Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 49 reacties

Electronic Arts heeft de knoop doorgehakt en stopt met de ontwikkeling van de moba-game Dawngate. Het bedrijf is van mening dat onvoldoende vooruitgang wordt geboekt. De open bta van de game is nog anderhalve maand te spelen.

EA vindt daarentegen wel dat in samenwerking met ontwikkelaar Waystone Games een spel is ontwikkeld dat geen kopie van de populaire moba-games is. Dawngate zou het genre in verschillende opzichten 'vooruit hebben gebracht'. Wat daarmee wordt bedoeld, is echter onduidelijk. Spelers die geld aan de bèta hebben uitgegeven, kunnen het volledige bedrag terugvorderen. Dat zou de komende tien dagen gebeuren. De studio die het spel binnen EA ontwikkelde, Waystone, wordt ontmanteld, schrijft GameInformer na navraag over de toekomst van de studio.

EA kondigde de game bijna anderhalf jaar geleden aan. De uitgever was destijds relatief onbekend met het genre en EA was zich naar eigen zeggen bewust van de competitieve markt. Zo waren League of Legends, dat ongeveer 12 miljoen spelers per dag trok, en Dota 2 populair. Dawngate werd anderhalf jaar geleden in besloten kringen getest en zo'n zes maanden geleden is een open bèta van het spel vrijgegeven. Op basis van de opgedane ervaring tijdens die testperiode is alsnog besloten om de stekker uit het project te trekken.

Dawngate

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (49)

Het is een populair genre en dat is ook de reden dat zoveel bedrijven een poging doen om er voet aan de grond te krijgen! Dat ze nu gestopt zijn met ontwikkeling is toch een resultaat van 'niet anders genoeg' denk ik.

Naast League of Lengends & Dota 2 zijn er denk ik weinig 'echte' concurrenten. Voor Heroes of the Storm is het nog even afwachten in hoeverre dat een concurrent wordt. Ze hebben een iets meer casual aanpak en ook bepaalde gameplay elementen zijn heel verschillend. Smite geeft er helemaal een andere draai aan, gezien de 3rd person view die het spel hanteert. Persoonlijk vind ik Smite een beetje cheap, door de 3rd person view is het toch wat meer skills spammen geworden. Echt tactisch is het dus niet meer. Ondanks de totale vernieuwing binnen het MOBA genre komen ze ineens weer dicht bij de PvP gameplay van veel MMORPG's zoals (bijv.) Guild Wars 2.

Hoe je het went of keert; League of Legends is de grootste, gevolgd door Dota 2. Deze twee games zitten goed in elkaar en er is geen enkele reden voor spelers om over te stappen naar een 3e rangs MOBA. Dat doe je alleen als die andere game ineens veel leuker is, of betere gameplay biedt. Persoonlijk kan ik me niet voorstellen dat EA dit voor elkaar krijgt, daarvoor maken ze veel games gewoonweg te 'dumbed down'.
Ter verdediging van Dawngate, het is ontwikkeld door Waystone Games, EA is enkel de uitgever, en gelukkig heeft EA zich niet gigantisch opgedrongen, dit is merkbaar omdat het een van de weinige games is, waar EA de uitgever is en je geen Origin nodig hebt.

Het spel biedt zeker wel hele leuke veranderingen ten opzichte van de "grote" titels. Ik heb het spel tot op heden gespeeld (sinds de closed beta eigenlijk), en biedt zeker wel een hoop vernieuwing. Ze riepen altijd als slogan "Break the Meta", en de manier waarop ze dat hebben gedaan, is zeker erg goed bedacht. Eerst kies je een Shaper (je Hero/Champion) en daarna kies je een "rol". Als Jungler krijg je bonus Vim (Gold) voor het killen van jungle monsters en enkele andere bonusses. Als Predator (zeg maar, carry), krijg je o.a. bonus Vim voor het killen van vijandige spelers. Als Support rol, krijg je o.a. bonus Vim door in het in de buurt zijn van lane minions die gedood worden.

