Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Valve maakt excuses voor verwarring rond evenement dat indie-devs benadeelde

Valve heeft zijn excuses aangeboden voor een 'onduidelijkheid' in de instructies van zijn Steam Grand Prix-evenement dat ervoor zorgde dat spelers massaal goedkopere games, dus veelal indie-titels, uit hun Wishlist haalden.

In het kader van het zogenaamde Steam Grand Prix-evenement kunnen spelers de game die bovenaan hun Wishlist staat gratis krijgen. Dat detail werd echter niet duidelijk gecommuniceerd, waardoor spelers dachten dat ze een willekeurige game van hun Wishlist gratis zouden krijgen en ze dus goedkopere games van hun wishlist af haalden. Dit om de winst te maximaliseren.

Meerdere indie-ontwikkelaars deden op Twitter hun beklag over de praktijken. De verwijderingen worden omschreven als een 'grote klap om te incasseren'. In een blogpost biedt Valve daarom nu zijn excuses aan voor de verwarrende situatie. Spelers worden gecompenseerd voor deze en andere verwarringen, maar een reactie naar de uitgevers en ontwikkelaars die benadeeld zijn, is niet te bekennen.

Spelers kunnen zich in de Steam Grand Prix aansluiten bij een team en vergroten de winkans van het team door 'quests' te volbrengen, zoals een spel spelen, een recensie schrijven, achievements te halen en meer. Iedere dag krijgen willekeurige spelers van het winnende team de game bovenaan hun Wishlist cadeau.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

29-06-2019 • 14:15

75 Linkedin Google+

Reacties (75)

Wijzig sortering
Het grootste probleem met dit hele evenement is dat door bugs of organisatorische fouten aan de kant van Valve, selecte mensen die op dag 1 meteen aan de beginstreep mee deden een initiële max punten capaciteit kregen die in de tien-duizenden liep.

Deze accounthouders konden dus ook tien-duizenden aan odometer score-punten opbouwen door achievements uit games te liquideren. (En heb je die niet voldoende; dan cheat je die erbij via SAM...)
Met nitro-boosts waren die punten om te zetten naar tien-duizenden Grand Prix tokens, waarmee honderden en honderden Grand Prix badge levels te kopen waren. Die badge zelf is ook nog eens bugged, want elk level geeft een 1:1 XP gain ratio, in plaats van af te vlakken.

Gevolg:
er is een significante groep Steam account houders die in één namiddag een torenhoog account level gekweekt heeft. Een aantal zelfs level 20.000 bereikend.

Hou er even rekening mee:
je Steam account level beinvloedt hoe waarschijnlijk het is dat jij uitgekozen wordt om het trading card boosterpack te ontvangen wat aangemaakt wordt wanneer iemand andere een badge gemaakt heeft. Deze naar verhouding gigantische influx aan high-level accounts verpest de booster-pack meta dus aanzienlijk en tenzij Valve zaken aanpast zal er nog tot in lengte van jaren een averechts effect onder de normale Steam community voelbaar blijven.

Initieel zou Valve de levels verkregen via de badge exploit nog gaan terugdraaien. Maar ook daar lijken ze ondertussen op terug gekomen te zijn.
De mensen met een steam level van 20K+ (waaronder ik) kwam niet doordat we veel punten hadden verzamelt. Dit kwam door een bug in het levelen van de badge. Als je zelf de javascript methode aanriep om te levellen, maar dan met een heel hoog negatief aantal keer werd de integer overgelopen waardoor het juist een heel groot positief nummer werd. Hierdoor werden wij in 1 keer level 20K+. Valve heeft echter ondertussen alle accounts die deze exploit hadden gebruikt terug gezet naar hun oude level.

Over het booster pack punt, ja dat klopt haha. Ik was ongeveer een dag lang level 23K en heb ik die tijd 4 verschillende boosterpacks gekregen.

