Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 70 reacties

De mmog Age of Conan wordt in de zomer gratis speelbaar. Het spel wordt dan ook voorzien van nieuwe content. Spelontwikkelaar Funcom hoopt mee te liften op het succes van de nieuwe Conan-film, die in de komende herfst verschijnt.

Age of Conan gaat vanaf de zomer het freemium-model hanteren. Het spel wordt gratis speelbaar, maar tegen betaling kunnen spelers aan de slag met extra content, zoals gebieden en voorwerpen. Tegenover Eurogamer zegt executive producer Craig Morrison dat niet-betalende spelers level 80 kunnen bereiken zonder de portemonnee te hoeven trekken. Volgens Morrison zullen spelers die nu betalen voor Age of Conan, er niet op achteruit gaan en premium subscribers worden.

Het spel krijgt van de zomer ook een nieuwe naam en zal door het leven gaan als Age of Conan: Unrated. Deze naam slaat op het feit dat de nieuwe content voor het spel nog barbaarser zal zijn, aldus Funcom. Deze nieuwe content verschijnt in de zomer, zodra het spel overstapt op het freemium-model. In de herfst volgt content die is gebaseerd op de nieuwe Conan the Barbarian-film, die in augustus in de bioscoop is te zien.

Bij release in 2008 ontving Age of Conan: Hyborian Adventures lovende kritieken en verkocht het spel goed. Al snel daarna bleek het succes van korte duur; de hoofdontwikkelaar van het spel vertrok en Funcom zag zich genoodzaakt om servers samen te voegen, om zo de spelerpopulaties op peil te houden. Voor Age of Conan: Unrated zal Funcom alle servers samenvoegen tot een realm, waarop alle spelers terecht kunnen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (70)

WoW = Maandelijkse payment + mensen die via internet items en gold kopen = Micropayment + monthly payment

Micropayment = Alle content GRATIS + items waar voor betaald kan worden

Freemium = Basis content gratis + Extra content waar betaald voor moet worden (waaronder neem ik aan ook betere items)

Conclusie:

Micropayment owned al die shit

Freemium is cool zolang je na een jaar spelen en betaald te hebben voor extra content onder het bedrag blijft wat je anders aan monthly payments kwijt bent

Monthly paymen = fucked up

League of legends is een voorbeeld van een perfecte micropayment game. Ik zal AoC niet spelen, vond de demo ook niet leuk. De game is echt prachtig, mijn vrij nieuwe PC (core i7 920, gtx 460 1GB, 6gb ram) kan 'm niet vol draaien. Vind de wereld alleen veel te limited.

[Reactie gewijzigd door IngamerX op 25 mei 2011 15:40]

Gold kopen is aanwezig voor alle mmo's, en wordt niet gedaan door de uitgever/developer, items zijn vanity items die geen effect hebben op de gameplay.

Bij micropayments (en je "freemium" variant) zal er meestal voordeel kunnen worden behaald uit meer betalen = dood in de pot als je een kwaliteits mmo wilt spelen.
Let op even dat League of Legends niet binnen de categorie valt zoals je ze zelf hebt gedefinieerd. Bij league of legends kun je namelijk niet met geld betere items (en hiermee een voorsprong op andere spelers krijgen). Het goede aan league of legends is juist dat elke speler alle content kan unlocken met influence points en dat het niet mogelijk is met geld je character sterker te maken. Het enige wat je alleen met geld kunt kopen zijn cosmetische skins.
Micropayment = Alle content GRATIS + items waar voor betaald kan worden

Ik gaf niet aan dat je dan sterker zou zijn. Je kan extra items kopen waardoor je bijvoorbeeld sneller een level omhoog gaat, en de dingen die je zelf ook aangeeft. En deze game vind ik dus een voorbeeld van hoe het zou moeten. Zo heb ik ook jarenlang op Lineage 2 private servers gespeeld. Feit was dat sommige van die server beter en leuker waren dan official, door de sterke bot en box protection, hechte community, maar vooral ook door de sterke donatie system waarbij je binnen de community een hogere status verkreeg en ingame leuke accessoires verkreeg o.i.d. (pets etc, maar ook mounts). Alleen items die de gameplay niet be´nvloeden. En dat werkte uitstekend, het is helaas ook het geld geweest wat vele van deze goeie servers de kop heeft gekost... de personen die het mogelijk maakten, maakten vervolgens ook ruzie over de verdeling van de donaties (daar zij uiteraard ook flink verdienden aan de donaties).
Gold kopen is aanwezig voor alle mmo's, en wordt niet gedaan door de uitgever/developer, items zijn vanity items die geen effect hebben op de gameplay.
Ook hier, ik gaf niet aan dat dit door de uitgever wordt gedaan. Dit gebeurd via websites van onafhankelijke personen, maar ook bedrijven die hier in gespecialiseerd zijn. We weten allemaal wel af van die gekke chinezen die bedrijven hebben waar mensen vele uren de characters van klanten levelen en items voor hun farmen.

