Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 33 reacties

Het nieuwe Nederlandse bedrijfje Newzoo wil begin volgend jaar van start gaan met een handelsplaats voor gameadvertenties, waaronder het verhandelen van in-game advertenties.

Newzoo is opgericht door Peter Warman, die eerder commercieel verantwoordelijk was voor het MSN-spel Ecky. 'Adverteren in digitale spellen is een belofte die maar ten dele wordt waargemaakt', aldus Warman. Zijn nieuwe project moet hier verandering in brengen door een brug te slaan tussen uitgevers en adverteerders.

In-game advertentie voor de Dutch Power Cows De handelsplaats moet begin 2008 van start gaan en zal dan een doorzoekbare index met honderd bedrijven bevatten die op een of andere manier reclameruimte in spellen aanbieden. 'Het aanbod aan reclameruimte in spellen wordt op een Funda-achtige manier doorzoekbaar gemaakt', aldus Warman tegen Emerce. Speluitgevers kunnen vanaf januari hun beschikbare advertentieposities doorgeven. De dienst zal voor adverteerders gratis zijn. Uitgevers moeten wel gaan betalen.

Newzoo heeft de game- en advertentiemarkt ingedeeld in zeven verschillende platformen, variŽrend van consolegames tot online spelletjes, en negen verschillende advertentietypen, zoals traditionele banners en in-game reclame.

Volgens Warman zien adverteerders hun doelgroep verschuiven van televisie naar computergames. Hij schat dat er nu in de Nederlandse game advertising-markt rond de 25 en 50 miljoen euro rondgaat. Warman verwacht dat dit de komende jaren zal groeien met een factor drie of vier.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (33)

Ik ben niet perse tegen gamevertisements mits de adverteerders niet zich gaan bemoeien met de game play en content. En dat game studio's zich niet laten verleiden door het geld en deze bemoeienis dan ook niet accepteren. Games die in een real life setting afspelen zouden zeer makkelijk gamevertisements kunnen plaatsen zonder dat we dat als erg storend zullen ervaren gezien we in het dagelijks leven ook veel reklame zien. Liefst zie ik gamevertisements in de vorm van de SUX 6000 scene in Robocop. ;)
"Speluitgevers kunnen vanaf januari hun beschikbare advertentieposities doorgeven. De dienst zal voor adverteerders gratis zijn. Uitgevers moeten wel gaan betalen."

lees ik het nu verkeerd? moet de producent betalen om reklame in je spel te krijgen?
Producenten/uitgevers betalen aan Newzoo, adverteerders betalen aan de producenten/uitgevers. Newzoo verdient dus geld door het koppelen van de adverteerders aan de gamepartijen, die op hun beurt weer geld verdienen aan de adverteerders.
Ik zeg, gratis spellen met reclame of betalen voor je game...
Leuk en aardig, maar straks ga je weer klagen dat een spel ineens 20 euri duurder is omdat er geen reclame in zit. De ontwikkelingskosten van een spel verhoogt bij elke generatie weer, doordat de markt telkens maar meer wil: grotere spellen, betere graphics, etcetera. Het ontwikkelen van een spel voor de zwaardere next-gen consoles (360, ps3) duurt nu al 2 tot 3 jaar, en dit wordt alleen nog maar duurder. Deze kosten moeten natuurlijk ergens op verhaald worden: of direct op de gebruiker, door de prijs te verhogen, of indirect, door middel van advertenties.

Daarnaast kunnen ze ook nog wat verdienen (of in ieder geval de adverteerders) aan de illegale downloads van spellen en dergelijke.
De ontwikkelingskosten van een spel verhoogt bij elke generatie weer, doordat de markt telkens maar meer wil: grotere spellen, betere graphics, etcetera.
Wil de markt dat of doen de ontwikkelaars dat om de rest af te troeven of hardware sales omhoog te houden?
Dat de ontwikkelingskosten stijgen is een aardige kreet waarmee uitgevers graag uitpakken maar die geen universele waarheid bevat. De ontwikkel budgetten van spelen gaat omhoog maar de kosten om een gelijkaardige game te maken dalen. Snellere computers en betere tools zorgen ervoor dat de inspanningen een grotere slagkracht krijgen en dus meer resultaat opleveren. De spelen kunnen dus goedkoper worden!