[Reactie gewijzigd door teun2408 op 30 juni 2019 15:17]

"tien-duizenden aan odometer score-punten"
"het trading card boosterpack"
"Grand Prix badge levels"
"booster-pack meta"

Ik zal wel een erg oude lul zijn maar telkens als ik die shit voorbij zie komen kan ik een Waaargrblgglrr! omgwtfbbq momentje (compleet in oude lullen stijl retecool.com kretologie) niet onderdrukken.

Het is diep en diep triest dat dit is wat Steam geworden is. een soort insta achtige kijk mij #AWESOMEZIJN! groep tsja...ik zeg het toch maar, minderjarigen die op badges en andere tragische dingen zitten te geilen die misschien in sommige games op zijn best een lullig hoedje of gouden skin opleveren.

Misschien is die Epic store nog zo gek niet.

[Reactie gewijzigd door redniels op 30 juni 2019 14:28]

Als je er niet aan mee wil doen, dan doe je er niet aan mee?

Sommige mensen vinden dit soort meta-games zoals 'account levels' en vinden zaken zoals trading cards of andere collectibles verzamelen buiten de game om, gewoon leuk om mee bezig te zijn. En anderen ontlenen er een soort van sociale status aan.

Laat die mensen die er lol aan hebben, gewoon in hun waarde, of zo?


Ik kan persoonlijk wel begrijpen dat mensen die hier diep inzitten, gefrustreerd raken over een fuck-up aan Valve's kant, waar ze de pijn in de grotere 'meta' van gaan terugvoelen.

Het is ook niet de eerste keer dat het fout gaat met een sale mini-game bij Valve. (En het gaat daarnaast ook nog eens stevig fout.) Dus wat je nu ziet is niet alleen frustratie van dit ene evenement, maar een hoop oud zeer wat er tegelijkertijd mee uit komt.

(Helpt ook niet dat de ene helft van de Steam community de andere er mee aan het trollen is en het vuur hooggestookt houdt.)

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 30 juni 2019 14:40]

eens, ik doe er ook niet aan mee, zonde van mijn tijd. Ik speel liever een goede game.

Sociale status op basis van ...wat..? digitale ruilkaarten? zit ik echt weer op het schoolplein knikkers, Pokémon en voetbalplaatjes te ruilen?

Het is gewoon een hele goedkope manier om mensen "verslaafd" aan het platform te maken en te houden. en het is zonde dat daar niet doorheen geprikt wordt door zovelen.
Dat soort facebook praktijken heeft Valve niet nodig.

En als ze het ondertussen wel nodig hebben dan is het eind nabij.
Maar ondertussen geef je wel toe dat je vroeger op het schoolplein ook knikkers en plaatjes aan het ruilen was. Wat is dan het verschil? Waarom zou je nu minachtend doen voor iets wat jij vroeger ook deed? Of roep je nu ook wanneer je langs een schoolplein loopt "Wat zijn jullie kinderachtig zeg!"
Maar ondertussen geef je wel toe dat je vroeger op het schoolplein ook knikkers en plaatjes aan het ruilen was. Wat is dan het verschil? Waarom zou je nu minachtend doen voor iets wat jij vroeger ook deed? Of roep je nu ook wanneer je langs een schoolplein loopt "Wat zijn jullie kinderachtig zeg!"
We hebben het hier vaak genoeg over jong-volwassenen die te pas of te onpas honderden euro's of dollars over de balk gooien om ruilkaarten te kopen en complete sets kaarten om te zetten in "badges" (digitale speldjes, zeg maar) die hun account-level verhogen.