Kortom: een game als wow wordt wel degelijk door het kopen van items be´nvloed. Mensen kunnen alle mogelijke items, ook rare items gewoon via internet kopen.

Er zijn uiteraard ook negatieve voorbeeld, zoals aangegeven: Battlefield Heroes, maar ik vind dat die dan ook onder freemium moet worden geplaatst. Micro transactie is voor mij het beschikbaar hebben van ALLE content, en kunnen betalen om bijvoorbeeld sneller te levelen etc. Zoals nu eigenlijk al in WoW gebeurd, maar dan zonder monthly payments en dan "legaal" via blizzard items kunnen kopen.

"Donatie" klinkt ook een stuk vriendelijker dan micro "payment".
Dan heb je lord of the rings online nooit gespeeld. Zonder micropayments kun je niet fast travellen en kom je op een gegeven moment geen quests meer tegen. Tevens is je bagspace beperkt. Daarnaast kun je nog zaken als shared bank storage aanschaffen enzovoorts. Verder zijn er nog legio items te vinden in de store met een bijzondere bonus.

Overigens raakt je definitie van micropayments kant noch wal... Een micropayment is letterlijk een erg kleine betaling, een alternatief op de subscription (abonnement). Of dit nu voor gold, items, skins, quests, gametime, enz is maakt niks uit. Dit heeft niks te maken met de keuze van de exploitant om al dan niet gameplay voordelen aan de betaalde content te koppelen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Micropayment

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 28 mei 2011 19:28]

"League of legends is een voorbeeld van een perfecte micropayment game"

Let op even dat League of Legends niet binnen de categorie valt zoals je ze zelf hebt gedefinieerd. Bij league of legends kun je namelijk niet met geld betere items (en hiermee een voorsprong op andere spelers krijgen). Het goede aan league of legends is juist dat elke speler alle content kan unlocken met influence points en dat het niet mogelijk is met geld je character sterker te maken. Het enige wat je alleen met geld kunt kopen zijn cosmetische skins.

Een beter voorbeeld van een game uit jou definitie is battlefield heroes, dit spel is een goed voorbeeld hoe dramatisch slecht het idee van micropayments kan zijn; elke speler die betaald heeft vlammende kogels met damage over time en de gratis speler is dagen aan het spelen voor het meest simpele wapen waardoor het spel unfair wordt. Dit is met name voor pvp spellen een probleem. Ik vind je redenatie dus wat kort door de bocht...

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 25 mei 2011 16:21]

Ik vind dat je goede argumenten hebt, toch geef ik de voorkeur aan de monthly payment.

Ik hou er niet van om tegen de grenzen van een gelimiteerde account aan te lopen, en met micropayments kunnen de kosten hoog oplopen als je in de endgame zit.
Vaak nog hoger dan die 15 euro per maand, en als de publishers eenmaal geld hebben geroken kan je voor elke zwaard en schild betalen.

Voor die 15 euro monthly payment zal ik niet zomaar in het nadeel zijn ten opzichte van andere spelers, dat geeft mij een vertrouwd gevoel dat de kosten beheersbaar zijn.
Dit soort ontwikkelingen zijn alleen maar toe te juichen
F2P is het (nieuwe) mmo businessmodel
Al vind ik freemium een minder goed principe dan de micropayments zoals bijv in WoT O+
Spelers die er geen geld in willen stoppen kunnen zo het spel niet 100% meemaken

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 25 mei 2011 14:22]

Ik vind het walgelijk, Free to play heb je altijd het gevoel dat je iets mist. Je kan wel items kopen maar er is nog altijd content die je niet kan krijgen zonder extra te betalen en dat vind ik gewoon storend in dit soort games.
Het spel zorgt er natuurlijk ook voor dat je dat gevoel houd.

