Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Telenet-klanten met slecht wifibereik kunnen gratis wifitoegangspunt krijgen

Telenet verstrekt gratis Wifiboosters onder klanten met slecht wifibereik. Klanten van de provider die thuis met slechte draadloze verbindingen te maken hebben binnen hun thuisnetwerk, kunnen een toegangspunt afhalen bij een Telenet-winkel.

Telenet meldt de verstrekking van de toegangspunten in zijn stappenplan voor klanten die thuis problemen met wifi hebben. Wie alle stappen voor het checken van de verbinding doorloopt en nog steeds te maken heeft met een slechte verbinding, kan een gratis Wifibooster afhalen bij een Telenet-winkelpunt. Volgens de provider huren klanten hun eerste toegangspunt, zonder dat ze hiervoor hoeven te betalen.

Voor een tweede toegangspunt dienen ze 2 euro per maand te betalen. Telenet biedt onder de naam Wifibooster twee soorten toegangspunten aan: een extra toegangspunt voor netwerkkabels en een wifipowerlinemodel dat in het stopcontact gestoken moet worden. Steeds meer fabrikanten bieden diensten aan om de netwerkverbinding in huizen te verbeteren: klanten ervaren regelmatig slechte verbindingen in huis doordat er bijvoorbeeld te veel wifinetwerken of andere storingsbronnen in de buurt aanwezig zijn.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

20-03-2018 • 11:49

132 Linkedin Google+

Submitter: timd93

Reacties (132)

Wijzig sortering
De ontvangst is slecht door teveel WiFi bronnen, dus de oplossing is nog meer WiFi apparaten? Het wordt tijd dat die 2.4ghz band eens aangepakt wordt! Die band is in steden zo overbelast dat die praktisch onbruikbaar is geworden.
Telenet zou hier een voorzet kunnen geven door op de repeatersenkel de 5Ghz band actief te zetten. Want gewoon nog meer toestellen in die, feitelijk, 3 delen van de 2.4Ghz band te zetten gaat enkel averechts werken.
Daarmee verschuif je enkel het probleem naar de 5Ghz band die ook al overbevolkt raakt. Punt is o.a. het grote aantal WIFI bronnen en devices. Kijk bijvoorbeeld maar eens thuis hoeveel netwerken je ziet en hoeveel daarvan op hetzelfde of een overlappend kanaal zitten. Tel daarbij de access points op die voorzien zijn van aanpassingen waarmee met hoger vermogen wordt gezonden (wat ook zorgt voor een versterking van ruis etc) en je hebt een aardig idee van het WIFI landschap. In een stedelijk gebied of bv een flatgebouw is dit nog vele malen erger.

Zaken als WIFI hostpost van Ziggo of default WIFI op elk kabelmodem / router verergert het probleem nog weer meer gezien er nog meer WIFI netwerken actief worden die soms amper in gebruik zijn.

Hierbij bieden moderne WIFI access points of routers standaard de 2.4GHz als ook de 5Ghz band aan waardoor het aantal netwerken alweer wordt verdubbeld.

[Reactie gewijzigd door Bor op 20 maart 2018 12:06]

Het bereik van 5Ghz is veel kleiner dan 2.4Ghz. Ik weet niet hoe het in jouw situatie is maar ik zie het 5Ghz netwerk van de buren niet eens door de spouwmuur heen, op de 2.4Ghz band zie ik de halve straat.
Het bereik van 5GHz is weliswaar inderdaad kleiner echter heb je ook daar steeds meer last van vervuiling,.
Op 5GHz veel meer kanalen die niet overlappen. Dus vervuiling is beter te ontwijken.
Maar de kanalen zijn ook breder. Waar 2,4 routers vaak maar 20 of 40 MHz gebruikt gebruiken 5ghz routers 80 tot 160mhz blokken. Ook zit je op 5ghz met DFS deze kanalen verspringen wanneer ze interferentie hebben. Hierdoor kan deze nooit vertrouwen dat je op een leeg kanaal zit.

Hier door is 5 GHz sneller vol dan de 2,4 band.

[Reactie gewijzigd door xbeam op 20 maart 2018 14:07]

Het bereik van 5GHz is echter een stuk lager door de hogere frequentie. Deze frequentie is derhalve minder gevoelig voor storing door naburige netwerken doordat de signaalsterkte veel lager is en heeft daarnaast geen last van allerlei andere apparatuur die wel zou storen op 2,4GHz (BT apapratuur, magnetron etc).
Maar wel veel meer kanalen met veel minder overlap.
Van mijn bovenburen krijg ik toch een knap 5Ghz signaal binnen.
Jij zal dan ook geen spouwmuur als plafond hebben. Afhankelijk van het type woning zul je er meer of minder last van hebben.
Op 5 Ghz zijn er vele malen meer kanalen. Op 2.4 Ghz zijn er maar 3 niet-overlappende kanalen.

Een beetje moderne wireless router/AP ondersteunt DFS, daarmee zijn er (tenzij je pal naast een militair vliegveld woont) op de 5Ghz +- 30 kanalen beschikbaar.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_WLAN_channels

Vanwege de lagere penetratie door 5GHz, zal zelfs in een 'noisy' omgeving, zoals een slecht geisoleerd flatcomplex, het doorgaans mogelijk zijn om bruikbaar spectrum te vinden.

