Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ontwikkelaar PUBG begint nieuw project in Amsterdam

Brendan Greene, beter bekend als PlayerUnknown, stopt met PlayerUnknown's Battlegrounds. Hij gaat binnen PUBG Corporation een nieuwe divisie oprichten in Amsterdam die gericht is op onderzoek en het ontwikkelen van spellen.

Een afbeelding die Greene op Twitter deelde

Greene schrijft op Twitter te verhuizen naar Amsterdam om daar de nieuwe divisie PUBG Special Projects op te richten. Hij blijft wel als consulent betrokken bij PUBG. Hij zegt te willen stoppen met het spel omdat hij het hebben van een 'thuis' mist.

Voor hij aan PUBG begon, ontwikkelde hij modificaties voor onder meer Arma 2. Daar maakte hij zijn eerste battle royale-mod, DayZ: Battle Royale. Toen was DayZ nog een modificatie voor Arma 2 en geen opzichzelfstaand spel. Later verhuisde de ontwikkelaar naar Zuid-Korea om voor Bluehole te werken aan wat uiteindelijk PUBG zou worden.

Toen PUBG eind 2017 op Steam uit Early Access kwam was het een immens populair spel. Volgens Steamcharts heeft het spel het record in handen voor meeste piekspelers ooit. In januari 2018 speelden ruim 3,2 miljoen spelers gelijktijdig het spel. Sindsdien is battle royale steeds populairder geworden en hebben Epic met Fortnite en EA met Apex Legends concurrenten uitgebracht.

Door Hayte Hugo

Stagiair nieuwsredactie

13-03-2019 • 17:08

60 Linkedin Google+

Reacties (60)

Wijzig sortering
Zijn er meer met mij die toch even op de vacaturesite van PUBG zijn wezen kijken?
Wat dat betreft wou ik echt dat ik c++ was gaan doen ipv van JS ... Lijkt mij super leuk om aan game engines te werken (zelf ook wat openGL c++ game engines gemaakt, al dan niet hobby matig).

JS kan van alles, ook games idd met webGL etc, maar het is hem toch net niet.. CPU gerelateerde performance is ook 10x minder dan c++

[Reactie gewijzigd door DutchKevv op 13 maart 2019 18:08]

Domme vraag waarschijnlijk, maar in hoeverre mate maakt het uit dat WebGL op een CPU trager is dan C++?

Ik had begrepen, dat je in WebGL vanuit JS ook shaders kan maken en naar de GPU sturen? Is CPU nog bottleneck bij PUBG achtig spellen?

Waarom presteert C++ nog steeds beter? Ligt dat aan de programmeur, het framework, aan de Javascript interpreter(s), de training van programmeurs, de gewoonten, compatibiliteit met legacy meuk of weer iets anders?
Is CPU nog bottleneck bij PUBG achtig spellen?
Jazeker :). Het geheugen dan, om precies te zijn.
Waarom presteert C++ nog steeds beter?
Aan de aard van de taal. Native, statisch gecompileerd, zo goed als geen runtime checks, en vooral: controle over de geheugenlayout van objecten. Gezien het geheugen doorgaans de bottleneck is aan de cpu-kant wil je alle relevante data zo compact mogelijk bij elkaar hebben staan.

In JavaScript heb je daar niets over te zeggen. Arrays zijn niet eens echte arrays. Al heb je tegenwoordig wel typed arrays, geen idee wat de performance daarvan is.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 13 maart 2019 21:29]

Bedankt. Begrijp ik het goed dat geheugenmanagement (en bandbreedte management neem ik aan) de belangrijkste manier is om spellen te optimaliseren?

Maakt het nog uit qua parallelliseren over CPU cores?
Maakt het nog uit qua parallelliseren over CPU cores?
Ja, ook niet de sterkste kant van JS in een browser.
Frames per second, hoeveelheid werk dat je kunt doen in een single frame is erg belangrijk. Des te meer je kunt doen des mooier kun je de wereld representerem, of slimmere AI bieden.
C++ is een behoorlijk technische taal die toch wel kennis van de onderliggende hardware vereist.
De taal ligt dichterbij assembly/machinecode. Scripttalen zijn abstracter. Beschermen de programmeur meer, maar brengt daarmee ook overhead met zich mee in het omzetten naat machinecode en ks dus vaak trager.
Als je van js afkomt en denkt 'even' c++ te gaan doen op het niveau dat dit soort bedrijven wenst....nope.
Programmeren is programmeren. Het verschil tussen imperatieve talen zit vooral in de details die je je op een later moment wel eigen kunt maken. Enorme ervaring met hardware hebben de meeste mensen die hier (bij Nixxes) binnenkomen ook niet, dat leren ze gaandeweg :)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 13 maart 2019 18:41]

