Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 90 reacties

Mike Capps, directeur van Epic Games, liet zich tijdens een paneldiscussie ontvallen dat zijn bedrijf 'mogelijk aan een pc-game gaat werken.' Zijn collega Cliff Bleszinski verbeterde hem en stelde onomwonden: 'we werken aan een pc-game.'

De twee Epic-kopstukken deden hun uitspraken tijdens De Penny Arcade Expo East, die plaatsvond in Boston. Capps was in eerste instantie nog terughoudend en stelde dat Epic Game 'mogelijk weer een game gaat maken die enkel op pc gaat verschijnen,' waarop de Cliff Bleszinski, design director bij Epic, aanvulde: 'laat ik dat herhalen: we werken aan een pc-game.' Een medewerker van website Joystiq zag kans om Capps na de paneldiscussie aan te spreken en om opheldering te vragen. De directeur bevestigde desgevraagd dat Epic een game in productie heeft die de ontwikkelaar voorlopig enkel voor pc op de markt wil brengen. Meer details wilde Capps echter niet loslaten. Zo is niet bekend of de game een shooter wordt, wie als uitgever op gaat treden en wanneer Epic klaar denkt te zijn met de game.

Epic Games bestaat al sinds 1991 en bracht in eerste instantie allerlei verschillende games uit, waaronder Jazz Jackrabbit, een platformgame uit 1994. Het was een game die gebaseerd was op het werk van programmeur Arjan Brussee, die later betrokken zou zijn bij de oprichting van Guerrilla Games. Ook Bleszinski werkte mee aan Jazz Jackrabbit. Een paar jaar later zou Epic Games zich volledig toe gaan leggen op het maken van shooters, op basis van het succes van Unreal uit 1998. Tegelijk bracht Epic de gelijknamige Unreal Engine op de markt, waarop veel ontwikkelaars en uitgevers een licentie zouden nemen.

Vanaf 2006 legde Epic zich voornamelijk toe op het maken van games voor de Xbox 360 in de vorm van de drie shooters in de Gears of Wars-serie die het maakte voor Microsoft. Eind 2011 kondigde Epic ook nog Fortnite aan, een geheel nieuwe game in een afwijkende stijl, die ook verschijnt voor de Xbox 360. De studio is ook bekend van de iOS-game Infinity Blade.

Cliff Bleszinski en Michael Capps

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (90)

Volgens de geruchten worden zowel PS4 als Xbox720, een soort van low end PC...
Ok misschien iets overdreven, een 6 core AMD + HD 7670, 1 GB, zeg maar mid range PC, afgezien van hoeveelheid geheugen.
Gedaan dus met de super console, die bij introductie vergelijkbaar was met een high end PC.
Dus als je een game wil maken met revolutionaire graphics ben je wel verplicht om voor PC te gaan.

[Reactie gewijzigd door voxilla op 9 april 2012 14:22]

Het zijn echter nog steeds geruchten.
Bovendien kan je niet simpelweg een console met een PC vergelijken omdat je high end PC in principe al weer oud nieuws is als je er de winkel mee uit loopt en PC's allerlei soorten en maten hebben, afhankelijk waar je hem voor wil gebruiken.

Consoles zijn in tegenstelling tot PC's helemaal ge-fine tuned op een levensduur van minstens 5 jaar en het ene ding dat ze moeten doen en hebben een custom chip set, die ze in staat stelt tot meer dan een PC met dezelfde grafische specs, dus 1 op 1 geheugen en grafische kaarten vergelijken is jammer genoeg voor alle critici volkomen onzinnig.

