Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Studio PlayerUnknown's Battlegrounds hekelt gelijkenis met Fortnite

Door , 158 reacties

Bluehole, de studio achter de game PlayerUnknown's Battlegrounds, heeft kritiek op de manier waarop Epic Games zijn spel Fortnite presenteert. Het spel, dat onlangs een battle royale-modus introduceerde, zou te veel gaan lijken op PUBG.

In een verklaring, die is weergegeven door Engadget, schrijft Bluehole: "We hadden een voortdurende relatie met Epic Games gedurende de ontwikkeling van PUBG doordat ze de makers zijn van Unreal Engine 4, de engine die we voor de game gebruiken. Nadat we naar opmerkingen vanuit de community hebben geluisterd en de game zelf hebben onderzocht, vrezen we dat Fortnite de ervaring van PUBG kopieert." Aan het einde van het bericht zegt Bluehole zich over 'verdere stappen' te beraden, zonder te zeggen welke dat zijn.

Ook heeft Bluehole problemen met het feit dat Epic directe verwijzingen maakte naar PUBG in aankondigingen. Dat gebeurde bijvoorbeeld in de aankondiging van de nieuwe modus. Daarover zegt de studio: "Dit was nooit met ons besproken en we vinden dit geen juiste gang van zaken." Hoewel de modus geen directe kopie is van het concept van PUBG, gaat hij uit van hetzelfde battle royale-concept, waarbij een grote hoeveelheid spelers op één map aanwezig zijn en de laatste overlevende wint.

PUBG maakt al een tijdje een grote groei door, zo passeerde de game onlangs het piekrecord van Dota 2 op Steam. Dit gebeurde toen er afgelopen weekend 1.349.584 spelers tegelijkertijd online waren. Fortnite verscheen eind juli in Early Access.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

22-09-2017 • 20:06

158 Linkedin Google+

Reacties (158)

Wijzig sortering
En denk Player Unknown dan dat hij als eerste met dat idee kwam?
Ik hoor valve ook niet over overwatch. Of de makers van COD over Battlefield (of andersom?)
Daar gaat het ook niet om, Bluehole had veel contact met Epic in de ontwikkeling van Pubg omdat de engine van Epic is en nu komt Epic zelf met een Battle Royale concept game.
Nou ja, de Unreal Engine wordt door enorm veel spellen gebruikt, het Battle Royale principe is niet nieuw in de media, en het Last Man Standing principe is niet nieuw in shooters, dus ik vind dat Bluehole hier wel vrij triest op reageert. Ook zaken als een naamsverwijzing. Kom op zeg. Als ze hadden geschreven 'We love games like Quake and want to make a shooter' was het toch ook niet erg geweest?
Ik heb het idee dat Bluehole het idee heeft dat ze het wiel hier uit hebben gevonden. Ze hebben een alleraardigste versie gemaakt van een bekend principe, dat ontzettend goed blijkt te bevallen, maar het is niet alsof het spel zelf op alle fronten revolutionair is.

Edit:

Not that the PUBG team thinks it won't have competition in the space. In a Reddit AMA from a couple days ago, Bluehole creative director and the game's conceptual originator, Brendan "PlayerUnknown" Greene, mentioned that "Other companies will of course enter the marketplace, but I would just hope they put their own spin on the game-mode and not just make a carbon copy!" Ik vond dat Tweakers dit wel even over had kunnen nemen. Het geeft enige nuance aan de zaak. En toch zie ik nog steeds niet het "Carbon copy" gehalte dat Bluehole klaarblijkelijk wel ziet.

[Reactie gewijzigd door Weltschmerz op 22 september 2017 20:32]

Het is wel zo dat Brendan Greene AKA "PlayerUnknown" het Battle Royale Principe in games verzonnen heeft.

"Battle Royale mod for ARMA 2/DayZ, developed by Brendan Greene, known by his online alias, "PlayerUnknown", and first released in 2013.[3] This mod was directly inspired by the 2000 Japanese film Battle Royale, which told the story of a number of students transported to an island and forced to battle each other to be the sole survivor, lending to the mod's name.[5] Greene updated this mode for ARMA 3 when the DayZ team opted to release their game as a standalone title. Greene continued to adopt his format as a consultant for H1Z1: King of the Kill before becoming the creative developer at Bluehole of a standalone game representing his vision of the battle royale genre, PlayerUnknown's Battlegrounds."

[Reactie gewijzigd door Ruudvz op 23 september 2017 04:47]

Je koopt er alleen helemaal niks voor. Zoom je verder uit dan lijkt het weer op dayz, zoom je nog verder uit dan lijkt het op de zoveelste last man standing.