Dat netwerken op 2.4 en 5 worden aangeboden maakt niks uit. Een beetje router en client ondersteunen band-steering en pakt het beste signaal. Die 2.4 Ghz-SSID's hebben 0,0 invloed op de performance van de 5 Ghz-SSID.

(Een 'enkel' netwerk op 2 frequenties, komt op hetzelfde neer als dat je 2 fysieke AP's zou plaatsen, ze hebben allebei hun eigen BSSID, maar vormen samen een ESSID, vanwege zelfde netwerknaam en password. Voor eindgebruikers is het allemaal transparant. Die verbinden gewoon met "Pretty Fly for a WIFI" en de draadloze netwerkapparatuur zoekt het wel uit voor ze).

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 20 maart 2018 13:06]

Het probleem is helaas niet zo eenvoudig als alleen 5ghz.

Basis van het probleem is dat telenet 100-200mbps download kan aanbieden.
Werk je met gigibit internet en niet draadloos kun je natuurlijk gewoon de verbinding maximaal benutten.
De snelheid van je wifi hangt helemaal af van plaatsing van het modem maar ook het huis. Veel beton dan kun je het modem ideaal plaatsen maar op de 1e verdieping zul je nog steeds geen optimaal signaal hebben.

De snelheid van je wifi heeft vooral ook te maken met hoeveel kanalen kun je tegelijk gebruiken, dit is zowel voor 2.4 and 5. van toepassing.
Heb hier een usb 3 wifi ontvanger die op 1100 mpbs verbinding kan maken met een accesspoint die op 1gb is aangesloten en ook meerdere antennes heeft. Met meerdere antennes en basisstation staat op bandbreedte 80mhz / 5 ghz haal je dan ook hogere snelheden. Ga je iets verder weg kun je nog steeds 300-600 mpbs halen, voldoende om je verbinding maximaal te gebruiken.
Het probleem is helaas niet zo eenvoudig als alleen 5ghz.
Nee, maar het is ook geen ingewikkeld verhaal. Als amateur-wifi-fluisteraar weet ik de meeste problemen op de volgende manier op te lossen.

Een wireless router van minstens 100 euro.

Een goeie router met ondersteuning voor 802.11 ac, 4x4 radio en 5Ghz DFS maken zoveel verschil t.o.v. de router van een paar tientjes die wireless N op de 2.4 Ghz aanbiedt met een 2x2 radio.
Je vergeet ook een wifi ontvanger met meerdere antennes om maximale snelheid te halen. Zo een mini usb wifi dongle is natuurlijk ook niet ideaal.
Welke router raadt jij aan?
802.11 ac, 4x4 radio en 5Ghz DFS
Als ik nu zelf eentje zou moeten kopen ,de Netgear R7800. Iets goedkoper en ook hardstikke prima de R7000 (maar volgens mij slechts 3x3 radio).

In principe is netwerkapparatuur gewoon een stukgoed:
Als je in de juiste prijsklasse zit, dan maken merken e.d. geen bal uit.
categorie: Modems en routers-
(hij onthoud mijn filter niet goed: 802.11ac aanvinken, 5Ghz, 1.7 Gigabit/s als minimum snelheid op de 5 Ghz en je prijs van 100-200. Krijg je een leuk lijstje.)

Met de nieuwste firmware zouden deze allemaal DFS moeten ondersteunen. De 1.7 Gigabit/s zou een 4x4 radio moeten aanduiden, maar durf ik mijn hand niet voor in het vuur te steken, ze "meten" dat soort specificaties soms wat twijfelachtig.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 20 maart 2018 17:36]

Kijk bijvoorbeeld maar eens thuis hoeveel netwerken je ziet en hoeveel daarvan op hetzelfde of een overlappend kanaal zitten.
Als je teveel apparaten op co-channel hebt zitten dan moet je router soms zo lang wachten voor het aan de beurt is dat je latency gigantisch omhoog kan gaan. Het kan dan in je voordeel zijn om op een overlappend kanaal te gaan zitten en niet meer aan co-channel te doen. Echter denkt iedereen dan zo, dat is het in het nadeel van iedereen. Er zijn echter zat van wifi oplossingen die helemaal geen wifi hoeven te zijn, denk aan een desktop PC die makkelijk via kabel aangesloten kan worden.

De oplossing is zwakkere wifi signalen, niet sterkere. 5 GHz omdat het minder ver gaat, is minder storing voor de rest. En kabel waar kabel mogelijk is. Of netwerk via stopcontact zoals met Ruckuses die Telenet daar voor gebruikt. (of misschien nu een andere model)
En dit is (deels) waarom ik met alle veweld een EMTA. Modem eis...
Veel beter voor optimalisatie van m'n thuisnetwerk :)
Het bereik is ook slecht omdat het altijd slecht geplaatst word.

Sommige installateurs installeren een modem bijna tegen de grond.
Of naast dect basis station of naast de elektriciteitskast. zo kan het inderdaad nooit goed werken.

Je moet het weghouden van de stoorzenders en minstens op 1.5m hoogte plaatsen (2meter is ideaal)

Want met repeaters maak je het nog erger...signaal word beter maar snelheid achteruit omdat je nu meerdere zenders hebt.

