Asus Xonar D1 Review

player-x 30 november 2008, laatste update op 19 juli 2009, 12.193 views

Asus Xonar D1

Pluspunten

• Doet precies wat het moet doen zonder poespas
  • DD-Live
  • Geen Creative driver/software troep ^.^
  • Nooit meer een Creative kaart ^.^
  • Nieuwe games gaan allemaal DD ondersteunen

Minpunten

• Prijzig
  • Mic ingang samen met optische uitgang dus Teamspeak/Ventrilo/skype alleen mogelijk, maar alleen via header op de kaart naar het frontpaneel

Aansluitingen Score: 4
Drivers en support Score: 5
CPU-belasting Score: 3
Review note:
Ik heb deze review alleen gebaseerd op de DD en DD-Live kant van de kaart en heb nooit de analoge functies van de kaart gebruikt of getest, daar imho de kwaltijd van DD beter is dan analoge en ik zowel voor mijn GamePC en HTPC over DD versterkers beschik.

(C) foto techreport.com

Note:
Voor de gene onder ons die zich niet in de materie hebben verdiept en (nog) niet het verschil tussen DD en DD-Live weten hier onder een beknopte uitleg.

Dolby Digital (5.1)
ook wel vaak als AC3 aan geduid in rips, en word door iedere huidige (onboard) geluidskaart ondersteund en gebruikt de geluidskaart eigenlijk alleen als een doorgeefluik van de digitale audio-stream bv van DVD / BR / DTS / CD / AVI / DviX / ect.
Wat niet mogelijk is is om 5.1 geluidseffecten van games als DD 5.1 weer te geven, alle niet DD-Live kaarten zetten de effecten om naar DD 2.0, (gewoon ouderwets stereo dus).

Dolby Digital-Live (7.1 of 5.1)
DD-Live ondersteund 7.1 speaker setup maar 5.1 is natuurlijk nog steeds ook mogelijk, want een 7.1 setup is in de praktijk natuurlijk niet echt bruikbaar in de meeste huiskamers

Het verschild tussen DD-Live kaarten met gewone kaarten is dat deze DD-Live kaarten ook 7.1 / 5.1 geluidseffecten van games als DD 7.1 / 5.1 weer te geven
En je tot het laatste moment je signaal digitaal houd, want het is simpel, een PC kaartje in een PC is nu niet echt de beste plaats om een digitale audio signaal om te zetten naar het storingsgevoelige analoge signaal,
En alle DD-versterkers zetten een analoog signaal om naar digitaal en dan weer terug naar analoog dit, door digitaal te blijven haal je 2 onnodige DA-AD stappen weg, dat kan imho nooit slecht zijn voor je geluidskwaliteit :+
En ik kan persoonlijk echt het verschil horen tussen DD en analoge geluidskaart.

En een stukje geschiedenis van DD-Live en PC's
DD-Live werd zo een beetje als eerste ge´ntroduceerd door nVidia in de Xbox1 en later als "Soundstorm" op de originele Athlon(-XP) nForce- en nForce2 moederborden waar het extreem populair was zo erg zelfs dat mensen een online petitie begonnen en naar nVidia stuurde om het weer op de nieuwe chipset te introduceren.

(C) photo techreport.com

Na 15 jaar niks dan problemen met Creative kaarten en driver ellende die er altijd mee gepaard ging heb ik eindelijk een kaart die uit de doos werkt zo als het hoort.
En dat zonder enige driver en software problemen die je altijd op de koop toe moet nemen bij Creative >.<

De “XONAR DX” is een simpele recht toe recht aan geluidskaart, die precies doet waar je hem voor hebt gekocht, niet echt goedkoop maar je krijgt waar je voor hebt betaald.
Heb 2 van deze kaarten gekocht en gebruik ze beide als DD-Live kaarten, en kan ik dus weinig melden over de analoge gedeelte van de kaarten
Maar kan wel melden dat DD-Live gedeelte perfect werkt zo als het hoort en ben zeer tevreden met beide kaarten zowel voor mijn HTPC als mijn Game PC

Kwaliteit
En over de kwaliteit van het geluid valt weinig te melden DD is DD, en de weergave is zo goed als de bron of de apparatuur waar je het op afspeelt.

