Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Amerikaanse tv-zender maakt virtuele Nascar-studio met Unreal Engine

Fox Sports neemt volgend jaar een nieuwe virtuele studio in gebruik voor zijn Nascar-uitzendingen. De studio is gemaakt met Unreal Engine 4 en stelt de presentatoren in staat om bijvoorbeeld 3d-modellen van circuits en raceauto's te tonen.

Fox Sports heeft een demonstratievideo van de nieuwe studio online gezet en Engadget heeft een uitgebreid artikel gepubliceerd over de totstandkoming. Virtuele studiosets zijn niet nieuw, maar werden in het verleden vaak gebruikt vanwege kostenbesparing, zegt de tv-zender tegen de Amerikaanse website. Met de nieuwe studio gemaakt in de engine van Epic Games, moet er juist meer mogelijk worden dan in een echte studio. Realisme en veelzijdigheid zijn volgens Fox Sports de belangrijkste redenen om over te stappen naar de Unreal Engine voor de virtuele studio.

De Amerikaanse sportzender gaat vanaf volgend jaar de studio gebruiken voor zijn Nascar-uitzendingen, om te beginnen met de Daytona 500 die halverwege februari plaatsvindt. Fox Sports gebruikt software van Zero Density om de Unreal Engine te integreren in zijn broadcast workflow. De daadwerkelijke fysieke studio bestaat uit een ruimte van zo'n 15 bij 14 meter die geheel voorzien is van green screens. Er wordt gebruikgemaakt van 3d-tracking en optische tracking om bepaalde gebeurtenissen op de set te activeren. De verlichting volgt automatisch de presentatoren.

Het is niet de eerste keer dat Unreal Engine ingezet wordt voor een virtuele studio. Epic Games zegt tegenover Engadget dat tv-zenders al zo'n 18 maanden gebruikmaken van de engine. Een programma voor kinderen om de Franse taal te leren op de Canadese zender TFO begon als eerste met het gebruik van de engine. Ook het Amerikaanse The Weather Channel gebruikt de engine sinds mei van dit jaar. Het weerstation mengt 3d-beelden met een fysiek decor. Volgens Epic Games maken ook filmstudio's er ook gebruik van om bepaalde scenes te testen voordat ze op volledige schaal geproduceerd worden.

Update, 15:02: Zoals tweakers opmerken in de reacties, maakt Ziggo voor zijn F1-uitzendingen ook al gebruik van een virtuele studio die gemaakt is met de Unreal Engine. Epic publiceerde daar begin dit jaar over in een blog.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

17-10-2018 • 13:43

45 Linkedin Google+

Submitter: mongkut

Reacties (45)

Wijzig sortering
Volgens mij maakten ze ook al gebruik van de Unreal Engine bij Ziggo Sport.
In ieder geval bij de F1 kwalificatie uitzending, misschien een leuk idee om daar eens langs te gaan voor een artikeltje ;).
Inderdaad, die "pitbox" waar ze tijdens de kwalificatie in staan is vrijwel geheel green screen met een real-time virtuele studio in Unreal Engine. Dit wordt geproduceerd door NEP Hilversum, met behulp van dezelfde Reality software van Zero Density en een eigen sausje van NEP. Tijdens de race uitzendingen wordt ook gebruik gemaakt van deze AR technologie om bijvoorbeeld een virtuele raceauto in de studio te projecteren. Best tof spul, en de meeste kijkers hebben niet eens door dat dit alles nep is.
Nou, je kan het behoorlijk goed zien hoor dat het nep is. Veel is ook standaard vanuit Liberty Media, de eigenaar van zowel Formule 1 als Ziggo. ;)

En sommige dingen moeten wel nep, want de auto's bijvoorbeeld mogen voor promotiedoeleinden niet eerder gebruikt worden totdat de auto's vijf jaar oud zijn. Daarom rijdt Max tijdens de Jumbo dagen in een oudere wagen. Die regel is er om stiekeme tests te voorkomen.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 18 oktober 2018 09:15]

Ziggo is van Liberty Global.

Liberty Media bezit 18,7 procent van Formula One Group.
De Formula One Group is een groep bedrijven verantwoordelijk voor de promotie en exploitatie van het FIA Formule 1-wereldkampioenschap.

