfenstein was voor mij de combo van het occulte en nazi's; Ik mis de occulte kant..
Ligt het nou aan mij of zien die graphics er nou gewoon niet mooi uit.. ?