Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

PlayerUnknown's Battlegrounds krijgt een Apex Legends-achtig pingsysteem

De makers van PlayerUnknown's Battlegrounds hebben de dertigste patch uitgebracht sinds het spel de Steam Early Acces-status achter zich heeft gelaten. Een onderdeel van de patch van 17,4GB is een pingsysteem dat lijkt op dat van Apex Legends.

In de patchnotes geeft PUBG Corp. aan dat er op de testservers een pingsysteem is geïntroduceerd om spelers te helpen met de communicatie en het ontplooien van een teamstrategie. Het is bedoeld voor spelers die geen voice chat kunnen of willen gebruiken. Het pingsysteem werk met 'radioberichten' waarmee de onderlinge communicatie is te vereenvoudigen. Spelers die hier gebruik van willen maken dienen bijvoorbeeld het scrolwiel van de muis of de F3-knop in te drukken, al zijn andere key bindings ook mogelijk. Zodra dit wordt toegepast, verschijnen er tot acht verschillende radioboodschappen in beeld, rondom het vizier.

De inhoud van de berichten en commando's is contextafhankelijk. Als een speler bijvoorbeeld munitie nodig heeft en een automatisch geweer als de M416 vasthoudt, dan krijgen teamgenoten direct het bericht te zien dat de vragende speler 5,56mm-kogels nodig heeft. Het kaliber wordt dynamisch afgestemd op basis van het gebruikte wapen. Verder kan een ping worden gebruikt om de richting aan te geven, of bijvoorbeeld bij gevonden items om de locatie te delen. Met een dubbele klik kunnen teamgenoten worden geattendeerd op een waargenomen vijand, waarbij ook grofweg de afstand in beeld komt. De locatie van de vijandige speler wordt ook op de map zichtbaar. Het gekozen radiocommando en de informatie die uit een ping voortkomt, wordt links op het scherm bij de chatberichten zichtbaar, zodat iedereen uit het team in tekst kan zien wat de speler met zijn ping bedoelde. Die tekst wordt tevens hoorbaar in de vorm van een voice-over, zodat het als een radiobericht overkomt.

PUBG Corp. heeft ook een systeem toegevoegd waarbij spelers zich aan richels kunnen vasthouden. Dat betekent dat spelers hiermee bijvoorbeeld over hoge muren kunnen komen of op daken en hekken kunnen klimmen. Door deze functie kunnen spelers op plekken komen die voorheen niet toegankelijk waren; zo kan men nu bijvoorbeeld van gebouw naar gebouw springen. Dit systeem van het gebruiken van richels bevindt zich nog in een vroeg stadium. Hangen aan relingen en er vanaf glijden behoort bijvoorbeeld nog niet tot de mogelijkheden, al zegt de ontwikkelaar van PlayerUnknown's Battlegrounds dat dit in een toekomstige update alsnog wordt toegevoegd.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

19-06-2019 • 16:39

40 Linkedin Google+

Reacties (40)

Wijzig sortering
APEX Legends achtig? is dit niet gewoon Battlefield achtig?


edit: https://coubsecure-s.akam.../big_1478051830_image.jpg

[Reactie gewijzigd door Sneek op 19 juni 2019 17:04]

Dat is slechts een communicatie wiel waarmee je een berichtje kunt laten afspelen. Veel simplistischer en minder gebruiksvriendelijk.

Het ping systeem is anders omdat je daarmee ook alles in de spelwereld kunt aanwijzen. Er komt naast een berichtje ook een indicator op de map en in de 3d wereld. Ook het gebruik is anders omdat de ping context gevoelig is.
Precies, ik zal ook maar niet ingaan op sommige commentaren hier over 'clickbait' enzo. Bij mijn weten lijkt dit systeem vrij sterk op dat van Apex Legends, vandaar de m.i. logische huidige kop, en een dergelijk systeem associeerde ik totaal niet met Battlefield 2 of Bad Company 2. BC2 heb ik grijs gespeeld en dat systeem in die (fantastische) game was in mijn herinnering niet veel meer dan inderdaad een soort 'dom' communicatiewiel/statisch keuzemenu. Geen echte pings, geen contextgevoeligheid, geen doorvertaling naar markers op de map, etc. BC2 had wel zo'n systeem om vijanden te spotten met driehoekjes die teamgenoten kunnen zien, maar wat PUBG nu krijgt gaat m.i. stukken verder.

