Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Epic verlaagt afdracht Unreal Engine Marketplace vanwege succes Fortnite

Epic Games heeft het percentage dat contentmakers af moeten dragen van verkopen via de Unreal Engine Marketplace, verlaagd van 30 procent naar 12 procent. De verlaging is volgens het bedrijf het gevolg van het succes van de marktplaats en van Fortnite.

Niet alleen laat Epic Games contentmakers voortaan 88 procent in plaats van 70 procent van hun via de Unreal Engine Marketplace behaalde inkomsten houden, maar ook gaat die nieuwe verhouding met terugwerkende kracht in. Epic gaat daarmee de verkopers terugbetalen op basis van alle eerdere transacties, tot aan die bij de start van de Unreal-winkel in 2014 aan toe.

Tim Sweeney, oprichter en topman van Epic, zegt dat de digitale handel voor zijn bedrijf floreert dankzij de groei van de Unreal Engine Marketplace en het succes van Fortnite. Volgens hem kan Epic de gebruikers van de marktplaats laten meeprofiteren en tegelijk nog zelf een gezonde winst behalen. Daarnaast moet de nieuwe afdrachtverhouding de marktplaats waarschijnlijk aantrekkelijker maken voor ontwerpers en nieuwe gebruikers aantrekken.

Verder maakte hij bekend dat inmiddels 6,3 miljoen mensen Unreal Engine 4 gebruiken, waar dat in maart nog 1 miljoen was. In de eerste helft van 2018 groeide het aantal actieve verkopers op de marktplaats met 30 procent naar vijftienhonderd, die samen vijfduizend digitale producten aanbieden. Sinds de start in 2014 zijn er 8 miljoen downloads geweest.

Via de marktplaats kunnen grafici, muzikanten en andere digitale ontwerpers hun bestanden aanbieden. Onder andere gamemakers kunnen die gebruiken voor hun projecten. Zo zijn er ontwerpen uit de Unreal-winkel gebruikt voor onder andere ARK: Survival Evolved en PlayerUnknown’s Battlegrounds. Het bedrijf SuperData becijferde onlangs dat Fortnite in de maand mei ongeveer 300 miljoen dollar voor Epic opbracht.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

13-07-2018 • 19:14

47 Linkedin Google+

Reacties (47)

Wijzig sortering
Luos_83 hier, en ik verkoop onder dezelfde naam vfx en wat andere pakketten via de ue4 marktplaats.

Laat ik voorop stellen dat deze actie van Epic meer dan genereus is, de 88% met terugwerkende kracht is iets bijzonders en het voelt een beetje alsof je een winnend kraslot hebt gekregen.
Door de terugwerkende kracht krijg ik opeens een bedrag met vier nullen extra dit jaar.

Deze verandering zorgt ervoor dat ik niet alleen al mijn (studie)schulden kan afbetalen maar ook eindelijk wat geld over houdt om te werken aan mijn eigen "droom"game ipv als freelancer te werken aan de droomgames van een ander. Tevens hou ik voortaan aan het einde van de maand extra geld over.
Dit voelt bijna onwerkelijk en gaat voor mij een enorm verschil maken.

toch wil ik ook wat kanttekeningen melden ivm de marktplaats en epic als een gebruiker die al actief is sinds de 1e unreal en mijn (levens)werk van de unreal engine heeft gemaakt.

Al sinds de launch van de marktplaats klagen de meeste verkopers al over hoe minimaal de marktplaats is. we hebben geen live data, geen grafieken, slechte visibiliteit, en zo kan ik nog een hele reeks aan irritaties en frustraties opnoemen waarbij de gemoederen vaak hoog oplopen.
De meeste verkopers waren dan ook van mening dat de "service" die we van epic krijgen de 30% niet waard is. Toen Tim tweette dat hij het belachelijk vond dat 30% het standaard was op Steam e.d. hebben vele van ons hem de 30% van deze marktplaats onder zn neus gehouden met een semi-komieke *nudge nudge wink wink*. Daarbij komt ook nog dat Tim Sweeney zelf ons ooit heeft verteld in een forum thread dat de marktplaats nog niet genoeg opleverde en dat de 30% het waard was omdat de launcher en platform een meerwaarde waren voor ons. (wat niet zo is in zijn huidige staat) dus geen van ons allen heeft dit zien aankomen.
De marktplaats-chat on discord was dan ook vol met emotionele mensen die hun ogen en oren niet konden geloven, dat was heel mooi om live mee te maken.