[Reactie gewijzigd door chriistiix op 17 oktober 2018 14:38]

Hoe die verdeling exact zit, maakt voor mijn punt verder natuurlijk niet uit. :)

Maar als we dan toch zo op de details in gaan;
Ik vind die 18,7% alleen terug op de Nederlandse WikiPedia-pagina, waar jij uit citeert. WikiPedia is alleen niet echt 100% een betrouwbare bron te noemen, gebeurd vaker dat er informatie staat die niet klopt. Dat is an sich ook wel te zien;
LibertyMedia zegt 100% te hebben. Gezien een ander percentage staat bij andere bedrijven (op de pagina die ik link), denk ik niet dat Liberty Media erover liegt.
Ziggo is van Liberty Global.
"In June 2005, Liberty Media International combined with UnitedGlobalCom, creating Liberty Global." ;) Aldus WikiPedia. Beiden vallen dus onder dezelfde paraplu.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 17 oktober 2018 15:15]

Niet dezelfde bedrijven ;)

De mede eigenaar van F1 is Liberty Media Corporation... een bedrijf wat al zo bestaat sinds 1991. Liberty Global Incorporated bestaat sinds 2005 en is ontstaan uit een fusie van Liberty Media International en UnitedGlobalCom... wat verwarrend want de namen lijken op elkaar, maar het zijn verschillende bedrijven.
Het is best een wirwar, maar zover ik begrijp is Liberty Media (Corporation) dus onderdeel van Liberty Global. beide bedrijven hebben overigens ook dezelfde chairman (John Malone), dus dat zou mij niet verbazen als dat ook daadwerkelijk zo is. Twee aparte bedrijven zijn het in elk geval niet echt.
De wagens mogen wel gebruikt worden voor promotionele, zelfs nog met de wagens van dit jaar. Dit mogen er wel maar 2 zijn per jaar en geldt op dit moment voor de auto's van 2018, 2017 en 2016. Ook mogen er nog 2 demonstratieruns meegedaan worden per jaar. Er zijn nog vele andere strenge restricties die dan opgelegd worden.
Auto's die 3 jaar of ouder zijn mogen altijd gebruikt worden voor promotionele doeleinden, mits toestemming van de FIA. Demonstratieruns mogen met deze auto's ook altijd gedaan worden, als ze de grens van 50 km niet overschrijden.
Wagens vanaf 2013 worden geclassificeerd als historische wagens en dan mogen ze daar quasi alles mee doen.

De grootste reden waarom we geen F1 auto's zien bij promotionele events die jonger zijn dan 2013, is omdat toen de overstap werd gemaakt naar echte hybride PU's. Deze zijn veel moeilijker om te starten en om mee om te gaan. Ze zijn fragieler en heel complex. Terwijl bij 2013 nog goede oude V8 motoren werden gebruikt met een apart optioneel hybride systeem.
Leuk detail, voeg ik toe :)

@guanche Dank voor de link!

[Reactie gewijzigd door Xtuv op 17 oktober 2018 15:01]

Het Belgische Dreamwall gebruikte het voor het WK op TF1 en RTBF:
https://www.youtube.com/watch?v=KmHkgrP6ze4

Het is interessanter voor interviews, daar mengt de green key goed met de studio:
https://www.newscaststudi...-for-world-cup-interview/

Maar in het algemeen ziet het meeste er toch nog altijd "vals" uit wat afleidt. De graphics lijken ook nog te stammen uit 2005 met wat upscaling, dat helpt niet. Maar goed, da's dan de specifieke implementatie van de zender die niet altijd up-to-date en beelden van vroeger met hedendaagse technologie mengt.
Wel leuk dat ze NEP heten. :D

[Reactie gewijzigd door Xfade op 17 oktober 2018 17:28]

Vind het altijd wel jammer dat die schermen op de achtergrond statisch zijn en er niet wat random dingen aan grafiekjes of iets (hoeft niet accuraat) op de schermen getoond worden waardoor er wat meer leven in de set zit.
Hier staat een (marketing) blogje over hoe de tech bij Ziggo wordt gebruikt: https://www.unrealengine....winter-olympics-formula-1

De plaatsing van objecten in de ruimte is erg gaaf, maar vind persoonlijk het design wat af doen aan de totaal beleving bij Ziggo.
Zie je dan ook die unreal-engine glitch ?, dat witte als je om hoekjes kijkt.
Ziggo sport doet al een jaar of 2 augmented reality.

