Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Analist: omzet uit Fortnite was in februari 22 procent hoger dan uit PUBG

Volgens analistenbureau SuperData Research was de omzet uit Fortnite in februari hoger dan de omzet uit PlayerUnknown's Battlegrounds. Epic Games zou 126 miljoen dollar binnengehaald hebben met Fortnite, terwijl PUBG goed was voor 103 miljoen dollar.

SuperData stelt dat PUBG in december zijn piek bereikte, toen de game uit Early Access kwam en ook voor de Xbox One verscheen. Fortnite zou echter nog steeds in een stijgende lijn zitten en februari was de eerste maand waarin de omzet uit die game hoger was dan die uit PUBG. Waar het analistenbureau de omzetcijfers precies op baseert, is niet duidelijk. SuperData geeft echter ook op andere vlakken met meetbare cijfers aan dat Fortnite populairder is dan PUBG.

Zo waren er in de laatste week van februari 14 miljoen unieke kijkers op Twitch die naar Fortnite-streams keken. In diezelfde periode waren er 8,7 miljoen unieke kijkers voor PUBG-streams. De populariteit van Fortnite lijkt in korte tijd flink gestegen te zijn; de game had eind januari 6,1 miljoen kijkers op Twitch, terwijl dat er toen voor PUBG 8,5 miljoen waren.

De populaire Battle Royale-modus van Fortnite is gratis speelbaar. Epic Games haalt daarbij zijn omzet enkel uit microtransacties. De pc-versie van PUBG kost ongeveer dertig euro en heeft daarnaast in-gameaankopen.

Het analistenbureau stelt dat het groeiende succes van Fortnite Battle Royale komt door de toegankelijkheid. De game is gratis en verscheen al in september voor consoles, een paar maanden voordat PUBG naar de Xbox kwam. Ook zou de leercurve van Fortnite makkelijker zijn en is de game meer kindvriendelijk, dankzij de cartoonachtige graphics.

Zowel Fortnite als PlayerUnknown's Battlegrounds verschijnen ook voor smartphones en zullen daarmee waarschijnlijk hun doelgroep en omzet verder vergroten. Tencent, de Chinese internetgigant die de mobiele versie van PUBG exploiteert, bracht deze week de versies voor Android en iOS uit. Epic Games is begonnen met een test van de iOS-versie van Fortnite.

SuperData verwacht dat er op korte termijn meer competitie komt als het gaat om battle royale-games. Momenteel maken Fortnite en PUBG daar de dienst uit, maar grote uitgevers zoals Activision Blizzard, EA en Ubisoft willen waarschijnlijk een graantje meepikken van het succes. Dergelijke partijen hebben diepe zakken om te investeren in een vergelijkbare game. Het analistenbureau tekent wel aan dat de uitgevers daar niet lang mee moeten wachten, omdat het moeilijk is spelers over te halen om over te stappen naar een ander spel.

Door

Nieuwsredacteur

81 Linkedin Google+

Reacties (81)

Wijzig sortering
Beide games ontzettend veel gespeeld (Battle Royal genre is het enige wat ik nog speel). Dit zijn mijn eerlijke bevindingen.

Fortnite vs PUGG:
- Gratis spel vs betalend (30 euro)
- 'Arcade' vs 'Realisme' gameplay
- Snelle games, meer actie (tot max 20-25 min) vs trage games (meer dan 25 mins)
- Medium sized wereld vs large world
- Geen voertuigen (zijn ook niet nodig) vs voertuigen beschikbaar
- Destructible scenery (alles kan kapot) vs only doors, shacks, fences
- Meer 'open' scenery (vrij easy om enemies te spotten) vs moeilijk om enemies te spotten (door camouflage, gras rendering, liggende spelers enzovoort)
- Wapens en rariteit vs Wapens en attachments
- Meeste wapens zijn hitscan-based vs projectielen, bulletdrop
- Easy to learn, maar toch hard om te masteren vs medium to learn, hard to master
- het bouwaspect! vs vaulting

Mijn voorkeur gaat uit naar Fortnite vanwege de snelle actie en sterke visuals (ik heb het dan over player models en player-spotting).

edit: deze vergelijking heb ik 4 maanden geleden al op reddit geplaatst.
- Fortnite BR: https://www.reddit.com/r/FortNiteBR/comments/78j2l4/in_a_nutshell_fortnite_br_vs_pubg/
- PUBG: https://www.reddit.com/r/PUBATTLEGROUNDS/comments/78j2lj/in_a_nutshell_fortnite_br_vs_pubg/

[Reactie gewijzigd door noaq op 22 maart 2018 11:41]

Fortnite is voor veel mensen een stuk toegankelijker. Het oogt vrolijker, komt minder gewelddadig over en de speelstijl is wat meer arcade. Zelf vind ik het stijltje van Fortnite echt geweldig maar ik ben niet zo van dat soort shooters. Realistisch vind ik leuker om te spelen dus valt de keuze automatisch op PUBG. Maar het zijn wat mij betreft twee leuke games en wat concurrentie is helemaal prima.