De "super console" waar jij het over hebt, zal er misschien nog wel eens komen, maar daarbij moet dan wel de overweging worden gemaakt of dat nu een hele dure console moet worden die bijna niemand kan betalen, of dat we wachten tot die technologie betaalbaarder wordt.
Wat overigens nog een reden is dat consoles altijd achter zullen lopen op high end gaming PC's omdat custom onderdelen nu eenmaal duurder zijn dan kant en klaar verkrijgbare componenten.
De eerste Xbox was ook qua architectuur heel vergelijkbaar met een PC.
Standaard PC processor en GPU, met een aanpassing voor shared memory.
De derde generatie consoles (xbox, ps2, twee gen), zat qua architectuur anders in elkaar met veel exotische chips zoals CELL en een GPU met on chip framebuffer.
In theorie zijn dergelijk custom designs qua piek performantie veel beter.
Qua software ontwikkeling zijn ze echter zeer kostelijk, om het onderste uit de kan te halen.
Bovendien willen studios games maken die op beide consoles draaien, en liefst ook op PC.
Deze verscheidenheid maakt ontwikkeling nog duurder.
Nu heeft het er de schijn van dat de volgende generatie consoles qua architectuur vergelijkbaar zullen zijn, zonder exotische chips, maar met PC componenten en architectuur. Dus de vergelijking net PC is in dit geval volkomen zinnig.
Direct vergelijken heeft geen zin, maar als er nu in Tflops een factor 3 verschil in rekenkracht zit tussen de HD6670 en de huidige single-core GPU kampioen, kun je prima concluderen dat de consoles gelijk weer flink achter lopen. Optimalisatie zit er namelijk ook niet vanaf het begin in en de ontwikkelingen op GPU gebied staan echt niet stil. In 6 jaar zou de brute rekenkracht, volgens Moores Law, moeten verachtvoudigen.

Die custom onderdelen waar jij het over hebt worden trouwens wel meer gemaakt dan de "kant en klare componenten" waar jij het over hebt. Ik heb dan wel geen harde cijfers, maar iets zegt me dat er meer exemplaren van een console worden verkocht dan van één bepaalde high-end GPU. Console onderdelen hebben dus zelfs een schaalvoordeel + het voordeel dat je maar één keer geld hoeft uit te geven aan R&D.
daarom zei ik ook dat consoles altijd achter zullen lopen op PC's, maar nog valt de vergelijking niet helemaal waterpas te maken...

Ik vraag me trouwens af of het zo is dat die kant en klare componenten in mindere aantallen worden gemaakt.
Als er een nieuwe high end grafische kaart uitkomt, dan kan ik die in de meeste goede PC winkels in voldoende aantallen vinden, en dus ook online.
Ook andere onderdelen die je in je über PC zou willen stoppen zijn ten allen tijde overal en nergens verkrijgbaar, terwijl consoles wel in exacte runs worden gefabriceerd, meestal gebaseerd op wat men verwacht te verkopen, terwijl men bij bijv. Nvidia de kaarten blijft produceren totdat er nieuwere zijn, en dan kunnen ze nog onderdelen recyclen...

[Reactie gewijzigd door TheRealThanos op 9 april 2012 14:22]

En al helemaal niet omdat PC's verschrikkelijk inefficiënt zijn en gebukt gaan onder vele software en hardwarematige limieten (Api hell anyone?).

Trouwens de Xbox360 liep ten tijde van de launch (2005) VOOROP de PC hardware. Tripplecore PowerPC vs een Pentium 4? Zelfs de videokaart was state of the art en werd pas een generatie later op het PC platform uitgebracht.

[Reactie gewijzigd door Hubman op 9 april 2012 14:30]

De productieprijs van de huidige consoles was ook behoorlijk hoog, iets van 800 euro.
De verkoopprijs was iets van 600 euro als ik mij goed herinner.
Punt is dat zelfs met deze hoge verkoop prijs, de productie prijs nog honderden euro hoger lag. Sony zit in dermate financiele nood dat ze het momenteel niet meer aankunnen, om een aantal jaren verlies te maken op elke console. Ook Microsoft heeft zijn problemen gehad met oververhitting en lawaaerige toestanden....
In de logische evolutie zouden we een volgende console hebben met 2 a 4 GB memory, 8+ core CPU, memory bandbreedte van 100+ GB/s, GPU met 1024+ shaders ...
Aangezien dat er niet komt is dit voor Epic, die een high end next generation engine in productie heeft een serieus probleem, vandaar de stap naar PC allicht.
de markt van High-end desktop PC's is zo klein dat Epic zich daar niet aan gaat branden met een AAA-titel voor een beperkte markt.. De toekomst is Consoles, Laptops en tablets en dat weet Epic maar als te goed.

