Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 74 reacties
Submitter: collin43

De beeldkwaliteit van afgespeelde video's op de Xbox 360 is verslechterd sinds de laatste Dashboard-update die Microsoft begin deze maand uitbracht. De kleuren zijn verbleekt. Het probleem zou al gemeld zijn tijdens de testperiode van de update.

Uit onderzoek van Digital Foundry blijkt dat de kwaliteit van afgespeelde video op de Xbox 360 slechter is geworden na de dashboard-update die Microsoft op 6 december uitbracht voor zijn spelcomputer. De kleuren zijn verbleekt, waardoor zwart meer op grijs lijkt. De Xbox 360 lijkt altijd limited range RGB-kleuren uit te sturen, ongeacht de instelling op de spelcomputer. Door de verbleekte kleuren zijn de effecten van compressie, zoals macroblocking, duidelijker te zien.

Volgens Digital Foundry hebben gebruikers al tijdens de bètatest van het nieuwe dashboard geklaagd over de verminderde beeldkwaliteit, maar zijn berichten daarover door de softwaregigant verwijderd van het forum. Microsoft heeft verder geen inhoudelijke reactie gegeven op de klachten.

Videokwaliteit Xbox 360 onder NXE - bron: Eurogamer Videokwaliteit Xbox 360 onder het nieuwe dashboard - bron: Eurogamer
Afspeelkwaliteit video op Xbox 360 voor en na Metro-update. Bron: Eurogamer.
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (74)

De zwarte schaduw vanvoor onder de auto lijkt bij mij toch in beide gevallen even zwart hoor, maar dat kan ook aan mijn mijn scherm liggen waarven het algemeen bekend is dat het kleurenberijk niet goed is.

Verder denk ik dat ze er beter aan doen door te testen met dit soort beelden, zoals de thx optimizer die je op somige dvds terugvindt (pirates of th carribean 1 bijvoorbeeld dacht ik).

Sluit op je tv een pc of dvd-speler aan die niks aan de kleuren verandert en dus zoveel mogelijk bit-to-bit het plaatje naar je tv stuurt. Stel dan de kleuren van je tv in volgens wat de optimizer zegt dat je hoort te zien.

Test dan met de optimizer (die je desnoods nog in een video gooit als de xbox geen dvd's speelt) op beide xboxen met default instellingen en kijk welke het dichtst bij de gecalibreerde weergave in de buurt komt.
Dat lijkt me een veel betere methode dan om een random plaatje uit een random game te nemen, want dan zie je wel een verschil maar weet je alsnog niet welke nu eigenlijk het meest met de realiteit overeenkomt.

[Reactie gewijzigd door Stannieman op 19 december 2011 12:47]

Dit is inderdaad al heel lang bekend en ook al heel erg vaak gemeld op de forums van Microsoft en de connect site, zit zelf in de beta. Deze klachten worden gewoon verwijderd zonder hier inhoudelijk iets over te vermelden en nu zijn ze het een beetje zat en hebben wat sites benaderd zodat het door iedereen overgenomen zou worden. Goede zaak dit want Microsoft moet het gewoon fixen of tenminste reageren op de klachten.
Kan me best voorstellen dat Microsoft in de uitvalstatistieken merkte dat er net teveel gevraagd werd van de processoren. Dat pas je aan door de kwaliteit wat omlaag te schroeven. Zo voorkomen ze defecte 360's.

Jammer voor de gebruikers, maar je hebt niet echt garantie op een bepaalde kwaliteit van afbeeldingen. Je hoeft ook niet te updaten. Je moet natuurlijk wel updaten voor online functionaliteiten, maar die kun je ook weer opzeggen. Kortom, een verslechtering waar je praktisch als gamer weinig tegen kunt doen.

[Reactie gewijzigd door paknaald op 19 december 2011 10:48]

Dit kwaliteitsverschil heeft niets te maken met processorbelasting, maar is gewoon een bug.

'Normaal' RGB zoals we dat nu kennen heeft 256 kleurwaarden voor rood, groen en blauw (van 0 tot 255), waarmee je 256^3= 16,7 miljoen mogelijke kleuren krijgt. Analoge TV had een minder groot dynamisch bereik, dat neerkomt op 16-235. De overgebleven 'ruimte' boven en onder dient als buffer voor uitschieters in het signaal.

