Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 27 reacties

Bandai Namco volgt het voorbeeld van veel andere uitgevers en ontwikkelaars en kondigt een eigen moba-game aan. De Japanse uitgever probeert met Supernova een iets andere weg in te slaan. Supernova heeft ook iets weg van een rts-game. Het spel komt later dit jaar op de markt.

Supernova wordt gemaakt door de recent opgerichte Hongaarse ontwikkelaar Primal Game Studio. De moba-game die het voor de Japanse uitgever maakt, is het eerste project van de Boedapest gevestigde studio. De makers probeert in Supernova het moba-genre te combineren met een rts-game. Het heeft daarvoor opzichtig leentjebuur gespeeld bij StarCraft II, de populairste game in het genre. De eenheden uit Supernova lijken sterk op die van de drie speelbare rassen uit de rts van Blizzard.

Wat Supernova aan het bestaande moba-concept toevoegt is dat spelers de computergestuurde minions die door de lanes van het slagveld op de vijandelijke basis aflopen, kunnen opwaarderen, zoals dat in een rts gebruikelijk is. Bovendien is het mogelijk om de Hero die de speler controleert op te waarderen op een blijvende manier, een methode die in moba-games ongebruikelijk is. Bovendien kent de game Mechanoughts, waarmee een team drones op de vijandelijke basis af kan sturen. Supernova komt later dit jaar als gratis speelbare game op de markt, enkel voor Windows.

Bandai Namco toont Supernova

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (27)

" Bovendien is het mogelijk om de Hero die de speler controleert op te waarderen op een blijvende manier, een methode die in moba-games ongebruikelijk is."
Dus als ik het goed begrijp kan je al een voordeel/nadeel hebben voordat het potje al begonnen is? Ik dacht juist de kracht van moba games was dat het skill-based spellen zijn en niet (veel) uitmaakt in hoeveel tijd je er in hebt gestoken.

[Reactie gewijzigd door Bjornwouters op 27 februari 2015 10:23]

Dat was ook het zinnetje waarbij ik al bij voorbaat afhaak voor deze game.

Dit lijkt in ALLES op een game die volledig draait op /played en minder of niet skillbased. Tegelijkertijd is het een regelrechte dota 2 clone. Natuurlijk kun je daar wl netjes een microtransactie systeempje aan hangen met 'xp boosts' en dergelijke. Jaja, hoe doorzichtig wil je zijn... Sorry Bandai, not interested.

Next!

[Reactie gewijzigd door Vayra op 27 februari 2015 10:37]

hoezo is dit reen regelrechte dota2 clone?
als ik ernaar kijk in het filmpje is het een moba, het heeft 3 lanes prob like all of them, minions, hier kan je ze upgraden(nieuw), heroes geen idee, maarja lol en dota hebben bivj al zovele soortne heroes en ook met overlap dat wat overlap mogelijk is ja.

nee ik noem als ik hier naar kijk dit niet een regelrechte dota 2 clone, tenzij elke moba ene dota2 kloon is in jouw ogen.
In theorie is het toch allemaal ook een DOTA kloon, het probleem is: Heeft het nog nut om NOG een MOBA te maken? Het zijn vooral League of Legends en DOTA2 die nu de dienst uitmaken, elke andere MOBA is of teveel hetzelfde, of te simpel. Heroes of the Storm vult nog een gat in door wat makkelijker te zijn en verschillende mappen te leveren en heeft de sterke personages en karakters uit de Blizzard franchises. Een game als Supernova lijkt dan toch teveel op al die andere MOBAs, en Demigod destijds had ook upgrades die je kon kopen voor units enz., ik denk dat dit net als bij EA's Dawngate gewoon na een tijdje er gestopt wordt met de ontwikkeling.
op je vraag, ja het heeft nut, kijk naar smite, kijk naar hots.
primeworld leuk idee, alleen teveel russen. dat het niet normala meer is.
en neej dota was niet de eerste moba. er was een andere wc3 mod die eerder was in moba alleen dota is bekender.

supernova heeft een andere niche markt dan lol, hots, dota2, smite etc. deze zal denk ik meer rts aanvoelen en op deze spelers aanspreken. dus een deel van de markt en neit de gehele markt proberen ze op te spelen (denk dat dat ook een slimmere keuze nu is in de mboa tijdperk)

daarnaast degene boven mij zei specifiek steeds dota2, niet dota.
kijkende wat een moba maakt en die standaard elementen eruit halen lijkt deze niet op dota2.

ik ken zelf demigod niet, mis dat dit meer een kloon is daarvan.
Dus als ik het goed begrijp kan je al een voordeel/nadeel hebben voordat het potje al begonnen is? Ik dacht juist de kracht van moba games was dat het skill-based spellen zijn en niet (veel) uitmaakt in hoeveel tijd je er in hebt gestoken.
Misschien zijn het upgrades die naast een voordeel ook een nadeel hebben? Denk aan Team Fortress 2: er is (bijna, een paar slechte uitzonderingen daargelaten) niets mis met de 'stock' wapens waarmee je het spel begint. Je krijgt dus alleen variatie op een thema, waar niets mis mee is als de tegenstander maar een kans heeft om daarop in te spelen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 27 februari 2015 10:28]