Ik zie ook niet waarom het concept dat in een film getoond wordt opeens een nieuw concept wordt als het in een game geïmplementeerd wordt.
Maar wat maakt battle royal nu zoveel anders dan last man standing? Heb pubg zelf niet gespeeld, maar van wat ik er over hoor is het toch niet echt uniek?
er is een verschil tussen een gelijkaardig spel en dingen rechtuit kopieren om zieltjes te winnen..

bij een kill geeft PUBG witte tekst met "kills' in het rood, wat zie ik juist bij fortnite? exact hetzelfde, zelfs op dezelfde locatie op beeld, en er zijn nog wel een aantal sprekende gelijkenissen die niet meer van 'geinspireerd op" uitgaan maar van 'laat ons het zo exact mogelijk namaken, dan voelen ze zich meteen thuis"

ik ga alvast niet naar fortnite, pubg is van de persoon die het genre a) op de kaart heeft gezet, b) helemaal heeft gefinetuned c) die zorgt dat ik elke avond weer uitkijk naar wat kip op m'n bord.

en jah, uiteraard gaan we nu 1001 clones krijgen van het genre; da's altijd zo als er iets 'nieuw' is wat ultra-populair blijkt te zijn, kijk maar naar de talloze 'block'-games die geinspireerd zijn op notch z'n werk, of de talloze games die het 'connect-3' principe hebben en die snoepjes gebruiken als items die je moet verbinden, hoeveen clones hadden we indertijd niet toen het facebook spel farmville populair was? Of laat ons een paar jaar terugkijken naar de boom van mmo's etc etc. dat zal je dus altijd hebben... maar hoeveel van die spellen hebben uiteindelijk op termijn overleefd? het gros zijn money-gambles waarmee men gokt op een marktaandeel, maar omdat het bijna allemaal dertien-in-een-dozijn games zijn zullen enkel die overleven die net anders zijn dan de rest
Die kill tekst zit ook zo in zo in UT4 en die is toch al enkele jaren zo speelbaar.
bij een kill geeft PUBG witte tekst met "kills' in het rood, wat zie ik juist bij fortnite? exact hetzelfde, zelfs op dezelfde locatie op beeld
Vind ik wel ver gezocht hoor.... Er zijn maar een paar logische plekken om te laten zien wie welke kill heeft gemaakt. Gecentreerd, onderop je scherm is er 1 van. Het is echt niet zo dat PUBG daar de eerste mee was.
Daarnaast is het doel van de game weliswaar hetzelfde, maar de game engine is totaal anders waardoor de ervaring toch net ff anders is.

Dat gezegd hebbende: Ook ik blijf liever nog even bij PUBG. Totdat er een betere variant komt natuurlijk... ;)
Uhm de engine is juist exact de zelfde? De opzet is anders, andere graphics, andere fun mechanica en building opties geen voertuigen. Het is echter allebij unreal engine.
en toch ziet fortnite er een stuk smoother uit, ik denk dat we daar iets meer fps gaan hebben, we gaa het zien over 2 dagen
Dat kan, die game heeft blijkbaar minder zware graphics en een kleinere map met minder objects er in om te renderen.
Als fortnite leuk is ga ik het zeker spelen, en het is ook goed voor iedereen, moeten de dev's van pubg ook weer aan de bak, beetje concurrentie voor ze kan geen kwaad, moet ze niet gaan janken.
sorry hoor, maar de devs van pubg is een van de meest actieve die ik al heb gezien voor een spel dat al released is maar nog in early acces zit ...
De meeste EA games gaan eens released quasi allemaal over op 'cashcow' mode waarin ze zoveel mogelijk proberen te verkopen, nog wat beloftes maken maar na een paar weken is het ineens volledig stil het het EA-channel en hoor je er niks meer van; enkel mss echte gamebreaking bugs die ze er nog uithalen..
bij pubg anderzijds is het enorm actief, wordt er nog enorm veel bijgemaakt, ook al is het spel in z'n huidige vorm zeker goed als een volwaardige game. Maar desalniettemin blijven ze dingen toevoegen, en niet alleen kleine zaken zoals aanpassingen of balancing... er komt straks een volledig nieuw level bij; en dat is toch 64km² die bewerkt is geweest... en niemand weet of het daarbij stopt btw... het kan goed zijn dat ze elke x maanden een nieuwe wereld willen toevoegen; want vanuit de community is er nu al enorm veel animo om een ijs-omgeving te maken.

neen, als je nu een ding kan zeggen is dat de devs van pubg weer aan de bak moeten... ze verzetten namelijk massa's werk daar...

en jah, beetje concurrentie kan geen kwaad, dat vind ik ook, dat houdt de geest scherp... maar soms noemt men een kopie 'gelijkt op' terwijl het een kopie is ipv iets dat ze zelf hebben gemaakt..
Ik hoop dat de performance in fortnite beter is, >144fps op high end hardware zou wel zou leuk zijn, en dat ze bij pubg ook dan aan de bak gaan voor optimalisatie.
Ben bang alleen dat optimalisatie lang niet in het programma zal staan, tenzij ze wel moeten, als Fortnite explodes.
ik vind de prestaties bij pubg anders niet slecht hoor ... op ultra is er echt wel een hele hap die gerenderd moet worden bij pubg, als je meer fps wil zal je toch gewoon iets aan je setting moeten veranderen.

beiden gebruiken de unreal engine, toch wel een van de krachtigste en meest flexibele engines die er is...
Pardon? Ik draai met moeite op 100-110 fps met een i7 6700k, 32gb werkgeheugen en een GTX1080. Dat op ultra en op 1920x1080. PUBG is één van de weinige games die niet op 144+ Hz draaien.

