×

Laat je stem gelden!

Dit jaar organiseren we voor de elfde keer de Tweakers Awards! Wat vind jij de beste tech- en elektronicaproducten van het afgelopen jaar? Laat je stem gelden en ontvang 50 ippies. Je maakt bovendien kans op een Philips Hue Starter Pack, JBL Charge 3, Call of Duty: WWII of twee vrijkaarten voor de uitreiking op donderdag 1 februari!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Bluehole richt apart dochterbedrijf op voor PlayerUnknown's Battlegrounds

Bluehole heeft bekendgemaakt dat het een apart dochterbedrijf opricht voor zijn populaire game PlayerUnknown's Battlegrounds. De onderneming krijgt de naam PUBG Corp. en zal zijn hoofdkwartier in Zuid-Korea hebben.

In een mededeling schrijft ceo Chang Han Kim dat het bedrijf 'ervoor wil zorgen dat het de operationele efficiëntie heeft om het spel wereldwijd te ondersteunen'. De nieuwe structuur zou tot gevolg moeten hebben dat de ontwikkelaar flexibeler is als het gaat om de uitbreiding van de game, bijvoorbeeld in de richting van e-sports. PUBG Corp. krijgt ook vestigingen in de VS, Europa en Japan, aldus Polygon.

Uit een recent Bloomberg-artikel bleek dat de waarde van Bluehole in de afgelopen drie maanden vervijfvoudigd is en nu neerkomt op 4,6 miljard dollar. Daarbij baseerde het persbureau zich op informatie van een bedrijf dat Koreaanse aandelen in de gaten houdt. In het interview met Bloomberg zei Bluehole-oprichter Chang Byung-gyu bovendien dat er gesprekken zijn met het Chinese Tencent. De eigenaar van onder meer League of Legends en Clash Royale zou een aandeel willen kopen en geïnteresseerd zijn in het uitgeven van de game.

PUBG maakt al een tijdje een grote groei door, zo passeerde de game onlangs het piekrecord van Dota 2 op Steam. Dit gebeurde toen er recentelijk 1.349.584 spelers tegelijkertijd online waren. De game is inmiddels meer dan tien miljoen keer verkocht.

Door

Nieuwsredacteur

78 Linkedin Google+

Reacties (78)

Wijzig sortering
"PUBG Corp. krijgt ook vestigingen in de VS, Europa en Japan, aldus Polygon."

Jongens toch.. Ik snap dat het spel populair is, maar om nu meteen vestigingen over de hele wereld te openen voor een studio.. voor 1 game? Is dat niet een beetje overdreven?

Doet me denken aan Zynga, toen Farmville bijzonder populair was. Opeens superveel investering in Zynga, iedereen wilde een stuk ervan hebben. Ze hebben het succes nooit kunnen herhalen, en de marktwaarde van het bedrijf is nadien ook terug gedaald.

Ik hoop dat ze het originele spel op PC ten eerste goed ondersteunen en afmaken, in plaats van nu direct Xbox, Playstation, Nintendo Switch, en mobiele versies ervan te beginnen maken. (jaja, ik weet dat alleen Xbox momenteel op de planning staat, maar de rest volgt wel, Mark my words).

Hetzelfde gebeurde destijds met DayZ: Ook razend populair op een bepaald moment. (hoewel niet zo populair als Pubg) Op een E3 persconferentie stond de maker van DayZ te verkondigen dat ze een Xbox versie gingen maken, en ze gingen dit doen, en dat doen... Nou.. ik heb er niet veel van gezien. En aangezien de bugs maar niet opgelost raakten is het spel een stille dood gestorven.

[Reactie gewijzigd door lazershark op 29 september 2017 18:45]

De ontwikkelaars van PUBG zijn echter wel zeer transparant naar de community toe wat betreft updates en bugfixes, en de plannen voor de toekomst zijn in grote lijnen al bekend (en deze zijn niet onredelijk). Die vestigingen elders in de wereld is waarschijnlijk puur voor PR, service en testen. Soms is het makkelijker en goedkoper om dat een beetje verspreid te doen op de plekken waar je veel actief bent.

