Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 21 reacties

Het Noorse Funcom 'onderzoekt strategische opties'. De studio, bekend van mmog's Secret World, Age of Conan en Anarchy Online, staat open voor een investering, overname of fusie. Funcom kwam in problemen na het verschijnen van Lego Minifigures Online.

Het Noorse Funcom is 'actief op zoek' naar partijen die geïnteresseerd zijn in een overname, een fusie of een investering in het bedrijf. De studio ziet zich tot de stap gedwongen nadat de opbrengsten van hun laatste game tegenvallen, mmog Lego Minifigures Online. LMO verscheen in 2014 als gratis speelbare pc-game. De opbrengsten vielen echter tegen en Funcom gooide het roer om. In juni van dit jaar verscheen een nieuwe versie als een pay-to-play multiplatform game, met clients voor iOS en Android. Ook daarvan vallen de inkomsten echter tegen. Al een paar weken na release van de nieuwe versie van de game moest Funcom bekendmaken dat 'de game momenteel niet voldoet aan de interne omzetverwachtingen'. Het bedrijf moet constateren dat er op basis van de huidige inkomsten te weinig binnenkomt om de lopende kosten en openstaande schulden te kunnen bekostigen.

Funcom is de enige grote Noorse game-ontwikkelaar. Het bedrijf bestaat al sinds 1993, maar maakte pas naam toen het zich ging richten op mmog's. In 2001 bracht het Anarchy Online op de markt, in 2008 gevolgd door Age of Conan: Unchained en in 2012 verscheen The Secret World. De studio maakte ook offline games, zoals het 1999 verschenen The Longest Journey.

Lego Minifigures Online

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (21)

Na dit soort berichten snap je in ieder geval wel waarom sommige gamedev bedrijven games zo uitmelken... Als je het niet doet, nemen je kansen tot een dodelijke flop toe.
Aan de andere kant heeft dit bedrijf nooit echt een redelijke knaller gemaakt. Zolang je de rekeningen kan blijven betalen is het genoeg, maar zodra je dan een tegenvallende game hebt waar veel tijd in zit dan gaat het mis.
Dan vergeet je toch "The Longest Journey", wat toch wel tot de betere adventure games behoort.
Maar het was geen knaller. Goede reviews, hoog aangeschreven. Maar een sleeper hit.

Hoevelen hebben het gekopieerd of voor een fractie gekocht?

Er zit een enorm verschil tussen in een klap 10 miljoen spellen verkopen voor de volle mep of 1 miljoen over tien jaar voor een budget prijs met 80% steam zomer korting.
Sterker nog, veel contracten met uitgevers en aanbieders zijn wurgcontracten. Zodra je game in de budgetbak verschijnt ontvang je er als developer niets meer voor.

Ik heb wel lol beleefd aan Anarchy Online, maar echt goed was de game ook weer niet. Daarnaast vond ik Age of Conan ook wel grappig, maar die werd geteisterd door bugs en lag.

Het ploeterde de laatste jaren maar voort met Funcom, maar ik heb niets meer van hun gehoord in de afgelopen jaren. Het verbaasd me dus ook niets om dit bericht te lezen.
Laten we eerlijk wezen Funcom is nu niet bepaald een top ontwikkelaar. Ze zijn bekend van Anarchy Online, Conan en Secret World, geen van die titels is echt ooit populair genoemd of een topper. En dat zijn hun beste titels, ga eens kijken wat voor bagger ze nog meer hebben gemaakt en je realiseert je dat het een wonder is dat ze nog bestaan en een Lego license hebben gehad (en het konden betalen).

Natuurlijk is er altijd een plek voor niche ontwikkelaars, net zoals CCP bv. Maar die balanceren altijd op de rand van de afgrond. Ze vergelijken met een EA, Activision of Ubisoft en het uitmelken van een IP is natuurlijk waanzin, heel andere doelgroep, heel andere schaal.

Maar Funcom melkt nog steeds Anarchy Online uit...
Uhm.. Je vergeet The longest journey even voor het gemak?