Daarnaast heb ook ik last van de bekende lagspikes. De game blijft soms gewoon een halve seconde hangen, het beeld freezed dan.

Verder moeten we niet klagen, want het eigenlijk nog steeds een ‘beta’ versie van de game! ;)
ik draai het spel op medium/high (en ultra voor het render-gebied), ik haal quasi altijd netjes 60 fps (heb een 60hz monitor, vsync uit en locked target framerate via tool van fabrikant)..
hogere fps kan ik mss nog net halen (veel zal het niet zijn) maar dan zit ik met tearing enzo, en dat heb ik liever niet, dito voor vsync omdat je dan met extra lag zit omdat die een frame in de buffer houdt ipv meteen te renderen.
De framelimiter werkt daarentegen perfect en heeft géén extra render in de buffer zitten voordat hij 'm toont op je scherm.

het haperen waarover jij spreekt, dat had ik vroeger ook met pubg, tot ik, na 4 jaar ongebruikt in de pc te zitten, mijn msata begon te gebruiken voor het spel; mijn eerste sata ervaringen zijn dus een deel van m'n steamlibrary; nl pubg en KF2; al de rest staat nog steeds op schijven die 7200 rondjes maken per minuut.. Voordat ik de msata gebruikte had ik ook vaak last van plotse haperingen, nu heb ik daar quasi totaal geen last meer van.
Voor mij is 60 fps niet veel fps, ik speel op een 144hz monitor dus dan is 144 fps wel zo lekker................, en ik ben echt niet de enige die graag zo speelt............ En natuurlijk speel ik op low settings voor de hoogst mogelijke fps..........
Vaak heb ik rond de 120-140 fps, maar soms kakt het ook opeens in naar 60-80, dat ervaar ik als lag, jij speelt waarschijnlijk niet op een 144 hz scherm, anders zou je er hetzelfde over denken.
Ik heb een 1080ti en dit is zo ongeveer de enige game die niet 144+ fps kan draaien op laagste settings, dus aan de optimalisatie is nog genoeg te doen, daarom is het goed dat er concurrentie komt zoals Fortnite.
ik speel helaas niet op een 144hz monitor, moest dat het geval zijn zou ik wss eerst een andere gpu kopen zodat ik ook de spellen zo ver kan krijgen.
Nu is het wel zo dat pubg in ultra settings een pak meer op je beeld tovert dan een fortnite, bovendien is fortnite van epic; en net als microsoft met windows het doet zal epic ook wel enkele undocumented truukjes gebruiken waar de rest geen weet van of toegang tot heeft via de standaard documentatie. Ze hebben tenslotte de engine ontworpen en dat levert alle expertise die je nodig hebt.

Al zullen die "truukjes" ook maar een beperkte impact hebben... ze gaan absoluut niet de framerate verdubbelen.
Bovendien heeft fortnite een cell-shaded look, iets wat op zich al een pak minder rekenkracht vergt dan foto-realistic textures. (niet dat pubg fotokwaliteit is, maar de gfx zijn realistisch, daar waar fortnite cartoony is.
bovendien is de wereld van fortnite ook een pak minder 'aangekleed' dan pubg.
Bij pubg heb je overal rommel liggen (blikjes, flesjes, vuil, ...) en staat er graffiti op de muren, sommige dingen staan in brand... bij fortnite heb je een klinisch design; alles ziet er strak en netjes uit, nergens vuil, rommel, geen fietsen die in het rond liggen, of uitgebrande bussen en auto's ...
dat vergt allemaal een pak extra rekenkracht om dat te renderen, het is dus héél normaal dat je met fortnite een pak hogere fps haalt, het zou juist schandalig zijn moest dat niet zo zijn.
pubg zal bovendien nog wel wat geoptimaliseerd worden in de toekomst; al zal dat ook maar beperkt zijn natuurlijk, ze kunnen niet plots de halve wereld niet meer renderen, of bepaalde afstanden niet meer renderen, want als je een sniper gebruikt met een x8 of x15 scope dan zou het belachelijk zijn dat je door je scope plots een kale vlakte ziet waar niets gerenderd is... al is dat een halve kilometer verderop.

pubg is een enorme map voor een fast-paced game, moest het een mmo en/of zonder sniperrifles(met scopes van meer dan 2/4x) dan zou men meteen een pak meer fps op je scherm kunnen toveren door het optimaliseren van het renderpath, nu kan dat helaas; is dat erg? neen... wil je toch snellere gfx? zet je settings een stapje lager; tussen high en ultra is er amper verschil te zien, maar die microdetails leveren wel wat extra fps op... (bv van 8x naar 6x aa). Bovendien is het spel gemaakt met de toekosmt in gedachte, de volgende generatie gfx-kaarten zal wel de 144fps halen bij pubg in ultra; en zo lang gaan die ook weer niet op zich laten wachten. Tenslotte kan je ook nog altijd in sli spelen :)
en die snoepjes gebruiken als items die je moet verbinden
Candy Crush is zelf een kloon van Bejeweled voor het geval dat je dat niet wist...
Bluehole is zelf ook een copycat als me kon herinneren hadden een rechtszaak met van wegen Tera met NCsoft.
Het is nu wel settled met een onbekende overeenkomst van wegen die actie is Lineage 3 vertraagd

[Reactie gewijzigd door DarklordLelouch op 22 september 2017 23:10]

Bluehole is zelf ook een copycat als me kon herinneren.
In hetzelfde stuk als jij post: Bluehole itself was found not guilty.
[...]


