Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

PUBG Mobile komt uit voor Android en iOS

De mobiele versie van PlayerUnknown's Battlegrounds is voor Android verschenen en de iOS-versie volgt op korte termijn. De Android-variant zou op meer dan vijfhonderd verschillende Android-apparaten te spelen zijn.

De Android- en iOS-versies die zijn verschenen, werden vorig jaar november aangekondigd en moeten de pc- en Xbox One-versies zo dicht mogelijk benaderen. De mobiele versies zijn gebaseerd op de Unreal Engine 4 en bij het spel worden, net als bij het origineel, honderd spelers op een plattegrond van acht bij acht kilometer gedropt.

De mobiele varianten ondersteunen voicechats en 7.1-audioweergave. Verschillen ten opzichte van de pc- en Xbox One-versies zijn de aanwezigheid van on-screenbesturing, de optie om wapens automatisch op te pakken en aim-assist.

PUBG Mobile voor iPhones en iPads vereist iOS 9.0 of latere versies. De ontwikkelaar raadt aan een iPhone 6 of later model te gebruiken, maar op een iPhone 5s zou het ook moeten werken. De Android-versie heeft minimaal Android 5.1.1 in combinatie met 2GB nodig om te draaien en in totaal zouden meer dan vijfhonderd Android-apparaten het spel kunnen draaien.

Vorige week verscheen een preview van concurrent Fortnite: Battle Royale op iOS. Dat spel heeft Epic volgens Sensor Tower binnen 72 uur meer dan een miljoen dollar aan omzet via in-appaankopen opgeleverd.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

20-03-2018 • 13:08

97 Linkedin Google+

Lees meer

Reacties (97)

Wijzig sortering
Ik vraag me eigenlijk af hoe goed het zal gaan draaien op de gemiddelde smartphone. Want op de PC draaide PUBG in het begin ook niet helemaal vlot!
De verhalen die ik tot nu toe hoor en lees zijn zeer positief. Het zou vlot en stabiel draaien. Het is ook niet zomaar een pc port maar een aparte versie ontwikkeld door Tencent. Door de simplificatie in gameplay en graphics zou het wat soepeler moeten lopen op de mobile platforms vergeleken met de pc of console versie.

Als je trouwens denkt dat je godlike bent omdat je vrij eenvoudig wint in de mobiele versie, je speelt tegen bots ;) Naarmate je level stijgt zal je de ratio tussen bots en echte spelers veranderen.

Lichtelijk offtopic: Ook de pc versie draait steeds beter en stabieler. Framerate boven de 60 en tickrate rond de 20. Nog lang niet goed genoeg voor een echte competitive shooter maar een stuk beter dan in de early access fase.

[Reactie gewijzigd door Tsurany op 20 maart 2018 13:19]

Ontwikkeld door Tencent maar wel dezelfde engine, dus in dat opzicht is het eigenlijk schandalig hoe goed dit draait en hoe slecht de Xbox versie en ook de PC versie. De PC versie zou op papier beter moeten draaien maar sinds de laatste updates kakt mijn framerate toch keihard in op een 1070 in gebouwen en dat alleen op de vanilla map, niet op Miramar gek genoeg.
Ontwikkeld door Tencent maar wel dezelfde engine, dus in dat opzicht is het eigenlijk schandalig hoe goed dit draait en hoe slecht de Xbox versie en ook de PC versie. De PC versie zou op papier beter moeten draaien maar sinds de laatste updates kakt mijn framerate toch keihard in op een 1070 in gebouwen en dat alleen op de vanilla map, niet op Miramar gek genoeg.
Dat vind ik ook erg vreemd met Pubg, dat indoor fps zo hard naar beneden gaat. Ik zou denken dat er juist minder word gerenderd binnen maar goed....
Nog vreemder dat het alleen het geval is op 1 van de 2 mappen en dat op vrij vlotte hardware (Core I7 7700, 1070GTX, 16GB ram).
Rustig maar hoor, op net wat mindere hardware ook. Draai hier een i7 2770k + MSI GTX 1060 X 6GB. Gemiddeld varierend van de 45 tot 60 fps met alles hoog.

Verschillende gebouwen dropt de fps naar +/- 20, dus dan wordt het een slideshow.

Sinds een recente update met de wijzigingen voor scopes (zoom/boom niet meer mogelijk en een of andere zwarte crap verdwijnt langzaam als animatie van een viewfinder) heb ik ook af en toe een gigantische stotter bij de eerste keer gebruik maken in een langere periode (2-3 minuten) van de 4x scope. Dropt de fps naar 3-5 voor 1.5-2 seconden. Vreemde boel.

