Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 121 reacties

Een van de ontwikkelaars van het spel Life is Strange claimt dat alleen Square Enix met Dontnod heeft willen samenwerken zonder veranderingen in het spel te maken. Verschillende uitgevers zouden moeite hebben gehad met het concept omdat de hoofdpersoon in de game vrouwelijk is.

De speler kruipt in Life of Strange in de huid van een vrouwelijk hoofdpersonage. Een ontwikkelaar van Dontnod zegt in een eigen video dat verschillende uitgevers hebben aangedrongen op een mannelijk hoofdpersonage. Square Enix is naar verluidt de enige geweest die niets aan het concept van de game heeft willen veranderen en geen bedenkingen heeft geuit.

Joystiq refereert ook aan de game Remember Me, die eveneens door Dontnod is ontwikkeld. Met dat project heeft zich een soortgelijke situatie voorgedaan. Destijds zouden verschillende studio's hebben aangegeven dat alleen een mannelijk hoofdpersonage succes oplevert. Uiteindelijk heeft Capcom het spel verspreid. Toch komen vrouwelijke personages vaker voor in games. In het tweede seizoen van The Walking Dead speelt de gamer bijvoorbeeld als een jong meisje en in Bayonetta wordt als een heks gespeeld.

Life is Strange verschijnt voor de PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360, Xbox One en pc. Onlangs zijn ook de vereiste specificaties voor de pc-versie bekendgemaakt. De pc moet minimaal beschikken over een dualcore-processor van 2GHz in combinatie met 2GB werkgeheugen. Dontnod zegt dat minimaal een videokaart met 512MB werkgeheugen nodig is. Het spel vereist verder 3GB opslaggeheugen en draait op Windows Vista en latere versies.

De release van de eerste aflevering is gepland op 30 januari. In totaal verschijnen er vijf episodes, die geleidelijk worden uitgegeven door Square Enix. Afleveringen kunnen los worden gekocht, maar het is ook mogelijk om alle afleveringen als pakket te kopen.

Life is Strange

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (121)

En wat is er raar aan een vrouwelijke hoofdrol?
Zijn die uitgevers nou echt bang voor een beetje kritiek, het is gewoon belachelijk om uberhaupt aan te geven dat je iets niet wilt doen omdat er een vrouw de hoofdrol speelt als je het mij vraagt.
Uitgevers zijn niet bang voor een beetje kritiek, zij willen de beste verkoopcijfers tegen de laagste kosten. Bij een bepaald deel van de doelgroep schijnt het zo te zijn dat ze zich beter kunnen identificeren met een mannelijke held, dat kost sales, vandaar de wens. Lara Croft (aka. Tomb Raider) wordt ook gewoon uitgegeven door Square Enix...

Natuurlijk is die situatie niet wenselijk, maar zo rekenen uitgevers nu eenmaal met de advertentie maatschappijen. Waarom denk je dat je al die half naakte vrouwen op de bushokjes ziet? Zelfde reden. Marketing, marketing werkt nog steeds. Dat is trouwens niet exclusief bij mannen, ook bij vrouwen werkt dat nog steeds prima, wat dat betreft zijn we heel erg gelijk ;-)
Als ik jou hoor klinkt het alsof er nog nooit een vrouwelijke hoofdrol is geweest naar Lara Croft, en dat Square ENix de enige uitgever is die 'het aandurft' dat is absolute bullshit.

EA gaf Mirror's Edge uit, en de sequel is op komst.
Valve had Chell in hun meest succesvolle IP.
Capcom heeft Resident Evil met Jill Valentine.
Ubisoft kwam onlangs met Valiant Hearts.
Nintendo kwam met Bayonetta (en voor het legioen Tumblr activisten komt huilen: dat personage is geschreven door een vrouw, en is het toonbeeld van zelfvertrouwen en macht. Als dat niet vrijgevochten is voor je, dan ben je gewoon een eeuwige huiler die zich beledigd wil voelen)
Blizzard heeft Kerrigan als belangrijkste personage in StarCraft.

Dus, vanwaar haal je het idee dat uitgevers vrouwen haten en geen games durven uitbrengen met een vrouw in de hoofdrol? Sure, het gebeurt minder vaak, maar het idee dat een uitgever een spel zou weigeren omdat er een vrouwelijke hoofdrol is, dat klinkt extreem ongeloofwaardig.