Nu is dat niet erg, als je moderne TV/monitor maar weet dat de onder- en bovenwaardes (voor zwart en wit) op 16 en 235 zitten ipv 0 en 255 en dat goed weergeeft. Het probleem zit 'm hier in dat de 360 niet 'luistert' naar de instelling om full RGB uit te sturen en het scherm dus 0-255 verwacht, maar 16-235 ontvangt. Daarom lijkt zwart op grijs. Dit zie je goed in het bronartikel op de screenshots van de levels-tool in Photoshop.

[Reactie gewijzigd door Rafe op 19 december 2011 11:17]

Hoe plausibel je reactie ook klinkt, het verklaart echt totaal niet waarom juist met deze update de kleuren veel fletser lijken, terwijl ze voorheen gewoon goed waren. En ook niet waarom deze bug alleen optreedt bij video's (afbeeldingen gaan namelijk wél goed). Het lijkt vooralsnog gewoon een aanpassing in de gamma curve in de video player.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 19 december 2011 13:06]

De 'optionele media update' werd wel opnieuw gedownload toen ik wat van een USB-stick wilde bekijken. Die heeft er altijd al opgestaan, dus dat was wel vreemd. Wellicht dat daar wat verkeerd is gegaan.
Analoge TV had een minder groot dynamisch bereik, dat neerkomt op 16-235.
Volgens mij hadden CRTs juist een enorm groot dynamisch bereik en bovendien hadden CRTs geen vast aantal kleuren (het signaal was analoog). De zwart waardes voor een CRT waren ook veel beter dan die van een TFT.
Het gaat hier volgens mij alleen om afgespeelde video's. Vragen volgens mij niet zoveel CPU kracht.
Het probleem is simpel, de Gamma instelling van de XBOX-360 is net iets anders na de Update. Om Cheaten te voorkomen heeft Microsoft helaas besloten om brightness/gamma niet via het dashboard beschikbaar te stellen, alleen in sommige spellen.

Het word tijd dat de HDMI standaard ook het door geven van monitor-profielen gaat ondersteunen.

Voor de update had je post zoals dit : (Blijkbaar voldoen ze nu wel aan de standaard)
As some may know, the 360 has a notoriously dark gamma curve. It measures somewhere around 2.6 instead of the industry-standard 2.2.
(Extra) er was trouwens een reden om 2.6 te kiezen :
http://www.google.com/url...g2=XYjAJWpYOXUWqDRCVHPxTA

[Reactie gewijzigd door djexplo op 19 december 2011 11:14]

Het word tijd dat de HDMI standaard ook het door geven van monitor-profielen gaat ondersteunen.
Dat kan al over HDMI, de meeste tv's ondersteunen het ook. Als ik mijn Laptop aan de tv hang met een HDMI-kabel zie ik netjes een Samsung TV. Met Monitor asset manager kan ik vervolgens de EDID informatie uitlezen.

Dit is de EDID-informatie van mijn TV.

[Reactie gewijzigd door donny007 op 19 december 2011 12:09]

Precies, en dat kon met VGA ook al :) En met DVI kan het, en dus ook met HDMI. DP kan het ook, en DP+TB kan nog veel meer! (Je kan met TB zelfs de videokaart in je monitor integreren.. joepie ;) )

Misschien dat de HDMI standaard denkt dat EDID niet genoeg is dat en complete icc profielen meegestuurd moeten worden. Dat heeft met een el-cheapo TN-Paneel niet veel zin, en ook met het kleurenbeheer van windows niet echt... nouja, sinds Windows 7 wel wat meer maar dat is het dan ook wel zo'n beetje. Als je kleuren echt serieus neemt heb je wel een kalibratieproces geimplementeerd waarbij je eens per week je printers, scanners, camera's, monitoren en computers langs gaat.
Het word tijd dat de HDMI standaard ook het door geven van monitor-profielen gaat ondersteunen.
Dat ben ik helemaal met je eens! Eigenlijk moest dat ook zo zijn met DisplayPort voor computers, ook de RGB waardes en dergelijke, dat zou kalibreren ook makkelijker maken.