(C) photo techreport.com
Laagvorm braket en optical adaptor

In-game geluids effecten heb ik vergeleken met mijn buurman’s PC en zijn Creative X-Fi XtremeMusic en Altec Lansing FX5051 luidsprekers.
Persoonlijk kan ik niet echt een verschillen horen tussen de DX en de X-Fi met EAX5 in-game geluids effecten, ik had heel misschien een heel licht gevoel dat de X-Fi effecten ietsje beter waren maar kon nooit zeggen waarom precies en was alleen waarneembaar omdat we een A <> B vergelijk deden.
Wat wel beter klonk op de DX was het geluid zelf dat wel beter klonk dan de X-Fi set.

Het zelfde geld voor de software die er bij zit de hele installatie neemt maar 33MB in beslag en doe precies wat het wat het moet doen niks meer maar veel belangrijker ook niks minder, en werkt perfect.

Bij Creative is dat wel anders daar loopt een installatie makkelijk op naar rond de 0.5GB en waar je het meeste van toch niet gebruikt en wat je wel nodig hebt zit verstop in 2 of zelfs 3 verschillende programma’s.

De XONAR software is anders, alles simpel in een paneel geen toeters en bellen maar alleen maar wat je nodig hebt.

Het is misschien alleen een beetje futuristisch uitzien maar dat is normaal met alle Aziatische software, persoonlijk houd ik meer van een echte Spartaanse UI (maar ja dat is smaak)
Maar wat belangrijker is, is dat het werkt en precies doet wat je wilt zonder zoekwerk.

Gebruik
Heb zelf 2 van deze kaarten, een in mijn game PC D1 (PCI),en een in mijn HTPC de DX (PCIe) en op de bus connector na zijn deze 2 kaarten volledig identiek

HTPC (DX PCIe)
Dit is de ideale kaart voor HTPCs, voor mensen die DD-Live en ASIO willen gebruiken in combinatie met hun DD versterker.
De kaart heeft ook nog eens een optische uitgang dus storing van de PC naar je versterker is geen probleem meer.

Voor mensen waar de diverse sub. standaards van DTS belangrijk zijn die zouden naar een D2X moeten kijken of een van de andere duurdere kaarten er is er zelfs een met HDMI ondersteuning.

Een voordeel van deze kaart is dat hij ook DD-Live ondersteund en als je een VGA kaart hebt die snel genoeg is je ook games als WoW of bv “Need for Speed” met DD geluid kan spelen op een groot plasma/LCD scherm. 8-)

HTPC, gebruikte test apparatuur in mijn woonkamer

HTPC met XONAR DX (HTPC’s spec. zie hier)
Harmon Kardon AVR-4550 DD reciever
Rotel RB-870BX losse eindversterker voor de hoofd luitsprekers .
Kef inbouw high-end center speaker

Vifa Basis mijn 135cm hoge en 65kg zware
5-weg hoofd luitsprekers 20Hz - +20KHz flat

Game PC, Gebruikte test apparatuur met mijn game PC

GamePC met XONAR D1 (GamePC spec.zie hier)
YAMAHA RP-U200 5x 20W RMS aangesloten via de optical S/PDIF ingang.
Welke misschien wel de beste versterker is die ooit special voor PC’s gemaakt is
Mijn versterker is niet meer te krijgen dus weinig nut om hem aan te prijzen (misschien op Ebay nog ?)

Magnat Prisma 5100 A 5,1 set (is een van de beste sets die ik kon krijgen met acceptabele afmetingen

DD-Live en een normale PC
Voor een game / video bewerking / ect. PC is deze kaart in DD-Live mode ook nog steeds interessant, alleen is het assortiment van 5.1 sets die je via S/PDIF kan aansluiten voor PC’s nog redelijk beperkt, maar wat er is, is van goede kwaliteit.
En de plaatsing van het geluid is heel precies bij DD-Live je weet precies waar je "monsters" vandaan komen in kristalzuiver geluid.
En bij video bewerking kan je meteen luisteren hoe het met je DVD speler of HTPC zal klinken in je huiskamer.

Welke set?
Ik zou bv voor de Logitech Z-5500 Digitaal kiezen deze heeft een optische verbinding en verkomt storing van de PC en verkomt ook een hoop draden zooi

Of een Teufel set.