Tevens hoor ik dezelfde klachten van veel cliënten, collega's, en gebruikers van UE4.
dus terwijl dit een gigantische stap is in de goede richting en zeker de lasten van vele verkopers zullen verlichten hopen ik en vele anderen dat dit niet de laatste stap is die Epic zet richting de marktplaats.

Hoe dan ook, Tim Sweeney en eigenlijk alle mensen die werken bij epic games zijn vriendelijke compassionate mensen waar ik graag mee praat, ideeën uitdeelt, en als fanboy moet ik ook wel zeggen dat ik een beetje trots ben op deze verlaging van de afdracht.

PS: Tevens lees ik wat onwaarheden in de comment sectie dus mss dat ik daar nog even op reageer.

PSS: Ben niet gewend om in het Nederlands te schrijven over mijn werk dus mocht het wat raar weglezen, mijn excuses :)

[Reactie gewijzigd door Luos_83 op 15 juli 2018 16:23]

Beetje een vreemde move. Waarom zou het succes een reden zijn tot kosten verlaging? En dat net terugwerkende kracht?

Epic geeft het niet gratis weg omdat ze het zo leuk vinden.

Ik weet niet hoe de cijfers van Unity er voor staan, maar die beginnen toch vrij dicht bij Unreal te komen op de meeste vlakken. Zou dat er iets mee te maken hebben...
Epic beseft dat hun Marketplace erg lekker loopt en dat ze er meer dan genoeg omzet uit halen. Om nog meer succes te behalen verlagen ze de afdracht want met 12% in plaats van 30% is het ook nog rendabel.

Epic biedt een makkelijk en toegankelijk platform waar content makers makkelijk hun spul op kunnen verkopen. Dat mag best wat kosten en blijkbaar kunnen die kosten omlaag.

Unity komt inmiddels aardig dichtbij UE4 (sinds de 2017 versie) maar beiden hebben nog genoeg verschillen, pluspunten en minpunten. Maar ik verwacht niet dat dit invloed heeft op deze beslissing van Epic. Ik heb geen harde cijfers maar ik gok dat UE4 nog steeds een stuk populairder is.
Ik heb geen harde cijfers maar ik gok dat UE4 nog steeds een stuk populairder is.
Unity is altijd al populairder geweest. Hoewel Unreal nooit met harde cijfers komt, geven ze wel toe dat ze minder gebruikers hebben. Dit komt voornamelijk omdat Unity veel geschikter is voor kleine games, en low-end apparaten, waar er gewoon veel meer van gemaakt worden.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 14 juli 2018 12:19]

Dat is wel al weer bijna anderhalf jaar geleden, vóór Fortnite zo gigantisch is gegroeid. Ik zou wedden dat ze tegenwoordig op zijn minst langszij zijn gekomen. Dat je in UE4 ook gewoon de volledige sourcecode hebt, en dat de workflow toch íets makkelijker loopt, is een groot voordeel wat je niet mag negeren.

Edit: Net toch even in die cijfers gekeken, het lijkt me inderdaad toch wel sterk dat UE4 Unity al heeft ingehaald :)

[Reactie gewijzigd door ChromeBallz op 14 juli 2018 19:42]

Grotendeels mee eens, echter de zinsnede "meer dan genoeg omzet uit halen" klopt niet. Dit is juist een actie om meer omzet te behalen door de opportunity cost van de deelnemers te verlagen. Dit gaat hoe dan ook zorgen voor extra aanwas en dus extra omzet.
Het terugwerkende kracht deel lijkt een bindmiddel voor huidige (mogelijk twijfelende) klanten, maar is tevens iets waar veel pers over gaat schrijven en dus een groter publiek bereikt wordt.
Ik denk dat UE zijn eigen stuk markt heeft veroverd en dat er helemaal niet zoveel Unity concurrentie is. Unity is toch voor wat simpelere content en UE4 gaat voor de high end en hogere complexiteit, zogezegd.
Het grootste deel van de kosten van software zitten in de ontwikkeling ervan.
Ja, er zijn onderhoudskosten, maar als je de ontwikkeling dubbel terugverdiend hebt, brengt het alleen maar winst op.

