Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 30 reacties

De Japanse uitgever Square Enix heeft bekendgemaakt dat de tweede episode van Life is Strange is uitgesteld. Een reden voor het uitstel heeft de uitgever nog niet gegeven. Het eerste deel in de serie verscheen eind januari voor de Xbox One, PlayStation 4 en pc.

Oorspronkelijk was het de bedoeling van ontwikkelaar Dontnod en uitgever Square Enix om elke zes weken een nieuwe episode voor Life is Strange uit te brengen. Die planning wordt echter al voor het verschijnen van de tweede aflevering doorbroken. Hoewel een reden voor het uitstel niet bekend werd gemaakt, bevestigde Square Enix wel tegenover Destructoid dat de tweede episode inderdaad later zal verschijnen. Ook onduidelijk is hoe laat de nieuwe content uiteindelijk zal verschijnen.

Het eerste deel van Life is Strange werd eind januari door Square Enix uitgebracht. Life is Strange Episode 1: Chrysalis liet gamers kennismaken met de puberende fotografiestudente Maxime Caulfield. Max lijkt een normale scholiere op een vrij doorsnee Amerikaanse school, maar al snel blijkt dat er meer aan de hand is. Ze blijkt over speciale gaven te beschikken waarmee ze de tijd kan terugspoelen. Met die krachten moet Max proberen een ramp af te wenden, die staat te gebeuren in Arcadia Bay, het kustplaatsje waar de game zich afspeelt. Het eerste deel is te downloaden via PlayStation Network, Xbox Live en Steam, en kost 4,99 euro.

Update, 16:26: Via het officiële twitteraccount van het spel is een tweet geplaatst waarin ontkend wordt dat er sprake is van uitstel. In de tweet wordt geclaimd dat Episode 2 nog voor het einde van maart online zou moeten komen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (30)

Het moet toch geen gewoonte gaan worden voor game developers om een datum door te geven en het dan uit te gaan stellen. Laten we hopen dat het geen trend gaat worden! :P
Liever zo dan buggy rommel op de markt brengen en het een maand later patchen.
Liever een beter planning maken, dan loze beloftes.

Sorry, maar het is inderdaad liever iets langer wachten dan een buggy applicatie, maar dit moeten ze plannen, het is niet de eerste spel dat te laat komt. Als dit echt zo is, dan hebben ze slechte management, en verspillen ze overal geld... Anders hadden ze vooraf de release iets later gedaan zodat je eventueel iets eerder kunnen release, liever vroeger dan later(vanzelfsprekend zonder bugs).

Maar het gaat meestal dieper natuurlijk... Dat is pre-orders. Ze kunnen hun winst verhogen omdat pre-orders niet te downloaden is. Daarmee proberen ze potentiŽle kopers te lokken.

Niet heel raar, maar je kan het zien als een marketing stunt. Eigenlijk vindt ik het een vies spelletje dat ze spelen omdat ik al een lange tijd erop wacht :( zijn er vast meer.

[Reactie gewijzigd door ilaurensnl op 28 februari 2015 08:27]

Aan de andere kant heb je dan ook spellen die hun datum wťl halen, maar gewoon niet af zijn. Nu weten we dus niet wat er in dit geval aan de hand is, maar ik heb liever spellen die af zijn ;)
Was dat maar altijd de reden geweest. Ik denk dat meeste gevallen niet een te maken heeft met kwaliteit maar eerder te maken met fiscale jaar, review van de eerste deel, etc. Tegenwoordig gaat kwaliteit niet boven kwantiteit.

Gezien square enix niet meer de kwaliteits uitgever is die voorheen was onder de naam van SquareSoft.

Het zal allemaal wel, en door deze ontwikkelingen is een pre-order nutteloos.
Als er geen reden wordt gegeven is het bericht een beetje nietszeggend en kunnen we inderdaad alleen maar speculeren.

In het gunstigste geval besteedt men extra tijd en geld om kwaliteit te garanderen. In het slechtste geval is het een indicatie van problemen, of beslissingen in het belang van investeerders ipv de klant.

[Reactie gewijzigd door j0ris57 op 27 februari 2015 15:00]

Je gaat inderdaad bijna hopen dat 'When it's done' de standaard release-date gaat worden (waarom iets roepen als het in de praktijk toch weinig betrouwbaar is?)
Maar dan uiteraard wel zonder de astronomische wachttijden als voor Duke Nukem Forever.