[Reactie gewijzigd door kiang op 12 januari 2015 15:53]

Niet om het een of het ander, maar dat de hoofdpersoon van Mirror's Edge een vrouw is was toendertijd nog een heel gedoe. Lara Croft is na vele incarnaties eindelijk een ietwat realistisch figuur (in de meest letterlijke zin). Chell zou net zo goed een geslachtsloze dummy kunnen zijn. Jill Valentine en Bayonetta zijn me toch een belachelijk voorbeeld van cheesecake/fanservice waar ik me zelfs af en toe voor schaam. En Kerrigan is in principe niet echt een positieve belichaming van een vrouw, zeker niet in vergelijking met White Knight Raynor.
De hele GG discussie is een typisch voorbeeld van opgeklopte Amerikaanse overreactie. Daarnaast denk ik dat man-vrouw relaties daar op punten achter lopen op die in Nederland. Maar het is ook onzin om te stellen dat de Game industrie niet een enorme bias heeft voor mannen. Laten we wel wezen, 15 jaar geleden heb ik Hot Coffee etc ook geïnstalleerd, maar ik ben erg blij dat tegenwoordig meer aandacht is voor realistische vrouwen in games. Met een niet 2d karakter, een normaal figuur en niet per definitie lesbisch. Natuurlijk is het niet zo dat je een male chauvinist pig wordt van games spelen, maar ik denk dat er wel een positief aspect uit kan gaan van jonge mannen die met normale vrouwelijke helden worden geconfronteerd. Los daarvan, ik vind de toename van girl gamers alleen maar een gewin (wat zou mijn pubertijd leuker zijn geweest met die in mijn omgeving) en jonge vrouwen verdienen ook hun James Raynor, zonder dat ze denken dat ze zelf hoeven te twijfelen aan hun sociale positie of lichaam.
...En jouw reactie toont aan waarom vrouwen als karakters zo een heet hangijzer zijn: eender welk type vrouwelijk karakter is niet goed genoeg :P

Lara Croft was te sexy? En wat vind je dan van Ares in God of War?

Chell is te blanco? En wat dan met ELK hoofdpersonage in de modern military shooter, of zelfs hun oervaders: de stomme killing machines uit Doom en Wolfenstein?

Kerigann is niet positief? Ze is machtig en sterk, maar ook kwetsbaar en wraakzuchtig, en ze worstelt met zichzelf. Een diep karakter als je het mij vraagt. Moet elk karakter een saai foutloos godfiguur zijn?

Jill Valentine en Bayonetta zijn slecht omdat ze sexy zijn? Dus. vrouwen mogen er nu al niet sexy uitzien, ook al zijn ze 100% in controle van zichzelf? Jij vind dus dat Mari Shimazaki, de vrouw die Bayonetta ontworpen heeft, vrouwen anders moet afbeelden dan dat zij wil? Zij moet een ander soort vrouw ontwerpen omdat jij, een man, er aanstoot aan neemt hoe een vrouw een vrouw ontworpen heeft? Van neerbuigendheid en chauvinisme gesproken. Het zegt veel over JOU dat jij een vrouwelijk personage als sex-object ziet enkel en alleen omdat ze sexy is. Bayonetta is MACHTIG. Dat is de essentie van haar personage. Dat houdt in dat ze sterk, overmoedig, zelfingenomen, en ja, sexy is, en ze weet het ook. You don't mess with her. Maar JIJ kijkt niet verder dan haar uiterlijk. Bravo.

[Reactie gewijzigd door kiang op 12 januari 2015 23:51]

Sorry, maar die jij-bak gaat absoluut niet op en is een ontzettende drog-redenering. Het feit dat iemand bepaalde stereotypen benoemd, geeft geen enkel inzicht in zijn of haar psyche. Als je kijkt naar de discussies over de beschreven personages, komt bijna altijd naar voren hoe deze hyper sexueel zijn. Het is onzinnig om te stellen dat dit voor de mannelijke hoofdpersonen ook zo is. Ten eerste gaan de mannelijke hoofdrolspelers ook in op de masculiene behoeften van de speler, waar vrouwen aangeven dat ze dit niet bij vrouwelijke hoofdrolspelers ervaren. Ten tweede gaat het om de weergave van de karakters in context van de game, waarbij de rol van de mannelijke hyper sexuele karakters vaak overweldigend is ten opzichte van vrouwelijke karakters.

Om even in te gaan op een aantal van mijn punten die je hebt verdraaid, Jill Valentine en Bayonetta zijn niet slecht. Ze zijn alleen niet geschreven als vrouwelijke karakters, of hyper vrouwen bezien vanuit een vrouwelijk ideaal. Nee het is een mannelijk beeld van die idealen. Dat ze macht hebben of slim zijn is vaak, zeker bij Bayonetta, ook weergegeven op een manier die daar bij past. Camera angles, kleding (of haar) die 'veranderd' naar gelang 'power' toeneemt etc. Persoonlijk blijf ik het argument dat bijvoorbeeld Bayonetta ontworpen is door een vrouw een onzinnig stro-man argument vinden. Je hoort hem vaker en het houdt geen enkele rekening met de cultuur in het land van origine die erg apart is tov vrouwen of het feit dat het feitelijk niet over individuen gaat, maar mensen die in een bepaalde industrie werken. Alle devs zullen in een bepaalde corporate culture werken. Die cultuur leidt tot hyper sexueele producten als Bayonetta.