Persoonlijk gebruik ik een asus mesh systeem die hun backend via ethernet laten gaan

[Reactie gewijzigd door sebastienbo op 20 maart 2018 12:55]

Een repeater is eigenlijk nooit een goede oplossing tenzij je echt geen alternatief hebt. WIFI is half duplex verkeer wat betekent dat maar 1 station tegelijkertijd kan zenden. Wanneer je een repeater inzet halveer je de max doorvoer hierdoor. De enige workaround is om de repeater over twee verschillende frequenties te laten communiceren waarbij de kanalen niet mogen overlappen. Daarmee zorg je voor weer een extra netwerk in de lucht wat het probleem dat wordt veroorzaakt door te veel communicerende partijen weer verergert.

[Reactie gewijzigd door Bor op 20 maart 2018 12:48]

Ik heb een keer hiervoor de 5GHz band gebruikt om een wireless bridge te maken (en dan de wifi van de modem alleen dan 5GHz hidden network laten uitzenden). Dit werkte best wel goed.
Correct over half duplex, maar is dit niet enkel wanneer het signaal draadloos doorgegeven is? Indien de repeater aangesloten is via kabel (eventueel met powerline) zou dit geen probleem mogen vormen, toch?
Wifi is ALTIJD een half-duplex verbinding, of zelfs minder. Wanneer 1 apparaat op het kanaal aan het uitzenden is, moeten alle andere apparaten even wachten voordat ze mogen uitzenden (tenzij je WIFI AP beschikt over MIMO)
Ja, dat weet ik, maar had het over het signaal dat de repeater ontvangt, als de verbinding tussen de modem/router en repeater draadloos is dan is het half duplex (en enorm delayed/inefficiënt), maar indien dit via ethernet kabel (al dan niet powerline) is zou dat toch geen probleem mogen zijn? Of zit ik fout hier?
Dat klopt inderdaad, Indien je wireless werkt tussen AP en repeater, zit je over die verbinding met half-duplex, en opnieuw half-duplex tussen de repeater en laptop/smartphone/whatever.
Je hebt gelijk, maar dan is het geen repeater meer zoals we dat meestal bedoelen. Dan is het meer een extra AP doorgelust op de vorige. (Als de vorige AP ook tegelijk een switch/router is)
MU-MIMO, niet de gewone variant.
5Ghz is leuk, maar in mijn huis is dat niet bruikbaar met uitzondering van de kamers waar een accesspoint staat. Nieuwbouw is leuk, totdat je met Wifi bezig gaat om over de tuin maar niet te spreken want dankzij HR++ glas én isolatie is dat ook een hele uitdaging.

Om het leuk te maken zijn alle huizen bij mij in de straat voorzien van zonnepanelen en daarbij horende converters. Deze converters zenden standaard een eigen Wifi hotspot uit op kanaal 7 totdat de gebruiker de moeite neem om hem te koppelen aan zijn/haar eigen netwerk 8)7

En uiteraard de nodig KPN Fon, Ziggo, etc hotspots :X

[Reactie gewijzigd door Caayn op 20 maart 2018 12:08]

En uiteraard de nodig KPN Fon, Ziggo, etc hotspots :X
Dat maakt voor de wifi vervuiling verder niet uit. Die hotspots zitten op dezelfde radio als het 'huis netwerk', dus de enige extra belasting zijn een paar beacons.
Telenet zou hier een voorzet kunnen geven door op de repeatersenkel de 5Ghz band actief te zetten. Want gewoon nog meer toestellen in die, feitelijk, 3 delen van de 2.4Ghz band te zetten gaat enkel averechts werken.
Dus jij wilt zeggen van die 9 telenet-wifipunten hier verderop ( op 2.4Ghz ) moet je 5Ghz accespoints zetten ?
Wat lost het op ?
Of ga je links ook een gat graven, om de kuil rechts dicht te gooien ?
En hoe zie jij dat 'aanpakken' dan voor je? Alleen met vergunning? Halvering van het maximale zendvermogen? Zeg het maar.
Minder mensen dicht op elkaar laten wonen zou een oplossing zijn.
Eén gezamenlijk accespoint voor een reeks huizen / flatgebouw. Probleem opgelost. De zware downloaders trekken maar een kabeltje, gaat ook nog een sneller. De rest kan fatsoenlijk op zijn mobieltje Netflix kijken. :P 500Mbit glasvezel en aantrekkelijk geprijs. Klaar.
Ik denk dat je de /s vergeten bent. Jij denkt dat het netwerk alléén gebruikt wordt om het internet te benaderen? Zaken zoals netwerkschijven, netwerkprinter, smart home, etc (en de beveiliging van dit alles) laten we voor het gemak maar buiten beschouwing.

Zoals gezegd, ik ga er vanuit dat je opmerking cynisch/sarcastisch bedoeld was (ik hoop dat althans).

[Reactie gewijzigd door Eskimo0O0o op 20 maart 2018 13:06]

En wat gaat zoveel mensen op één accespoint doen met je snelheid denk je? Dan is je snelheid helemaal naar de zak, zeker ook nog door de afzwakking van het signaal door verschillende muren.

