Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 55 reacties

Ontwikkelaar Eidos Montreal heeft een nieuwe game-engine aangekondigd. De studio achter Deus Ex: Human Revolution en Thief meldt dat de zogeheten Dawn Engine speciaal ontworpen is voor de pc en de nieuwste generatie consoles.

Dawn Engine zou een sterk aangepaste versie van de Glacier 2-engine van IO Interactive zijn. Eidos Montreal schrijft dat doorgaans op de bestaande engines werd vertrouwd, maar de mogelijkheden van het bedrijf werden daardoor 'beperkt'. Er is dan ook een engine ontwikkeld die aan de wensen van Eidos Montreal moet voldoen. Zo claimt het bedrijf dat onder meer de mogelijkheden op het gebied van renderen zijn verbeterd en verder zou ook meer mogelijk zijn op het vlak van het programmeren van de kunstmatige intelligentie.

Het streven is om de grafische prestaties van de eigen games met de engine te bevorderen. Daarnaast moeten ook de gameplay en de verhaallijnen van een hoger niveau worden. Eidos Montreal heeft een screenshot vrijgegeven om aan te tonen waar de engine toe in staat is. Uit het beeld zou verder niet teveel moeten worden afgeleid, zo geeft de ontwikkelaar wel aan.

Eidos Montreal meldt dat de Dawn Engine de basis gaat vormen voor alle Deus Ex Universe-projecten. Het bedrijf wil echter nog niet te diep ingaan op de projecten waaraan het wil gaan werken. Wel is duidelijk dat er verbanden tussen de games moeten zijn.

Dawn Engine Eidos Montreal

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (55)

Die screenshot ziet er in ieder geval al sfeervol uit!
Dat ziet er zeker goed uit. Ik vraag me wel of dat aan de enqine ligt of dat dat meer een aspect van de grafische kaart is.
Een screenshot zegt vrij weinig over een game engine. Wat dit screenshot zegt is dat er een groepje getalenteerde mappers/texture artists en 3d modelers bezig zijn geweest om een mooi screenshot te maken.
Heb jij ooit gehad dat je na het wisselen van GPU je game ineens niet meer herkende qua sfeer/stijl dan?
Ik denk dat het de ontwerper is geweest die dit level (is ingame) heeft gemaakt die daarvoor verantwoordelijk is ;)

Ontopic: Wel een klein beetje aliasing zichtbaar maar aan de andere kant vind ik dat wel een beetje passen bij de (g)rauwe en vieze pseudo-sci-fi sfeer van DEUS-EX.
Kan persoonlijk niet wachten om weer lekker rond te sneaken als cyborg :D
In het groot, word ik er vooralsnog iets minder wild van sowieso staat anti aliasing maar ook verloop van licht is niet heel sterk op bijvoorbeeld de gele linten en de schaduw(en) op/rond het bankje.
Beetje spijkers op laag water zoeken, als ze een game kunnen maken die dit detailniveau kan renderen met speelbare framerates dan lijkt me dat toch behoorlijk impressive ;-)
Inderdaad, ziet er behoorlijk gedetailleerd uit. Laat maar komen die nieuwe Deus-ex games met Bladerunner sfeer :)
Maar eigenlijk doet het me vooral deugd dat ze meer opties hebben wat betreft de A.I., toch een aspect binnen de gameswereld dat nou niet echt met rasse schreden vooruit wil gaan. Toen Valve met de A.I. van de marines en ninja's in Half-life 1 op de proppen kwam, dacht ik, dit wordt de standaard, maar dat viel eigenlijk vies tegen.
Ik denk dat het plaatje ook iets te licht is om wat meer details weer te geven van alle aspecten op de achtergrond.
Het lijkt mij dat in game bepaalde dingen wat donkerder zijn en het verloop van licht iets beter wordt.
Doet me beetje denken aan Deus Ex Human Revolution
Nieuwe Aangepaste game-engine.. bla bla bla.. :+

Deus Ex Universe-projecten! Yes please! _/-\o_
Haha, Ik had dezelfde reactie. Meer info over de games! welke engine het gebruikt boeit me verder weinig, zolang er maar meer verhalen uit deze fascinerende wereld komt.
Ik doe niet aan twitter..
Imho is dat het afvoerputje van het internet :+
Je zou er zomaar waardevolle dingen* kunnen vinden van tijd tot tijd.
* 18 karaats sieraden of status updates van ontwikkel teams achter je favoriete games bijv.
of een klantenservice van een bedrijf dat anders niet/slecht reageert.
Ik hecht geen waarde aan sieraden.
En echt belangrijke (status) updates zijn ook wel elders te lezen; websites / studio/game mailinglist.