Voor Epic zijn de nu verkochte licenties blijkbaar zo goed voor de winst, dat ze het kunnen missen voor marketing in een nieuwe doelgroep. Dat ze daarnaast met terugwerkende kracht terugbetalen, kweekt zoals hierboven al genoemd goodwill en klantbinding.

All and all een goede zet van Epic
Met terugwerkende kracht vind ik niet zo speciaal. Echter vind ik het wel verbazend dat ze met terugwerkende kracht zonder limiet doen.

Je ziet wel vaker dat bedrijven iets teruggeven in dit soort situaties, maar dan met een 'houdbaarheidsdatum' om redelijk recente klanten niet van zich weg te drijven omdat ze voelen een miskoop te hebben begaan. Als je het immers vandaag verhandeld en volgende week verandert het systeem, dan baal je erg. Als je het daarentegen met een jaar terugwerkende kracht doet, dan heeft de klant het voordeel al uit het product gehaald en is er ook niet te klagen als men niet nog even wat geld terug krijgt.
Ze hebben allang berekend wat ze terug moeten betalen. ;)
De afweging met limiet zal vast gemaakt zijn, die is alleen wat minder krachtig.
Wellicht wel. Prijs verlagen, markt aandeel verhogen. Lijkt me een uitstekende strategie en zekerheid op lange termijn, zeker nu men het financieel zonder problemen kan trekken.
Ik had thans in de mail gekregen van epic games dat ik fortnite gratis kan spelen, ik heb ook een account bij epic games, en kan het spel gratis downloaden en installeren.Maar ik heb het zelf nog niet gespeelt.Tevens zijn ze nog bezig met ut4 dat tergend langzaam gaat ze zijn er al ettelijke jaren mee bezig,Maar stuklje bij beetje word het misschien toch nog iets ondersteund door de community, en alleen speelbaar vanuit hun games browser.Het spel vandaag gedownload ik was nieuwsgierig hoe het uit zou zien.ik kan maar een spel modie per venster spelen en het ziet er best goed uit ongelooflijk hoe de unreal engine hiermee omgaat ik heb een videokaart van 2012
En nog loopt alles soepel maar natuurlijk niet op de hoogste settings
Het ziet er best goed uit zoals ik het zie ziet het er uit als een cartoon.en best goede kwaliteit.

[Reactie gewijzigd door rjmno1 op 13 juli 2018 21:21]

Heb je gezien hoeveel geld Fortnite maakt. Volgens mij maakt hun het niet meer uit hoeveel winst ze meer halen uit de marketplace. De winst vergeleken met Fortnite en de marketplace is volgens mij een lachertje voor hun geworden bij Epic.
Ze kunnen ook hun geld “weggooien” door paragon weer levend te maken. Maar nee, daarvoor moeten andere bedrijven moeite doen.
Paragon had niet echt een succes met de publiek. Ze gaan geen game developers op een spel zetten die was mislukt. Ze zetten ze liever neer op andere projecten lijkt mij ten minste. Geld hebben ze maar goed personeel vinden in de wereld van spellen maken zijn zeldzaam.
Mond op mond zijn er wel eens opmerkingen gevallen van "pocket change" oftewel zakgeld wat verdient word met de marktplaats. Exacte cijfers zijn nooit genoemd (behalve ooit een keer --soort van-- gelekt door iemand die ontslagen is en toen werden bedragen genoemd van rond de 10m en dat was rond 2015). de marktplaats heeft het afgelopen jaar waarschijnlijk in een jaar tijd net zoveel opgebracht als fortnite in een maandje binnenharkt.

Ik vraag me dan ook af of deze zet is gedaan omdat er weinig gegeven word om de marktplaats, of dat er een financieel voordeel gehaald kan worden door de marktplaats sellers al dit geld te doneren, of dat ze werkelijk zoveel om ons geven. misschien wel een beetje van alle drie.
Vreemde move?

Uiteindelijk natuurlijk wil een bedrijf geld verdienen. Voor een marketplace is natuurlijk aantrekkelijkheid belangrijk. Als je ziet dat je inkomsten véél meer dan de kosten dekken en de populariteit garandeert dat je met een kostenreductie nog steeds winst maakt (met huidig gebruik) dan is dat wél een slimme move.