De nieuwe vorm van free to play is nog hinderlijker, waar je een kwartier kan spelen en dan kan je gaan betalen of een dag wachten.
Walgelijk???
Het spel wordt je gratis aangeboden. Tis niet zo dat je het MOET spelen. Daarnaast is het wel of niet betalen voor extra content ook een vrije keus. Vind je het spel echt leuk en wil je er alles uit halen, dan pas moet je betalen.

Dit systeem is toch veel beter dan bv een COD/BFBC2 waar je eerst moet dokken voordat je kan beoordelen dat het iets voor jou is of niet.

Raar hoor, een gratis spel walgelijk noemen..... (*mompelt iets over gegeven paard & bek*)
Mwah, om een spel te proberen kan men natuurlijk ook een Demo uitgeven. Helaas gebeurt dat voor de PC ook steeds minder.

Persoonlijk zou ik het mooi vinden als er een mix blijft van beide modellen (betaald versus micropayments). Voor ieder wat wils op die manier.

Overigens wel opvallend dat de meeste MMO's die gratis speelbaar zijn, eerst betaald zijn en wanneer dat niet loopt pas gratis worden.
Omdat F2P eigenlijk een illusie is.
Free to play heb je altijd het gevoel dat je iets mist. Je kan wel items kopen maar er is nog altijd content die je niet kan krijgen zonder extra te betalen ... Het spel zorgt er natuurlijk ook voor dat je dat gevoel houd.
M.a.w.: Je wordt niet gemotiveerd om dit spel te blijven spelen als je niet betaald, er moet iemand voor die servers & developpers betalen... Spelers die niets betalen blijven echt niet lang hoor. Ofwel vinden ze het spel niets en pakken ze iets anders, ofwel moeten ze betalen als het spel wel leuk vinden. Waarom moeten? Ik denk niet echt dat iemand tijd in een spel gaat blijven steken als alle betalende spelers voor veel minder moeite veel sterker/verder in het spel zitten.

Dus enkel voor het uitproberen is F2P in mijn ogen handig. Maar bij gewone games heb je ook vaak demo's/trails die dan wel veel korter zijn van inhoud, maar wel hetzelfde doel hebben: de speler overtuigen om voor het spel te betalen (free = illusie).

Naar mijn mening zijn gewone games vaak veel beter van qualiteit. Wat mij dan ook meer voldoening geeft met mijn al erg geringe game-tijd. De keren dat ik een gratis rpg game uitprobeerde had ik na een dag of een paar uur al spijt dat ik het had geprobeerd.

Hopelijk wordt dit een uitzondering sinds het toch eerst vrij succesvol was met enkel betalende gebruikers. Maar over het algemeen ben ik echt geen fan van F2P games.

@Flyerken: Kijk, als ik overtuigd word om een gratis spel te spelen en ik kom dan te weten dat als je de volledige game ervaring wil hebben (of je wil op deftige snelheid vooruit gaan) je toch moet betalen... Niets is volledig gratis, vandaar dat ik het een illusie vindt. Je bent de dupe tegenover anderen die wel betalen. Misschien vatte je me wat te letterlijk op? (Of heb je de rest van mijn comment niet gelezen...) Voor het gewoon te spelen is F2P wel Free, maar Fair is iets anders...

[Reactie gewijzigd door Rinzler op 26 mei 2011 19:17]

Free 2 Play is zeker geen illusie. Het is gewoon een ander business model, eentje dat eigenlijk nog niet zo slecht is. Eigenlijk zijn er 2 grote groepen gamers.
1. Mensen die tijd genoeg hebben maar weinig financieele middelen (studenten en werklozen). Deze mensen zullen niets tot weinig betalen en vooral veel tijd erin steken.
2. Mensen die werken en daardoor minder (weinig) tijd hebben maar wel beter financieel voorzien zijn. Deze zullen geld gebruiken om bij te kunnen benen.

Persoonlijk vind ik dit een beter model dan bijvoorbeeld wat wow gebruikt. waarbij je als weinig tijd hebbende speler evenveel betaald als iemand die veel tijd heeft en er gewoon hopeloos in achterloopt.
Ik heb dit spel gespeeld toen het nog subscription based was, en daar is deze game ook op gebouwd, het is dus geen relatief lelijke, simpele game zoals veel F2P MMOs, maar the complete package. Ik vind het heel wat dat FunCom het complete model omgooit na alle investeringen die erin zijn gedaan, maar het aantal spelers is ook wel dramatisch gedaalt in de tijd dat ik het heb meegemaakt.
100% akkoord. Ik speel ook niet graag "gratis" games.
Als je dan het gehele spel wil benutten ben je mee aan het betalen voor al de mensen die niet willen betalen (diegene die een maandje spelen en dan naar de volgende community gaan om daar niks toe te voegen). Als je niet betaalt, kan het niet in leven blijven.
ik ben ook niet zo voor gratis MMO's. Immers zijn er ook betalende klanten die extra krijgen.