Dat zijn geen schoolkinderen.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 1 juli 2019 19:20]

Een punt dat je niet mag vergeten is dat deze trading cards verkocht kunnen worden op steam. Ik ken de werking niet precies maar als er mensen meer kansen hebben op meer en duurdere kaarten door deze hoge account levels. Dan snap ik best dat dit boze reacties kan geven.
Interessant, maar voor de leek; wat win je hier in the end mee?
Volgens mij niet zoveel. Tijd = geld. Of ik nou 1uur voor een week lang besteed aan ranking in steam, of ik koop de game, maakt voor mij in ieder geval de keuze makkelijk.
Ik heb meer geld dan tijd. Als je kijjt naar gamers hebben ze allemaal een backlog van hier naar Yokohama. En spellen uitspelen ho maar.

Shoppen shoppen niet spelen. Natuurlijk maakt het voor de industrie niet uit zolang mensen maar consumeren.
Klopt. Verzamelwoede denk ik. Al heb ik zelf ook meer dan 100+ games staan. Dat kwam omdat vroeger Humble Bundle nog leuke aanbiedingen had. Dan kreeg je The Walking Dead voor 3 euro, maar zaten Sam & Max daar bijvoorbeeld ook nog bij.
Haha, of Sam & Max voor 3 euro maar zat daar The Walking Dead ook bij ;)
Maar idd, zo heb ik ook nogal een grote backlog opgebouwd. En tegenwoordig zijn er zoveel giveaways dat ik bijna nooit meer iets koop. Ik ga een uitzondering maken voor Doom Eternal, denk ik.
Interessant, maar voor de leek; wat win je hier in the end mee?
De drop rate voor trading card booster-packs omhoog forceren.

Zoals je hierboven kunt lezen: 4 per dag forceren is wellicht mogelijk. Afhankelijk van de zeldzaamheid van de kaarten kun je die op Steam's market wegzetten voor een leuk extra geldbedrag in de maand.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 29 juni 2019 17:13]

Leuk bedrag? Kaart van 30 cent is het hoogste wat ik ooit gezien heb en dat is al jaren geleden, meeste kaarten zijn rond de 0.02 cent waard, is echt de moeite niet waard
Niet cosmetisch:
- Een kortingsbon van vijf euro op je volgende aanschaf
Cosmetisch:
- Badges
- Emoticons
- Profile backgrounds

bron

[Reactie gewijzigd door pieterdebie op 30 juni 2019 20:34]

Ik vind het echt bizar hoe serieus men is omtrent dit soort kunstmatige micro economieën.

Als het meespelen op zich je geen plezier brengt moet je er gewoon geen tijd en geld aan besteden, net als in het casino. Alleen valt er in het casino theoretisch nog daadwerkelijk winst te behalen, met dit gebeuren of dingen als eve of magic the gathering snap ik al helemaal niet dat mensen kwaad worden als het niet precies gaat hoe ze willen.

Dit is voor mij wel een verhelderend momentje waarom pay to win zo'n lucratief verdienmodel is. :+

Voor de indie devs die serieus verlies lijden doordat ze uit de wishlists geduwd worden is het natuurlijk een compleet ander verhaal in dit geval.
Voor de indie devs die serieus verlies lijden doordat ze uit de wishlists geduwd worden is het natuurlijk een compleet ander verhaal in dit geval.
Ik snap dat het niet leuk is, maar hoe lijd je verlies door niet in een wishlist te staan?
Als je een spel in je wishlist hebt staan krijg je deze vaker aanbevolen in de store en krijg je een notificatie als hij in de aanbieding is.
Dit inderdaad. Ik begon de Grand Prix instructie te lezen en haakte al vrij snel af. Wat een gedoe, man!

