Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 78 reacties

De directie van de World Cyber Games maakt bekend dat zij dit jaar geen toernooi meer zal organiseren. De organisatie, in 2000 vanuit het Zuid-Koreaanse Samsung opgezet, houdt op te bestaan. Samsung wilde met de WCG een soort Olympische Spelen voor gamers starten.

Brad Lee, de directeur van de World Cyber Games-organisatie, heeft via een mail bekendgemaakt dat het jaarlijkse toernooi ophoudt te bestaan. De WCG-organisatie heeft de beslissing genomen na 'de wereldwijde trend en de zakelijke ontwikkelingen overwogen te hebben'. Het merk World Cyber Games gaat verdwijnen, maar 'de geest blijft bestaan in de harten van de spelers en fans', aldus Lee.

Daarmee komt een eind aan een reeks jaarlijkse toernooien, die sinds 2000 werden georganiseerd. Het toernooi werd opgezet met financiële steun van Samsung. Voor het toernooi werden elk jaar voorrondes gehouden in de deelnemende landen, waarna een aantal gamers mocht worden afgevaardigd naar de finale, die elk jaar in een andere stad werd gehouden. De eerste vier jaar vond het toernooi in Zuid-Korea plaats. Daarna werden steden als San Francisco, Seattle, Keulen en het Chinese Kunshan aangedaan.

Tijdens het toernooi werden competitieve games gespeeld als Quake III Arena, StarCraft: Brood War en Unreal Tournament. De selectie games werd elk jaar aangepast; in de laatste jaren stonden games als League of Legends en StarCraft II: Heart of the Swarm op het programma. Wegens grote populariteit in thuisland Zuid-Korea stond ook Warcraft III: The Frozen Throne nog op het programma. Er deden regelmatig Nederlandse gamers mee aan het toernooi en zeker in de eerste jaren waren die ook zeer succesvol.

Nederlandse gamers succesvol op WCG2004 - foto ESReality

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (78)

Jammer...

In 2004 en 2005 was ik daar nog aanwezig voor CounterStrike. Spelend voor Iran :) omdat Nederland niet mee deed voor CounterStrike.
Ik moet zeggen in Zuid-Korea voelt het ook echt als een Olympische spelen, je wordt als gamer echt gewaardeerd. Je moet je voorstellen dat we allemaal zulke jasjes aanhadden zoals op de foto en dat mensen handtekening kwamen vragen en zelfs op de foto met je gingen omdat je een "Gamer" was.
WCG 2007 in Seattle. Dat was ook wel heel gaaf, enige NL team ooit in de top16 van CS ;).

Het zal er wel echt anders geweest zijn dan Korea, gewoon nuchter en iedereen die uit en in liep. Wel mooie shows rondom te wedstrijden, maar geen gegil en handtekeningen.

Het mooiste was toen nog dat dat Nederlandse broekie die racegame won voor de 2e keer. Wat een grappig kereltje wat helemaal leip kon worden. Handewasser, wat een naam ook.

Jammer dus dat het stopt, maar het zijn tegenwoordig games die volledig eigen toernooien hebben... en dan vooral LoL en Starcraft (in Korea).

[Reactie gewijzigd door trix0r op 6 februari 2014 13:10]

Grappig... Welke CS team was dat dan?
Dit is wel een klap voor de Pro-Gaming, zoals Olympische spelen voor sporters kan ik me herrineren dat dit het hoogste was wat je kon halen.

Dat je bijna op handen wordt gedragen voor het spelen van een Game dat zal je waarschijnlijk nooit meer mee maken... Ik ben op grootste toernooien geweest wat betreft CounterStrike, maar een WCG is nergens mee te vergelijken!
Valt goed mee. Intel heeft met IEM de fakkel grotendeels overgenomen. Dreamhack, MLG en game-specifieke tournaments halen ook recordcijfers. Het is spijtig, maar het einde van WCG verandert niet echt iets...
Ik heb zelf de WCG Singapore gezien, ervaring die je waarschijnlijk nooit in zo'n vorm in westerse landen zal zien :)
Jammer dat zoiets moois er mee stopt. eSports zit zeker nog toekomst in.

