Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 87 reacties

Doom 4, het nieuwe deel uit een van de meest invloedrijke shooterfranchises, wordt onthuld op ZeniMax Media's QuakeCon-beurs van 17 tot 20 juli in Dallas, Texas. Dat blijkt uit een teaser-trailer die vandaag online is gegaan.

Het bestaan van Doom 4 is een tijd ongewis geweest. Sinds 2007 werd aan de game gewerkt, maar in 2011 werd het project geschrapt omdat de kwaliteit volgens zowel id Software als uitgever Bethesda Softworks niet hoog genoeg was. Datzelfde jaar begonnen de ontwikkelaars van id opnieuw aan Doom 4. De ontwikkeling van Rage 2 is ervoor op de lange baan geschoven en het produceren van Rage dlc is er ook voor beperkt.

QuakeCon duurt van 17 tot 20 juli en vindt plaats in Dallas, Texas. Op welke van deze dagen Doom 4 onthuld wordt, is niet bekend. Spelers konden toegang krijgen tot de Doom 4 bèta bij een pre-order van de nieuwe Wolfenstein, maar wanneer die bèta van start gaat, is nog niet bekend.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (87)

Ik hoop toch zo dat Doom 4 net zo leuk word als voorgaande delen. Tuurlijk deel 1 en 2 zijn het beste, maar denk dat zo'n simpele setting (levels waren misschien doolhoven, maar het idee was heel simpel; knal door iedere level heen en meer niet :P) vandaag de dag niet zo geaccepteerd word.
Tegenwoordig moet het altijd weer tactische rotzooi zijn, en focus bijna alleen nog bij multiplayer, ik hoop dat Doom echt focused op singleplayer (ja tuurlijk eventueel deathmatch en misschien coop multiplayer).

Verhaal van Doom was ook redelijk simpel (in D1 en D2 gewoon een lapje tekst in een .txt file of de handleiding :P) en in deel 3 werd het verhaal verteld door de PDA's (die bijna niemand las of luisterde....."Doom 3 heeft helemaal geen verhaal!!!" 8)7 ).

Ja, hoop echt dat Doom weer lekker knalle word, heb er helemaal zin in :Y) .
Aaargh...nu moet ik gewoon lang wachten tot ie eindelijk uitkomt, word weer helemaal gek!
Id Software heeft eigenlijk altijd de single player als prioriteit staan gelukkig. Doom³ multiplayer was echt verschrikkelijk. Het voelde nog erger dan de campaign van BF4, dat gevoel van "Tja, oudere delen hadden het. Doe toch maar er in maar besteed er niet te veel tijd aan". Dus wat dat betreft heb ik goede hoop :D
Deze teaser is behoorlijk donker, en dan heb ik het niet over de sfeer. Iemand moet eens langs gaan bij die jongens want ik vrees dat we weer een gamma setting moeten gebruiken om meer dan de helft te kunnen zien. :'(
De remake van Doom 3 (Doom 3 BFG edition) is veel lichter van beeld en je kan tegelijk zaklamp en wapen gebruiken.

Maar voor vele fans maakt dit het spel kapot. Het was net spannend in de originele Doom 3 dat je bijna niets zag. Bang om het hoekje komen met je zaklamp, hoor je een schreeuw, zie je een glimp van een of ander monster dat op je afkomt, switch naar wapen en schieten waar je hem laatst gezien had.
En dan was je hem weer kwijt, terug met het zaklampje kijken, blijkt hij achter jou te staan.

In de BFG editie is er veel meer licht en het is gewoon een monster shoot game.

Ik hoop maar dat het spel niet met day 1 patch en DLC komt. Of nog wat always online DRM of buggy performance. Mijn ervaring is als ze met de pre-order echt extra's geven dat je maar beter de kat uit de boom kunt kijken.

Edit;
filmpje waar je Doom 3 vanilla vs BFG vs Sikkmod. Vanaf 01:10 zie je perfect dat de BFG editie enorm helder is in vergelijking met vanilla.

