Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 25 reacties

Ontwikkelaar Funcom kiest bij mmog The Secret World voor een betaalmodel gebaseerd op abonnementen. Er wordt echter ook een winkel in het spel opgenomen, waar spelers virtuele voorwerpen kunnen kopen bij de Noorse studio.

Tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers heeft het Noorse Funcom bekendgemaakt dat spelers een abonnement moeten afsluiten om The Secret World te kunnen spelen. De mmog zou in april 2012 op de markt moeten komen. Funcom wedt echter op twee paarden, want het spel krijgt ook een systeem van microtransacties. In het spel wordt een winkel opgenomen waar spelers virtuele voorwerpen kunnen kopen bij Funcom. Meer informatie over de abonnementen en de winkel gaf de Noorse ontwikkelaar echter niet.

De studio liet nog wel weten dat het blij is dat het de winkel al direct bij lancering van het spel beschikbaar heeft, en hem niet achteraf nog in hoeft te voeren, zoals bij veel mmog's gebeurt. Er zijn de laatste jaren veel mmog's verschenen waarbij de makers in eerste instantie voor een abonnementsvorm kozen, maar door gebrek aan betalende leden na release overstapten op een systeem van microtransacties. Zo maakte Funcom zelf in mei bekend dat hun mmog Age of Conan gratis speelbaar gaat wordt. De gratis versie is inmiddels gelanceerd. Ook mmog City of Heroes verscheen eerder dit jaar in een gratis speelbare variant.

Funcom kondigde The Secret World in 2007 al aan. De game speelt zich af in een opvallend hedendaagse wereld, waar de meeste ontwikkelaars voor games een fantasysetting kiezen. Funcom gebruikt voor The Secret World dezelfde engine als voor Age of Conan.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (25)

Hoeft op zich niet meteen verkeerd uit te draaien. Met Age of Conan hebben ze al bewezen dat de twee systemen kunnen worden gecombineerd en ook zo wel werken. The Lord of the Rings Online werkt ook zo. Mensen met een lopende sub kopen ook al eens in de store. Alleen is het van belang dat ze de juiste items te koop aanbieden. Het mag de ingame economie niet te hard verstoren of de balance om zeep helpen.

Met de lancering van de twee op hetzelfde ogenblik, is het op zich wel een interessante financiŽle case. Al lijkt mij voldoende volk online de eerste vereiste te zijn. Hopelijk wachten ze bij een tegenvallende toevloed van spelers niet meer te lang om de zaak voor iedereen open te zetten. Maar ik begrijp wel dat ze met de maandelijkse betaling hun investering (gezien de ontwikkelgeschiedenis van Secret World een niet onaardig bedrag) in de eerste plaats willen veiligstellen.

[Reactie gewijzigd door Hurtebise op 29 augustus 2011 14:45]

Bij AoC is de ingame shop keihard gefaald en membership ook omdat ten eerste alles veel te duur is en ten tweede je maar een fractie kan kopen van wat je uiteindelijk wilt hebben..

15 euro pm voor een mmo? Da's gewoon net teveel, dan speel ik liever dat vierkante WoW met honderden werelden
Het grote verschil met AoC en LotRO is dat je geen abbo hoeft te hebben, dat moet met SW dus wel en dan hebben ze ook nog eens een item store. De vraag is dus even wat zo een abbo moet gaan kosten, persoonlijk vind ik de €10-€15 veel te hoog en pas interessant als het iets unieks is dat ik extreem graag wil spelen, op het moment is er niets waar ik dergelijk geld aan wil uitgeven.

Ik heb gister Metro 2033 gekocht voor €2,49, een spel van 1.5 jaar oud. Dat is een betere value dan menig MMO abbo. Ik (en velen met mij) spenderen geen 200 uur per maand aan een MMO.

Als ik bv. kijk naar Age of Empires Online dan is het F2P, leuk want dat creŽert behoorlijk wat animo voor het spel, maar de prijzen voor de betaalde content vind ik veel te hoog. Wellicht dat ik €10 voor een civilisatie wil neerleggen, maar zeker geen €20, nog €10 voor een klein aantal extra missies. Ik ga daar voor wel naar Age of Empires III (14 civilisaties, twee uitbreidingen) voor €20.

Persoonlijk vind ik het model van Global Agenda momenteel wel erg fijn, voor $10-$20 kan je je gratis account permanent upgraden naar een Elite account (wat weer voordelen oplevert), voor $30 kan je drie maanden je account verder upgraden (zeker niet noodzakelijk), verder kan je nog los Agent Points kopen voor special items (ook zeker niet nodig).
Ik volg het nieuws van dit spel al een tijdje en wat me vooral aanspreekt is dat het eindelijk niet eens met elfjes en dat soort meuk is. Van wat ik er van lees is dat ze ook "moderne" mythologie en theorieen gebruiken, zoals Lovecraftiaanse monsters en samenzweringscomplotten van de Illuminatie enz.