[Reactie gewijzigd door Koekiemonsterr op 19 juni 2019 19:30]

Om de herinneringen even te verversen: https://i.imgur.com/jDwGxM0.png

Verder zijn er ook games zoals Starcraft waarin ook context gevoelige 'pings'/signalen gestuurd kunnen worden. Het zou interessant zijn als jullie uit willen zoeken in welk spel een dergelijk systeem ontstaan is en daar wellicht een leuk artikel over willen schrijven.

[Reactie gewijzigd door blackmilo op 19 juni 2019 23:59]

Hmm ja inderdaad, dank voor de opfriscursus :) Die squad orders en munitierequests bij een Medic enzo kan ik me nu wel weer herinneren ja, al ging het nog altijd net wat minder ver dan het huidige systeem bij Apex/PUBG. Maar hoe dan ook, hier heb je wel een interessant onderwerp te pakken. Kan wel leuk zijn daar eens dieper in te duiken. Niet heel eenvoudig om meerdere redenen, maar desalniettemin: challenge accepted :)

[Reactie gewijzigd door Koekiemonsterr op 20 juni 2019 00:19]

Ik ben erg benieuwd! Vergeet ook rocket league niet waarin bijvoorbeeld quick chat een oplossing bied om te communiceren zonder spraak.
Of de originele Counter Strike? Enemy spotted, go go go, watch out she's gonna blow, enz enz.

https://counterstrike.fandom.com/wiki/Radio_Commands
Mocht je hulp nodig hebben of ideeën, dan hoor ik het wel!
Inderdaad, ik kan mij herinneren dat zelfs in 2010 Bad Company 2 een dergelijk systeem had om binnen je squad ( 4 personen) sneller te communiceren.

https://battlefield.fandom.com/wiki/Spotting

Handleiding van Battlefield Bad Company 2 laat zien dat het in 2010 al bestond: https://i.imgur.com/TEkFnPj.png

[Reactie gewijzigd door blackmilo op 19 juni 2019 17:18]

Battlefield 2 had het ook al in de vorm van de 'Commo Rose'.
Inderdaad! Ik heb even een linkje er bij gezet. Blijkt dus dat de Battlefield serie in 2002 al een dergelijk systeem had met Battlefield 1942.

Persoonlijk vind ik de naam "pingen" onduidelijk, het zijn simpelweg Quick Commands / Hotkeys waardoor je niet hoeft te typen.

Een dergelijk menu, een Radial/Circular/Wheel menu, is veel terug te vinden in games die met een console gespeeld worden, aangezien het met een duim joystick redelijk makkelijk te bedienen is. Zie bijvoorbeeld GTA5 waarin de wapens op deze wijze gekozen kunnen worden of het radiostation gewijzigd kan worden.

Wellicht een leuk stukje over dergelijke UI elementen: https://blog.prototypr.io...radial-menus-66ea76a39acc

[Reactie gewijzigd door blackmilo op 19 juni 2019 17:27]

Dat is dus écht fundamenteel anders.... een keuzemenu is 1 ding maar een contextgevoelig aanwijssysteem dat objecten markeert, communiceert en op je map laat aangeven is echt wat anders.
Euh, Battlefield 2 heeft toch echt een wiel met de 'spot' optie die dit dan op de kaart aangeeft. Inclusief, als je goed gemikt had, of t een sniper was / voertuig / ed.
Klinkt naar mijn weten als 'context gevoelig'.