@himlims_ zegt hieronder dat hij Fortnite een kiddy shooter vindt en hoewel het wat slecht verwoord is heeft hij wel een punt. Fortnite trekt waarschijnlijk een breder publiek dan PUBG omdat het wat toegankelijker is en wat vriendelijker oogt. Daarbij heeft die game een enorm voordeel dat het gratis is.

Maar ieder z'n ding. Ik gun zowel Fortnite als PUBG succes en ik hoop dat ze beiden nog lang door blijven gaan met het toepassen van verbeteringen, toevoegen van nieuwe features, nieuwe maps, etc. _/-\o_
in fortnite wordt je ook meer beloond voor goede aim, pubg gaat het er om of je net die 4x hebt of niet, of een goed wapen, PUBG is veel meer RNG
- Meeste wapens zijn hitscan-based vs projectielen, bulletdrop
Fortnite heeft toch juist véél meer bulletdrop dan pubg? Ik zie streamers in pubg over meer dan 900 meter direct op de target mikken, en een kill halen. In fortnite raakt de kogel halverwege al de grond.
Omdat je in PUBG je scope can "zero'en" op die afstand ;). Bulletdrop is wel degelijk sterk aanwezig in PUBG.
Daar ben ik van op de hoogte en hier werd geen gebruik van gemaakt.
In volgend filmpje werd een test gedaan van 2 wapens (Kar98 & SKS) ivm de bulletdrop: https://youtu.be/w74JPyGE_N0?t=43s

Dit is op 2 maand tijd (volgens mij, speel het bijna dagelijks) bijna niet veranderd. Bij wapens zoals de AWM gaat dit veel minder zijn omdat dit één van de krachtigste wapens in het spel is, maar blijft wel aanwezig.
Een aanvulling wat voor veel mensen belangrijk is: Fortnite draait heel soepel, terwijl PUBG op ieder platform performanceproblemen heeft.
PUBG komt niet echt realistisch op mij over hoor. Nu is dat subjectief, maar je hebt regelmatig meerdere schoten nodig om iemand om te leggen, ondanks dat je iemand goed raakt.
Komt omdat het spel, vooral op de Europese servers, voor geen meter werkt. Op jouw scherm zijn de schoten raak, bij de tegenstander echter niet. Desync noemen ze dat, en het team achter PUBG is meer bezig de game te promoten dan dat probleem op te lossen.

Op de Amerikaanse servers speelde ik echt enorm veel beter, als in raak schieten. Maar dit kan mogelijk omdat Amerika op een hele andere tijd online is dan wij.
Mijn verbinding/pc is prima, wat eerder een nadeel lijkt in pubg dan een voordeel. Soms kwam er weer een of andere oostblokker voor bij gestotterd met overduidelijk een moeilijk slechte verbinding. Altijd weer hetzelfde, ik word vrij snel door mijn kop geschoten en als ik terug wil schieten glitched aardappel-pc weer een compleet andere kant op.

[Reactie gewijzigd door Batauwer op 22 maart 2018 16:51]

Ik ken het begrip desynch inderdaad, maar ik kan dat niet aantonen.
Als ik het vergelijk met Arma bv, dan is dat in mijn perceptie stukken beter.
(Battle Royal genre is het enige wat ik nog speel)
Dat is ook saai zeg? :/ tenzij je natuurlijk de eigenlijke definitie bedoeld (last man standing) dan speel je vrijwel iedere shooter ;)
Ik snap het hele gedoe rondom PUGB VS Fortnite nou echt nooit, en ook niet van fanboys.

Het zijn 2 hele verschillende games die alleen om het zelfde concept draaien en dat is Battle Royale.

Ik heb beide games genoeg gespeeld om deze ervaringen van MIJ te delen:

Fortnite:
Makkelijker in te stromen vanwege de kleine hoeveelheid items in vergelijking met PUGB.
Graphics zijn arcade achtig, (dit moet je maar liggen , voor mij was dit ook erg wennen, maar hier kwam ik makkelijk overheen ). maar helpen wel om de mensen met mindere pc's/laptops ook dit spel makkelijk te kunnen laten spelen.
Het bouwaspect is ook erg persoonlijk, hier moest ik ook zeker aan wennen, en klapte ook eerst na een paar potjes af, toch herpakt en mijzelf beter aangeleerd om te bouwen.
Vond de pre-instellingen voor bouwen helemaal RUK. De optie stairs/walls en platform staan bij mij op mijn muisknoppen sinds een tijd en dat werkt vele en vele male beter.
Updates/Patches/Bugfixes verloopt allemaal zeer prettig. ( Op Reddit word er onwijs veel gebruik gemaakt door Epic Games om te communiceren naar de mensen toe. ( dit kan ook een minpunt zijn voor sommige die Reddit eigenlijk niet willen gebruiken of het niks vinden. )