Misschien dat een andere organisatie (zoals ESL) zoiets oppikt.
Het IeSF (http://ie-sf.org/) organiseert al een WK voor gamers, dus een alternatief zal blijven bestaan ;)
Dat is er toch gewoon. EMS, Pro Series etc.
dat is wel jammer. dat het stopt met bestaan. was zo leuk om naar te kijken hoe de 'pro's' aan het werk waren :'(

nu maar kijken wat dit overgaat nemen 8)7
Ik heb persoonlijk nooit begrepen wat er leuk is aan het kijken naar stel jochies die achter een scherm met koptelefoon zaten (en ik game zelf regelmatig, daar ligt het niet aan). Gamen is leuk, maar kijken hoe die ventjes knoppen zitten te raggen? Nee? Best interessant om es wat tactieken te zien bij SC2, maar ik kan me daar echt niet lang mee vermaken, naar andermans gameplay kijken. In die zin heb ik er een totaal andere ervaring bij dan 'echte' sporten.

Ik heb op Gamescom in Keulen met verbazing staan kijken hoe groots het allemaal was aangepakt, met commentatoren (most boring commentary ever btw), gigantische videowalls etc. De gaming competitions waren op de EA stand na het grootst opgezet van de hele beurs en er zaten gigantische hoeveelheden mensen op de tribunes.

Er zal dus zeker een hoop geld in omgaan, kan me eigenlijk niet voorstellen dat ze ophouden vanwege slechte omzet oid. Ik kan uit het artikel ook niet opmaken wat de reden van het opheffen is?
Er zijn mensen die ook kijken naar 22 personen op een groot veld die achter een balletje aan rennen, kwestie van smaak ;) ik vind het persoonlijk bijvoorbeeld weer behoorlijk gaaf om op een LAN de "Pro's" aan het werk te zien.


Opheffing is voornamelijk vanwege de hoge contributiekosten, waardoor veel landen ermee stopte, het was ook een commercieel opgezet toernooi. (http://www.mouse-control....es-trekt-de-stekker-eruit)
Het grote verschil tussen sport en e-sports is hoe simpel het spel is en hoe goed men zich kan inleven in de sporter. Iedereen heeft wel eens tegen een bal geschopt en weet hoe makkelijk / moeilijk dat is. De regels zijn bij een (populaire) sport vaak vrij eenvoudig en snel aan te leren (denk aan voetbal). Mensen kunnen dus al snel meeleven met het spel; ze weten wanneer het spannend is, wanneer de overwinning of het verlies nabij is, wat fair en unfair is etc.

Bij gaming ligt het anders; in sommige spellen worden mensen gespeeld die mensen-dingen doen, zoals shooters. Dat is nog redelijk te volgen, maar dan zijn er toch weer verschillende wapens, etc. Ook hebben toeschouwers niet altijd overzicht over het spel en in hoeverre de overwinning of nederlaag nabij is.

Daarnaast kan het nog ingewikkelder worden, zoals bijvoorbeeld bij DOTA of LOL, waar de characters allemaal verschillende dingen kunnen en je de heroes eigenlijk een beetje moet kennen om het echt te kunnen volgen. Ook de spelregels / strategieen zijn veel ingewikkelder dan bij een gewone sport.

Kortom, de gemiddelde mens kijkt waarschijnlijk liever naar 22 spelers op een voetbalveld omdat ze zich veel makkelijk kunnen inleven in het spel. Pas als er een e-sport komt die net zo eenvoudig is (maar wel gebaseerd op kunde / training en die competitief en uitdagend is) wordt het misschien een ander verhaal.

Tot slot lijkt gamen wel steeds meer mainstream te worden, dus dat geeft ook hoop. Als de 'gemiddelde mens' veranderd qua interesses, kunnen e-sports natuurlijk ook populair worden :)

[Reactie gewijzigd door Morrar op 5 februari 2014 15:29]

Dat is echt een verkeerde vergelijking die niet op gaat.

Het idee achter voetbal is simpel, maar de tactische uitwerking is dat helemaal niet. Er verschillende formaties, verchillende spelers met hun eigen sterktepunten, je hebt "speciale moves" die ze kunnen uithalen om het andere team te snel af te zijn. Je hebt de spelregels die je toch echt wel moet kennen. Het is toch allemaal wat moeilijker dan het lijkt van achter de TV.

