Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'PUBG Mobile is met 200 miljoen spelers net zo groot als Fortnite'

PUBG Corp, het bedrijf achter PlayerUnknown's Battlegrounds, laat weten dat de mobiele versie van het spel inmiddels net zo groot is als Fortnite. PUBG Mobile zou inmiddels ruim 200 miljoen geregistreerde spelers hebben, wat grofweg overeenkomt met het aantal bij Fortnite.

PUBG Corp. zegt tegen The Verge dat PUBG Mobile nu meer dan 200 miljoen geregistreerde spelers heeft. Dit hoge aantal is vrij opmerkelijk, aangezien PUBG Mobile pas eind maart uitkwam voor Android en iOS. Bovendien geldt de 200 miljoen voor Fortnite voor alle platforms en niet alleen voor de mobiele versie. Zowel Fortnite als PUBG Mobile zouden nu dagelijks zo'n 30 miljoen actieve spelers hebben.

Eind november werd bekend dat Fortnite Battle Royale de mijlpaal van 200 miljoen spelers had gehaald. Het gaat om 200 miljoen geregistreerde spelers, terwijl dat aantal in juni nog op 125 miljoen zat. Die groeispurt was waarschijnlijk vooral te danken aan de release van de Switch-versie en het uitbrengen van de mobiele versies voor Android en iOS.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

19-12-2018 • 08:10

61 Linkedin Google+

Reacties (61)

Wijzig sortering
Hoe is de verhouding dan met bijvoorbeeld de nieuwe COD of andere games welke ook een dezelfde game modus hebben? Waarschijnlijk minder spelers maar wellicht interessant om die gegevens in een grafiekje te verwerken zodat het bijdraagt aan dit artikel. De huidige afbeelding is, naar mijn mening, geplaatst ter opvulling van een al weinig zeggend bericht.

Wat ik dan wel weer typerend vind is dat bedrijven waarde hechten aan geregistreerde spelers. Het lijkt mij dat de grote van je actieve spelers meer waarde heeft.
In deze context toch niet relevant? Het gaat puur om de mobiele variant, iets wat COD niet heeft.
Daar heb je inderdaad een punt. Echter is het dan ook appels met peren vergelijken als ze voor Fortnite alle platforms erbij halen en voor PUBG niet, toch?
los van mobiel of niet mobiel, COD een Battlefield (Battle Royale modus) zitten in ander prijscategorie. Voor veel mensen is dat een barriere. Mensen vinden het fijner om een gratis game of zeer lage instap te betalen en vervolgens voor microtransacties, want alles is micro en klein. Maar als je het optelt...... dan kun je wel beginnen met huilen :D
In deze context toch niet relevant? Het gaat puur om de mobiele variant, iets wat COD niet heeft.
"Bovendien geldt de 200 miljoen voor Fortnite voor alle platforms en niet alleen voor de mobiele versie. Zowel Fortnite als PUBG Mobile zouden nu dagelijks zo'n 30 miljoen actieve spelers hebben."
Tuurlijk zullen die minder spelers hebben, die games kosten geld, en zijn niet op iOS en Android beschikbaar. Terwijl Fortnight en PUBG daar wel te vinden zijn en gratis te spelen zijn.

[Reactie gewijzigd door MenN op 19 december 2018 08:47]

PUBG ook gratis? ik heb daar destijds 20 euros voor neergelegd potverdrie
Mobiele versie is gratis.
de mobile versie is gratis de pc versie moet nog voor betaald worden
Zat het zelfde te denken, het aantal actieve spelers is beduidend interessanter imo
Tuurlijk is dat een meerwaarde, maar dat zijn er een stuk minder en als de één communiceert met de aantal geregistreerde spelers ga jij natuurlijk niet met cijfer komen hoeveel actieve spelers er zijn.
Inderdaad, heb het zelf 1x geprobeerd te spelen helemaal in het begin. Vondt het niks.
Maar zien ze mij dan meteen als actieve speller? Ik zelf ben er mee gekapt dus niet meer een actieve speler.
Pubg mobile is gratis vs betaalde games natuurlijk. Ze verdienen er dus alleen aan als ze skins verkopen. In dat opzicht is het niet te vergelijken. COD Blackout schijnt goed te lopen, zelf vind ik het een toffe modus. Maar het verdien model voor Activision zit betreft deze modus puur in de aanschaf prijs.

