Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste prijsvergelijker en beste community. Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers!

Epic Games voorziet consoleversie Fortnite Battle Royale van 60fps-modus

Epic Games heeft Fortnite V3.0.0 uitgebracht. De update voegt onder andere een hand cannon toe en de consoleversies krijgen in de Battle Royale-modus een 60fps-stand, die de uncapped-modus vervangt.

De 60fps-modus is na de update als default ingesteld bij Fortnite op de PlayStation 4 en 4 Pro, en op de Xbox One en One X. Het is mogelijk om terug te schakelen naar de 30fps-modus, waarin de graphics mooier zijn. Epic Games zegt de 60fps-modus voor iedere console specifiek te hebben afgesteld, voor de beste balans tussen framerate en grafische pracht.

Fortnite krijgt met de V3-update daarnaast verbeteringen als het gaat om het bouwen van objecten in het spel. Dat moet nu sneller en intuÔtiever gaan, en het is mogelijk om dwars door objecten als bomen en auto's te bouwen. Over deze verbeteringen heeft Epic Games een blog gepubliceerd.

Verder is er een nieuwe soundtrack aan de game toegevoegd en een weergaveoptie voor mensen die kleurenblind zijn. De patchnotes beschrijven daarnaast een lange lijst van bugs die zijn opgelost en talloze kleine veranderingen die zijn gemaakt aan de game. Ook heeft Epic Games het depth of field-effect verwijderd uit de game, waardoor het spel scherper oogt. Verder is het contrast aangepast.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

23-02-2018 • 11:30

85 Linkedin Google+

Submitter: thomassaebu

Reacties (85)

Wijzig sortering
Wordt tegenwoordig wel allemaal lastiger optimaliseren. 2 consoles met 2 versies die allemaal verschillende kracht hebben. De Switch met een docked en undocked mode met wisselende MHz GPU kracht. Ze lijken steeds meer op PC's :+
Word toch steeds makkelijk, straks lever je gewoon 1 versie: de PC versie en dan kan iedereen in het settings menu naar hartenlust met de grafische instellingen spelen.

Klaar.

Kan iedereen bepalen wat hij wil opofferen voor een bepaalde framerate of grafische pracht.

[Reactie gewijzigd door LOTG op 23 februari 2018 12:18]

Op het moment dat dat gebeurt stop ik, en met mij wellicht nog genoeg anderen, met gamen op consoles. Ik wil helemaal niet bezig zijn met instellingen..
Je kan natuurlijk altijd blijven gamen met de aanbevolen instellingen (zoals dat op pc's ook automatisch gaat). Degene die wel met wat minder fps of met andere instellingen wil gamen kan dan gewoon gebruik maken van die opties.

Vind het nog geen slecht idee van @LOTG, voor PC en Xbox zou da al niet zo moeilijk moeten zijn volgens mij.
Ik vind dit voor de kenners onder ons een goed idee, maar voor mensen die een console kopen die bar weinig van computers af weten is het een verschrikking. Dan krijgt sony en microsoft constant mensen aan de klantenservice die vragen waarom hun game steeds blijft crashen of maar met 10fps draait. Als console boer heb je juist een bepaalde kwaliteit waar je aan moet voldoen; weinig gedoe met settings en een zo goed mogelijk draaiende game(alhoewel lang niet iedere developer zich hieraan probeert te houden.)
Maar een niet-kenner hoeft deze dan ook gewoon niet aan te passen. Zoals @Cerenas aangeeft gaan bijna alle moderne PC games al een poging doen om optimale instellingen te kiezen op basis van de gedetecteerde hardware.

Het verschil is dat je het kan (laten) aanpassen, wat je op console niet kan. En tegenwoordig hoef je daar echt geen kenner voor te zijn, de meeste games geven presets of aparte opties met tooltips of plaatjes die het verschil tonen. Bij te hoge instellingen voor jouw hardware krijg je een waarschuwing en een knopje om het terug naar de standaard instellingen te resetten.