Ontopic: Jammer dat de update de kwaliteit doet verslechteren, of eigenlijk alleen een ander kleurenprofiel. De consoles van tegenwoordig (Xbox 260 & PS3) zijn eigenlijk alweer oud en lopen achter, ik ben benieuwd wanneer de nieuwe versies verschijnen en welke oplossingen ze gevonden hebben voor de problemen die in deze generatie naar voren kwamen.
Misschien een stomme vraag, maar wat heeft gamma instellingen met cheaten te maken? Kan dat voor iets misbruikt worden?
Uiteraard zou een film kijken gewoon een vrije gamma selectie moeten hebben, want daar kan je niet echt mee cheaten. Maar voor gewone spellen is het een goed idee dat tenzij specifiek door het spel wordt toegestaan je niet gamma niveau kan wijzigen.

Ik weet iig van Joint Operations dat veel spelers op de donkerdere levels ze gewoon met voornamelijk hun gamma waardes aan het kloten waren totdat ze net zo goed alles konden zien als op daglevels, zonder dat ze nightvision hoefde te gebruiken (wat toch een stuk minder goed was).

Oftewel het kan voor cheaten worden gebruikt door dingen beter zichtbaar te maken die niet goed zichtbaar horen te zijn.
Zat ook direct aan iets dergelijks te denken, ook al weet ik niet zo zeker dat het om de processor zou gaan, maar het idee zou best wel eens kunnen ja. Maar als dat echt het geval is, dan is het wel jammer dat ze dat dan niet gewoon open aangeven. Wie weet hoopten ze dat het niemand zou opvallen?
Volgens Digital Foundry hebben gebruikers al tijdens de bètatest van het nieuwe dashboard geklaagd over de verminderde beeldkwaliteit, maar zijn berichten daarover door de softwaregigant verwijderd van het forum.
Tja, dat is ook een manier :X

Erken het probleem. Wees desnoods vaag over de reden ervan. Geef minimaal aan of je van plan bent het op te lossen of niet. Maar ga niet sneaky alle terechte (!) verwijzingen ernaar van een forum verwijderen waar je nota bene graag de reakties op je beta-test terug wil horen. |:(
Zo werkt dat niet. Als je bij je video kaart je details omlaag zet schiet je FPS gewoon omhoog. Tenzij je er een FPS limiter op zet dan pas houd een CPU tijd over.

Maar dan nog een console moet hier gewoon op gemaakt zijn.

Ik zie dat de kleuren wat anders zijn geworden en de letters zijn iets karteliger geworden.
Je kunt er wel iets aan doen als je de update nog niet geïnstalleerd hebt. Door gewoon niet te updaten. Mja als je veel online speelt is dat inderdaad een groot probleem.

Ik ben wel benieuwd waarom dit is. Want dit als oplossing van de hitte problemen van oude Xbox 360's lijkt me niet rieeel. De nieuwe 360's hebben hier namelijk totaal geen last meer van.
Gaat het nou puur om video's of ook de games? Want de afbeelding laat een game zien.

edit: thnx iedereen voor het antwoord :)

[Reactie gewijzigd door BrutalDave op 19 december 2011 20:19]

In het bronartikel staat aangegeven dat het puur om video's gaat. Ze hebben het getest door afbeeldingen van een game naar wmv te converten en deze op beide dashboards af te spelen.
In het artikel van digital foundry hadden ze een filmpje gemaakt van gamebeelden en deze afgespeeld om het kwaliteitsverlies te laten zien, vandaar.

Ik gebruik zelf zelden video playback functionaliteit van de Xbox maar ik vind het erg wrang dat Microsoft dit stil probeert te houden. Helemaal omdat ze de laatste tijd juist de Xbox als media hub proberen te promoten. Bovendien is het niet tof tegenover de gebruikers die de moeite deden om dit probleem te melden.
Het gaat om videos. De afbeelding is een screenshot van een game die ze gerendered hebben in een video en dan weer afgespeeld hebben op een xbox met oude en nieuwe dash.
Volgens Digital Foundry hebben gebruikers al tijdens de bètatest van het nieuwe dashboard geklaagd over de verminderde beeldkwaliteit, maar zijn berichten daarover door de softwaregigant verwijderd van het forum.
Dit vind ik heel erg kwalijk. Past mooi bij de berichtgeving over Noord-Korea vandaag; gewoon censureren wat je niet bevalt. Daarnaast is het natuurlijk bizar dat Microsoft dergelijke berichten niet alleen verwijdert, maar ook negeert daar het feit deze verminderde videokwaliteit vanaf de bèta's al in de update zit en nooit is opgelost. Gevalletje oogkleppen of zo?
Je moet ook niet alles meteen geloven ;) Dit soort berichten komen eigenlijk altijd achteraf. Als gebruikers daadwerkelijk tijd en moeite steken in het maken van uitgebreide forum berichten, dan gaan ze wel klagen op het moment dat deze verwijderd worden. Dat gebeurt niet pas als er een probleem bekend wordt.