[Reactie gewijzigd door Hubman op 9 april 2012 16:12]

Het gigantisch succes van BF3 bewijst het tegenovergestelde.
De PC is hier het lead platform, met down ports naar console.
BF3 op de PC heeft veel slechter verkocht dan de console versie...hoe kom je erbij dat de PC versie een gigantisch succes is?
Ik doe geen enkele uitspraak over verkoop PC.
Je zal 'lead' verkeerd begrepen hebben. Volledige zin luidt:
"Battlefield 3's lead platform is the PC rather than a console"
(Wikipedia)
De PC game industrie is toch wel diep gezonken als uberhaupt het feit dat er een game gemaakt wordt al nieuws is :(
Haha, zit wat in. Maar in het geval van Epic ligt het iets anders. Zij hebben in het verleden zeer geliefde pc-games gemaakt, voordat ze zich toe gingen leggen op Xbox 360. Dus als Epic terugkeert naar de pc, is dat best nieuws, leek me :)
Vergeet niet dat Epic games de laatste jaren flink wat inkomsten binnen haalt met hun UDK. Een verzameling game dev tools waarmee je relatief handig een game kunt bouwen. Die kun je kostenloos verspreiden tot je een omzet maakt van 25.000 dan gaat er 20%(?) naar Epic.
Die games kunnen zowel op de pc, console als telefoon gespeeld worden afhankelijk van het ontwikkel traject. En die engine doet het goed. Zeker als je kijkt hoeveel games daarmee gemaakt worden. Daarbij is grafisch pracht en praal relatief eenvoudig te gebruiken; http://udk.com/showcase
Ik wist niet dat ze dit zo aanpakten. Wat een geweldige methode! Op die manier is de drempel en het risico om te beginnen aan een project erg laag. En op het moment dat het een succes wordt is dat goed voor beide partijen :)

Volgens mij hebben ze ook al sinds de originele unreal een erg goede engine in handen. Er zijn veel games in omloop met de unreal engine aan boord.
Precies wat ik dacht ja...

Allemaal kopen dus (mits het een goede game is natuurlijk) om te laten zien dat de PC nog leeft :p

[Reactie gewijzigd door Ramon op 9 april 2012 11:14]

Komop, elke nieuwe game die Epic aan zou kondigen zou in het nieuws komen.
maar het feit dat het speciaal een pc-game is, is dus blijkbaar groot nieuws. Jammer.
en waarom is dat jammer?? is juist goed nieuw voor pc gamers

en zoals Richh al zegt... het is EPIC.. het zou sowieso wel in het nieuws komen
omdat het blijkbaar uitzonderlijk is dat het puur een PC spel wordt.
Als het een succesvol spel blijkt te zijn, zal hij waarschijnlijk ook wel naar de consoles worden geport. Maar goed, aangezien EPIC nog zo weinig details vrijgeeft. Is dat nog puur giswerk. En als er weinig vraag naar is voor consoles noch pc's waarom zou je he, uberhaupt dan willen kopen?
Vanwaar de hervonden intresse in de pc vraag ik me dan af ? Het is ook wel heel erg vaag natuurlijk, het kan een super titel worden maar ja het kan ook nog eens de zoveelste Bejeweld clone worden (al hoewel ik Epic toch hoger inschat).
Maar omdat nou toch zo aan te kondigen, okay het is hem soort van ontglipt, maar nu gaat iedereen lopen vissen over hoe en wat...
Ik denk dat het komt door de dalende interesse in de huidige generatie consoles, PC is altijd een stabiel stijgend platform geweest in termen van graphics en performance, bij consoles moet je wachten op generaties nieuwe hardware.

