Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Google voegt link naar DuckDuckGo toe aan duck.com-website

Google heeft de website duck.com aangepast om onder andere een link naar DuckDuckGo te tonen. Het bedrijf is sinds een bedrijfsovername in bezit van de url en liet hem tot op heden doorverwijzen naar de homepage van Google.

Rob Shilkin, vicepresident van Google, paste de website aan nadat Shira Ovide, schrijver bij Bloomberg, op Twitter gevraagd had waarom de website duck.com doorverwees naar Google. Shilkin verklaart in een reactie dat Google de url sinds de overname van On2 liet doorverwijzen naar google.com.

On2 was een bedrijf dat zich richtte op de ontwikkeling van videocodecs, waaronder VP8 en oudere varianten. Google heeft het bedrijf in 2010 overgenomen om de ontwikkeling van het WebM-formaat te sponsoren. On2 stond ook bekend onder de naam The Duck Company en was in het bezit van de url duck.com, welke naar on2.com doorverwees.

Duck.com verwijst nu nog steeds door naar on2.com, maar in plaats van door te verwijzen naar google.com, wordt er nu een simpele landingspagina getoond die kort uitlegt dat Google On2 heeft overgenomen. Verder worden er enkele links voor verdwaalde bezoekers getoond: een link naar ducks.com, welke overigens doorverwijst naar Brass Pro, een kampeerwinkel, een link naar de homepage van DuckDuckGo en een link naar het Engelse Wikipedia-artikel over eenden.

DuckDuckGo-oprichter Gabriel Weinberg heeft Shilkin in een tweet bedankt en geeft aan dat de aanpassing volgens hem gaat schelen in verwarring onder gebruikers. Hij vraagt ook of Google geïnteresseerd is om de url aan DuckDuckGo te verkopen. Hier is echter nog geen reactie op gekomen.

Door Emile Witteman

Nieuwsposter

21-07-2018 • 09:43

114 Linkedin Google+

Reacties (114)

Wijzig sortering
Ik denk zelf dat Startpage.com een veel grotere bedreiging is voor Google dan DuckDuckGo.

Het is feitelijk Google maar via een proxy. Dus je krijgt dezelfde zoekresultaten maar zonder dat Google weet wie jij bent. Ze houden ook geen logs bij.

Ik adviseer iedereen om over te stappen naar StartPage.com.

[Reactie gewijzigd door ArtGod op 21 juli 2018 11:28]

Geen slecht advies, maar Startpage is geen bedreiging voor Google. DuckDuckGo is niet afhankelijk van Google zoals Startpage dat is. Als Google SP een probleem vindt kunnen ze het gewoon de nek omdraaien door hun servers te blokkeren. Daarnaast is het ook een manier voor Google om zicht te houden op een groep die zich liever niet in de kijker van Google speelt.

Je kunt ook vanuit DDG Startpage gebruiken door !sp te tikken voor een query.
Ik gebruik al een hele tijd StartPage, maar de zoekresultaten zijn altijd minder(waardig) aan die van Google, dus het is zeker geen proxy die dezelfde resultaten serveert. Wil niet zeggen dat het slecht of onbruikbaar is.
Ik heb nooit enig verschil kunnen merken en heb het vergeleken. Bij StartPage krijg je andere resultaten omdat je bij Google krijgt wat Google wil dat je ziet omdat ze weten wie je bent. Dus ik vind het juist een voordeel dat de zoekresultaten op Startpage.com iets anders zijn (grotendeels komen ze overeen overigens).

