Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Epic Games stelt assets van geflopte game Paragon beschikbaar

Epic Games stelt de assets van mobagame Paragon gratis beschikbaar aan ontwikkelaars die werken met Unreal Engine 4. De personages uit de game en hun bijbehorende animaties en skins kunnen daardoor gebruikt worden in andere games.

De assets zijn te vinden in de Unreal Engine Marketplace en mogen gebruikt worden voor projecten die in Unreal Engine 4 gemaakt worden. Vooralsnog heeft Epic Games de assets van twintig personages uit Paragon online gezet en een spelwereld inclusief alle textures en bijbehorende effecten. Meer assets moeten in de komende maanden volgen.

Epic Games claimt in een aankondiging dat de assets een waarde vertegenwoordigen van twaalf miljoen dollar. Naast 3d-modellen gaat het ook om dialogen van de personages en geluidseffecten. Ontwikkelaars die aan UE4-projecten werken mogen de assets gebruiken, zonder dat daar voorwaarden aan verbonden zijn.

Paragon wordt op 26 april uit de lucht gehaald en spelers krijgen hun geld terug. Die beslissing maakte Epic Games begin dit jaar bekend. De studio zegt dat het niet lukt om het spel door te ontwikkelen tot een game die genoeg spelers heeft om levensvatbaar te blijven. De mobagame moest concurreren met games als Smite, League of Legends en Dota 2.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

20-03-2018 • 19:05

40 Linkedin Google+

Reacties (40)

Wijzig sortering
Paragon wordt momenteel door een startup game studio terug online gebracht onder de naam Paragon Revised.

The game studio gebruikt de officele Paragon assets en het project wordt geleid door Philip Ritmeester een 20 jarige film en game animator die gestudeerd heeft bij animation mentor een online Engels talige gediplomeerde film en game animatie opleiding.

Philip werkt al 2 jaar in de Unreal game industry en wil zich volledig focussen op Paragon terug brengen in zijn oude originele staat. Daarnaast wil hij zich focussen op community feedback om zo fouten te verbeteren die Epic niet kon of wou verbeteren.

Vindt meer informatie op Reddit: https://www.reddit.com/r/...ised_paragon_back_online/
Naja geflopt.

Paragon was een hobby projectje van de EPIC Unreal Engine devs. Net zoals Unreal, Unreal Tournament, Fortnite, Jack de Jazzrabbit en elk ander spel wat uit die studio gerolt is. Soms slaat iets niet aan, maakt het geen flop. Deze games ontwikkelen is namelijk een enorme bijdrage aan de Unreal Engine.

De directe concurentie is Smite in een subgrenre van de MOBA scene die niet al te populair is en waar Smite vooralsnog gewoon heer en meester is. Alhoewel als EPIC nog een jaar of 2 doorgestreden had, dat ze Smite makkelijk onderuit hadden kunnen trappen (Hi Rez is al zeker 2 seasons erg laks met het spel en het afgelopen season zijn de laatste paar pillaren van Smite vertrokken of met andere projecten bezig gegaan). Nu de directe concurentie weg viel, heeft Smite een influx van spelers gekregen (EPIC stuurde ze er gewoon naar toe :) ) en is Hi Rez niet genoodzaakt zich weer serieus met het spel bezig te gaan houden ;(

[Reactie gewijzigd door batjes op 20 maart 2018 19:09]

Hobby project wil ik het ech niet noemen, de game had een behoorlijk hoge production value.
Hun hoofddoel is uiteindelijk hun engine, welke ze moeten maken ontwerpen en testen. Dit kan je het beste doen door concepten uit te werken ('zoals games'), waarom zou je ze niet gelijk online gooien? Het is niet z'n gek idee.

Uit eindelijk was beide voor hun belangrijk, als het aansloeg dan hebben ze geluk, zo niet dan hebben ze wel veel geld uitgegeven maar modellen/textures kunnen ze hergebruiken in een andere spel, en de rest is testen / uitwerken van hun hoofdproduct.
Tuurlijk is hun engine hun hoofd prioriteit. Maar ook z’n game wordt gewoon met een plan gemaakt om winst er uit eindelijk mee te maken. De game had trouwens een periode een best wel goeie periode met een gezonde userbase, maar daar kwam met een grote update die niet enthiousiast was ontvangen een eind aan.

Maar goed, dankzij fortnite en unreal engine het goed doet bij veel grote studios hebben ze het verlies van paragon dik terug verdiend.
Noem het een experiment ipv hobby project. Het mooie aan de Eric constructie is dat een gefaalde game alsnog business value kan creŽren en dat is het uiteindelijke doel. Natuurlijk hoopt iedereen bij Eric dat de game een grote hit word maar het is geen weg gegooid geld mocht het geen hit worden.