Hetzelfde is waar voor eSports. Kijk naar LoL en Starcraft bijvoorbeeld: Heel veel verschillende types eenheden en aanvallen, maar het idee is simpel: Vernietig de basis van de vijand. Dat daar heel diepe tactieken aan de pas komen is een ander verhaal (dat de commentators kunnen aan het licht brengen). Als je het spel een paar keer gespeeld hebt op eender welk niveau heb je net zoals bij voetbal meer dan genoeg kennis om de spanning te kunnen voelen en te volgen wat er gebeurt.

eSports is een stuk groter aan het worden dan de meeste mensen denken. Grote LoL tournaments worden tot wel 30 miljoen keer bekeken met meer dan 8 miljoen gelijktijdige kijkers (bron). Dat is iets minder dan 1/3 van wat de Super Bowl aan kijkers trekt. LoL is exact de eSport die simpel maar diep genoeg is om dit te halen. Elke champion heeft 3 main skills, een ultimate ability en nog 2 gedeelde utility skills. Puur door te kijken en door te luisteren naar de commentators kan je al heel veel informatie over wat die skills doen bijleren. Hetzelfde geldt voor Starcraft. De getallen zijn niet even groot, maar het is ook heel makkelijk visueel te volgen met behulp van goede commentaar.

tl;dr: eSports is al heel populair, maar mensen beseffen dat niet omdat het niet op TV komt. Ik zie eSports ook niet groeien op TV. Door de chat en gelijktijdige streams is de huidige aanbieding al een stuk beter dan wat ze op 1 TV kanaaltje zouden kunnen bieden. Het is een kwestie van gewenning en voorkeur of het iets voor je is of niet, maar het is zeker geen klein fenomeen.
Goeie post! En helemaal mee eens dat simpele regels niet automatisch resulteert in simpele strategie (die indruk wekte ik misschien wel).

Mijn punt was meer dat het belangrijk is dat je als toeschouwer bekend bent met de hoofdregels en wat spelers kunnen / mogen. Dat is met voetbal makkelijker dan met DOTA / LoL. Deels omdat de regels met de paplepel ingegoten worden (iedereen weet dat je de bal niet mag oppaken) en deels omdat we zelf allemaal wel eens tegen een bal hebben getrapt (je weet dus hoe lastig het is). Met e-sports is dit (nog) niet zo bekend bij het grote publiek; ze kennen de skills niet en weten ook niet hoe lastig het is om ze goed te gebruiken.

Ik ben het zeker met je eens dat een goede commentator een hoop goed kan maken. Mensen horen dan aan de commentator wat er ongeveer aan de hand is en of het spannend wordt. De commentator kan ook meteen uitleggen wat de mogelijkheden zijn voor spelers. Daar valt dus veel winst te halen. Zo vond mijn vriendin het bijvoorbeeld ook wel leuk om DOTA matches te bekijken als er commentaar bij was.
Je 'paplepel' argument jegens voetbal is onzin.

Je zegt dus eigenlijk dat eSports nog niet zo groot is -als voetbal- omdat het nog niet zo groot is.. een cirkelredenatie.
Dat paplepel fenomeen gaat enkel op zolang ouders/leraren hun kinderen opvoeden spelend met voetbal.

Zoals Niosus echter aanhaalt zijn er al zat mensen die eSports volgen en waarschijnlijk dus ook ouders die wellicht eerder met hun kinderen een pottje gaan zitten gamen dan met ze in de tuin tegen een balletje aan trappen. Zelfde geld voor klasgenootjes op school. Balsport zoals voetbal is altijd groot geweest omdat je in principe maar 1 bal nodig hebt om 2 tot 22 kinderen te vermaken. Gezien -iedereen- tegenwoordig echter wel een smartphone en/of gameconsole/pc heeft is het net zo makkelijk om ff een pottje te gamen.

Interessanter dus om te beseffen dat ondanks de 'voorsprong' van zoiets als voetbal eSport toch goed aan de weg timmert.

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 6 februari 2014 02:55]

Alle hierboven: goeie posts! :) voor zover ik kon alles beloond!

Een beetje perspectief kwa grootte:
De KNVB heeft in 2013 even iets meer dan 1,2 miljoen leden, de KNVB bestaat al 100+ jaar (1 van de criteria om de "Koninklijke" titel te mogen gebruiken)

Nederland kende in 2012 4 miljoen actieve online "gamers" en daarvan zou ik kunnen inschatten dat zeker 900.000 een titel zou spelen die onder de E-Sport zou kunnen vallen.
En dit aantal groeit nog steeds sterk daar de jonge generatie volop aan het instromen is.

Stel nou dat elke gamer in nederland zich zou zou scharen achter 1 bond, dan zou deze in 1 klap het voetbal naast zich zetten.