Pugb:
Voordat patch 1.0 kwam was het eigenlijk een ruk spel, ja het was in beta, maar het was op een gegeven moment zo in trek en was zo populair en er kwamen ZOVEEL klachten dat er toen echt ingegrepen had moeten worden. Hierdoor heb ik ook gezien dat er veel spelers naar Fortnite zijn gestapt die ook in beta versie draaide maar wel tegelijk iedere week/om de paar dagen Bugsfixes en Patches uitbracht.
Graphics zijn erg mooi, tegenvaller was toen de tijd met mijn 970 ik echt niet ver kwam op 2560x1440 en zelfs nu moeite heb met mijn 1070 om redelijke FPS te halen.
In het spel leuk kunnen meedraaien heeft mij ten op zichten van Fortnite erg veel tijd gekost.
Alle items/kogels/wapens/kleding/helms hebben mij enorm veel tijd gekost om door te krijgen.
Vind het zelf nog steeds erg onoverzichtelijk, en eigenlijk to much .
Het is een mooie grote map, en lekker met een auto crossen maakt het ook wel weer wat hebben :D

Al met al,

2 verschillende games, heel ander gebied kwa gameplay.
Waarbij PUGB meer realistischer is en Fortnite meer arcade/gameplay achtige strategie game is. Je kan winnen door als bush verkleed door het level te lopen ( en te sneaken) , door hard aanvallend te spelen, een mooi fort bouwen en verdedigen.
Dus laten we nou appels met appels vergelijken en peren met peren.

[Reactie gewijzigd door dfbt op 22 maart 2018 09:37]

Ik heb eerlijk gezegd... nooit echte problemen ervaren met PUBG.
De bugs waar ik veel over las, kwamen bijna bij mij nooit voor.
Daarnaast. De GTX 1080 heeft het spel altijd omver geblazen.
Soms waren er wel foutjes, maargoed, niets spelbrekends. Altijd een goede ervaring gehad.

De mindere goede ervaring, is toch echt de latency geweest. dan je met vliegende vuisten langs elkaar zat te slaan, omdat er op dat moment teveel spelers waren in de buurt. Om jezelf vervolgens dood te zien gaan op een halve meter afstand van de tegenstander.
Nu moet ik wel zeggen dat het echte sessies waren waarvoor ik ging zitten om de eerste plek weten te veroveren. Dus je had ook steeds minder spelers. De laggers waren al dood. En vanaf daar was het survivallen.

Daarom lag mijn voorkeur bij PUBG meer dan bij een andere battle royal game. Voornamelijk voor de realistische en volwassen uitstraling. Ik kan volkomen begrijpen waarom Fortnite veel meer spelers heeft. Heeft een kindvriendelijke uitstraling, beetje arcady feel en speelt een stukje sneller (En het is gratis!). Je hebt het constructie element wat het spel meer skill geeft naast schieten.

Beide games zijn oke voor wat ze willen bereiken. Je kan geen Royal Gala met een Granny Smith vergelijken.

Edit: Ik zag dat je het laatste stukje later had toegevoegd toen ik dit aan het typen was x)

[Reactie gewijzigd door N1ls op 22 maart 2018 10:07]

Ik wil niet heel lullig doen, maar ik heb zelf een 1080ti dus ik spreek vanuit dezelfde positie. Maar je moet niet vergeten dat wij maar een heeeeeeeeele kleine groep zijn die met zulke specs dit spel speelt.
Daarnaast. De GTX 1080 heeft het spel altijd omver geblazen.
Ik bedoelde mee te zeggen, hoeveel van mensen uit de gamewereld hebben een 1080 of 1080ti.
Ik denk dat 95 % van de mensen niet eens op een 1060 spelen.
Dus , echt problemen met lagg en je FPS niet halen is er wel echt geweest.
Precies, niet te vergelijken deze games. Snap dat hele geneuzel ook niet. Speel toch wat je leuker vind of alle twee, laat mensen lekker in hun waarde zelfde als de games.