Beide zijn alle goede alternatieven en IMHO is het verschil tussen analoog en DD-Live zeker waart om eens naar te kijken of het iets is voor je.

Wat ook een optie is, is een goedkopere complete 5.1 all-in-one set of een receivers met S/PDIF ingang regelmatig zijn die voor een best schappelijke prijs te koop.

Voor wie is dit niet de juiste kaart!
  • Als DD-Live nvt voor je is dan is de digitale uitgang van je mobo voldoende
  • Of als EAX5 niet van belang is en EAX2 voldoende, en een optische verbinding en DD-Live een pree kijk dan even naar de Terratec Aureon 7.1, Club3D, of Auzentech hebben allemaal verschillende kaart te koop.
  • Digitale ingang noodzakelijk is
  • De beste analoog van belang is, kijk dan naar de duurdere XONAR kaarten of de Auzentech Prelude.
Problemen
Het enige probleem dat ik met de kaart ondervond was dat de mic ingang dubbelde als optische uitgang en ik geen Teamspeak/Ventrilo/skype kon gebruiken, heb dit opgelost door de de mic ingang van de front paneel header die op de kaart zit te gebruiken

Beetje rare keuze om de mic ingang hier voor te gebruiken terwijl als je S/PDIF gebruikt je totaal geen noodzaak hebt om je andere uitgangen te gebruiken, de 4de speaker uitgang was een veel beter keuze geweest

Imho DD is de toekomst, daar veel spelletjes tegenwoordig cross-platform zijn, en bijna alle consoles DD ondersteunen, en daarom word DD-Live waarschijnlijk de nieuwe standaard van de toekomst voor geluid.
Ook het nieuwe MS driver model van Vista maakt de toekomst van DD-Live makkelijker daar EAX support verwijdert is in DX10.
Edit1: update A<>B test met een X-Fi system en wat aanpassingen
Edit2: uitbrijding DD-Live uitleg

Heb jij ook een Asus Xonar D1?

even uitleggen :

DD = dolby digital aka ac3
DD live = dolby live

Ik begrijp alleen niet waarom je zo uit je dak gaat over DD live en het dan continu over 5.1 hebt.. DD live = 8 kanaals oftewel 7.1

Een leuke set hiervoor zou zijn, om in de sfeer te blijven van DD live :
de creative T7900 speakerset gekoppeld aan een Xonor DX geluidskaart. (vergeet niet de uplink op direct te zetten en twee extra kabeltjes erbij te halen vanwege de bijgeleverde 5.1 aansluitkabel.) Deze is gebaseerd op dezelfde chipset als in een asus p5gd2 premium zit dus dat zou ook nog een leuke keuze zijn ware het niet dat deze eax hd mist en een degelijke analoge eindversterker. De software is hetzelfde c-media standaardpakket en in het geval van de xonor is er een mooi jasje op geplakt. Xear 3D heet het.
Ik zou graag een plaatje laten zien van mijn huiskamerinstallatie , maar helaas is het ondersteunde plaatjesgrootte te klein om alles er op te zetten.
Dit is een kopie van mijn review van de XONAR DX daar deze precies hetzelfde is als de D1 op de PCIe ipv PCI een aansluiting.
Heb ik hem gekopieerd daar hij ook relevant is voor deze kaart.

Reacties daarom gaarne in mijn XONAR DX review plaatsen
Heb je reactie gequote en in de DX review geplaatst gaarne daar reageren om alle relevante informatie bij elkaar te houden ;)
En een reactie op jouw reactie staat daar ook.

[Reactie gewijzigd door player-x op 24 november 2008 08:14]

Geachte Asus Xonar gebruikers,

Asus heeft haar zaken niet op orde m.b.t. de drivers.
De standaard Asus drivers zorgen voor veel problemen en zijn outdated.
Problemen zoals een hoge DPC Latency (wat o.a. zorgt voor piepjes en ploppen), instellingen in het Asus panel die ervoor zorgen dat sample rates en andere dingen niet meer kloppen zorgen ervoor dat de gebruikservaring steeds slechter wordt.