Echter, het is natuurlijk een wat ruiger/meer hardcore spel dan Fortnite, gemaakt door een opstartend bedrijf. De vlotte influx van geld door populariteit zorgt natuurlijk niet direct voor een gedegen ontwikkel omgeving/stroomlijning. Iets wat Fortnite wel al had (en heeft).
Vergeet niet dat, ookal is het dezelfde engine, het niet hetzelfde is. Denk aan lagere resolutie-, textures, view distance, shadows om het draaiend te krijgen.
Maar ligt wel relatief dicht bij het origineel aan terwijl het op fors langzamere hardware moet draaien. In dat opzicht heeft Tencent het erg goed gedaan in tegenstelling tot PUBG corp zelf. In het algemeen is de ervaring toch hetzelfde betreft gameplay en overal graphical feel.
Niet vergeten dat op de PC versie ook een anti cheat agent mee draait. De anti cheat update van laatst hebben ze middels een rollback uiteindelijk toch maar teruggrdraaid, omdat teveel users performance issues hadden.
Ontwikkeld door Tencent maar wel dezelfde engine, dus in dat opzicht is het eigenlijk schandalig hoe goed dit draait en hoe slecht de Xbox versie en ook de PC versie.
Volgens jou zijn veel spellen het zelfde want ze draaien allemaal UE4.....
Dat haal jij eruit, het zijn dezelfde assets, zelfde omgeving en het draait op dezelfde code als wat zij binnen in UE4 hebben gemaakt.

Het is een directe port volgens Tencent.
Waarom zou je op je mobiel een dergelijke game willen spelen? Koop een Nintendo Switch zou ik dan zeggen. Controls zijn verschrikkelijk als je het mij vraagt.
Dat lijkt mij ook. Pubg of fortnite lijken mij niet echt geschikt voor onscreen controls.
Het speelt tot dusver best fijn, alleen het schieten is wat onwennig. Verder zijn de controles prima te doen :)
Wellicht ondersteunen ze bluetooth controllers.
er zijn tal van controllers beschikbaar voor Android en iOS, dus ik neem aan dat ze deze ook gewoon ondersteunen. daarnaast is dit waarschijnlijk vooral gericht op kinderen die tegenwoordig vaker een eigen smartphone hebben in plaats van een eigen desktop/laptop, en tot alleen kijken naar streamers. Switch-gebruikers is mijn inziens niet de doelgroep voor deze game.

zoals ik al zei hoef je op een telefoon niet de on-screen controls te gebruiken, en dan is het meer de vraag waarom niet? telefoons zijn tegenwoordig krachtig genoeg om games te spelen, veel presteren zelfs beter dan handheld consoles.
er zijn tal van controllers beschikbaar voor Android en iOS, dus ik neem aan dat ze deze ook gewoon ondersteunen. daarnaast is dit waarschijnlijk vooral gericht op kinderen die tegenwoordig vaker een eigen smartphone hebben in plaats van een eigen desktop/laptop, en tot alleen kijken naar streamers. Switch-gebruikers is mijn inziens niet de doelgroep voor deze game.
Ik ben benieuwd wie jij onder Switch gebruikers ziet. De meesten mensen die ik ken met een switch hebben er een voor de Nintendo exclusives en voor onderweg. Dus ook diehard gamers. Niet voor niks doen spellen als Doom, Zelda en La Noir het bijzonder goed op de Switch.

Feit, de switch joycons zijn (zonder 3rd party grip) niet heel comfortabel, maar het is momenteel de krachtigste handheld op het moment en geen enkele mobiel SoC kan hieraan tippen. En ja ik ken de controllers, maar ik heb nog nooit iemand in de trein met een dergelijke controller zien spelen. Mensen met switch daarin tegen wel.

Ik snap dat jongeren met alleen een smartphone dit spel tof gaan vinden. Maar doe je zelf een plezier en ga gamen op een serieuzer platform.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 20 maart 2018 20:55]

Ik ben benieuwd wie jij onder Switch gebruikers ziet. De meesten mensen die ik ken met een switch hebben er een voor de Nintendo exclusives en voor onderweg. Dus ook diehard gamers. Niet voor niks doen spellen als Doom, Zelda en La Noir het bijzonder goed op de Switch.
PUBG met een controller spelen is al lachwekkend en een 'die hard gamer' zie ik dit echt niet doen. de switch is een mooi ding, maar ik denk dat de meeste Switch-gebruikers wel in zien dat PUBG niet optimaal speelbaar is op het apparaat waar andere spellen dat wel zijn. PUBG hoort thuis op PC waar de gameplay tot zijn recht komt en waar het ook voor ontworpen is.
inhakend op je offtopic :) mijn 8 jaar oude pc met 7950 erin draait probleemloos op med/high settings
De game oogt en voelt ook als een game van minimaal 8 jaar oud ...
De schaalbaarheid is goed, dat is ook een van de redenen van de populariteit.
Is een mooi spel voor op chromebooks dan.
Ik speel de Chinese versie nu een paar weken en hij speelt echt verrassend lekker en zeer soepel (geen lag of drops in framerate). Speel zelf op een OP5, maar loopt ook prima op een iPhone 6. Leuk spel!
Kan niet voor PUBG bepalen of het super loopt maar Fortnite op de IPhone 7 loopt zo nu en dan even vast (kan best vervelend zijn in een gevecht).
Echt? Ik heb best wat potjes zitten spelen op het Podcast festival zaterdag (c.a. 25 denk ik) en dat ging eigenlijk allemaal wel vlekkeloos op de X.