Lang niet zo uitgebreid, geef ik meteen toe. Maar dat is t punt nou juist. Apex ping systeem is gewoon een een evolutie van een bestaand systeem.
Maakt t Apex ping systeem niet minder stoer en geraffineerd, ze kunnen t wel zo goed hebben gedaan dat de relevantie van zo'n systeem in eens weer een stuk duidelijker is geworden.
Als je echt naar eerste itteratie van zo'n command wheel gaat kijken, is het volgens mij veel ouder als je denkt, meen me te herrinneren Planetside (nee niet Planetside2) ook al zoiets had, en Tribes als ik me goed herinner ook, al vergeleken met deze nieuwere versies zeker beknopt, maar het idee opzich is al redelijk ouder al als 2010 hoor.
Nee het is fundamenteel exact hetzelfde, precies dat contextgevoelig aanwijssysteem wat entiteiten kan markeren is hetgeen wat in Bad Company 2 zit. Dus het bestond al veel en veel eerder.

@Koekiemonsterr @DigitalExcorcist

https://i.imgur.com/jDwGxM0.png
Voor de hele guide: https://strategywiki.org/...iplayer#Working_as_a_Team

Conclusie: Fortnite heeft veel functionaliteit geleend van andere games en een eigen benaming gegeven.

[Reactie gewijzigd door blackmilo op 19 juni 2019 23:53]

dat van apex legends gaat verder dan dat van battlefield, ook doelen ze met dit artikel op de eerste BR game met zo'n uitgebreide ping systeem.

Alleen ziet het pubg ping systeem nou niet echt uit als dat van apex en denk dat dit meer in de lijn ligt met het ping systeem in indd battlefield
Het lijkt inderdaad op het wiel wat we van de BF series kennen. Maar ik denk dat dit de "extra" benefit heeft van het pingen op de locatie waar je dat moment kijkt met je cursor en dan met het bericht wat je selecteerd. Dat heeft BF niet en Apex weer wel. Bij BF eindigt het bij een voiceover en een chat bericht met dit wiel.

[Reactie gewijzigd door Zantiath op 19 juni 2019 18:29]

Helaas is ondertussen alle media, inclusief tweakers, veranderd in clickbait titels. Waarschijnlijk is de logica, mensen die pubg spelen zullen eerder kijken naar nieuws over apex, daarnaast is er meer gaande rond apex dan battlefield.
Gebeurt met best wel veel op de site, maar je moet net weten dat het niet daar vandaan komt (al is dit toch wel iets wat al jaaaren bestaat)
Exact wat is het punt wat je probeert te maken? Het systeem in Battlefield is een meer visuele versie van de vele quickchat systemen welke je in die tijd zag, en is totaal ongevoelig voor context. Het systeem van Battlefield is niet anders dan "Medic" in de chat typen met een geluidseffectje. Terwijl het systeem in Apex Legends reageert op de context, kijk je naar een enemy en druk je op de ping toets dan word die gepinged met duidelijke onscreen markers welke een tijdje blijven hangen en audioqueues. Het zelfde geld voor pickups, je weet van afstand direct wat je teamgenoten hebben gepinged. Healthpacks? Wapens? Armour? Upgrades? Instant weet je waar je mee te maken hebt zonder dat iemand ook maar aan een (sub) menu hoeft te denken.

Wat dat betreft heeft Apex Legends een behoorlijke revolutie teweeg gebracht op dat gebied, in tegenstelling tot de evolutie welke Battlefield destijds introduceerde.

De vergelijking met Apex Legends is in dit geval dan ook velen malen accurater dan de vergelijking met de Battlefield reeks.

Klagen over (clickbait) titels is leuk en aardig, maar zorg er dan wel voor dat je voldoende kennis van de stof hebt. ;) (+ kan je daarvoor beter op het forum terecht dan hier)

[Reactie gewijzigd door D4NG3R op 19 juni 2019 23:50]

Battlefield's comms-systeem is vele malen simpeler dan dat van Apex Legends. Dat zoooooou het ook kunnen zijn.
Als de hele website niet vol staat met bewijs voor het tegenovergestelde zou ik dat geloven
Dit is een spel van 100 jaar geleden. Veel mensen kennen dit daardoor niet, of zijn het simpelweg vergeten. De vergelijking met een actueel populair spel is veel relevanter. De statement is niet 'wie was er het eerste'.
Dus hetzelfde als wat men een jaar geleden wou uitbrengen maat toen afgeschoten werd door de grote streamers omdat het het spel te eenvoudig zou maken?