[Reactie gewijzigd door w00t00w op 27 februari 2015 11:30]

Ik wacht anders nog op half-life 3 :') .
Ik ook, maar voor HL3 is - voor zover ik weet - nog nooit een release date opgegeven (is de game Łberhaupt al bevestigd?) Dus mijn betoog gaat voor die titel niet op.
Waar het wel voor opgaat zijn die publishers die gul strooien met release dates om daar vervolgens weer op terug te moeten komen. Ik - en ik denk vele andere gamers met mij - vind uitstel absoluut niet erg als het de kwaliteit ten goede komt: waak er als publisher echter wel voor dat je je publiek voortdurend met dode mussen blij blijft maken door met beloften te strooien die niet nagekomen worden (vind het op zijn zachtst gezegd nogal respectloos naar diegenen die uiteindelijk gewoon hun dagelijkse boterham betalen, namelijk de klant).
Zitten 2 kanten aan: enerzijds wil je als developer natuurlijk alle tijd voor je game nemen, maar aan de andere kant moet je ook met deadlines komen naar de investeerders toe, om aan hen uit te leggen wanneer ze de ROI kunnen verwachten.
Het enige wat ik daarom in deze setting van kan voorstellen zijn argumenten waar stakeholders mee gemoeid zijn. Dat kan of betekenen tegenvallende resultaten, of concrete plannen om het spel te verbeteren.
Ik heb het eerste deel gespeeld en moet zeggen, ik was er niet zo weg van als Walking Dead. In mijn ogen tot nu toe de enige, samen met Bigby Wolf, waar het episodische echt tot z'n recht komt.

In mijn ogen zijn ze bij Valve daar met HL2 destijds niet voor niets op teruggekomen.

Voor developers wordt het aangegrepen als we lanceren er 1, en als het loopt volgt de rest. Ik denk dat dat niet de gouden formule is. Ondanks dat enkele succesverhaal, die er wel mee weg kwamen.
Het moet toch geen gewoonte gaan worden voor game developers om een datum door te geven en het dan uit te gaan stellen. Laten we hopen dat het geen trend gaat worden! :P
Laten we hopen dat het juist een trend word om kwaliteit te leveren, ook al duurt het wat langer.

Hoewel GTA V waarschijnlijk niet is uitgesteld om die reden, maar om de PC fanbase uit te dunnen, want zeg nou zelf als je een beetje GTA fan bent dan heb je dat spel al dik, dubbel en dwars uitgespeeld op console EIND 2013!.
Cyclus: gat tussen pc en console release>minder pc verkoop>minder opbrengsten van pc>minder initiatief om snel en goed werk te leveren voor pc> gat word groter
Hoewel GTA V waarschijnlijk niet is uitgesteld om die reden, maar om de PC fanbase uit te dunnen, want zeg nou zelf als je een beetje GTA fan bent dan heb je dat spel al dik, dubbel en dwars uitgespeeld op console EIND 2013!.
Waar slaat dat dan op, als de fanbase nu uitgedunt wordt, maar mensen het al wel hebben uitgespeeld, dan loopt Rockstar nu toch juist mensen mis die het potentieel wel willen spelen op de PC?

Wat Rockstar overigens aan het doen is mag Joost weten, ik snap niet dat het zo lang duurt om die game over te zetten, waarschijnlijk zijn ze al lang klaar.
Ik dacht dat die bij DN3D lag, op de hielen gezeten door HL2-Ep3/HL3
Half-Life 3 is nooit officieel aangekondigd, en is dus ook niet uitgesteld ;)
Mbt HL3: Iets dat nooit officieel is aangekondigd kan je ook niet uitstellen.
Na de goede ontvangst van de eerste episode kan ik me voorstellen dat ze extra mensen op het project hebben gezet en willen zorgen dat de kwaliteit hoog blijft.
Had dan ook iets fatsoenlijks gemaakt. Ep1 leek wel uit 2008 te komen gezien de graphics, controls en super stijve animaties.
Niet mee eens, graphics zijn dan misschien wel wat achterhaald en animatie`s dan wel niet hoogstaand. Het punt waar deze game het van vele winnen zal is het verhaal en de algemene "feel" van de game. Het weet mij iig al langer en veel intensiever te boeien dan de meeste A+ titels, of te wel de zoveelste recycle van een al jaren lopende gamereeks. Overigens waar deze game ook nog mee uit blinkt is audio technisch :)
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat ze niet de eerste twee episodes achtereen maken met hooguit kleine ruimte voor aanpassingen aan de tweede, zodat er genoeg tijd is voor 3-etc. Dan geef je meer zekerheid.

Zoals hierboven al iemand gezegd heeft, episodic format is prima maar houd je dan ook aan de episodes en zorg dat je de roadmap realistisch houdt. Uitstellen kan bijna niet in zo'n format.
Jammer, maar ik heb liever een goed werkende complete game dan haastwerk.

En gezien de kwaliteit van Episode 1 is het het wachten zeker waard!
Inderdaad, vond het een erg leuke game. Jammer dat het zo lang moet duren voordat EP2 uitkomt.
Half-Life is niet een game die je in een uurtje uitspeelt, deze episodes wel.
Dit spel is trouwens ook op de Xbox 360 te spelen ;) . Verder ben ik blij dat ik geen season pass van dit spel heb gekocht. Uitstel, uitstel, uitstel...
Idem. Het spel ziet er wel goed uit. Ook qua verhaal. Maar voel er weinig voor om het in delen te gaan spelen.

Met TV series kan ik ook nooit wachten :+

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True