Het spelers aantal is daarom dus niet te vergelijken. Zelf PUBG mobile gespeeld maar ik zal er never nooit een cent aan uitgeven om een gare skin te kopen.
Ze proberen uit alle macht vast te houden aan die laatste strohalm, maar de realiteit is dat Fortnite (ik speel het niet) ze voorbij is geschoten en verder voorbij zal schieten. De PUBG devs hebben hun fans lange tijd niet serieus genomen en dat kost ze de kop.

(En zijn idiote rechtszaken begonnen om hun positie te behouden).

[Reactie gewijzigd door Oyxl op 19 december 2018 08:18]

Yup, terwijl de spellen echt een andere doelgroep hebben. Fortnite is gericht op kinderen met vrolijke kleuren, cartoon achtige animatie en game mechanics die niets met werkelijkheid te maken hebben. PUBG probeert het realistisch te houden, waardoor het een heel andere manier van spelen heeft en ook een andere doelgroep.

Persoonlijk moet ik echt niets van Fortnite hebben, maar kan niet ontkennen dat de devs van PUBG inderdaad te lang hebben liggen slapen op bergen geld. Het spel is explosief gegroeid, heb er ook echt veel lol in gehad, maar er is te lang gewacht met fundamentele bugs oplossen. Tjah, dat kost fans.
Zo realistisch is PUBG anders ook niet en hoewel het stijltje van Fortnite wat kinderlijk oogt met de vrolijke kleuren, is de game alles behalve kinderachtig. Unreal e.d. hadden vroeger ook vrij brede kleuren palletten maar ik denk niet dat we het destijds over hadden hoe kinderachtig het was.

En wat mij betreft ligt het probleem bij PUBG ook lang niet alleen in de bugs, maar ook het gebrek aan vernieuwing (hoe lang heeft het wel niet geduurd voordat er een nieuwe map was, die bij Fortnite is constant in ontwikkeling en voelt elk seizoen nieuw aan). Daarnaast is de presentatie van PUBG ook erg ouderwets en marginaal. Menu's voelen niet bepaald flitsend aan en de gebruikerservaring van nieuwe spelers is erg slecht. Ook qua skins, emotes e.d. blijft Fortnite PUBG de baas. Meer skins beschikbaar en ook veel anders dan wat de default skins bieden, een battlepass met uitdagingen om elk spel anders te maken en dus een map die elk seizoen veranderd, maken van Fortnite de betere game. En dan is ie nog free to play ook nog.

Ik heb aardig wat vrienden in mn friendslist die ook niks met het stijltje hadden, maar waarbij de gameplay (nadat het belletje wbt mogelijkheden met bouwen begon te rinkelen) de doorslag gaf. Er is verder ook een reden dat veel PUBG spelers over zijn naar Blackout. Niet omdat ze COD zo fantastisch vinden, maar omdat ze echt toe waren aan iets anders.

Het verbaasd me overigens wel hoe populair gamen op mobiel is en hoeveel spelersaantallen ze daar weten te halen. Terwijl tweakers zoals jij en ik waarschijnlijk na de eerste speelervaring al hun mobiel neerleggen en de game liever op een fatsoenlijke pc of console gaan spelen.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 19 december 2018 08:49]

Mwah 'alles behalve kinderachtig' vind ik dan ook wel een beetje ver gaan. Inderdaad vrolijke kleurtjes, dansjes doen, torens in elkaar klikken, op raketten mee vliegen... het is gewoon best ver van realisme af. Dat ook PUBG niet _echt_ realistisch klopt natuurlijk, maar als je dat in een game gaat bouwen blijft er denk ik vrij weinig lol over.

