Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Google voegt DuckDuckGo als optie voor zoekmachine toe aan Chrome

Google heeft gebruikers van Chrome in onder meer Nederland en België de mogelijkheid gegeven om DuckDuckGo in te stellen als standaardzoekmachine. Dat was voorheen niet mogelijk. Gebruikers in Nederland kunnen niet langer kiezen voor Vinden.nl.

De wijziging zit in Chrome 73, die Google deze week aan het verspreiden is. Uit een test van Tweakers blijkt dat Chrome naast DuckDuckGo nu ook Microsoft-zoekmachine Bing als optie geeft. Het is onbekend waarom dat nu gebeurt. In andere landen is dat al langer.

Een commit in Googles opensourceproject Chromium, die Techcrunch vond, geeft alle wijzigingen per land weer. Hoewel die wijzigingen zijn doorgevoerd in Chromium 73, zijn ze nu dus ook zichtbaar in de nieuwe versie van Chrome.

Google heeft nog geen verklaring gegeven voor waarom het de zoekmachines juist nu toevoegt, maar de commit spreekt van een keuze op basis van recente gebruikersdata. Dat wijst erop dat de gekozen zoekmachines de populairste per land zijn. Na het instellen van de standaardzoekmachine kunnen gebruikers zoekopdrachten invoeren door ze simpelweg in te typen in de url-balk en op Enter te drukken.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

13-03-2019 • 17:44

123 Linkedin Google+

Reacties (123)

Wijzig sortering
Ik doe echt mijn best, op mijn mobiele devices en laptop staat DuckDuckGo ingesteld. Ik zoek éérst daar. Maar in alle eerlijkheid: Ik moet toch nog heel vaak naar Google omdat DuckDuckGo gewoon niet de goede resultaten geeft.
Grappig. Ik heb ddg al een paar jaar overal als standaard search engine ingesteld en kom er eerlijk gezegd prima mee weg. Alleen als ik voor hele specifieke zaken niet de resultaten krijg die ik verwachtte ga ik wel eens vergelijken met Google maar dat komt echt zelden voor.
Ik mis vooral:
- de resultaten voor shopping (als ik gericht op een product zoek)
- de meer lokale en Nederlandse websites (bijv. als ik op Pricewatch zoek, dan komt Tweakers niet op de eerste pagina voor)
- integratie met maps + openingstijden
- de mogelijkheid om een cacheversie te kijken (ik zit op mijn werk achter een proxy die niet alles doorlaat)
- de integratie met vertalen (rekenmachine en wisselkoersen werken gelukkig tegenwoordig wel)
- do a barrel roll werkt niet :Y)

[Reactie gewijzigd door Ablaze op 13 maart 2019 21:43]

- de resultaten voor shopping (als ik gericht op een product zoek)
!gs <zoekresultaat> of een specifiekere !bang
- de meer lokale en Nederlandse websites (bijv. als ik op Pricewatch zoek, dan komt Tweakers niet op de eerste pagina voor)
onder "web" staat een toggle om uw searchresults te baseren op locatie & taal. Dit staat default uiteraard af gezien privacy
- integratie met maps + openingstijden
!maps, maar inderdaad direct openingstijden in het rechtervak zit er niet in
- de mogelijkheid om een cacheversie te kijken (ik zit op mijn werk achter een proxy die niet alles doorlaat)
!cache
- de integratie met vertalen (rekenmachine en wisselkoersen werken gelukkig tegenwoordig wel)
!translate
- do a barrel roll werkt niet :Y)
!barrel-roll (ok nee, die niet :p)

[Reactie gewijzigd door pieterdebie op 14 maart 2019 10:22]

