Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 25 reacties

Het hoofd van het ontwikkelteam van Age of Conan stapt op bij ontwikkelaar Funcom. Gaute Godager, tevens mede-oprichter van het bedrijf, is ontevreden over een aantal elementen in de mmo-game en ziet het niet zitten om ze zelf onder handen te nemen.

Age of Conan"Ik heb mijn best gedaan voor dit spel, maar er zijn elementen waar ik niet tevreden over ben. Op basis daarvan heb ik besloten actie te ondernemen en Funcom te verlaten", legt Godager uit. Godager vindt dat het tijd is dat iemand anders het roer over neemt in het ontwikkelteam van de massively multiplayer online role-playing game en gaat, na zestien dienstjaren bij Funcom, aan het werk buiten de gamesindustrie.

Funcom heeft al een opvolger van Godager aangewezen. Craig Morrison zal de taken van de scheidend producent overnemen. Morrison is niet onbekend met de functie; eerder werkte hij in dezelfde rol aan Anarchy Online, een andere mmo-titel van Funcom. Ook was hij al Community Manager bij deze ontwikkelaar. "De functie van producer en hoofdontwikkelaar van Age of Conan zie ik als een enorme uitdaging", aldus Morrison. Hij spreekt ook de overtuiging uit dat hij de verdere ontwikkeling van de game in goede banen kan leiden, zodat het spel "nog beter wordt dan het nu al is".

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (25)

Zoals ik het zie kan een MMO, met de sterke concurentie van WoW, het alleen nog maar overleven als deze met een bombshell inslaat, en deze status blijf behouden.

WoW kon het veroorloven om buggy en incomplete te verschijnen, maar als je tegen dat powerhouse op wilt moet je sterk staan en blijven.

Edit: en daarmee bedoel ik dat, als WoW er niet was geweest, of iig niet zo sterk, AoC waarschijnelijke een veel betere kans had gemaakt.

[Reactie gewijzigd door Isabella op 18 september 2008 10:51]

Het primaire probleem is simpleweg dat wow zowel pvp als pve bied en aoc en warhammer zich op alleen pvp focussen, in aoc was verder het feit dat de beta als final verkocht werd natuurlijk ook niet zo slim.

In het begin was er in wow al meer pve dan in beide andere games, maar tegenwoordig moet je kijken naar waar wow nu is, daarmee moet immers geconcurreerd worden.

Meeste andere MMO's die nieuw op de markt komen blinken uit in eenzijdigheid, dat terwijl wow juist naar de middelmaat/pvp schuift, dus er is heel wat te winnen door juist een uitdagende mmo te maken met zowel pve als pvp, helaas lijkt geen van de nieuwe mmo's die kan op te gaan.
Waarschijnlijk had hij dan geen betere kans gemaakt... waarschijnlijk as het aanbod huidige mmo er totaal niet geweest.

BTW mooie vormgeving bepaald dus niet het succes... ik kan het niet vaak genoeg zeggen!
Misschien kom ik over als een WoW fanboy... excuus daarvoor.

Maar waarom verscheen WoW incompleet? Wat ik uit het bovenstaande artikel begrijp is dat bijvoorbeeld de end game content niet voldoende bleek. WoW had vanaf het begin tot het einde quests en ook al direct raid mogelijkheid. Tuurlijk is er later heel veel content bijgekomen, maar daar betaal je dan ook je maandelijkse bijdrage voor.

Wat was er buggy? Ja een lootbug welke erg vervelend was... maar verder niet onspeelbaar, naar ik mij meen te herinneren. Ja er werden dingen gebalanced en gepatched, maar dat heb ik niet als storend ervaren.

Nu kan het natuurlijk dat ik me gewoon dingen niet meer herinner maar ik zou dan graag ook horen wat dan wel niet is.
Het klopt wel dat mensen nu strenger zijn voor MMO's dan ze waren toen WoW uitkwam. Vergeet niet dat het een jaar duurde voordat BWL werd toegevoegd, daarvoor waren Onyxia en MC de enige end game content, nog langer voor de eerste battleground.
Feit blijft dat WoW vanaf het begin meer dingen meteen goed deed dan AoC.
Ikzelf vond AoC echt een verschrikkelijke ervaring. Als je blote tieten in je game aanbiedt (hier komen de kiddo's) tegelijkertijd met een game mechanic waarbij je iedere andere speler, ongeacht level of lokatie, de nek om kunt draaien, heb je al snel een spelwereld waar "fun" niks meer mee te maken heeft.
Na de duizendste keer Villa kon ik de game niet snel genoeg van m'n PC verwijderen.
De MMO wereld is niet WoW-voor, WoW-na. Vele MMO's blijven makkelijk in leven naast WoW met een redelijk stabiele playerbase. Helemaal als ze niet in dezelfde doelgroep werken als WoW (fantasy).