Kan me alleen niet vinden in je mening over dat pubg onoverzichtelijk is dan fortnite?! Ik heb juist door het bouwen/wapens/potions/traps etc en dan ook nog verschillende kleuren wapens, materialen verzamelen bla bla bla dat ik juist fortnite niet snel door krijg. Kan ook aan mijn leeftijd liggen (31) hahaha.. maar ik kan me er prima mee vermaken, al speel ik dus weer liever pubg.
beide spellen toch echt een tijd gespeeld,

Vond het persoonlijk makkelijker om Fortnite door te krijgen op t gebied van wapens dan Pugb.
Ja je hebt bouwen/potions/traps etc maar je hebt al snel door dat je met een Assault en een Shotgun heel ver komt al gelijk in het begin. En dan vanuit daar je kennis uitbreiden met SMG's, Potions, Explosives.
Toen ik begon met Fortnite was er ook een stuk minder als dat er nu is :).Dus was misschien de leercurve een stuk makkelijker nog. Wij hadden Med Kits + bandages + 1 Grote mana van 50 en nu is dat ook een heel stuk anders.
Nu heb ik van de week mijn broertje overgehaald om van PUGB toch even afstand te doen en te beginnen met Fortnite, en samen op TS een paar potjes gedaan, maar hij had het redelijk snel door :D
Eindelijk iemand met dit beetje volwassener bekijkt.

Het zijn 2 battle royale games maar voor de rest vind ik de vergelijking op niet veel trekken.
Volledig verschillende games qua gameplay en belevenis.

Heb ze hier ook beide gespeeld waar ik bij fornite na 10 uur het echt wel had gehad zit ik met PUBG rond de 1000 nu. Elk game is op zijn eigen sterk en het hangt af van wat je zelf wilt.
Ik speel graag "realistische" shooter dus PUBG leunt daar dicht bij aan.
Heel de PUBG vs FORTNITE hype vind ik dan ook redelijk belachelijk. Voor ieder wat wil en beide sterke games voor verschillende doelgroepen.

De performance was in het begin idd niet wat het moet zijn maar ondertussen is het vlot speelbaar op een 970 met 1440p scherm (~ 60 fps bij een vriend van mij). Ikzelf zou hier niet mee tevreden zijn maar met mijn 1080ti zit ik dan ook bij een kleinere groep gamers en hier loopt het heel goed :D
maar helpen wel om de mensen met mindere pc's/laptops ook dit spel makkelijk te kunnen laten spelen
Toch heeft dit volgens mij meer te maken met de engine en ervarenheid van ontwikkelaars met die engine. Epic heeft gewoon hele goede mensen in dienst om een vloeiende titel te maken. Laat een Gears of War door PUBG Corp maken en het is nog steeds een drama qua performance.

Daarom kijk ik eigenlijk wel uit naar de E3 om te zien wat EA, Ubisoft, Activision e.d. voor games gaan maken met dit genre om te zien wat er nog meer mogelijk is. Door die concurrentie worden de twee eerste games beter. Je ziet nu al hoe veel PUBG is veranderd door de hete adem van Fortnite. Meer updates, developer die opener is en meer focus op de echte problemen of beperkingen. En dat is toch wat we willen? Betere games?
Het gaat om toch wel een heel stuk dieper dan dat. Dat bouwen brengt een extra strategisch en tactisch element toe aan de game.
Misschien vergeleken met PUBG, maar het brengt ook een element mee wat gewoon bijzonder saai is. Dat is dat mensen hun "fort" of "toren" gaan lopen campen omdat ze daar wel veilig zitten. Vroeger was camper een simpel woord voor noob omdat die in een hoekje ging zitten, nu in fortnite heb je bijna een map vol campers.

PUBG heeft daarin tegenover dat niet tot die hoogte, je kan een raampje of een deur barricaderen maar het niet dat er toren van 18 meter hoog gebouwd kan worden.

Beide zouden vast prima games zijn maar is simpel gezegd niet mijn soort game. Heb ze beide geprobeerd en andere varianten zoals H1Z1 maar ik kom toch elke keer op hetzelfde uit en dat is gewoon dat ik het saai vind om te spelen.
Mijn ervaring met Fortnite is eigenlijk dat er weinig campers zijn. Om een gigantisch fort te bouwen in het begin van de game moet je over het algemeen wel veel geluk hebben dat je en veel resources heb kunnen vinden zonder dood te gaan, en dat je goed in het midden van de cirkel zit. Dan heb je mensen die vol de hoogte in gaan, dat kan prima tot de onderste laag van de basis wordt kapotgemaakt en de hele toren in elkaar stort.

Wat ik eerder zie zijn mensen die of vol in de aanval gaan in een van de grote stadjes en met goede gear eruit komen of juist binnen 1 minuut dood zijn. Of je hebt mensen die naar de rand van de map zweven en rustig doen tot 80% van de spelers is doodgemaakt.