Programmeren is programmeren, maar niet elke programmeur zit op het niveau wat bij dit soort bureau's passen. Van wat ik zelf heb gezien is dat toch wel een pittig niveautje. Obviously kan je altijd wat leren maar enige aanleg in o.a. de beta vakken is wel een pré.
Gewoon over het algemeen zie je een hele erge grote middenmoot aan middelmatige programmeurs. Er zijn er maar enkele die daar echt bovenuit stijgen..
Genoeg "JS programmeurs" die enkel wat jQuery dingetjes op een website kwakken, die zie ik toch niet zo snel aan de slag gaan met C++ oid.
Klopt, alleen je zal ergens moeten beginnen waar je zonder ervaring wordt toegelaten. Zelfs verkrijgen van een stage zal lastig worden als je niets impressives hebt te tonen.

Dit betekent dat je zal heel veel van je vrije tijd moeten gaan investeren voordat je aan de bak kan. Dit spreekt voor zich neem in aan.
Klopt, alleen je zal ergens moeten beginnen waar je zonder ervaring wordt toegelaten. Zelfs verkrijgen van een stage zal lastig worden als je niets impressives hebt te tonen.
Nee hoor, wij hebben genoeg stagairs gehad die niet direct een indrukwekkende portfolio hadden :). Het is nu wel moeilijker, je hebt veel concurrentie van opleidingen als IGAD.
Dit betekent dat je zal heel veel van je vrije tijd moeten gaan investeren voordat je aan de bak kan. Dit spreekt voor zich neem in aan.
Uiteraard, maar @DutchKevv gaf al enigszins aan gehobby'd te hebben met C++ en engines.
Klopt. Kom zelf van IGAD vandaan en het verhoogt je kansen aanzienelijk (als je de stages haalt) . Zeker als we binnen de context blijven van iemand die voornamelijk JS kennis heeft en wilt aan core code gaan sleutelen.

Dus de conclusie die hier getrokken kan worden is dat als je een andere achtergrond hebt, relevante opleiding kan verstandig wezen (zijn altijd uitzondering) .

[Reactie gewijzigd door Vlad86 op 15 maart 2019 06:46]

Wat let je om het alsnog te doen.

Kun je nu al oefenen in unreal tewijl je je c++ bij spijkert.

Als je eenmaal 1 taal kent pick je de rest zo op
Ga vooral c++ leren, want het is een leuke taal. Ietwat overcomplex hier en daar maar toch ook veel voordelen: efficient, goed supported op bijna alle platforms, heel veel libraries beschikbaar. (de nadelen ga ik niet allemaal opnoemen, dat willen anderen vast garaag voor mij doen :-) )

Maar denk niet dat je zelfs met een gedegen c++ kennis verzekerd bent van een baan als game engine programmeur. De meeste (grote ) games gebben maar een paar programmeurs en gebruiken een al bestaande engine. Vrijwel al het werk zit hem in de content generation. Kijk maar eens naar de credits van een willekeurige grote game.
Ik hoop het wel. Anders krijgt hij het nog druk in zijn eentje.
"PlayerUnknown stopt met PUBG en begint nieuw project in Amsterdam" ok dit voelt wel heel erg als een clickbait titel, dacht even dat ze de handoek in de ring gooide en dat heel PUBG er mee stopte en aan een nieuwe game gingen beginnen. Voor de rest compleet begrijpelijk besluit van hem, soms moet je voor je prive kiezen
Precies, zet dan in de titel iets van "Maker PlayerUnknown's Battlegrounds".
Haha, nooit aan gedacht dat iemand die kop zo zou kunnen lezen. In elk geval aangepast :)
Waarom? "Maker PlayerUnknown's Battlegrounds" is hetzelfde zeggen als "maker van Toyota Corolla" of "maker van Apple iPhone"...

De persoon heet PlayerUnknown, het bedrijf heet PUBG Corporation, het spel heet PlayerUnknown's Battlegrounds. Ik zie niet in wat er verwarrend aan de titel is.
Nee Brendan Greene is zijn naam, PlayerUnknown is een internet nickname die die ergens is gaan gebruiken. of staat er op jouw paspoort Tweakers/RefriedNoodle en stel jij je eigen op feestjes voor als RefriedNoodle?
stel jij je eigen op feestjes voor als RefriedNoodle?
Ik wel, en in Texas zeggen ze zelfs “Howdy Boudie!!”
Waarom stel jij jezelf voor als RefriedNoodle en zeggen ze dan Howdy Boudie :D
Online spreken genoeg mensen elkaar gewoon aan op hun nicknames. Voor velen doet de echte naam er al lang niet meer toe.
Geef eens 1 goede reden waarom je zou kunnen denken dat heel PUBG uit de lucht gehaald zou worden?
PlayerUnknown stopt met PUBG....
Lijkt mij duidelijk dat als dit er stond dat dit gezien kan worden als het stoppen van heel pubg.
Kom op de verwarring is toch helder