Best wel ideeaal trouwens, we zaten met twee man en gaven de telefoon steeds door als we af waren.
Verrassend hoe goed die mobiele controls eigenlijk zijn :)
Ja, zit nogal een verschil tussen een iPhone 7 en een X.
Ja maar de iPhone 7 heeft opzich goeie specs om te runnen.
Ja opzich, maar de X beter, dus is het niet zo vreemd dat het op de 7 minder goed loopt.
Of de tweaker zijn phone werkt niet meer optimaal.
Niet vlekkeloos, er zit een zwarte vlek bovenaan het scherm :+
September 2017 belde net, ze willen je grap terug :+
Dan heb je recent niet gespeeld?

De huidige versie van PUBG is prima te spelen, ik speel op 1440P met een 1070 en zit overal ruim boven de 60 FPS.

Wat ik me eerder afvraag is in hoevere dit leuk is om te spelen op je smartphone, ik zou me al mateloos aan het richten irriteren. Als ik dan ook zie hoeveel buttons er op het scherm staan is je view ook redelijk beperkt. Ik hou het wel bij de PC versie :)
doelgroep zal ook mobile gamers zijn, die zijn wel gewent aan onscreen buttons, console gamers vinden controllers ook beter als muis/tobo
ik vind het ook niet raar dat het onscreen buttons zijn :+ hoe moet je ze anders besturen. Maar ik vind dat bij deze game er vrij weinig clear view over blijft omdat er VEEL onscreen buttons zijn.
Ja voor mij zal het ook niets zijn, hooguit keer proberen hoe het is, maar als ik al las dat je aan het begin alleen tegen bots speelt, hoeft het voor mij al niet meer.
Denk dat die onscreen buttons semi transparant zijn zodat je de game nog ziet erdoorheen.
loopt op de pc nog steeds niet helemaal vlekkenloos. wel een stuk verbeterd maar kan nog vele malen beter geoptimaliseerd worden voor de map grootte en graphics die je hebt.
2 potjes gedaan op een LG G6 en het verbaasd mij hoe goed het draait hierop. De framerate is vloeiend, geen dips etc en in vergelijking met de PC/Xbox versie lijken vooral HBAO, shadow distance, texture resolutie, geen glas etc de grootste cutbacks te zijn.
Ik heb het spel net op mijn Note 8 gespeeld, en het draait niet echt super geweldig naar mijn idee. Kan zijn dat het aan mijn verbinding lag maar het leek meer op game lag :'(
Loopt best aardig op een S8+
https://www.youtube.com/watch?v=aPuLqAGeh0Q

Hier wordt netjes uitgelegt hoe de software draaid en welke consessies er gedaan zijn om het vlot te laten lopen. Voor zover ik het kan beoordelen (zelf niet getest) is het een prima poort naar de mobiele devices :)
Het Android-team heeft het spel eerder af dan het iOS team, getest voor 500+ devices en 4 Android versies. Dat is echt netjes.

----- edit -----

Ik zie dat @Diigii gelijk heeft, hij is ook al te krijgen voor iOS. Dus één van de teams heeft gewacht op de andere.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 20 maart 2018 14:21]

Nou het Switch-team nog :P
Echt, op de Switch zou geweldig zijn.
Ja man :)

Hij heeft op iOS in ieder geval motion aiming, eerste potje Chicken Dinner :Y)
Winner winner chicken dinner, ja, maar je speelt in het begin nog tegen bots :p (zie ook een van de reacties hierboven, geen idee waar precies). Naarmate je meer speelt wordt de verhouding spelers-bots anders.

Toch gefeliciteerd :Y)
Sorry, hahaha. Ik was ook al zo verrast dat ik het eerste potje gemakkelijk won door met een auto over 10 'spelers' heen te rijden. Toch maakt dat het spel niet minder leuk!
Nee ik vind het prima spelen, vooral door die motion aiming.