4.5/5 metacritics
9.3/10 IGN
9.3/10 gamespot
Ze maken ook een goed alternatief voor Jetpack Joyride: Kiwi Wonderland.
Foutje... Dat andere spel is van een andere ontwikkelaar, met een erg hierop lijkende naam: Funkoi.
Het gaat niet om het uitmelken, maar om de hype eromheen. Een bedrijf kan prima iets nieuws doen zolang die ook een enorme hype ervan kan maken. Anders verkoopt het niet.
Met een goede hype kan je zelfs stront verkopen ;)
Hoe maak je een hype rondom een game? Lijkt me niet makkelijk.
Vraag het de heren van Hello Games. Niemand kende No Man's Sky, maar inmiddels wordt die game zowat aanbeden. En dat zonder al te veel marketing. Gewoon verschijnen op wat shows, interviews doen en lekker mysterieus blijven. Het is in het geval van een nieuwe game uiteraard deels geluk hebben aangezien het maar net in de smaak moet vallen bij het grote publiek, maar áls het eenmaal opgepikt wordt dan zit je redelijk gebakken.

En dan heb je titels als Call of Duty, Need for Speed en Halo die eigenlijk al een hype te pakken hebben zodra een nieuw deel aangekondigd is.
Bedankt voor de tip, had er nog nooit van gehoord.
En nu weet je ervan en dat zonder marketingbudget! :P
Op dezelfde manier als met andere producten.

Veel reclame, leuke cgi trailer, lekker hypen online... Enigste nadeel is is dat dat ook een bak met geld kost.
Net als game of war? Ik wordt wel een beetje ziek van elke keer als ik tv kijk of internetreclame in websites of in 'apps'. Dus teveel reclame wordt ook wel gezien als irritant, ik wil het spel niet eens aanraken laat staan spelen...
Maar je kent de game dus wel: ik moet bekennen dat ik tot vijf minuten geleden nog niet van "Lego Minifigures Online" gehoord had. Of ik nu geen doelgroep ben of onvoldoende geinteresseerd in het genre, mijn geld was iig niet bij funcom terecht gekomen.

edit: Onbekend maakt onbemind is het bijbehorende gezegde....

Overigens komt mijn geld ook niet bij game of war terecht :-)

[Reactie gewijzigd door jeroen_loeffen op 11 augustus 2015 16:28]

Yep. Het zal geen geheim zijn dat die studio 1000 keer meer geld spendeert aan advertenties dan aan de game zelf, maar dat werkt. Ik denk wel dat hun winstmarge vrij laag is.
Het gaat niet best met dit soort game studio's. Ik denk vooral omdat er vaak goede goedkope andere concurrenten zijn. Vooral op indie gebied.
The Longest Journey waren echt goede games. Pas nog op Steam weer gespeeld! :)
Funcom.. Elke keer geweldig op papier maar de uitwerking was elke keer zo matig.

Age of Conan heeft (natuurlijk naast FF) wat mij betreft de beste ingame music.
https://www.youtube.com/watch?v=iE9aOIk4AMM
Met name 1:08.25 Conall's Valley.. Die music icm met de zone waar je vers binnenkomt, gegrift in mijn geheugen.
Natuurlijk is AoC ook bekend als de grootste 'mediafalen' uit MMO geschiedenis, starterszone en reviews waren top enthousiast over de game, graphics superieur, combat zo vers (action combat), echter de hele game na de startzone was amper af en skills werkte meer niet dan wel, en boem daar ging de hele game. Dit trok met de tijd bij, maar damage was done en de game heeft het nooit meer kunnen rechtstrekken (en het vechten met een female klonk meer als een pornofilm dan een 'barbarian').

Secret World, weer zo'n game. De lore en mission verhalen zijn geweldig, de omgeving en het geheel, eindelijk weer eens heel wat anders. De manier van missies opnieuw, zone indeling, story en mini quests, dat zat goed in elkaar. Wat echter niet.. combat. Wederom weer dat halfgare halfwerkende geheel wat totaal niet lekker aanvoelde. Hoewel het eindelijk weer eens een 'bouw je eigen character en build' idee was (na al die jaren sinds GW) was de combat zelf matig en animaties waren gewoon houterig.

Had deze 2 games dezelfde settings gegeven maar met een combat van een andere AAA game, had je setje supergames. Het is jammer, want op papier zijn het nog steeds 2 geweldige games, zeker om een keertje te proberen.

Wel nog kleine correctie mbt Age of conan, deze heette namelijk pas sinds 2011 Unchained.
Het origineel uit 2008 heet Hyborian Adventures, maar na 3 jaar steeds verder dalende playerbase is er een revamp geweest met een Freemium constructie, die dus Unchained heet.

Ergens zou ik zeggen, ga samenwerken met NCsoft US. Die gasten sloegen ook de plan aardig mis met hun laatste titels, draaien op hun laatste graantje success (anarchy en lineage) maar kunnen niets goed meer neerzetten (nee, GW is A.net, Aion is NC korea, B&S ook).

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 11 augustus 2015 16:53]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True