In hetzelfde stuk als jij post: Bluehole itself was found not guilty.
Details of the settlement were not disclosed
PUBG is bang dat mensen naar de Fortnite versie gaan want de performance is miljoenen keren beter daar, strakkere animaties en gebouwen kunnnen kapot en je kan zelf dingen bouwen.

Maar het idee van PUBG kan door iedereen gemaakt worden. Zou raar zijn als niemand een spel kan maken als alternatief omdat het lijkt op PUBG...
PUBG is zelf de zoveelste iteratie van het Battle Royale concept. Als ze nu dingen nog niet goed genoeg uitgevoerd hebben waardoor spelers overstappen naar andere spellen, hebben ze dat geheel aan zichzelf te danken.

Overigens heeft PUBG geen enkele reden om te klagen met alle spelersaantal records dat ze tot nu toe verbroken hebben. Niet een hele nette reactie van Bluehole imo. Toch weer gratis publiciteit voor Fortnite, dat blijkbaar goed genoeg is om PlayerUnknown te laten schrikken.

[Reactie gewijzigd door Laloeka op 22 september 2017 21:12]

PUBG is zelf de zoveelste iteratie van het Battle Royale concept.
Gaan we weer. Er zijn 3 battle royale ‘games’ geweest. Een arma 3 mod, een h1z1 uitbreiding en Pubg. Alle 3 zijn gemaakt met hulp van Brendan Greene, aka PlayerUnknown. Daarvoor zijn er geen Battle Royale games geweest. Last man standing is niet hetzelfde.

Pubg is daarnaast ook nog eens de Battle Royale game die het meest populair is geworden. Bluenote heeft dus niet perse geen recht van spreken. Dit kan nog wel interessant worden.
The Culling? Was dat niet een volledig spel dat eerder uit kwam dan PUBG? Welliswaar na de mods van Arma en H1Z1.
Vooruit, die was inderdaad eerder dan Pubg. Game is maar met 16 spelers en niet heel erg goed.
Wie geeft er nou om dat het maar 16 spelers zijn en volgens jou niet zo goed is? Je gaf zelf net toe dat die eerder was met hetzelfde concept?

Ik wordt er onnozel van hoe mensen tegenwoordig discussieren op het internet. Alles toch maar spinnen om toch maar je gelijk te kunnen krijgen. Zielig.
mjah, ik ben er alvast wel zeker van dat veel pubg spelers niert zullen overstappen...

er is amper tijd om deftig te looten... en dan zou je nog moeten gaan bouwen? er zal dus ook geen 'krimpende blauwe cirkel' zijn neem ik aan? anders zijn je constructies telkens voor niets...
Wat de boer niet kent eet die niet?
mjah zo zou ik het niet omschrijven...

fortnite was een spel wat geen BR-mode had, en omdat het ver ondermaats verkoopt is de publisher nogal boos naar de devs gestapt en heeft gezegd "zorgt eens dat dit spel begint te verkopen want jullie hebben ons meer geld gekost dan wat we verdienen; kijk eens hoe die pubg alles naar de filistijnen bombardeert... binnenkort zijn ze zelfs populairder dan CSGO en hebben ze enkel nog dota boven hun op steam"

de devs zijn dan snel snel een mod gaan ontrwikkelen voor hun spel.... en dit hebben ze dan nu uitgebracht, terwijl pubg ondertussen heel steam heeft veroverd...

ze proberen met fortnite nu bg toer op te gaan in de hoop de kosten nog te recupereren, en met héél veel chance er nog een succesverhaal van te maken ipv de quasi flop die het nu is.
Battle royale is niets anders dan een The Last Man Standing gamemode met wat invloeden uit populaire films. The Last Man Standing bestaat al bijna net zo lang als games. Dus zo nieuw is het allemaal niet.

Doet niet af aan de fun though. Speel nog graag een spelletje 'savonds!
Ben ik het niet mee eens. Er zijn duidelijke verschillen, waaronder map grootte, aantal spelers, het feit dan je zonder loot begint en de kleiner wordende cirkels. De combinatie van die elementen zat nog in geen enkele game.