Bij Google heb je kans dat je in een 'bubble' terecht komt.
Zoek bv. eens op deze ISIN code: XS1857670514
Ik zie toch wel verschillen...
mtsdata en tijd.be wel bij google niet bij startpage, verder gelijke resultaten. Ook deze pagina en de bijbehorende plaatjes.
Ergo, niet dezelfde resultaten. Als je gisteren had gekeken, dan had je ook maar 2 resultaten bij SP gezien. mtsdata bijvoorbeeld was bij Google toen al geindexeerd. SP is gewoon langzaam met indexeren/zoekresultaten opsaan en de resultaten zijn niet 1:1 met Google. Neemt niet weg dat het verder een bruikbare zoekmachine is (ik gebruik m zelf).
Vergeet ook niet anonimiseren van je zoekopdracht ook flink verschil zal maken op je zoekresultaat. Als je eerlijk wilt vergelijken dan zou je dat sowieso in icognito-modus of iets dergelijks moeten doen.
Google is een begrip, en hebben zoveel geld dat geen enkele search engine een bedreiging is.
De view image knop werkt slecht bij startpage daarom gebruik ik duckduckgo.com
Als ik niet iets op de eerste pagina van ddg kan vinden typ ik !sp of !spnl erachter en hup ik zit op de zoekresultaten pagina van StartPage.com

Zo makkelijk kan het zijn :)
Benieuwd of Google nog ingaat op het aanbod om duck.com te verkopen aan duckduckgo. Overigens is er een uitstekende duckduckgo browser plugin:

safari

firefox

chrome

[Reactie gewijzigd door alfredjodocus op 21 juli 2018 10:35]

Het klinkt waarschijnlijker dat ze duckduckgo kopen....
De voornaamste reden om DuckDuckGo te begruiken is omdat je juist geen Google wil hebben. Google die DDG overneemt verslaat het hele doel van DDG en zal waarschijnlijk resulteren in een nieuwe DDG onder een andere naam.
Als een van de grote techbedrijven DDG zou overnemen, dan is Apple denk ik een logischere kandidaat. Apple ziet goed in dat ze een concurrentievoordeel hebben doordat ze bijna niet afhankelijk zijn van reclame, terwijl Google en FB in de kern reclamenetwerken zijn. Apple hoeft je data niet in te zien om inkomsten te genereren, terwijl Google en FB niet anders kunnen, dus op dat punt zullen ze Apple nooit kunnen verslaan.
Dan kunnen ze "Don't be evil" echt nooit meer gebruiken.
Dat kunnen ze nu al niet meer...
Dat kunnen ze nu al niet meer...
Verklaar u nader.
Doe dit nou niet.
Inderdaad dat schip is allang gepasseerd en weggevaren...
Nederlandse uitdrukking: gepasseerd station
Engelse uitdrukking: ship has sailed
Dacht ook vernomen te hebben dat ze die quote ook niet meer gebruiken.
Of je stelt het bij je instellingen als primaire zoekmachine in. Geen app voor nodig.

Ik gebruik duckduckgo nu ruim twee jaar als mijn primaire zoekmachine en het goed haar werkt goed. Ik zoek niet naar hele unieke dingen. Twee keer in de maand switch ik naar Google omdat DDG mijn zoekquerry te weinig oplevert.
Voor de momenten dat je uitwijkt naar Google kun je het Nederlandse Startpage.com gebruiken. Zij leveren Google's zoekresultaten zonder alle tracking. Je kunt ook in Startpage zoeken via DuckDuckGo door voor je query !sp te tikken.
dit kan je trouwens doen via een bang:

voeg !s toe aan je zoekterm en je zoekt via startpage.com
Je kan ook gewoon de duckduckgo browser app downloaden. De render engine is gewoon webkit (helemaal niets mis mee) maar uw privacy wordt beter beachermd dan safari.

-1click delete browser data
- toegangsbeveiliging (code of face-id, vingerafdruk)
- ongepersonaliseerde zoekresulaten.

Ik gebruik hem regelmatig, al is het maar om te vermijden dat google naar mijn mond praat en enkel laat zien wat het best bij mij past. —> filter bubble. Handig voor journalisten natuurlijk die liefst 100% kleurloze informatie in hun zoekresultaten krijgen.
Off-topic
[..]
Handig voor journalisten natuurlijk die liefst 100% kleurloze informatie in hun zoekresultaten krijgen.
Handig is lief geformuleerd naar mijn inzicht. In je voorbeeld is het essentieel!

