Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 26 reacties

De Britse schrijver Richard K. Morgan gaat met uitgever Electronic Arts samenwerken aan drie nieuwe games. De science fiction-auteur, die zegt zelf een groot game-liefhebber te zijn, wil niet kwijt voor welke games hij aan de slag gaat.

Electronic ArtsOp zijn weblog schrijft Morgan dat Electronic Arts hem een jaar geleden heeft benaderd om mee te werken aan het script voor een game, waarna hij bij wederzijdse tevredenheid aan nog twee games zou kunnen meewerken. Inmiddels heeft de auteur aan alledrie de games gewerkt. Hoewel Morgan niet vertelt om welke games het gaat, geeft hij wel aan dat het om drie science fiction-games gaat. In dat genre heeft Electronic Arts onder meer Command & Conquer 4 en Rage in ontwikkeling. Voor de eerste game waaraan Morgan schreef, moest hij zich echter in Berlijn melden. Hoewel dat nauwelijks sluitend bewijs is, heeft EA met onder meer Crytek wel studio's in Duitsland, terwijl Crysis 2 ook een science fiction-spel genoemd zou kunnen worden.

Morgan laat in zijn blog verder weten een liefhebber van games te zijn; de auteur noemt het zijn enige echte verslaving. De schrijver roemt verder de mogelijkheden die games bieden doordat er nog geen vaste normen en standaarden zijn. Volgens Morgan wordt er nu pas begonnen om verhalen in games op een goede manier neer te zetten. Hij omschrijft het schrijven voor games dan ook als 'iets dat dichtbij de definitie van paradijs komt'.

Het is niet de eerste keer dat een uitgever een professionele auteur betrekt bij het schrijven van een verhaal voor een game. Begin dit jaar werd al bekend dat Activision fantasy-schrijver Graham Joyce heeft benaderd om mee te werken aan het verhaal voor Doom 4.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (26)

Het is niet de eerste keer dat een uitgever een professionele auteur betrekt bij het schrijven van een verhaal voor een game. Begin dit jaar werd al bekend dat Activision phantasy-schrijver Graham Joyce heeft benaderd om mee te werken aan het verhaal voor Doom 4.
Al veel en veel eerder als dat, namelijk Raymond E Feist die de verhalen heeft geschreven voor de Krondor games.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door arbraxas op 6 november 2009 14:25]

Maar die games waren, net zoals de Discworld games van Terry Pratchett, een uitbreiding op al bestande verhalen van de betreffende schrijvers. Doom4 zal een op zichzelf staand verhaal zijn.
C&C is ook een straight rip-off van Dune, Westwood heeft zich eerst op de boeken van Herbert beroept en daarna zijn ze (op dezelfde gameplay) C&C eraan gaan hangen.

Nu is het C&C universe (en ook het Red Alert universe) daarna zijn eigen leven gaan leiden, en is het ook nog eens zo dat EA al vaak genoeg Hollywood ingeschakeld heeft voor hun games. Dus ik denk dat hier nog wel wat leuks uit kan komen.
Hoe bedoel je ´is zijn eigen leven gaan leiden´? C&C heeft nooit iets met Dune te maken gehad, behalve dat het spellen in hetzelfde genre in dezelfde engine zijn.
Qua verhaal heeft C&C niets met Dune te maken. Maar qua spel opbouw is C&C echt wel de directe opvolger/kloon van Dune II

Vervang spice door tiberium, en je bent klaar. Oh nee... het is simpeler geworden, aangezien er geen wormen zijn die je harvester opeten. :)

Niets mis mee, aangezien Dune II een ijzersterk concept was.
http://en.wikipedia.org/wiki/Dune_II bedoel je?

C&C is een spinoff van dat genre.. het verhaal heeft weinig to niks met Dune te maken..
Ik denk niet dat Doom4 echt helemaal opzichzelf zal staan en toch zal leunen op dingen uit de Doom reeks, net als als dat de krondor / diskworld spellen leunden op het werk van de betreffende schrijvers.
En in het geval van Krondor weet ik zeker dat het plot apart geschreven is door Feist.
Dat die games dat doen is niet zo verwonderlijk, als je die hele boekenserie leest ( Heb ze hier staan :) ) dan heeft ie t constant over hetzelfde voorval namelijk de riftwars. Alleen steeds vanuit een ander perspectief. Dus past die game echt perfect erbij, zelfde verhaal weer een andere invalshoek.
Okay, Advent Rising dan, geschreven door Orson Scott Card (van Ender's Game faam)
Hmmm wel slim sommige mensen hebben gewoon kwaliteiten waar ze het best in zijn zoals je een programmeur laat programmeren en een grafisch ontwerper de game laat aankleden en een auteur idd het verhaal laat verzinnen ben benieuwd :)
het nadeel is alleen dat de meeste schrijvers niet weten wat voor situaties er interessant zijn voor games. dus neit alle ideen komen even goed over, of zijn bruikbaar in een game.
tom clancy snapt het bijvoorbeeld wel. en werkt ook alo jaren samen met UBI.