Door die kostenverlaging maak je de marketplace nóg aantrekkelijker (dus kans dat klandizie toeneemt vergroot) en de retentiekans zal ook toenemen -> nog meer inkomsten.
Door de publiciteit van deze aktie kweek je bewustzijn bij het gepeupel (zoals dankzij dit artikel hier op tweakers dat jij en ik gelezen hebben -> goeie reclame waar je weinig voor hoeft te doen en die niks kost
Door het retro-active te doen vergroot je wederom je retentie (want huidige gebruikers krijgen geld terug/extra) en kweek je nog meer good-will -> allemaal positief.

En ja, het maakt je platform ook aantrekkelijker t.o.v. de concurrent natuurlijk... dat is ook een belangrijk punt.

Dat ze niet zo hebberig zijn als bijvoorbeeld Apple vind ik persoonlijk zeer lovenswaardig. :)
Waarschijnlijk verlagen ze de prijzen voor klantenbinding en belangrijker, om hun marktaandeel te vergroten. Mogelijk kunnen ze deze investering permitteren dankzij fornite. Neemt niet weg dat het bijzonder coulant is dat dit met terugwerkende kracht gaat werken.
Meestal is er een reden voor klantenbinding, kijk naar Apple die doen dit dus absoluut niet omdat het niet hoeft.

Vandaar mijn vraag of Epic langzaam de hete adem van een concurrent voelt, immers wil je dat klanten niet over lopen. Is dat niet het geval dan is klanten binding niet aan de orde, want ze blijven toch wel.
Ik denk niet dat het klantenbinding is, want die halen hier niet enorm veel voordeel uit behalve dat wij verkopers mogelijk meer gaan focussen op het maken van nieuwe pakketten ipv extra werk van cliënten aan te nemen.
Meer klanten aan trekken en zo uitendelijk meer omzet maken. Ik vind de move nog niet zo gek. Terug werkende kracht, om de gene die er nu bij zitten een goed gevoel erover te geven, te blijven ontwikkelen ervoor en stukje goodwill / customer satisfaction (al dat soort marketing sh*t).

Ik denk dat ze er zeker op langere termijn goed aan doe...
Ik denk dat het een goede move is de ze vanwege de PR waarschijnlijk hopen terug te verdienen door meer groei te krijgen.
Het kan ook zijn dat ze het als een strategische investering zien in de lange termijn van Unreal 4 en ze dankzij Fortnite op het moment het geld hun over de schoenen loopt.

Ik vind het wel een slimme move. Het succes van Fortnite gebruiken om het hele platform en iedereen die het gebruikt beter te maken. Hopelijk gaat dit nog meer hele goede games opleveren (dus niet zoals ARK... >.< )
Kijk, dat is nog eens goodwill kweken, kunnen veel bedrijven zich nog door laten inspireren (mits die ook 300 miljoen in een maand weten binnen te halen)
Reken er maar niet op.
Alle organisaties waar ik in heb gezeten zit er niet in om "genoeg te verdienen".
Vele willen "Meer dan anderen verdienen" en die grens lijkt altijd op te schuiven, omdat je altijd iemand kan vinden die rijker is dan jou. Zo blijven we ongelukkig. Ook al hebben we geld, tijd en dingen.
Respect! De kosten verlagen is al erg netjes (ze hadden ook gewoon door kunnen gaan met vangen), maar alles met terugwerkende kracht terugbetalen is helemaal netjes. Zo heb je er (helaas) niet veel.
ARK: Survival Evolved niet het best geoptimaliseerd spel maar wel zo machtig leuk. _/-\o_
Het is dan ook opgezet door (non-epic) mensen die toen nog studenten waren en niet helemaal wisten waar ze mee bezig waren. sommige content van de game is echt bizar slecht in elkaar gezet (zeker de shaders en particles) en ik denk niet dat dit snel zal veranderen.
Mooi gebaar, zo profiteert iedereen van het succes en zijn er geen verliezers.
Je hoeft alleen maar geld te hebben om een game te maken blijkbaar.
Je hoeft geen engine te maken.
Je hoeft geen artwork te maken.
Ik vind het zielig en sneu, de ambachtelijke game makers zijn nog maar 1% van het totaal.
Eerlijk waar : als je unreal engine gebruikt en artwork koopt mag je niet opscheppen dat je games maakt.
Je bent meer een soort dozenschuifer : die alles voor geld aan elkaar verbind.
Game maker, unity, of unreal engine, laat mij niet lachen en leer zelf C++.
jij gebruikt zeker ook geen code van andere mensen in C++ en ook geen imports.
Je moet niet zelf het wiel gaat uitvinden, het is veel goedkoper om artwork te kopen dan het zelf te maken. Je gaat toch ook niet je eigen framework schrijven als je een website maakt. Je download gewoon een framework/engine waar honderden mensen aan hebben gewerkt.
En ik verwacht eerder < 0.1%