Bij PUBG zie je juist veel mensen die in het gras gaan liggen of in een huisje gaan campen tot de cirkel kleiner wordt, en dan met de cirkel mee gaan rennen en vervolgens weer gaan afwachten tot het echt niet anders meer kan. Potjes duren daardoor vaak erg lang vind ik.
Hoe je het speelt is natuurlijk volledig aan jezelf. PUBG is betaald dus veel hebben eerst een stream of video gekeken wat ze er van vinden en zouden ongetwijfeld wat tactieken daaruit kopiëren voor ze gaan spelen.

Fortnite is de drempel anders, het is gratis dus heb je ook minder geïnformeerde spelers hoe ze het beste het spelletje kunnen spelen. Die proberen eerst Blazing 420 Noscope Kills omdat ze dat gewend zijn uit een andere game.

Maar dat is in feite met elke gratis game wel zo. Die gratis games doen het over het algemeen wel goed, kost niets om te spelen eerste instantie dus ja.... grotere kans dat mensen het gaan spelen/streamen/videos overmaken wat weer nieuwe mensen aantrekt.
Ik dacht eerst ook dat dit zou gebeuren. En dat gebeurt ook. Maar als je beter wordt in de game zul je zien dat je mensen die een fort maken ook prima aankan. Kijk maar naar wat gameplay beelden van Ninja.
Ongetwijfeld zijn er counters tegen tactieken. Daarvoor is het een game en hoe meer uren je erin maakt hoe beter je wordt.

Maar het is ook gewoon het Battle Royal systeem wat me niet aanstaat. Hoe leuk je dat ook verpakt als de game gebaseerd is rond Battle Royal veranderd dat het doel van de game niet.
Bouwen maakt het alles behalve saai. Ja je kunt kamperen, maar hoe anders is kamperen in een toren vergelijken met kamperen in een hoekje omdat de vijand niet over je heen kan komen omdat de map lineair en onbreekbaar is? Een toren maakt je veel kwetsbaarder. Je kunt de muren met veel manieren kapot maken. Daarnaast kun je er ook overheen bouwen tijdens je aanval waardoor je niet alleen maar omlaag moet kijken. Het biedt tijdelijke rust, maar niet volledige controle. Met rockets, granaten of veel kogels moet je goed je best doen om je toren heel te houden.

En daarnaast kun je muren bouwen als cover, maar is dit geen garantie dat dit goed blijft werken. Hout bouwt snel maar is slap en dus zo stuk. IJzer bouwt langzaam en is wat sterker, maar zeker niet onschendbaar en ook nog eens lastig te verkrijgen. Steen zit ertussen maar is ook geen grote hindernis.

Het tactische element wordt door het bouwen verder onderstreept en zonder goede tactiek ga je het gewoon niet winnen. En hoewel je de top 10 kunt bereiken zonder goed te aimen, moet je het verschil uiteindelijk maken met je schietkunsten.

Jackfrags had er een tijd geleden een mooi filmpje over. Op het eerste gezicht lijkt PUBG veel moeilijker en meer skill vereisen, maar overall trekt Fortnite dat met de dynamiek van het bouwen weer helemaal gelijk.

Uit persoonlijke ervaringen kan ik echter niet anders dan beamen dat PUBG echt veel meer campers heeft dan Fortnite, waardoor games ook veel langer duren. Saai is vooral afhankelijk van persoonlijke voorkeur maar gezien de populariteit van Fortnite nu lijkt PUBG het mogelijk daar wel om te verliezen
Mag ik vragen in hoeverre jij Fortnite hebt gespeeld?
Want zo simpel is het toch echt niet, als je tegen een ervaren bouwer komt zal je het toch anders zien.
Die hebben in split second een heel kasteel staan.
De core mechanics bij fortnite zijn juist het snelle klikken / strategisch bouwen. Iedereen kan de game oppakken wbt het schieten, maar met goed kunnen bouwen win je potten :).
Kiddie shooter alleen omdat het cartoon style graphics heeft?
Emotes, dansen en disco ball ziet er ook niet bepaald volwassen uit natuurlijk, maar de vergelijking wordt natuurlijk snel gemaakt door de visuele stijl van de game omdat je daar snel een beoordeling over kunt maken.

Zijn zat games met kiddy graphics met veel diepgang. Neem de gemiddelde Zelda of Mario avontuur. Fortnite hoort daar ook zeker bij en volgens mij begint dat de afgelopen weken eindelijk door te dringen bij de game community.