Wat Bluehole doet en wil is dus niet echt te vergelijken met Zynga of DayZ in mijn ogen. Zynga raakte helemaal de weg kwijt door het succes en DayZ is nooit héél populair geweest. Het hoogste gemiddelde aantal spelers hadden ze in januari 2014 (toen de game net uit was) en dat gemiddelde was over heel de maand 23.000. Dat is daarna alleen maar gezakt en nu zit het gemiddeld per maand op zo'n 2.500 spelers die op elk gegeven moment spelen. Battlegrounds zat in april al tegen de 70.000 spelers aan en nu is dat gemiddeld in een maand 640.000 met een piek van meer dan een miljoen spelers tegelijkertijd.
Probleem daarmee is dat je een shooter maar 1 keer kunt verkopen. Dus je krijgt nu een smak geld, maar het is nog early access. Tegen de tijd dat je game af is blijkt de markt verzadigd en dan zit je met al die extra werknemers. Dat wordt dus flink geld ophalen met micro transactions en/of DLC.
"Uit een recent Bloomberg-artikel bleek dat de waarde van Bluehole in de afgelopen drie maanden vervijfvoudigd is en nu neerkomt op 4,6 miljard dollar. "

Niet zo gek toch als je dit leest?
In Zuid Korea willen veel ontwikkelaars zich liever op mobile only games richten waardoor je weinig goede Unreal Engine 4 ontwikkelaars kan vinden. Aangezien veel mensen toch niet snel verhuizen naar Zuid Korea als ze nu in Europa of de VS wonen is het niet meer dan logisch om daar ook een aantal vestigingen te openen. Dus als jij die goede ontwikkelaars wilt hebben dan moet je dus wel op meerdere continenten gaan zitten.

Daarnaast kan je een game veel beter ondersteunen als je vanuit meerdere tijdzones werkt. Sneller patches doorvoeren, support overdragen aan andere teams na een release en beter contact met lokale organisaties voor tournooien en dergelijken.

Daarnaast past dit wel bij het idee om PUBG als een service model te ontwikkelen. Langdurige ondersteuning, continue nieuwe features uitbrengen en nieuwe maps aan blijven bieden. Het is niet meer dan normaal om hier over na te denken als je serie succesvol is.

Bij een serie als Call of Duty, dat ook immens populair is, werken meerdere ontwikkelteams aan de nieuwe versies om ze maar snel genoeg uit te kunnen brengen. DICE heeft ook aparte teams die bijvoorbeeld ondersteuning overnemen als een ander team al weer aan een nieuwe versie werkt.

Ik snap dus niet waarom je dit zo'n rare situatie vind, dit is een situatie vergelijkbaar met elke andere studio die een succesvolle game heeft gelanceerd. Daar wordt in geïnvesteerd.


Je noemt ook DayZ als voorbeeld, juist door genoeg ontwikkelaars aan te nemen kan je zorgen dat het ontwikkelen voor de console niet ten koste gaat van de pc versie. En het fixen van bugs niet ten koste gaat van het ontwikkelen van features en maps.
Denk nou even na. Waarom doen ze dit?

Die mensen hebben in een paar maanden tijd honderden miljoenen binnengeharkt en lijken dat de aankomende tijd nog wel een keer te doen.. Dat is een fikse belastingaanslag aan het eind van het jaar.

Laten we nu al onze inkomsten scheiden per continent. Dan starten we een bedrijfje in Ierland voor de europese verkopen. Oh, heeft Ierland een hele lage omzetbelasting? Dat wist ik niet...

Hmm, die kosten die we maken voor onze US vestiging lopen wel eeerg hoog op zeg.... Als we nu eens ons moederbedrijf een rekening laten sturen naar onze amerikaanse afdeling voor operationele kosten dan blijft er minder winst over van onze amerikaanse verkopen. Hmm, dat is gunstig voor mijn belastingbriefje.

Denk nu maar niet dat ze dit doen voor hun lieve spelertjes, zoals geen enkel bedrijf dit doet voor haar dierbare consumentjes. Natuurlijk zitten er operationele voordelen aan de aanwezigheid van een paar GMmetjes i.v.m tijdzones bijvoorbeeld maar die rekening is toch wel het fijnste hoor.

Edit: Source: Grote Europese bank waarvan je niet zou verwachten dat bepaalde gamestudios daar over meerdere vestigingen, meermalig, klant zijn.