Ja, dat is inderdaad de grote vraag...
Komt op mij een beetje neer op interpretatie. Is het echt hero gebonden, of meer zoiets als bij LoL gebeurt dat je summoner level indicatief is voor het aantal masteries die je kan kiezen en opslaan (onbeperkt veel paginas en dus verschillende masterie keuzes) en dat je zo'n opgeslagen mastery page kiest wanneer je ook een hero kiest. Zo is je champion bij LoL ook gewoon iets sterker, blijvend, als je zo'n page eraan hangt. Verschil is niet heel groot en is vooral aan begin van potjes wat duidelijker aanwezig. Als zij het specifiek voor een hero bedoelen zou het waarschijnlijk betekenen dat veel met eenzelfde hero dan een soort masteries gebonden aan de hero gebouwd wordt ofzo? Zo interpeteer ik het dan maar... Lijkt me niet dat er een gigantische imbalance zou zijn
Dan maakt het toch juist uit hoeveel tijd je erin steekt? Die skills heb je niet als je 1-2 keer per week een uurtje speelt namelijk. Het is meer bij MMOs zo dat je voordeel kan kopen, door een ingebouwde cash shop of online gold verkopers ipv dat je er tijd in steekt.

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 27 februari 2015 15:27]

Hoe kan je voordeel kopen in LoL?
"door een ingebouwde cash shop (lol)"

Misschien komt het door de afkorting die je gebruikt? Wat bedoel je nu met lol?
lol = plezier?
lol = Laugh out Loud?
lol = League of Legends?
Tot nu toe heb ik de juiste capitals gebruikt, dus het was laughing out loud, gericht aan het ingame cash shop systeem dat vele games hanteren.

Overigens verkoopt LoL ook in enige mate voordeel in de shop, dus zou ik nog geen ongelijk hebben. Bepaalde skins zijn tot op de dag van vandaag bugged op manieren dat particles onzichtbaar worden (HH Nidalee, FF Annie), hitboxes groter of kleiner (Cho'Gath) en in contrast ook skins waar je poppetje bugged door raakt en minder performance heeft (SG Rumble, SG Udyr, MT Lee Sin)

Ook kan iemand met irl geld veel meer Runepages kopen en voor elk karakter een optimale page bouwen, iets wat zonder irl cash bijna niet mogelijk wordt gemaakt. IP Gain per game is 60-80, First Win of the Day ongeveer 240. Dat is dus sowieso al 27 dagen spelen als je enkel op First Wins zou spelen. De meesten spelen denk ik 2-4 potjes, laten we uitgaan van 3 als je niet compleet verslaafd bent. Ongeveer 17 dagen per pagina. Maar, van datzelfde IP moeten ook Runes (7k-16k IP per volle pagina) en Champs worden gekocht, en alle champs sinds 2 jaar geleden zijn dezelfde prijs als een page. Dus... dan wordt het kiezen tussen betere optimalisatie voor je bestaande champ pool en niet met trends mee kunnen spelen, of meer champs met slechtere runes.

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 27 februari 2015 15:41]

Bij de meeste MOBA's heb je al een voordeel of nadeel voordat het potje begonnen is door het idee van counter-champions/ team compositions. Vaak kan skill dit omdraaien, maar bij gelijkwaardige tegenstanders is het soms vechten tegen "impossible odds".

Ik vind het wel grappig dat je het over skill-based hebt en vervolgens in dezelfde zin moet dat het niet (veel) uitmaakt hoeveel tijd je er in hebt gestoken... :+
Skill staat niet evenredig aan hoeveel tijd je er in hebt gestopt. Als je bijvoorbeeld (misschien een slecht voorbeeld) vele honderden uren in counter strike hebt gestopt waardoor je goed met shooters bent en dan een andere shooter gaat spelen, zal je een voordeel hebben in dit genre. Mits deze shooter bijvoorbeeld betere wapens geeft naarmate je een hoger level bent, waardoor je - ook al heb je betere "skills" - toch in het nadeel bent.
Ziet er leuk uit, maar de kracht achter LoL en Dota zit hem vooral in de community en alles wat inmiddels om deze spellen heen zit. Het is een beetje hetzelfde als proberen een variant op voetbal te maken. Moba staat inmiddels synoniem voor LoL en Dota en beide zijn niet enkel gewoon spelletjes meer, maar bijna wereldwijde erkende sporten geworden. Daar kom je denk ik niet zo snel meer tussen door even een variant erop uit te brengen. Ik denk dat zelfs Blizzard met hun Hero's of the Storm het heel moeilijk gaan krijgen.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 27 februari 2015 10:46]

De community van LoL is er de laatste jaren alleen maar op achteruit gegaan. De kracht zit hem inderdaad wel in de enorme playerbase en exposure.
Ik geef Hots nog wel een goede kans, het speelt veel anders weg, meer casual met voldoende teamplay diepgang. Het zal niet de hoogvlieger worden die LoL is, maar na 5 jaar LoL is het een verfrissende nieuwkomer.
Heb ook niet echt een goede ervaring als beginner. Zeker de eerste paar potjes werd ik geregeld als mongool uitgemaakt en werden sommige spelers echt pissig. Nu is dat deels ook wel terecht omdat ik bijvoorbeeld niet snapte dat je kills af kon pakken, maar dat schelden is echt onnodig en jammer dat het gebeurt.