echter het heleverhaal laten bepalen door de schrijver is geen goed idee.
meestal meot er gewoon een basis gegeven worden.
ok oorlog china en america.
speler gaat naar deze deze deze locaties.
maak er maar een vet verhaal omheen.

ook niet ideaal aangezien de schrijver soms moeilijke sprongen moet maken
maar het gaat al steeds beter met de smaenwerking,
bijna filmniveau (call of duty 4 bijvoorbeeld)

[Reactie gewijzigd door freaq op 6 november 2009 14:36]

Vandaar dat deze beste man ook word ingezet door EA als games verslaafde auteur zijnde. Ik denk dat zo'n persoon prima geschikt kan zijn voor het ontwikkelen van een verhaal voor een game. Ik ben in iedergeval erg benieuwd wat er van gaat komen. :)
Clancy heeft zijn naam verkocht aan UBI. Hij werkt verder niet aan de verhalen die in de games worden gebruikt.
Ja, maar als deze schrijver effectief een game'verslaving' heeft, zal hij wel weten wat er belangrijk is in games... Dus dit kan idd wel een goeie zet zijn van EA. Niet origineel, wel goed.
In de filmpjes van Assassin's Creed 2 zie je af en toe ook een historicus aan het woord. Zo is het historisch ook onderbouwd. Vind het wel goede ontwikkelingen om zo meer verdieping in een game aan te brengen.
ik denk dat dit een serieuze extra inkomen kan zijn voor die schrijver, als hij 5 cent per spel krijg. kan het mooi oplopen, want ik denk dat een boek schrijven, toch intensiever is dan een spel.
Sommige schrijvers werken jaren aan 1 boek terwijl we elk jaar een nieuwe versie van alle succesvolle spellen krijgen. Voor schrijvers lijkt me zo'n spel dus inderdaad een goedbetaald tussendoortje.
Dan zullen het historische boeken zijn waar veel opzoekwerk gebeurd of dergelijke. Een gevestigd auteur schrijft makkelijk een dikke turf per jaar en bij kleinere werken is 2 of 3 boeken uitgeven geen bijzonderheid.
Hangt er maar net vanaf hoe diep de storyline in een spel is...

Voor iets als Doom3 hoef je inderdaad niet veel moeite te doen. Maar als je kijk naar bijvoorbeeld Knight of the Old Republic, dan zit daar zonder de side-quests al meer story in dan de orginele StarWars films. Inclusief de side-quests, zal dat aardig in de buurt van een boek komen.
Ik zou daar toch nog eens over durven nadenken :+
In dat genre heeft Electronic Arts onder meer [...] Rage in ontwikkeling.
EA heeft publishing rechten voor ID Software's Rage, zijn treden niet op als developer.
Ben erg benieuwd, groot fan van Richard Morgan... Denk dat de spetterende harde actie sf die hij in sommige van zijn boeken bezigt zich echt wel goed leent voor games.

Misschien iets System Shock achtigs? :9~
dat worden 3 games die ik bij voorbaat niet koop, alles met een EA logo dr op ren ik hard van weg! ( net zoals c&c4 ).
Dus alles wat EA maakt is slecht? Kortzichtig ben jij zeg. Ik koop ook niet alles van EA, maar ik heb wel een hoop titels in huis die geweldig zijn: C&C(SAGA) Sims (alle) NFS(serie) en Crysis. Okay, EA-Sports kan me gestolen worden.. heb ik niks mee.
NFS en C&C zijn ook al niet meer wat het waren. Die series zijn ongeveer 8 jaar geleden doodgegaan en leven nu slechts als een zielige zombies voort, om enkel uitgemolken te worden voor de bankrekening van EA.

Crysis is trouwens helemaal niet ontwikkeld door EA. Alle spelen die rechtstreeks van hen komen, zijn wel slecht.

[Reactie gewijzigd door tehsojiro op 6 november 2009 15:56]

Nee, niet genoeg publiek onder de massa voor EA om uit te brengen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True