Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 20 reacties

Het Amerikaanse Petroglyph gaat een online game maken die gratis te downloaden en te spelen is. Via een systeem van micro-transacties wil de ontwikkelaar geld aan het spel verdienen.

Logo PetroglyphPetroglyph heeft het spel al enige tijd in ontwikkeling. Het wordt gepubliceerd door True Games en het gaat om het eerste project van de nieuwe uitgever, die is opgericht door mensen die een achtergrond hebben in het uitgeven van mmo's.

Wat voor spel Petroglyph aan het maken is, is niet bekend. Een half jaar geleden bleek uit een advertentie dat de ontwikkelaar zocht naar personeel met ervaring in het maken van mmo's. Petroglyph heeft zelf echter alleen ervaring met het maken van rts-games.

Betalen via micro-transacties is een systeem dat vooral bekend is van mmo's maar het kan echter ook toegepast worden in andere online games. Zo zal Electronic Arts met micro-transacties gaan werken in de gratis online shooter Battlefield: Heroes. Het zou dus kunnen dat Petroglyph geen mmo maakt, maar een online rts. Daarmee zou de studio inhaken op een trend, want naast Electronic Arts werkt ook ontwikkelaar id Software aan een gratis online game. Deze titel, Quake Live, is een gratis versie van kaskraker Quake III: Arena. Bij Quake Live moeten de inkomsten komen uit de advertenties die in het spel te zien zullen zijn. EA werkt bij Battlefield: Heroes met zowel advertenties als micro-transacties. Of Petroglyph advertenties in het spel wil plaatsen, is niet bekend.

Petroglyph is opgericht door medewerkers die niet wilden verhuizen toen Electronic Arts de studio Westwood verplaatste van Las Vegas naar het hoofdkantoor in Los Angeles. Westwood was ooit verantwoordelijk voor klassiekers als Command & Conquer en Dune II, Petroglyph maakte games als Star Wars: Empire at War en Universe at War: Earth Assault.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (20)

Als ik dit zo hoor dan denk ik aan Command and Conquer; Sole Survivor. Het minst bekende deel uit de C&C serie, omdat het gemaakt was toen de tijd er nog niet rijp voor was. Het was online multiplayer only in de tijd dat iedereen nog met een 33K6 of 56K6 modemje inbelde. Daardoor waren er vrij weinig spelers die het speelden en werd het geen groot succes.
Het idee erachter was wel grappig. 'Je kon upgrades vinden in de game en op die manier een klein legertje opbouwen (of iets in die richting).

Nu iedereen flatfee breedband heeft is het zo dat dit soort concepten toch aardig van de grond komen, de meeste games van tegenwoordig leunen juist heel erg op d eonline mogelijkheden. Denk aan CoD4, de singleplayer speel je in een dag of 2 uit. De multiplayer ben je echt veel langer zoet mee, al is het maar vanwege de challenges die erin zitten.
Daarnaast zijn er natuurlijk zat games die alleen online te spelen zijn (WoW als meest bekende natuurlijk).

Het leuke is nu dat veel van dit soort games gratis te spelen zijn, en extra's te kopen zijn. Al hoop ik niet dat het een totaal scheef beeld veroorzaakt. Zo had je bijv Warrock. Leuke FPS game, toen deze nog open beta was, waarin iedereen gelijk was. De laatste keer dat ik speelde was het zo dat je moest betalen voor extra wapens. Niet erg natuurlijk (geld moet ergens vandaan komen) maar de verhouding was dermate scheef dat iemand die totale n00b was maar wel betaalde het met zo'n beetje ieder gekocht wapen kon winnen van iemand die flink skilled was, maar niet betaald had. Op deze manier jaag je mensen eerder weg.

Ik hoop dat ze dat met deze RTS niet doen, extra mogelijkheden zijn leuk, maar maak het zo dat de mensen die er niet voor betalen nog wel enigszins leuk kunnen spelen, anders ben je ze kwijt en daarmee ook een potentiele koper van je game.

[Reactie gewijzigd door TERW_DAN op 17 april 2008 10:39]

Ik hou niet van het hele micro-transacties-systeem. Ik weet dat dit subjectief is, maar ik ben er geen voorstander van.

Ik wil dingen verdienen in een spel door m'n best te doen, door iets te bereiken, door een bepaalde boss te verslaan, desnoods door te grinden, maar hoe dan ook door moeite te doen voor iets.

En niet door m'n creditcard te trekken.