Echter kan ik het me wel indenken, maar voor een goede MMO (zie WoW) wordt gewoon betaald.
Tibia is ook een spel dat gratis te spelen is(al ruim sinds 2000), maar je kan dit soort dingen altijd beter zien als een soort van eindeloze trial, waar je dan wel het max level kan halen, maar het spel niet echt kan spelen..
Dit lijkt meer op een gratis demo mode waar je uitendelijk troch moet betalen ookal gaat de demo mode wat verder dan algemeen. Uiteindelijk is de micropayment optie denk ik wat beter.
Het is gewoon het volledige originele spel... hetzelfde model als bij Anarchy Online, je krijgt het originele spel gratis maar als je de uitbreidingen wilt gebruiken ( vaak gericht op end-game ) zul je moeten dokken. Een prima systeem imho.
Dat is toch een beetje tÚ kort door de bocht. Zoals je op het Funcom forum kunt lezen, hebben gratis leden in de toekomst slechts toegang tot 4 van de 12 classes, zijn ze beperkt qua communicatie mogelijkheden (om goldspam tegen te gaan) alsmede nog een aantal beperkingen die in het originele spel niet aanwezig waren.

Hier een vergelijking tussen gratis en premium leden:
http://forums.ageofconan.com/showthread.php?t=233500

En de officiŰle aankondiging op het Funcom forum (inclusief link naar de FAQ):
http://forums.ageofconan.com/showthread.php?t=233502
Het ziet er niet echt goed uit. Maar F2P ben ik wel groot voorstander van.
Zoek eens wat gameplay beelden op en vergelijk die eens met WoW, of LOTRO. Age of Conan is grafisch zo ontzettend veel beter ;)
Blij dat het een mening is want hier ben ik het zeker niet mee eens...

Wow en LOTRO vind ik persoonlijk veel beter er uit zien...
Sorry, maar dat is geen mening, dat is een feit, Age of Conan is later uitgekomen en hierdoor zijn de graphics dus ook beter. Dat de stijl van de graphics jou niet aanspreken betekent niet dat de graphics niet beter zijn dan die van World of Warcraft.
Graphics is altijd nog een combinatie van techniek (engine) en de tekenaar die daarachter zit (design).
Het gebrek aan een moderne engine van WoW wordt imo ruimschoots gecompenseerd door het fantastisch design van de game. Want WoW is ontzettend mooi handcrafted in elkaar gezet. Het gebrek aan grote textures weten ze aardig te compenseren door het maximale uit te halen wat wel beschikbaar is.

Om een voorbeeld te noemen, een professionele fotograaf zal veel mooiere foto's kunnen maken met een 10jaar oude 2MP Canon IXUS dan het mij zou lukken met zijn dure EOS 1Ds MK-IV .

[Reactie gewijzigd door Madshark op 25 mei 2011 15:58]

Om een voorbeeld te noemen, een professionele fotograaf zal veel mooiere foto's kunnen maken met een 10jaar oude 2MP Canon IXUS dan het mij zou lukken met zijn dure EOS 1Ds MK-IV .
Enkel als het een foto is die in een kunstgallerijtje moet gaan verstoffen.
offtopic:
Ook met alle andere foto's.. Ik weet niets van belichting, onderwerp keuze, diafragma enz.enz. Daarvoor heb ik een point&shoot geval.
Als ik zie wat een beetje fotograaf uit een simpele GSM camera kan halen...
Zet z'n 1Ds op auto en je zal technisch toch mooiere foto's maken.