Ik heb persoonlijk bijvoorbeeld een hekel aan Motion Blur, en het feit dat je dit op vele console titels niet kan uitleggen is voor mij al een reden om de (vaak goedkopere) PC variant aan te schaffen.
Dan moet er wel een goede disclaimer in beeld komen met een dubbele acceptatie, wil dit ooit doorgevoert worden. Voor de console fabriekanten is dit niet een reŽle stap om te zetten. Miss dat er wat meer games met verschillende presets komen, maar het zal nooit zo worden als op de pc m.b.t. Instellingen.
Waarom is dit geen reŽle stap? Consoles, zeker die van de laatste generatie, lijken steeds meer op desktop computers. De Xbox One is gewoon een desktop computer (X64 architectuur, draait Windows 10). Microsoft is bezig met PC en Xbox One gelijk te trekken. Nieuwe Xbox games zijn UWP, en Microsoft brengt ze dus gewoon in hun Windows Store uit. In de Windows versie van die games kan je dus gewoon de settings aanpassen.

De strategie van Microsoft is dus om hun Xbox "consoles" te verkopen als simpele gaming PC's, en dus evolueren de Xbox One games steeds meer naar hun PC varianten.
Omdat vanuit een marketing standpunt niet verstandig is. Voor ons tweakers is het leuk, maar voor microsoft en sony niet. Levert alleen maar meer problemen voor hun op. Een console is er voor gemaakt om je games in te gooien en alles doet het. Niet om alles te tweaken, want dat doet de ontwikkelaar al voor je want die weet precies welke hardware je hebt. Het heeft ook geen nut om alles te tweaken, er zijn maar 2 hardware opties per console eigenaar op de markt. Dan zouden ze met een punten systeem moeten gaan werken zodat je nooit alles tegelijk op high kan zetten. Ook zou het oneerlijk zijn in mulptiplayer games, waarbij de 1 een hogere view distance heeft, maar maar een varierende 30fps en de andere alles op laag zodat ie in de heetst van de strijd geen dips ziet, maar geen gevechten van veraf aan kan gaan. Ik zie het iig niet gebeuren zoals op de pc met settings, omdat daar de settings nodig zijn voor de duizende verschillende setups.
Wat als er vooraf gedefinieerde profielen zijn per console, die automatisch worden geseleteerd bij het detecteren van je apparaat? Met daarnaast de mogelijkheid om alsnog zelf te sleutelen aan de instellingen.
Klinkt allemaal erg mooie en aantrekkelijk wat jullie zeggen, maar jullie vergeten wat dingetjes:
Elke console heeft zijn eigen OS en ook een eigen programmeertaal. simpelweg hierdoor alleen al heb je verschillende versies van games.
Als dat niet zo was kon je eigenlijk 1 spel kopen (voor de pc, PS4, xboxOne etc.) en spelen op welke console je zou willen, maar dat willen ze natuurlijk zeker niet (lees: stuk minder opbrengsten etc).
natuurlijk zullen er dan altijd presets blijven. Op de console is het alleen maar duidelijker. Ipv ultra/high/medium/low kun je de presets kwantificeren: 1080p30fps oid.

Op de pc hoef je ook al jaren niet meer te kloten met settings. 1x controleren dat de resolutie goed is en de rest staat al redelijk. Is het niet goed, zet je de preset high bijvoorbeeld 1 omlaag of omhoog.
Jij hebt liever minder keuze en een slechte ervaring i.p.v het zo aanpassen zodat het de perfecte ervaring voor jou is? Dat vindt ik toch wel raar.

Het instellen duurt ook maar 5 minuten ongeveer, beetje aanstellerij...
Jij hebt liever minder keuze en een slechte ervaring i.p.v het zo aanpassen zodat het de perfecte ervaring voor jou is? Dat vindt ik toch wel raar.
Dat is zo ongeveer de definitie van een console gamer. Er is altijd al minder keuze geweest, en de ervaring is ook altijd al slechter geweest. In elk geval in de huidige generatie.. Er wordt gekozen voor gemak, en alles moet daarvoor wijken. Ook de content die 'te complex' is.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 24 februari 2018 12:04]

je bent ook niets verplicht, denk trouwens dat je een van de weinige zal zijn die zal stoppen met gamen omdat die geen instellingen wilt kunnen veranderen.
Valt nog wel mee. Alles is gebaseerd op dezelfde architectuur, het is enkel sneller/langzamer wat je kunt oplossen door bepaalde settings te downscalen. In het tijdperk van de PS3 moesten ze een compleet andere chip t.o.v. de concurrentie (Cell) ondersteunen.