[Reactie gewijzigd door sprankel op 10 juni 2014 21:45]

aangezien hoe goed wolfenstein draaide toen het released werd, en aangezien hoe goed rage draait(na enkele driver updates, de engine en megatexture technology was gloednieuw in games), verwacht ik niet dat het al te veel problemen gaat opleveren tijdens de release
Doom is altijd behoorlijk donker geweest :p
Doom 3 had dat net zo hard, maar dat maakt het spel een stuk beter.
Ja, alle doom en quakes, bijna alles wat ID gemaakt heeft. Dat was min of meer mijn punt.
Maar ik zie dat dat er fundamentalistische doom-minners los lopen dus ik zal het hier bij laten. |:(
De setting van de game is nou eenmaal zo. Het is dus expres gedaan. Iets wat je niet (goed) ziet is vaak spannender dan alles zien (denk aan F.E.A.R en Dead Space). Het is helemaal niet de bedoeling dat je "meer dan de helft " kan zien ;-)
ik vond anders F.E.A.R. (de eerste) spannender om te spelen dan DOOM3...ieder voor zich dus
Bij F.E.A.R. moest je bij de beeld instelling de gamma setting zo zetten dat je een bepaald zwart blokje niet meer kon onderscheiden van een ander.
Zo had je de beste spel ervaring.

En dat werkte zo goed, dat ik het spel alleen nog overdag durfde te spelen :-p
Dan heb je het ook wel over een parel van een game. Ik had af en toe ook wel moeite om de moed te verzamelen om op de snelkoppeling te klikken.
Mja daar erger ik me dus altijd aan.. die gamma calibratie schermen.

"verschuif de slider zodat dit logo 'nauwelijks zichtbaar' is".. ja wat is 'nauwelijks' zichtbaar nou weer? Zoiets als FEAR gebruikte vind ik idd dan een veel betere oplossing, gewoon schuiven tot X niet meer van Y te onderscheiden is, klaar.
Nauwelijks zichtbaar is voor mij een stap meer zichtbaar dan niet zichtbaar. Dus als ik het blokje niet zie zet ik hem een stukje lichter.
Ik ben dat zeer met je eens. De definitie is gewoon enorm vaag en niemand interpreteert het gelijk.
Idem. Doom 3 was goed (die donkere sfeer slechts verlicht door je zaklamp), maar uit dezelfde tijd kwam ook Half-Life 2, F.E.A.R. en Far Cry die ik alle drie beter vond.

Wel grappig dat mensen uit een 1 minuut videootje conclusies trekken. eerst maar eens afwachten wat Doom4 gaat brengen. Hopelijk wel meer van hetzelfde (i.e Mars basis).
ik vond anders F.E.A.R. (de eerste) spannender om te spelen dan DOOM3...ieder voor zich dus
Hier ook zo. Vond DOOM 3 maar saai eigenlijk. De hele setting sprak me minder aan omdat t toch op Mars was. Dus maakt t al surreal voor mij en daarmee minder spannend. Ook was wel redelijk te voorspellen wanneer er dingen gebeurde.

Dead Space is misschien ook surreal, maar vond deze toch spannender dan Doom. Maar was meer omdat ik helemaal in het verhaal zat en alles klopte qua muziek en sfeer.

Doom 3 stoorde ik me te veel aan t hele zaklamp verhaal om dingen zogenaamd enger te maken. Ook het hele squeeky clean setting van t interrieur deed voor mij afbreuk aan de hele ervaring. T voelde te clinisch.
Doom 1 was ook op Mars. Doom 3 is een klein beetje een re-imagining van het originele verhaal dus is dat ook op Mars. Al ben ik verder wel met je eens dat Id Software dingen wel wat grittier hadden mogen maken maar D³ is dan ook wel een beetje een benchmark game. Hopelijk lukt het ze om met Doom 4 wat meer richting de Dead Space series te gaan qua audio-visuele ervaring maar het blijft Id Software. Op technisch gebied zijn ze awesome, mede door John Friggin' Carmack (die dan nu daar wel weg is), maar vaak schieten ze wat te kort qua inhoud op het audio-visuele en draw-the-player-in vlak. We zullen zien :)
Ja, alle doom en quakes, bijna alles wat ID gemaakt heeft. Dat was min of meer mijn punt.
Maar ik zie dat dat er fundamentalistische doom-minners los lopen dus ik zal het hier bij laten. |:(
Dus als iemand je punt weerlegt als "het is nu eenmaal zo binnen de franchise" is diegene meteen een fundamentalist?

Wat had je liever gezien? Veel licht en witte achtergronden zoals de gemiddelde Startrek film? Dat doet toch een beetje af aan de claustrophobische sfeer lijkt me.