Die !bangs zijn toch eigenlijk niets meer dan hyperlinks naar de betreffende website? Ik had verwacht om zoekresultaten van die specifieke site te krijgen. Maar hoeveel nut heeft een !bang als je ook gewoon naar de betreffende site kunt gaan?
Het nut ervan is dat je default een browser gebruikt die privacy voorop stelt en voor de uitzonderingen kunt gaan naar sites die dat niet doen. Verder lijkt DDG mij een browser die goed aan't doorontwikkelen is en zullen sommige bangs overbodig worden :)
Zonder die !bang kan ik toch ook gewoon naar die andere sites? Ik zie nog steeds het nut niet. Nu doet DDG het voor komen alsof ze je helpen door je zoekopdracht gelijk door te sturen, maar dat geeft dan direct een vals gevoel van privacy. Want ik verwacht via DDG te zoeken en niet via de !bang site.

En browser? Je bedoeld zoekmachine neem ik aan? DDG maakt geen browser voor zover ik weet.
Inderdaad zoekmachine. Het nut is dat als je DDG instelt als default browser je toch nog snel vanuit je adresbalk (of zoekbalk) snel kan "doorspoelen" naar andere engines. Het privacyvoordeel van partial searches niet door te sturen naar de search engine krijg je er dan gratis bij.
Shopping is de killer functie ik kan niet meer zonder.
Openingstijden is inderdaad nice, zeker icm Maps. Maar gebruik daarvan probeer ik dus voor mezelf te beperken om geen afhankelijkheden te voelen met een dienst die in de basis niet goed aansluit bij m'n persoonlijke opvattingen.

Voor dingen als Pricewatch kun je ook ff bookmarks aanmaken, krijg soms het gevoel dat mensen dat een beetje vergeten. Bookmark een paar relevante sites en je kunt in theorie prima zonder Shopping, bijvoorbeeld. Maar da's mijn aanpak, mag iedereen verder zelf lekker uitzoeken :)
Wanneer je achter je zoekterm “g!” zet, zoekt DuckDuckGo via Google, maar we anoniem. Je kunt ook er ook “sp!” achter zetten, dan wordt er gezocht via startpage.
Wanneer je achter je zoekterm “g!” zet, zoekt DuckDuckGo via Google, maar we anoniem.
Dit is zover ik weet compleet incorrect, het opent gewoon google.com en google en duckduckgo heeft daar verder geen invloed op
There is a misconception that DuckDuckGo offers some kind of privacy protection, but it doesn’t when you use !bangs.
Interessant, jij bent de eerste die ik hoor die zoekt door dingen achter je zoek opdracht te zetten. Ik hoor altijd iedereen het ervoor zetten (en doe het zelf ook), met de uitroepteken voor de bang. Dus "!yt <zoek opdracht>".
Ik plaats !g soms voorin, soms achter, maar ook tussen m'n zoekopdracht zelf en dat werkt prima. Er wordt gewoonweg gekeken of je query !<iets> bevat en zo ja dan maakt hij daar gebruik van.
Protip: !pricewatch om een artikel te zoeken in de Tweakers Pricewatch. :)
Dat is een soort verkorte variant van "site:websitenaam"?
site:websitenaam kan ook, maar bangs zijn eerder om andere "zoekmachines" te gebruiken. Die van wikipedia, google, youtube,... bijvoorbeeld
Nee, dit is niet hetzelfde. “site:websitenaam” filtert zoekresultaten op DuckDuckGo, terwijl de ‘bangs’ van DuckDuckGo gewoon doorverwijzingen zijn naar de betreffende website, waarbij de trefwoorden ook worden doorgegeven.
Startpage is zelf al anonieme google....
Toch geeft startpage.com andere resultaten dan google als je op beide op dezelfde zoekterm gaat zoeken.
Tuurlijk, Startpage kent jouw zoekbubbel niet.
Ja dat dacht ik toch ook? Dus s! zorgt voor een anonieme zoekopdracht bij startpage die dan anoniem de zoekopdracht bij google doet? Xzibit kom er maar in!
Je bedoelt bangs. Die gebruik je voor je zoekopdracht. Voor Google is dat !g
Blijkbaar maakt het niet uit ;)
www.startpage.com geeft google resultaten zonder de negatieve privacy effecten.
Same. Startpage krijgt te weinig liefde en aandacht. Het is voor mij de standaard zoekmachine op al mijn apparaten. Alleen wanneer ik de integratie zaken van Google nodig heb gebruik ik Google.
Ik had er ook moeite mee in het begin. Maar wat ben ik blij dat ik nu uit de Google bubbel ben. Internet is weer groter en kan meer websites vinden. Je zoektermen moeten wel wat technischer zijn zoals vroeger met Google.
Gebruik je het vinkje om ook in een Nederlandse bubbel te zoeken? Heeft mijn vriendin enorm geholpen gezien ze hetzelfde had als jij. Ikzelf gebruik ddg al jaren met plezier, hope it helped.
Wow, vinden.nl. Kon je ook nog via ilse.nl zoeken? :D
En Ilse.nl bracht me naar startpagina.nl.. Het bestaat nog steeds... Zo oud als de smileys op tweakers.net :o
Het is toch nog steeds mogelijk voor Google om je te tracken en data minen zolang je hun browser gebruikt lijkt me?
Uiteraard, Chrome synchroniseert als je ingelogd bent met je account dus je browse geschiedenis is nog bij Google, en anders wel d.m.v. telemetry die in Chrome zit. Ik kan een chromium fork aanraden als je daar bang voor bent: Ungoogled Chromium, basically Chrome met alle tracking etc eruit gesloopt.