Het lijkt de hoogste tijd dat mensen dit serieus gaan nemen. Tijd voor een SIRE reclame?
https://sire.nl/veelgestelde-vragen
"..Vanuit de samenleving worden ook onderwerpen aangedragen (via info[aap]sire.nl). .."
firefox en chrome daadwerkelijke link omgewisseld.
duckduckgo.com lijkt me ook iets te lang. Ze mogen eens wat andere domeinen opkopen: ddgo.com, duckgo.com etc.
Ik denk dat veel mensen dat niet zomaar durven gebruiken omdat .gg niet erg bekend overkomt.
Nou dat is ook niet echt een pakkende url waarmee ze mensen naar het platform trekken.
Wie typt tegenwoordig überhaupt nog de url van de zoekmachine in. Je stelt het 1 keer in op je browser en je zoekt standaard met je favoriete zoekmachine.
Ik, regelmatig nog omdat ik dat zo gewend was uit het verleden om een nieuw tabblad te openen, google.com / google.nl te typen en een enter te geven.

Old habits die hard
Ze hebben weliswaar ook duck.co welke voor de community pagina is.

Als ze het een beetje slim spelen kunnen ze duck.co laten doorsturen naar de search-engine en hebben ze wel een gemakkelijke domeinnaam. (ze kunnen vb. een link community aanmaken die dan de huidige duck.co word)
Slimme manier van google om te zien wie DuckDuckGo gebruikt...

Edit: name

[Reactie gewijzigd door sebasmac op 21 juli 2018 09:51]

Dat weet Google ook wel, maar dat is dankzij Analytics.
Duckduckgo's gehele business model is dat ze je niet tracken. Dus geen analytics op hun paginas, en ze weten echt niet wat je zoekt. Dus Google heeft echt geen idee wanneer je Duckduckgo gebruikt, tenzij je natuurlijk chrome als browser hebt.
Google weet dat wel als je via DuckDuckGo terecht op een website die Analytics heeft. Dan weet Analytics aan de hand van je referrer dat je van DuckDuckGo komt.
(Ervan uit gaande dat je geen Ghostery/Pihole oid gebruikt)
Eventjes tussen de soep en de pattaten, ik denk dat ik eens had gelezen dat Firefox de referrer is beginnen strippen van cross site requests.
In Private Browsing modus standaard. Blijkbaar zijn er een aantal instellingen die nuttig kunnen zijn.
Ghostery verkoopt je gegevens toch wel weer. Kijk eens naar Privacy Badger, als je je gegevens echt prive wil houden.
Beetje vanuit de heup geschoten stelling.
Als je Ghostrank ingeschakeld hebt (en als je er een account hebt aangemaakt), dan worden je gegevens gedeeld.
En tja, als je dan toch zo'n privacy tool kiest (ergo: er 'bewust' mee bezig bent) en dan alsnog zo'n instelling gebruikt (en je registreert en inlogt, dus letterlijk een 'profiel' aanmaakt), dan moet je wmb. ook niet zeuren over dat 'ghostery ook jouw gegevens deelt'.

Maar (dus) ook niet gaan roepen dat Ghostery je gegevens 'toch wel weer verkoopt' want zo stellig als je het brengt is het niet.
Het ligt er een een beetje aan over wat voor gegevens we het hebben.
https://www.ghostery.com/...extension-privacy-policy/
Er worden bijvoorbeeld url's bijgehouden, zoekresultaten, statistieken.
Dit zal niet direct tot een persoon te herleiden zijn.
Dit is vrij gebruikelijk bij extensies/addons, het is altijd verstandig om even het betrefende privacy-beleid te lezen.
Het is een zoekmachine, dus mijn punt is niet dat Duckduckgo analytics gebruikt, maar de pagina's waar gebruikers op uit komen wel. Analytics wordt zoveel gebruikt dat Google toch een aardige schatting kan maken hoeveel verkeer er van Duckduckgo af komt in relatie tot Google. Da's mijn punt.
Of Android gebruikt. Of een Google router hebt. Of wellicht een transatlantische onderzeekabel van Google gebruikt. Of hun DNS gebruikt.

