Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties

Epic Games heeft op de Video Game Awards zijn nieuwe game onthuld, getiteld Fortnite. Veel is er nog niet bekend over het spel, al valt wel op te maken dat Epic voor een tekenfilmachtige stijl heeft gekozen.

Zoals beloofd heeft Epic Games de wereld een eerste blik gegund op zijn nieuwe game. Het spel heet Fortnite en de korte trailer, die getoond werd tijdens de SpikeTV Video Game Awards, maakt vooral duidelijk dat de ontwikkelstudio een andere stijl voor ogen heeft dan de grimmige werelden uit Unreal Tournament of Gears of War 3.

Details zoals een uitgever, genre, verschijningsdatum of op welke platformen de game te spelen zal zijn bleven achterwege. Volgens design director Cliff Bleszinski draait de game om verkennen, verzamelen, bouwen en uiteindelijk overleven.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (42)

Er zijn geruchten dat het een Tower Defence wordt :)

Bron en nog een
Doet me nogal aan minecraft denken met het huisje bouwen en 's nachts voor beestjes schuilen. Ben heel benieuwd of ze er wat leuks van kunnen maken met nieuw concept.
Ze me niet verbazen met het succes van Minecraft.
En lijkt me ook leuk, zeker als het multiplayer is. Een beetje meer actie en een beetje minder creativiteit.
Notch riep ook al over twitter dat het op minecraft geïnspireerd was.

Het idee is dat je in een stad zelf overdag spullen moet zoeken voor een barricade en je ook je eigen wapens zo bij elkaar moet schrapen. Om vervolgens s' nachts Left4Dead survival te spelen in je zelfgebouwde basisje.

Eigenlijk een geniaal idee, een mix van al die eindeloze zombie flash-games waarbij je overdag in de stad moet zoeken naar stuff, gemengd met de vrijheid van minecraft kwa bouwwerken, met de surival spanning uit left4dead.
Het was ook het eerste wat ik dacht. Dat de naam "Fortnite" helemaal uit schrotdelen bestaat, geeft wellicht ook een hint.
Aan het filmpje te zien moest ik inderdaad gelijk denken aan een TD game. :)

Qua verhaal doet het me denken aan die duitse browser game, waarin je ook 's-nachts moet verdedigen tegen zombie-aanvallen.
Ik zie nergens een sterkte suggestie dat het een TD wordt. Bouwen en verdedigen is niet per se TD, bij een TD denk ik vaak aan een lijn aan mobs doden die langslopen.

Het lijkt me eerder een Castle Defence dan een Tower Defence.

[Reactie gewijzigd door Darx-Jordi op 11 december 2011 18:44]

Epic games doen het echt goed. Die games zijn tenminste zinvol om te spelen en ze zien er goed uit. Misschien word het ook wel een free to play zoals Team Fortress 2. Ben benieuwd :9
Free to play schijnt overal helemaal hot te zijn, maar ik vind de uitwerking van de huidige free-to-play games slecht uitgewerkt.

Persoonlijk betaal ik liever éénmalig (of in het geval van world of warcraft maandelijks) voor een game. Vooral bij multiplayer vind ik dat iedereen hetzelfde moet kunnen bereiken.

Ook hebben veel mensen de neiging om bij microtransacties meer uit te gaan geven dan wanneer ze de game normaal kopen. Een mooi voorbeeld vind ik altijd de appstore op de iphone. Als je daar in de top10 meest opgebrachte apps kijkt dan zijn de meeste gratis te downloaden, maar met ingame purchase.

En geef nu zelf toe. Het is gewoon zeer moeilijk om een game te maken waarbij degene met het meeste geld niet de beste van het spel is.

Zelf vind ik de kwaliteit van Team Fortress 2 zeer hard achteruit gegaan sinds de introductie van het free-to-play systeem. Het spel is gewoon te complex geworden met het craften en items kopen.

Als ik weken XP of ingame geld loop te sparen en er vervolgens een wapen mee kan kopen dan wil ik niet iemand zien die net deze morgen is begonnen en al hetzelfde wapen als mij heeft.
Sorry, maar ik denk dat jij echt dan terug moet naar single-players.
Het is namelijk gewoon een feit dat echt geld ervoor zorgt dat je beter bent in een online spel. Het maakt namelijk ook helemaal niets uit of je een free-to-play game speelt, of een game zoals WoW.
Ik weet vrijwel zeker dat jij dit ook wel weet, maar je kunt namelijk ook gewoon WoW gold kopen, en alles er om heen.
Wellicht is het niet binnen de ToS van het spel, maar het gebeurt toch op grote schaal in letterlijk elke game.

