Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 31 reacties
Submitter: Ins0mniA

Games-Services, de Franse organisatie achter de Electronic Sports World Cup, is failliet verklaard en alle medewerkers zijn ontslagen. De bezittingen van het bedrijf, waaronder de merknaam ESWC, zullen binnenkort worden geveild.

Naar nu bekend is geworden blijkt het Franse Games-Services op 30 maart failliet te zijn verklaard door een Parijse rechtbank. Al het personeel van Games-Services, dat vooral bekend is als de organisatie achter het gametoernooi Electronic Sports World Cup, is ontslagen en de bezittingen van Games-Services zullen door een curator worden geveild. Het gaat daarbij ook om de merknaam ESWC. Het is niet bekend of er al partijen zijn die interesse tonen in de naam en het bijbehorende toernooi.

De ESWC werd voor het eerst in 2003 georganiseerd. Het toernooi van 2008 was de laatste editie. Nederlandse spelers wisten een paar keer de competitie te winnen. In 2004 won Sander 'Vo0' Kaasjager bij Painkiller, het jaar daarop won Manuel 'Grubby' Schenkhuizen bij WarCraft III: The Frozen Throne en in 2007 won Freek 'XenoGear' Molema bij Trackmania Nations.

Games-Services is niet de eerste organisator van wereldwijde gametoernooien die zijn activiteiten heeft moeten staken. De Amerikaanse Cyberathlete Professional League, pionier op het gebied van dergelijke toernooien, kondigde in maart 2008 aan dat het economisch klimaat het bedrijf dwong af te zien van het verder organiseren van toernooien. Alleen de door electronicagigant Samsung gesubsidieerde Koreaanse World Cyber Games bestaan nog.

ESWC
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (31)

Hoe leuk het ESWC ook uitziet en klinkt als je de verhalen hoort, er is gewoonweg in de westerse landen (nog) geen markt voor deze "sport". Er zullen vast weer nieuwe organisaties zoals bijvoorbeeld het duitse ESL opstaan om de plaats in te nemen maar ook deze zullen denk ik net zoals het ESWC en de CPL het lastig gaan krijgen.

Deze bedrijven - en dan met name de entrepreneurs achter deze bedrijven - zijn in mijn ogen pioniers die net te vroeg zijn opgestaan, dat gamen vroeg of laat gaat doorbreken als een echte sport (aangezien de halve wereldbevolking wel "eens" aan spelletjes doet) lijkt me zo klaar als een klontje, wanneer dat dit gaat gebeuren is natuurlijk de grote vraag.
Een van de werelds grootste "e-Sports" landen is toch echt Duitsland. Alleen Zuid-Korea en China toppen dit land. Frankrijk is in Europa toch wel de nr2 in deze markt. Het finale event haalde 35.000 bezoekers en zo'n 1.5 miljoen online spectators. Dus ik denk dat er wel dergelijk markt is in Europa.

Het probleem is wat ESWC had is uiteindelijk het business model. Er was geen solide basis. CPL had soortgelijke problemen. Hun evenementen was hun enige goede product. CPL probeerde uiteindelijk een basis in de community te vormen met CAL en ESWC deed ook een soortgelijk iets. Beide waren niet een denderend succes. ESWC zat bovendien vast aan Parijs.

ESWC en CPL waren met een erg top-to-bottom approach bezig.

ESL is een ander verhaal. In Duitsland behoort deze site tot een van de meest bezochte websites. Heeft het elke week (tijdens het seizoen) intel friday night games, een eigen tv station etc. etc. etc. ESL beslaat bovendien grotendeels van Europa en heeft een bottom-to-top approach. Dit bedrijf heeft ESWC,CPL,CGS zien opstaan en vallen. Met hun solide basis, breed business model en groot aantal producten onderscheid ESL zich van de rest. Het bedrijf bestaat bovendien uit iets minder dan 200 man. Terwijl ESWC en CPL nooit voorbij 10 gekomen zijn volgens mij.

Ja, het zijn pioniers en wellicht zijn ze te vroeg opgestaan. Het is jammer dat we niet hun events meer zullen zien want het waren epic finales met duizenden kijkers tijdens de finales. Ook jammer voor Nederland, want wij kunnen geen voorrondes meer organiseren voor dit toernooi.