Ares, Kratos, en zo niet meer (excuus, ik ben vooral een RPG en RTSer) zijn niet naakt om mensen die zich tot mannen voelen aangetrokken te behagen, maar omdat ze juist op ons als mannen moeten inwerken. Jij wilt net zo'n gespierde God zijn, en met hulp van de game ben je dat dan even.

Vergelijk met bijvoorbeeld de Longest Journey games. Allemaal met sterke vrouwelijke karakters. Dat betekent niet dat ze spuuglelijk zijn (hoe zeer sommige feministen of anderen dat ook mogen willen, mooie mensen verkopen, we blijven beestjes) maar ze dragen normale kleren, vechten niet op een manier waarbij de camera in slowmotion over het achterwerk gaat en hebben normale proporties en relaties met anderen (mannen).

Ja, mannelijke karakters zijn ook vaak blanco, maar wederom dat komt deels door wat ze proberen aan te spreken en deels door formule achter games als Doom en idd Portal. Punt was echter dat je Chell dus ook niet als positief voorbeeld kan noemen.

Nogmaals, de soep wordt veel te heet gegeten, maar de industrie kan zeker niet stellen dat het vrouwen gelijk behandeld of echt een fair shot geeft. Tuurlijk is dat deels gewoon centen, Sex sells, maar er is helaas erg weinig alternatief aanbod. Daardoor kunnen mensen die dat willen ook niet echt met hun portemonnee stemmen.

Ik weet trouwens niet waar de nogal overdreven persoonlijke aanval vandaan komt. Maar die kan voortaan wel achterwege blijven.

[Edit: Even voor de goede orde, Bayonetta is nu even een makkelijk voorbeeld doordat ze genoemd is en het een mooi voorbeeld is van bovenstaand, maar ze is natuurlijk inwisselbaar en het gebruik dat de developer/publisher maakt van de hyper Babe zegt in beginsel niets over de kwaliteit van de game.]

[Reactie gewijzigd door Maupertus op 13 januari 2015 00:28]

Persoonlijk blijf ik het argument dat bijvoorbeeld Bayonetta ontworpen is door een vrouw een onzinnig stro-man argument vinden.
  • Dat vind je dan verkeerd. Strawman argument betekent dat je de tegenstander zijn standpunt verdraait, en tegen dat verdraaide standpunt argumenten verzint. Bvb: het standpunt "we moeten iets doen aan de integratie van vreemdelingen" verdraaien naar "aha, dus je haat alle vreemdelingen en wil ze oppakken en in concentratiekampen steken!" en dan een tirade tegen genocide beginnen.
  • Ik blijf het een relevant punt vinden in een discussie rondom seksisme en representatie van vrouwen. Jij, als man, hebt inderdaad evenveel te zeggen in de discussie als een vrouw. We zijn allen gelijk. Maar wanneer je een vrouw gaat vertellen dat ze een vrouw anders moet ontwerpen, omdat jij vindt dat haar werk slecht is voor vrouwen, dan is dat extreem ironisch, met een chauvenistisch sausje. Je gaat namelijk een vrouw gaan vertellen waar ze aanstoot moet aan nemen, en erger nog, je gaat haar vertellen dat ze haar gedrag moet veranderen omdat jij vind dat zij er aanstoot aan moet nemen. Deze comic geeft dat erg uitvergroot weer.
Daarnaast voer je imo nu een beetje een discussie naast de kwestie. Ik vind het wel interessant, en heb bedenkingen bij wat je nog aanbrengt, maar z kunnen we blijven doorgaan. Mijn originele argument was dat ik betwijfel of deze anekdote echt waar is, omdat er in het verleden, of je het nu goede personages vind of niet, al vaak door alle publishers games met een vrouw in de hoofdrol zijn uitgegeven.

[Reactie gewijzigd door kiang op 13 januari 2015 07:44]

En toch ben ik het eens met Maupertus, normale vrouwlijke hoofdpersonages zijn echt heel erg zeldzaam. Bayonetta wordt neer gezet als sekssymbool, of het nou een man/vrow/homo/transexuele whatever is die haar ontworpen heeft, maakt helemaal geen bal uit.