Hierdoor kan je je helemaal op je rol focussen, en toch geld verdienen om items te kopen. Een ander groot verschil, is dat het spel maar 2 lanes heeft, in tegenstelling tot LoL/Dota die 3 lanes hebben. Hierdoor kan je meteen al een uitgebreid andere manier van spelen toepassen. je kan bijv. (redelijk populair) 2x2 lanen en 1 jungle. Of 2 en 1 per lane, 2 junglers waarvan je eerst gaat counter junglen en daarna samen in de jungle blijft, enz ,enz. Dankzij dat rollen systeem, kan je het aanpassen en spelen zoals je wilt. Natuurlijk zijn niet alle Shapers even goed in alle rollen (sommige zijn van nature bijv. beter in de jungle), maar het geeft je veel vrijheid om je favoriete character te spelen zoals je wilt.

Qua graphics onderschijd het spel zich niet echt veel van League of Legends, veel overeenkomsten qua animaties en de map over het algemeen.

Echter, het grootste probleem, was publiciteit, of het gebrek daarvan. Ik kwam het spel toevallig een keer tegen op Youtube, en dacht, laat ik het eens proberen. Het spel werd geloof ik wel genoemd tijdens een event recentelijk (PAX? dacht ik), maar verder bleef het vrij stil om het spel heen.

Waystone heeft echt wel potentieel, tuurlijk zijn er hier en daar wat balance problemen en dergelijke, maar omdat het spel niet een groot genoeg publiek wist te trekken, blijven de spelers en dus, het geld uit.

Geeft EA te vroeg op? Ja, zeker wel. Had EA meer kunnen doen? Een bedrijf als EA weet veel beter dan een klein bedrijfje als Waystone, hoe het publiek aan te spreken, dus ze hadden er zeker wel wat meer moeite in kunnen steken. Ik hoop niet dat dit het einde is van Waypoint.
De studio die het spel binnen EA ontwikkelde, Waystone, wordt ontmanteld, schrijft GameInformer na navraag over de toekomst van de studio.
Ik vrees van wel. :(
nope de studio blijft behouden.
nooit van gehoord.. (zal denk ik ook een reden voor cancelling zijn? of in ieder geval mee spelen)

maargoed van de meeste moba's hoor je de aankondiging en daarna nooit wat weer..
hoeveel moba's hebben we nu?

LoL
Dota 2
Heroes of newerth

en dan nog zon
3rd person moba game.. (geloof Smite?)

volgens mij zou blizzard ook een moba uitbregen heb mij toendertijd wel ingeschreven voor een beta maar ook nooit wat van weer gehoord..
Je zit niet in de beta van Heroes of the Storm van Blizzard omdat deze nog vol op in de alpha ontwikkeling zit. Maar ik verwacht dat het niet lang meer zal duren voor dat de game in beta komt. De dev team heeft al gecommuniceerd dat dit de laatste alpha phase is.

Tevens trouwe Blizzard klanten en pers krijgen streepje voor voor Alpha/Beta invites, dus het kan zo maar zijn dat je helemaal geen invite krijgt van de dev team en dat je gewoon tot de release moet gaan wachten.

Blizzard heeft ook nog niet echt de marketing kanon ingezet op deze game. Dat zal vast nog wel gebeuren tijdens het release van de game.

[Reactie gewijzigd door Ins0mniA op 5 november 2014 14:00]

Ik heb me direct opgegeven voor de alpha. Nog nooit Wow gespeeld, wel een beetje Diablo en Starcraft maar zal wel bij de eerste lading alpha Keys de werden verstuurd. 4 van 4 andere vrienden die zich er voor hebben opgeven hebben ook allemaal binnen een week of 2 een les gekregen. Ze worden dus wel flink weggegeven imo.

[Reactie gewijzigd door GnrlSchnavy op 5 november 2014 14:39]

Hahaha, ik zeg ook niet dat het niet kan gebeuren. Zeg alleen, trouwe klanten hebben meer kans. :)
Heb je daar ook een bron van? Ik weet niet beter als random
pfff, dat word even zoeken hoor! Ik heb het berichtje ergens in de zomer voorbij zien komen op mmo-champion. :-]

Anders vraag ik het wel even aan onze Blizzard NL pr manager.