@GewoonWatSpulle; nog geen last van gehad.. I'll cross that bridge when I come to it

[Reactie gewijzigd door Nnoitra op 5 december 2014 15:02]

Of via http://twitrss.me/ een RSS feed krijgen van de deuxex twitter account? Ik kon de native functie/feedurl niet vinden sorry.

[Reactie gewijzigd door capsoft op 5 december 2014 15:01]

Daar ga ik eens naar kijken, thx :)
Maak dan gewoon een Twitteraccount aan. Ook al gebruik je hem niet actief, het is wel handig om even wat mensen te volgen om zo een mooie feed te krijgen. Werkt handiger dan te kutten met rss-feeds imo. Gewoon accountje maken en bookmarken.
mee eens, voordat ik zelf een twitter account had volgde ik wat mensen via rss, maar die optie heeft twitter eruit gehaald.
Eidos Montreal heeft een screenshot vrijgegeven om aan te tonen waar de engine toe in staat is. Uit het beeld zou verder niet teveel moeten worden afgeleid, zo geeft de ontwikkelaar wel aan.
wot?

Ze geven een screenshot vrij om aan te geven waar de engine toe in staat is, maar daar moet je niet te veel uit afleiden hoor!! 8)7
Wat ze waarschijnlijk bedoelen is dat dit een soort tech demo is, en mensen aan de hand van deze screenshot niet moeten gaan speculeren over een nieuw spel.
dat kan prima, je kunt er immers de licht en scaduw effecten uithalen. ook lijkt die een prima diepte gevoel te geven als je naar die kabels kijkt. (mogelijk door tesselation op nvidia). een plaatje zegt natuurlijk niets over de performance op hardware.

ben ik de enige die bij eidos altijd aan de commando's games denkt.
commando's O+

good old times....
Zie ik dat nu goed of zit er (nog) geen AA overheen? Vraag me af wat de prestaties zijn. Zo blijft mijn favoriete engine telkens weer de Unreal engine. Niet de beste graphics, maar wel altijd goede die ook op mindere systemen perfect draaien :)
Geef een team kundige graphics artists de ruimte om los te gaan met de Unreal Engine en er komt echt wel een mooi plaatje uit hoor.
Ik zeg toch ook niet dat die er slecht uitzien? Ik zeg dat die juist goed zijn. Echter zijn er andere engines die mooiere plaatjes kunnen toveren, maar vele malen minder efficiŽnt.
Heb liever bewegende beelden dan een enkel plaatje. Dit ziet net zo uit als een locatie achtergrond van Final Fanasy <nr>

Ben benieuwd hoe interactief dit is.
Uit het beeld zou verder niet teveel moeten worden afgeleid, zo geeft de ontwikkelaar wel aan.
...
Eidos Montreal meldt dat de Dawn Engine de basis gaat vormen voor alle Deus Ex Universe-projecten. Het bedrijf wil echter nog niet te diep ingaan op de projecten waaraan het wil gaan werken.
Oftewel, het beeld is van ergens een willekeurige kelder in de nieuwe Deus Ex? :)
Heb best behoefte aan een nieuwe Deus Ex eerlijk gezegd, Human Revolution was een verassend goeie game, waar ze wat mij betrefd een volledige opvolger voor mogen maken (ik weet dat er ergens een mobiele game was die ze later ook nog naar pc hebben gepoort, maar die heb ik op aanraden van velen maar over geslagen, was volgens horen-zeggen niet heel leuk)
Ik hoop dat de game-engine net zo mooi beeldmateriaal in beweging kan renderen als deze screenshot eruit ziet. Ik ben benieuwd, Edios Montreal heeft namelijk goede en slechte kanten van zichzelf laten zien en ik hoop dat dit een goede kant wordt!
Een screenshot ter illustratie van een nieuwe engine is als een playboy foto van een waanzinnig mooie vrouw* .

Iedereen hoopt dat het de waarheid is maar iedereen weet ook dat de werkelijkheid waarschijnlijk vies tegenvalt.
Het verschil is dat dergelijke screenshots meer mensen naaien dan playboy modellen.


(*of man als dat je ding is)
"De studio achter Deus Ex: Human Revolution en Thief meldt dat de zogeheten Dawn Engine speciaal ontworpen is voor de pc"

En verder zou de zin niet moeten gaan. Naar console porten kan dan altijd nog wel....
Primary improvement: Better towerclimbing

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True