Maar zeg nou zelf, die dance-wedstrijd bij het starten van een game is toch briljant!
Hij ziet er meer kiddy uit ja.. Maar hij is technisch vele malen beter als pubg, de actie is veel beter + in de circel zie je geen drol iets wat pubg nog steeds niet goed doet. En ik heb meer uur in pubg zitten dan fortnight
aan je geboortedatum te zien snap ik wel waarom je Cartoon style associeert met kinderen, maar "jonge" mensen die geen 117 jaar oud zijn hebben die associatie niet meer ;)
Ik heb pubg maar een enkele keer gespeeld, en de graphic geven inderdaad een "volwassener" gevoel. Je analyse van het bouwen is wat kort door de bocht. Als je het gewend bent merk je dat dit niet is toegevoegd om jonge spelers te amuseren met een soort blokkendoos. Het voegt heel veel toe aan de gameplay, en kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je een vuurgevecht overleeft tegen iemand met een beter arsenaal.
Wat een onzin om te roepen dat als je iets kan bouwen, het maar voor kinderen is. Gezien de populairiteit vinden volwassenen het net zo leuk.
Gaat in de kritiek meer om wat je als 'kiddie' bestempelt. Ik speelde vroeger als kind niets anders dan counter-strike, voor mij is al dat geknal evenredig kinderachtig.

Bouwen is naast het schieten in onderdeel in fortnite idd. Maar dat maakt het niet kiddie, het stijltje de kleurtjes dat maakt het kiddie. Een game als 'Rust' is niet voor kinderen bedoeld, 'The Forest' ook niet, 'Conan Exiles' ook niet. Piemels, vagina's, kannibalisme, slavernij, afgehakte ledematen en allerhande ranzigheid is uiteraard niet voor kinderen bedoeld.

Volgens jouw logica is elke game waarin je iets bouwt 'kiddie' omdat je in 'minecraft' ook dingen moet bouwen 8)7

[Reactie gewijzigd door Batauwer op 22 maart 2018 16:58]

Dit is erg extreem. De games zijn beide battle royale games, en ondanks dat Fortnite goed naar PUBG heeft gekeken, hebbben ze toch veel anders gedaan.
  • Gratis game, met in-app purchase model vs. eenmalige betaling
  • Arcade shooter vs. semi-simulatie (gebaseerd op ARMA)
  • Kleine map die packed is vs. gigantische map (incl. voertuigen)
  • Cartoony vs. normaal
  • Bouwen van je eigen gebouwen, kapot maken vs. normaal
Dat op langere termijn het in-app purchase model meer geld opleverd is normaal. Niemand vind het leuk om heel lang een game te spelen zonder daadwerkelijk een vorm van progressie te maken. Of dit nou cosmetisch is of niet, dus ga je geld uitgeven.

Ik ben zelf begonnen met Fortnite toen het uit kwam op Xbox, daarna overgestapt naar PUBG. Af en toe speel ik nog een game Fortnite, maar ik zou niet terug kunnen gaan. Het betaal model, gecombineerd met arcade shooting en de erg kleine map zijn erg hinderlijk als je iets anders gewend bent.
Ja want het succes van Fortnite komt volledig van spelers die overstappen van PUBG? Het kan wmb prima naast elkaar bestaan (en doen dat ook) omdat de doelgroep overlap heeft maar ook vooral anders is. Het doel van het spel is hetzelfde, de focus ligt mijlenver uit elkaar.

Jij neigt meer naar Fortnite, top. Ik meer naar PUBG. Jammer dat we elkaar waarschijnlijk niet op het slachtveld zullen tegenkomen, maar dat is het dan ook..
Ik denk dat PUBG nog wel een tijdje rond blijft hangen, omdat:
1. Het argument van @Penhoat hierboven, de gameplay is compleet anders dan fortnite
2. Het meer competitive is, en naar mijn idee meer potential heeft voor een esports scene. Fortnite is meer een casual spel, niet dat daar iets mis mee is.
3. Het op een manier een versimpelde en beter performende ARMA is. Ik ken best veel mensen die erg veel interesse hebben in ARMA spelen, maar de controls te clunky of lastig vinden en het spel te sloom. PUBG heeft simpelere controls en is een sneller spel.
4. Het development team er nog hard aan werkt en komt met goede updates, op sommige stukken kan het spel broken lijken (voor sommige mensen), maar Fortnite is ook zeker niet vrij van deze problemen. Persoonlijk vind ik PUBG al lang playable, ik kom maar zelden een echt broken iets tegen, het meeste is te vermijden door te weten wat je doet.

Ik speel beide Fornite en PUBG, zelf vind ik PUBG veel leuker, veel intenser. Fortnite speel ik alleen met anderen omdat ik het niet al te spannend vind.
Populaire PUBG en Fornite stream Shroud uit vaak zijn mening hierover en zegt dat PUBG nog lang rond zal blijven hangen omdat het het 'originele' spel is.