Het principe van een free-to-play game is helemaal niet slecht.
In plaats dat jij een eenmalig bedrag betaald, wat vaak rond de 20 tot zelfs 60 euro is, kan je zelf bepalen hoeveel geld je gaat uitgeven.

Wil jij niets uitgeven? Geen probleem, maar dan zul je ingame moeten werken voor je spul.

Het principe van een free-to-play game gaat echter wel achteruit (en dat stukje ben je eigenlijk vergeten) op het moment dat je kan betalen om te winnen.

Een skin die betaald moet worden is niet erg.
Een kleine boost van een item, is ook totaal niet erg.
Maar zodra een grote boost van item bestaat, die alleen te krijgen is door te betalen... Ja dan is heel het concept gewoon fout.

Ik pak even twee voorbeelden:

League of Legends:

Je kunt hier extra champions kopen, met virtueel of echt geld.
Je kunt skins kopen, met virtueel of echt geld, en sommige zijn alleen met echt geld.

Dit is een goede basis.

Conquer Online

Je kunt hier alles kopen met echt geld, wat soms niet eens te krijgen is met virtueel verdient geld. In feite als jij ongeveer 4000 dollar zou uitgeven aan dit spel ben je instant de beste in dit spel zonder 1 zweetdruppel op je voorhoofd.

Dit is een slechte basis, en dit spel heeft onderhand ook een grote stabiele oude player basis verloren.

Alleen het probleem is, het slechte voorbeeld levert in eerste instantie veel meer geld op voor een bedrijf. Alleen over een langere periode kan dit negatief gaan werken, en is een aanpak zoals League of Legends beter. In elk geval zeker voor de spelers.
Ik weet vrijwel zeker dat jij dit ook wel weet, maar je kunt namelijk ook gewoon WoW gold kopen, en alles er om heen.
Gold kopen (wel een risico) in wow kan wel maar levert je geen gameplay voordelen op tov normale spelers, verder ben ik benieuwd wat je bedoeld met "en alles er om heen", het is namelijk verder helemaal niet mogelijk om met geld een gameplay voordeel te behalen in wow: misschien wel het belangrijkste verschil met free2play/freemium games waar geld over het algemeen WEL gameplay voordelen geeft.

stemmingmakerij?

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 12 december 2011 11:48]

League of Legends doet het inderdaad vrij aardig in dat de betalende speler vrij weinig extra's heeft tegenover een niet betalende speler. Voordelen zijn dat je bijvoorbeeld meer champions tot je beschikking hebt en de wat betere runes (op lagere levels). Aan de andere kant vind ik persoonlijk de prijzen om iets te kopen alsnog wat aan de hoge kant. Sommige skins, een ander plaatje, texture en mogelijk iets ander model betaal je al gauw een euro of 10 (5 euro is niet genoeg voor de duurdere skins, dus je moet dan al 10 euro betalen). Zou je dat doen voor alle champions en alle skins, ben je nog flink duur uit...

Free 2 play is ook gewoon een eigenaardig concept. Aan de ene kant moet er iets zijn waarom een betalende speler ook wil betalen en aan de andere kant zou het relatief eerlijk moeten blijven om de niet betalende spelers spelend te houden (meer spelers, meer activiteit, meer betalende spelers, meer geld).
Daar moet ik je wel gelijk geveb in de in game transacties.
Maar Alliance of Valiant war heb ik 1X gedownload en gelijk weer verwijderd, het spel is echt uit naar geld en de graphics zijn puur slecht. Iedereen heeft te sterke wapens voor een n00ber en zonder geld. Team Fortress 2 speel ik dan het liefst. Goede graphics en de wapens zijn uitgewogen. Maar ik betaal ook liever voor BF3 dan dat ik geld zou uitgeven voor Team Fortress of Aliiance.
World of Tanks gaat wel een hele andere richting op. Die hebben een goede gameplay, goede developers en zeer goede graphics waar je niet het gevoel krijgt er geld te voor moeten uitgeven. Met geld kun je sneller een nieuwe tank kopen maar dit lukt je ook echt zonder geld.
Dit ziet er heel erg interessant uit. Graphics doen ontzettend denken aan TF2, maar de gameplay misschien Minecraft inspired?
Overdag bouw je een basis, en s'nachts komen er zombies monsters.
Team FORTress, FORTnite. Guess so :)
Hopelijk wordt dit de game die ik sinds de eerste Left4Dead zoek.