Grappig
Pingen? Moest gelijk aan max 80-90 ping denken op eu servers , kunnen er geen chinezen meer op onze servers komen met hun hacks...Dit is idd van bf en gewoon een Radial/Circular/Wheel menu, met Quick Commands / Hotkeys zoals genoemd hierboven..
Oh! Een ping systeem zou wel super handig zijn! Speel PUBG al vanaf het begin (daarvoor H1Z1) en heb ook APEX gespeeld, maar kom toch telkens terug bij PUBG. Helaas zijn sommige teamgenoten (lees vrienden) nogal moeilijk met het beschrijven van de locatie, dit ping systeem zou het een stuk leuker maken!
Vriend: "Vijand!"
Ik: "Waar?!"
Vriend: "Daar!"
Ik: "WAAAR!"
Vriend: "BIJ DIE BOOM!!!"
Ik: "ER ZIJN HONDERD BOMEN!!"

En dan nog het lef hebben mij af te kaffen omdat ik ze niet begrijp...
mooi verbetering, maakt het zoveel makkelijker om met randoms te communiceren. Voelt gelijk weer als BF2 ^^
Ein-de-lijk! Prima dat je kunt roepen dat een vijand op X graden zit, maar wanneer je teammate op een andere plek zit, een meter of 100/200 bij je vandaan, dan werkt dat echt voor geen meter. Heeft regelmatig voor frustratie gezorgd omdat je in veel gevallen niet fatsoenlijk aan kunt geven waar iemand zich mogelijk bevindt. Je kunt ook niet roepen dat je iets ziet bij een bepaalde boom, rots of huisje want alles lijkt op elkaar :+

Ik ben dus blij dat ze dit systeem introduceren. Werkt in Apex echt als een trein, dus hopelijk is de implementatie in PUBG van een zelfde orde.
Militaire RAD meldingen aanleren, scheelt een hoop. Maar dit systeem zal het duidelijk maken van vijandelijke posities zeker een stuk vergemakkelijken.
Ein-de-lijk! Prima dat je kunt roepen dat een vijand op X graden zit, maar wanneer je teammate op een andere plek zit, een meter of 100/200 bij je vandaan, dan werkt dat echt voor geen meter.
Je kan al een tijdje pingen met alt + mmb (Scrollwiel inklikken meestal) om een ping te plaatsen op een bepaalde locatie. Je kan vervolgens in het kompas zien waar gepinged is en door wie (kleur).

Die ping is op locatie, en onafhankelijk van jouw positie t.o.v. de persoon die pingde. :)

In de opties heet het 'Quick Marker', ik kan het aanraden om deze op je fireknop te binden naast een andere toets. Zo ping je altijd wanneer je schiet.

Daarnaast, ik vind het persoonlijk leuker dat in de wat meer realistische games (zeker t.o.v. Apex) een klein beetje nagedacht moet worden over de communicatie. Pings zijn prima met randoms, maar met vrienden vind ik het veel leuker dat je moet zoeken naar je vijanden en super serieus met elkaar zit te communiceren dan om instant te weten waar ik naar kijk. Zeker in PUBG wat je relatief rustig moet spelen wil je niet instant neergemaaid worden.

[Reactie gewijzigd door D4NG3R op 19 juni 2019 23:30]

Misschien een commander die met een drone alles 100% kan revealen in een straal van 2km of iets dergelijks, om maar weer terug te vallen naar battlefield?

Teveel “HUD”-achtige praktijken kan een spel ook juist om zeep helpen. Het “soort van” 1 zijn met de omgeving en goed kijken + vooral luisteren is wat voor mij PUBG een gave shooter maakt.
FF lekker de boel rehashen.