Nee, de oplossing is méér accespoints met minder bereik (hogere frequentie / minder vermogenen beter op elkaar afgestemd ) en dat is ook wat 5G gaat zijn
Dan heb je toch weer meerdere AP's (en dus zenders) nodig omdat je met veel gebruikers de bandbreedte deelt. Natuurlijk wordt het wel efficienter, maar je bent er nog lang niet. Eigenlijk zou de frequentie van de wifi signalen een veel breder spectrum van niet overlappende frequenties moeten krijgen. En in dat proces ook maar meteen 'slimme' AP's ontwikkelen die dan automatisch de minst 'vervuilde' frequentie kiezen.
Het zou al heel veel schelen als de gast wifi van de verschillenden providers op het hoogste kanaal gezet worden. Nu zie je in 1 straat of huizenblok tig keer een "naam provider" wifi punt en daarnaast de ssid van de bewoner van het pand.
Die zitten op de dezelfde radio, en op dezelfde band als het 'huis netwerk'. Hebben dus geen invloed op de wifi vervuiling
Het hangt er vanaf wat je onder wifi vervuiling verstaat. De hotspot netwerkjes hebben wel degelijk invloed op de snelheid en beschikbaarheid van de andere WIFI netwerkjes op hetzelfde kanaal. Let op dat hetzelfde kanaal in het geval van 2.4GHz een ruim begrip is gezien de kanalen elkaar overlappen (zie o.a de graph).

[Reactie gewijzigd door Bor op 20 maart 2018 12:47]

Maar ze zenden wél een beacon uit, wat in feite ook weer vervuiling is.
Na connect met de door jou gewenste ssids hoef je je daar toch niet meer druk om te maken ?

Ik heb het 'geluk' dat ik met de buren in goed contact sta, we hebben in overleg onze kanalen afgestemd op elkaar.
Ja, er zwerven zo'n 15 namen in de lucht, maar vrijwel iedereen heeft relatief vrije frequenties, en gelukkig ook uitwijkmogelijkheden naar de 5Ghz.
Ik zie mijn directe buren sterk in mijn lijstjes, maar die van 4 huizen verderop hebben te zwak signaal.
Dus ik gebruik kanaal 2 voor mijn 2.4Ghz, ijn buurman links heeft kanaal 5 en de andere kant zit op 10
Buurman van verderop 4 huizen, gebruikt ook kanaal 2.

Er zal allicht iets van interferentie zijn, maar waarneembaar is het niet in dagelijks gebruik, ik kan door het hele huis prima streaming media kijken/luisteren, of het nu lokaal staat of op een IPTV server.
( dat was nogal anders toen iedereen maar de autostand bleef gebruiken )
Kanaal 1 6 en 11. That's it. Van de rest moet je echt wegblijven. Als je ze mooi overlapt houden de verschillende clients rekening met elkaar, aka wachten op elkaar met zenden.

Kanaal 1 6 en 11 interfereren niet met elkaar dus die hoeven geen rekening te houden met elkaar.

Je netwerkadapter houd enkel rekening met een andere als die op hetzelfde kanaal staat. 2 overlappende wifi netwerken met overlappende kanalen geven een hoop collisions waardoor de prestaties enorm dalen en je verbinden onbetrouwbaar wordt.

Je kunt het best op auto laten staan. Tenzij je elke week zelf gaat lopen scannen. Of je merkt dat je apparaten automatisch een kanaal kiezen buiten 1 6 of 11.

40mhz kanalen houden enkel rekening met het kanaal dat jij insteld, niet de extensie. Hier blijf je best ver van weg.

Nog een tip. Veel access points met een laag zendvermogen. Dit werkt beter dan 1 of minder met een sterk zend vermogen. Hoe minder ver deze zend, des te minder hard hij "luisterd". Deste minder gevoelig deze is voor de interferentie van de omgeving.

[Reactie gewijzigd door BlaDeKke op 20 maart 2018 22:47]

Niet alleen in steden is het een probleem. Ik woon in een zeer landelijke gemeente, weliswaar in een wijk met typisch belgische lintbebouwing maar ook nog zicht op wat velden en wanneer ik in mijn unify ga kijken dan zie ik dat er op elk moment minstens 50 andere APs worden gedetecteerd op de 2.4GHz banden. Kijk ik dan naar de teller op 5GHz dan staat er netjes 0.

En het ergste van al? De meeste van die APs hebben Telenet in de naam staan...

[Reactie gewijzigd door Blokker_1999 op 20 maart 2018 12:11]

Bereik van 5ghz is idd stukken minder.
He hier bijv in de kelder een router met 2.4 en ghz staan en op de 1e verdieping ook accesspoint met 2.4 en 5ghz

Als ik op de eerste verdieping ben krijg ik van de kelder het 2.4 ghz signaal nog te zien met 2/5 strepen aan sterkte. Het 5 ghz signaal krijg ik al niet meer te zien.

Sta ik op de begane grond direct boven de wifi in de kelder dan geeft 2.4 5/5 strepen, 5ghz zit op 4/5.
Ik sta dan 2 meter boven de wifi echter met stuk beton van 20 cm er tussen.

5gh signaal gaat gewoon heel veel stukken minder ver, zeker als je veel steen en beton hebt neemt het bereik heel snel af.
De meeste mensen die er bij kunnen zetten ook het zendvermogen op max.
Je bereikt er niets mee, maar je zorgt er wel voor dat je in de buurt meer performanceproblemen veroorzaakt.
In veel gevallen is de enige echt goede oplossing het leggen van gedegen bekabeling. En dan meerdere AP's op laag vermogen verspreid door de woning.

Maar ja, spit de forums eens door. Men koopt liever een dure Wi-Fi router van 350 euro - die nauwelijks meer doet dan een van 100 euro - dan voor een gelijk bedrag 50 meter kabel, 3 AP's en een switchje te kopen.

De reden? Kabel trekken = moeite doen. Maar onderhand wel herhaaldelijk van provider wisselen omdat de volgende provider misschien een betere Wi-Fi router levert. Dat is kennelijk dan weer geen moeite ofzo.