En ik denk inderdaad dat het een kwestie is van ophypen :) lekker veel gratis PR...
Als het een pc-exclusive wordt én door Epic Games gemaakt wordt is dit zeker nieuws. Of de PC game industrie diep gezonken is of niet heeft daar niks mee te maken.

Gok zelf dat het een shooter gaat worden, daar lijken ze me toch het meeste expertise voor te hebben. Heb nu al zin in de graphics gezien dat het een pc only wordt en de nieuwe unreal engine :D.
Dat kan je wel stellen, zit al jaren te wachten op een nieuwe goede game!
De laatste goede game voor mij, was Crysis. Daarnaast wacht ik nog steeds op een nieuwe UT versie.
Kijk 'ff wat verder dan je neus lang is. Er zijn nog genoeg PC games over en games ontwikkelen is steeds toegankelijker voor de normale mens.
Dit is irrelevant; als er een PS3 exclusive title uitkomt dan is dat ook nieuws en eveneens is het geval bij de Xbox, als er een nieuwe Halo komt. Er worden zoveel PC games gemaakt en dat zal ook wel blijven gebeuren, kijk naar Valve en Blizzard die voornamelijk Pc games maken en dat zijn de toppers van de industrie.

Het zal wel fijn zijn als het iets minder generiek is zoals de RTS en MMO die we al te vaak zien voor de PC.
Tja als we op Valve of Blizzard moeten wachten, dan kan je lang wachten tot ze iets releasen. Vraag me af waarom gamers Valve nog zo ophemelen, want zoveel brengen ze niet uit. Dan mag het wel zo zijn dat hun games goed zijn....maar Valve boeit me echt niet zo.
Het is nieuws, vanwege het feit dat het een nieuwe game van Epic betreft. De maker van de Unreal-engine die door tal van partijen gebruikt wordt.

Hopelijk wordt het weer eens een snelle shooter, waarbij reactievermogen de hoofdrol speelt. De uren die ik gesleten heb met UT-instagib <3 :D
Gaat dit echt over een andere game, ze zijn ook Fortnite aan het maken namelijk.
Ja, het gaat echt over een andere game. In het bericht staat vermeld dat de nieuwe game (voorlopig) pc-only wordt en dat de reeds aangekondigde Fortnight Fortnite ook op de Xbox360 zal verschijnen.

[Reactie gewijzigd door Ché Mig op 9 april 2012 13:26]

Eh.. je bedoelt fortnite... ?

Fortnight slaat op de Engelse term voor een periode van 14 dagen en heeft niets te maken met deze game
Ze zeggen dat het enkel voor de PC zal uitkomen, dus Fortnite kan het niet zijn aangezien die ook op de Xbox 360 gaat verschijnen.
"Mogelijk een pc-only game" en "we werken aan een pc game". Er wordt dus niet gezegd dat het puur een pc exclusive is. Het zou me niets verbazen als dit de volgende UT wordt en deze (wellicht wat later) geport wordt naar de nieuwe consoles.
De vorige UT kwam een jaar na de release van de PS3 en was toentertijd een spel met geweldige graphics. Het zou me niets verbazen als Sony en/of Microsoft weer zo'n dealtje willen om de spierballen van hun console te kunnen laten zien. Voor Epic ook gelijk een mooi moment om weer eens te laten zien wat hun engine kan.
UT 3 was een verziekte console port, als jeje muis bewoog voelde het als een controller met input lag van hier tot tokio, graphics waren ook zeer slecht!!!

Ze kunnen beter eerst iets voor de PC uitbrengen en dan pas naar console porten.

[Reactie gewijzigd door A87 op 9 april 2012 11:52]

mogelijk weer een game gaat maken die enkel op pc gaat verschijnen
Klinkt toch als een pc exclusieve game

Maar wat jij daar onder aanhaalt klinkt mij ook wel heel logisch in de oren

[Reactie gewijzigd door Sinester op 9 april 2012 12:26]

Er staat toch heel duidelijk in het bericht:
"die de ontwikkelaar voorlopig enkel voor pc op de markt wil brengen"
En als Cliff Bleszinski al direct zijn collega verbetert betreffende de uitspraak "we brengen mogelijk een PC game uit", dan mag je er vanuit gaan dat het echt wel een serieuze PC game wordt.