Daar zitten toch wel duidelijke verschillen tussen. Fallout 4 en Battlefield 1 zijn beide first person games waarin je kunt schieten, maar zijn toch ook niet hetzelfde concept?
Het aantal spelers en map grootte ligt denk ik vooral aan het feit dat de computers nu het aankunnen en destijds niet.
Dat is naar mijn idee ook niet iets wat een concept nieuw maakt. Al is het wel zeker een + punt.
Het feit dat je zonder loot begint of met slechts een enkel wapen begint is ook niet nieuw er waren genoeg games waarbij je in de match andere wapens moest zien te vinden. Al lagen die meestal op een vaste locatie.
de kleiner wordende map is vanwege het feit dat het een last man standing gamemode is. Als ze dat niet deden dan zou je op een gegeven moment uren bezig zijn. Dus persoonlijk zie ik dat als finetunen, maar het is wel een feature die niet vaak wordt gebruikt, vooral omdat het vroeger niet nodig was. Vanwege het feit dat de mappen kleiner waren.
Ik vind battlefield met fall out vergelijken ook niet met helemaal correct, ik denk dat fortnite en pubg meer is zoals cod en battlefield.
Allebeide hebben hun eigen dingetjes die het bijzonder maakt. De graphics, equipment, de verschillende stijlen in de mappen enzovoort, maar de gamemodes zit weinig verschil in. De gameplay verschilt ook weinig. Het feit dat je verschillende classes hebt die aangepast kunnen worden. Het unlocken van equipment is ook niet heel erg verschillend.

Kortom naar mijn idee staat een fortnite tot een pubg zoals een battlefield staat tot een cod.
En het feit dat je zonder loot begint en kleiner wordende cirkels was pubg wel de eerste mee?


nee
In guildwars 2 zit/zat al sinds 2012 een battle royale minigame, https://wiki.guildwars2.com/wiki/Hunger_Royale
Volgens mij begon PU met de battle royale mod voor arma2 / DayZ.
Er zijn er echt meer geweest. Zelfs games als ARK: Survival Evolved hebben zich er aan gewaagd (Al was het een hele andere uitvoering).
Je vergeet ark:survival of the fittest. En er zijn nog veel meer games die BattleRoyal achtige modus hebben toegevoegt. En waren best populair. Al voor PUBG bekent werd. Ik zie hier weinig spannends aan eerlijk gezegd.
Ik denk zelf dat het voor een rechter ook niet echt spannend is. Ja het is een 100 af val race. Ja je begint in een voertuig in de lucht met ding wat je laat zweven. Maar BattleRoyal achtige games bestaan al een tijdje. En de ideeën ook. Alleen PUBG heeft de massa meegekregen. Maar als ze fortnite/Epicgames hier om voor de rechter slepen. Mogen ze nog wel even doorgaan.
Het argument dat Bluehole heeft is dat ze Brandon Greene in huis hebben, die in principe de maker is van het genre (in gaming). Zie ook: http://www.rollingstone.c...ttle-royale-genre-w475728

Zolang bestaat het battle royale concept in gaming nog niet. De combinatie van grote map, grote groep spelers, kleiner wordende cirkels en beginnen zonder loot is vrij jong (en ook qua techniek nog niet superlang mogelijk, gezien het een degelijke breedband verbinding vereist van 100 spelers om een soepele game ervaring te bieden).

Pubg is in dat genre nu de grootste speler, met de originele bedenker van het genre in de gelederen. Ik ben het met je eens dat menig rechter dat niet interessant vind, maar je hoeft er maar 1 te vinden. En dat hoeft nog geeneens een Amerikaanse rechter te zijn. Daarnaast heeft een bedrijf waar Bluehole contact mee heeft gehad en diensten van afneemt de game-concepten overgenomen. Er zou hier sprake kunnen zijn van een NDA clausule of een concurrentie beding. Als dat zo is dan gaat het zeker voor de rechter.. Mogen wij het allemaal niet spannend vinden, als er iets op papier staat is het dat wel voor een advocaat. Als Epic dan eventueel ook nog inside information heeft gebruikt, dus kennis of eigendom van Bluehole die ze hebben gekregen door de samenwerking met de engine, dan is er zeker wel een zaak.

[Reactie gewijzigd door cmegens op 23 september 2017 08:23]

Uiteraard is 100 man in 1 map laten lopen lastig vroeger. Maar dat wil niet zeggen dat het idee en games van die tijd niet het zelfde idee hadden. alleen dan klein schalig. En ik verwacht niet dat Epic inside info heeft gebruikt. Ze hebben gewoon een leuk idee als spelmodus gebruikt.
Niet zo heel uiteraard hoor ;).
100+ speler shooters bestaan al heel wat langer.
Planetside (2003), Joint Operations (2004), MAG, Battlefield 2 (met een server mod tot 128 players in 64player map)
Om er zo ff een paar te noemen.
deze game mode is sinds een paar week beschikbaar..

in de vroege alpha's was hier totaal geen sprake van (en ging het voornamelijk om de gameplay)
naar mijn mening was fortnite een redelijk geflopt concept uit de glorie dagen van minecraft en base defense.

het originele idee is wel redelijk blijven hangen maar er is over de jaren zoveel aangepast en veranderd dat het hele begin concept weg is.