Enfin. Ik snap er meestal niet zo heel veel van en stel me zo voor dat deze mensen bij een kapot stopcontact rustig verlengdozen aan elkaar reigen.
Waarom een kabel trekken? Dit kan perfect via het electriciteitsnet... ( tenzij je met meerdere fases werkt )
Het vervelende van die dingen via het electriciteitsnet is dat het bij de een prima werkt, en bij de ander voor geen meten. Een beetje hetzelfde als het werken met extensies via Wi-Fi etc.

Als ik de keuze heb tussen zekere en onzekere oplosssingen die ongeveer evenveel tijd/geld kosten, dan kies ik liever voor de meest zekere.
Waarom kabel, de kastjes via stroom kosten ook geld en bereik is ook niet altijd optimaal.

Heb hier in huis in bijna iedere kamer een dubbele gigabit aansluiting. Je koopt een dubbele kabel en opbouwkastje met 2 utp aansluitingen.
Neem meteen cat 7 kabel, dan zit je voor de toekomst 10 gigabit ook meteen goed.

Er gaat gewoon niets boven een vaste aansluiting qua snelheid als je meerdere pc's hebt.
Zo blijf je nog steeds met probleemen zitten. als je telefoon met een netwerk verbind zal het daarmee verbonden blijven tot dat het verbinding verliest, zelfs al is er een betere wifi verbinding in de buurt.

De enige fatsoenlijke oplossing blijft één router die overal goed bereik heeft, met twee routers ga je altijd miserie hebben op het gebied waar beiden binnen bereik zijn.
Dat probleem doet zich alleen voor bij AP's waar je niks of (te) weinig in kan stellen. Op een normaal access point kun je een minimum RSI instellen en het signaal terugschroeven. Als je daar een uurtje aan besteed kun je de roaming echt heel betrouwbaar afstellen.

Bij ons thuis loop je een kamer binnen en zit je binnen enkele seconden op de AP in die kamer ipv die waar je op zat voordat je kamer betrad. In de Unifi controller kan ik dan ook precies zien welke apparaat in welke kamer ligt.

Het is echt geen rocket science, mits je de juiste spullen gebruikt. Zelf was ik EUR 1000+ verder aan allerlei fantastische TP-Link en Asus apparatuur voordat ik me er iets meer in verdiepte en (o.a. op basis van het Tweakers forum) een Unifi setje kocht.
In veel gevallen is de ontvangst ook slecht door elementen in en om het huis waardoor zo'n "Wifi-booster" zeker een uitkomst kan zijn. Metalen raamwerken, ouderwetse dikke muren, vlechtwerk in beton.
bij mij is het ook een chaos op de kanalen.
een betere router is wel een oplossing (gaming class)

en dan de wifi van je modem uitschakelen.
Ligt er aan hoe je woont. Ik heb een sterk signaal op mijn gelijkvloers en heb op mijn verdieping een wifi hotspot staan omdat het ander niet doenbaar is. Beton houdt nu eenmaal veel tegen. Als je in een stad of appartement woont, heb je inderdaad wel meer last van de WiFi-vervuiling.
Dit is echt weer bullshit. De mensen verwachten WiFi in hun hele huis maar de router hangt in de meterkast/Faraday cage.
Wat ben ik toch blij met in elke kamer minimaal 1 UTP kabel.
De plaats van de modem wordt in vele gevallen door telenet bepaald. Cfr hun brochure: Op de plaats waar de aftakkabel je huis binnenkomt, installeert een Telenet-installateur je modem en netwerkverdeler.
Dat is niet alleen bij telenet zo. Vrijwel _alle_ ISP's bepalen de lokatie van het modem. Bij Ziggo staat bijvoorbeeld dat de het modem maximaal 1 meter van de binnenkomende kabel af mag zitten. Lekker als dat precies in een vochtige kelder is... :-/
klopt hier komt telenet in de kelder binnen, in hoek van huis.
Om die reden ook alleen modem only zodat ik wifi ergens anders, centraal kan plaatsen.
Coax he. Bij Proximus maken we vaak gebruik van bestaande fatsoenlijke telefoonkabel en is er kwa plaatsing veel mogelijk. Of er wordt gewoon een kabel verlengd, geen probleem.
Dat het kan wil niet zeggen dat het mag.
Ik heb ook een coax van een meter of 5 getrokken zodat het modem uiteindelijk in de (warme) ruimte van de meterkast komt en niet in de vochtige onverwarmde kelder (met mergel wanden en open verbinding naar buiten)
De plaats waar de kabel binnenkomt, bepaalt je locatie van de modem. Dus niet Telenet, maar wel je huishoudelijke installatie.
Bij mij komt hij in de kelder binnen en heb ik hem (zonder onderbreking) naar mijn garage geleidt. Daar staat dan ook de modem. En dat is ook de meest logische plaats voor de modem. Maar dan weer niet voor de Wifirouter, welke gecombineerd is met de modem.
Tenzij jouw meterkast gemaakt is van zeer fijnmazig kippengaas is dat natuurlijk evenzogoed 'bullshit' ;)
Oorzaak van het probleem is wel dat bij veel mensen het WiFi accesspoint op een zeer ongunstige plaats staat.
Zelfs al staat het gunstig, heb je een huis van steen en betonnen vloeren dan neemt je signaal extreem snel af.