Het is extreem moeilijk om een web pagina te bezoeken zonder dat je ergens langs Google gaat.
De meeste mensen gebruiken Chrome, Google heeft denk een heel goed idee precies wie het gebruikt
Ik gebruik Chrome alleen om porno te browsen (omdat Chrome beter en makkelijker omgaat met 100+ open tabs dan Firefox.. wat ik voor al m'n ander internetverkeer gebruik) :+
preloaden in nieuw tabblad ...
Kan je lekker doorgaan als filmpje afgelopen is.
nvm

[Reactie gewijzigd door FairPCsPlease op 21 juli 2018 18:33]

Eerst artikel lezen, dan reageren.

Tldr; Google heeft ooit een video technologie bedrijf opgekocht die duck.com als URL had. Op de nieuwe landings-/overnamemededeligspagina van duck.com staat nu een verwijzing naar duckduckgo.
Eers denken dan iemand wellicht ergens op aanspreken. Je reageert namelijk totaal niet op de stelling van @sebasmac die zeker wel een goed punt heeft.
Dat is exact wat hij zegt. Zo kan google perfect tracken wie op de link nr ddg klikt..
Je bedoeld mensen die duckduckgo gebruiken EN daar de verkeerde URL voor intypen :)

Het is geen typo ofso het is echt een compleet andere naam waar toevallig duck in voor komt...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 21 juli 2018 09:50]

Je zou de mensen de kost geven die de klok wel hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt, en dus duck.com intikken omdat ze een keer iets hebben gehoord over duckduckgo
Dat soort mensen tikken duck.com in op Google.com ipv in de adresbalk ;)
yep.. dat doet mijn moeder ook. vult gewoon 'facebook.com' in in de google searchbar (omdat ik d'r standaard pagina op google.nl had gezet) |:(
Ja dat zie ik ook overal. Mensen zijn soms al een halve minuut kwijt voordat ze op de site zitten waarvan ze de URL al weten haha.
Mijne ook, ik kan er echt niet bij dat ze dat dan niet doorheeft en nu eindelijk eens begrijpt. Dan wel geen facebook, maar al het andere wel.

Ik heb het zeker al 70 keer uitgelegd, maar schijnbaar gaat dat bij oudere mensen er gewoon niet in ofzo. Ze gebruikt het internet ook gewoon elke dag, dus het is niet dat het speciale acties zijn die elke maand uit de lucht komen vallen.. Mijn ma is 62, dat heeft er ongetwijfeld mee te maken, maar pffffff :X 8)7 :+
Of ze maken een typefout en zochten geen eendje maar iets heel anders.
Ik zoek ook naar geluk, al heel lang. Helaas, luck.com geeft louter een foutmelding.
Probeer eens luckluckgo.com ?
Die redirect naar duckduckgo.com ....
Daar zullen vast geen 'tweakers' zoals jij tussen zitten.
Onze elite op het gebied van alles zal nooit iets verkeerd intypen.
Dat doet alleen dom volk.
Ik vind duckduckgo nu echt fijn werken met bangs en kan het iedereen aanraden om het als standaard zoekmachines en homepage te zetten en het een paar daagjes uit te proberen. Zelfs als ik iets echt niet kan vinden dan gewoon !g om te zoeken via google (of !gi voor afbeeldingen, !gt voor google vertalen). Op die manier heb je alleen maar de voordelen van beide zoekmachines. :)

