Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 37 reacties

Machine Games, de ontwikkelaar van Wolfenstein: The New Order, heeft ter ere van de twintigste verjaardag van Quake een nieuwe episode voor de game gemaakt. De uitbreiding voor de klassieke fps is gratis te downloaden.

Om de door Machine Games gemaakte episode te spelen, dienen gamers in het bezit te zijn van Quake. De uitbreiding zit in een rar-bestand van 5,3MB, dat via Twitter is te downloaden. De mod is te spelen door de bestanden uit te pakken in een nieuwe map met de naam DOPA, in de directory van Quake. Vanuit het spel kan de nieuwe episode, die meerdere levels bevat, gestart worden met het consolecommando 'game dopa'.

Eerder deze week zette John Romero al oude screenshots en documenten online om het twintigjarige bestaan van Quake te vieren. Quake was afgelopen woensdag officieel jarig; het spel werd op 22 juni 1996 uitgebracht. Tijdens de E3 kondigden uitgever Bethesda en ontwikkelaar id Software aan dat er gewerkt wordt aan Quake Champions. Bij deze nieuwe game ligt de focus op het multiplayer-gedeelte.

Quake DOPA

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (37)

Niet omdat het moet, maar omdat het kan :) Toch leuk dat ze het doen. Eens ff kijken waar ik Quake nou gelaten heb...
In de Steam Summer Sale is 'ie momenteel 2,49: http://store.steampowered.com/app/2310/
Met de steam versie van quake 1 werkt dit in ieder geval niet net geprobeerd
De Quake 1 source code is jaren geleden al vrijgegeven,. ongetwijfeld valt die nog wel ergens te downloaden.
Dat is alleen de code, niet de assets, dus niet speelbaar als je het spel niet hebt.
Als ik het goed begrepen heb is het hele Quake-gedoe met de planwijzigingen van zo'n 5 jaar, juist de reden geweest dat John Romero id verlaten heeft toendertijd. Beetje vreemd.

Toch wel erg tof dit.

Ik heb geen Twitter, kan ik het dan nog downloaden?
https://t.co/BTgju8tLuI
Dit is de link vanuit het Twitter bericht.

[Reactie gewijzigd door klerk op 24 juni 2016 20:42]

Heb je op de link geklikt? Het staat misschien niet heel duidelijk omschreven in het nieuwsbericht maar er wordt verwezen naar een twitterbericht waar de volgende link in staat: cdn.bethsoft.com/quake/dopa.rar Geen twitter nodig.

[Reactie gewijzigd door engessa op 24 juni 2016 20:39]

Even voor de duidelijkheid, John Romero werd destijds gevraagd id te verlaten i.v.m. artistieke en persoonlijke geschillen, vlak na Quake. Je kunt het allemaal terug lezen in https://en.wikipedia.org/wiki/Masters_of_Doom.

JR was erg ambitieus en had grotere plannen dan waar id uiteindelijk voor koos.

Overigens een fantastische programmer en designer. Erg charismatisch en enthousiast.
Wordt het niet eens tijd voor een nieuwe multiplayer Wolfenstein ?

Wolfenstein New Order & Old Blood waren fantastisch, maar helaas geen online variant. RTCW en ET waren zo'n beetje de benchmark voor hoe een online game in elkaar moest steken, hoog tijd voor een opvolger!
steek ET in een nieuw jasje en je bent ook al een eind.

Een aantal maps waren goed gebalanceerd dus goed voor 6on6 multiplayer, of meer. Geen game gezien die als ET en rtcw de teamplay zo stimuleerden.
Precies. En vergeet de honderden custom maps (/mods) niet die soms echt, echt heel goed waren. Ik ben nog steeds van mening dat de klassenverdeling, objective gameplay en map-progressie daarin beter uitgewerkt was dan in de huidige battlefield games :(
Probeeer een keer dirty bomb.
van de makers van ET en ik als ET fan ben gecharmeerd :)
CoD2 kwam een heel eind qua teamplay, maar ik heb inderdaad heel lang RtCW en RtCW: ET gespeeld...
Ik weet niet of dat een goed idee is. Je wordt tegenwoordig doodgegooid met de multiplayers die bestaan bij de gratie van populariteit. Ik was er eigenlijk wel blij mee dat ze concentreerde op de single player. Uiteraard waren de multiplayer variant van RtcW en ET erg goed: ik heb ET nog tot een jaar geleden gespeeld.