[Reactie gewijzigd door freekvandeven op 14 juli 2018 13:34]

Zelf maken kan ik het niet. Ik ben nu Unity aan het 'leren'.)Super makkelijk. Maar aan 3d models of 2d artwork begin ik niet eens met leren. Als ik iets wil hebben kan ik het kopen of laten maken. 3d design en animaties maken is -voor mij- zo saai werk. Animaties in Unity zelf maken gaat nog wel en evt een model maken lukt ook nog wel maar het riggen en texturen.. nope.. geef mij portie maar aan fikkie.

Dus wil ik waar mogelijk libraries -gratis of betaald, als iets goed is betaal ik met liefde voor het werk en onderhoud en doorontwikkeling die mij bespaart wordt, zeker als kleine ontwikkelaar, die dan door anderen onderhouden worden.

En je hebt 100% gelijk, je moet niet het wiel uitvinden als het er al is.
Tenzij je denkt dat jou wiel revolutionair *g* zal zijn :)
dus jij gaat mij vertellen dat een schilder zijn eigen doeken moet spannen? zijn eigen kwasten moet maken? zijn eigen verf moet ontwikkelen?

Man laat mij niet lachen, een echte coder maakt zijn eigen computer want anders ben je niet meer dan een soort dozenschuifer die alles voor geld aan elkaar codeert.
Ondanks het positieve bericht over zakelijk succes van Epic, wil ik toch graag opmerken dat Epic wellicht eens meer tijd in hun unreal engine gaat steken en de mogelijkheid veel meer bemoeilijkt met o.a gebruik van cheats in Fortnite en Pubg. Het is namelijk al jaren lek (vanaf Unreal 99) en relatief makkelijk om een eigen hook te maken die inhaakt op unreal engine.

Dankzij dit is er dus een scala aan cheaters actief waar men onterecht bij Fortnite of Pubg aan de deur klopt om cheats tegen te gaan. Dit is dus echt afkomstig van Epic en niet de andere 2 partijen.
Ik vind juist dat je opvallend weinig cheaters hebt in Fortnite. Zelf nog nooit een cheater tegen gekomen. En aangezien het spel erg populair is, is dat juist een game waar je verwacht dat cheat-makers tijd in stoppen.
Heb je enige bronnen hier, of is dit een persoonlijk gevoel? Ik heb persoonlijk namelijk ook zeker niet het gevoel dat het zo is.
Er zijn praktisch geen cheaters. Jism is er gewoon niet zo goed in waarschijnlijk 😜
Ik speel het vrij veel en veel vrienden ook en hoor toch echt weinig over cheaters voor zo een grote en populaire game. Glitches zoals onder de map kunnen komen etc zijn er wel eens, maar die worden snel gepatcht door Epic. Met cheats bedoel ik echt aimbot / wallhack etc. Ook op populaire Fortnite fora's zoals reddit hoor ik zelden iets over cheaters. Het zal dus wel meevallen :)

Wellicht zie jij goede spelers als cheaters? :P

[Reactie gewijzigd door Mitchell-CWD op 13 juli 2018 19:43]

In een aantal duizenden matches heb ik ooit 1 iemand (en dit was vrij vroeg in Fortnite) gehad waar ik mijn twijfels bij had, volgens mij ben jij niet zo goed op de hoogte van fortnite 8)7

[Reactie gewijzigd door Neverps op 13 juli 2018 20:24]

Hij zegt ook meer over de Unreal engine dan over Fortnite, en over hoe 'makkelijk' het is om via hooks exploits te maken voor games gemaakt met Unreal engine.

Volgens mij is dit technisch gezien ook waar, al zeg ik er niks bij over specifieke spellen.

Unity is een beetje hetzelfde verhaal, veel games die hierin gemaakt zijn en die niet een zelf ontwikkelde module gebruiken om hooks tegen te gaan zijn ook behoorlijk lek ( alweer ik zeg niks over het daadwerkelijke aantal cheaters, ik zeg alleen dat het voor iemand met verstand van zaken niet zo heel moeilijk is om cheats te maken voor een spel gemaakt met Unity ).
Respect voor Epic, echt netjes.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True