Gamen is zeker niet klein! enkel nog heel erg los-vast!


Disclaimer: de getallen die ik opnoem had ik gevonden met wat google speurwerk, pin me er niet op vast!
Met league of legends is dat dan ook vrij simpel, gooi je skills op iemand tot hij dood is... Kan iedereen die 1 keertje lol speelt wel begrijpen.

Voetbal is het meest simpele spelletje van de wereld, iedereen kan het, maar zodra je daar tactisch in bezig gaat... Maar weten alle fans dat dan wel? Moet je per se alle tactische aspecten in het voetbal weten om het balletje te kunnen volgen?
Als je LoL of Dota benadert vanuit het idee dat je zoveel mogelijk kills moet maken dan, dan blijf je lekker in bronze league zitten. Bij voetbal kom je al een heel eind verder met het idee dat je de bal in het doel van de tegenpartij moet krijgen, en de tactieken op proniveau zijn ook niet zů moeilijk te begrijpen.

Bovendien, als iemand een stunt uithaalt in voetbal, dan ziet iedereen dat zo, ook al kunnen ze het zelf niet. Bekijk nu eens Na'Vi's "The Play" in Dota en dan de versie in slowmotion en je begrijpt er waarschijnlijk nog niets van.

Dat is okee - zolang het spel zelf een ruime aanhang kent. Miljoenen mensen spelen LoL en die weten allemaal hoe het werkt en zijn dus bereid om naar e-sports te kijken. Dit is het probleem geweest met Starcraft 2: het spel werd ontwikkeld als e-sport ten koste van de gewone gebruiker (die inmiddels MOBAs speelt in plaats van RTS'en) en was daardoor bij voorbaat kansloos.

Dit bedoelde ik met "LoL werd niet ontwikkeld als e-sport" vlak voordat ik een -1 te vreten kreeg. De enige manier om met succes een e-sport op te richten is door een game te maken dat iedereen wil spelen en desondanks voldoende strategische en tactische diepgang heeft om te zorgen dat pro's zaken kunnen waarop de gewone spelers jaloers zijn.
Je zegt zelf al, in Bronze V zitten mensen die alleen voor kills gaan... Maar die spelen wel...

Speel zelf trouwens zeer tactisch en inderdaad mijn builds zijn ook niet zo 'pro' maar genoeg om in platinum te komen en blijven...
Ooit gehoord van American Football, als er iets een lastige sport is om te leren dan moet je het daar wel zoeken. Maar dat weerhoud het er niet van om super populair te zijn.
Net als met dammen of schaken. Op het eerste gezicht erg saai, maar je moet ervan houden. En wat is een 'echte sport'? Een traditionele sport? Iedereen die zegt dat e-sports geen sport is moet zelf maar eens een prijs proberen te winnen, dan zal je direct zien dat er heel veel techniek en ervaring bij komt kijken.
Dan zouden programmeren, koken, naaien, bier brouwen, schilderen, ... ook allemaal sporten zijn, indien 'techniek en ervaring' de bepalende factoren zouden zijn. Maar geen hond die het in zijn hoofd haalt om dat 'sport' te noemen.
Er moet natuurlijk wel directe competitie zijn met een doel en spelregels, waarbij bij afloop van het spel 1 partij duidelijk de winnaar is of er duidelijk een gelijkstand is.

Voetbal, tennis, schaken, eSports voldoen daar allemaal aan.

Jouw voorbeelden niet.

We kunnen hier gaan muggenziften maar het komt er gewoon op neer wat je als "sport" wilt zien, hoe je het woord definieert. 30 jaar geleden zouden ze je voor gek verklaren als je een iPhone een telefoon zou noemen omdat hij gewoon zo anders is. Tijden veranderen. Moet er een fysiek aspect inzitten om het een sport te maken? Misschien moeten we een nieuw verzamelwoord voor alle competitieve spellen, fysiek of niet. Hoe dan ook dit is gewoon een gebrek van onze woordenschat en geen dieper probleem.
Persoonlijk vind ik het ook niet zo boeiend het te volgen. Maar ik ken genoeg LoL spelers die de belangrijke tournooien allemaal volgen. Er zijn genoeg mensen die het interessant vinden om naar te kijken. Het lijkt misschien een beetje op het volgen van een pokertournooi. Ik vind er persoonlijk niks aan, maar er zijn duizenden mensen die er iedere keer weer graag naar kijken. Smaken verschillen ;)
Haha, I know. Bedoelde er verder niks mee. Voor ieder wat wils ;). Ik vond het wel grappig, doch geheel volgens verwachting, dat er bijna alleen maar Koreanen in de laatste rondes zaten. :+ Crazy gaming peopre.
Eigenlijk vreemd, LoL is echt niet bedoeld om op proniveau gespeeld te worden. Altijd dezelfde champions, max 10 kills in 40 minuten, en niemand durft iets te doen uit schrik te verliezen.