Als je een beetje wil gamen, dan ga je toch gamen? Tijd verspillen kan echt veel leuker zijn dan dit...
Misschien heel erg off-topic. Er worden toch VAC bans uitgedeeld voor het gebruik van SAM (tenminste voor zover ik begrepen heb). Niet dat ik de behoefte heb om dit programma te gebruiken.
Misschien heel erg off-topic. Er worden toch VAC bans uitgedeeld voor het gebruik van SAM (tenminste voor zover ik begrepen heb). Niet dat ik de behoefte heb om dit programma te gebruiken.
VAC bans moeten vanuit een game komen, vziw. Achievements unlocken mbv SAM zal dus wss ook wel game-specifiek afgehandeld worden. Maw; bij bijv. kleinere single-player games zal niemand een klap er om geven.
Die punten die zijn uitgedeeld is aan mensen die een Valve Index hebben gekocht. Een aankoop van 1000 euro die de bijbehorende punten bij zaten.
Ik moest wel even gniffelen om jouw uitleg. Ik ben geen gamer en steam ken ik niet. Ik heb dus ook geen ene moer begrepen van je uitleg. Ik heb het gevoel alsof ik naar Alien heb zitten luisteren. Er zit voor mij dus geen woord Nederlands bij. Gniffelmodus uit!
Ik heb wel steam en ik begrijp er evenmin iets van.
Hiervan kan ik helemaal meegniffelen! *Gniffelmodus aan!* 〠🌚😂😆😆😆😆

[Reactie gewijzigd door FlaffTweakr op 30 juni 2019 01:25]

Dit wilde ik zeggen.
Huh, ik was me niet eens bewust van dat je de volgorde van games op je wishlist kon bepalen... Ik gebruik het dan ook alleen om games die ik nog niet maar misschien ooit wil kopen bij te houden.
Maar je kunt dus links van de afbeelding van de game klikken en de game omhoog of omlaag slepen. Wil je iets wat nu op plek 20 of zo staat naar 1 slepen dan moet je wel steeds een stukje omhoog slepen, omhoog scrollen, weer een stukje slepen, verder scrollen... Niet echt handig als je meer dan pak hem beet 5 games op je wishlist hebt.
Dan zal je blij zijn dat je enkel maar op het cijfertje hoeft te klikken, en dat je daar een getal kunt inzetten om te kiezen op welke plaats het moet komen. Maar dan zal je waarschijnlijk klagen dat je het dan moet bijhouden welke je waar zet.
Ah dat is inderdaad handig ja, alleen niet zo handig dat de UI dat totaal niet duidelijk maakt ;)
En dat is dus ook mijn insteek, niet om te klagen want wat maakt mij het nou uit, ik ga sowieso niet mijn wishlist helemaal rangschikken (en ik doe toch al niet mee met die vage sale spelletjes van Valve), maar het valt mij gewoon op als user interfaces onhandig ontworpen of geïmplementeerd zijn.
Valve deelt soms ook wel is willekeurig spellen uit afhankelijk van je wishlist en ook mijn vrienden doen dat als ze spellen over hebben (humblebundles bv)
Je kunt 'm ook aanklikken, vasthouden, en voordat je 'm dropped omhoog scrollen met je mousewheel en dan loslaten waar je 'm wilt hebben. Dit werkt ook in menig andere drag 'n drop situaties in de browser wanneer de gewenste plek buiten zicht is (denk aan Trello bijv.).

[Reactie gewijzigd door DiSiLLUSiON op 1 juli 2019 07:31]

Is inderdaad ook een workaround, maar tegenwoordig verwacht je eigenlijk dat de pagina scrollt als je bij de boven- of onderkant komt.
Iedere dag krijgen willekeurige spelers van het winnende team de game bovenaan hun Wishlist cadeau.
Voor de duidelijkheid, je moet elke dag punten boosten om mee te doen aan de loting voor die dag. Het kiezen van een team is dus niet voldoende om kans te maken.

Er was inderdaad een hoop verwarring de eerste twee dagen. Daarnaast was het zelf kiezen van een team ook niet zo'n strak plan. Ze hadden dit beter random kunnen toewijzen.
Voor de duidelijkheid,
Eh, er is eigenlijk niets duidelijk aan deze actie. Ik denk dat 99% van de Steam gebruikers dit niet boeit. Het is leuk voor mensen met veel vrije tijd. De rest richt zich op de kortingen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 29 juni 2019 19:15]

Dat zonder meer, deze events zijn een simpele cashgrab van Valve. Hoe meer geld je uitgeeft hoe meer boost points je krijgt.
Ach tegenwoordig is blijkbaar alles een cash grab.