Alleen dat al zorgt dat dit spel mij interessanter lijkt dan Diablo III of de zoveelste fantasy rpg.
Er zijn zat mmo's die niet onder fantasy vallen. Kijk maar eens in deze lijst. Een paar voorbeelden: science fiction, superhero, space sim, historical. Een behoorlijk aantal zijn ook nog f2p.

Fantasy is wel het meest populaire genre, de meeste mmo spelers zitten daar. Op die pagina die ik linkte, als je naar beneden scrollt naar statistics table is de hele top 10 qua aantal spelers alleen maar fantasy mmo's. De eerste niet-fantasy mmo is EVE Online op de elfde plaats met maar 300k spelers.

Filmpje ziet er erg interessant uit trouwens, ik ga deze mmo in de gaten houden :)

[Reactie gewijzigd door Bonez0r op 29 augustus 2011 16:49]

Zijn bijna allemaal fantasy. Niet-fantasy is meestal bagger en volledig uitgemelkt (ik kan geen trol of magic meer zien). Global agenda is redelijk fun maar dient nog meer content bij te voegen om als mmorpg te kwalificeren. Eigenlijk de enige sci-fi semi-fps mmorpg die een beetje degelijk is (als je alternatieven uit het klassieke genre wil zoeken) is Entropia. Imo.

[Reactie gewijzigd door Psychnosiz op 29 augustus 2011 17:55]

Die lijst klopt niet helemaal: als je filtert op aantal players staat Rift met 1.400.000 players onder Rise: The Vieneo Province met maar 4000 players. Maar je punt is wel duidelijk hoor ;)
Klopt dat zag ik ook, maar als je het kloppend maakt dan staat EVE op 12 of zo (ipv 11), alleen Rift staat op een verkeerde plek.
Hey.. ik ben niet zomaar een elfje.. ik ben een Bloodelf..!!!!


:-)
ben heeel erg benieuwd hoe die 'realistische' setting neergezet wordt icm met de grote diversiteit die ze beloven via de speelwered "and beyond". En vervolgens krijg je fantasy elfjes wereld te zien :F ik krijg de indruk dat ze zelf niet goed een richting kunnen bepalen en gewoon van alles wat erin stoppen.. acht time will tell :)
Wat in the secret world vooral op gefocust wordt is alternate reality. Ik heb ook begrepen dat er missies worden gemaakt, waarmee je online moet gaan zoeken om vervolgens voor de missie het antwoord te vinden. Het is optioneel, maar lijkt mij een redelijk leuke feature(?)
De manier waarop er voorheen informatie beschikbaar kwam door de game was via zogenaamde alternate reality games (ARG's). Op de officiele forums werden bijv. posts geplaatst door mensen waarom zo'n ARG gestart werd. Alle gebruikers op het forum konden meewerken om puzzels op te lossen. De onderwerpen die aangehaald worden zijn geschiedenis, religie, mythologie, complottheorieŽn enz.

Vrijdag 26 augustus zou de beta sign up moeten beginnen. Alleen was dit niet de signup maar de start van een nieuwe ARG die op het moment nog altijd loopt.

De missies die Zhalix aanhaalt liggen in het verlengde van deze ARG's. Dat je dus clues of een start krijgt binnen de game en via allerlei bronnen op het internet of de oldschool bibliotheek meer informatie zoekt om de missie te halen. Funcom heeft allerlei sociale media identiteiten en websites aangemaakt die je op weg helpen/clues geven.

Mocht je geinteresseerd zijn in de eerdere ARG's op http://crygaia.net/wiki/Alternate_reality_game staan samenvattingen van hoe ze gestart zijn en wat de clues en antwoorden waren om verder te komen. De topics waarin ze opgelost zijn, zijn te groot en lang om door te lezen maar zijn vast ook nog wel te vinden.
Helaas, weer een game van funcom op dezelfde engine als Age of Conan (gruwel)
Vbscript gecompileerd door 16 jarige stagiaires is efficienter en beter gestructureerd >.<
hoop dat ze hier tegenwoordig toch wat meer aandacht aan de game besteden alvorens hem te releasen.

groetjes,
EARLY AoC adaptor
vbscript wordt niet gecompileerd ...

en voor zover ik weet heeft AoC in het begin wel wat problemen gehad, maar is dat allemaal al lang opgelost ...

