Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 77 reacties

Tijdens de QuakeCon-keynote heeft id Software de eerste trailer met gameplay van Quake Champions getoond. Ook maakte de ontwikkelaar enkele nieuwe details bekend over de fps. Zo moeten er bij de start van de gesloten bta twaalf Champions beschikbaar zijn.

Tim Willits, de baas van ontwikkelstudio id Software, presenteerde de video en vertelde de aanwezigen dat komende zaterdag een eerste match gespeeld zal worden tijdens de QuakeCon Finals. Een selecte groep van competitieve gamers krijgt de kans om de game uit te proberen en de wedstrijd zal aan het publiek getoond worden. Toen uitgever Bethesda de game tijdens de E3 in juni aankondigde, werd er nog geen gameplay getoond.

Quake Champions wordt een snelle shooter met klassieke gameplay. Zo zijn er geen loadouts, spelers dienen wapens op te pakken en is er geen limiet op het aantal wapens dat een speler bij zich kan dragen. Bethesda en id Software willen van de nieuwe Quake een populaire esports-game maken en beloven om verschillende wedstrijden en kampioenschappen te organiseren.

De game verschijnt in 2017 voor de pc en in het begin van dat jaar vindt een gesloten bèta plaats. Als dat zover is, zijn er volgens Willits twaalf verschillende Champions beschikbaar waar spelers uit kunnen kiezen. Ieder personage heeft zijn eigen sterke en zwakke punten en een aantal van de Champions zijn 'oude bekenden' uit eerdere Quake-games.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (77)

Vindt het nog steeds niks om spelers abilities te geven ala Overwatch. In een arena shooter als Quake zou gewoon iedereen gelijk moeten zijn op dit gebied. Als je een andere speler tegen kwam dan wist je dat het een eerlijk gevecht werd en niet dat die toevallig een ability heeft die goed werkt tegen die van jouw en daadoor verloor.
Uhm, "Quad Damage" ?
Dat is een hele tijdelijke perk die iedereen kan oppakken. Dat is wat anders dan bijvoorbeeld classes waarrbij elke verschillende class andere abilities krijgt.
echte quake spelers spelen zonder quad damage. op de meeste servers/maps wordt die shit uitgeschakeld
Alleen ware Schotten spelen Quake.
En toch was 'quad damage' een belangrijk onderdeel van TDM gameplay, zeker in leagues of andere ladder-based competities (denk aan ClanBase/XSReality enz). Het maakte de gameplay in TDM toch wat spannender, omdat er in teamverband naar deze items toe gewerkt werd tijdens games. Een paar man die de doorgangen verdedigen.. een andere die op de loer stond om de item op te pikken zodra deze spawnt.. schoten van alle kanten. Als ik er aan terugdenk, geweldige tijd :)
Andere spelers kunnen toch ook gewoon de Quad oppakken :S ? Je bent in qua basiskenmerken en features altijd gelijk gematchd aan andere Quake spelers.
Ja, dat is inderdaad een probleem.

"I see you" en "You can't hide from me" lijken een soort van wallhack te zijn, zoals Widowmaker's ult in Overwatch. En het effect van deze ult is vooral dat je flanking skill niet meer van tel is voor 12 seconden.

Nu, ik neem aan dat de community al snel zal vinden welke champion de beste ability heeft en enkel die champion kiest. Dan is het weer eerlijk.
Ik heb het eens goed bekeken. Idd een korte wallhack, maar dan gaat het over een seconde of 3.
Ik persoonlijk vind het wel tof. Wil je de klassieke quake spelen, wat houd je tegen. Is daar niet een gratis online versie van vandaag de dag?

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 5 augustus 2016 13:14]

Meh Quake Live is over de jaren met elke update minder geworden en was vanaf het begin al wat karig wat betreft de mogelijkheden: je wordt ingedeeld a.d.h.v. je skill level, wat in principe natuurlijk prima is, maar zonder een premium account kan je geen games hosten en dus niet met een buddy spelen wanneer zijn/haar skill level dermate hoger of lager is dan die van jou.

Los daarvan is het met de meest recente grote patch compleet weggegaan van het arena shooter principe door het invoeren van loadouts.

Quake 3 daarentegen draait nog wel, maar de playerbase is gelimiteerd tot de mensen die het sinds dat het begon hebben gespeeld en dus z goed zijn dat het eigenlijk niet meer leuk is om te spelen als een beetje middelmatige speler (en dat zeg ik als iemand die ooit eens tot de top 10-5% van Quake Live behoorde). Beetje hetzelfde verhaal met Warsow.