[Reactie gewijzigd door quakerix op 6 april 2009 22:38]

Als ik naar het plaatje kijk (en verslagen af en toe lees) heb ik ook het idee dat ze last hebben van wat grootheidswaanzin. Enorme events worden uit de grond gestampt met daarmee ook enorme risico's. Waarbij de organisatoren vaak uit het oog verliezen waarover het gaat.
Je zag hetzelfde met de HCC dagen, een organisatie die stug vasthield aan een opzet, terwijl er al jaren een toenemende mate van kritiek was.
Het is voor zulke evenementen niet van zozeer van belang of veel mensen het doen (sudoku's maken, ministecken, kruiswoordraadsels invullen, etcetera) maar vooral of het een beetje plezierig is om naar te kijken :)

Autoracen wordt maar door een beperkt aantal mensen gedaan, maar evenementen zijn heel levensvatbaar omdat men het plezierig vindt om naar te kijken.

Ook een potje voetbal of tennis, wielrennen of schaatsen kijken vindt gretiger aftrek dan het kijken van een game die door anderen gespeeld wordt :)
Komt volgens mij ook wel omdat er op game gebied weinig blijvends wordt uitgebracht, als er elk jaar een nieuwe Call of Duty wordt uitgebracht zullen er weinig mensen er zoveel tijd insteken dat ze het op hoog niveau kunnen spelen. Immers volgend jaar is er een nieuwe versie en wordt de huidige weer minder gespeeld.

Nu zullen er altijd mensen zijn die het toch wel spelen en ver schoppen, maar als het niet door de massa wordt gespeeld zal er ook geen interesse voor zijn.

Ze proberen elke keer wel nieuwe games te promoten maar dat zijn blijkbaar geen blijvertjes zoals counterstrike & starcraft :p
Je hebt absolute een punt en je argument heeft er absolute mee te maken. Maar helaas spelen er altijd meer factoren.
  • World of Warcaft - Deze game gaf grote klappen in de FPS scene
  • Te veel organisaties die zich zelf "World Champion" noemen (WEG, ESWC, WCG etc)
  • Te veel organisaties die hun eigen ding doen - Eigen regels en Eigen games
  • Events die op de zelfde dag vallen (ESWC vs ESL vs CPL)
  • Veel beloftes maar weinig actie
  • Niet Betalende teams, sponsors of tournooi organisaties
  • Faalende projecten (Totally Esports)
  • en nog veel meer..
Mijn conclusie over de jaren is ook duidelijk, eSports is niet kansloos. Maar er is geen constantiteit tussen de teams en organisaties. Er veranderd te veel elk jaar wat niet bevordelijk is voor de casual speler/viewer. Tevens hangt er in de westerse e-Sports wereldje een grote ''backstab'' gevoel en veel leugens (ok, ook weer niet iedereen hoor) wat eSports zichzelf vaak terug zet in zijn kinderschoentjes.

[Reactie gewijzigd door Ins0mniA op 6 april 2009 14:43]

Pijnlijk dat het is maar zelfs in de e-Sport worden de crisis klappen gegeven. De sponsoren springen massaal uit de bootjes.

Paar Voorbeelden:
CPL Failliet (doorstart door een eigenaar in Dubai)
WEG Verdwenen
ESWC Failliet
CGS Failliet
Kode5 staat op omvallen

Verschillende teams en hun organisatie er achter hebben ook al een failliet verklaring aangevraagd.

@mdvlee: Incorrect, er zijn meer landen die dit erkennen als een sport. Sterker nog zelfs in Nederland hebben wij een Elektronische Sportbond. Maar betekend niet dat landen zo als Duitsland, China, Zweden en USA een stap (of meer stappen) verder is dan ons.

@Jantje.vlaam - Sorry, maar dan heeft schaken, dammen, darten en andere ''denk'' sporten ook geen bestaans recht als sport.
MLG is nog druk bezig meen ik.
Yip, ESL, GGL, WCG enz enz ook :-)

Maar allemaal hebben ze wel enige last van de crisis, maar direct in gevaar zijn ze zeker niet. Sommige hebben al weer groei mogelijkheden in hun hoofd hangen na de crisis.
Dat een (denk)sport een sportbond voor zichzelf opricht, wil nog niet zeggen dat de bevolking in het algemeen het ook als sport ziet. Er zal vast ook wel een bond zijn voor het eenwielerachteruitfietsen (en anders richt je die gewoon op; kost 11 euro bij de KvK en dan kan je je "erkent" voelen), maar dat wil nog niet zeggen het door de rest van de bevolking serieus wordt genomen als sport.