Maar ik ga dan ook niet zeggen dat het anders zou moeten, ik vind Bayonetta een heerlijke game. Maar ze wordt wel seksistisch neer gezet, daar kan je toch echt niet omheen.

Feit blijft wel dat games met name op mannen gericht zijn, dus sterke mannelijke hoofdpersonages zodat de gamer zelf een sterke demigod kan spelen. Of een seksistische vrouwlijke hoofdrolspeler, zodat je tijdens het spelen naar een lekkere kont kan kijken.
Games die afwijken van deze formule (en op zelfde doelgroep richten, Nintendo maakt genoeg games voor een wat jongere publiek) zijn zeker wel zeldzaam.
normale vrouwlijke hoofdpersonages zijn echt heel erg zeldzaam
Noem mij eens wat 'normale' mannelijke hoofdpersonages die niet ultra sterk, slim, moedig, of op een andere manier erg uitzonderlijk zijn?

Er zijn inderdaad weinig games waarin je een normaal iemand speelt. Dat is omdat het spelen van een uitzonderlijk personage iets is wat vele gamers aantrekkelijk vinden. Niet altijd natuurlijk: The Sims en This War of Mine zijn maar twee voorbeelden uit twee totaal verschillende genres waar je net erg normale mensen speelt. Maar het gemiddelde spel geeft je als hoofdrol een personage dat uiterst krachtig (WoW, Assassin's Creed, ...), slim (Half Life, Watchdogs, ...) of op een andere manier uitzonderlijk capabel is. En daar komt ook bij dat men inspeelt op het schoonheidsideaal, zowel bij mannen als vrouwen.

Je kunt da top zich natuurlijk aanklagen, en die discussie is ook zeker de moeite waard, maar doen alsof dit enkel vrouwelijke karakters treft is de waarheid geweld aandoen imo.

Jouw uitspraak dat mannen vrouwelijke personages enkel spelen om naar hun kont te kijken vind ik al helemaal hallucinant en kortzichtig. Zoals ik al eerde zei: dat je dat denkt zegt meer over jou dan over de gemiddelde gamer. Het is ronduit idioot. Als dat waar was speelde men in wow enkel female bloodelf, maar in de realiteit zien we net een hoof female gnomes, om maar iets te zeggen. Veel booty valt daar niet te bespeuren.

[Reactie gewijzigd door kiang op 13 januari 2015 11:19]

Jouw uitspraak dat mannen vrouwelijke personages enkel spelen om naar hun kont te kijken vind ik al helemaal hallucinant en kortzichtig. Zoals ik al eerde zei: dat je dat denkt zegt meer over jou dan over de gemiddelde gamer. Het is ronduit idioot. Als dat waar was speelde men in wow enkel female bloodelf, maar in de realiteit zien we net een hoof female gnomes, om maar iets te zeggen. Veel booty valt daar niet te bespeuren.
Het is echt niet nodig om het op de man te spelen, dit is gewoon een generalisering, en een die veel bedrijven aanhouden (getuige dus ook dit nieuwsbericht). Of het de realiteit reflecteerd, is een heel ander verhaal. Maar zoals het al vaker is gezegd, sex sells.
Met alle respect voor je kennis en inleving in deze personages (daarom inhoudelijk essentieel voor dit topic en dus een +3) heeft het laatste van je post bijna de 'leave britney alone' dramatiek in zich :D. Action it is :D.
  • Mirror's Edge was een klein, goedkoop spel dat nu pas, 7 jaar later, een sequel krijgt.
  • Chell is een vrouwelijk personage, maar één zonder karakteristieken. Net als Gordon Freeman. De speler moet denken dat hij/zij Chell/Gordon is, daarom dat die 2 nooit een woord zeggen. Je kan zo'n personage moeilijk omschrijven. Het zijn gewoon lege schelpen voor de speler om in te kunnen kruipen.
  • Resident Evil 6 was een flop.
  • Valiant Hearts had een zeer klein budget.
  • Bayonetta 1 verkocht matig, Sega wou geen sequel. Bayonetta 2 is een flop.
  • Niemand die Starcraft speelt voor Kerrigan, het is voornamelijk een online strategie spel.
Ken Levine (van Bioshock Infinite), zei dat de uitgever Elizabeth niet op de cover wou zetten. Dus ze hebben Booker er dan maar alleen op gezet, en hem een boze blik gegeven, terwijl hij een vuurwapen op zijn schouder houdt.