Wat betreft vernieuwing heb je helemaal gelijk, dat duurde allemaal veel te lang bij PUBG waardoor veel spelers de interesse alweer kwijt waren. Too little, too late.

Dit soort games op mobiel snap ik ook echt niet, maar we zijn kennelijk een andere generatie. Doe mij maar een muis en toetsenbord :)
Dat er wat lollige features in zitten maakt het niet meteen kinderachtig. Eerder simpel. Pickup & play. Je hoeft de guns niet goed van buiten te leren en ook geen moeilijke inventory-management te doen, maar de game gaat nog vrij diep en biedt veel strategieën die allemaal prima succes kunnen bieden.

Kinderachtig is niet het tegenovergestelde van realisme. Ja PUBG gaat meer voor de oorlog-sfeer dan Fortnite, maar dat maakt Fortnite niet meteen kinderachtig. Vrolijke kleuren maakt iets niet meteen kinderachtig. En persoonlijk vind ik de emotes e.d. ook niet kinderachtig, eerder een leuk tijdsverdrijf voor het wachten tussen potjes en in de pre-lobby. Dat eindeloos op elkaar in slaan van PUBG of Blackout wordt snel saai. Toen de wachttijden van Fortnite veel langer waren, waren de dance-parties in de pre-lobby altijd wel een hoogtepunt en stiekem mis ik het nog wel :P

Realisme qua gunplay is wat mij betreft prima, idem met de balans van wapens. Het bouwen heeft een nieuwe dimensie gegeven aan hoe je gevechten aan gaat en wat je kunt doen. Het is misschien wat arcade in de manier waarop het werkt en hoe makkelijk het werkt, maar de diepgang is enorm. En ja er zitten ook teleporters/rifts in, kabelbanen, scooters e.d. maar dat is niet zozeer omdat het een kinderachtige game is, maar om mensen meer in de buitenkant te laten spelen zodat de spelers meer verspreid zijn. En elke keer voegen ze weer wat toe waardoor je je speelstijl moet aanpassen (veelal op een positieve manier).

Ik ben geen Fortnite gaan doen vanwege het sfeertje, maar het heeft zo zijn doel en maakt de game wat losser en ontspannen dan veel andere titels. Ik ben gebleven vanwege de gameplay en diepgang die het bouwen biedt. Ik ben gebleven vanwege de ondersteuning en vernieuwing die Epic telkens toevoegt. Zaken die ik totaal niet tegenkom in andere Battle Royale titels of zelfs überhaupt in de gaming scene. Ik ben de 30 al gepasseerd en heb vorig jaar meer dan 400 uur in die game gestoken. Om te stellen dat Fortnite kinderachtig is, is alsof je je mening vormt op basis van de cover van een dvd of cd.
Ik heb geschreven dat ik verwacht dat men, gezien het kleurgebruik en mechanics, initieel kinderen als doelgroep heeft gekozen. Jij bent degene die het lijntje trekt dat ik de game dan dus kinderachtig vind, wat ergens een snaar raakt, en schiet in de verdediging. Zijn twee verschillende dingen. En ieder z'n ding :)

Zelf nader ik de 40 en gamen is voor mij nog steeds een stukje ontspanning... als het gewoon een leuke game is, ga ik me daarmee vermaken. Ook Fortnite geprobeerd, maar dat is het niet voor mij.
Dit soort games op mobiel snap ik ook echt niet, maar we zijn kennelijk een andere generatie. Doe mij maar een muis en toetsenbord :)
Dat heb ik ook continue gedacht. Totdat ik het zelf installeerde en er achter kwam dat het behoorlijk fijn speelt. Doet voor mij zeker niet onder voor console gaming (qua graphics wel, niet qua gameplay). En ja, een toetsenbord en muis speelt fijner, echter heb ik die niet altijd bij me :)
Fortnite is het top punt van kinderachtig als in dat slechte spelers ook hoog kunnen eindigen dankzij de "bloom" gun physics. Schieten is dus gewoon RNG.