Voorbeeld heb wifi in de kelder staan 2.4 en 5
Sta ik op de begane grond direct boven de wifi dan geeft 2.4 ghz 5/5 strepen 5 ghz 4/5 strepen.
Sta ik op de eerste verdieping direct boden de wifi in de kelder dan geeft 2.4 ghz 3/5 strepen en 5ghz 1/5 strepen.

Op de 1e verdieping sta ik dan loodrecht 5 meter boven het accesspoint maar met 2 betonnen vloeren er tussen. 5ghz is totaal niet bruikbaar dan, 2.4 ghz kan maar verliest ook al veel snelheid.
Je hebt het dan dus over 5 meter met 2 ca 20 cm dikke vloeren.

Heb je veel hout in je huis, houten vloer, proficiat je signaal gaat veel beter zijn.
De plaats van je accesspoint is zeker van belang en kan een boel problemen oplossen maar is niet zaligmakend.

Probleem is eerder dat met modem ook je wifi accesspoint heeft en modem plaats je normaal ergens buiten zicht. Mijn accesspoint op de 1ste verdieping staat bijv centraal in de hal, ongveer midden van het huis en is met 1 gigabit aangesloten op router met poe. Met peo kun je zo een accesspoint echt optimaal plaatsen en staat deze los van het modem.

De booster is leuk maar hangt er ook weer van af of deze het signaal boost of signaal via aangesloten netwerk kabel krijgt.

In het eerste geval als je het ding zeg op 1e verdieping plaatst, waar je signaal nog maar 3/5 aan sterkte heeft krijg je booster ook maar 3/5 aan sterkte binnen en als dat zeg 75 mpbs is, kan de booster met 5 sterpen toch nooit meer snelheid doorgeven.
Sluit je booster aan via netwerk kabel dan kan deze wel weer de volle snelheid doorgeven.
of hij houd zijn meterkast 24/7 open staan :+
Geen kippengaas, maar die van mij is inderdaad wel omgeven door platen van gegalvaniseerd staal. Daar kwam ik overigens pas achter toen ik slim een gaatje naar mijn kantoorruimte dacht te maken voor een netwerkkabel.

Hoe dan ook, het zal per woning verschillen. Bij de een is de meterkast gunstiger gelegen/geconstrueerd dan bij de ander. Bij een onbekende woning zal ik er in elk geval nooit vanuit gaan dat het met een enkele router allemaal wel gaat lukken.
Ik geef de voorkeur ook aan UTP. Altijd al gehad. Nooit last van latency gedoe of time-outs op het netwerk ofzo. Altijd online.

Het probleem van mijn woning is (3 etages) dat het modem natuurlijk op de begane grond zit, en alleen daar mijn kantoor aan grenst. De woonkamer (eerste) en slaapkamer(s) / drooghok (tweede verdieping) heeft natuurlijk half bereik. Dat heb ik op kunnen lossen door een tweede wireless extender te plaatsen midden in de woonkamer zodat die net beide verdiepingen dekt.

Maar nog steeds... crappy verbindng, valt soms weg, oudere notebook kan er moeilijk mee overweg, latency's issues. Het leven is veel makkelijker met een UTP. :P
Ik blijf het elke keer weer een nieuwe telefoon kopen omdat de UTP kabel proppen in die kleine aansluiting niet helemaal goed gaat anders erg vervelend vinden hoor ;)
Probleem is dat de installatietechnieker de modem met geintegreerde wifi ophangt naast de kabel netwerk versterker (NIU). Deze laatste moet geplaatst worden op het punt waar de distributie het huis binnen komt. In huizen is dit vaak een kelder/garage, in appartementen meestal de woonruimte aan de voorgevel.
Techniekers mogen de modem niet op een andere plek hangen (mogen zelfs niet in de muren boren, enkel een vooraf geplaatste houten plank, ivm ingewerkte leidingen in de muur). Vaak ligt er ook geen coax kabel naar een centraal punt in huis waar de modem wel een goede dekking kan bieden.

Er zijn enkele oplossingen te bedenken, zoals bvb de klant zelf zijn wifi te laten installeren en enkel een modem te leveren. Echter maken het gros van de klanten geen onderscheid tussen WiFi, Modem en Kabel. Voor hun is het vaak 'Provider X werkt niet'. Door de WiFi ook uit te baten bij de mensen thuis kan het callcenter de klanten dan toch verder helpen, dit gaat niet wanneer elke gebruiker zijn eigen APs ophangt.
Een 2de oplossing is die dat Telenet nu voorstelt: Lever een extra AP mee die ze wel ondersteunen en via UTP/Powerline verbinden. Modem kan nog altijd op de standaard plek hangen.
Waarschijnlijk zijn er nog andere oplossingen, maar voor bedrijven als Telenet houden ze geen rekening met de enkele procenten tweakers die graag alles zelf in handen hebben :)
Klopt als je wifi signaal boost met een powerline adaptor kun je in iedere geval zeg op 1e of 2de verdieping ook nog redelijk snel wifi signaal halen.

Maar goed nadeel van powerline is dat het op papier snel is maar in de praktijk afhankelijk van bekabeling ook snelheid zal verliezen. Neemt niet weg dat powerline nog snel genoeg zal zijn voor de maximale snelheid van het modem, nu bij telenet zeg rond de 200 mpbs.