[Reactie gewijzigd door symphoon op 12 januari 2015 16:59]

Wat? Waarom zou de uitgever Elizabeth niet op de cover willen zetten? Ze is een heel goed en belangrijk personage. Ik vind het jammer dat ze het niet gedaan hebben omdat ze zo belangrijk in het spel was.
Heb je ook een bron waarom dit niet mocht?
^Dit. Volgens mij is een man in de hoofdrol ook totaal niet meer van deze tijd. Typisch een marketingreflex die gestoeld is op 'in het verleden behaalde resultaten'. De games met vrouwen in de hoofdrol zijn schaars, dus zal een game met man in de hoofdrol wel beter zijn, denkt men dan.

En dit is precies een goed voorbeeld dat aangeeft hoe grote bedrijven vastroesten in hun eigen realiteit en daarmee de markt oppervlakkig maken en geen ruimte bieden aan nieuwe inzichten, genres en mechanics.

Goed ook om te zien dat Square Enix hier wel iets in ziet, dat spreekt wel voor ze.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 12 januari 2015 13:01]

Er speelt wel iets meer mee. Bij vele mensen leeft nog altijd het idee dat de man de sterkhouder van de familie is. Dat het de man is die moet opkomen voor de bescherming van anderen en dat het de man is die een heroïsche strijd moet gaan leveren aan het front. Direct ook de reden waarom er zo weinig vrouwen in het leger dienen en nog minder vrouwen effectief naar het front mogen trekken. Nog niet zo lang geleden waren posities in westerse legers waar een groter risico aan verbonden was (gevechtseenheden) simpelweg voorbehouden aan mannen. En dan spreek ik echt niet over 50 jaar terug. Zeker in de VS, nog altijd een grote afzetmarkt voor games, worden vrouwelijke gesneuvelden nog altijd vaak als onaanvaardbaar bestempeld.
Zeker in de VS, nog altijd een grote afzetmarkt voor games, worden vrouwelijke gesneuvelden nog altijd vaak als onaanvaardbaar bestempeld.
Volgens mij is niet het probleem dat vrouwelijke gesneuvelden als onaanvaardbaar bestempeld worden, maar dat mannelijke gesneuvelden als aanvaardbaar worden bestempeld. ;)
Het houd zichzelf ook in stand.

Zet tientallen, zoniet honderden testosteron bommen in een woestein (oid) bij elkaar in een kamp (praktisch een gevangenis?) die hun eigen vriendin/vrouw al maanden niet gezien hebben, en zet er een vrouw bij. Dat is al door meerdere vrouwen de reden geweest (als ze al aan het front komen) om af te haken.

Respect voor de vrouwen die ondanks de gevaren aan het front ook dat nog willen en kunnen trotseren.

Dit is overigens het beeld wat ik hier en daar gezien/gelezen heb, dus mocht het anders zijn dan sta ik graag gecorrigeerd als dit compleet onzin is. Ook wil ik even zeggen dat de meeste mannen zich wel in kunnen houden en geen greintje disrespect laten doorschemeren (in woorden, daden én gedachten), maar gezien de ratio man:vrouw in zo'n kamp....
Het is niet alleen een idee wat leeft, het is de praktijk. De praktijk die uitgevoerd wordt door zowel mannen als vrouwen.

Een klein voorbeeldje: Wanneer mijn vrouw en ik 's nacht in bed liggen en 'we' horen een geluid beneden, wie gaat er dan kijken? Juist ja. Niet omdat ik of welke andere man het niet aan zijn vrouw wil overlaten, maar juist omdat die vrouw vind dan haar man een betere kans van slagen heeft indien het tot een confrontatie komt.

Toch juist door dit soort dingen is het geloofwaardiger de hoofdrolspeler in een game als Farcry een man te maken?

In veel andere games, die bijvoorbeeld aan het fantasy genre grenzen is het volgens mij absoluut geen obstaken. Een Sorceress in Diablo II was net zo sterk als een Barbarian. In WoW lopen véél meer female characters rond dan er female players zijn. Tomb Raider is vrij vrouwelijk naar mijn mening.

Maar dat een man eerder naar het front gaat dan een vrouw heeft écht niet alleen te maken met acceptatie of het galant willen zijn. Het is ook gewoon een stukje evolutionair bepaald.

Ik hoorde ooit eens iemand zeggen: 'Feminisme houdt op wanneer de auto stuk is'.
En dat is in veel gevallen waar.