[Reactie gewijzigd door Fillask op 5 augustus 2016 15:38]

Quake live is ondertussen betalend, wel op sale dacht ik, maar iedereen die het gespeeld heeft toen het gratis was kan nog altijd gratis spelen, ze hebben dit gedaan om geen "premium accounts" meer te hebben, aangezien dat niet echt successvol was
Misschien is deze dan iets meer voor je:
Diabotical
Funded in 4 dagen tijd :)
Geen skills/classes, alles gaat via pickups.
Geweldig! Ben altijd fan geweest van Quake en UT :)
Het enige dat me opvalt is dat er veel donkere delen in de levels zijn. Dat maakt het wel moeilijker om je tegenstanders te zien. Bij Quake was alles juist altijd duidelijk verlicht (zeker Quake live, met de felgekleurde modellen van spelers). Ben benieuwd of dat echt tegen de speler kan gaan werken.

[Reactie gewijzigd door M.d.B. op 5 augustus 2016 08:53]

quake en quake live staan bekend om de vele aanpassingen die je kunt doen aan het spel, met de console knop en wat commando's kun je alles er anders uit laten zien.

ik ga er vanuit dat dat voor quake champions ook geldt. niemand van de spelers die quake 3 arena en/of quake live spelen laten alles zoals het is. gameplay/peformance over graphics.
Ik ga daar ook vanuit, maar waarschijnlijk wordt het allemaal iets minder basic dan dat het was. Zie bijvoorbeeld onderstaand screenshot uit q3_dm6
http://www.esreality.com/files/placeimages/2010/78230-SS.jpg

Hierop de het detail (of juist niet) wat weggelaten is, goed te zien. Nu waren de graphics van q3 sowieso 'slecht' ten opzichte van wat we nu gewend zijn. Dezelfde tweaks heb ik toentertijd bij Doom 3 proberen toe te passen, maar toen al kon je merken dat tweaken niet meer kon tot hetzelfde lage detail als bij quake, juist doordat alles beter en mooier is geworden.
Edit: Voorbeeld:
https://i.kinja-img.com/g...-/1307790195311512935.jpg

In pro leagues en wars is het natuurlijk discutabel of dit cheaten is of niet; Je ziet je enemy natuurlijk veel eerder dan iemand die geen cfg's aangepast heeft. Wat is er nou beter dan felgroene Tank_jr op een map vol met grijstinten.. :P

[Reactie gewijzigd door enira op 5 augustus 2016 09:28]

goed, het zou kunnen dat de graphics nu zo goed zijn dat al zou je console commands toepassen het er nog steeds minder 'strak en simpel' uitziet als bij de vorige quake games....... alsnog vind ik het geen cheaten.

iedereen kan die console commands namelijk gebruiken/aanpassen naar de eigen wens. ik zou het heeeeeel vreemd vinden als de vele aanpassingen en mogelijkheden en ook modding mee wordt gefucked in quake champions
Het is toch geeneens een console command meer? Ik dacht te herinneren dat deze onder de presets staat bij graphic options.
Hmm, het r_picmip command?

Heb al tijden geen q3/q3live/doom3 meer gespeeld, dus zou het eerlijk gezegd niet weten.
Donker? Ik vond het er juist veeeel lichter uitzien dan Quake (1,2,3), ik vond dat de brightness in het filmpje veeeel te hoog stond. Ziet er verder leuk uit!
Same-o.
Laat er aub health-kits in zitten.
Wel mooi dat het Oldskool FPS genre weer helemaal terug lijkt te zijn :)

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 5 augustus 2016 10:44]

Er zal vast wel een competitive setting komen. Wat je nu ziet is de eye candy om mensen te lokken, inclusief shadows, lightning, ambient en de hele meuk. Straks settings op laag, 800x600 black bars, hoge brightness en we hebben onze oldschool ervaring terug _/-\o_
Hmmm ik voel de RSI pijn alweer als ik aan Quake III arena denk. De goede oude tijd.
Lijkt erg veel op Quake III Arena, heb het tot laat in de nacht gespeeld vroegah ;)
Doom (2016) is z goed dat ik alleen maar heel veel krediet kan geven aan id software, en ben er dus wel van overtuigd dat ze een goede nieuwe Quake gaan neerzetten.

Toch enkele opmerkingen:

De wapens zien er nog niet leuk uit. Een groot verschil met de wapens uit Doom en al zeker uit de oude Quake (s). Dat laatste is niet verwonderlijk, waarschijnlijk denken ze dat je in 2016 niet meer moet afkomen met een rocket-launcher design van in 1996
Ik kan niet goed inschatten of we het geluid van de wapens ook al te horen krijgen in het filmpje, maar dat 'hoort' er ook nog niet goed uit.