Zo hou je het speelveld ook eerlijk... Iedereen gelijke kansen, iedereen kan hetzelfde bereiken, en het hangt niet af van hoeveel geld je in een game wilt steken. Als je daaraan begint, is het einde zoek...
Je hebt gelijk met je opmerking, maar je vergeet een aantal mogelijkheden welke deze nadelen NIET hebben. Zoals je al aangaf is het creŽren van meer mogelijkheden voor de betalende speler vaak een onevenwicht in het spel en verstoort het de balans. Echter zijn bepaalde mogelijkheden balans neutraal:
-meer maps
-minder reclame
-onderhouden van een profiel
-zoeken naar buddys op andere servers
-...
Zo hou je het speelveld ook eerlijk... Iedereen gelijke kansen, iedereen kan hetzelfde bereiken, en het hangt niet af van hoeveel geld je in een game wilt steken. Als je daaraan begint, is het einde zoek...
Dat ben ik met je eens, in zoverre dat iemand die niet betaalt wel de mogelijkheid heeft om het spel normaal te kunnen spelen. En niet dat iemand die niet betaalt nooit zou kunnen winnen.

Betalen voor extra maps, andersoortige wapens, outfits, voertuigen etc is niet eens zo heel slecht vind ik, maar het moet niet buiten proporties vallen.
Ach je ziet het steeds vaker.
Games die gratis worden en dan dat er via andere wegen geld aan verdient kan worden.

Opzich heb ik er geen problemen mee, het is tenminste velen malen beter dan dat je naar de winkel gaat, het spel koopt, 50/60 euro ervoor neertelt en het spel dan enorm bagger en buggy is.

Nu krijg je het spel gratis, de ontwikkelaar krijgt toch geld ervoor en als je het niet goed vind deinstalleer je het gewoon.

Dit mogen ze voor mij part bij meerdere games gebruiken als het een succes is.


Maar ik ben vooral benieuwd hoe deze game eruit gaat zien en hoe het speelt. Als je ziet aan welke games ze gewerkt hebben dan kun je wel wat verwachten :).
Jammer genoeg zijn sommige van deze spellen (ik noem Rappelz, flyff) vrij ondermaats qua afwerking. Ik kan me goed herrinneren dat ik in de eerder genoemden dialog boxes zag waar de tekst niet in paste, en meer van dat soort ongein.

Overgens waren die spellen wel redelijk leuk om te spelen (maar ik ben niet zo'n grind fanaat, dus ben niet echt heel ver gekomen).

Als dat zo door gaat, vind ik het best, zo lang ze dit soort dingen maar niet voor singleplayer doen of ook de optie geven gewoon het gehele spel te kopen.
beter nog, de maker zal geen tot weinig inkomensverlies draaien door illigaal gedownloade games :)
Een gratis game kan zeker de moeite zijn als er genoeg werk van gemaakt is.

Wolfenstein ET heeft mij jaren zoet gehouden, dankzij mods en veel extra maps.
Nu hebben ze QW:ET uitgebracht en dit ben ik direct gaan kopen zonder reviews ed. te lezen gewoon omdat ik zeker was dat het een parel van een game zou zijn in de lijn van W:ET.

Van mij mag er wel wat product placement inzitten, zolang het maar niet 80% van het beeld bestrijkt.
Wauw, dit klinkt voor mij toch echt fantastisch, Ex-Westwood mensen die aan een online RTS bezig zijn, het bedrijf dat ons C&C bracht (waar ik al erg lang een groot fan van ben), ik ben ontzettend benieuwd! :)
En Dune II ! Eigenlijk de godfather van alle RTS games. Fantastische boeken, matige film, maar Dune II (op de Amiga) heb ik met zeer veel plezier gespeeld.
Indien deze online RTS half zo baanbrekend is als Dune II / C&C, dan ben ik al verkocht!
Dit soort concepten werken heel goed en verwacht ik veel vaker te zien in de toekomst. Ik bv. speel Rappelz gratis MMO. je moet niets betalen. Maar als je juist dit ene outfit wilt kan je het kopen, maar voor de rest is alles wat je nodig hebt gratis ingame beschikbaar.

En vele kleine transacties maken soms een veel grotere som geld.
Ik hoop dat Frank Klepacki weer de muziek gaat doen. Sinds Command & Conquer doet hij dit al. Zijn laatste werk voor Universe at War: Earth Assault is helemaal top. De OST daarvan is hier gratis te downloaden.

Kan niet wachten tot Petroglyph er mee klaar is.
Petroglyph heeft zelf echter alleen ervaring met het maken van rts-games.
En Earth & Beyond dan? Veel van de Westwood mannen bij Petroglyph hebben gewerkt aan EnB (zie ook hun website).
Laten we hopen dat deze dan wat beter wordt dan het barslechte Universe at War! Ze waren beter mee verhuisd...
Volgens mij is Battlefield Heroes microbetaling er inmiddels uitgesloopt hoor.
Nee, alleen het betalen voor wapens is veranderd.
Je kunt nog steeds de wapens kopen maar je kunt ze ook gewoon vrijspelen.
Verder kun je ook nog altijd dingen voor je character kopen vziw :)
Volgens mij zijn jullie met die wapens in de war met Battlefield: Bad Company

Zie ook:
nieuws: EA maakt extra wapens Battlefield: Bad Company toch gratis
laten we eerst wachten tot het spel uit is voor we over hacks ervoor gaan praten...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True