EDIT: Bedankt Lrrr voor het attenderen dat er geen automatische updates in Ungoogled Chromium zit. Deze moet je dus ook bij beveiligingslekken zelf updaten.

[Reactie gewijzigd door Christiaanjadie op 14 maart 2019 08:31]

Dat is dan ook het bestaansrecht van Chrome. Microsoft en Opera begonnen zich in te zetten om het tracken tegen te gaan. En ineens was daar: Chrome.

Blijf het op een manier komisch vinden. Tweakers, het bastion van de privacy voor de Nederlanders (en Belgen). Waar het een hot issue is. Ben wel benieuwd wat het browser aandeel is hier :)

[Reactie gewijzigd door batjes op 13 maart 2019 18:50]

Ah ja, thanks. Vroeger was daar een pagina voor. Google hielp weinig en de search hier is ook niet best. Maar 60+ procent gebruikt hier dus Chrome :)
De andere Chromium based browsers zullen zich niet als Chrome aanmelden in de requests gok ik
De andere Chromium based browsers zullen zich niet als Chrome aanmelden in de requests gok ik
In Matomo worden alle Chromium based browsers weergegeven als Chrome. Hoe het bij Google Analytics zit weet ik niet, maar ik ga er van uit dat dat het zelfde is. Helemaal omdat Vivaldi en Opera ook nog wel redelijk veel gebruikt word en de categorie 'overig' maar 1% is...
Vivaldi en Opera hebben hun eigen aangepaste User Agent
Brave gebruikt expliciet de User Agent van Chrome(i.v.m. tracking redenen -> meest populaire user agent valt het minste op)
Ik gebruik al jaren Opera, maar maak me geen illusies qua privacy.
Heeft Ungoogled Chromium wel een auto-updater?

Voor Android is er geen Ungoogled Chromium maar wel Bromite. Heeft van zichzelf geen auto-updater maar wel als je het via F-Droid installeert, instructies hier: https://www.bromite.org/fdroid
Heb een tijdje Srware iron gebruikt https://www.srware.net/en/software_srware_iron.php
maar het is inderdaad wel vervelend om steeds handmatig te moeten updaten.
Volgens mij niet, ik zal het even toevoegen. Is wel erg goed om te weten, met name omdat lekken als die van een week geleden vast wel vaker voor gaan komen.
Kan ook, er kunnen overigens ook mensen zijn die niet over willen naar Firefox en voor die mensen was het ook een aanrader. ;)
Of waterfox. Gebruik ik na de recente plugin systeem veranderingen.