Dota wel, maar daat hoor je veel minder over.
Meningen verschillen, maar maak me aub wakker wanneer men op topniveau meer dan 30 verschillende champions kiest.

Overigens dient de -1 om spam en beledigingen weg te stemmen. Dit is niet het LoL-forum waar je op het rode duimpje hamert (en de poster een achterlijke debiel noemt) als je een andere mening hebt.

[Reactie gewijzigd door Enai op 5 februari 2014 15:04]

Ik heb de -1 niet gedrukt overigens.

LoL is momenteel een van de grootste Esports games die er is. Dus hoe je erbij komt dat het niet bedoeld is voor pro niveau?
Wat jij schrik noemt is juist tactisch spelen. Kansen gaan gelijk op en als je tegen gelijke speelt is het dus niet zo makkelijk om de ander even in de pan te hakken. Dat jij liever een game ziet waarbij er elke minuut 30 kills worden gedaan is alleen een persoonlijke voorkeur. Ik hou persoonlijk meer van spanning dan sensatie.
Je geeft alleen geen mening maar zet het als een feit neer.
Ik vind het ook zo raar om te zien hoe 22 volwassen mannen achter een bal aanrennen op een grasveld....
22? Daar gaat het al mis. Dan doen alleen de allerkleinste.
Voetbal is een tactisch steekspel waar maximaal 2a3man daadwerkelijk achter een bal aanrennen.

Je kunt een team van 11 jonge honden die allemaal de 100meter in 10sec lopen genadeloos op de pijnbank laten leggen door een elftal 40+'ers die nauwelijks een sprint kunnen aantrekken.
Als jij denkt dat het komt omdat het een simpel spelletje is heb je het mooi mis.

Voornaamste reden dat het de grootste sport is, is de toegankelijkheid.
In sloppenwijken kan je het met bij wijze van een aantal opgerolde sokken al spelen.
Echt goed worden eist jaren van training, talent, geluk en misschien soms zelfs ellebogen werk.
Het is misschien moeilijker te spelen / masteren, maar om het te snappen is zo ingewikkeld niet hoor. En daarom heeft het wel waarschijnlijk heel veel fans. Je hoeft alle subtiliteiten niet te begrijpen om van de sport te kunnen genieten. Iedereen snapt dat het balletje tussen de palen moet. :) En heb je het niveau van de gemiddelde voetballer en voetbalfan wel es bekeken? :+

Ik ben het er trouwens ook niet helemaal mee eens dat e-sports per definitie een hogere drempel hebben door ingewikkeldheid. Ook hier geldt dat er veel tactiek etc aan te pas kan komen, maar dat het basisprincipe redelijk makkelijk is. Legertje A moet legertje B kapot maken, etc. En een heleboel zijn gewoon redelijk dom schieten ;). Als er ergens iets ontploft zijn veel kijkers al blij volgens mij :+

Maar het verhaal van Niosus hierboven maakt dat veel beter en netter duidelijk.

[Reactie gewijzigd door Sjekster op 5 februari 2014 18:57]

Ik heb persoonlijk nooit begrepen wat er leuk is aan het kijken naar stel jochies die achter een bal aan rennen (en ik bal zelf regelmatig, daar ligt het niet aan). Ballen is leuk, maar kijken hoe die ventjes lopen te trappen? Nee? Best interessant om es wat tactieken te zien bij voetbal, maar ik kan me daar echt niet lang mee vermaken, naar andermans spel kijken. In die zin heb ik er een totaal andere ervaring bij dan 'echte' sporten.
Ieder zijn ding toch?
vergelijkbaar met een aantal pro's diue achter een bal aanrennen, vind ik over het algemeen niet erg boeien (behalve het WK mischien)

Het kost tijd om te leren zoiets te apprecieren, maar als je het spel zelf speelt dan wordt het best interessant, je ziet de snelheid van de respons, in sommige games extreem goede communicatie en teamwork, en erg knappe plays :)

[Reactie gewijzigd door freaq op 5 februari 2014 22:06]

Wat doe je dan ooit op een technisch forum als ik vragen mag? Ben je hier alleen voor de home en office pc reviews?
Er was een tijd dat game gerelateerd nieuws geeneens op deze site besproken werd, dus wat wil je zeggen?