DSLR's zijn niet enkel voor pro of semi-pro en je moet je zeker niet schamen om die dingen op auto te gebruiken.
Het kost wel meer dan een compact en bij aankoop van je lens moet je wel kennis hebben of op de verkoper vertrouwen. Daar zit de begrenzing voor DSLR's en niet dat je te veel instellingen zou moeten kennen.
De graphics zouden beter kunnen zijn moest het geen vreselijke performance zijn. Ik ben een van de eerste die over de achterlopende graphics van WoW zal klagen, maar ik kijk liever naar WoW dan AoC.
Een stotteraar met een gouden stem is ook storend om naar te luisteren.
Kan best zijn maar grafisch is ook niet alles. WoW heeft echt de stijl die bij WoW past. Dan kan het wel grafisch niet echt topnotch zijn het past wel en draait op veel pc's waardoor je een grotere markt aanspreekt. En het valt wel te zien dat altijd gameplay > grafisch. Want als dat niet zo was dan Age of Conan misschien wel de WoW-killer geworden ;)
Ik ben het ook met de anderen eens. Heb Age of Conan gekocht, gespeeld en met teleurstelling weggelegd vanwege de matige gameplay, maar grafisch is het subliem en staat het ver boven de andere MMORPGs indien je pc het toelaat. Ga je met lagere settings spelen dan wordt het al gauw wat minder.
ik denk toch dat als je een P2P spel speelt dat je goedkoper uit bent.

bijvoorbeeld,
Je neemt world of warcraft, waar je voor het account 15 euro betaald om aan te mogen maken. dit is eigenlijk 2 euro sinds je 13 euro betaald voor de eerste maand. je kan dan de gehele content spelen van het hele spel.

Neem dan een willekeurig F2P mmo. daar moet je, als je alle content wilt vrijspelen, deeltje voor deeltje het spel erbij kopen. daarnaast kun je ook nog speciale items uit een zogenaamde Cash shop kopen. de echte pro's die andere newbies inmaken, hebben deze gedoneerde items. en ze hebben er bakken vol met geld aan uit gegeven.

Wat ik dus wil zeggen is dat je bij een F2P game meestal alleen gaat om de mensen die teveel geld hebbem, en bij een P2P door de mensen die genoeg tijd en skill hebben. in dat geval speel ik liever een P2P game. wat is 13 euro in de maand nou. de meeste betalen toch ook een mobiel abbonement van 25 euro in de maand?

Daarnaast vind ik ook dat de kwaliteit en de gameplay / replay waarde van een mmo groter is als het een P2P game is. De loon van de mensen die eraan werken is vrijwel constant, en om dit zo te houden moeten ze regelmatig nieuwe content uitbrengen. dit motiveert de designers om met speicale events te komen die de spelers van een spel beloont.

ten slotte is het zo dat mensen die een P2P game spelen, het echt spelen om het spel te kunnen spelen. dit klinkt wellicht raar, maar je vind op die F2P spellen zo vaak mensen die maar een beetje lopen te klooien. ze verliezen er toch niets mee.

dat is in het kort waarom ik een voorstander ben van P2P games. het is tegenwoordig echt een hype om je spellen "gratis" te kunnen spelen. ik vind dat de makers van de games best betaald mogen worden voor het geweldige werk dat ze hebben gedaan. Maar schijnbaar zijn er maar weinig mensen die daarmee instemmen...
Heb jij uberhaubt actief F2P games gespeeld met premium account? Zolang je in de gedachte bent dat de 'grootbetalers' bergen voorsprong hebben op de rest.. heb je er maar weinig gespeeld.

Gezien je het een 'hype' noemt spellen gratis te kunnen spelen, ben je niet bepaald bekend bij MMO's. F2P MMO's gaan langer mee dan je denkt.
Klopt, alleen zijn er veel verschillende soorten F2P MMO's en blijkbaar hebben jij en snicker twee verschillende F2P MMO's gespeeld. ;)
Met een aantal tientallen erbij, kom je mischien op een meer redelijk aantal wat ik heb gespeeld ;)
en jij trekt te snel conclusies. ik zit al sinds mijn 9e in de mmo scene. ik heb vele gratis mmo's gespeeld waaronder runescape (wat niets aan was zonder een member account), Maplestory (waar je alleen veel geld kon krijgen als je de cash shop gebruikt) en dynasty warriors online (waar je met donated items je wapens moet repareren). het was even leuk, maar ik ben absoluut het langste gebleven bij spellen als lineage 2 en aion. daar ben ik zeker maanden mee bezig geweest, en de andere spellen was ik nogal snel op uitgekeken.

ff een lijstje van wat ik me nog kan herrineren van F2P games die ik gespeeld heb:

Runescape, maplestory, dragonraya, conquer, gunz, rise of the ultimate nation, ragnarok, eudemon, myth wars, dragonica, dynasty warriors, atlantica en nog veel meer.

je kan mij niet wijs maken dat ik er niets vanaf weet.