Probleem zal echter over paar jaar zijn als telenet ook 500 mpbs zal aanbieden. Dan zit je met draadloos toch met een probleem en zul je best naar bekabeld moeten gaan.
Telenet doet zéér moeilijk over hun modems. Je kan eigenlijk alleen een modem-router krijgen. En niet een modem-only. Officieel dan toch. Als je hard genoeg zaagt/goede excuses weet kan je er eentje bekomen. Je kan de wif-functie weliswaar uitzetten en je eigen router er tussen knallen, maar dan verlies je het gebruikrecht op de hotspots. Met een Modem-only is dat niet.
Is jou meterkast van geaard metaal? Die van mij is van hout en wat gips.
In meterkasten komen vaak veel kabels bij elkaar, wat op zich al een afscherming vormt, daarnaast komt het ook voor dat er bewapening in beton zit waardoor het signaal slecht weg kan komen uit de meterkast.

Of het geaard is doet er overigens weinig toe.
Ik gebruik mijn Horizon box als decoder, prima wifi ontvangst.. dat was idd wel anders toen ik een losse modem gebruikte.
Persoonlijk nog vrijwel nooit een geboden oplossing door een provider gezien die ook daadwerkelijk een probleem met wifiprestaties oplost, al ben ik persoonlijk van mening dat een provider de verbinding moet leveren tot aan het modem en alles daarachter aan de klant is om in te richten.

Heb zelf 4 jaar ervaring op een technische supportdesk van een van de grote providers gewerkt, op de een of andere manier is Jan en Aafke (bijna) niet uit te leggen dat een draadloos signaal door muren en storingsbronnen heen moet en dus nooit 100% gegarandeerd kan worden, de holle frase van Ziggo wat betreft dit onderwerp zou dan ook haast verboden moeten worden.

Ik kies er al vele jaren voor om eens per 5 tot 7 jaar een nieuwe router aan te schaffen, hierbij koop ik altijd het ''topmodel'' van dat moment.

Heb inmiddels ruim 5/6 jaar een Netgear R7000 draaien, ondanks een appartementencomplex en 50 omliggende netwerken vanaf dag 1 nog nooit ellende gehad :Y)

En dan te bedenken dat er vele klanten van providers zijn die het zichzelf aandoen dagelijkse frustraties door wifiproblemen te ervaren terwijl als men gewoon een goede kwaliteit router aanschaft veel problemen per direct opgelost kunnen worden 8)7
Ik vraag me af wat er gebeurd als iedereen een "goede kwaliteit" router koopt. Met name die monsterlijke ruimteschepen.

Toevallig gisteren nog op zoek naar een router in de pricewatch en zie bij reviews van met name de high-end routers: "geen enkel probleem met signaal meer, ik blaas de buren gewoon omver".
Tja, dat is natuurlijk ook waar, al zie ik persoonlijk dat de meeste providers als oplossing in (bijna) iedere kamer een router/accespoint/devolo zetten 8)7

Dan vraag ik me af wat erger is, een centrale unit die de gehele woning voorziet van een degelijk wifi signaal, of 6 verschillende units die overal een beetje geven en ook nog eens alle zes op een ander kanaal? |:(

Dan denk ik in het kader van de breedte van het 2.4Ghz/5Ghz spectrum dat een degelijke router op een kanaal per woning een minder schadelijke oplossing is :Y)

[Reactie gewijzigd door Damien65535 op 20 maart 2018 12:12]

Indien ik vrijgezel zou zijn, zou ik de router aan het plafond in de woonkamer monteren met antennes schuin naar beneden, ideale lokatie en access points niet nodig, althans niet in ons huis :)
Al eens aan een Unifi AccessPoint gedacht?
Ik heb er een aan het prafond hangen en lijkt een beetje op een rookmelder.
Ik heb zo'n Access Point thuis hangen van SonicWall gevoed via PoE, maar over snelheid moet ik toch niet naar huis schrijven (max 10 Mbps, terwijl ik op het WiFi kanaal van de router zelf 200 mbps haal). Is nochtans een Wifi-N AP :(
Heb je hem wel bedraad aangesloten? Of is hij een repeater?
Ik haal op mijn Unifi UAP-AC-LR via mijn tablet 160/250 Mbps met een pingtijd van 4ms (max van mijn internetverbinding. Xs4all, FTTH). Is wel via 5GHz AC......
Ik ben heel tevreden over de Unifi serie. En deze wordt ook via POE (802.3af) gevoed.

[Reactie gewijzigd door BushWhacker op 20 maart 2018 14:18]

Zoals ik dus al zei is het een ander merk (SonicWall), type is een SonicPoint Ni. En die is uiteraard bedraad aangesloten met gigabit.
Heb zelfs al zitten zoeken naar andere firmware maar geen soelaas. Heb ook ooit een gratis HP Wifi N AP gekregen via een wedstrijd, maar die doet het al even traag.
Ik ben IT'er van opleiding dus denk wel dat ik weet wat ik aan het doen ben :3
Over het algemeen heb ik nog betere evaringen met "goedkopere" merken zoals TP-Link...
Nog niet, maar erg interessant, thanks!
Ik heb de router in de middelste kamer op de 1e verdieping.
Overal bereik :Y)
"ik blaas de buren gewoon omver"

Achja... zolang de buren hun facebook nog kunnen openen met 5 maakt het niet uit dat ik mijn ftp kan gebruiken met 200 toch? :+

De ICTér heeft de opperhand in ict land, maar heeft dan ook meer nodig.