Waarom wordt er dan meer geld tegen een game gesmeten dan vroeger? Heel simpel weg, omdat het gerechtvaardigd is door de meeropbrengst. Het is hetzelfde verhaal als bij filmproducties: blockbusters met mega budgetten verkopen veel beter (brengen meer winst in het laatje). Men zal dus enkel meer geld in ontwikkeling steken zolang men meer verkoop hierdoor realiseert.

Het ontwikkelbudget wordt dus bepaald door het aantal mensen dat de game zal willen kopen x de prijs van een game. En niet omgekeerd.
De verschuivingen vinden juist mede door reclame plaats. Nu willen ze dus het laatste ongerepte stukje ook kapot maken daardoor. Voor geld doet men dus alles, niet iets wat nieuw is maar het kotsgehalte word als maar groter.

TV kijken is al allang niet meer leuk omdat er minmaal een half uur reclame zit in een uur film en website's anno 2007 krijgen er ook steeds meer een handje van. Google als zoekmachine, leuk en makkelijk maar ik word een beetje onpasselijk van alle Google ads.

Jammer, er blijft straks weinig over. Nog even en dan is muziek aan de beurt, leuke wereld is het geworden zo...
Ik heb eens ooit een nummer van chimaira gedownload waarin midden in het nummer reclame werd gemaakt voor hun nieuwe album.. :')
Sommige artisten zetten reclame nummers online. Sommigen doen dit door maar 30 seconden beschikbaar te stellen. Anderen zetten er om de minuut zo'n reclametje in. En nog anderen zetten er reclametje in voor de site waar je het liedje gedowload hebt.

[Reactie gewijzigd door Zamalan op 12 november 2007 11:11]

maar ik word een beetje onpasselijk van alle Google ads.
De tekst ads? Mij vallen ze niet eens meer op.
Precies, een soort built-in adblocker. En dan niet in m'n browser, maar in m'n hoofd :P op T.net zie ik ze sowieso niet omdat ik ze uit heb gezet in m'n prefs, maar op sites waar ik ze wel tegenkom weet ik ze volledig te negeren. Als je me een minuut later vraagt wat er op die pagina stond kan ik je vertellen wat er stond aan content, maar welke reclames er stonden zou ik totaal niet weten.

Ik denk dat mensen op deze manier immuum gemaakt worden voor reclames, althans, ik wel waarmee reclames een averechts effect hebben.
Gelukkig is de meerderheid van de mensen op internet nog niet immuum, anders zou de internet advertentie zeepbel al gesprongen zijn.
Waarom zouden advertenties op het internet een zeepbel zijn? Volgens mij is het juist een zeer effectieve vorm van reclame, met 1 klik op de add zit je op de website van de aanbieder.

Op TV moet je het product eerst nog onthouden, en dan kan je later kijken of je het wilt hebben.
Ik ben het helemaal met je eens, maar vanuit een praktisch oogpunt:

TV, ik kijk wel de programma's maar (zo goed als) niet de reclame, dus zou je kunnen zeggen dat ik gratis de programma's bekijk....

Games, hier gaat hetzelfde gebeuren hoop ik. Aangezien ik enkel op de pc games speel is dit natuurlijk vrij makkelijk te cracken/blocken. Dus mochten de games goedkoper worden omdat het gros van de mensen wel de reclames zien, heb ik er enkel voordeel van ;-)

Maargoed, liever in z'n geheel geen reclames, op alle media, en daar heb ik best een paar euro extra voor over....
Wat ik me wel afvraag is hoe zit het dan met de kostprijs van een game, je betaalt al voor het spel, en dan krijg je alsnog reclame voor je neus? Dus dan betaal je om reclame te kunnen zien, de omgekeerde wereld...

Als het past in de setting (bijv. bij een F1 game op de boarding, en bij voetbalspelletjes e.d.) dan vind ik het best.. maar het moet niet te overheersend gaan worden.
Door de reclame betaal je wat minder voor je spel - in een ideale wereld natuurlijk :).
Gratis games met reclame....