Ik herken een Q3DM6 met een nieuw jasje erover, maar als ze Doom's Double Jump erin steken dan hoop ik dat ze hun levels daarop ontwerpen. Die Double Jump of "ophijsen aan de rand" houdt de vaart er namelijk heel goed in in Doom multiplayer.

10.000.000 punten voor het loadout systeem er niet in te steken, wel een paar minpunten voor de verschillende classes idd. Hopelijk ook niet teveel geprul met "hack-modules".
Zeer waarschijnlijk zal er wel een "classic" mode als mutator komen waarin alle classes gelijk worden getrokken, dan is 't echt old scool - new school }> !
Doom 2016 is inderdaad heel erg goed, maar het multiplayer deel voelt toch niet echt af. Eigenlijk lijkt het zelfs wel een snelle slappe toevoeging aan de game omdat het moest. Ik vind het loadoud systeem kut, mis een server browser, een normale deathmatch, etc.

Ik ben enorm blij dat de snelle old skool shooters een comeback maken. Ik heb hier altijd vele meer plezier in gehad dan de CoD of Battlefield games. Gewoon het snelle knallen, en de community er om heen maakt de old skool games zo veel leuker.

Unreal is een andere waar je vele te weinig over hoort. Het spel is verre van klaar, maar speelt nu al beter en sneller dan alle andere shooters op de markt. Zo jammer dat de community nog zo klein is.

Quake geeft mij nu veel hoop dat zij ook alles goed gaan doen. Gewoon een snelle knaller met pickups voor health, armor, verschillende wapens, en soms een super power. Combineer dat met een goede server browser en voldoende ruimte voor mods, en ik ga dit zeker spelen!

[Reactie gewijzigd door SuperKris op 5 augustus 2016 11:09]

Je bedoelt multiplayer in je eerste zin, anders snap ik het niet :)

De multiplayer van Doom is ook niet ontwikkeld door id, maar door een andere studio. Zodat id zich 100% kon concentreren op het single player versie. En dat loont, want die single player is steengoed.
Alle negatieve opmerkingen op de single player zijn vergezocht, ik kan me geen ander recent triple-A game herinneren dat zo "af" was. Hopelijk krijgen andere studio's hier ook lucht van, en maken ze terug andere games zonder al te veel tralala aan (overbodige stamina, loadouts, "always run", duck/hide ...)

id software weet uiteraard dat de multiplayer van Doom niet helemaal af is, en neemt nu met kleine incrementele updates terug de leiding van het multiplayer deel. We zien wel, er zullen wel veel elementen van de multiplayer van champions overgenomen worden in het MP deel van Doom.

http://www.xgn.nl/nieuws/...software-voor-vernieuwing
domme fout idd, even aangepast ;)
Doom 2016 was vermakelijk, maar toch... het mist gedenkwaardige tegenstanders. Allemaal bruinig gekleurd en het geluid is ook niet helemaal het. Als in ieder minster zijn eigen kreet. En de shotgun overtreft ook niet die van doom 2. Geluid is het net niet.
Dat ziet er uit als oude gameplay in een nieuw jasje! Daar word ik wel enthousiast van! :D
Herhaling van oude zaken is inderdaad zeker niet altijd negatief. Dit (en de nieuwe Doom) ziet er fantastisch uit voor de nostalgicus(?) in mij ;)

En een deel van het filmpje doet mij denken aan q3dm6, wat altijd positief is.
Ik krijg weer echte nostalgische Quake1 gevoelens hier bij. Ik houd deze in de gaten. }>
Doet me qua sfeer zelfs een beetje aan hexen denken. https://en.wikipedia.org/wiki/Hexen:_Beyond_Heretic
Extreem Vet. Zou ook graag een Single player willen in Quake style net zoals ze dat met de laatste Doom hebben gedaan. Bethesda is echt goed bezig. Eerst Wolfenstein. Toen Doom en nu Quake. Wow.

[Reactie gewijzigd door 0vestel0 op 5 augustus 2016 09:11]

Voor mijn gevoel is doom meer een single player en quake meer aan multiplayer (voor mij is dat altijd al geweest) maar goed dat kan natuurlijk voor iedereen anders zijn :)
mijn god, toen ik m'n eerste 3dfx kaartje en glquake had speelde ik soms hele nachten door, waanzin...

Maar dit zier er weer erg lekker uit zeg... misschien toch maar niet kopen met m'n nachtrust etc in het achterhoofd :'(


oooooo rocketjumps :)

[Reactie gewijzigd door JRvP op 5 augustus 2016 09:12]

Ik wordt hier toch wel weer vrolijk van. Gewoon een eenvoudige shooter zonder perks, loadout enzo. Wapen oppakken en knallen maar :)