Dit is wel heel anders dan studio's die games bouwen obv third party frameworks, tools en engines

De reden dat je het een hobby project kan noemen is mogelijk omdat het idee zo is begonnen. Veel bedrijven doen tegenwoordig aan zaken als hackatrons... Oftewel beetje je hobby experiment doen in de baas z'n tijd met als doel iets te leren of een idee te pitchen
Rond kunnen komen met iets wat je leuk vind is toch wat anders dan geld verdienen als hoofddoel hebben.

Als je die Tim Sweeney (Oprichter EPIC) ook opzoekt, deze man is zijn hele bewuste leven bezig geweest met het ontwikkelen van games.

EPIC is 1 van de weinige zelfstandige partijen die groot is geworden met liefde voor hun vak. DICE, Blizzard, Westwood, Bullfrog. We hebben ze allemaal gekent. Ze zijn allemaal ten onder gegaan. Dat zal met de meeste huidige indie helden ook gaan gebeuren. Want EPIC is dat nog steeds, een indie :)
Blizzard is tegenwoordig onderdeel van ActivisionBlizzard, wat onderdeel is van Vivendi. Blizzard en Activision geven beiden echter hun eigen games uit, dus in die zin zijn ze wel onafhankelijk van een uitgever; die zijn ze zelf. :) Dus ben benieuwd waarom Blizzard ten onder zou zijn gegaan.
ActivisionBlizzard heeft zich al in 2013 uitgekocht bij Vivendi: nieuws: Activision Blizzard koopt zich uit bij Vivendi
Blizzard ten onder gegaan? Wacht, wat? Wat heb ik gemist? Voor zover ik zorgt een release van Blizzard nog altijd een schrikreactie van andere developers binnen het genre...
Blizzard North word er misschien bedoeld, die is wel opgedoekt.
Blizzard is niet onafhankelijk. Ik dacht trouwens dat ze dat vroeger wel waren, nooit echt geweest ook.

Ging me in dit geval meer om het punt van de zelfstandigheid van de studios, niet om ze -verder- af te kraken oid.
Epic is voor 49 procent in handen van tencent.
Epic wil ik niet echt een indie noemen, als je ziet hoe lang ze bestaan, hoeveel ze verdiend hebben en welke bekende games onder hun vlag uitgebracht zijn zoals Jazz Jackrabbit, Unreal, Unreal Tournament, Gears of War en Fortnite met de Battle Royale modus.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 20 maart 2018 20:30]

De studio staat nog steeds op zichzelf en is niet afhankelijk van een uitgever, dus in die zin zeker wel indie. Alleen past het niet echt in het beeld dat mensen tegenwoordig van indie-developers hebben.
Grapjas. Als je zo gaat denken is Nintendo een indie.
Ik denk dat Nintendo meer de rol van uitgever heeft, hoewel ze het gedrag van indies vertonen.
Daarbij dat ze de indie markt ook volop steunen met hun nieuwste console-hybrid.
Nintendo zit voor mij een beetje in een grey area, want Epic maakt al hun uitgegeven games zelf (eigen studios), en Nintendo doet allebei.
Als Nintendo indie is, dan is de rest van de gamewereld maar hobby. Nintendo is winstgevende ambacht. Een zeldzaam iets op de vrije markt.

Indie betekent in de volksmond niet meer independent. Het betekent vaak ongeformuleerd, soms curieus, en altijd kleinschalig.
Indie studio moniker is afhankelijk van twee dingen vziw: onafhankelijkheid van uitgever -> check. Maar EPIC is geen kleine studio meer, en schaal is volgens mij toch wel belangrijk om een developer nog indie te noemen.
De een doet dat met het maken van games, een ander met het maken van engines. Kkeine nuance, maar groot verschil.
Paragon was een hobby projectje van de EPIC Unreal Engine devs. Net zoals Unreal, Unreal Tournament, Fortnite, Jack de Jazzrabbit en elk ander spel wat uit die studio gerolt is. Soms slaat iets niet aan, maakt het geen flop. Deze games ontwikkelen is namelijk een enorme bijdrage aan de Unreal Engine.
Wat een onzin! Alle door jou genoemde spellen zijn zeker geen hobby projecten van Epic Games geweest. Ze zijn primair bedoelt om inkomsten te genereren. Dat de engine gebruikt voor het spel Unreal uiteindelijk als los product is ontstaan, is nooit het hoofddoel geweest maar een commerciŽle keuze.

Daarbij, Jazz Jackrabbit is niet gemaakt in de Unreal engine. Het spel kwam in 1994 uit terwijl de ontwikkeling van Unreal in 1995 begon.
Zoek op Youtube de 'making of UT' anders eens op, krijg je een beetje inkijk in de gamestudio van EPIC.