Ik heb wel weer genoeg -1's gehad voorlopig, I'm out!
Ondertussen is WCG slechts een van de vele toernooi organisatoren geworden. Het werd in Starcraft bijvoorbeeld allang niet meer gezien als het echte wereldkampioenschap. Je moet maar eens op twitch.tv rondkijken, er zijn vaak genoeg toernooien bezig. Toch jammer dat het ophoudt te bestaan omdat het wel een icoon was.
Heb persoonlijk games als kijkspektakel nooit echt goed begrepen, natuurlijk is het wel eens interessant om te zien hoe je favoriete game wordt gespeeld door extreem goede spelers, maar daar zou ik echt geen uur op kunnen blijven kijken. Maar iedereen zijn zin natuurlijk.

Ik denk dat inderdaad de trend naar gewoon online gamen en dat dat kan worden opgenomen/bijgehouden wel een belangrijke factor in deze beslissing is. Waarschijnlijk is de interesse voor zo'n evenement daarmee afgenomen.
E-sports is ondertussen wel meer dan "kijken hoe je favoriete game wordt gespeeld door extreem goede spelers."

In LoL heb je gewoon echt een competitie met seizoenen,promoties,degradaties net zo als een normale sport.
Iedereen heeft zijn favoriete teams en zijn eigen supporters.

De Season 3 World Championship werd bekeken door 32 miljoen mensen.

http://euw.lolesports.com/
Het probleem is dat er te weinig games zijn die pros toelaten indrukwekkende dingen te doen die je als casual player niet kunt evenaren.

Er zijn Starcraft 1, Dota, enkele fighting games en dat is het zowat. League doet het ook goed dankzij Riot's marketing. Aan andere games is er geen enkele behoefte. Dan kijkt men liever naar let's plays en dan vooral omwille van de persoonlijkheid van de figuur ipv het spel zelf.
Ik heb ook nooit begrepen hoe mensen anderhalf uur lang kunnen kijken naar 20 volwassen mensen die achter een bal aanrennen om hem in een doel te mikken... Just sayin ^^
Snap ik ook niet, 5 minuten samenvatting is het maximum dat ik volhoud.
Alles van de 00's eSports is aan het kapot gaan :(

ClanBase (nieuws: Gamesite ClanBase gooit bijltje er waarschijnlijk bij neer), The CPL en nu WCG. Mijn eSports jeugd ebt weg.. *huilen*

Maar dit zat er aan te komen, foute beslissingen aan de top sloopt alles.
alles wat er nu ook gestopt is waren allemaal commerciŽle instellingen.

Nu er langzamerhand in meerdere landen organisaties aan het opstaan zijn zonder winstoogmerk (stichtingen i.p.v. BV's) zal het stokje langzaam weer worden opgepakt ;)

Geef het wat tijd. :)
Het probleem met die organisaties was dat ze teveel volgens het Amerikaanse model dachten, met grote bedragen gooien bij events. Kijk naar CPL .. giga tournooien organiseren met mega prijspotten, maar ik ben er zeker van dat er spelers nog geld moeten.

Nu goed... de enigste organisatie die kalm is gebleven en rustig is blijven verder bouwen is eigenlijk ESL. In de gloriedagen van ClanBase, was er echt wel een hevige strijd tussen die twee platformen, vooral ook omdat ESL heel lang enkel en alleen gericht was op de Duitse scene.

Nu ik moet toegeven, ESL vandaag.. ze staan er wel en ze staan er goed, ze zijn zeer klein begonnen, hebben hun ups & downs ook gehad en vooral tijdens de economische crisis zal het niet makkelijk zijn geweest, maar ze hebben goeie en solide partnerships gemaakt, hun events zijn echt AF .. zeker de laatste jaren.