De stijl zelf is sowieso kind vriendelijk en erg ingesteld op de jonge doelgroep, dat ontkennen wordt erg lastig.
Jij wilt dat slechte(re) spelers nooit geen enkele kans maken? Nee dat gaat je game helpen om populair te worden. Bovendien spelen de meeste mensen dus met mobiel of controller waar bloom minder een issue is omdat je sowieso al recoil moet managen. Niet iedereen ambieert het om pro-gamer te worden
Dus skills nuances weghalen is wel een goed idee? Als je crosshair recht opnl het hoofd gericht is kan je dankzij RNG er nogsteeds naast schieten. Ik noem dat gewoon te artificial. Goede matchmaking zou hiervoor een oplossing zijn. Nu is het 1 grote gokmachine om kinderen van hun ouders geld af te troggelen met slimme persuasive design elementen waar het "iedereen" kan winnen deel van uit maakt
Je hebt het over realisme, maar gaat dan wel voorbij aan het feit dat je met schieten (in het echt) ook gewoon op een plek kunt mikken waarna de kogel er niet aan komt. Zij het vanwege het wapen of omdat je spieren niet 100% stil komen te staan (zeker bij inspanning niet). En een beetje randomness is wat mij betreft niet erg, het gaat er bij veel wapens vooral om dat je niet op 1 kilometer afstand als een laser je target kunt raken. Heb je last van bloom dan sta je gewoon te ver weg voor de afstand waarop het wapen bedoelt is. Dan krijg je dat mensen gaan pixelneuken en dat maakt de sfeer tijdens het gamen niet bepaald prettig
Een beetje random? Van dichtbij kan een AR er nog een meter naast schieten al zit de crosshair perfect op het doel. Terwijl je ook weer de kans hebt om als je er net naast schiet weer toch raak te schieten. RNG bepaalt voor de spelers of je mag winnen, minder jouw eigen skillset.
Punt is natuurlijk dat het type gamer die PUBG aantrekkelijk vindt doorgaans geen hol interesse heeft in skins of emotes.

Ik hou van PUBG omdat het echte wapens gebruikt, niet super arcade speelt en inderdaad vele malen realistischer is dan een game zoals fortnite. Denk dat de gemiddelde pubg speler meer bezig is met chicken dinners halen dan zijn daily's completen voor de nieuwste skin of emote te kunnen unlocken.

Heb meer dan 600u in PUBG waarvan ongetwijfeld 400 uur op de originele map en ik heb er nu toch 3-maand de brui aan gegeven door het niet fixen van bugs. Spel is weer een stuk speelbaarder maar voelt nog altijd wel iets te houterig aan en vooral nog basis bugs zoals per ongeluk op store klikken in de menu en dan je spel moeten herstarten.

Hoe de menu's eruit zien boeit niemand. Welke skins je kan gebruiken boeit ook vrijwel niemand zolang niet iedereen hetzelfde gezicht heeft.
Dus gelukkig heeft fortnite 200m geregistreerde spelers daardoor "moeten" de devs van PUBG "iets" gaan doen. Dus aan het eind van het verhaal is in dit geval een beetje rivaliteit alleen maar goed. Het wordt pas een issue wanneer een van de twee de andere wil gaan overnemen.
Dus omdat er kleurtjes en cartoon achtige animaties in zitten is het per definitie voor kinderen en niet voor volwassenen?

Vechten in clown pakken, mensen dood slaan met een pan... Ja, dat is wel het toppunt van realisme.


Iets minder zwart-wit denken misschien...
Dat maakt je er nu zelf van, ik heb het over de doelgroep. Dat veel meer mensen het spelen is iets anders. Ze hebben het gewoon heel slim aangepakt qua opzet... goed gekeken naar wat PUBG populair maakte, dat overgenomen, en vervolgens de spelerservaring en toegankelijkheid goed uitgewerkt.
Niet per definitie maar kinderen is wel doelgroep nummer 1.