nu hebben ze met dit een gat gevonden in de markt en hopen ze hier spelers mee te winnen omdat er maar weinig mensen op fortnite zitten te wachten zoals die bedoeld was. (base defense / elke x andere map / cash shop + loot crates)

elk potje kwam op hetzelfde neer en als deze game mode er vanaf het begin in zou zitten zou ik ook zeggen dat het geen kopie zou zijn.

maar nu is het gewoon een reddingsactie om de dev kosten van fortnite terug te verdienen in mijn ogen.
Hoezo is ARK Sotf geen battle royale dan? Je begint met niks, je zit met een man of 100 op een grote map en moet door craften, looten en killen in leven blijven. Tegen het einde wordt de cirkel in de map kleiner en wordt iedereen geforceerd om in het midden alles uit te vechten.
Kijk zijn andere reacties. Hij is gewoon zwaar PUBG speler. En probeerde elke vorm van tegenspraak onderuit regalen. Waarom? Shoot me. Maar het gebeurt steeds vaker.
Het is een beetje alsof ze fan zijn van FC Pubg en zich bedreigd voelen door hooligans van Fortnite.
Zie je inderdaad vaker dit, zie iphone vs android discussies.
Ik weet niet het precieze van dit vele contact af dus over het contact kun je niet zoveel zeggen. Daarnaast is het alsnog gewoon een bedrijf die met veel meer ontwikkelaars contact hebben gehad. Dit ontneemt ze niet het recht om een spel te ontwikkelen. Als er nou echt iets van Player Unknown gestolen zou zijn kan ik de ophef begrijpen maar in dit geval is hij flink aan het zeuren om niks, tenzij er echt code uit PUBG in Fortnite terecht is gekomen, iets waar geen aanwijzingen van zijn.
Maakt niets uit, het moment PUBG iemand zal aanklagen, worden ze zelf aangeklaagd, Dean "Rocket" Hall, de echte uitvinder van de mode zal in actie schieten, wordt nu al op twitter gespammed door iedereen omdat Brendan Green denkt dat hij DayZ heeft uitgevonden.

En PUBG lijkt extreem hard op DayZ, extreem. Het loopt zelfs even lomp als de ArmA 2 mod. Fortnite heeft grotere verschillen, dus PUBG schiet zichzelf in de voet zoals een clueless gamerkiddo die niets vd wereld kent omdat hij alleen games speelt.

[Reactie gewijzigd door NorMath op 23 september 2017 01:15]

Maar DayZ en de Battle Royale gamemode zijn 2 vrij verschillende dingen.

Beide gebaseerde op survival maar daar haalt veel eigenlijk wel op.
Bij DayZ ging het om long term survival waarbij BR elke 3 meter een machine geweer heeft liggen met bij behorende ammo en dat de map steeds kleiner wordt.

Plus dat je bij DayZ gewoon spawned als ye olde FPS en bij BR het vliegtuig een vrij grootte rol speelt onder andere waar je gaat landen, Ga je laat springen of juist vroeg of neem je je kansen bij een high pop area of juist wat kleine huisjes?

Nu zeg ik niet dat PUGB eens recht heeft op dit genre maar als je samen werkt met Epic en die dan omdraait en zegt "Ow BTW we maken ook een BR gamemode" is beetje lullig maar ja business is business.

[Reactie gewijzigd door deathparadenl op 23 september 2017 03:59]

BR mods bestaan al sinds 2009 in ArmA 2 hoor, de meeste kennen alleen arma 3 precies. DayZ was de eerste versie van hem, met zombies & survival. Er waren 100'en mods hoor die gwn verschuilt zaten achter een 'map_name', en van battle royale waren er vele varianten.
De PUBG gamemode (last man standing) wordt vanaf 26 september gratis bij Fortnite dacht ik. Gratis vs 30 euro, DAT is waar PUBG zich zorgen om maakt

Zelf te weinig tijd om 30 euro te spenderen aan een game die ik misschien niet eens leuk vind. Maar een gratis alternatief is dan wel leuk.
Fortnite zelf begint bij 40 euro, dus dat is nog altijd 2x zoveel als PUBG.
De game mode die op PUBG lijkt is vanaf de 26e gratis. Dus dan is PUBG oneindig maal duurder :+
Voor Fortnite spelers wordt hij gratis toegevoegd.