En daar kan elke, nieuwe startende organisatie maar van leren en met de komst van diensten zoals Twitch enz... biedt het weer een hele hoop extra mogelijkheden om ook klein te beginnen, events te organiseren en huppa. E-Sport is deze dagen echt goed bezig en dat is ook een beetje mede door uit de fouten te leren van vroeger. Dus jammer dat The CPL, WCG en ClanBase er niet meer zijn, maar ze hebben ZEKER bijgedragen toch wat E-Sport nu is.
Ik denk dat een grote reden voor het stoppen ermee is dat veel spellen simpelweg online tournooien hebben. Starcraft heeft geen LAN nodig voor een toernooi. Ook zijn er heel veel tournooien voor spellen geregeld via de spellen zelf. LOL of Dota hebben ook geen speciale spelen nodig. Daardoor neemt animo af en dus nut.

Natuurlijk is het jammer dat dit verdwijnt maar er zijn tegenwoordig ook veel minder LAN-parties bijvoorbeeld.
De sfeer en spanning van een LAN party overtreft elke online vorm. Hoe dan ook jammer dat het verdwijnt!
De grootste reden denk ik dat deze spelen gewoon niet werken voor teamgames. opeens 5 random mensen in 1 team gooien werkt gewoonweg niet. de lol is er dus ook snel af.
Het lijkt erop dat e-sports gemonopoliseerd zal worden door Blizzard en Riot (en misschien Valve maar naast de International doen ze weinig of niets).

En als een van deze twee zich ooit eens terugtrekt is het afgelopen.
Het exploiteren van een E-sports evenement is zeker niet makkelijk maar om dit nu volledig bij de game bouwers zelf neer te leggen vind ik wel heel pessimistisch.

Dat is een beetje zoals zeggen dat we maar geen auto meer moeten rijden omdat GM op zijn gat ligt.

WCG is van Samsung, dat zij er geen heil meer in zien om zelf een evenement te exploiteren betekend niet dat ze E-sports de rug toe keren. Er zijn andere manieren om bij te dragen; denk aan sponsoring.

Naast Blizzard, Riot en Valve zijn er nog vele andere E-sports game-bouwers, kijk bijvoorbeeld maar eens naar het aanbod aan FPS en beat-em-ups. Ik verwacht dat dit alleen nog maar toe zal nemen. Je kunt nu als game bouwer de bewuste keuze maken je game neer te zetten als E-sport. Met een spectator-mode kom je al een heel eind *kuch*Hearthstone*kuch*.

[Reactie gewijzigd door Frits vanCampen op 5 februari 2014 18:56]

Vergeet MLG, Dreamhack en in mindere maten EMS en SLTV Starladder niet.
Jammer dat het ophoudt met bestaan. Maar nu hoeven we ons ook niet druk te maken dat de volgende WCG gekaapt gaat worden door de politiek om al vingertje wapperend mensenrechtenschendingen te bekritiseren. ;)
Echt vergelijken met sport is niet zo simpel. Vertaal een gemiddeld potje Counter Strike bijvoorbeeld naar een reallife situatie: een potje paintball. Je kan dat potje paintball qua spelregels precies zo inrichten als een pot counterstrike, en je zal toch zien dat de reallife versie talloze malen ingewikkelder is, omdat hoe je het went of keert er veel meer variabelen meespelen (weer kan in alle vormen voorkomen en dat heeft dito veel mogelijkheden voor de begaanbaarheid van terrein). Dat terwijl in een game er minder variabelen (wel regen, maar geen sneeuw, ijzelf of hagel) zitten en bovendien die variabelen altijd vaste waardes zullen hebben (er is sprake van regen of geen regen, tussenvormen bestaan niet).

C.q. - het is wel knap wat die progamers doen, maar het is zo overduidelijk "anders" ten opzichte van originele sport dat ik me goed kan voorstellen dat mensen het daarom niet leuk vinden. De handelingen die verricht worden komen gewoon niet overeen met wat niet-gamers zouden verwachten op basis van wat er op het scherm wordt vertoond. Overigens vind ik zelf een potje SC2 op pro-niveau soms best leuk om naar te kijken hoor :)
Wauw dat is jammer om te lezen! Ben er in 2001 & 2002 geweest voor AoEII the conquerors (3e plaats in 2002 ) en wat was dat een toffe ervaring zeg ondanks dat ik toen 14 was ;-)

Op het vliegveld als een baas mogen doorlopen omdat je 'gamer bent' en hal binnenlopen zo groot als een stadion met alleen maar pc's...

[Reactie gewijzigd door racemichel op 5 februari 2014 15:03]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True