PUBG is duidelijk veel realistischer in alle opzichten, ik zelf denk dat jongere kinderen daarom meer neigen naar Fortnite.
En bouwen. Kinderen zijn dol op dingen bouwen.
Ik vind het anders heel therapeutisch om een medespeler met een koekenpan te lijf te gaan 8)7
Fortnite player is the man with a plan and pubg player is the man with the pan :)
Wat dacht je van jezelf genezen dmv een spuitje geven, nadat je 6 keer bent geraakt door kogels.
Echt realistisch ja.
Ja precies, een spuitje verwijdert de kogels en heelt de wonden :+
En waarom krijg ik 0 en hij +1?

Dit nieuws is letterlijk naar buiten gebracht om relevant te blijven. Het is non-nieuws (want registratie =/ spelen) en het belicht mobile gaming alsof het gelijk gesteld kan worden aan gamen op de conventionele devices. Dat is echt ver van de realiteit.
Het eerste wat je zegt klopt niet helemaal... Fortnite was reeds in de zomer voorbijgestoken dmv de mobiele games. Het is pas nu dat PUBG terug gelijk staat (en zelfs meer actieve gebruikers heeft).

Zoals in het artikel ook vermeld heeft Fortnite in totaal evenveel geregistreerde en actieve gebruikers als PUBG-Mobile.
Voor PUBG komen hier echter nog de consoles en de PC bij. Niet dat deze markt zo groot is als de mobiele markt. Maar het alombeweerde dat Fortnite groter zou zijn als PUBG is dus wel degelijk incorrect. Al klopt dit voor Europa bijvoorbeeld wel. Globaal is dit totaal niet het geval. Op de PC spreken we namelijk nog steeds van om en bij de 5 miljoen actieve gebruikers. Zonder consoles zit men dus als met 35m vs 30m actieve gebruikers.

Dat niet tegenstaande dat PUBG op de PC sterk is aan het dalen terwijl Fortnite redelijk stabiel blijft.
Het laatste dat ik gehoord heb (YT) is dat FortNite op niet-mobiel PUBG al (lang) voorbij is in actieve aantallen. Maar ik heb het niet met m'n eigen ogen gezien, dus, I stand corrected.
LEt po , dit gaat over de mobile version, wat dus los staat van de PC versie.
Ja, dat is vrij evident? De vergelijking wordt gemaakt met FortNite welke die 200miljoen over alle platformen heeft.
De PUBG devs hebben hun fans lange tijd niet serieus genomen en dat kost ze de kop.
Hier ben ik het persoonlijk niet mee eens.
Zeker niet betreft de mobile versie, welke door andere DEVS gemaakt wordt
200 miljoen geregistreerde gebruikers maar hoeveel van deze hebben de game al verwijderd van hun mobiel? Ik ben er zelf namelijk één van na het spel 10 minuten geprobeerd te hebben. Terwijl ik al sinds november 2017 behoorlijk wat Fortnite speel.
Mja het aantal inactieve accounts maakt deze vergelijking erg krom. Ik denk ook dat voor aardig wat gamers de mobile variant een manier was om PUBG te testen en te kijken of het wat voor ze was. Vergeet overigens niet dat lange tijd PUBG niet op consoles te spelen was en vooral het gebrek aan PS4 beschikbaarheid heeft de mobile variant een behoorlijke boost gegeven. Maar die is straks ook uit dus het is afvragen hoeveel er blijven hangen. Daarnaast zijn er ook aardig wat naar COD overgestapt dat ik me afvraag hoe lang die PUBG nog relevant zal blijven. En dan komen er nog meer games met een BR mode uit, zelfs Counterstrike.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 19 december 2018 08:51]

Ik precies andersom. Ik heb Fortnite van de iPad afgehaald, omdat de speelstijl mij niet kon bekoren. Is het een slechte game? Nee zeker niet, alleen heb ik niet zoveel met het bouwen en de cartoony style die gebruikt wordt. Sinds PUBG op iOS uit is, speel ik het bij tijd en wijle met regelmaat, om het daarna ook weer een paar weken niet te spelen.