Waar haal je vandaan voor iedereen? Dat lees ik er niet in.
is voor iedereen hoor, misschien wordt pubg ook wel gratis straks dan xD
Fortnite is ook niet uit de lucht komen vallen...
Ja maar zo werkt dat toch? Als iets een hit is wordt het gekopieerd.
Fortnite is een survival game, niet enkel een Battle Royal game. Dit hebben ze er als speel modus waarschijnlijk bij in gestopt, maar in principe was dit niet het uitgangspunt. Nu ze zien dat Pubg zo populair is willen ze misschien wel een graantje mee pikken. Dit doet elke game ontwikkelaar, en het battle royal principe is nu niet bepaald iets nieuws.
cod en battlefield kun je niet zo vergelijken mensen van (indirect dacht ik) battlefield hebben cod gemaakt.
Battlefield stamt uit 2002, COD uit 2003 dus dat word eerder andersom ;)

Als ik dit zo zie hoeven ze zich ook niet bepaald bedreigd te voelen door Fortnite battle royale...
Dit lijkt eerder op een extreme toony editie van Miscreated en qua looks lijkt het eerder op het hopeloos geflopte Battlefield Heroes.
euhh :P ja hij was de eerste met het idee :P dit is niet zijn eerste battle royal game.. maar los van dat feit vind ik idd dat ie niet zo moet zeuren.. er zijn ook zat FPS games
*kuch kuch* Battle Royale *kuch kuch*

Geschreven in 1996, uitgegeven in 1999, verfilmd in 2000. Daarnaast waren er al veel meer minecraft mods die dit idee implementeerde voor hij het groter maakte.
Vanaf 26 september is fortnite battle royale gratis te spelen. Ook leuk om het artikel te zetten.
26? Ik kreeg eergister in de Epic Launcher opeens de mogelijkheid om Fortnite te installeren en Battle Royale te spelen. Betekent dat dan dat ik ingeloot ben ofzo? Heb er niets voor gedaan...
Ik heb een mailtje gekregen van ze.

Play Fortnite Battle Royale
On PC Free Now!


Hey xxxxx

Last week we announced Fortnite Battle Royale, a new PvP mode. As a thank you for being a valued member of the Unreal Tournament community, you’re invited to play Fortnite Battle Royale on PC for free right now!

What’s Fortnite Battle Royale?

It’s 100 players. One giant map. A battle bus. Fortnite building skills and destructible environments combined with intense PvP combat. The last one standing wins.

How Do I Play?

On PC, install Fortnite from the Epic Launcher, open, and select Battle Royale.


- The Unreal Tournament Team
Alleen voor jullie helaas! jammer dat we nog ff moeten wachten.

Wel gek dat de game nog voor volle pond wordt verkocht nu? terwijl het over een paar dagen free-to-play is?
Enkel Battle Royale, voor de 'PVE' game mode moet je op dit moment nog betalen (zou volgend jaar ergens ook F2P worden)
Oh wel beter. Ik ga zo even kijken of ik kan spelen.
Als PUBG speler zie ik dat deze game aardig veel op PUBG lijkt. Zie bijvoorbeeld de bus in de lucht (PUBG heeft een vliegtuig), dan het naar beneden springen met een parachute. Looten is ongeveer hetzelfde. De meldingen van kills zijn ongeveer hetzelfde. Kijk ook boven in het scherm, het kompas is hier ook te zien. Het is duidelijk te zien dat een aantal dingen in Fortnite zijn gekopieerd van PUBG.

Toch denk ik dat deze game totaal niet in de buurt zal komen van PUBG. PUBG oogt serieuzer qua graphics en dat je er niet kan bouwen. Het heeft iets wat Fortnite niet heeft.
Verder lijkt PUBG op h1z1 kotk, arma3 battle royale, arma2 battle royale, en nog vele andere spellen gebaseerd op battle royale.
Omdat al die games die je noemt gemaakt zijn in samenwerking met PlayerUnkown :D
Heb je enig idee wie er bij deze ontwikkelingen betrokken was? Juist alle drie de keren dezelfde man ☺️
Wow, als je het in je argumenten moet hebben van looten, de manier waarop kills worden gemeld en het tonen van een kompas in het scherm, dan is het wel triest gesteld. Dit zijn standaard zaken in games, zeker in shooters, en worden te pas en te onpas gebruikt. PUBG reageert hier alleen op deze manier op omdat ze op het moment populair zijn en denken dat ze iets te pakken hebben. Ze hebben een goede game gemaakt, vanuit een bestaand principe, met heel veel bestaande elementen. Dan is het te verwachten dat andere mensen ook zulke spellen gaan maken. Duke Nukem 3D kwam na Doom. Forza na Gran Turismo. Pillars of Eternity na Baldur's Gate. Moving on.
Waarbij de plek waar kills gemeld worden de zelfde plek is als de nieuwe UT.....
Dat is het fijne van Fortnite BR, het is gratis, dus iedereen kan proberen of die er wat aan vind of niet.
Reken maar dat stiekem bijna elke PUBG speler het gaat downloaden en in ieder geval even gaat proberen, voor degene die nu in PUBG maar rond de 50 fps hebben, en dat zijn er veel, is Fortnite ws een soepelere spelervaring dan PUBG.
Kan de maker van DOOM ook iedereen aanklagen die een shooter maakt?