En ja, misschien komt ie dan later in een afgewaterde vorm naar de nieuwe consoles, maar we zullen zien...

[Reactie gewijzigd door TheRealThanos op 9 april 2012 12:57]

Unreal 3? Laten we dat idd maar hopen. Zou ook wel eens tijd worden..
Leuk mythe hoor unreal, maar het enige echt goede deel is het klassieke unreal tournement.
Wat nog steeds speelbaar is op lans.

De rest was maar matig, het was wel mooier maar gameplay wise haalde de delen het niet bij het orgineel.

Deel3 is trouwens al jaren geleden uitgebracht ;)
Unreal had een single player modus, UT waar jij aan denkt was puur multiplayer shooter.

Daarnaast vond ik ut2k3 / ut2k4 wel goed hoor, alleen ONS enzo (vehicles) kon me niet bekoren. Maar TDM of 1v1 met UTComp was heerlijk. Het enige irritante was dat op een gegeven moment alle servers klote maps en mutators aan hadden.
Jij hebt het over Unreal Tournament 3. Unreal Tournament (1) was een superhit in 1999 maar had al een voorganger namelijk Unreal (1) uit 1998. Deze had ook een vette multiplayer (waarschijnlijk de reden voor UT) maar vooral de single player was toendertijd ook extreem gaaf en vernieuwend.

Er is wel een Unreal 2 (The Awakening) uitgekomen die ik zelf nogal slapjes vond. Maar een Unreal 3 is nooit uitgekomen.

Ik zou het niet eens erg vinden als ze een remake zouden maken van Unreal 1. Lijkt me vet!

[Reactie gewijzigd door Therapy777 op 9 april 2012 12:11]

UT'99. was oorspronkelijk ook bedoeld als een expansion voor unreal. genaamd botpack. maar uiteindelijk hadden de dev's teveel plezier ofzo (dit gedeelte van het verhaal is me alleen niet goed bijgebleven) en maar besloten het als een nieuw/stand alone spel uit te brengen.
Dit is ook de reden waarom veel van de packages binnen UT'99 de naam botpack hebben behouden.
Je vergeet toch echt UT2004. Was zeker ook een zeer goede Unreal. IMO beter dan GOTY.

Vooral onslaught was tof :)
Ze moeten gewoon alleen nog maar PC games maken en PC gamers moeten gewoon eens wat vaker betalen voor een game.

Er komt een tijd dat de console markt helemaal geboycot gaat worden door PC gamers, als je het mij vraagt. 95% van de markt wordt er door verziekt.

Goed dat Epic weer eens met een echte PC game gaat komen. Alleen al dat jeje muis beweegt dat het natuurlijk aanvoelt, ipv zon skyrim feeling.

[Reactie gewijzigd door A87 op 9 april 2012 11:48]

wat mij altijd opviel is dat console games a. best wel aan de prijs zijn en b. veel en veel te kort zijn.

Daarnaast is niet elk type game geschikt voor een console. fps en strategie kun je op een console vergeten. (ik stoot nu zeker veel console fps spelers voor het hoofd maar auto aim si gewoon :'( )

De snelheid en precisie van een goede muis kun je gewoon niet met een controler evenaren.
Auto-aim kun je bij veel games uitzetten hoor. Natuurlijk blijft muis/toetsenbord altijd beter.
Wel eens geprobeerd om Mortal Kombat met toetsenbord en muis te spelen? Doe mij maar een gamepad ;)
Gelukkig kan je makkelijk een controller aan je pc hangen!
andersom kan je dat vergeten ;)
Nee hoor, als je bijvoorbeeld naar CS: GO kijkt:
The PlayStation 3 version will offer three control methods, which include using either the DualShock 3 controller, PlayStation Move or USB keyboard/mouse.
Zo zijn er meer games waarbij dit kan, maar de meeste developers kiezen er voor om alleen maar een controller toe te staan.