Neemt natuurlijk niet weg dat 'mannenberoepen' (ja dat mag je zo niet noemen) voorbehouden zijn aan mannen. Dat vind ik onzin.
Uitgevers zijn ook beetje raar. Vaak heb je kunstenaars/creatievelingen die een verhaal voor een spel verzinnen en een uitgever eist dan onredelijk dat je hoofdkarakter een man wordt; je moet kunnen schieten en alle dieren veranderd in puppies en kittens. Ze willen gewoon wat bewezen is dat goed verkoopt, of het nu logisch is in die situatie of niet. Een vrouwelijk karakter verkoopt waarschijnlijk minder goed dan een mannelijke.
Ik denk eigenlijk niet dat de uitgevers bang zijn.
Dit is eerder een vorm van reclame.

Als ze dit statement niet hadden gemaakt, was er dan iets over verschenen op Tweakers?
Nee, waarschijnlijk niet.
Dus hebben ze hiermee weer gratis reclame gescored.
Misschien vonden ze de hoofdrol beter bij een man passen? Ik vind dat in CoD en Just Cause 2 het toch meer past om een mannelijke hoofdrol te hebben dan een vrouwelijke, maar bijvoorbeeld in Tomb Raider past een vrouwelijke weer veel beter. In andere spellen kunnen ze allebei goed zijn, zolang het verhaal er maar bij past.
Ik ben niet tegen/voor mannelijke of vrouwelijke hoofdrollen maar voor passende rollen en misschien dachten de uitgevers dus dat een mannelijke veel beter paste.
Nog steeds is dit een ongepaste en veel te overdreven reactie van de uitgevers. Simpelweg kinderachtig.
Raar, spellen als Tomb Raider verkopen toch ook goed?
Daar zit ook niet echt iets vrouwelijks in. Die is juist zo opgepompt in alles naar mannenfantasieën. Net als bij Bajonetta.
Net zo realistisch als menig man in shooters dus. Opgepompte rambo's die 20 kogels/sec kunnen vangen, een aspirientje poppen en weer doorgaan en ondertussen persoonlijkheid van een baksteen hebben. Overigens is de laatste iteratie van Tomb Raider (Square Enix) geen siliconenpoppetje, maar redelijk normaal:

http://www.vectormag.nu/w...3/11/Tomb-Raider-2013.jpg
Heb je de nieuwe Tomb Raider überhaupt gespeeld? Lara is daarin een heel stuk realistischer (nee geen 25kg per stuk tieten dus) en hoewel het primair een actiegame blijft zie je juist ook erg goed hoe Lara uitgroeit van jong naïef meisje tot de doorgewinterde gevechtsarcheologe (is dat een woord? ;)) die ze later is. En daar komen genoeg emoties en vrouwelijke reacties bij kijken.
Vooral de eerste keer dat ze iemand dood moet schieten in de game.
Inderdaad, er zit veel emotie in de game en ze wordt goed neergezet, totaal niet als in de eerdere games.
Zelf vind ik het contrast tussen de cutscenes en het zelf spelen wel te groot, ze huilt wanneer ze iemand voor het eerst neerschiet in de cutscene maar wanneer je 10 seconde haar zelf bestuurd schiet je man na man (geen vrouwen ;)) neer zonder een traantje.
Maar die heeft harder opgeblazen ballonnen.

Edit: mijn punt is dat Lara Croft goed verkoopt bij tieners, maar een "serieus, menselijk" vrouwelijk hoofdpersonage blijkbaar een probleem is.

[Reactie gewijzigd door Enai op 12 januari 2015 13:28]

Welke; Boob raider of Ballonetta :+
Uhm, heb je de laatste wel gespeeld of ook maar gezien? Echt compleet anders als de eerdere games.
Wat typerend. Hoe zou het geweest zijn als Tombraider mannelijk moest wezen? Dan haalde je nooit dezelfde aantallen.

Wel knap dat de ontwikkelaar ook gewoon zijn poot stijf hield en verder zocht naar een uitgever.
Edit:
Weet iemand een echt FPS waar je als vrouw kunt spelen? Volgens mij valt dat ook vies tegen.

[Reactie gewijzigd door houtig op 12 januari 2015 12:49]

De laatste was Unreal tournament volgens mij :x
Mass Effect moeten we niet vergeten!