Als je volledig voorbij gaat aan het feit dat ze een bedrijf zijn dat ook nog eens gratis spellen weggeeft en anderzijds PC gamen op de kaart heeft gezet/gehouden zijn ze inderdaad echt heel gierig.
PC gamen stond allang op de kaart. Wat Valve op de kaart heeft gezet is het online kopen. En, helaas, hebben ze ook het fenomeen DRM voor PC games gestimuleerd.
Ze hebben wel iets meer dan dat voor elkaar gekregen met spellen als Half Life en Counter Strike. Ze zijn niet hoofdverantwoordlijk, maar ze hebben echt wel hun impact gehad.
Counter Strike was geen idee van Valve, ze hebben het opgekocht toen het populair bleek te zijn.
Half Life was een goede serie games, maar ook niet meer dan dat.
Een spel kopen en dan overal waar je met je gebruikersnaam inlogt kunnen spelen vind ik een goede oplossing voor DRM hoor
Dat is DRM, geen oplossing ervoor.
Zonder Valve was PC gaming nooit op het niveau waar het nu zit imo, en had je nog vooral console ports gehad en was PC gaming niet interessant genoeg voor ontwikkelaars

Steam heeft er voor mij ook voor gezorgd dat ik van vooral illegaal downloaden naar spellen kopen in de store ben gegaan, en met mij nog erg veel mensen denk ik

[Reactie gewijzigd door Sinester op 30 juni 2019 13:44]

Go Team Corgi... want die stond dag 1 zo goed als meteen vooraan en tja, als je weet dat het winnende team games kan winnen, nu pretty much het grootste team dus en eigenlijk de minste winkans :)
Achja, de steam (summer)sales zijn al lang niet meer zo leuk als voorheen tien jet asnbod nog elke dag wijzigde.
Een van de belangrijke redenen dat dat model van de sales gestopt is, was de introductie van de refund policy (binnen 2 uur spelen een game terug kunnen geven). Iedereen zou dan continue games gaan kopen tijdens de sale, en weer teruggeven en opnieuw kopen als ze wat later toch nog iets goedkoper zouden zijn.

En die refund policy is ons als consumenten toch ook heel wat waard...
Oplossing: je mag tijdens een sale een spel maar eenmaal kopen per Steam account, per PayPal account, per kredietkaart, per iDEAL rekeningnummer, etc. Lost het probleem niet volledig op, maar maakt misbruik via een tweede account oncomfortabel. Verder mag je geen gifts van hetzelfde spel dat gekocht is tijdens de sale ontvangen als op het eigen account ook het spel was gekocht tijdens de sale.

Dat gaat overigens niet gebeuren, want het neemt wat van het gemak weg van spellen online kopen, waar Steam juist groot mee is geworden.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 30 juni 2019 10:38]

Achja, de steam (summer)sales zijn al lang niet meer zo leuk als voorheen tien jet asnbod nog elke dag wijzigde.
Toen het aanbod nog elke dag varieerde was het inderdaad leuker. Zat er nog een gevoel van spanning in om te blijven kijken wanneer die ene titel die je graag wilde hebben in de dag-roulering zou komen, en of je hem dan moest pakken of toch moest wachten op een flash-sale met nog hogere korting.

Nu is het sale aspect een eenheidsbrij geworden, waar de kortingen ook nog eens lang zo diep niet gaan - enkel op al veel oudere titels zie je dat nog. En de meta-game events? Urgh... nog veel erger.
Vroeger hadden ze dit natuurlijk ook meer nodig om je 'engaged' te houden. Nu hebben ze onderandere meta-games zoals 'account levels' en zaken zoals trading cards of andere collectibles verzamelen buiten de game om.