Hier video ervan en hoe het werkt in de ziggo sport studio.
https://www.youtube.com/watch?v=LTJOFj_swkM
Hoe doen ze dat bij Ziggo Sport dan, met Formule 1? Dat lijkt mij behoorlijk soortgelijk, al dan niet hetzelfde.
Even omhoog scrollen naar Devil N z'n comment 😉
Geheel green screen? Dat kan nog wel eens een vreemde omslag worden voor de presentators. Ben benieuwd hoe awkward dat kan worden :>
Het lijkt mij ook een heel onwerkelijk iets voor een presentator om in te werken, net zeg maar als die weerman die op een groen scherm naar "iets" staat te wijzen. Geen idee overigens hoe dat in de praktijk werkt.

Wellicht dat verdergaande toepassing van AR hier ter sprake is?
Volgens mij gebruiken sommige weerzenders tegenwoordig grote (Samsung) schermen ipv. green screen. De genen die green screen gebruiken hebben net buiten beeld een monitor met een live-feed zodat ze kunnen zien waar ze naar moeten wijzen.
Wat prima werkt is met een beamer projecteren op het groen, zolang de beamer maar niet te intens is. Dan kan je dus gewoon zien waar je heen wijst, maar omdat hetgene waar je heen wijst ook groen is (maar iets andere tint) gaat de chroma key gewoon prima :)

En meestal hangen er gewoon achter de camera's monitoren op, of hangt er een monitor onder de autocue bak van de camera waar het volledige plaatje op te zien is.
De belichting en de reflecties mag er dan redelijk goed uitzien, maar ze mogen wat mij betreft nog wel wat werken aan de texturen. Als het doel dan is om een fotorealistische set virtueel neer te zetten, dan is dat wel nodig. De resolutie van de gebruikte texturen lijkt nogal laag te zijn.
Ik vind het juist altijd verschrikkelijk al die overdreven reflexies en spiegelingen. Het ziet er allemaal zo nep uit dan. Maar goed dat is natuurlijk subjectief.
NFS:underground 2 graphics wat mij betreft, dat kan echt wel beter in de Unreal engine
Dat kan, maar dan is het niet realtime meer.
Denk dat jij je nog eens goed vergist, misschien moet je eens verdiepen in wat de unrealengine inmiddels kan. (dat is dan natuurlijk wel op profesionele apparatuur en niet met een simpel 2080ti kaartje).

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 17 oktober 2018 18:58]

Dat ziet er gewoon heel gaaf en praktisch uit. En dat allemaal in navolging van een stel dudebro's die 20 jaar geleden een spelletje (unreal) maakte.
EPIC maakte al games voordat ze met de Unreal Engine begonnen. Jazz the Jackrabbit bv.

Verder waren Unreal en UT tech demo's gemaakt door gamers, voor gamers. Fortnite en Paragon zijn om dezelfde reden ontworpen, techdemo's voor UE4. Fortnite is de Unreal Tournament van de nieuwe generatie gamers.

[Reactie gewijzigd door batjes op 17 oktober 2018 14:26]

Sweet... Maar hebben ze de tracker ook weer bovenin beeld, ipv links over ongeveer een kwart van je scherm geplaatst? Ik kon er toch niet aan wennen.
This feature is brought you by "Vagisil" :+

Maar zonder gekheid, het ziet er wel mooi uit :) Zouden meer sporten moeten doen...
Ik heb zo het idee dat dit in de toekomst vast en zeker vaker voor gaat komen bij sporten.
De NFL is samen met Intel bezig met TrueView waarbij je realtime tijdens de webstrijd vanuit verschillende virtuele camera standpunten kunt bekijken..

Echter de apparatuur is nog maar in 8 stadions geplaatst.
Hier een artikeltje: https://www.cnbc.com/2018...middle-of-nfl-action.html

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True