Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Britse studio werkt aan tactische shooter voor vierhonderd spelers tegelijk

Door , 48 reacties

De Britse studio Automaton werkt aan een tactische mmo-shooter waarin tot duizend spelers tegelijk kunnen spelen. Ook komt er een spelmodus waarin vierhonderd spelers het op een eiland van 12x12km tegen elkaar opnemen in een Battle Royale-modus.

Automaton geeft nog niet veel details over het spel, dat bekend staat onder de naam Project X. Eurogamer schrijft over de shooter en toont een aantal screenshots. De pvp-modus met tot vierhonderd spelers doet denken aan het populaire PlayerUnknown's Battlegrounds. In dat spel vechten maximaal honderd spelers het tegen elkaar uit op een eiland van 8x8km. Of in Project X ook gebruikgemaakt wordt van een steeds kleiner wordende cirkel is niet bekend.

De Battle Royale-modus is niet het belangrijkste onderdeel van het spel. Project X zou een mmo-shooter moeten worden met personage-ontwikkelingen, sociale hubs en een verhaal. Het grote eiland waar dat alles zich afspeelt bevat ook wilde dieren en dynamische weersomstandigheden. De game wordt gemaakt met behulp van SpatialOS van Improbable, een cloudtechniek die een grote spelwereld met wisselende omstandigheden mogelijk zou moeten maken.

De Britse studio heeft nog geen grote games op zijn naam staan. De vorige game van de studio was Deceit, een multiplayerhorrorshooter. Automaton geeft al sinds begin dit jaar op zijn website aan dat de studio flink gaat groeien vanwege de komst van een sandboxgame die 'het pc-platform naar zijn grenzen zal duwen'. Project X zou ergens in 2018 uit moeten komen.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

19-09-2017 • 17:56

48 Linkedin Google+

Reacties (48)

Wijzig sortering
Met de naam Project X denk ik aan een game die zich afspeelt in een niet nader te noemen dorp in Groningen, met als facties de relschoppers, de ME en de NAM.

/Ontopic: doet me denken aan Planetside 2 of MAG: https://en.wikipedia.org/wiki/MAG_(video_game)
Het was slechts een kwestie van tijd voordat PUBG werd "nagemaakt". ;)
Battle Royale games schieten nu als paddenstoelen uit de grond. De grootste toekomstvisies, renders met prachtige graphics, ambitieuze gameplay-ideeŽn en weet ik wat nog meer. Maar 90% of meer van al die games zullen waarschijnlijk nooit uit early access komen. Dat is nu snel cashen en daarna met de noorderzon verdwijnen zodra de hype wat gaat liggen. Hetzelfde zag je ook met de survival-games.
Het is DayZ all over again. Ook daar verschenen tig clones van, waarvan het overgrote deel nooit de early access fase heeft verlaten. Buggy spel uitbrengen, mooie beloftes doen, tijdens early access de volle mep vangen en cashen. Heel kwalijk dat dit voor sommige ontwikkelaars en uitgevers een verdienmodel is geworden.
Gelukkig was pubg de eerste ;)
gelukkig niet, of zullen we de films als Battle Royale waar het op gebaseerd is maar negeren? ;)
Of het feit dat deze game niet als hoofdmoot Battle Royale heeft maar het mmo aspect van de game en Battle Royale een extraatje is ? :+
ja, maar alles is tegenwoordig een PUBG ripoff, dat zie je tegenwoordig al snel. Game is populair, dus is elke andere game een ripoff. Ik denk dat dat het punt was dat @Catch22 eenegzins gefaald sarcastisch probeerde te maken :+
Uhm het begon allemaal met ArmA + DayZ mods en erna werd DayZ standalone uitgebracht, toen H1Z1 en nu pas PUBG (ja ik weet dat hij ook mods maakte voor ArmA)

[Reactie gewijzigd door AHappyKoalaBear op 19 september 2017 21:14]

Hij was bij alle battle royal games betrokken, ook die van h1z1 ;)
Die weer waren gebaseerd op een boek en/of film, battle royale inderdaad.
Catch22 lijkt niet te snappen dat Derk S sarcastisch was. En jij mist het sarcasme van Catch22 :P
Alle ander games zijn door de maker van P(layer)U(known)BG gemaakt. Hij heeft er alleen zelf 3 keer over gedaan om tot dit resultaat te komen ;)
Is pubg dan ook een namaak van h1z1 en arma?
De battle royale mods voor h1z1 en arma zijn gemaakt door de maker van Battlegrounds (Player Unknown)
Nouja, het is natuurlijk zelf al arma 3's battle royale, maar goed dat was een mod van dezelfde mensen, weer gebasseerd op H1Z1... dus het namaken is al volop in gang :)
H1Z1 is ook gebaseerd op de Arma 2 en 3 mod niet anders om zoals jij suggereert, de developer van de arma 2 en 3 mod is wel daardoor consultant geweest voor H1Z1 en heeft daarna PUBG gemaakt.
Gezien PUBG een copy is van games als H1Z1:King of the kill lijkt me dat niet echt een probleem.
Gezien de battle-royal de nieuwe survival/zombie genre word met 10-tallen alpha en early acces games waarvan er nog geen 10% echt afgemaakt zullen worden.