PlayerUnknown
PlayerUnknown BattleGrounds
PlayerUnkown BG
of PUBG

Kan heel goed begrijpen dat lezers dit hier boven als hetzelfde zien.
Het spel was al bijna volledig af voordat PlayerUnknown voor het bedrijf (Bluehole) tekende. Hij werd gebruikt voor de marketing push omdat hij door sommigen wordt gezien als de uitvinder van BR games vanwege zijn arma/dayz/h1 verleden. Hij heeft zelf weinig tot niets direct bijgedragen aan het product PUBG. Zijn "vertrek" is dus eigenlijk volledig irrelevant.
Hoop dat ze nu met verdiende geld eens een goede engine aanschaffen want ik heb met dit soort kwaliteit spellen het wel gehad of ff geprobeerd, neem een Insurgency, gewoon niet mijn ding.
Eigenlijk een beetje egoïstische opmerking want er zijn genoeg mensen die genoegen nemen met zulke kwaliteit en de gameplay toch leuk genoeg vinden.
Ik blijf er in ieder geval van af.
Welke -voor hun beschikbare- engine is beter dan Unreal dan? Frostbite en wat andere prive engines misschien?

Probleem zit niet in de engine die ze gebruiken, maar wie er op die engine is/heeft staan/zitten bouwen.

The Forest is bv een voorbeeld waarbij -destijds- een developer met Unity 1 van de mooiste/smooths draaiende titels neerzette. Terwijl 12/10 Unity games als stront door een trechter draaien. Die engine wordt echt zo hopeloos gebottlenecked door het gebrek aan deftige threading. Wat Unreal, Frostbite en CryEngine zo ontzettend veel beter kunnen.
Mijn excuses dat ik zomaar wat geroeptoeterd heb, komt er gewoon op neer dat kleine studios op gebied van shooters vaak voor mij veel te kort schieten in de kwaliteit.
Bij PUBG kreeg ik het gevoel 10 jaar terug in de tijd te gaan.
Dat komt omdat de games en software echt niet leuk meer complex aan het worden is. Overal de puntjes op de i zetten is niet zo makkelijk als het lijkt. En de hoeveelheid top end programmeurs zijn best schaars.

Vooral bij onervaren studios en nieuwe spelers in de markt, zie je vaak dat men jarenlang doorbouwt op zelf in elkaar geknutselde houwtje-touwtje frameworks die van ellende net niet compleet in elkaar stort, waarvan de schrijver er al niet meer werkt. Zelfs bij de meer ervaren studios zie je dit nog wel eens en kan het jaren duren voor ze het weer op de rails krijgen.

De battle royale markt lijkt veel op de MOBA markt. De ontwikkeling gaat snel, je moet keuzes maken om bij te blijven. De hele game van scratch opnieuw opbouwen is niet altijd een optie, of soms de enige optie die men dan stapsgewijs uitvoert.

Het is echt moeilijk om goed games te bouwen en het kost de gemiddelde studio vele jaren en meerdere titels aan ervaring.
Ik vind behalve performnce pubg zo sterk. Er is geen enkele game die die schaal van BR durft te wagen, puur omdat ze t niet beter kunnen dan bluehole en nu teren op de hate zodat ze hun 60player br spelletje kunnen verkopen als betere troep.
Naast dat een aantal anderen ook 100 spelers aantikken per match is de keuze bij bijvoorbeeld apex met 60 spelers ook beter voor de gameplay loop.

Pubg heeft vooral in begin en ten einde de firefights. In bijvoorbeeld apex de gehele match. Dit houdt de aandacht de gehele match in stand. 1 van de redenen waarom ik na 300 uur spelen pubg ook linksaat liggen. Als heeft network performance en inconsistentie daar ook mee te maken.
Dat is allang niet meer zo. Daarbij kan je zelf ervoor kiezen t gevecht op te zoeken. Dat is juist de charme aan t tempo van pubg.

[Reactie gewijzigd door KeesFluitman op 14 maart 2019 10:03]

Heb het afgelopen weekend nog zitten spelen en de gameplay loop vind ik persoonlijk nogsteeds verschrikkelijk. Dat de playerbase nog maar 30% is van wat het was tijdens de hoogtij dagen zegt naar mijn mening ook genoeg.
Toch niet weer een battle royal game :/
Heb gehoord dat het een kaartspel gaat worden :+
zeker patience warfare.