Ik durf zelfs te beweren dat het alleen maar makkelijker is geworden. Developers zijn alleen een stuk luier geworden vanwege de krachtige hardware en tools die het makkelijker maken om te porten en daarom zie je zo ontzettend veel slecht geoptimaliseerde games.
De Xenon in de 360 verschilt nauwelijks van de Cell in de PS3.
Ze verschillen genoeg van elkaar dat devs er toch aardig wat meer moeite voor moesten doen op de ps3. Ze hebben welliswaar allebei een PPC van IBM alleen de PS3 had maar 1 PPC en nog een aantal custom cores waar de Xbox alleen PPC cores had.
De Xenon in de Xbox is net geen Cell. Het is een soort doorontwikkeling van. Ik had ooit een betere bron, maar wiki voldoet
The processor is based on IBM PowerPC instruction set architecture. It consists of three independent processor cores on a single die. These cores are slightly modified versions of the PPE in the Cell processor used on the PlayStation 3.[3][4] Each core has two symmetric hardware threads (SMT), for a total of six hardware threads available to games. Each individual core also includes 32 KiB of L1 instruction cache and 32 KiB of L1 data cache.
In principe werken de cores van de 360 en PS3 gewoon hetzelfde. Maar omdat MS de software kant vele malen beter voor elkaar had, was het ontwikkelen makkelijker en maakt nu het backwards compatibility een stuk beter.
Ja, Dat heb je ook met "game" laptops daar kom je helaas niet omheen.
Ook fabrikanten moeten zorgen dat alles goed werkt, zo wel "undocked" als "docked".
Helaas worden dan vaak de snelheden aangepast om zo een wat langere accuduur te krijgen.
Zo inderdaad 6 verschillende scenarios, dat komt echt in de buurt van de wirwar aan mogelijkheden op de pc zeg.

Niet normaal, ze zullen wel overwerkt raken bij die game studios :+ .

[Reactie gewijzigd door Donstil op 23 februari 2018 13:49]

Wordt tegenwoordig wel allemaal lastiger optimaliseren.
Dat zal wel meevallen, voor Fortnite in ieder geval. Heel "toevallig" zit er in de laatste UnrealEngine 4 preview build extra functies voor het on-the-fly aanpassen van de hoeveelheid temporal-anti-aliasing samples en render-scale, op basis van een vaste framerate.
Met het verschil dat het nog steeds een eindig aantal systemen is, wat zelfs op een hand te tellen is.

Bij een PC kun je met testen geen rekening houden met de oneindige hoeveelheid combinaties van hardware.
Zie je ook bij Apple's iPhone.
In het begin ťťn scherm formaat, waar Android veel verschillende had.
Nu heeft elke nieuwe iPhone zowat een nieuw resolutie / scherm formaat.

Consumenten hebben veel eisen, en de fabrikanten spelen daar op in.
Ze willen zo veel mogelijk spelers bereiken, en dat doen ze momenteel dus door "voor ieder wat wils" te produceren.
Daardoor wordt het voor gamestudio's steeds gecompliceerder om de games te ontwikkelen.
Uiteindelijk krijg je waarschijnlijk een soort default aanbevolen setting, die je zelf maar moet aanpassen als pro-gamer.
Maarja, is nog steeds een stuk makkelijker te optimaliseren dan de PC versie met zn ontelbare configuraties..
Heb liever een shooter die goed reageert op de movement en dat de wapens correct functioneren..
Speel zelf PUBG en daar zijn ze de laatste tijd drukker bezig geweest met het tegengaan van cheaters (ook belangrijk) maar dan zit je soms wel paar weken rond te lopen met wapens die niet helemaal gefinetuned zijn.. Eerst waren de shotguns veelste sterk, toen werden ze generfd waardoor ze weer te zwak werden maar daarna niks meer gewijzigd omdat ze te druk waren. Ergens toch weer jammer.
Daarnaast heeft Fortnite ook een stabielere netcode waardoor het speelervaring beter zou moeten zijn. Desondanks blijf ik toch PUBG trouw omdat ik de cartoon stijl niks aan vind.
betere netcode in fortnite heb ik indd wel gemerkt. waar ik met mijn thuis internet weg lagg in pubg en zo haperig dat mijn beeld begint te schokken. had ik bij fortnite af en toe last van opnieuw positionering.

ow en ja mijn fps was stabiel dat was het probleem niet xd
Wilde net zeggen. Misschien de grafics op low zetten bij PUBG (heb zelf ook niet alles op max staan).