EDIT:

@SinergyX, nou, kijk maar :P

[Reactie gewijzigd door IIsnickerII op 25 mei 2011 23:32]

Het filmpje lijkt erg op beelden uit WOW... Zoek eigenlijk nog steeds een niet-geweld-spel met deze engine.. en dan meer in de trant van Roller Coaster / iets leuks bouwen enzo
minecraft zonder creeps? Is een multiplayer zonder geweld en met bouwen.
Met een goede graphics engine misschien. Krijg pijn in mijn ogen van de huidige versie.
Gratis klinkt altijd goed. In de praktijk is het wel vaak zo dat als je toch iets wilt bereiken je zal moeten betalen.
Wel een goede actie om het spel gratis te maken. Door alle publiciteit van de film zullen mensen sneller de neiging hebben om het ook online te proberen. En met gratis is de drempel helemaal weg.
Iets wat vele mensen blijven vergeten is dat gratis spelers nuttig zijn voor de makers van het spel. Zelfs als ze nooit overgaan tot subscriptions of micropayments, bevolken ze de server. Een lege server speelt niet leuk. Met een mooi gevulde server daarentegen kan je een goede spelervaring bereiken. En daar betalen anderen dan weer voor.
heb age of conan gespeeld en ook al is het nu gratis ga ik hem uberhaupt nog niet spelen, weinig diepgang en redelijk saai moet ik zeggen.
Je hebt het spel 3 jaar geleden gespeeld. In die tijd is er veel veranderd. Het spel is vele malen beter geworden en het zeker waard om te spelen.

Vooral het PvE gedeelte is veel beter met erg veel extra content. Het PvP gedeelte kan nog een beetje werk gebruiken hier en daar maar is ook zeker niet slecht. Het is constant actie in AoC je kan niet lui achterover zitten want je moet altijd iets doen.

Geen auto attack dat alles voor je kan af maken.
AoC heb ik met de release een maandje of 3 gespeeld. Er zit maar weinig in diepte in het spel, zeker gezien ik toen net uit WoW was gestapt.
Uitrustingen van verschillende kwaliteit zien er veelal hetzelfde uit en de single-player events zijn zo op waardoor je eigenlijk alleen nog met anderen samen verder kunt.

AoC < WoW < Rift :X
veel commentaar op AoC valt in het 'verwende' potje.

Meesten komen van WoW spelers die gewend zijn aan een game die al 6 jaar uit is, waar 6 jaar langer verder aan is getimmerd.

En verwachten van een MMO die net uit is gekomen dezelfde hoeveelheid content, en dezelfde bugvrije wereld.

Heb het zelf 1,5 jaar gespeeld en zeker een leuke tijd gehad.


Hoop niet dat het zoals LOTRO wordt, dat als je al een mount wilt dat je dan al premium subscription moet hebben. Of als je een mail wilt sturen, etc etc.

[Reactie gewijzigd door Zodiax1 op 25 mei 2011 16:24]

Dit is wel het geval. Gratis kan je alleen basic riding skill unlocken met standaard paard. Voor alle andere mounts moet je gaan betalen.
Eigenlijk vond ik het nog best aardig, alleen was het spel niet af: na level 20-30 was er gewoon te weining content.
Logische stap voor een terugvallende game, zeker het laatste jaar was de game zich al aan het klaarmaken voor f2p met microtransacties, recente 'free playtime' actie was dat ingame ook al erg merkbaar.

Wordt het dan weer een succes? Nee. Ondanks de bizar hoeveelheid wijzigingen sinds launch, mist het nog steeds enige vorm van 'aantrekkingskracht'. De unieke concepten uit het spel zijn teruggebracht tot 'bust a move' style spells casten en animaties zijn nog steeds zo slecht als in de beta. Hele combat system is jack of all geworden, je rampt wat in het rond en je doet wat leuke dingen, maar je hebt 90% van de tijd geen flauw idee wat je eigelijk aan het doen bent.

Maar toch zal deze MMO mij bij blijven, de muziek uit Conall's Valley en de eerste binnekomst daar, 1 van de weinige momenten dat je stil starend naar de scherm gekluistert bent, machtig mooi moment.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True