net zoals met yu-gi-oh alleen dan met gewone speelkaarten.
zie het al voor me een potje zoals:
ace of hearts, attack his spade queen.
Dit geeft mij des te meer de indruk dat PUBG op z'n retour is, getuige de stijgende player base van bijvoorbeeld Apex. Die players moeten ergens vandaan komen. Het helpt ook niet dat pubg nog steeds aanvoelt als een early access game, ondanks de miljoenen verkopen met bijbehorend kapitaal.
Alex Legends kan voorlopig nog doorgroeien. Dat heb je nu eenmaal met een nieuwe titel in deze populaire genre.
En de groei van Fortnite heeft PUBG ook weinig pijn gedaan.
Toch wel pijn gedaan, in ieder geval op PC:
https://steamcharts.com/app/578080#All
Van 3 miljoen naar 1 miljoen max concurrent spelers, en dat hoeft niet alleen door Fortnite te zijn gekomen maar zelf denk ik dat wel (Fortnite BR begon in september 2017, maar had wel een paar maanden nodig om op stoom te komen waarschijnlijk).
Dat is in een jaar waarin er 2 nieuwe maps in PUBG zijn verschenen, maps die door de liefhebbers (zoals ikzelf, ik vind het nog altijd geweldig) goed zijn ontvangen maar toch niet de neergang in hvh spelers heeft kunnen tegengaan.

(Dit gaat allemaal over PC, voor alle andere platforms zijn er geen officiele getallen, dus dan ben je afhankelijk omzichtige publisher getallen en 'data-analisten', maar de echt grote aantallen gebruikers zitten op mobile)
Blackout ging wss v 3 milioen naar inmiddels 0.
Pubg staat al sinds november 2018 redelijk stabiel in speler aantal. Zoek 1 ander spel gereleased.in 2017 dat 1 milioen spelers per dag heeft.
"Voor hij aan PUBG begon, ontwikkelde hij modificaties voor onder meer Arma 2. Daar maakte hij zijn eerste battle royale-mod, DayZ: Battle Royale. Toen was DayZ nog een modificatie voor Arma 2 en geen opzichzelfstaand spel."

Arma2 is toch wel één van de meest invloedrijke games van de afgelopen 10 jaar. Grondlegger van de survialgames, zombiegames en battle royale games. En dat terwijl een casual gamer nooit van deze game gehoord heeft.
Dus dat. Het is ook de rede dat ik pubg, fortnite en de hele rambam niks aan vind. Het zijn allemaal battleroyal / survival build games zoals ik het al uit Arma mods ken.

Voor mij gewoon oude wijn :)
Ik vind sowieso battle royale niks.. Probleem is dat als je succesvol bent in een ronde je altijd met de cheaters overblijft. Dus je wordt meer met ze geconfronteerd dan in andere soorten games.
Dit soort uitspraken verbazen mij altijd, nooit heb ik last van cheaters in BR games.
Heb jaren H1Z1, PUBG, Fortnite en dan nu Apex gespeeld en als ik 3 x een cheater tegen ben gekomen is dat veel in 4 jaar tijd.
Ik heb al 900+ uur in PubG zitten, en ben nog maar één keer een hacker tegen gekomen. En ik heb de benodigde chicken dinners al behaalt om te zeggen dat "ik" ze gelukkig niet tegenkom.
Naja, dan hedde geluk.... ik haal zelf ook best redelijk wat chicken dinners en schiet genoeg weg maar ik heb periodes gehad dat in 80% van de games cheaters zaten ...... was toen ook even een poosje gestopt omdat het gewoonweg enorm frustrerend is.... ook die chinese laggers is niet leuk om mee te spelen ...
Ik heb inderdaad ook wel eens gehoord van een paar gamevrienden dat zij hackers zijn tegen gekomen.
Ik denk dat ik dan inderdaad geluk heb dat ik ze nog niet ben tegengekomen. Al moet ik wel zeggen dat ik bijna nooit de deathcam kijk.. Mag ik vragen op welke rank jij speelt? (Noive l,ll,lll,IV) ?
Rank boeit me niks.... ik ga voor de meeste kills ^^ queu ook vaak alleen op squads zonder randoms :P om het wat uitdagender en moeilijker te maken :)
niks zo zalig als een heel team in je eentje uitmoorden :D
Ben ik het met u eens. Maar betreft de rank. daar kon ik misschien uit halen dat u veel hoger of lager zit dan mij. wat eventueel de reden kan zijn waarom ik geen hackers tegen kom. Sorry voor de onduidelijkheid.
Zombiegames zou ik uit dat lijstje schrappen. Die bestaan toch echt al jaren in allerlei vormen en maten.
Amsterdam place to be voor game ontwikkelaars :)
Toen PUBG eind 2017 op Steam uit Early Access kwam was het een immens populair spel. Volgens Steamcharts heeft het spel het record in handen voor meeste piekspelers ooit. In januari 2018 speelden ruim 3,2 miljoen spelers gelijktijdig het spel.
De meeste piekspelers op Steam denk ik dan... In Fortnite haalde het laatste event (DJ Marshmello concert) ongeveer 11 miljoen spelers...


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True