Maar een aantal weken terug was "rubber banding" echt een issue, dat is nu gelukkig wel voorbij maar dat zijn wel de dingen waardoor ik soms met stoom uit me oren switch naar ander spel.
plug een kabel in je machine, en zet je torrent downloads uit als t jouw internet is waar vermoedelijk t probleem zit.
of waren r weer server issues?

k zit hier op n telfort abbotje, en voor wat ik pubg gespeeld heb in de afgelopen maanden, heb ik geen issues ondervonden. behalve dat de servers druk waren na t opnieuw connecten / nieuwe game starten.
ik heb 5-10mbit internet ;)

kan wel via een andere weg gamen hoor, geen stress dit is enkel te laten zien wat verschil is tussen beide games en hoe ze het handlen.
Als de lagcompensation in het voordeel van de lagger werkt, zodat de lagger een vloeiende ervaring blijft houden maar andere spelers zien hem rondskippen of hits registreren niet, dan is dat ook niet geweldig hoor. Destiny1 werkte met name zo, als lagger merkte je er zelf amper wat van en was daarom ook perfect te misbruiken dmv lagswitches.

Zegt niet per se iets over de netcode zelf (lag is lag, het loopt in dit geval sowieso al niet zoals het hoort), maar meer over hoe lag wordt gecompenseerd.

Persoonlijk heb ik de voorkeur hoe PUBG (en de meeste ook oudere games) het doet, je wordt gewoon terug geschopt naar je vorig bekende locatie als er door lag data ontbreekt. Rete irritant voor de lagger, maar wel het meest eerlijke voor de andere spelers. Ik vind niet dat de lagger zijn problemen op de rest moet afschuiven (zoals d1 dat dus deed, en ik vermoed aan jou reactie te lezen, fortnite ook).

[Reactie gewijzigd door Zoop op 23 februari 2018 13:48]

Vindt niemand het vreemd dat er, bijvoorbeeld bij de PS4 Pro, ingeleverd moet worden op grafische looks als je kiest voor de 60fps mode?

Ik zou verwachten dat een PS4 pro een spel als Fortnite prima 60fps aan kan met deze graphics...
De PS4 Pro is qua CPU kracht niet veel krachtiger dan de base PS4: identieke CPU enkel wat hoger geklokt. Voor een hogere fps, is de CPU van belang. Dus veel beter zal het niet draaien, waardoor alsog het een en ander terug geschroefd moet worden.
Inderdaad, dat is ook wat Bungie aangaf bij Destiny 2. D2 draait op alle consoles 30FPS, omdat zelfs de CPU van de One X een bottleneck vormt en die is toch weer wat sneller dan de PS4 Pro die een jaar ouder is. Het verschil dat met de ps4 pro vs basic is vaak wat meer post processing, iets hogere native rendering (1440p-2160p) en een stabielere framerate/frametimes. (eigen ervaring op een 2160p scherm)
Gebrekkige CPU power roep ik al sinds de release van de eerste PS4, en het blijkt steeds weer. Uit een Fallout 4 dat op 20 FPS of lager kon lopen, bijvoorbeeld, en pas na veel patchwerk redelijk draait. Het houdt allemaal niet over en het idee dat je zomaar kan zeggen 'graphics, dus dat is toch GPU' is gewoon simpelweg niet juist. Zeker niet in deze consoles waar de CPU en GPU resources moeten delen en waar een zekere mate van overhead bestaat die de PC niet kent.