En ik moet je toch even corrigeren op PUGB na het 4 keer fout typen, het is PUBG.
Inderdaad. Ik begrijp dat de twee constant vergeleken worden omdat de grootste zijn in hun genre, maar de gameplay is totaal anders.
Dat is een beetje overdreven natuurlijk, de ontwikkelperiode van Fortnite is een stuk langer met een groter team. Vergeet niet dat PUGB nog steeds niet uitontwikkeld is. Fortnite was een volledig ontwikkelde game waar men het battle royal modus aan toe gevoegd heeft. Dit is natuurlijk een stuk eenvoudiger.

Des al niet te min heeft Epic games een leuke game ontwikkeld die vooral populair is vanwege het gratis spelen. Dit maakt de drempel om het op te pakken veel lager. Ook heeft men geluk gehad dat PUGB gewoon te langzaam is om met updates te komen, en de game interessant te houden.

Persoonlijk spreekt mij PUGB meer aan vanwege het realisme, de game is sinds een half jaar geleden veel verbeterd. natuurlijk blijven er altijd zaken die aangepast kunnen worden maar ik vermaak mij goed met de game zonder er te veel aan te ergeren, Dit was een half jaar geleden wel anders.
Dat klopt maar als een bestaande game een betere Battleroyaal game neer kan zetten dan een spel dat speciaal voor deze game mode is ontwikkeld, dan klopt dit natuurlijk niet, dan is er gewoon niets niet helemaal goed gegaan.

En ik zeg beter omdat het niet dezelfde performance, cheater en ingames bugs heeft als PUGB (cheaters tellen dan mischien niet zozeer mee maar het heeft wel een grote nadelige impact op de spel ervaring)

Fortnite is gratis, PUGB niet het heeft er zeer zeker ook mee te maken, echter is het F2P model van Fortnite zeer goed, werkt eerlijk en blijkbaar maakt het profits. Mischien iets for PUGB om diezelfde richting op te gaan, meer centen te verdienen om nog meer te kunnen verbeteren.

Ik ben altijd bereid om mijn worden terug te nemen, maar zoals het er nu bijstaat is het meer dan een mening dat Fortnite het gewoon beter doet.

[Reactie gewijzigd door Spunker op 22 maart 2018 09:45]

De Battle Royale gameplay is natuurlijk relatief simpel, een krimpende cirkel om het speelveld te verkleinen en een free for all achtige gamemode waar een enkele winnaar uit komt en respawnen niet mogelijk is. Een dergelijke modus ontwikkelen is de uitdaging niet, dat moet elke ontwikkelaar kunnen. Het enige wat je nodig hebt is een engine die een game op dergelijke schaal aan kan met zoveel spelers en een map die interessant genoeg is om op te spelen.

De uitdaging zit hem dus in alle randzaken zoals technische stabiliteit, map design, voertuigen, wapen balans,... daar zit een veel grotere uitdaging in. En daar heeft Fortnite natuurlijk wel een echte voorsprong op PUBG, ze hadden al een veel volwassener ontwikkelteam met een gereleased product voordat PUBG überhaupt ontwikkeld werd. En de game is veel toegankelijker wat ook sneller nieuwe spelers aan trekt. De map is kleiner waardoor je ook veel meer actie hebt en minder lang zit te wachten op actie.

Dus heel vreemd is het niet dat Fortnite in staat is om PUBG van de troon te verstoten qua speler aantal en inkomsten. Zeker niet als je bedenkt dat Epic ook de ontwikkelaar is van de Unreal 4 engine en daarmee een technische voorsprong heeft in de ontwikkeling.

Ik vind het wel vreemd dat beide games constant vergeleken worden. Voor mij persoonlijk is er echt geen onderlinge strijd tussen deze games daar de gameplay zo verschillend is. Voor mij staat deze twee games vergelijken gelijk aan Team Fortress 2 vergelijken met Call of Duty. Het zijn beide shooters met een vergelijkbare gamemode maar de onderlinge gameplay is zo anders dat ze elkaar amper in het vaarwater zitten.

Zelf ben ik een PUBG fan puur omdat de gameplay veel realistischer aanvoelt en dit mijn persoonlijke voorkeur heeft. Het geeft mij het gameplay gevoel dat ik van een game als Battlefield had willen krijgen.
Noujah als de hype rond battle royale fortnite weg is ben ik benieuwd wat erover blijft van epic, al hun IP moet plaats maken voor BR modus. Ik zelf als betalende klant foor Fortnite voel me hard genaaid door de move die epic heeft gemaakt ten opzichte van ons. De Pve modus is zowat leeg.
Wat is het toch dat PUGB waar je het over hebt, Player Unknowns' Gay Bar ofzo?