Het hele idee van Doom is dat het donker is, je kunt weinig zien en op elk moment kan er een demonisch gedrocht uit de schaduw naar voren springen. Dat is hoe het spel zorgt voor een sfeer van angst en onzekerheid wat er gaat komen. Als dat je niet bevalt is het gewoon niet voor jou en ben je beter af met bijvoorbeeld de Wolfenstein games, of moderne "realistische" shooters zoals CoD of MoH.
Dus als iemand je punt weerlegt als "het is nu eenmaal zo binnen de franchise" is diegene meteen een fundamentalist?
Kort antwoord: Nee

Hij weerlegt het niet, hij is het met mij eens dat het donker is. Hij en anderen vinden dat juist een feature van de games. Het subjectieve deel is niet te weerleggen. Het is puur een mening van mij/hem/jou. Dat het donker is is een feit. Dat ik daarom - krijg vind ik raar.
Doom I en II waren gewoon vrij licht hoor, op een paar ruimtes na.

De enige Doom die te donker was volgens velen was III, en nu waarschijnlijk ook 4.
Ook best wat stukjes waar het erg donker is, maar inderdaad een stuk minder als bijna het hele spel door als in Doom 3.
Vind het zelf wel wat hebben. Veel momenten gehad bij Doom 3 dat ik op het puntje van mijn stoel zat, of me rotschrok :P
Laten we nou niet Doom 1 en 2 vergelijken met een grafisch veel meer hoogstaande Doom 3. Dat is niet eerlijk he :P Doom 1 was eigenlijk een van de eerste games met dynamisch licht (let wel, dynamisch is hier relatief aan aan de tijd wanneer het uitkwam) en Wolfenstein 3D had dit nog niet. Je kunt maar tot zo ver gaan als de techniek je toe laat.
Nou dat doe ik wel want ik reageer op batjes, die zei letterlijk "alle dooms".
Maar ook daar is het relatief. Kijk bijvoorbeeld naar Wolfenstein 3D. Dan zijn Doom 1 en 2 echt wel donker hoor. In huidige tijden kun je echt niet aankomen met een spel dat duister moet zijn maar veel lichter is dan Amnesia of Outlast.
Eerder het gebrek aan ruimte vond ik eerder een spelbreker... het "horror" gehalte kwam gewoon uit clichématig verschieten 'plots een monster uit de donker vlak voor je neus" even voorspelbaar als het medicijnkasttje in de badkamer met spiegel dat dichtklapt...

Geef mij maar Quake I, lekker veel ruimte, hooro door sfeer, muziek, geluiden van monsters en gewoon belachelijk moeilijk op nightmare. àf en toe flitst er eens eentje voor je neus, maar dat komt eerder als ziekelijk over (na een ware veldslag opeens toch nog zo'n shambler in je rug via een portal die alles gewoon nogeens 10x zo hard fucked up) :-)
Quake was ook donker, maar je had wel ruimte en je kon de mannetjes horen. (vooral die spinnen waren heerlijk :D) Sorry ik beleef een nostalgisch momentje

Update: https://www.youtube.com/watch?v=cYi3qT1rQzA Parallel dimensions... zalig nummer

[Reactie gewijzigd door musback op 10 juni 2014 20:46]

Quake 1 was idd ook fantastisch, wat heb ik die onwijs veel gespeeld en kapotgemod. Daar zou ik graag een reboot van willen zien. Q2 en Q4 konden me toch iets minder boeien, en Q3 is eigenlijk een compleet andere game.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 10 juni 2014 23:09]

Nou had D3 complete realtime stencil shadows, waar andere games hun lighting altijd in "lightmap" textures bakken. Wanneer je je lighting van tevoren uit kunt rekenen kun je makkelijk meerdere bounce lights doen. Maakt niet uit dat het uren kostte om het licht in een map uit te rekenen, het ziet er tenslotte erg mooi uit.

Voor D3 hadden ze de opmerkelijke keuze gemaakt om het helemaal in realtime te doen. Dat had als nadeel dat licht niet van oppervlaktes af reflecteerde en dus gebieden die niet direct belicht werden dan ook helemaal zwart waren.

Hoe jouw gamma instelling daarbij heeft geholpen is me een raadsel. Hoe hoog je gamma ook staat, een zwarte pixel blijft een zwarte pixel. Of misschien word ie licht grijs, maar dan kun je nog niks zien.

Het had overigens wel als voordeel dat bewegende lichten er echt super vet uit zagen.
Nou - Wordt weer een vette episode !
Mooie beelden!

En het geluid van de deur uit DooM I
Precies! Het geluid van de deur is ongelooflijk herkenbaar gebleven.