Dus, over een jaar mag je weer de portemonnee trekken, want dan komt er een nieuwe 'upgrade' aan... En zo heb je per saldo eigenlijk gewoon een verkapte zelfbouw PC maar dan zonder je vrije keuze en mťt allerlei beperkingen, ongeacht de versie die je koopt. De levensduur van de consoles wordt bizar kort en de enige gedachte die ik er steeds bij krijg is: mijn god wat laten mensen zich makkelijk een oor aannaaien de afgelopen jaren. Er zijn gewoon eigenlijk geen valide argumenten meer te geven voor een console aanschaf.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 24 februari 2018 12:05]

Helemaal mee eens. De ps3 en xbox360 hadden echt custom hardware architectuur, nu zijn de one en ps4 vergelijkbaar aan een pc echter hebben ze geen dedicated cpu en gpu maar een apu op basis van verouderde jaguar cores. De nieuwe amd ryzen 2200G en 2400G zijn ook apu’s en zijn qua gaming te vergelijken met een low end cpu en gtx1030 gpu. Daarom hebben ze moeite om stabiel 30 fps te draaien met recente titels op low-medium settings. De consoles doen het op vergelijkbare hardware iets beter omdat de games niet hoeven te werken op miljoenen mogelijke configs aan hardware en software.
Ik snap niet dat er nog apu’s gebruikt worden want de xbox one original was groot genoeg om een high end gpu te plaatsen.
Dit klopt niet helemaal. Bepaalde settings zoals hoeveel Ai mannekes er rond lopen, physics (voor non nvidia rigs), weeromstandigheden e.d. belasten de CPU. Kwaliteit van texture, diepte van zicht, schaduw en licht etc. zijn GPU taken en die kunnen op de PS4 Pro hoger dan de normale PS4. Echter als ik het zo lees vanuit het bericht, wordt voor elk console apart geconfigureerd dus ik kan aannemen dat de PS4 pro betere graphics heeft.

Juist als je een CPU bottleneck hebt met een krachtige GPU, dan zal je weinig merken als je hogere grafische settings gebruikt. DIt had ik namelijk zelf met mijn phenom II toen ik dark souls 3 speelde (met een fury), of ik alles op zn hoogst deed of medium, ik had 40-55fps. Hell zelfs naar lagere resolutie gaan hoeft geen FPS verbeteringen te brengen als je echt CPU bottlenecked bent. Dat komt omdat het de basis van de game gewoon een bepaald hoeveelheid van je CPU vraagt, ongeacht de grafische pracht en praal (of het missen daarvan). Gelukkig dat games hedendaags je de kans geven om de aantal AI's in de game te verminderen, zodat je de game ook op een zwakkere gpu nog kan spelen.

[Reactie gewijzigd door Sankara op 24 februari 2018 01:54]

Het ligt er maar net aan welke settings je opschroeft. Sommige leunen zwaarder op de CPU dan andere settings. Zo kan je in TES: Skyrim bijv. veel FPS pakken door de Shadow details te tweaken. Die setting
leunde zwaar op de cpu en drukte de fps. Mooiste oplossing voor die setting is een handmatige aanpassing in het setting bestand, waardoor de shadow er toch redelijk goed uitzag.

Let wel; dit was met een Intel cpu. Met de Phenom heb je een nog zwakkere cpu en daar zal het effect
van zo'n tweak er minder toe doen omdat de cpu simpelweg zwakker is. Dan zal je nog zwaarder moeten
ingrijpen op cpu hongerige settings.
Fortnite heeft meer toeters en bellen dan je denkt.
nee ik niet ps pro is gewoon niet stek genoeg.
De kleurenblind-opties zijn leuk, maar meestal zijn de opties slecht geÔmplementeerd, een kleurenblinde (of in elk geval ik, als kleurenblinde) heb er weinig aan omdat er nauwelijks verschil zichtbaar is.

In PUBG gebruik ik het, niet omdat ik dan de kleuren wel goed zou zien, maar omdat de blauwe circel op de minimap dan beter contrasteerd en groen / geel (geen idee welke, maar beter zichtbaar dan de blauwe) is geworden.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 23 februari 2018 12:23]

In BF1 hebben ze de kleurenblind opties aangepast.
Daar kun je nu zelf alle kleuren instellen zoals jij het wilt hebben.
Ikzelf ben niet kleurenblind, maar een Streamer die ik volg wel en die vind dat een hele goede update.
Volgens mij zijn er ook speciale brillen voor mensen die kleurenblind zijn, die je normaal laten zien.

Hoef je in geen enkel spel meer te klooien.

Misschien is dat een optie?