Daarbij heeft AoC simpelweg zijn eigen ramen in gegooid. Al eerder zou er een ex-werknemer een blog hebben gepost over de gang van zaken bij Funcom, maar zeker gezien de feedback op de forums wil Funcom het maar niet snappen wat spelers nu precies willen.

Zelfs niet-WoW spelers hebben deze game inmiddels veelal links laten liggen, WoW heeft hier helemaal geen impact op.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 18 september 2008 12:43]

Jammer dat Age of Conan al zo goed als overleden is. Er zijn -zoveel- fouten gemaakt met AoC die ze eigenlijk niet hadden kunnen maken.

Binnen 1-2 weken was er al een grote groep level 80 met compleet geen end-content. En tot 2-3 weken geleden was dat nog steeds niet voldoende.

Ik speel nu Warhammer en tot nu toe is die game echt 10x leuker, het ziet er alleen (helaas) minder mooi uit als AoC.
Dat is nou typisch waar alle MMOs in het begin last van hebben. Spelers die zo snel mogelijk door de content heen fietsen om dan als ze de level cap bereikt hebben op de forums te gaan klagen dat er geen content is... Iedereen die al wat langer meedoet in het MMO-wereldje weet dat dit gaat gebeuren.

Mensen die nu hun hoop op WAR hebben gezet: ook daar zal de content niet toereikend zijn. Zeker de high level content niet.

Als casual player ben ik altijd blij dat ik het rustig aan kan doen. Ik neem rustig de tijd om ook daadwerkelijk te luisteren naar wat degene die de quests geeft te zeggen heeft. En het is lastig om mensen te vinden die niet zo snel mogelijk dungeons e.d. af willen hebben.
Sorry, maar zelfs de casuals lopen al weken tegen de level cap aan hoor. En dan had Conan ook nog een hoop content gaps, hele levels en tiers waar je zo goed als niks te doen had en dus moest grinden of de repeatables doen.

Endgame content, de befaamde sieges, waren buggy, werkten nauwelijks tot niet. Open wereld PvP had je wel, maar zonder enige vorm van risk/reward. Itemization bestond, maar was niet meer dan copy/paste van dezelfde stukken met andere stats verspreid over de tiers. Geen economie, geen werkende crafting systemen.... tel maar uit wat er dan nog over blijft. Totaal ongebalanceerde classes en een toch weer niet zo innovatief vecht systeem.

Nee, Conan had zeker geen last van "doorvliegers". Ze waren er wel, maar dit keer was het spel gewoon knudde. Het zou me niet verbazen als Funcom mr. Godager min of meer de deur uit heeft geschopt.

[Reactie gewijzigd door KaiZas op 18 september 2008 17:12]

Moet zeggen dat ik het begin van AoC ook heel goed vond. Tortage en de omgeving was echt mooi uitgewerkt, ook alle quests leken te kloppen. Eigenlijk op het moment dat je rond lvl 50 komt gaat de lol er al wel af, veel herhaling door Villa quests ( quests die om de zoveel uur weer gereset worden ). Een gemiste kans, dit was toch echt een spel met veel potentie.

Ga zelf vandaag maar Warhammer halen.
Zag gister filmpje op Gametrailers, waarin nwe. content en ontwikkelingen besproken worden:
http://www.gametrailers.com/player/40071.html
Misschien dat bepaalde nijpende dingen waar ik zelf nu ook tegen aan loop eens aangepakt zullen worden.

Ik ben benieuwd hoe het zal gaan met het nieuwe hoofd van het ontwikkelteam.
we kunnen binnenkort dus wel een aantal updates verwachten :9~
De Fly Zapper komt steeds dichterbij denk ik zo.
Vooral met de aankondiging van WotLK, en Warhammer online. Veel mensen zullen AoC snel links laten liggen omdat het toch vanaf het begin al problemen heeft.

