Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 27 reacties

Intel heeft op de GDC-gamebeurs in San Francisco officieel het Skulltrail-moederbord geďntroduceerd. Het moederbord met twee chipvoetjes is in beperkte oplage verkrijgbaar.

Het Skulltrail-moederbord met de typeaanduiding D5400XS bevat twee LGA771-sockets waarin de nieuwe Intel QX9775-quadcoreprocessors passen, maar ook 45nm en 65nm Xeon-serverchips. Daarnaast ondersteunt het bord een systeembus van 1600MHz . Dat we te maken hebben met een afgeleide van een servermoederbord is onder meer te zien aan de vier fbdimm-sockets die ervoor zorgen dat maximaal 8GB-geheugen in het moederbord gestoken kan worden. De pcie-sloten zijn overigens nog van het type 1.1.

De keuze voor de Game Developers Conference als lanceerlocatie voor de introductie van het Skulltrail-moederbord is wat vreemd omdat uit testen is gebleken dat games nog maar weinig profiteren van de in totaal acht processorkernen. Ook de videodrivers van Nvidia en ATI zijn nog niet klaar voor meer dan twee videokaarten in sli of crossfire. Tevens zijn Core 2 Extreme QX9775-processors behoorlijk duur. Voor het moederbord, 2GB-geheugen en twee QX9775-processoren is de high-end gamer al zo'n 2000 dollar kwijt. Het Skulltrail-moederbord is wel interessant voor het bewerken van bijvoorbeeld video of 3d-modelling en -rendering.

Intel Skulltrail

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (27)

"..De keuze voor de Game Developers Conference als lanceerlocatie voor de introductie van het Skulltrail-moederbord is wat vreemd.."

"..Het Skulltrail-moederbord is wel interessant voor het bewerken van bijvoorbeeld video of 3d-modelling en -rendering.."

Laten game ontwikkelaars nu veelvuldig daar gebruik maken. En laat de GDC nu net een Conferentie zijn voor Game Developers :>
ja... maar dan heet het een work station... en dat bestond al en is precies het zelfde als dit maar dan zonder fancy gamer-hardware-naam.
het is ook niet voor niets een game Developers conference... (oftewel het systeem is uitermate geschikt als een workstation voor game developers)
Die prijs lijkt hoog, maar dual Xeon bordjes zijn sowieso allemaal aan de prijs (nu is dit natuurlijk wel een van de duurdere).

Voor het goedkoopste plankje ben je al 227 euro kwijt: http://tweakers.net/price...Field=prijs&orderSort=asc en deze intel is dan nog eens wat uitgebreider (en intel bordjes zijn in dit segment vaak duurder dan Asus bordjes). Dus ook al kijk je naar een alternatief, met 2 van die flinke cpu's ben je ook zonder skulltrail een flinke bak met geld kwijt. Ik denk dat het voornamelijk is dat intel een beetje een high-end parade paardje wil hebben, om naamsbekendheid te houden in dit segment (wellicht omdat ze verder willen gaan met de videokaarten, als concurrent van Ati en Nvidia).

Al met al lijkt het me een prachtig bord, waarvan ik hoop er ooit nog een exemplaar tegen m'n muur te kunnen hangen :+
Dus als ik de intel site zo lees kan er alleen 2 QX9775 in.... raar dat er geen support is voor de wat langzamere (en betaalbare) modellen ??

Aan de andere kant is dit bod zelf vast ook erg duur, dus dan kunnen 2 dure processors er ook wel vanaf.

[Reactie gewijzigd door mjl op 20 februari 2008 17:02]

Het is een Socket 771 moederbord, geen socket 775 zoals de normale Core 2 Duo processoren zijn.
inderdaad, en de processor die ze aangeven in dit artikel is een 775 processor. en raar eens? het zijn Xeon processoren.

Ik zie voor spellen absoluut geen voordeel in dit moederbord, en als systeembeheerder zie ik ook al geen nut in dit bord. voor servers is de processor goed, maar dan heb je niets aan SLI, en 8GB vind ik ook niet al te veel voor zo'n nieuw bord. voor games ga ik toch voor een Nforce moederbord, en dan wel eentje die zo openstaat dat je alles aan kan passen in het moederbord, zodat je deze goed kan overclocken.

enige doelgroep die ik nog zie zijn mensen in de grafische industrie, maar die zullen eerder met Mac werken dan met deze producten (zo is mijn ervaring in ieder geval).
De processor die ze aangeven in dit artikel is een Intel Core 2 Extreme QX9775, een socket 771 processor volgens de Intel site. JIj bent waarschijnlijk verwart met de Intel Core 2 Extreme QX9770, dat is wel een socket 775 processor.
het is logisch dat er geen support is voor goedkopere CPU, deze moederbord is niet voor de normale gebruiker zie prijzen:

http://www.hardware.info/...iewproduct/Intel_D5400XS/

update: hij is ook al getest door hardware info, ik weet niet of deze moederbord in de T.net pricewatch staat.

[Reactie gewijzigd door onzam op 20 februari 2008 18:46]

8GB is eigenlijk niet zo enorm voor zo'n bordje. Nuja, niet dat ik geinteresseerd ben in zo'n overpriced beestje ;-)
daar heb je gelijk in.