[Reactie gewijzigd door TheDeeGee op 23 februari 2018 15:19]

Brillen van minimaal ruim over §500,- ($425,- incl. verzenden, excl. invoerrechten etc) waar ook niet elke kleurenblinde baat bij heeft. ;)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 23 februari 2018 15:44]

Tja, mooiere graphics of meer voordeel door meer FPS, de keuze is dan makkelijk gemaakt.
Hoezo meer voordeel? mooiere graphics kan ook een voordeel zijn als je dat belangrijk vind.
In Battle Royal zal je geen voordeel halen uit mooiere graphics wel met een hogere FPS.

Edit:
Zie hieronder een onderbouwing :)

[Reactie gewijzigd door chriistiix op 23 februari 2018 14:58]

Sterker nog, mooiere graphics zit waarschijnlijk alleen maar in de weg, denk aan draw distance van foliage, als dat lager ligt dan kan je mannetjes op afstand beter zien. Of simpelweg fog of andere effecten die dingen kunnen obscuren.
draw distance...
die werkt op verschillende manieren.
ho t precies bij fortnite werkt durf k niet te zegge,

maar bij pubg : mannetjes worden altijd gerenderd, ongeacht je render distance, helaas gaat dit niet op voor gebouwen(daken) auto's en wapens. en wanneer je de distance te laag ziet, denk ik telkens beweging te zien, door een boompje dat ergens oppopt of juist verdwijnt.

imo is een hogere draw distance dus juist een voordeel (tenkoste van fps)
Zoals je al zegt, ligt er natuurlijk sterk aan hoe het spel het toepast. Draw distance kan zeker ook een irritatie zijn (zoals je zegt, iets zien bewegen wat geen vijand is). Of je ziet een mannetje waar je helemaal niet op kan schieten omdat hij eigenlijk achter cover staat die je (nog) niet ziet (vooral irritant als je zit te snipen, aimed perfect op hoofd, maar er zit iets in de weg wat je niet kunt zien). Maar het ontbreken van environmental effects zoals rook en mist is vrijwel altijd een voordeel.

Bij licht effecten kan het juist weer baten die zo hoog mogelijk te hebben staan, gedetailleerde schaduw effecten kan in sommige gevallen voordelig zijn dat je iemand zijn schaduw om een hoek ziet, bijvoorbeeld.

Maar im veel gevallen zorgen hogere settings voor decoraties (denk ook aan particles zoals rondzwervend troep en stof, erg sterk bij spellen zoals battlefield) die de gameplay obscuren en de performance verlagen. Het is niet voor niets dat bij veel games de multiplayer mindere graphics heeft dan de single player (meestal op consoles om 30/60fps te kunnen garanderen).
In Arma en daarop gebaseerde games als Dayz is een lagere drawdistance echt enorm in je voordeel. Verstoppen in gras is er dan miet meer bij.
Dit moeten ze gelijk trekken in multiplayer shooters, zodat je niet onder een bepaalde optie kunt selecteren. De een zet alles uit om makkelijk iemand te zien, en de andere wilt graag mooie graphics.

Heeft een beetje weg van cheaten zo.

(Gelukkig speel ik geen PvP)
Heeft het zeker ook weg van. De PC wordt altijd geroemd voor de mogelijkheid om settings in te kunnen stellen, en dat console dit weinig tot niet hebben, echter creŽert dat wel oneerlijke situaties. Het is echter wel een keus, iedereen kan zijn settings omlaag schroeven natuurlijk.

Kijk naar PUBG waar je ook de mogelijkheid hebt om van 1st naar 3rd person te switchen, heeft nog niets een met performance te maken, maar ook dat zorgt er voor dat je kan "cheaten" door om hoekjes te kijken. Of in het Quake tijdperk, de FOV ziek hoog zetten, zodat je bijna mensen achter je kan zien (om nog maar te zwijgen over de fps-timing exploits).

Ik kan me de tijd van F.E.A.R nog herinneren, best zwaar spel voor zijn tijd, met vrij uitgebreide schaduw effecten, ik had een duidelijk voordeel met een betere videokaart dan mijn vrienden die schaduwen uit hadden staan, ik zag ze vaak al aankomen dankzij hun schaduw. In dat geval dus een "pay-to-win" door simpelweg betere hardware te hebben.

Ik kan me ook nog OpenGL wallhacks herinneren voor Counterstrike. Aangepaste OpenGL drivers, die drivers waren zo verneukt dat alle solids als half transparent gerenderd werden, waardoor je door muren kon kijken. Cheaten op driver-niveau dus en praktisch ondetecteerbaar door anticheatsoftware (het spel is immers origineel).