[Reactie gewijzigd door Ins0mniA op 5 november 2014 15:29]

Het zou best kunnen, ik heb totaal 600 euro aan Blizzard games betaald, en ik heb HOTS alpha access.
Ik heb me nooit ingeschreven en heb ooit 10 minuten WOW gespeeld en ik kreeg een key toegestuurd 8)7
Ja Blizzard heeft ook een moba in ontwikkeling.

Heroes of the Storm

Is op dit moment in Alpha (uitnodigingen zijn verstuurd naar o.a. grote groepen WoW spelers).
Dat zie ik dan wel weer lukken omdat denk ik veel spelers van wow het gaan proberen en dan misschien wel blijven plakken
Ja Smite is de 3rd person MOBA, ben zelf van LoL op Smite overgestapt.
Ach, nog een studio die aan de lijst "studios kapot gemaakt door EA" toegevoegd kan worden.
Uhm, tuurlijk, aangezien Dawngate de eerste titel van die studio was en het een studio opgericht door EA was. Maar in ieder geval mooi dat je het geld terug kunt krijgen wat je erin gestoken hebt, dat zullen er niet veel doen.
de studio en haar werknemers worden behouden.
ze worden elders ingezet.
Da's nou jammer, had wel zin in de 40e MOBA game gehad. Degene niet op Steam niet eens meegeteld. Een zwarte dag ;)
zonder DLC's zijn het er 33
en een korte blik erdoor heen zie ik er ook 1 die helemaal geen moba is.
Holy Moly! Dat zijn er veel. :O

Ik heb tot nu toe DOTA2, LoL en Smite gespeeld, maar DOTA2 ben ik nu klaar mee. Ik speel zo af en toe Smite en LoL, prima afwisseling. :D
Noemenswaardig nieuws!
EA laat zomaar een game-gengre met rust?! :+
Dit had ik niet verwacht! Waar is hun "alles pakken wat je pakken kan" instelling gebleven? 8)7
Nou ja, ze hebben ook de stekker uit Command and Conquer getrokken dus soms doen ze wel eens iets per ongeluk goed.

Battlefield Hardline heeft ook meer tijd gekregen, dus heel misschien is er een nieuw EA tijdperk aangebroken waarin ze niet alleen maar rotzooi op de markt dumpen.
EA moet nog heel erg veel goed doen, willen ze hun reputatie, die ze over de jaren heen compleet naar de klote hebben geholpen, een beetje repareren.

Ik blijf sceptisch over alles van EA. Ik heb ook gewacht met BF4 tot de zooi gefixed was en d eprijs gedaald. Ik ben benieuwd naar Dragon Age Inquisitions, 1 was geweldig, 2 was crap. De media is er lyrisch over, maar we weten allemaal hoe dat gaat met de games media... Ik wacht de geluiden van het publiek af.
Ik heb heel de mening over DA2 gedeeld, maar na nogmaals teruggekeerd te zijn, bleek dat ik het helemaal fout had!

Het begin van DA2 was voor mij de reden om toen gelijk weet te stoppen toen, maar uiteindelijk bleek de rest van het spel zeer goed te zijn. Wat ik me kan herinneren is dat in het begin lijkt alsof hack en slasher is geworden, terwijl dit niet zo is. Ik had de game nogmaals geprobeerd ;)
Recycling van dungeons, verhaal zaten leuke elementen in maar vergeleken met DA1 minder diepgang en dan slopen ze ongeveer het hele gear systeem eruit. Om appels met peren te vergelijken is het alsof DA2 een simpel tablet spel is geworden terwijl DA1 een volwaardige RPG was.

DA2 was qua animatie leuk, gevechten waren mooi en snel alleen de rest.. had zoveel beter gekund, vind ik jammer want ik heb er namelijk blind 60 euro voor neergelegd en ik laat me niet weer teleurstellen.

Het lijkt er inderdaad op dat EA langzaamaan een nieuwe weg in gaat en dat is maar goed ook. Alleen zoals al vaker gezegd zal het een lange tijd duren voordat ze weer een goede reputatie opbouwen die ze de afgelopen jaren te grabbel hebben gegooid.

Edit: spelling...