Nu heeft ene 'Dorin Papuc' speciale drivers gemaakt, die hij zelf 'ASUS XONAR Unified Driver' noemt, voor vrijwel alle Asus Xonar kaarten (Asus Xonar Cards: DG,DS, D1 ,D2, DX,D2X, HDAV,HDAV Slim, ST, STX, XENSE – Except U1) die ervoor zorgt dat er veel problemen zijn opgelost.

De Uni Drivers zorgen oa voor:

-Lagere DPC Latency (ongeveer 82ms)
-Sneller opstarten van Windows omdat er 30-35MB minder RAM wordt gebruikt
-Prestatieverbeteringen in sommige spellen en applicaties
-Fixed audio glitches
-Andere Tweaks
-Teveel om op te noemen

De drivers voor alle Windows x86 versies kun je hier gratis downloaden.

Let op: voor x64 Windows versies is er een walkaround nodig die ook beschreven staat op de link hierboven.

Deze post heb ik gemaakt omdat ik andere Asus Xonar gebruikers wil waarschuwen en informeren.

Leesvoer:

The case of DPC latency (Part 1).
Asus forum met heel veel klachten/problemen
Officiele reactie van Asus op de 'Uni drivers'

[Reactie gewijzigd door n0elite op 12 december 2011 19:41]

ik heb films en games in 5.1, maar daar ik die via optisch heb aangesloten, krijgt mijn Marantz versterker daar niets van mee, gewoon stereo.
Bij Dolby Digital 5.1 of 2.1 kan m'n versterker er wel wat mee.

Is dit DE kaart om dat dan op te lossen ?
zodat dolby surround 5.1 eigenlijk bij de versterker als Dolby Digital 5.1 aankomt ?

ik zie dat het wel al een review van een jaar of 2 geleden is, zijn er nu nog betere opvolgers?

thnx

[Reactie gewijzigd door Dinny op 19 april 2010 13:51]

ja met deze kaart krijg je DD-Live, wat inhoud dat je ipv 2.0 nu 5.1 over de optische kabel stuurt ook bij games, er zijn andere kaarten die net zo goed zijn maar als je optisch gebruikt is er geen een die beter is. analoog is een heel ander verhaal maar is in jouw geval nvt.
nice review,
kheb de kaart zelf ook en daarnaast heb ik een vraagje er over

Word de sound processor bij jou ook zo warm???
bij mij is hij af en toe niet aan te raken, zo loei heet is hij....
Geen idee laaste keer dat ik voelde was hij lekker warm, maar als hij heel heet word is imo ook geen probleem zo lang hij maar niet over de 80~90c wordt is het geen probleem
Dit is een copie van mijn review van de XONAR DX daar deze presies het zelvde is als de D1 op de PCIe ipv PCI een aansluiting.
Heb ik hem gekopierd daar hij ook relevant is voor deze kaart.

[Reactie gewijzigd door player-x op 20 november 2008 14:52]

Never mind.

[Reactie gewijzigd door Zomb! op 20 november 2008 16:27]

Die Game pc:D:D:D:D

Verder duidelijke review, en respect voor je Tv en accesoires:9
Verkomt=voorkomt neem ik maar aan. Hoe is dit ding voor muziek?
Heb ik hem gekopieerd daar hij ook relevant is voor deze kaart.

Reacties daarom gaarne in mijn XONAR DX review plaatsen
En de reactie op jouw reactie staat daar ook !

ps. nee het is >verkomt< klik.

[Reactie gewijzigd door player-x op 24 november 2008 09:27]

verkomt uit een Nederduitsch woordenboek, nog met Ganzeveer geschreven. Jij moet wel al op leeftijd zijn!
zeer goede review! Top
Ik wil deze geluidskaart graag kopen maar deze card interface is pci 2.2, ik heb deze aansluitingen op men moederbord, kan dit wel werken of niet?

1 x PCIe 2.0 x16 (single at x16)
1 x PCI Express 2.0 x16 slots (@x4 mode, 2.5GT/s, black slot)
3 x PCI Express 2.0 x1 (2.5GT/s, gray slots)
2 x PCI
Ik zou de Xonar DX nemen als ik jou was.

Daar daar die pressies het zelfde doet maar dan een PCIe x1 verbinding gebruikt, want er is een goede kans dat je volgende mobo geen PCI heeft