Als voormalige PC en PS3 speler, moet ik zeggen dat de iOS versie prima speelt. De controls zijn dik in orde, ping gemiddeld rond de 30-40ms, snelle matchmaking. Tuurlijk is het niet superrealistisch en dat hoeft van mij ook niet. Het is een lekker casual game waar je rustig een paar uurtjes aan kunt spenderen, onderuithangend op de bank. PC gaming wil ik het geld niet meer voor uitgeven en de controller bij de console vind ik een onding voor FPS. :)

[Reactie gewijzigd door thunder8 op 19 december 2018 09:56]

200 miljoen geregistreerde gebruikers maar hoeveel van deze hebben de game al verwijderd van hun mobiel? Ik ben er zelf namelijk één van na het spel 10 minuten geprobeerd te hebben. Terwijl ik al sinds november 2017 behoorlijk wat Fortnite speel.
Mjah dat kan je ook andersom zeggen natuurlijk. Zo heb ik Fortnite wel geinstalleerd staan maar al maanden niet gespeeld, terwijl ik bijna dagelijks wel een potje PUBG mobile doe.
Zeker een goed punt! Echter heeft Fortnite wel nog steeds meer spelers die tegelijkertijd online spelen.
Mobiel is PUBG dan wel weer wat aantrekkelijker omdat je niet hoeft te bouwen. Dat is met een mobiel toch wat lastiger dan met console of pc.
"Die groeispurt was waarschijnlijk vooral te danken aan de release van de Switch-versie en het uitbrengen van de mobiele versies voor Android en iOS."

Nou, ik denk toch echt dat de mobiele varianten ietsje meer spelers binnenbracht dan de switch launch :D
Geregistreerde gebruikers zegt natuurlijk lang niet alles. Fortnite staat bij Twitch de laatste tijd altijd stipt op nummer 1 kwa viewers. Dat zegt wat mij betreft veel meer over hoe populair een game is.
PUBG Mobile speel ik nu geruime tijd op een tablet en ik ben erg tevreden over de besturing en de visuals. Wat ik erg fijn vind aan PUBG is dat je in het begin tegen bots en andere noobs begint, en zo steeds tegen betere tegenstanders gaat spelen. Dit maakt de drempel om te blijven spelen in het begin een stuk lager.

Ik heb Fortnite op de pc geprobeerd. Leuk spel, maar ik werd er helemaal gek van dat het niveau meteen redelijk hoog lag. Ik geloof niet dat ik in de eerste 50 potjes iemand goed geraakt heb.. En ik had ook niks met het bouwen.
Volgens mij is de mobiele variant vooral in Azia erg populair. We hoeven geen medelijden hebben met de devs, verwacht dat de game nog steeds meerdere honderde miljoenen dollars ophaalt.
De noclip documentaire over PUBG bied wel een interessante blik over hoe het precies op gang is gekomen. Zelf speel ik geen PUBG en heb ik maar enkele uren in Fortnite gestoken hoe het Battle Royale tot stand is gekomen is wel interessant.

Het is toch een beetje game-evolutie van deze tijd.

Link:
https://youtu.be/4e9EjExsMvI
Volgens mij is PUBG mobile vrij groot in India. Als ze daarmee ook alleen de geregistreerde gebruikers tellen.. sja.. dan ben je er vrij snel.

Ik snap de behoefte om te vergelijken ook niet zo. PUBG en Fortnite hebben echt een ander publiek. Sowieso gratis vs. betaald (op de PC). En no offense, maar Fortnite trekt echt heel veel kinderen en meer casuals. Neemt niet weg dat denk ik het verdienmodel van Fortnite wel een stuk beter werkt dan dat van PUBG.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True