Dus inderdaad, veel instellingen zijn te gebruiken om (oneerlijk) voordeel te krijgen, alles rechttrekken met dezelfde settings is dan juist lastig op PC want als die instellingen hoger liggen dan dat je PC aan zou kunnen, dan heb je dus een probleem.

In de praktijk valt het gelukkig allemaal reuze mee (met name omdat iedereen zn settings kan verlagen, dus iedereen kan dat voordeel halen, tenzij het juist om hogere settings gaat zoals bij mijn FEAR voorbeeld).
Ik kan me zo voorstellen dat Slavy het specifiek heeft over competitief voordeel ;)
Gisteren even geprobeerd. 60FPS op een PS4 is echt heel erg fijn. Speelt vergeleken met de 30FPS modus veel beter. Prima vooruitgang. Grafisch iets minder. Het vooral het idee dat de textures wat simpeler zijn en dat de fog in zijn geheel uitgeschakeld is.

Geen dermate grote achteruitgang dat je voor het grafische weer terug zou schakelen naar de 30fps modus in mijn optiek.
Das raar, Fog zou juist meer FPS moeten geven omdat het objecten in de verte niet zichtbaar maakt.
Dat is vaak niet het geval hoor, vaak wordt fog enkel gebruikt om objecten die door draw distance tevoorschijn poppen minder op te laten vallen. Een soort transitie tot het punt dat je niks meer kan zien. De objecten in de fog worden evengoed gerenderd, ongeacht hoe diep ze er in staan, wat er wel/niet gerenderd moeten worden regelt de draw distance / lod-system.

Again, ligt er sterk aan hoe het spel het toepast, maar in mijn ervaring is fog enkel en alleen eyecandy en dus een performancehogger.
Gister ook 1 pot gespeeld, grafisch lijkt het er ook aardig op vooruit gegaan. Als je nog in de bus zit lijkt de draw distance op het eiland ook een heel stuk beter. De 60fps voelt ook erg stabiel op de pro. Terwijl dat met de unlocked framerate mode op de versie hiervoor dat niet was.
Gisteren heel de avond gespeeld, wat een verbetering, er lijken wel wat problemen te zijn, met nog meer bloom ( een van de mindere punten van Fortnite, maar met mijn aiming skills haal ik er blijkbaar voordeel uit :P )

60fps , wat een genot. Helaas was het wel wat laggy gisterenavond. Ik vind sowieso dat er vrij weinig activiteit is op het forum over Fornite. Het is echt een top game. Op het moment volgens mij ook de game onder de streamers. (Behalve Summit, die gelooft nog steeds in CSGO als streamgame :P)

Problemen worden tijdig opgelost, niet net zoals Bungie met Destiny, waar ze het nu beter proberen te maken. Epic doet het echt heel strak en netjes, en dat is denk ik nu de kracht achter Fortnite, transparent communiceren.
Ik moet eerlijk zeggen, op het begin was ik zeker geen grote fan van Fortnite en vond ik het ook zeker stom dat Unreal Tourament eigenlijk met het zelfde basis idee kwam als PUBG en H1Z1. Maar de updates die komen zijn in zekere zin wel heel goed. Beter dan PUBG en H1Z1 daarom is het op het moment ook populairder. De game word zeker goed en is makkelijker te draaien op minder snelle PC's wat dus niet mogelijks is met PUBG bijv. Ook fijn dat je tussen 30fps en 60fps kan wisselen vindt je het toch minder fijn of loopt het minder soepel.
Met een grafisch mooiere 30 fps mode ben je dus wel in het nadeel t.o.v. de 60 fps mode bij een even goede tegenstander.

Was vroeger ook zo bij First Person Shooters, zo min mogelijk grafische pracht aanzetten. Er waren mensen met de beste PC's die dachten niet zien te zien te zijn, door achter beschutting te zitten/liggen, dat bij alle grafische opties uit een paar niets voorstellende pixels waren.
Dat is gewoon cheaten eigenlijk.

PvP zou bijv. niet lager als High ingesteld mogen worden.

Als dat voor je FPS een probleem is moet je maar niet op een aardappel gamen :+

[Reactie gewijzigd door TheDeeGee op 23 februari 2018 15:31]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True