[Reactie gewijzigd door BlaDeKke op 30 juni 2019 17:58]

om nog maar te zwijgen van de "balancing move" die ze nu uitgestoken hebben :D
Ja dit doen ze om te voorkomen dat iedereen afspreekt 1 team in te gaan zodat iedereen een kans heeft om te winnen.
Bij mij was het net andersom, ik wou juist de indie games hebben. Tja, wat kan ik zeggen, ik vind de meeste indie games interessanter en leuker dan de AAA games.
Zeker waar. Terraria, game van €2.5 (toen) en net geen 1400 uur in gestoken (zonder mods)
Lijkt me veel werk voor een gratis spelleke
Er zullen vast mensen geweest zijn die de wishlist weggeef actie niet snapten en puur goedkopere games hebben verwijderd, maar deze evenementen herinneren mij er ook vaak aan om even door de wishlist te spitten en na te gaan wat ik nou nog daadwerkelijk wil hebben/spelen.

Dus in die denklijn denk ik dat er ook veel mensen zijn geweest die gewoon 'leek me leuk, maar niet leuk genoeg' indie games van hun lijst hebben gegooid. Aan een waslijst met indie games die al jaren op "Early Access" of "coming soon" staan heb je ook niet veel.
Want je hebt liever een spel die je niet heel graag wilt die 40 euro waard is dan een spel die je heel graag wilt die 20 euro kost. 8)7
Aangezien ze allemaal in hun wishlist stonden zullen ze het allemaal wel graag willen. Maar hebben ze liever de duurste gratis. ik vind niets raar aan die redenatie.
Ik heb genoeg spellen in mijn wishlist staan (zo'n 50 op dit moment). de bovenste 3 zijn 10 euro. daaronder een aantal van 50 en daarna weer wat goedkopere. Zelf word ik blijer van een van de 3 erboven dan die van 50 euro ondanks dat het voor mij duurder is om dat ene spel te kopen dan alle drie erboven. Dat zal dan wel aan mij liggen?
Als je 3 spellen hebt die je allemaal even graag wilt hebben wil je natuurlijk liever dat ene spel gratis krijgen die normaal 60 euro zou kosten dan die andere 2 die misschien 30 en 20 euro per stuk kosten. Lijkt me logisch?
Als je ze even graag wilt hebben misschien wel ja, al sorteer ik in dat geval al de hogere prijs naar boven toe.
De meeste mensen hebben Cyberpunk bovenaan in hun lijst gezet (moet nog uitkomen) en schuiven een goedkopere game die ze ook graag willen naar beneden. Ik krijg liever een game ter waarde van €60 dan een game ter waarde van €10.

De meeste mensen ranken hun wishlist ook niet en laten het staan op basis van wanneer ze het hebben toegevoegd. Dus even de duurste game naar boven schuiven is ook niet teveel gevraagd.

Zelf rank ik mijn wishlist op basis van thema (horror, shooter, western, etc) zodat ik wat meer overzicht heb maar dat is best ongebruikelijk denk ik.

[Reactie gewijzigd door SN4K3 op 30 juni 2019 02:42]

Dat is helemaal niet raar. Het is voor veel mensen is het financieel lastiger om 50 EUR neer te tellen voor een spel die ze willen spelen dan eentje die 10 EUR kost. Dan snap ik wel dat je de duurdere in je wishlist gaat zetten.
Inderdaad niet aan gedacht aan de mensen die het financieel niet makkelijk hebben. Daar heb je inderdaad een punt.
Dan wat minder vaak een spel van 10 euro kopen?
Ach ja. KISS: Keep it simple, stupid.

VALVe en Steam worden een beetje te groot, te machtig, te dom. Er zijn wat dingen in de PC-wereld die allemaal door Steam te orden zijn gekomen, met voornamelijk een aantal positieve dingen, zoals gebruikersrecensies, spelfora en tijd die bijgehouden wordt enzovoort. Daarnaast een aantal negatieve dingen, zoals: Early Acces, DLC, Achievements, enzovoort.