Kijk, het concept van overleven in een zombie apocalyps vind ik geweldig en Left4Dead vind ik briljant. Maar ik mis in deze game het "echte" overleven.

Waar ik nog altijd naar uitkijk is een game als Left4Dead survival mode, waar je zo lang mogelijk moet overleven. Alleen in Left4Dead ben je aangewezen op enkel je guns, vaste ammo plek en wat explosieven die je kan plaatsen (de gasflessen e.d.).

En dan knal je zo lang mogelijk, zo veel mogelijk.

Waar ik altijd van "droom" is dat je dag/nacht hebt. Waar overdag de stad/map veilig is en 's nachts de badguys tevoorschijn komen.

Dat je overdag de materialen verzameld om de nacht te kunnen overleven. Denk aan ammo, wapens, medicijnen etc.

En dan het belangrijkste, dat je zelf de plek van overleven bepaald!

Ga je in een toren zitten, welke je versterkt en de ingang baricadeerd. Of ga je op het dak van een gebouw, of bouw je jou fort juist midden op een kale parkeerplaats.

Deze trailer lijkt vele dan deze dingen te laten zien. Echter, is het pas 1 trailer en mijn fantasie op dit moment! XD
Net zoiets als het I Am Legend principe?
Als je daar een leuke multiplayer bijmaakt, zodat je met 2 tot 4 man overdag moet zoeken naar spullen, snel bouwen en dan 's avonds positie moet innemen om je fort te beschermen, zou zwaar awesome zijn.

-Project Zombiod (gratis demo te downloaden) doet het al, maar dan met minimale graphics, en er zijn ALTIJD zombies+je weet zeker dat je ooit een keer dood gaat. Hier werd ook gehint op een coop modus, dus daar kijk ik wel naar uit.
-Minecraft met overdag bouwen en 's avonds schuilen.
-Left4Dead: Coop overleven tegen zombies die in waves op je afkomen.

Ze moeten er vooral op letten dat de multiplayer goed is, niets is zo vet als je Left4Dead speelt en je hoort het dreigende geluid aankomen, en iedereen begint aan de tafel 'TAAAANNNKKK' te roepen en te panieken. Of het is ineens doodstil en je hoort de witch huilen: iedereen is stil en alert. Als je ervoor kunt zorgen dat iedereen in Fortnite erg gespannen wordt zodra de duisternis invalt, dan heb je het goed gedaan ;)
Waarschijnlijk tower defence. Overdag spullen verzamelen en bouwen, zodat je 's nachts zombie hordes kan overleven.
Als het first person is lijkt me het wel wat, gewoon TD zelf vind ik niets aan.
Lijkt een beetje op een soort van Tower / Castle defence, met een vleugje Left 4 Dead (als je naar het geschreeuw van 'here they come!' luistert). En dat allemaal in een beetje cartoony stijl.

Ben erg benieuwd naar deze game. Het heeft in ieder geval veel potentie voor vernieuwende gameplay elementen.
Afgaande op de stijl zelf lijkt het me zelfs waarschijnlijk dat ze hier de TF2-formule op loslaten - free to play met in-game aankopen. Ik heb zo m'n twijfels dat ze een zombiegame met dit soort graphics voor de volledige prijs kunnen verkopen. Of dat er zelfs een singleplayer in zit. Maar misschien heb ik het mis.
hmm idee wat ik hier zo zie.. is een ding zoals minecraft (s nachts monsters enz)

doet me ook denken aan http://denachtvlinders.nl...rim-night-unbroken-films/
alleen komen de monsters hier dus elke nacht..

ben benieuwd ziet er wel leuk uit die teaser

en er blijft niets leukers dan zoeken naar dingen om te kunnen overleven!
Vind de graphics ook nog wel op Monday Night Combat lijken, ook een tower defense.
Ik hoop dat de gameplay een combinatie is van Fallout 3 en minecraft.

Survival games met scavenging vind ik zalig.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True