[Reactie gewijzigd door ochhanz op 21 juli 2018 11:24]

Is dat een feature van chrome of zo? Ik gebruik in FF al heel lang keyword bookmarks die hetzelfde werken denk ik (maar dan zonder uitroepteken).
Een feature van duckduckgo zelf.
Cool. https://duckduckgo.com/bang
Ik kende het nog niet. Ik was weer teruggeswitched naar google omdat ik vooral technische documentatie makkelijker vond met google. Maar nu ga ik DDG maar weer eens proberen. Dank!
Helaas moest ik dit zo vaak gebruiken, dat ik uiteindelijk weer terecht kwam bij Google.

Het is ernstig dat Google weet wat ik precies zoek, maar aan de andere kant heb ik daardoor wel sneller resultaat.

Ik ga ddg weer opnieuw een kans geven, en ben ook bezig mijn zaken over te zetten naar Prontonmail. Als ik zo'n privacy voorstander ben, is het eigenlijk gek dat ik nog Google gebruik.
Oh zie je comment nu pas, ja ben het wel met je eens dat het iets te vaak gebeurt (snap niet helemaal waarom), maar kan zelf niet meer zonder de bangs.
Ben nu sinds een maand overgegaan op duckduckgo voor zoeken en tot nu toe bevalt het me prima. Ik kan vinden wat ik nodig heb en je kunt altijd nog via google zoeken met die !g tag. Ben trouwens met een algehele Google diensten uitfasering begonnen. Ook geen gmaps meer en mail.
Iets dat ik mensen altijd aanraad: probeer eens een week alleen maar DuckDuckGo. Als het niet bevalt, dan kun je altijd terug. Maar het is 90-95% goed genoeg.

Voor Maps gebruik ik wel Apple Maps op de telefoon, maar zeker voor op de desktop zit Google Maps nog ingebakken als gewoonte. Bing Maps heb ik een tijdje gebruikt, maar werkte toch niet zo lekker blijkbaar. Je triggert me om het weer een kans te geven.

Voor Google Mail is het probleem dat mijn gmail-adres zo breed beschikbaar is, maar dat zou ik kunnen doorsturen, maar dan heeft Google het alsnog. Maar welke partij heeft zulke goede mogelijkheden om door 11 jaar aan mailgeschiedenis te zoeken.
Ik gebruik altijd openstreetmap. Zeker sinds de routeplanner erbij ingebouwd zit, eerst moest dat nog via openrouteservice of iets in die richting.

OSM is veel sneller met kaartwijzigingen dan Google en daarmee over het algemeen veel accurater. Het enige wat ik wel eens mis is Google Streetview, als je een bepaald gebouw zoekt is dat wel heel handig.
Er is nog steeds geen goed alternatief voor Google Maps. Ja er zijn maps applicaties die goede kaarten bieden, maar juist de enrichment van de informatie maakt google maps zo krachtig. Zeker als je meerdere Google diensten gebruikt is het onklopbaar. Het nadeel is dat je veel met google moet doen, het voordeel is dat het een hoop basale activiteiten overbodig maakt zodat je tijd over hebt voor dingen die er toe doen.
Als je toch af en toe via Google moet/wil zoeken, dan kun je dat ook op een anoniemere manier doen. Het Nederlandse Startpage.com levert Google's zoekresultaten zonder alle tracking. Je kunt ook in Startpage zoeken via DuckDuckGo door voor je query !sp te tikken.
Wat heb je als alternatief voor je agenda? :)
Voor mail, contacten en calender ben ik overgestapt op fastmail.com.
iCloud voor privé en Outlook365 voor werk.
Zelf gebruik ik naar behoorlijke tevredenheid DuckDuckGo en ben geen grote fan van sommige van Google's zakelijke praktijken.

Dat gezegd hebbende: Google doet hier iets dat ze absoluut niet verplicht zijn om te doen, ze hadden gewoon stug alleen naar zichzelf kunnen verwijzen. Het is immers hun domein. Dat ze deze tekst daar neerzetten is een mooi gebaar.