Zelfs de grootste van allemaal(PUBG) is nog in ealry acces
Het zit ook al in GTA online.
En waar is PUBG ook al weer op gebaseerd?
Oh ja.... ;)
Opzichzelf? PU is de originele modmaker...
Ik kan mij ook Minecraft mods herinneren voor de tijd van H1Z1 enzo. Daarnaast is dat weer gebaseerd op de film Battle Royale die op een boek gebaseerd is die ook weer op een ander boek gebaseerd is.
Jij snapt het! Goede film, wel een beetje cliche maar dat maakt het zo vertrouwd en toch uniek :P

PUBG is een leuk spelletje, begrijp me niet verkeerd. Maar het doet weinig revolutionairs vindt ik. Het is niets anders dan The Last Man Standing wat al zo oud is als deze aardkloot zelf. Alleen is het verder uitgebreid met de mogelijkheden die sneller internet, en snellere computers te bieden hebben.
PUBG was niet de eerste.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/MAG_(video_game)
Mag voor de ps3 had al 256 man
En dat was alweer bijna 8 jaar geleden

[Reactie gewijzigd door S-Cript op 19 september 2017 18:25]

En dat was best heel lekker uitgewerkt. Vond het iig de topper op mijn PS3.
En dan was er ook nog Planetside, wat een wereldrecord voor meeste spelers in een enkele match vestigde. Helaas was dat alleen op pc.
13 jaar geleden had je Joint Operations met een max van 150 spelers in ťťn server. Was voor toen echt immens veel (zelfs nu nog). Ook behoorlijk grote maps met veel vegetatie.
Had toevallig de zelfde gedachte ff voor nostalgie een video bekeken, en toen kwam ik jou reactie tegen. :)
De enige shooter die ik echt actief en fanatiek gespeeld heb. Jammer dat die game ook het einde betekende van Zipper Interactive.
Met het idee meer spelers+meer ruimte = meer beter? Ik denk too little too late. Pubg timmert erg goed aan de weg en dat is ook te zien in de populariteit (kip/ei, maar feit is het). Ik denk dat de mensen die geinteresseerd zijn in dit genre inmiddels pubg hebben en niet en masse zullen overstappen.
Als dit een shooter wordt met respawns dan kan het zeker potentie hebben voor een hele andere groep spelers. Het zal helemaal mooi zijn als er een dynamische map is waar je dag en nacht in kunt komen. Zodat het oneindig TDM wordt of zo :P
Soort DayZ zonder zombies dus?
Met die gedachte zou duke nukem de enigste succesvolle shooter serie zijn.
Eehm... Doom? Wolfenstein 3D? Catacombs 3D? Maze War?
De gamemode doet me dan ook veel meer denken aan de Wasteland mods voor Arma 2 en 3. Zeker in combinatie met de maat van de maps.
Dit begint naar mijn mening weer zoiets te worden als de honderden survival (Rust/DayZ) en minecraft klonen. Die allemaal proberen mee te pikken aan een hype door praktisch alles te kopiŽren met hele kleine verschillen.

Getuigt mijns inziens gewoon aan een gebrek aan creativiteit
Gog ja en nee, er zijn een paar games die dan wel deliveren op hun eigen manier zeg nu maar Terraria (was ook op een of andere manier beinvloed door MC). Dus ja er gaan clones zijn maar dat is normaal, maar dat mensnen zonder nadenken hun geld er tegen smijten is iets anders :)

Je kan het gebrek aan creativiteit noemen maar het kan ook een verbetering zijn op reeds bestaand orignal ^^.
Ik vind wel dat er nog een verschil is tussen clones, en geÔnspireerd zijn ergens door. En als je echt erop kunt verbeteren heb ik er nog wel lof voor. Maar de situatie lijkt een beetje op die van Linux-forks, waar iemand een programma ziet, denkt "Ik kan dit beter" en dan wederom een halfgebakken oplossing aanlevert. Waar als gewoon assistentie/feedback was geleverd op het origineel, een hoop werk gespaard zou kunnen blijven.

Bij clones denk ik dan aan de eindeloze stroom minecraft-clones die je in de Google Play Store bijvoorbeeld ziet.

[Reactie gewijzigd door VV1997 op 20 september 2017 09:04]

Ik snap inderdaad wat je bedoelt, maar ik wacht meestal de toekomst af, sommige(en daar bedoel ik echt maar enkele) van de clones blijken in the long run toch beter te zijn dan het origineel. Ik zeg nu maar iets Dead Island vs Dying Light in core exacte hetzelfde behalve enkele extra features en improvements op andere vlakken.

Maar het gros van de clones zullen inderdaad halfgebakken aardapppelen zijn
Iets als MAG lijkt me erg cool, maar zo'n Battlegrounds vind ik dan weer niks. Ik heb liever iets met respawns of iets wat nog leuk is nadat je dood bent (zoals Siege)
Hmm, mooi hoor al die plaatjes met gedetailleerde omgevingen. Uiteindelijk zetten spelers alles op ultra low om de tegenstanders snel te kunnen onderscheiden. Zie je nu ook met PUBG.
Dat deden we in Q3A al, niks nieuws. Misschien voor mensen die na 1995 geboren zijn dan...
Een van de populaire clan configs was fuzzy.cfg die in een umodded game en met punkbuster aan nog goed gekeurd was, maakte dat het spel wel heel goed werkte. Weinig graphics, weinig light effects, veel frames, lage latency, hoge accuracy. Heerlijk was dat...
Bah, ik speelde altijd met de mooiste plaatjes die ik kon krijgen icm de beste framerate :P Het oog wil ook wat. Nu ben ik nooit hardcore mutiplayer shooter geweest (heb de nodige tijd in de orginele UT gestopt toen ik net breedband had maar dat is ook wel het enige), speel sowieso liever singleplayer ;)
Hoe komen we in de beta? :D

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*