Zolang de Gemiddelde Nederlander gamen nog minder sport vind dan fierljeppen, maakt het weinig uit of een stel gamers een Elektronische Sportbond opricht. Zolang er te weinig sponsoren zijn, heeft het weinig kans op commercieel succes. Zolang het de niet-beoefenaars niet genoeg kan interesseren, zullen de grote sponsorbedragen ook wegblijven.
Als voormalig semi-progamer vind ik dit een spijtige maar onvermijdelijke ontwikkeling. Het hele E-Sports concept staat of valt met de kwaliteit van de games. De meest populaire titels zijn dezelfde als 10 jaar geleden (StarCraft, Counter-Strike, Quake 3, etc). Dit is niet interessant voor de gemiddelde console speler. Aangezien de meeste (alle?) console games niet interessant zijn als competatieve game, zal er te weinig overlap zijn tussen casual en hardcore spelers. Gamers zijn een reusachtige markt, maar als je het merendeel van deze markt niet weet te bereiken omdat zij geen oog hebben voor kwaliteit en liever de nieuwste EA [censored] in een doosje spelen dan houdt het snel op.

Er worden gewoon te weinig uitdagende, goed gebalanseerde, goed in elkaar stekende games gemaakt. De enige recente game die ik kan bedenken die relatief bug-vrij is, een héél hoge skill ceiling heeft en heel populair is, is Trackmania Nations. Hopelijk dat binnenkort SC2 daar verandering in gaat brengen, want wat recente competatieve games betreft is het huilen met de pet op.

Overigens goed om te horen dat WCG nog bestaat, misschien dit jaar eens proberen te kwalificeren voor SC2. :D
Dat is wel jammer. De gaming sportwereld was net in opmars. Maargoed, nu waren de World Cyber Games wel al veruit de bekendste.

[Reactie gewijzigd door Fixi0n op 6 april 2009 13:25]

Korea is ook het enige land waar dit soort dingen buiten de games-community worden geaccepteerd als een (denk-)sport.
Mooi dat dit geen "sport" wordt, ik ben zelf fanatiek gamer, maar hoop wel dat mijn kinderen gedurende hun jeugs (ze zijn nu bijna 3 en bijna 5) veel buiten speelt en hooguit op regenachtige dagen of de winter binnen achter de pc speelt. Vooralsnog is het beperkt tot een bezoekje aan www.bumba.be.
Ajaa, en als je kinderen gingen schaken of dammen dan? Ofterwijl dat heeft weinig te maken met het wel of niet worden van een sport. :)

En af en toe buiten kijken kan inderdaad geen kwaad ;)
van mij mogen ze direct doorbreken als sterspeler.
Als ik zie wat je er mee kunt verdienen... dan hoeft papa niet meer te werken :+

Nu nog ff papa worden en hopen dat die kids wel talent hebben :X
Bumba spam, en het feit dat competitive gaming aan terein verliest is jammer, en heeft niks te maken of jouw kinderen (tijdens hun jeugs) gamen of niet. Zoiets bepaal jij als ouder zelf.

[Reactie gewijzigd door outcast within op 6 april 2009 13:40]

Pa is zelf een fanatiek gamer. Bij ons thuis was het vroeger uit deze boze om met de schoenen op de bank te komen. Dat was een stuk minder overgekomen als ze die regel kenbaar hadden gemaakt terwijl ze geschoeid op de bank aan het springen waren.
De topspelers moeten zeker een degelijke conditie hebben. Anders kan je het op zo een toernooi niet volhouden.
Het was nog gewoon te groot voor de doelgroep.

Het is jammer maar het is niet zo erg om het in een kleine vorm nog te doen.
Competie verband blijft altijd bestaan lijkt mij.
Zweden is erg ver hoor, DDR is daar verkozen tot sport.
Btw er gaan geruchten dat het WK DDR in nederland gehouden word.
http://www.positivegaming.com/index.php?id=3

ITG2 vooralsnog had ik begrepen.
DDR wordt nog kleinschalig gedaan qua toernooien volgens mij.
In het buitenland is het meer ITG2 van voormalig Roxor (nu Konami) , en PIU van Andamiro
DDR word steets mee gedaan in nederland.
kijk ook maar op game converentie bijna geen een zonder.
Ja & Nee dat Zweden ver is. Er zijn geen organisaties die geslaagd zijn een stabiele nationale league op te zetten. Wat wel een vereiste is bij de landen wilt horen die wel 'ver' zijn in e-sports.

Wat Zweden wel heeft is heel actieve gaming community, extreem talentvolle bovendien en het is maatschappelijk meer geaccepteerd. Maar 'erg' ver, nee.
zolang er op tv niks uitgezonden zal worden van de grote evenementen zal het ook niet doorbreken naar het grote publiek, maar kijk in korea wat er gebeurd als games op tv komen. iedereen kent daar de topspelers van starcraft, en die verdienen dikke knaken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True