Wordt er dan nooit wat verwijderd? Zeker wel:
Titel: This SUCKS
Message: Video is all whacked up
Zeg maar het gemiddelde niveau van een open beta. Dit zijn ook het type berichten dat weggehaald wordt, waarvan nu een gebruiker meldt: Kijk, ik had het al gezegd.

Een onderbouwde post wordt niet verwijderd op het forum. Er zijn nog 1000 andere topics met problemen en klachten, en dan zouden ze zoiets actief verwijderen? Highly unlikely.
Van Microsoft weet ik niet of die actief berichten verwijdert of verandert. Van Eminent weet ik het wel. Ik heb in november/december meerdere berichten geplaatst. Eerst duurt het een paar weken voor dat ze geplaatst worden voordat ze door de admin gelezen zijn. Na een paar berichten worden je berichten wel gelijk geplaatst. Maar dan word gelijk je bericht ge-edit wegens onterechte kritiek op het heilige Eminent. En laat men de eerste alinea staan. Waardopor er een bijna niks zegend reactie blijft staan. En dan heb ik nog op eieren gelopen om mijn vraag te stellen en niet negatief te praten over Apparaat en software.

[Reactie gewijzigd door TurboTon1973 op 19 december 2011 11:10]

Kijkend naar beide screens heeft de nieuwe versie realistischere kleuren dan de NXE hoor, sorry.

Maar toch raar, verkeerde filtertje uitgeschakeld?
Ik dacht precies hetzelfde: linker plaatje is veel te gesatureerd, lijkt op default instellingen van een samsung display, terwijl het rechter plaatje veel meer op sRGB lijkt. Maar moeilijk te zien aan zulke kleine plaatjes natuurlijk.
Die hoge saturatie is juist een beslissing van de spelontwerpers :) Need for Speed staat niet bepaald bekend om zijn realisme qua gameplay en de laatste games maken ook overdadig gebruik van het bloom-effect. Knallende kleuren passen prima in dat straatje.

De kleuren voor de Metro-update kwamen overeen met die van de PS3. Uit analyse met de Photoshop levels-tool zie je ook dat een 360 na de update een minder groot kleurenbereik heeft, ongeacht de instelling op de console zelf. Dat hoort gewoon niet, en daar heeft een mening vrij weinig mee te doen.
De kleuren voor de Metro-update kwamen overeen met die van de PS3
Wat me stug lijkt, daar een PS3 echt een compleet andere gamma curve heeft dan de 360. Het is zelfs vrij lastig om de twee goed overeen te laten komen in je game.
Artikeltje waar naar gelinkt word heeft grotere plaatjes ;)

Maar inderdaad, plaatje 1 lijk over-saturated.
Kan het soms zijn dat ze de kwaliteit langzaam omlaag schroeven omdat de nieuwere Xbox die uit zou komen dan opeens een stuk beter lijkt?
Denk het niet. Ken persoonlijk maar weinig mensen die video/DVD kijken via de xbox.
Meesten gebruiken daar toch iets anders voor. Dat is ook de reden waarom op zich maar een handje vol mensen het opgemerkt hebben (ook omdat je het niet kan vergelijken op het moment dat je xbox is geupgrade en de meesten er maar 1 hebben)
Wat gebruiken ze daar dan voor? Ik kijk regelmatig streaming video via m'n PS3, ondanks dat die ps3mediaserver redelijk buggy is. Computers aan TV's koppelen is me teveel moeite, films op de computer kijken is niet comfortabel (de bank en 50" tv in de woonkamer kijken een stuk prettiger dan mn slaapkamer) en aparte kastjes kopen speciaal voor films vind ik zonde van het geld en de ruimte die al die zooi inneemt.
Dan snijden ze zich wel op den duur in de fingers, want als de volgende generatie consoles niet veel beter is dan de PC op dit moment dan voorspel ik dat gamers uiteindelijk wel weer naar de PC gaan kijken. Immers is de gamer ook niet dom en die wil zo mooi mogelijk en zo leuk mogelijk zijn games kunnen spelen. Als hij op den duur de iets meer gecompliceerdere PC voor lief moet nemen zal hij dit ook doen, als de voordelen zwaar genoeg wegen uiteraard.