[Reactie gewijzigd door Rifleshader op 5 november 2014 21:43]

Had ik maar hetzelfde als jou gedaan met Bf4...Ik dacht zo een top titel gaan ze toch niet verkeerd doen...

Alle ea games worden nu goed onder de loep genomen alvorens ik het koop en sowieso pas na paar maanden...
Total Biscuit/Cynical Brit geeft wel een eerlijke mening over games. Zeker aan te bevelen en ook 10x beter dan (bijv.) die n00bs van http://www.gamekings.tv/.

https://www.youtube.com/user/TotalHalibut/videos
Jij denkt niet dat deze bekende youtubers af en toe een steek penning krijgen voor een positieve review?? Heel naef...
Deze reviewer vertrouw ik wel. Bij betaalde promotie word dat altijd vermeld en zijn hele doen en laten staat juist op die onafhankelijkheid.

Daarnaast krijgt hij genoeg views om er van te kunnen leven en zie ik geen reden voor hem om zijn (goede) reputatie te bezoedelen.

Dus nee, deze reviewer krijgt geen steekpenningen voor een positieve review.
Laat TotalBiscuit nou niet een willekeurige youtuber zijn. Hij is ook groot voorstander van de GamerGate.
Sorry, maar die gasten spelen toch echt in op 12 jarigen die CoD spelen als hun doelgroep. Althans, dat was mijn ervaring toen ik naar ze keek toen ik nog op het middelbaar zat al die jaren geleden.
Nee die indruk heb ik totaal niet. Ik zelf haat alles cod na deel 2 dus ik denk als dat zo was ik het niet leuk zou vinden.
Het gaat me ook meer om hun E3 en gamescom filmpjes ze weten dat neer te zetten zoals geen ander en het voelt veel persoonlijker aan.
Hun programma kijk ik al jaren niet meer, omdat gameprogramma's op tv niet relevant meer zijn. en zo niet extreem cringeworthy zoals insidegamer wat een kak is dat.
tenzij ze bijv. weer een potentieel goede game volledig verneu*en door em ruk te poorten naar andere consoles of pc, verplicht online opslaan, en compleet wazige brakke menu's.
Die instelling gaat niet op als het niet winstgevend genoeg is. Als het verlies draait is het helemaal te begrijpen.
De game was nog niet eens uit..
Die heeft ontslag genomen.
Dawngate zou het genre in verschillende opzichten 'vooruit hebben gebracht'.
Nee. Als dat daadwerkelijk zo was, dan was de stekker er echt niet uitgetrokken. Waarschijnlijk is dit een of ander element dat het anders maakte dan de huidige MOBA's om zich te onderscheiden. Dat ze het nu zo noemen is niks meer dan zeggen 'eigenlijk was de onze de beste, maar we zeggen lekker niet waarom'.

[Reactie gewijzigd door Zyppora op 5 november 2014 13:40]

Je bedoelt EA brengt een keer geen buggy spel op de markt.
dit was op gamescom 2014

https://www.dropbox.com/s...08-13%2013.27.42.mp4?dl=0

ik had toevallig nog een filmpje met alle EA trailers opgenomen en bij 2:35 zie je de naam van dawngate.


er was ook zon developer die beloofde dat er veel ontwikkeld werd en er werden ook dozen met loot erin naar het publiek gegooid vanwege het success

[Reactie gewijzigd door silverchaoz op 5 november 2014 13:39]

Ik heb de closed beta gespeeld van de game. Het was voor een vroege beta versie een best aardige game. Het voelde toen wel heel erg League of Legends aan in een andere grafische jasje. Toch wel jammer, het had naar mijn weten wel iets leuks in kunnen ontstaan.
Zelf wel een tijd Gawngate gespeeld. Ik vond het zelf een leuke en goede opfrisser na dat eeuwige Lol. Reden waarom ik het niet meer speel(de) was vanwege de hoge latency, in principe net speelbaar, ping schommelde rond de 130, maar na een uurtje of 2 of 1 vergelijkend potje met Lol is 15 ms toch en stuk aangenamer:).

Jammer dat het geschrapt wordt, ik had het zeker gespeeld als er Europese servers waren gekomen!
EA Games.... wat verwacht je

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True