Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 32 reacties

Uitgever Namco Bandai zet op 31 januari 2009 de servers van Hellgate: London offline. Tot die tijd kan de online roleplaying-game van het inmiddels ter ziele gegane Flagship Studios gratis worden gespeeld.

Logo Hellgate: LondonNamco Bandai, de Japanse uitgever die sinds juli 2008 de servers van de online rpg Hellgate: London beheert, gooit de handdoek in de ring. De servers waarop het online-gedeelte van de rpg draait worden op 31 januari 2009 gesloten. Als tegemoetkoming aan de fans van het spel, kan tot die datum gratis op de servers worden gespeeld.

Namco Bandai nam in juli de serverhosting over van Hellgate-ontwikkelaar Flagship Studios, dat in zwaar weer terechtkwam en bijna al het personeel moest ontslaan. Wie de rechten op de titel bezit is nog steeds onduidelijk. Dat geldt ook voor de rechten op de mmo Mythos, het tweede spel dat bij Flagship in ontwikkeling was. Het team dat bij Flagship aan Mythos werkte heeft een nieuwe studio opgestart, die onder de naam Runic Games aan een nieuwe massively multiplayer online-game werkt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (32)

is het niet mogelijk voor bandai om bijvoorbeeld de server applicatie te releasen?
dan geven ze geen code vrij en kan het spel wel door mensen zelf gehost en gespeeld worden...
beter laten ze je via de site de character files downloaden ofzo.. ben je tenminste niet alles kwijt als die servers weggaan -.-
Het zou naar mijn idee netjes zijn om dit spel dan maar gewoon aan de community te geven, m.a.w. de code vrij te geven. Dan is er, zoals bij veel andere oude spellen, vast wel iemand die een eigen server op wil zetten, of zonodig te coden.
Het zou inderdaad leuk zijn om in ieder geval de binaries van de server software vrij te geven, zodat bijvoorbeeld mensen samen alsnog met een groepje kunnen spelen. Wel jammer dit, want het was (is) een leuk spel, en het is altijd vervelend om dit te zien gebeuren bij leuke spellen (en ook relatief snel).
Dat zal wel niet zonder meer kunnen ivm licenties van componenten die ze hebben gebruikt. De engine bijvoorbeeld alleen al.
Daarbij komt dat de eigendomsrechten van het IP ook nog een betwiste zaak is. Het is dus niet aan Flagship om het spel weg te geven, simpelweg omdat ze het eigenlijk niet bezitten.

[Reactie gewijzigd door Zamalan op 27 oktober 2008 14:42]

Het is nogsteeds mogelijk de game content (incluis alle scripts die het in weze tot een spel maken) vrij te geven. Daarna ontstaat er vanzelf een project met enthousiastelingen die bijvoorbeeld de Orge engine ofzo er omheen knutselen.
Even de Ogre engine er omheen knutselen?

Dat zou waarschijnlijk betekenen dat je het hele spel opnieuw mag programmeren, aangezien je meestal niet zomaar even het fundament (de huidige "engine") er onderuit kan trekken en vervangen door een compleet ander bouwwerk (Ogre).

Niet te makkelijk denken over hoe een programma in elkaar steekt hoor, het is geen spelletje :+

[Reactie gewijzigd door Stukfruit op 27 oktober 2008 19:09]

Inderdaad, ik weet het fijne niet van dit spel, maar ik kan me haast niet voorstellen dat er gn componenten van Havok, Epic (unreal engine), of collegae inzitten.
Ah, dat maakt het lastiger natuurlijk ja. Jammer.
De netwerk code kan ook ingekocht zijn niet te spreken over meer complexe zaken als multi-threading libs.
jammer dat de gamer 't dupe wordt van dit soort praktijken; kun je wel gratis spelen, maar alles wat je doet wordt je toch weer afgenomen
Trust me, dit spel speel je ook niet langer dan een paar maanden (dat is al knap).

Heb het destijds origineel gekocht en na een paar weken spelen maar weer gedeinstalleerd. Nog nooit zo'n saaie, eentonige en repeterende spelwereld gezien (na voor de 20e keer hetzelfde stukje geleegd te hebben ben je dat wel zat kan ik je vertellen :P)

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 27 oktober 2008 16:03]

En toch haal ik het spel wel als hij in budget bak ligt (al kost die volgens mij tegenwoordig nog maar 15 euro) bedoel met de offlien versie kan ik me persoonlijk meer dan genoeg mee vermaken.
Nu is het dubbel balen dat de makers geen LAN hebben ingebouwd. Zodra de servers online gaan is er geen enkele mogelijkheid meer om met je vrienden te spelen. Tenzij iemand natuurlijk een eigen server lanceert...
Tjah, je zou denken dat een LAN patch niet zoveel werk is...

Maar aan de andere, waarom zou je moeite doen voor een spel dat toch niets meer oplevert? Het gaat tenslotte toch om de winst.
Flagship (de ontwikkelaar) is zo goed als over de kop en heeft dus domweg geen geld om nog patches uit te gaan brengen. Hell, de eigenaren hebben op personeel uit eigen zak lopen betalen om de boel nog even te rekken... tevergeefs helaas.
Als ze het toch gaan opdoeken.. geeft dan de server software vrij! Vast wel een gek die zo'n server wil draaien dan kunnen de gebruikers toch gewoon verder online gamen. Hebben ze meteen ook nog eens kans dat het spel nog verkocht wordt dus alleen maar winst voor hun.
Er zijn voor vele games private servers geschreven om toch te kunnen spelen, het is wel illegaal maar kan dit wel goed vervangen. Ik vraag mij af of het voor Hellgate ook gaat gebeuren.
Waarom illegaal? Zolang ze niet on copyrightschending doen door stukken broncode van de originele serversoftware over te nemen zie ik niet echt in wat er illegaal is aan het schrijven van een stuk software dat kan praten met een bestaand stuk ander software (de client).
Persoonlijk, als je iets als hellgate london uitbrengt ben je gedoemd om onder te gaan. Toch wbt multiplayer.

En ja, misschien zou het voor een bedrijf niet zo slecht zijn om servers van dat spel over te nemen en ingame reclame te hangen (ik denk dan bv aan google). Het zou direct meer sympathie en reclame krijgen.
En ja, misschien zou het voor een bedrijf niet zo slecht zijn om servers van dat spel over te nemen en ingame reclame te hangen (ik denk dan bv aan google). Het zou direct meer sympathie en reclame krijgen.
Er zit al reclame in Hellgate, bij de in- en uitgangen van de verschillende metro stations als ik het me goed kan herinneren.
Ik bedoel dan voor de server hosts :)
Als het een GOED spel was, dan was de server al lang ge-reversed engineered. Kijk maar naar WoW, en tis anderen...
Een GOED spel meet je echt niet aan het aatal users. Goede bedrijfsvoering rond een spel meet je daarmee, de kwaliteit van een spel is echt nog iets heel anders.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True