Minder onderhevig aan ux veranderingen.
Dan zou je ook gewoon voor firefox kunnen gaan. Prima alternatief tegenwoordig :)
Als tweede alternatief voor Chrome zou je Iridium Browser kunnen gebruiken. Bij mij renderen kleuren van mijn gekalibreerde monitor slecht in alle Chromium browsers maar als ik er eentje nodig ben gebruik ik Iridium.
Tuurlijk is dat voor google mogelijk, helemaal als je ingelogd ben met je google account.
Waarom zou je dan Brave gebruiken? Ik vind het een beetje een dubieus project. Edge en Firefox vind ik dan betere mainstream alternatieven. De ene heeft iedereen toch al, en de ander is al bekend. Vivaldi (ook Chromium based) is voor het tweakers publiek ook nog wel aan te raden.
"In juni 2018 heeft Brave een pay-to-surf testversie van de browser uitgebracht. Deze versie van Brave komt met ongeveer 250 advertenties en verzendt een gedetailleerd logboek van de browse-activiteit van de gebruiker naar Brave met als korte-termijn doel om deze functionaliteit te testen. Brave kondigde aan dat uitgebreide proeven zullen volgen. Later die maand voegde Brave ondersteuning toe voor Tor in de Incognito Modus van zijn desktopbrowser." ~ bron

Ik sla 'm even over. :/
@Tetraquark Sla Brave graag over, vind het BAT systeem ook dubieus. En zie de reactie van @Gehenna.
Een bedrijf met zo'n privacy insteek, hoef ik persoonlijk geen browser van. Als je dan toch een alternatief wil, kan je beter overstappen op Firefox of Chromium.
ook jij kunt niet onderbouwen waarom je het BAT systeem dubieus vindt
Dan ben jij vast niet een van die 60% die op Chrome browst?
Klopt, ik gebruik op al mijn apparaten andere en verschillende browsers, vindt Chrome ook totaal niet handig werken.
leuke 1min google copy+paste-wijsheid. Als je even verder had gelezen dan zag je dat dit compleet optioneel opt-in is
Dat zal, maar het geeft mij dusdanig geen vertrouwen in zo'n project, dat ik het ook niet meer wil proberen.
en je kunt je redenen niet onderbouwen 8)7
Brendan Eich, co-founder van Firefox en Mozilla, is CEO van Brave .... da's geen amateur
Dat onderbouw ik toch gewoon? Ze stoppen bedenkelijke opties in hun software, dat geeft mij geen vertrouwen in het product, dus wil ik het product niet.

Het interesseert me verder niet wie het bedacht heeft, want dat is namelijk niet relevant. 'Bekende' namen geven geen garanties voor vertrouwen of kwaliteit.

Daarnaast vind ik jouw enthousiasme in het aanprijzen van Brave ook verdacht, je plaatst hier tientallen vergelijkbare reacties. Krijg je door hun betaald of zo? :{
stoppen bedenkelijke opties in hun software
verder niks kunnen bewijzen. Geeft niks hoor. :+
Ik vind het een beetje een dubieus project
welke reden heb je hier voor ?
Ik vind het hele BAT systeem dubieus. Ook is de Brave homepage alleen maar marketing lariekoek die me direct in het verkeerde keelgat schiet.