O-)
Beide goede spellen, het zelfde genre maar toch totaal verschillend. :)
Ik speel het liefst Save the World en gelukkig blijft Epic daar gewoon flink aan doorwerken ondanks het succes van de Battle Royale modus.
De cartony style is voor mij een groot deel van het speelplezier.
Ja, vind Save the World ook een hele leuke game ondanks dat het in de schaduw van Battle Royale zit.
Toch heb ik Save the World gevonden door het nieuws over Battle Royale gedeelte.
En ondanks een hoop spelers van Save the World roepen dat het weinig updates krijgt, vind ik dat de game best veel updates krijgt.
Een paar dingen die ik erg goed vind aan Fortnite.

1: geen open chat functie of microphone optie. Geen gezeik in de chat etc, HEERLIJK!
2: alleen Chat/microphone in due/squad, precies goed voor samenwerking.
3: het stijltje, leuk en gezellig het maakt me niet agressief ondanks het een schiet spel is, zet me een uurtje in COD, BF, CSGO en ik zit te schuimen en ram een keyboard aan gort.
4: F2P - gewoon een goed F2P system (perfect in mijn mening)
5: Leuke manier van verschillende wapen stats met middel van kleurtjes die rarity aangeven.
6: Altijd wel wat loot te vinden, je bent niet 15 minuten aan het zoeken naar een pistool met 9 kogels of een koekepan.
7: enigste trollen/teabaggen dat je kan doen is door middel van grappige dansjes (paywall)
8: gezellige party bus die de setting zet, gewoon gezellig knallen thats IT.
9: Bouwen geeft een totaal nieuwe dimensie aan het shooter genre, het is enorm leuk en tactisch en uitdagend om er goed in te worden.

[Reactie gewijzigd door Spunker op 22 maart 2018 09:07]

Ik heb zelf ook Fortnite geprobeerd maar vond het zelf niks, waarschijnlijk teveel pubg gespeeld.

1: Dit kun je uitzetten in de opties
2: Je kunt instellen dat je alleen je team hoort (en hun jou alleen horen) in de opties
3: Dit ligt niet aan de spellen..
4: PUBG is 20 euro, dat vind ik nog wel kunnen voor een spel op dit moment (al is gratis wel "beter" natuurlijk)
5: Dit vind ik zelf minder belangrijk
6: Dit ligt er maar net aan waar je spawned, maar 15 minuten zoeken is meestal de helft van een potje, meestal heb je binnen 5 minuten al aardige loot
7: Heb zelf nog geen trollers meegemaakt in pubg, en je kunt ook niks anders doen dan over iemand heen lopen
8: Vond zelf die bus en al die geluiden super irritant
9: Ik vond het instappen met dat bouwen veels te moeilijk en ingewikkeld, maar dat verschilt ook per persoon

Het is maar net watvoor spellen je leuk vind volgensmij, ik vindt zelf Fortnite meer een kinderspel en te kleurrijk, maar ik snap dat mensen PUBG bijv. te serieus en langdurig vinden
Wat vond je ingewikkeld aan het bouwen dan? Ik vond het eigenlijk erg simpel om te leren. Ik speel overigens beide spellen.
het stijltje, leuk en gezellig het maakt me niet agressief ondanks het een schiet spel is, zet me een uurtje in COD, BF, CSGO en ik zit te schuimen en ram een keyboard aan gort
Zorgwekkend.

Verder merk ik een hoog fanboy gehalte, ook gezien je andere reactie. Snap niet zo goed wat je daar mee wilt bereiken. Lijkt me mooi als deze 2 games op een gezonde wijze naast elkaar kunnen bestaan zodat er nog wat te kiezen valt.
speel lekker wat je zelf het leukste vind.
Ik ben een PUBG fan, speel het ondanks de flaws echt met veel plezier (in First Person Perspective). Hetgeen wat mij het meest aantrekt in het spel zijn de guns met attachments en de mid en long range fights en de teamplay die er bij komt kijken. Fortnite heb ik te weinig gespeeld om er een goede mening over te kunnen geven al hou ik wel van die cartoony stijl. Kijk regelmatig mee met mijn zoontjes die het op de ps4 spelen..
Ik probeer het een tijdje te spelen. En lees keer op keer hoe belangrijk bouwen is. Maar persoonlijk als ik een fort of iets dergelijks af heb. Krimpt het speelveld alweer en kan ik rennen naar het oog.. wat doe ik verkeerd :)
Het gaat er vooral om dat je bouwt op het moment dat je in de 'problemen' zit. Tenmiste zo doe ik het altijd :p
Fortnite is gratis dus toegankelijker voor publiek met minder geld te besteden en dan toch meer omzet draaien dan PUBG.. kan alleen maar zeggen "Goed bezig!" om toch nog zo'n sla eruit te kunnen slaan iedere microtransactie maar weer.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*