Dat ze ook een doorverwijzing hebben naar de pagina over eenden op Wikipedia getuigt van een gevoel voor humor.
Vind ik niet, ze bagatelliseren de search engine en concurrent duckduckgo, en zorgen voor extra wazigheid in de landingpage ("misschien bedoelde je ducks.com, maar dat is nu van bass pro", staat bovenaan alsof er veel traffic van "ducks.com" komt :? ) zodat doorklikken naar duckduckgo vanuit usability perspectief niet triviaal is.

Uberhaupt is het door moeten klikken gebruiksonvriendelijk, ze hadden ook een redirect naar duckduckgo kunnen maken en dat hebben ze bewust niet gedaan. Beetje schijterig van Google imho.

Eigenlijk zou Google de url gewoon moeten verkopen aan ddg want ze doen er helemaal niets mee. Enige belang om het te houden is ddg dwarszitten.

[Reactie gewijzigd door alfredjodocus op 21 juli 2018 11:14]

Ik zie DuckDuck absoluut niet als concurrent van Google, daar is het veel te marginaal voor en ik denk dat deze doorverwijzing dat ook wel bewijst. Naar je echte concurrentie ga je niet zo linken lijkt mij dan.
Maar het is halfslachtig, ze doen net genoeg maar voegen wat ruis toe om de verwijzing niet triviaal te maken laat staan te redirecten. Waarom verkopen ze duck.com niet gewoon aan ddg? Of gratis weg geven ze doen er toch niks mee?
Waarom verkopen ze duck.com niet gewoon aan ddg? Of gratis weg geven ze doen er toch niks mee?
Ja dat zijn zaken die wij niet weten helaas. Misschien zijn daar al gesprekken over geweest maar was DDG het ergens niet mee eens ofz, blijft allemaal koffiedik kijken tot een van de twee erover spreekt.

Ik denk dat de bewuste gebruikers van DDG ze wel kunnen vinden en dat duck.com verder toch niet zou bijdragen aan een groter marktaandeel.
Waarom zouden ze de url moeten verkopen? Waarom zouden ze ddg uberhaupt moeten helpen? Wat heeft duck.com met ddg te maken, niets...
Wat een onzin zeg, google hoefde helemaal niet eens een referentie naar duckduckgo te plaatsen, dat ze het doen is al heel vriendelijk.
Zodat klanten van duck.com weten waar ze aan toe zijn? Wat ongelofelijk kortzichtig, deze reactie.
Heb je het artikel gelezen? Duck.com was van ON2, en werd door klanten van ON2 gebruikt. De informatie op de pagina is voor hen bedoeld.
Hoe zou je het vinden als Tweakers (de persgroep) overgenomen wordt en de site opeens naar een totaal ongerelateerde site verwijst?
Ah mooi. Gister las ik dat er vanuit ddg commentaar was vanwege die redirect en blijkbaar is er een reactie op gekomen. Net opgelost. Ben benieuwd of Google het domein nog gaat verkopen
Eigenlijk wel slecht dat bedrijven een URL gewoon bezet houden, terwijl ze er geen nut voor hebben. Geef de URL dan aan de internationale eendenclub ofzo..
Ik gebruik Qwant.com
Aangeraden aan mensen die een alternatief voor google/duckduckgo willen.
En het is eens Europees voor de verandering, dat scheelt een slok op de borrel als je écht een trade war met USA wil starten ipv Harley David en rustbelt Fruitsap hoger te gaan belasten: alternatieven hebben voor silicon vallety producten en ze ook willen gebruiken. Skype => Jit.si, Wire.com , Gmail => Protonmail , Google Search => Qwant.com ; Youtube => Dailymotion, Vimeo
Waar blijft die CPU / GPU eigenlijk ? :?


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True