Oké, je kan ook als male spelen, maar de mogelijkheid bestaat ook om als female te spelen :)
Je kan Mass Effect beinvloeden door de tekst te selecteren.
Ik heb het spel als "good" man gespeeld en als "evil" vrouw. }>
Eigenlijk is Mass Effect technisch gezien geen FPS maar een TPS ;)
En daardoor ook weer interessanter om als vrouw te spelen.
Met FPS zie je jezelf toch niet, maar als TPS zie je tenminste een vrouw. :P
Sommige romantische scenes worden er ook leuker op haha
Titanfall heeft female characters, diverse MMOFPS (PvE en PvP) hebben female characters, Firefall, Destiny en warframe voor de bekendere games.
Als Tomb Raider mannelijk moest wezen... Oh! Je bedoelt Uncharted? :+

Vwb je FPS vraag... Metroid Prime serie, Perfect Dark serie, Deus Ex 2, Star Trek: Elite Force... maar echt recent, nee.
@Jean Paul: FPS = First Person Shooter. Mass Effect is third person, dus is niet helemaal waar om gevraagd wordt ;)

[Reactie gewijzigd door TheKmork op 12 januari 2015 13:25]

De Uncharted serie loopt anders ook erg goed. En dat is min of meer een mannelijke Tomb reaider.
Star Trek Voyager: Elite Force. Kon je kiezen. In de sequel spijtig genoeg niet meer omdat het verhaal daar een romantisch kantje kon krijgen en men blijkbaar niet wilde dat er ofwel een lesbische relatie ontstond, danwel dat men ook 1 van de nevenpersonages van geslacht moest veranderen.
Euhm Lara Croft?? IS volgens mij ook vrouwelijk :) bloody uitgevers
Ander tijdperk. Vandaag is de gameswereld enorm commercieel en worden investeringen gestuurd vanuit statistieken en veel minder vanuit het onderbuikgevoel. Dontnod heeft zelf al aangetoond dat zij wel degelijk een zeer goed spel kunnen neerzetten met vrouwelijk hoofdpersonage met "Remember Me', maar over het algemeen zie je nog altijd veel meer mannelijke hoofdrollen in games dan vrouwelijke.
Zowel Lara Croft als Bayonetta zijn vrouwen inderdaad maar ze zijn dat niet omdat de ontwikkelaars 'equal opportunity' developers waren. Integendeel, beide games hebben hoofdpersonen die volledig zijn afgestemd op wat mannelijke gamers graag zien.

Ik vind zelf Parasite Eve wel een goed voorbeeld van een interessante vrouwelijke hoofdpersoon.

[Reactie gewijzigd door Dr. Strangelove op 12 januari 2015 14:08]

Evenals een serie die al tientallen jaren succesvol is; Metroid.
Ja, maar dat wist je pas na 2 play-throughs op de GameBoy he? ;)

Andere (minder) bekende, maar goede games met vrouwelijke hoofdpersonen:
Oni
Beyond Good and Evil
Portal
Mirror's Edge
...
The Last of Us. Heerlijke game. Hopelijk komt er snel een vervolg. (Dan zal ik toch nog een PS4 kopen naast m'n Xbox One).
The Last of Us? Joel is geen vrouw ;)

Zeg dan Beyond: Two Souls.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 12 januari 2015 13:16]

Ik denk dat 4Lph4Num3r1c refereert naar het stuk dat je Ellie bestuurt, maar ja dat is maar een relatief klein stukje inderdaad. Desalniettemin zijn er inderdaad best wat spellen met een vrouwelijk hoofdpersoon, en die zijn er volgens mij niet minder succesvol door.

In een vergelijkbaar genre echter: Dreamfall, Longest Journey en de andere games in die serie bevatten allemaal een vrouwelijke hoofdpersoon.

Het is echter wel zo dat de meeste spellen met een vrouwelijke hoofdrolspeelster zo in elkaar zitten dan de vrouwelijke hoofdpersoon in theorie zo vervangen zou kunnen worden door een mannelijke figuur (ofwel waar het geslacht van de hoofdrolspeelster in principe geen invloed heeft op de verhaallijn).
en dreamfall (en zeker the longest journey) waren zeer succesvol in hun eigen respect.... nogsteeds een van de beste spellen naar mijn mening (heb chapters nog niet gespeeld)
Om nog maar te zwijgen over menig RPG waarbij mannen massaal vrouwelijke poppetjes kiezen zodat ze in 3rd person naar dr kont kunnen staren :+
komt gewoon omdat ik liever met vrouwen "speel" dan met mannen ;)
Maar geef toe als je ergens uren op moet kijken kan het maar beter een mooie vrouw zijn dan een lelijke Orc euh man
No one lives forever. Dat was een zalige game. Maar het klopt. Ik moet al serieus mijn hersenen pijnigen om games met vrouwelijke hoofdpersonages te herinneren.
Eén van de eerste titels die mij te binnen schoot was Drakan: Order of the Flame. Indertijd zo'n beetje de enige serieuze concurrentie voor Lara Croft.
Mijn eerste Metroid was op de SNES, dus bij de eerste death merkte ik het al ;)
Of gewoon het eerste deel op de NES. Zero Suit Samus ;)

Verder zo ongeveer 100% van alle MMO's (optioneel dan wel) en een heleboel RPGs.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 12 januari 2015 13:07]