Wat een non-issue. Battle Royale is veel ouder dan PUBG.
Je hebt natuurlijk legio shooters. Echter doet Fortnite bijna alles exact na wat PUBG ook doet. Maar ik snap je punt.
Inmiddels wel, maar in het begin toch niet? : ) Daarbij waren er weinig games als Doom, op vrijwel alle fronten. PUBG heeft zeker een unieke aanpak, maar 90% van wat het spel is, is terug te vinden in andere spellen. Dat die overige 10% van het spel nu de kern van het spel is waar het om draait is tot daar aan toe, maar kom op. Ze leunen zelf heel erg op het shooter gehalte, op het vergaren van loot, op het inventory system, op het last man standing principe, op ranking, op MMO, etc. etc. etc. Dus dan is het ook niet gek dat een shooter dat hetzelfde principe wilt aanpakken bijna alles exact hetzelfde doet. PUBG deed namelijk ook heel veel exact hetzelfde.

[Reactie gewijzigd door Weltschmerz op 22 september 2017 20:39]

True. Daarom snap ik ook je punt! Bedankt voor je uitleg.
Ik zag de gelijkenis in concept ook wel. Nooit PUBG gespeeld maar wel zeer plezierig Fortnite Battle Royale. Het speelt heerlijk, mooie map. Concept werkt. Zal wel afgekeken zijn van PUBG maar er is altijd plek voor concurrentie. Dat de makers van PUBG er niet blij mee zijn kan ik goed begrijpen natuurlijk.

Aanleiding om Fortnite wel te doen was omdat ik dat gratis kan spelen itt PUBG. Weet niet of ik het geld ervoor over heb, maar daar kan ik nu nog even over nadenken.
Bluehole schreef zelf ook over dat ze concurrentie verwachtte. Blijkbaar is dit toch teveel een kopie, volgens hen.

Not that the PUBG team thinks it won't have competition in the space. In a Reddit AMA from a couple days ago, Bluehole creative director and the game's conceptual originator, Brendan "PlayerUnknown" Greene, mentioned that "Other companies will of course enter the marketplace, but I would just hope they put their own spin on the game-mode and not just make a carbon copy!"
Dat zeggende, Epic heeft geen kopie gemaakt. In Epic's versie kan je dingen slopen en bouwen.
Precies. Het is meer alsof ze een spelmodus geïntegreerd hebben. Als er nu een horde mode in zou komen (ik weet niet of die er in zit) zouden mensen ook niet raar op kijken..
Daar draait de basis van het spel om, een basis bouwen om je te beschermen tegen hordes van vijanden. Nu willen ze deze battle royal toevoegen aan het spel als een extra spelmode met als toevoeging het bouwen van je eigen basis.

[Reactie gewijzigd door The_Engineer op 22 september 2017 21:49]

Ok, ik hebt een theorie. Ik denk dat de makers gewoon een excuus zoeken om gewoon te stoppen met PUBG.
Het spel is nog verre van 'af' maar hebben wel inmiddels een berg geld naar binnen geharkt. Ik heb PUBS nu een maand of 3 en ik vind ontwikkelingen enorm traag gaan. Het was/is gewoon wachten tot een andere ontwikkelaar het concept verbetert. Daar is nu net waar het bij PUBS een beetje laten verslonzen. Gezonde concurrentie zou ik zeggen. Het zorgt er tenminste voor dat die PUBS developers niet meer met hun luie reet op hun berg met geld kunnen zitten.

[Reactie gewijzigd door Deem op 22 september 2017 23:57]

Leuke theorie : ) Ook leuk dat je PUGS bleef schrijven op een gegeven moment : P Je hebt niet toevallig van die honden thuis rondlopen?
Wat zou jij doen als je spontaan even 10 miljoen euro binnen harkt, dan zou ik ook na gaan denken of ik nog wel zo hard wil werken :)
Ze vinden het inderdaad gewoon niet leuk dat er een serieuze concurrent is nu, prachtig dit, ben benieuwd wat ze gaan doen, waarschijnlijk eieren voor het geld en niet veel meer aan de game doen.
Beter goed gejat dan slecht verzonnen...
Welkom in de huidige game industrie waar tal van klonen op de markt komen om op het succes van een ander mee te liften.

De meeste klonen falen hard en misschien 2-3 blijken de moeite waard te zijn tot iedereen het beu is en dan komt er wel weer wat nieuws.
Dat heeft niks met de huidige industrie te maken. Succesvolle formules worden altijd gebruikt. Dat is in vrijwel alle aspecten van commercie van toepassing, en is in de game industrie nooit anders geweest.
Tsja, het lijkt er inderdaad wel heel erg op.. Of dit erg is weet ik niet, zou zelf geen Fortnite gaan spelen door deze game mode oid. Hou het lekker bij PUBG.
Het zijn gewoon twee games welke gebruik maken van hetzelfde concept maar met verschillende artworks. Ik snap het probleem niet, er zijn toch ook meerdere auto’s welke op elkaar lijken maar onder de kap anders werken? Ik vind dat Bluehole de komst van Fortnite een beetje onsportief opvat...

[Reactie gewijzigd door Garre op 22 september 2017 20:21]

Ik had een andere reactie verwacht van Bluehole, als je deze thread bekijkt dan zie je dat Players Unknown interessante en "klantvriendelijke" antwoorden geeft. Ik had dus meer iets verwacht van: "mooi dat ze ons proberen te kopieren, wij zijn trots om een voorbeeld te zijn blablabla"

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*