OT: als de nieuwe game net zo mooi gaat worden als de engine-demo's die ze laten zien, kan ik niet wachten :D
Hmm, zeker nog nooit van de XFPS 3.0 Sniper gehoord?

Hiermee krijg je ALLE controls van een keyboard en muis ook op een console.
XCM is sowieso een interessant bedrijf omdat ze voor alle consoles upgrades en interessante gadgets maken.

Niet van de goedkoopste, maar wel kwaliteit...
Dan moet de prijs ook naar beneden.
pc gamers betalen wel voor games, het is alleen makkelijker om slechte titels voor veel geld op het console platform te slijten: en dat betekend dat je dus met minder moeite en investeringen meer geld kan verdienen op de consoles: hoe jammer dat ook is voor de liefhebbers van kwaliteits games.

Ik moet het nog zien gebeuren, ben gestopt met het kopen epic's pc games na 2004 vanwege de povere multiplatform support en de focus op consoles: als er geen nieuws over de unreal engine naar voren zou komen van tijd tot tijd dan zou ik ze ws vergeten zijn..

Volgens mij valt er iig nog wel goed te scoren op de pc met een echte shooter, geen perks en RPG carebear spul erin, fatsoenlijk (team) deathmatch en eventueel objectives en gewoon dedicated server binaries.
PC gamers betalen wel voor hun games. En niet alleen MMO's of multiplayer games, ook Skyrim heeft prima verkocht. Het verschil met de consolemarkt is wel dat qua absolute aantallen de PC achter loopt en dat PC gamers veel kritischer zijn met wat ze kopen (je kunt eerst even illegaal kijken of de game wel goed is).
Veel games verkopen slecht op de PC omdat het slechte ports zijn en/of ze pas (veel) later uitkomen dan de console versie, terwijl het AAA-games zouden moeten zijn.
Ook een groot ding is pc online sales worden niet meegerekend met de totale verkoop cijfers dus pc lijkt vaak ook extra laag dan het is.
Probleem is dat online verkoopplatforms zoals Steam, hun verkoopcijfers niet willen uitbrengen ( omdat het nuttig is voor concurrenten ). Wat er verkocht word via Steam zal wel een grondig pak zijn, en de PC cijfers enorm omhoog tillen eenmaal samengevoegd met de winkel verkoop cijfers.

De enigste dat echt weten wat de verkoop is op de PC markt, is simpel genoeg de publisher ( / ontwikkelaars ).
Ik hoop inderdaad dat het een nieuwe unreal word :D. En ik hoop dat hij dikke graphics krijgt en niet van die xbox/ps3 crap zooi :'(. 1+ voor epic, want ze denken nog aan de pc gamers :D.
Dat zal dan wel een epische game worden :)
Inderdaad!! De meeste PC games leidden onder de graphics kwaliteit door de consoles.
Ze worden bijvoorbeeld gemaakt voor een console en daarna geport naar PC.

Mooie ontwikkeling, jammer dat ze zo weinig details vrijgeven!
Hopelijk weer een nieuwe Unreal! (met Samaritan graphics :9 )
En dan weer net zo goed als het eerste deel! Deel 2 was maar een slap aftreksel. Door de missiestructuur en het ontbreken van misterieuze tempels en dorpjes bleef er niks van de sfeer van deel 1 over.
De titel alleen al klinkt niet erg nieuwswaardig. Vergelijk het met "Nokia werkt aan een mobiel"
Epic is tenslotte een gameontwikkelaar.. als ze aankondigen tuinstoelen te gaan produceren laat het me dan maar weten.
Je moet het anders zien.
Als er zou staan, nokia gaat zijn focus weer toeleggen op symbian op premium smartphones dan zou het wel degelijk nieuws zijn :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True