[Reactie gewijzigd door Caviatjuh op 13 maart 2019 18:58]

ach ja. Iedereen zn mening. Code staat gewoon op GitHub dus voor iedereen te analyseren.
Alles is beter dan Chrome
Dat de code op GitHub staat is echt volkomen irrelevant voor de argumenten die hierboven gemaakt worden, en nee, "alles is beter dan Chrome" is echt een compleet kul-argument.
welke 'argumenten' ?
geeft niet dat je niks vh project afweet maar klakkeloos afgaan op 2 tweaker argumenten is ook lachwekkend. Brave is tenminste bezig met een Anoniem systeem om gebruikers te BETALEN voor het (optioneel) toelaten van reclame tijdens bezoeken van pagina's. Dat zie ik Chrome niet doen, die zuigen je gewoon leeg. Dan heb ik het nog niet eens over de Fingerprinting van Chrome, doubleclick, etc. Succes met de adblock extensie. lol

[Reactie gewijzigd door Tetraquark op 14 maart 2019 14:14]

Tijdje gebruik gemaakt van DuckDuckGo, maar ik merk wel dat ik de beste gebruikerservaring krijg als ik persoonlijke informatie deel. Zo blijf ik terug komen op Google. Met name het shopping gedeelte is een groot gemis bij DuckDuckGo. Ook had ik het idee dat de zoekresultaten beter paste bij wat ik zocht bij Google.
“Sarcasme modes uit”

Dat is toch precies wat google juist doet. En daarom krijg je ook gerichte reclame te zien.
“Sarcasme modes uit”

Dat is toch precies wat google juist doet. En daarom krijg je ook gerichte reclame te zien.
Ik merk toch ook wel dat images zoeken op Google beter gaat dan DDG
Ik merk het tegendeel eigenlijk, en het feit dat ik een knop heb rechtstreeks naar de image zelf maakt het nog interessanter :)
Shopping mis ik idd ook in DuckDuckGo. Daar zit soms enkel wat shopping like resultaat in van Amazon of een andere Amerikaanse webshop.

Maar zie ik eigenlijk ook als een los product van Google search. En als ik dus een product zoek switch ik altijd naar Google om te zoeken.
"beste ervaring" is relatief. Als je wilt shoppen is google idd wat gerichter.

Wil je meer discreet zijn in onderzoek naar nucleare fusie of biologisch onderzoek of whatever, dan gebruik je ddg.

Je hoeft niet alles via 1 pagina te doen. Voor spijkers ga je ook niet naar de supermarkt.
Klopt niet helemaal, dit was al langer mogelijk (duckduckgo is al een hele tijd mijn standaard zoekmachine in chrome) maar nu is het wat eenvoudiger om te doen.
Wat is dat toch met Duck Duck. Doe mij maar ons eigen Startpage.
Precies. Firefox met als standaard zoekmachine startpage is voor mij een prima combinatie.
Komt vast door de podcast afleveringen! Ben sinds enkele podcasts (2 a 3 stuks) geleden ook over gestapt op Duckduckgo. Volgende stap is browser veranderen, zoals in de laatste podcast.

Tweakers.net en alle users hebben blijkbaar een grote invloed op het gebruik van browsers en zoekmachines :)

[Reactie gewijzigd door RedRayMann op 13 maart 2019 18:01]

Volgende stap is browser veranderen
probeer eens Brave
Tnx, ik was inderdaad Brave aan het bekijken. @WoutF noemde deze browser in de vorige pagina.
Volgende stap is browser veranderen, zoals in de laatste podcast.
Probeer dan eens Cliqz.
Ook voor Android en IOS.
Chrome heeft je toch altijd de mogelijkheid gegeven een andere zoekmachien als standaard in te stellen? Ik gebruik al maanden Startpage als standaard zoekmachine.
Staat gewoon bij 'other search engines'. Enige verschil is dat DuckDuckGo nu in het default rijtje staat.
Je gebruikt dan nog steeds Chrome maar het is ieg een stap vooruit als je het dan doet.
"Kijk Europese Commissie, we maken geen misbruik van onze machtspositie"
Het is nu bijna een jaar dat ik geen enkele zoekopdracht meer aan Google gegeven heb, ik gebruik enkel nog Startpage en eventueel andere Europese zoekmachines (Quant, Swisscows enz.). Ook Searx staat bij mijn favorieten. Als ik met deze engines niet kan vinden wat ik zoek, pech dan. Liever dat dan teruggaan naar Google.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.