Als je de huidige "standaard" dual s771 socket moederborden bekijkt, dan kan daar normaal direct 32gig ram in, en zit je toch met 8 (tot zelfs 16 voor vb de tyan 5400PW).

zéker bij mensen die dergelijke highend hardware kopen ga je er hebben die meer dan 8 gigabyte ram willen gebruiken, of anders de mogelijkheid open laten om er later nog wat latjes bij te prikken.

Een beetje een gemiste kans vind ik persoonlijk.
Het is natuurlijk wel zo dat het Skulltrail gepositioneerd wordt als high-end gaming hardware. Zowel de games als de operating systems die gebruikt worden hebben voorlopig niet al te veel baat bij hoeveelheden geheugen boven de 4 GB (en zelfs dat pusht het al momenteel, maar ruimte voor de toekomst is altijd goed).

Als workstation is het leuker, zit nu zelf met 4GB ram waarvan meestal rond de 3GB in gebruik (ben een software ontwikkelaar die erg graag al zijn tools open heeft staan en voor mijn werk bezig ben met enterprise webapps waarbij sommige caching zelf wordt opgelost op de webservers waardoor geheugen een grotere rol speelt) en zit er over te denken om naar 8GB te gaan gezien de huidige geheugen prijzen.

Kortom: voor workstations is de 8GB cap niet zo handig, voor de doel markt (gamers) is het de komende jaren meer dan toerijkend. Gezien de doelgroep doet die toch elke paar manden upgrades, dus het mobo zal toch minder dan een jaar mee gaan bij die doelgroep.
Laatst zagen we dan ook een bordje met 6 slots die 4GB modules aan kan en zo 24GB ram ondersteund. was van Asus geloof ik.

Daarnaast zijn dit soort dingen vooral leuk voor SQL 2005 Servers bij, die knallen gewoon alle 8 cores dicht als het moet. Met desktop taken is dat toch net wat moeilijker.
2000 dollar exclusief de 2x of 4x 600 euro voor de GeForce 8800 Ultra.
Ik volg de reviews al een tijdje en het bord is echt zijn naam niet waard. Niet zo'n overclocker, fbdimm, pci-express 1.1, socket 771.
Enige voordeel is dat het eens een intel chipset is waar je SLI kan insteken.
PCIe 1.1 voldoet nog voor de meeste kaarten en S771 is ook nog een socket waar prima CPU's voor te krijgen zijn (bij de keuze van een platform weet je dat er een beperking is aan cpu's die je kunt gebruiken, maar zodra er prima s771 alternatieven zijn op s775 cpus, zie ik hier geen probleem in).
Sorry hoor maar ik ben volledig oneens. Als je het totaalplaatje bekijkt is dit alles behalve een bord voor het overklokken of gamen. Mag je mij eens zeggen wat buiten de extra SLI chip dit bord nog met gamen of overklokken te maken heeft.
Waar zie je mij zeggen dat ik dit een gamebak vind? Ik vind het juist voor workstation achtige zaken een geschikt apparaat. Genoeg PCIe sloten om dus een leuke RAIDcontroller oid in te duwen e.d.

Maar dit doet totaal niets af aan wat voor een socket gebruikt wordt. Of ik nu een s771 of s775 in m'n bak hebt hangen, dat maakt niet zo bijzonder veel uit voor de snelheid van de cpu die erop zit.
Het maakt wel uit voor de verkrijgbaarheid en de prijs. Socket 771 leeft niet echt op consumenten niveau...
Dit wordt zo'n boardje dat een ontwikkelplatform wordt. Het zal altijd draaien omdat veel Intel ontwikkelaars zo'n machine thuis hebben staan en juist daarop ontwikkelen. Zo'n moederboard verdient zich altijd terug omdat je er nooit problemen mee hebt.
Dit wordt zo'n boardje dat een ontwikkelplatform wordt. Het zal altijd draaien omdat veel Intel ontwikkelaars zo'n machine thuis hebben staan en juist daarop ontwikkelen. Zo'n moederboard verdient zich altijd terug omdat je er nooit problemen mee hebt.
Ik denk niet dat veel mensen deze moederboard thuis zullen hebben.
Daarvoor is het veel te duur voor.
En nooit problemen mee? Ik denk net zoals iedere andere moederbord.
Hmz, lijkt me toch veel op AMD's 4x4, quadfather/feather/whatever systeem. En zo'n succes werd dat niet...
er zit dus ook weldegelijk een geldige reden achter waarom ze beperkt in oplage zijn :)

Meer dan marketing en prestige is het niet... oplage wordt geloof ik zo'n 2000...
Duur is relatief....

15 jaar terug had je voor naar die tijd een topcomputer voor het 10 zo niet 20-voudige. :)

Maar goed...als gamer heb je er dus niet zo heel veel aan.
volgens mij begint men toch echt wat te snel te geloven in verbeteringen hier, een Core2Extreme is al behoorlijk overkill en om je PC op ong. 20 Ghz te gaan laten draaien lijkt me helemaal gekkenwerk, maar goed. het is dan ook niet echt een bordje die de standaard gebruiker zo ff in zn kast duwt.

[Reactie gewijzigd door FlamingForce op 21 februari 2008 10:20]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True