Doom is echt een geweldige franchise, een game waar ik de PC graag een upgrade voor geef. Hopelijk krijgt het een beetje meer verhaal dan deeltje 3. Was nog een aardige games dankzij de goede graphics en scary stukjes, maar daar gaat de game het nu niet mee redden.
En voor diegenen die zich afvroegen waar een hoop geluiden van Doom dan vandaan komen: de Sound Ideas Series 6000 bibliotheek. Het geluid van de imps uit Doom komt weer ergens anders vandaan, naar wat ik begreep komen die van een kameel vandaan (het wordt bijvoorbeeld ook gebruikt in Highlander als je heel goed luistert). Zo zijn er een hoop geluiden in Doom die wel ergens hun oorsprong hebben van een geluidsbibliotheek, maar wel mede dankzij Doom voor een heleboel spelfanaten erg herkenbaar zijn geworden.

[Reactie gewijzigd door Tjeerd op 10 juni 2014 20:36]

Het geluid van de spawn cube uit het laatste level van Doom 2 hoor je ook echt ontzettend vaak op TV, vaak in de context van een flashback oid.

Sound Ideas' General series 6000 sound library: Disc 6015, track 28-1: "Fire,Ball - Impact and large fire burst, rumble."
Het geluid van de vijanden van Outcast, wanneer ze geraakt worden(of paniek ofzo) en Arhg/ahh uitschreeuwen hoor ik dus zo vaak terug in films en series en games, dat het nog herkenbaarder is geworden dan de wilhelm scream. Ik dacht eigenlijk dat dit een soortgelijk iets was omdat ik het zo vaak hoorde, zie: https://www.youtube.com/watch?v=IL50HHpJ0zU#t=248
Idd vond ook dat het eruit sprong. Hopelijk een degelijk verhaal, goede grafics en een BFG9000 en het plaatje is compleet.
Nu niet meer nodig ,aangezien het nr. Zoveel in een console shooter port lijn is. (Of je moet wel upgraden door slechte optimalisatie) :X
Ik kan me niet herinneren dat doom een console port is of überhaupt ooit voor een console is gereleased for that matter. Get your facts straight
Ik weet nog dat ik het geluid van de Doom deuren opeens hoorde opduiken in een aflevering van Dr. Who (The Impossible Planet). Herkende het geluid direct. Ook wel heel toepasselijk als je kijkt waar de aflevering uiteindelijk over blijkt te gaan.
Deze mag natuurlijk niet ontbreken, Doom Soundboard :D
http://www.realmofdarkness.net/pc/sb/vg/doom/3

.
*Mooie prerenderde beelden

Wilt nog niets zeggen hoe het spel er echt gaat uitzien.
Het kan zelfs eruitzien als DooM 1.
Dit is nog hetzelfde project als in februari? Deze trailer is bijzonder vet, maar vond de beelden uit februari toch wel minder. Quake 4 engine... mwah.
Quake 4 was gebaseerd op de id Tech 4 engine, net als Doom 3 overigens. Inmiddels zitten we op id Tech 5, waar Rage op draait en straks dus ook Doom 4.
de gameplay uit de video die je linkt is van doom 3, die is al uit sinds 2004, vind de game er overigens nog steeds goed uitzien voor een game van een 10 jaar oud
echter wat er gezegd word in de video is over doom 4, maar de gameplay niet

[Reactie gewijzigd door jeroen7s op 10 juni 2014 21:44]

Dit MOET Oculus Rift support krijgen!
Vind ik ook! Oculus Rift was normaal aangekondigd bij Doom 3 BFG Edition, maar het is niet door gegaan. Hopelijk doen ze het nu, echter met hun claim van Zenimax tegen Oculus, zal het weer niet gaan ..

[Reactie gewijzigd door MISTERAMD op 11 juni 2014 02:28]

Nice, freaking Cyberdemon (klik hier)

Ben benieuwd wat ze ermee doen: voortborduren op Doom 3 en wordt het een Reboot van de serie? Aangezien de meeste spellen de laatste tijd in een nieuw jasje wordt gestopt.
Hij lijkt in ieder geval meer op de oorspronkelijke Cyberdemon dan de Gundam uit Doom 3 die voor Cyberdemon moest doorgaan
Geweldige teaser-trailer, en zeer herkenbare geluiden uit de oude Doom's. (deur!).
Ik weet niet of dit ingame beelden zijn, maar hier lijkt de engine (Id Tech 5) er beter uit te zien als in Wolfenstein The New Order.
Doom is maar op één manier te spelen, en dat is s 'avonds/snachts met het licht uit en een grote koptelefoon op je hoofd met het geluid lekker hard.
Laat 4 maar lekker komen :D
Trailers zijn leuk, gameplay is veel interessanter.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True