[Reactie gewijzigd door SideShow118 op 30 september 2017 00:49]

voor 1 game? Is dat niet een beetje overdreven?
Ik vermoed dat ze ¤185+ miljoen al hebben verdiend (11.5 miljoen verkopen, -btw, -steam -engine). De game is nog steeds in Early Access, er zijn nog genoeg bugs te squashen, platformen te veroveren en zieltjes in verschillende culturen te winnen. Het zou me ook niet verbazen als er meer spelmodi gaan komen (varianten). Het heeft dus nog zeker potentie en ze investeren het geld dat ze binnenkrijgen in de toekomst...

DayZ is begonnen als mod, dat zorgde voor extra Arma sales, maar de standalone game is echter nooit echt van de grond gekomen. Paar miljoen sales, maar nooit beloftes nagekomen. Zo zie je maar dat een goeie (of lucky) modder nog geen goede developer hoeft te zijn...

Het lijkt er echter op dat Bluehole niet dezelfde fout wil maken...
Je weet dat de maker van exact die Arma mod dezelfde maker is van pubg?
DayZ is van Dean Hall voor zover ik weet en PUBG is van Brendan Greene, twee verschillende mensen... Ook de devs van PUBG en ARMA zijn twee verschillende bedrijven. Wat bedoel je precies?
Velen kennen DayZ/BR maar van ArmA 3, ze beseffen niet dat het al sinds 2009 bestaat in ArmA 2 en Dean "Rocket" Hall is inderdaad de uitvinder. PUBG de copy paster.
DayZ is niet dood hoor. De developers werken nog altijd hard aan dat spel en het ziet er steeds beter uit. DayZ krijgt echt nog wel een revival, daar durf ik op in te wedden.
En hoe groot is die revival? Denk je niet dat tegen die tijd iedereen die interesse had in dat genre er grotendeels wel op uitgekeken is? Mede dankzij alle survival spellen die sindsdien uit de grond zijn gesproten?

Misschien is DayZ niet echt dood, maar erg levendig is het nou ook weer niet.
Dayz heeft zijn kans ondertussen gewoon gemist.

De development heeft 2 jaar lang praktisch stil gelegen en is daarmee op een enorme achterstand gekomen.

Zelfs met zo weinig spelers is het spel ook nog steeds gaar. Het kan aan mij liggen... Er zijn meer servers dan spelers en toch is alles constant leeggeloot. Het hele survivalen is al een paar jaar "van appelboom naar fruitboompje naar drinkwaterput naar de volgende appelboom en fruithegje", dan kom je wat meer in het binnenland, waar minder spawnfriendly makkelijk te bemachtigen voedsel is om uiteindelijk dood te hongeren, of door niet op te letten een groepje zombies achter je na krijgt die overal doorheen clippen (al is het ondertussen wat beter) en je de halve map door achtervolgen.

DayZ wordt echt helemaal niets meer, ze hebben zo veel kansen gehad, zo veel kansen verpest, hun hele playerbase zo'n beetje van zich vervreemd door op onzin te focussen en het geld wat ze voor de EA hebben ontvangen, niet gebruiken voor de ontwikkeling van DayZ.
Dayz gaat dood, klaar. Heb dikke 1000 uur gespeeld op het begin, het was toen easy om loot te krijgen aan de kust en dat maakte het leuk. Nu is het n loop sim.. Na de update van de lootspawn ging het spel gewoon dood. Reddit heeft er vol mee gestaan toen en de beste content youtubers zijn ookal gekapt.
Dit.

Ik had een hele leuke tijd buiten de bugs om in het begin. Je spawnde bij de aitfield in het zuiden. Je pakte een gun en ging mensen killen.

Ik ging vaak samen met een stel vrienden dan richting het noorden. Het military kamp onderweg ook Looten en over vechten en dan bij north aitfield gesmoord worden haha.

Nadat de loot en Spaans aangepast werden en er niks meer te vinden was vond ik het weinig aan en was ik weer terug gegaan naar 1 van de vele arma Dayz mods.
Hebben ze het Spaans aangepast? Kak. Dat vond ik juist het leukste aan het spel, de tapas.
Jammer, want ik vond DayZ, de Arma mod die ik speelde, best wel leuk.