Ben nu een maandje verder en lukt inmiddels allemaal prima omdat je logischerwijs een stuk beter wordt en de matchmaking beter werkt dan bij de eerste paar potjes.

Maargoed, ik heb wel iedereen die schold gereported (en doe dat nog steeds als ik het zie) dus hopelijk draag ik mijn steentje bij dat het hele zaakje wat minder toxisch wordt. Al moet wel gezegd worden dat het natuurlijk wel een minderheid blijft en er ook genoeg spelers zijn die je wl willen helpen.
In reactie op Snow Veil, zij het ietwat off-topic:
"Kills afpakken" bestaat ook niet, tenzij je zware moeite doet om onder alle omstandigheden elke mogelijke "last hit" te krijgen ten koste van andere spelers.

Als jij de kill zeker kan maken, en de andere(n) dat naar je eigen inschatting niet zeker kunnen, dan moet je die gewoon maken ongeacht hoeveel werk die ander er al in heeft zitten. Ten slotte krijgt met geen kill niemand wat.

"Killstealing" is dan (wat mij betreft) ook een term die bijna alleen gebruikt wordt door mensen die LoL in hun eentje spelen zonder door te hebben dat ze in een team zitten. Ik heb indertijd met regelmaat zelfs kills weg gegeven omdat je toch al goed op schema lag en de andere speler(s) die beter konden gebruiken. Ten slotte win je nooit in je eentje..
Elk spel heeft kinderen van 12 met een minder goede opvoeding. Daar doe je niks aan helaas. Gewoon negeren er zijn zat aardige spelers. Een van mijn beste vrienden van dit moment ken ik van LoL en we hebben er elke dag nog plezier van.
Het verbaast me dat er steeds geld in nog weer een moba wordt gepompt. Met HotS wordt de markt misschien vergroot omdat mensen die niks met Dota2/LoL/HoN hebben toch een poging wagen, maar Bandai Namco is Blizzard niet en heeft niet de naam of portfolio om nieuwe spelers aan te trekken. Dan moet het dus direct concurreren met de bestaande games (inclusief HotS) en dat zie ik niet gebeuren. In ieder geval niet in EU/US.
Een mix tussen starcraft en Dota ? Ziet er wel leuk uit verder.
Het ziet er wel goed uit, kijken of het wat is. Ik hou daarom soms van F2P games, je kan ze testen als je niks vind speel je het gewoon niet meer :).
Inderdaad, en LoL is een mooi voorbeeld. Gratis, niet pay-to-win, erg hoge kwaliteit en Riot verdient toch een leuke boterham. Hoe perfect wil je het hebben?
Zinloos.

Multiplayer games, en zker games met een matchduur van 20-40 minuten en 10 spelers, kunnen maar overleven indien hun userbase groot genoeg is.

League en Dota hebben een grote userbase, HotS zal een grote userbase hebben wegens Blizzard, SMITE is de optie voor mensen die League beu zijn. Er is eigenlijk geen plaats voor andere moba's.
Meer dan 67 miljoen mensen speelden League of Legends in januari 2014. Al krijgt dit spel maar 10% van die hoeveelheid spelers dan heb je er als nog enorm veel. Meer dan Denemarken inwoners heeft. Daar kun je prima geld mee verdienen. Bij voorbaat iets niet doen omdat er al concurrentie is, is precies hoe je nooit iets bereikt. Alles is al eens gedaan en dat geldt dubbel en dwars voor de games industrie.

Als we na Doom, Wolfenstein en Duke Nukem nooit meer FPS's hadden gehad, dan had ik heel wat top games gemist. En hoeveel racegames zijn er wel niet geweest? Elke game op zich kan weer z'n eigen niche hebben en zich onderscheiden van anderen. Zo lijkt deze game met upgradable minions weer meer op het macro aspect gericht te zijn. Dat trekt weer hele andere spelers aan. Veel interessanter voor RTS spelers bijvoorbeeld. Terwijl het micro aspect (denk bijvoorbeeld Riven in LoL) juist weer spelers van vecht games aantrekt. Heel erg gericht op reactie snelheid en mechanics.

Om te zeggen dat er geen plaats meer is voor vernieuwing is echt enorm kortzichtig. Natuurlijk is het uitkijken om niet de zoveelste kopie te worden. Maar er was ook een tijd dat niemand dacht dat er een game groter kon zijn qua spelers dan everquest. Volgens mij heeft WoW wel bewezen dat je zulke aannames niet moet doen.
Bah, ik dacht dat die 'MoBa' trend alweer over was gewaaid? jammer. Blijf het een behoorlijk non-concept vinden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True