Gebaseerd op films hé.
Die doen het meestal net wat beter dan.
Volgens mij is de film gebaseerd op het spel ;)
Kan ook.
Niet een al te best geheugen hier haha
Moest je wat ouder zijn zou je weten dat Tomb Raider oorspronkelijk een game uit 1996 is ... :)
Uh nee.. Das andersom gegaan bij Tomb Raider :Y)
Aauw...Ik word oud...
Haha, dat dacht ik al toen ze Return to Castle Wolfenstein uitbrachten :+
De games waren eerder dan de films ;)
Maar toegegeven dat de filsm vast wel geholpen hebben + de outfits en vormgeving zullen we maar zeggen
is van eidos -> is van square nou toch?

maar verkoopt die beter dan de rest dan? zal vast wel ergens een kern van waarheid inzitten.. ze willen geld verdienen...
Prima statement, een mannelijk personage geeft nou eenmaal een andere sfeer/stijl mee aan een game dan een vrouwelijk personage. Het is denk ik fout dit op te vatten als iets sexistisch, maar gewoon een stijlkeuze.

Een game als Bayonetta was ook niet dezelfde game geweest met een mannelijk personage. Nu hoor ik argumenten als "Mannen kijken liever naar een vrouwelijk personage" aankomen, maar naar virtuele tieten staren blijft 10 seconden leuk, daarna moet je het toch echt van de gameplay gaan hebben.
Mja eerlijk is eerlijk, een game als DOA:Extreme Beach volleyball zal flink minder kopers trekken als er uitsluitend mannelijke spelers erin zouden zitten. Hoewel er steeds meer vrouwelijke gamers bijkomen, zal het 'probleem' zichzelf ooit wel oplossen.

[Reactie gewijzigd door Madshark op 12 januari 2015 13:18]

Dat denk ik niet. Het 'probleem' is gecreeerd door marketeers die ontdekte dat er meer jongens/mannen games speelden dan meisjes/vrouwen (60 tegen 40 procent). Dus kwam de focus bij marketing op jongens/mannen te liggen, waardoor deze scheiding een stuk groter werdt.

Het 'probleem' zal dus pas worden opgelost als mensen ervoor kiezen om er iets aan te doen.
Helemaal de tieten in het originele spel dat waren net 2 opgeplakte ijscohoorntjes
http://www.gamerheadlines...original-game-720x540.jpg

[Reactie gewijzigd door Fish op 12 januari 2015 13:05]

Wanneer je maar 10 polygonen hebt om je karakter mee op te bouwen, dan is dit gewoon de best benadering van de vorm...
Mirror's Edge ook niet vergeten (tof spel).
En Portal.

In beide gevallen zie je je karakter natuurlijk amper en dus maakt het geslacht niet uit voor de koper.
Vreemde zaak.

Het is een publiek geheim dat uitgevers eisen stellen aan de makers wat betreft content. Bij muziek, film, boeken etc. is het niet anders. Maar om nou het geslacht van de hoofdpersoon als breekpunt te nemen om de onderhandeling van het contracteren op te schorten? Het is absurd.

Het is dat Square Enix het wel publiceren, maar anders kon Dontnod terugvallen op HumbleBundle, Desura, IndieGameStand of itch.io. Wel met minder startersbudget helaas.
Dat zijn allemaal distributeurs, geen uitgevers.
Een uitgever betaald vooraf een bepaald bedrag waarmee je je game kunt ontwikkelen.
Dus tenzij je artiesten voor nop willen werken, of zelf wilt vooruit betalen. zul je een uitgever nodig hebben
Het zegt misschien wat over de instelling (sexisme) of over de creatieve denkwijze (klassiek rolpatroon) van sommige Dontnod medewerkers.

Ik denk dat de rol van vrouw of man misschien wat meeweegt in hoe een karakter reageert. We verwachten dat mannen vaak anders omgaan met emotionele situaties dan vrouwen en dit heeft een verloop op cutscenes en beslissingen in een verhaallijn.

Ik denk dat het overigens ook wel leuk zou zijn als er een adventure/drama komt met de keuze tussen een mannelijk en vrouwelijk personage en verschillende verhaallijnen langs dezelfde gebeurtenissen.
Wat je er ook van denkt, ik vind het goed dat Square niet naar andere mensen luistert.
Je moet gewoon doen wat jij denkt dat een goed product neerzet. Vooral als het subjectieve zaken zoals dit zijn.
Altijd wel genoten van Remember Me, ben dus ook benieuwd naar deze. En als het aankomt op vrouwen in games dan zijn er toch voldoende te vinden?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True