[Reactie gewijzigd door bbr op 18 september 2008 10:15]

bijzonder dat een oprichter en hoofd ontwikkelteam niet tevreden is over een aantal elementen in een game en dit niet zelf wilt aanpakken en dus zomaar opstapt

zit veel meer achter want deze reden is te klein om je bedrijf achter je te laten....

eens zien wat die nieuwe hoofd ontwikkelteam kan brengen
Yep, idd AoC ook opgezegd, en krijg vandaag Warhammer in de bus. Conan heeft zijn goede punten, maar er ontbreekt een belangrijk onderdeel , namelijk 'Fun', zeker in de hogere levels. Ik houd die game wel in de gaten, maar er moet nog een hoop aan gebeuren.

Van wat ik gezien/gelezen heb moet Warhammer in ieder geval leuker zijn om te spelen. Daar gaat het tenslotte om.
Ik ben blij dat een game als Warhammer Online uit is. Eindelijk eens wat anders dat die saaie WoW en AoC werd je al helemaal niet vrolijk van.

Ik zie nu al meerdere dingen in WAR die ik veel leuker vind dan WoW, dus met een beetje geluk spelen over een jaartje er meer mensen WAR dan WoW en is dat de nieuwe standaard, voor mij iig (hoe het er nu uit ziet) wel!
Als war een 10e van de playerbase van WoW afsnoept zal het al veel zijn hoor. Blizzard blijft ook niet zitten, WotLK voor de deur, player moves van pve naar pvp...
Warhammer blinkt echter uit in eenzijdigheid, ben je geen pvp fanaat dan is er bitter weinig te doen als je gelevelled bent.
Och, ik vind WAR ook wel aardig tot nu toe, maar de big question is natuurlijk of the game genoeg vermaak bied als je de lvl cap heb bereikt. Anders gezegd kan deze game dan ook blijven boeien. Daarnaast ga ik toch zeker WotLK spelen. Tja en dat WoW nu eenmaal de lat hoog heeft gelegd, ligt ook aan de spelers zelf, want die verwachten het zelfde niveau van een andere MMORPG ontwikkelaar vandaag de dag. Maar ja niet elke ontwikkelaar heeft de middelen en krediet wat Blizzard wel heeft opgebouwd in de loop der jaren door hun eerdere single player successen en Battle.net. Alhoewel dat ook niet helemaal feilloos werkte b.v. in DII.

Het is makkelijk aan de top te komen, maar het is moeilijker om aan de top te blijven en dat is waar Blizzard een sterk punt heeft. Mytihc heeft in het verleden toch ook aardig gedaan met DoaC.
"Op basis daarvan heb ik besloten actie te ondernemen en Funcom te verlaten"

Klinkt juist alsof hij helemaal geen actie onderneemt en er liever vandoor gaat..

Ik vind het een beetje een laffe actie, maar kan het eigenlijk alleen maar toejuigen aangezien funcom wel wat verandering kan gebruiken.. de vraag is alleen welke kant dit op zal gaan.
Ik dacht precies hetzelfde, hij rent gewoon weg van zijn problemen. Als hij vanwege 1 spelletje weggaat na 16-jaar klinkt het echt als een verwende kleuter.
1 spelletje?

Als deze game flopt, en ze moeten de servers sluiten, dan hebben ze kosten die ze nooit zo makkelijk zullen kunnen terug betalen. Er zit veel geld in aoc, en als hij nu snel opstapt dan heeft hij er weinig mee te maken.
AoC is nou typisch een spel waar ze zich suf hebben gestaard op features. Leuke graphics maar aan de rest is weinig tijd aan gespendeerd of ze hebben het zich veel te moeilijk gemaakt.

MMO met een collision systeem van onzichtbare muurtjes? ... Dus ik kan hier niet linksaf het pad af om vrij de wereld te verkenen? ... riiiiight

Volgens mij hebben ze intern ook een flink menings verschil gehad over het combat systeem. 1 club die een MMO action button basher wou maken (waarschijnlijk de designers :)) en een ander team die hun probeerde wijs te maken dat dat technisch niet echt haalbaar is. Ze hebben maar een compromie gesloten en hebben van mij part de gouden eikel gewonnen. Geweldig combat system!

Dialog boxjes die ingesproken worden door acteurs in een MMO? Joh ... we hebben er maar een paar duizend.

Maarrrrrrrrrrr .... ze hebben straks wel HDR met de volgende release (DX10) 8)7

Kortom: ik was na 10 minuten al een beetje teleurgesteld ... na 3 dagen vond ik het mijn worst buy van dit jaar.

ps: LoTR zit zelfs een stuk solider in elkaar.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True