Zoek die Tim Sweeney anders ook even op.

De games van EPIC voor Unreal uitkwam zijn een aanloop geweest naar de Unreal Engine, die kwam niet uit de lucht vallen.
Ze vertegenwoordigen een investering van 12M. Dat is heel iets anders dan een waarde van 12M. De huidige waarde is waarschijnlijk redelijk dicht in de buurt van 0, anders hadden ze het niet vrijgegeven. En voor een eventuele andere (commerciŽle) ontwikkelaar zal de waarde hooguit een paar miljoen zijn. En dan mogen ze blij zijn. Het meeste is voor een andere game zo goed als zeker niet zonder aanpassingen te gebruiken, en dan zijn ook nog veel andere assets nodig die nog niet bestaan.
Ze vertegenwoordigen ook geen 'investering' van 12 miljoen. Je weet niet wat hun uiteindelijke investering is geweest voor deze Assets. Je moet het zien dat ze voor de Assets ook bepaalde technologieŽn / kennis hebben gebruikt die misschien niet standaard bij de Unreal Engine komen en waarvoor extra gecodeerd moet worden. Zoals bijvoorbeeld de materials voor de assets.

De waarde is inderdaad nihil op dit moment, ook zullen de assets vast niet gebruikt gaan worden voor triple A games. Misschien dat mensen ze gebruiken voor persoonlijke projecten, maar ik zie geen game gereleased worden waar men gebruikt maakt van deze assets.
Het heeft natuurlijk wel waarde dat de Unreal Engine hierdoor waardevoller is geworden. Als je deze assets wil gebruiken moet je UE4 gebruiken, en wanneer een spel uitbrengt gemaakt met UE4 betaal je 5% van je inkomsten aan Epic.

Natuurlijk hadden ze dit ook op hun marketplace kunnen zetten, maar voor veel ontwikkelaars zijn initiŽle kosten moeilijker op te brengen dan een % van hun verkoop af te staan.
het is niet omdat ze er zoveel geld in gestoken hebben, dat het ook zoveel waard is.
Als ik tegen 100§/u een homp klei aan het boetseren ben, dan is dat ding na een dag knoeien niet plots 800§ waard :+
Min 100 om de troep op te ruimen. ;)

Toch wel gaaf dat creaties verder kunnen leven.
En zo zullen we Paragon gewoon weer onder een andere naam terug zien haha. Goed voor de Paragon fans namelijk.
Nou dat is nog maar de vraag natuurlijk, alle assets zijn wel beschikbaar. Maar de code etc. van de game waarschijnlijk niet, dit zal men van de grond op weer moeten opbouwen. En dit is niet zo maar even gedaan. Vooral niet bij een Moba game waar het tweaken van dmg etc. nooit op houd.

Vindt het mooi dat ze de assets beschikbaar stellen, mensen kunnen naast het gebruiken van de assets veel leren hoe men bij Epic Games 3d modellen op bouwt in de games. Maar als ze de game in leven hadden willen laten konden ze ook de complete game delen.

De game zelf gespeeld en het was zeker leuk, maar het begon te snel te vervelen. Persoonlijk denk ik dat Epic games nog wel een beter marketing team kan aanstellen, want de games die ze uitbrengen staan nooit zoveel in de picture als andere games zoals Battlefield, Call of Duty, etc..
Ik wil even zeggen dat ik dit een prachtig gebaar vind, zelfs mensen hun geld terug geven zonder gemekker (ga ik vanuit omdat het niet vermeld staat in het artikel). Dit soort berichten zie ik graag vaker :)
Dit klopt , vorige week netjes 60 euro bijgeschreven gekregen van epic op me paypal account
Sterker nog, ze hebben ook nog eens een volledige refund gegeven van alle aankopen.

Ik speelde dit jaar wat jaren geleden best intensief en had zo een 100 euro de founder edition en wat skins uitgegeven. Dit heb ik netjes allemaal terug ontvangen omdat ze hun dev team op fortnite zetten om die te versterken.

Niks meer dan lof aan EPIC en dit gebaar!
100§ voor een Nvidia Founders edition, das geen geld.
Ik wist niet eens dat het bestond, anders had ik het wel geprobeerd. En ik speel best wel wat spellen. Nooit reclame gezien.

Dat terzijde, wel netjes dit. Echt netjes.

[Reactie gewijzigd door Iva Wonderbush op 20 maart 2018 19:09]

Wel dit is nu pas EPIC 8)7
paraGONE.. blijf het nog steeds zuur vinden dat de game verdwijnt.
Was erg verslaafd aan de game..
Straks zie ik in andere games of promomatriaal voor verschillende producten de Paragon karakters terug wat wel een beetje pijn doet. .. ach ja de Moba hype maakt plaats voor Battle Royal games.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True