Speel dagelijks Splatoon dus ben er wel handig in :)
Dat aantal devices zegt niets zo lang je niet weet wat er getest is.
Ik had liever gezien dat ze de resources die hieraan besteed zijn aan PUBG op de PC hadden besteed. Daar zijn ook nog genoeg verbeteringen in mogelijk.
Ontwikkel team voor mobile zal niet het zelfde zijn dus dat gaat gewoon naast elkaar door natuurlijk :)
Uiteindelijk is het kosten maken. Die kosten zouden ook gemaakt kunnen zijn hadden ze meer mensen achter de PC development gezet. Ik sluit me daarom ook aan bij @PdeBie.

Edit: Hieronder natuurlijk allemaal andere punten, bijzaak en assumptions. I rest my case.

[Reactie gewijzigd door mszwolle op 20 maart 2018 16:38]

Je moet een bredere groep hebben natuurlijk ;) en op de Mobile zullen ze ook vast op de achtergrond vage add-ins hebben dus om geld te krijgen. Waardoor de hele game op meerdere platformen beter geoptimaliseerd kan zijn in de toekomst. Je moet ergens een grens trekken tot hoever je de ''doelgroep'' benaderd. En als dat bereikt is op een gegeven moment kijk je verder...
maar hier gaan ze weer een hoop geld aan verdienen, dat zal altijd prioriteit hebben.
Door de ontwikkeling van de mobile game komt er natuurlijk een hoop extra geld binnen. En aangezien het op de zelfde engine is gemaakt zal het niet heel veel extra manuren zijn geweest ;)
waarschijnlijk niet eens. aangezien dit spel grotendeels door Tencent is ontwikkeld gok ik dat Tencent een deal heeft gesloten waaruit Bluehole alleen maar geld verdient.

daarnaast zorgt meer geld tegen een project aan gooien niet dat het direct zo veel sneller gaat. je kan maar een gelimiteerd aantal mensen tegelijk aan hetzelfde laten werken, voordat de efficiëntie achteruit gaat. probeer maar eens met meerdere mensen tegelijk één spijker in een plank te slaan.
Beide games zijn in ue4 gemaakt dus de ontwikkeltijd had prima gebruikt kunnen worden voor pubg :)
Net zoals de Xbox versie, is dit gedaan door een andere ontwikkelaar.
Dus dit waren geen (interne) resources van PUBG Corp.
Ik zout dit liever voor Android TV willen. Want mijn Xiaomi MI BOX USA kan dit wel aan.
En met een Bluetooth controller zou dat echt ideal zijn op de buis.
Idem voor Apple TV. Met een controller zou ik het best willen spelen ipv een telefoonscherm :)
Precies, hetzelfde voor Fortnite.

Ik heb een MFI controller maar die doet het helaas niet op Fortnite for iOS.
Ik kijk op de AppStore van mijn telefoon, en ik kan daar de iOS versie al downloaden!

Link: https://itunes.apple.com/...-mobile/id1330123889?mt=8

Dit lijkt op dezelfde PUBG versie als Android, dus de game is nu al beschikbaar op iOS? Ik ben hem op dit moment aan het downloaden.
Ik ga hem vanavond ook even downloaden als ik thuis ben! Verbinding op het werk is nogal traag :S, draait het een beetje lekker op iOS?

EDIT: Inmiddels gedownload en getest, draait prima op mijn iPhone 8 Plus!

[Reactie gewijzigd door MaxTheKing op 20 maart 2018 18:09]

Bij mij is die nog niet beschikbaar (AppStore NL).
Heb je de AppStore op US gezet?
Zoek "PUBG Mobile". Te downloaden in NL.
Loopt bij mij steeds vast op cheacking for updates. Servers kapot?
Nogal logisch, de halve wereld wil het proberen.
Is er hierbij ook ondersteuning voor cross-platform?
Hier ben ik ook benieuwd naar? Helft van mijn maten heeft android, de andere helft iOS

Edit: lijkt wel crossplarform te zijn 😁

[Reactie gewijzigd door Uberdonut op 21 maart 2018 11:01]

Gespeeld op mijn 1+5T. Draaide naar verbazing best wel goed.

Het on-screen besturing vergt wel wat oefening. Haha
Net even geprobeerd op m'n Oneplus 3, hij zet automatisch de setting op medium, verder niet mee gespeeld.
Het liep prima, best soepel maar uiteraard is het even wennen ten opzichte van de Xbox versie (pc versie heb ik niet) 1e potje wat slechte spelers of bots tegen gekomen, met 4 kills 2e geworden.
Loopt bij mij soepel iig, valt mij zeker niet tegen.
Hoop niet dat dit net zoals Fortnite crossplay gaat worden. Fortnite heeft al bewwezen dat dat toaal niet samen gaat:

https://www.facebook.com/.../videos/2052805398083425/
Crossplatform spelen is optioneel, je kan er ook voor kiezen om alleen maar tegen hetzelfde platform te spelen
Off topic maar schitterend filmpje! _O-
Want alles op internet komt te staan is ook direct waar.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True