Doen we natuurlijk al jaar en dag
Jazeker, maar er gaat dat moment komen waar die ene zomerse dag die we in NL hebben, men helemaal achterin de tuin zit en de F1 streamen niet gaat. Je gaat dan keihard door de mand vallen ;)
Heel in het begin, toen A2000 LanCity modems aansloot, stuurde men 2 man naar je huis ipv 1. Eentje voor de bekabeling en eentje om je alles uit te leggen.

Deze beste mannen legden toen rustig tientallen meters kabels aan. Eerst coax van de begane grond naar zolder - wat daar wil ik de modem - en vervolgens netwerk kabels terug naar elke verdieping.

Uiteraard snap ik dat dat voor de meeste providers gewoon teveel geld zou kosten. Wat ik minder snap is dat mensen zelf niet in kabel investeren, of dat het nog steeds geen vereiste is bij nieuwbouw.
Als ik bij vrienden die aan nieuwbouw of verbouw gaan doen, adviseer ik altijd om over utp en coax naar toe te trekken waar je tv wilt kijken en eventueel ap. Maar meestal wordt dat advies niet opgevolgd om later te klagen over slecht wifi enz.
Deze kastjes zorgen alleen maar voor meer vervuiling op de 2G/5G.
Hier ook 3 TP link routers de deur uit gedaan.
1x Unifi AC-AP-Pro er in en het werkt veel beter.
Als je dan met je buren nog even de kanalen afstemt scheelt dit een hoop vervuiling.
(ik weet het niet iedereen kan/wil dit afstellen met de buren flats etc)
Je kan wel meer en meer kastjes er neer zetten maar straks heb je in elke kamer een kastje zitten om überhaupt op de wifi te kunnen...
Het blijft een strijd met wie er meer / sterke kastjes heeft in de omgeving.
Vaak zetten mensen hun Dect toestel ook naast de router hierdoor klapt je 2G verbinding er ook uit.
Het is 2.4GHz i.p.v. 2G. Een 2G verbinding is cellulaire technologie. Ik weet dat Ubiquiti ook de term 2G hanteert echter klopt dit feitelijk niet. Het zorgt in een discussie met een netwerkbeheerder onnodig voor verwarring. Ook 5G is een cellulaire technologie waarbij je bij WIFI van 5GHz hoort te spreken.

[Reactie gewijzigd door Bor op 20 maart 2018 12:50]

Maak je borst dan maar vast nat. Op enig moment zullen de mobiele netwerken een 5G gaan promoten die niet hetzelfde is als de 5G op Wi-Fi.
Want op Wi-Fi is het uiteraard ook weer 5Ghz, en niet 5G. Hoezo verwarring? ;)
Met een AC-AP-Pro draag je zelf hard bij aan de vervuiling. Die dingen gaan verdomd ver. Heb thuis zelf 2x een light en mijn devices pikken dat AP al op als ik nog maar de straat in draai. Afstemmen met de buren heeft niet veel zin als je 5 huizen verder ook aan het zenden bent.
Hangt er van af hoe je ze afstelt.
- Vermogen
- Richting

Ik zelf heb hem op zolder hangen richting beneden.
Zend vermogen + rssi afgesteld dat die niet aan de overkant komt maar puur de buren naast mij kunnen dan gebruik maken van de wifi op een aparte vlan+ssid.
De buren naast mij heb ik de netwerken ook in beheer.
Gaat prima zonder vervuiling zo.
Ik denk dat de DECT telefoons meer vervuiling veroorzaken dan mijn netwerk.
Ben blij dat ik niet meer te kampen heb met die wifi-router combo's. Altijd al miserie mee gehad. Beide op kabel als ADSL/VDSL.

Heb nu uiteindelijk enkel een modem gekregen op aanvraag, en gebruik mijn eigen router. Sinds dien geen enkel problemen meer. Maar Telenet is wel de enige provider die dat toeliet. Kreeg het niet voormekaar bij andere providers.
Idem hier. Ik heb een modem-only toestel van Telenet, met een Ubiquiti EdgeRouter, en een Amplifi HD systeem voor mesh wifi networking. Sindsdien overal redelijk goede ontvangst.

Uit veiligheidsoverweging wil ik sowieso niet dat mijn provider mijn Wifi beheert. In mijn LAN komen alleen apparaten die ik wil, en met de wifi/modem combo zitten de providers mee in je intern netwerk.
In de tijd dat de proximus wifi router slecht was, had ik die gewoon uitgeschakeld en er een eigen wifi AP op gezet. Ik kan me niet voorstelen dat er ISP's zijn waar dit niet kan?
Als mij iemand hier over advies vraagt zeg ik altijd niet doen, je kan beter een goede router hebben dan zo een wifi booster.

Waarom zou je zeggen? Een wifi booster versterkt alleen het signaal maar de snelheid wordt er niet beter op. Als je op de begane grond een router hebt en je snelheid is 100mbps download, en boven is de signaal sterkte bijna nihil dan is je snelheid misschien 1 a 3 mbps op zijn best (heb dit in de praktijk meegemaakt) dan kan je een zo een wifi booster of range extender plaatsten wat je wilt maar de snelheid wordt er niet hoger op alleen de stabiliteit van je signaal and thats it...

Heb toen een externe router geadviseerd (een van de beste modellen op dat moment), boven was de signaal sterkte uitstekend en door heel het huis kon er op de externe router de max snelheid gewoon gehaald worden.