Met dit event schiet VALVe zich een beetje in de voet. Je moet spel kopen om je boost-plafond omhoog te gooien, of bepaalde opdrachten te doen, om vervolgens misschien met een hele kleine kans een gratis spel te winnen. En de kortingen zijn ook een beetje triest.

Nou ja. Mijn account is inmiddels 15 jaar oud en zit er te diep in. Andere winkels kunnen nie bieden wat Valve biedt.

Er moet wat veranderen in het wereldje van 'gaming' dat is o.a DLC aanpakken, Cut-content-DLC, buggy games bij release, een verplichte half jaar 'support' aka patches, en nog veel meer. o.a ook het aanpakken van 0,50 tot 2 euro flashachtige spellen voor achievements en al die hentai-stuff.
Wat is er negatief aan Early Acces en Achievements?
Betreft Early Acces: Je hebt van die studio's die het zien als een vroegtijdige cashgrab met beloftes hier en daar. Zodat het helemaal hemels klinkt. En dan een onvolledig spel uitbrengen met tig bugs.

Je hebt van die studio's die niet begrijpen hoe het werkt. Als je eenmaal een negatieve recensie-score hebt tijdens Early Acces dan ga je er nooit meer van af komen.

Je hebt studio's die het goed hebben gedaan zoals Codemasters met Dirt Rally 1. (Dirt Rally 2.0 is een heel ander verhaal) Bij DR1 hebben we maandenlang heen en weer gelobbied tussen de devs en de spelers waarop bij 'release' een uitstekend product tot stand is gekomen.

-------------------------

Dan de achievements daar ook weer steken hier en daar. Ik vind ze helemaal top, hoor. Dan moet het wel nuttige achievements zijn die iets toevoegen; die bij Chrono Trigger zijn netjes, want dat zijn gewoon het verhaal en alle alternatieve eindes. Of zoals bij FFX moet je bepaalde optionele extra sterke bazen verslaan. Prima

Daarnaast heb je achievements die eigenlijk niets toevoegen aan het spel zelf. Neem Dragon Quest of Octopath Traveler of WoFF; daar moet je bijvoorbeeld (post-game) costumes verzamelen, alle items, alle kistjes ofwel 'treasures' enzovoort. Maar er wordt ingame helemaal nergens bijgehouden wat je al hebt, wat je nog moet, en waar het eventueel kan zijn. Adverteren met dit is een 100+ spel, maar ondertussen zit je 20 uur enkel rond te lopen om die dingen te zoeken die eigenlijk helemaal niks toevoegen aan het verhaal of gameplay of je 'skills'

Vervolgens heb je dat achievements kunnen leiden tot een soort 'ver-weg gevoel'. Geen plezier meer hebben in spellen, omdat je per se 100% moet halen want dan heb je alles gezien en gehad. Kan leiden tot verveling en het niet meer zin hebben om te spelen, want er wachten nog heel veel andere spellen die 100% moeten.

Tot slot hebben we het over achievements van 50 cent en 2 euro spellen. Deze haal je vaak al bij het opstarten of binnen een uur. Voegen niets toe. Moet wel zeggen dat ik een paar van die spellen heb o.a aMaze, maar vond het ook even leuk om wat simpelers te spelen. Afijn, deze laatste categorie is wat Steam zo naar beneden haalt en allerlei meuk in de winkel zet. Kwalijke zaak.

[Reactie gewijzigd door Ivysaur op 30 juni 2019 01:59]

Of achievements in The Stanley Parable 5 Jaar de game niet spelen.

Toch is early access wellicht ook een klein beetje positief mits het goed gedaan word. je kan het zien als een extra investering om de game beter te maken.

maar inderdaad het moet geen bugfest zijn, maar daarintegen is het ook zo met grote titels die half afgemaakt gereleased worden.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Ryzen

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True