Overigens had ik het toffer gevonden als ze een Quake level in The New Oder hadden gemaakt (net zoals die oude Wolfenstein levels).
ET heb ik ZO veel gespeeld, die was echt 100% briljant. ET2 zou ik zo ontzettend blij van worden.
Mooi man, altijd leuk die oude spellen die opeens een update krijgen of extra content.
Nice :)
Goede reden om alle episodes weer een keer door te jagen.
Super! Onlangs nog eens Quake 2 helemaal uitgespeeld. Zulke kicks krijg je niet meer van moderne spellen. Nu dus weer tijd voor Quake, en daarna Doom!
Ik heb het net even geprobeerd (steam versie) maar daarbij werkte het helaas niet.

Echter als je naar de DOPA map gaat waarin je het hebt uitgepakt kun je gewoon de batch file openen en werkt het prima.
Ik was zelf ook bezig met een mission pack for Quake. Een gameplay video heb ik nog op Youtube staan:
https://www.youtube.com/watch?v=xmvz0w57yWM

Quake was mijn leven gedurende mijn jeugd. Het leukste vond ik om zelf levels te maken. Ik heb hier zojuist nog een aantal screenshots van gevonden :D

Deze kun je hier bezichtigen:
http://hmdlive.com/quake/
Quake was mijn leven gedurende mijn jeugd. Het leukste vond ik om zelf levels te maken. Ik heb hier zojuist nog een aantal screenshots van gevonden :D
Is dat een stargate dat ik daar zie. Zelf heb ik mijn nooit echt meester kunnen maken in mapediting voor quake based engines. Ik gebruikte Quark in de tijd. Ik vond maps maken voor de BUILD engine (Duke Nukem 3D, Shadow Warrior, Redneck Rampage) veel makkelijker. Ook veel pret gehad met floppy disk porno in art tilesets te dumpen :D.
Ziet er sfeervol uit!! Also, wat is die muziek er onder? Erg vet.
Dat is zo een gratis track van YouTube die er verplicht onder moest nadat er een melding kwam over gebruik van copyrighted music.
hehe oke, toch vind ik em erg vet :P
Kudos! Ziet er erg mooi uit!
Heb nquake geinstalleerd en de pakfiles uit de originele quake gekopieerd.
Hoe zet je autoswitch af (in MP)?
Telkens ik een wapen heb afgevuurd switched ie naar SG.
je shotgun staat gelinkt aan je fire knop
bij die knop vind ik in de cfg alleen "+attack"
waar moet ik anders nog op letten?
vreemd probleem, misschien dat er nog andere .cfg files zijn waar een vreemde keybind in staat, bv in autoexec.cfg.

Probeer in de console eens /unbind all
daarna (uit mn hoofd) /bind mouse1 +attack en kijk of het nu wel werkt.
na unbind all switched ie nog steeds naar SG :\
in alle configs waar mouse1 te vinden is staat die alleen aan +attack gebind

misschien eens gewoon ezquake proberen ipv nquake, of een andere?

[Reactie gewijzigd door SaiKoTiK op 25 juni 2016 19:35]

Ik heb met beide versies nooit problemen gehad. Beide wel icm scripts van vrienden, meen me ook vaag te herinneren dat een script steeds switchte naar shotgun na attack met bv rocketlauncher, om een wounded enemy makkelijk te finishen oid, allemaal al weer vrij lang geleden.

Misschien es alle .cfg deleten en in-game opnieuw de knoppen binden
Kijk, daar kunnen de huidige bedrijfsvoeringen nog eens wat van leren, 20 jaar later nog steeds updates _/-\o_

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True