een eigen / nieuwe engine heeft altijd kinderziektes... helaas hebben ze indertijd AoC wat te vroeg utigebracht.
Mss moet je anders zelf maar eens laten zien dat je het beter kan ipv zo te ranten
In kort, het freemium model. Gameconcept is wel grappig, beetje APB meets Tabula, het skillsysteem zag er in de presentatie best interessant uit. Maar als ik zo de combat zie (zeker vanaf 2.30), al schietend achteruit lopen en 100den kogels van zo'n mob in je lichaam krijgen, weet ik niet of het zo'n 'action' gameplay gaat worden.
Ook mmog City of Heroes verscheen eerder dit jaar in een gratis speelbare variant.
Aangekondigd, maar moet nog verschijnen ;) Ook zij gaan freemium, subscription-vorm blijft ook bestaan als zgn 'VIP' model.
Het is wel heel apart van een studio die dus al ervaring heeft met Free2Play dat ze er toch voor kiezen om voor dit spel te beginnen met een betaalde vorm. Ik vraag me af welke overwegingen hier een rol hebben gespeeld.

Zouden ze eerst "meer" willen verdienen om de ontwikkelkosten er sneller uit te krijgen om het dan later F2P te maken?

Zouden de inkomsten voor Age of Conan toch zijn tegengevallen?
Is dat niet heel erg dubbelop? Je moet al betalen om te kunnen spelen, middels maandelijkse kosten, maar je kan dus ook nog geld uitgeven in een ingame store?

Kijk, zolang je in die store alleen vanity items kan kopen (dwz: items die het uiterlijk van je karakter beinvloeden, maar niet hoe sterk hij is), dan voorzie ik geen problemen. het is een leuke manier om je te kunnen onderscheiden van andere spelers en geeft je een extra manier om je support naar Funcom te betuigen.

Echter, kan je straks "power" in diezelfde winkel kopen (hele sterke items bijvoorbeeld), dan zal het toch erg snel heel scheef gaan lopen. Mensen die betalen tegen mensen die nog meer betalen kan funest zijn voor de game, als hij gebruik maakt van een PvP setting. Je krijgt dan het zogenaamde "Buy2Win" concept (iemand die veel geld in het spel steekt, heeft goede items die veel beter zijn dan de items die jij hebt vergaart, dus hij wint altijd).

Het is te hopen dat dit goed doordacht is, en mensen niet een oneerlijk voordeel kan geven. Toetreden tot de MMO markt is zowieso al een gedurfde stap de laatste tijd (er zijn regelmatig berichten voorbij gekomen van falende MMOs hier), maar dat wil je zeker niet in de hand werken met een cashshop model, dat de balans van een spel kan verpesten.
Freedom of progression, klinkt goed!
Ik speel momenteel Age of Conan en man, dat spel is zoooooo saai als je eenmaal level 40 hebt bereikt. Je mist dť verhaallijn en zo te zien in deze trailer mist er weer eens een verhaallijn. Met verhaallijn bedoel ik een einddoel; je speelt het spel en dan? Wat moet je doen? Kan je de beste der beste worden? of komt het eropneer dat je gewoon steeds wat sterker wordt?

Vooral guns gaan dit komende spel verpesten, tenzij er een goeie engine achterzit waardoor het een goeie halve shooter wordt.. maarja ik ben bang van niet en dat het weer nummertjes drukken wordt..

Freedom of progression? klinkt te vaag in mijn oren, heb honderd mmo's uitgeprobeert, been there done that
April 2012... Denk dat Diablo III er niet ver vandaan zou zitten, dus wat ze ook verzinnen, een hoop mensen zullen dit spel niet eens zien vermoed ik zo.
D3 komt volgens de laatste geruchten toch echt voor kerst dit jaar... Maar we hebben het toch over Blizzard dus het kan idd. zo volgend jaar zijn.
Zelfs als het eerder komt: Diablo 3 zal vrij zeker een spel zijn wat je niet binnen een maand "uitgespeeld" hebt. Er zijn nu nog steeds mensen die Diablo2 spelen. De doelgroepen overlappen, maar hoeveel van die gamers hebben de tijd en het geld om twee van dat soort games tegelijk te spelen? Nee, het lijkt redelijk aannemelijk dat een behoorlijk deel van hun doelgroep nog Diablo 3 aan het spelen is in April 2012.
Er zal vast een hoop overlap zijn tussen Diablo III en MMO spelers, maar het zijn voor zover ik heb gezien toch heel andere spellen. Er zullen echter ook zat MMO spelers zijn die geen D3 spelen en wel SW gaan spelen. Ik zie eerder issues met SW:tOR dan met D3.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True