Ik vraag me dan af hoe de reclames dan afgebeeld gaan worden. Bij het opstarten van je game een commercial? Of een billboard met Coca Cola erop?

Bij het eerstgenoemde dan leg ik wel geld neer voor een game, en als ik dat al gedaan had, dan is de lol er wel vanaf voor mij.

Maar zoals in het plaatje weer wordt gegeven: Een billboard met reclame aan een muur, dat maakt games juist realistischer in sommige settings :) En de prijs van de game gaat omlaag, wat wil je nog meer.

[Reactie gewijzigd door Dani86 op 12 november 2007 11:54]

25 to 50 miljoen euro in de nederlandse game-advertising markt ? Worden er uberhaupt zoveel games ontwikkeld in nederland ?
enne ingame advertisement is voor gewone spelers pas interessant als het ook voordelen met zich meeneemt, bijvoorbeeld een lagere aanschafprijs van de software zelf...
op tv heb je ook reclamne, maar dat levert ook een voordeel enwel dat met dat geld tv-series en films worden ingekocht...

ik ben bang dat het namelijk de bedoeling is om alleen extra geld eruit te krijgen en dat voro de consument geen enkele voordeel aan zal hangen... naar alle waarschijnlijkheid zal daar legaal ook niets aan gebeuren, dat zal wel weer mogen, en ook al is hetniet het geval de rechters zijn toch al te druk bezig met het vaststellen van de boetes die p2p gebruikers moeten betalen :(
Zo wordt het iets minder erg om een game te kopieren, er wordt op die manier namelijk wel meer reclame gemaakt, heeft het spel een groter bereik, dus levert het meer op voor de adverteerder!! :+ 8)7
ik vraag me af hoe ze reclame zullen toepassen in games waarvan de setting het totaal niet toelaat (bijvoorbeeld god of war, final fantasy, etc)
voor de game start,tussen filmpjes door etc. of natuurlijk niet :9
Ach, als het zo subtiel is zoals in Hellgate:London (wat me pas opviel nadat iemand het vertelde), dan maakt het mij niet zoveel uit. Als het maar in de setting van de game past.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Als er in een spel met een modernere setting een Coca-Cola reclamebord staat is het niet zo heel ergelijk omdat het bij de setting past.
Maar als je dan in een spel als Assassin's Creed of een ander spel met middeleeuwse
setting zo'n bord zou neerzetten...
Sterker nog, ik denk dat de spelervaring nog wordt versterkt omdat het realistischer lijkt.
Dan neigt het naar subliminal messages. Die kunnen vrij subtiel zijn, maar omdat je onderbewustzijn ze oppiekt hebben ze toch effect. Stel je ziet een reclame voor cola in de game voorbij komen op zo'n manier dat die er niet uitspringt, maar op gaat in de game dan zul je het wel herkennen als je volgende keer in de supermarkt loopt. En op die manier is het toch effectieve reclame.
Ik herken cola ook wel zonder reclame :+
Herkennen misschien wel, maar door dit soort reclames kun je wel getriggerd worden als je het in de winkel ziet staan. Het idee is namelijk dat als je aan het gamen bent je doorgaans dat als plezierig ervaart. Door dan subtiele reclames toe te voegen kun je dat gevoel weer getriggerd krijgen als je het product ziet. En door het geadverteerde product te associeren met een fijn gevoel zul je sneller geneigd zijn het te kopen.
@ Olav

Heb je Hellgate: London wel gespeelt?

@Twer_dan

Ik ben nog steeds een Ati fanaat ondanks alle Nvidia reclame ;)

[Reactie gewijzigd door gnimmeL_kraD op 12 november 2007 13:37]

Ja idd, op een bord met nvidea kan je wel Suck zetten want zo schrijf je dat niet 8)7
Het is nog steeds moeilijk voor bepaalde mensen om een bedrijfsnaam goed te spellen: nVidia

Maar dan ff on topic: Een goed voorbeeld van reclame in een game is met Battlefield 2.
Je hebt daar sinds kort een nieuwe map (Highway Tampa) en daarin wordt de Core 2 Extreme van Intel op grote reclame borden hier en daar in het level gepromoot.
Met teksten als bijvoorbeeld: 'More frag No lag'.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True