Eigenlijk neemt PUBG de beste elementen van DayZ over: wapens vinden en dan spelers gaan vermoorden. Dat was het leukste gedeelte van PubG ook.
Kan je nu al vertellen dat er een ps4 versie komt...
Helemaal mee eens.
Mooiste is nog "Uit een recent Bloomberg-artikel bleek dat de waarde van Bluehole in de afgelopen drie maanden vervijfvoudigd is en nu neerkomt op 4,6 miljard dollar"
Ik zie een bubbel.
Elk weldenkend persoon zou nu verkopen; miljard cashen ofzo. Zo'n spel is nog een jaar of twee populair, en dan is er weer wat nieuws, of maakt een ander het beter. Gaat nooit winst maken, de 2 miljoen keer $30 is al binnen, ofwel 1.3% van die geschatte waarde.
Mocht het spel ooit nog uitkomen voor de xbox haal ik hem gelijk. De console markt is ook lucratief en dat reflecteert zich in de waarde van de studio. Ook is de waarde een beetje gebaseerd op het feit dat de studio mogelijk een nieuwe kaskraker kan maken
Ik had even geeacht als bluehole zijnde tot wat de playerbase en cijfers doen na fortnite br... ik speel nu beide en ik heb meer als 200 uur in pubg zitten maar merk dat fortnite meer af voel, fijner spelen en meer mijn voorkeur heeft.. gevechten zijn ook leuker
Een stuk actiever spel. Meer actie. Vind zelf alleen de gunplay niet echt fijn. Tevens het Looten van een enemy is clunky
Helaas voor dayz ja.. dat spel had leuke potentie maar was uiteindelijk een enorme kat in de zak. Erg jammer..
Pubg... tja.. ik heb het geprobeerd en vond het persoonlijk niet veel aan. Maar ik heb weinig vrienden die coop games doen behalve rocket league enzo dus in je eentje is het ook vrij saai haha

Wel zie ik dit soort games vaker verschijnen en als zeepbel exploderen zodra ze dit soort economische stappen zetten. ..
Tegenwoordig moet alles een e sport worden en daar gaat naar mijn idee teveel de focus op liggen.
Ik speel games voor de fun en dat is dan ook de reden dat ik stopte met veel van de games die ik ook speelde... De nadruk komt telkens meer op competitie te liggen en het resultaat is vaak dat je als consument die gewoon ff een game wil doen gelijk vastzit op een server met een stel fanatiekelingen . Je potje heb je in de eerste 5 min al verloren maar vanwege de competitie krijg je nog straf ook als je er dan mee stopt.. Dus je wordt verplicht zoals bij dota2 nog maar ff 45 min te wachten op het onvermijdelijke. Om een penalty te voorkomen etc..


Ik zou graag zien dat er wat meer casual games waren maar ze doen dus telkens het tegenovergestelde
Pubg valt ook gewoon dood neer zodra de kloons doorbreken. Zo bijzonder is die game nl. niet technisch gezien, en er is maar 1 map. Kwestie van tijd dat iemand een kloon maakt die Pubg van de troon slaat met bugfixes, betere graphics, meer mappen of een extra feature. Zit je dan met je giga vaste lasten en lege bedrijfsrekening

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 30 september 2017 23:15]

Hopelijk gaan ze niet over naar microtransacties etc om meer winst te maken.
Dat zit er al lang in, microtransacties tussen spelers onderling waar ze een mooi percentage van pakken.
Bluehole heeft meer verdiend met commissie op de items die ik verkocht heb dan met het spel zelf aan mij verkopen. Bovendien heb ik het spel ruim 3x terug verdiend.

Dit model levert spelers ook de kans op geld te verdienen waardoor mensen veel minder snel negatief tegenover microtransacties staan. Iedereen heeft nu wel de kans gehad minstens 50% van de aankoopprijs terug te verdienen.

Je kan eenvoudig zien hoeveel van item X verkocht wordt per dag, als je de verkoopprijs weet dan weet je hoeveel ze per dag pakken op dat item. Dat is een leuke steady stroom van inkomsten.

[Reactie gewijzigd door Tsurany op 29 september 2017 18:52]

In mijn ogen een goed verdienmodel. En wat hebben we allemaal een hekel aan de dlc die de community splitst en iedereens portomonee leegzuigt die graag wil winnen (ik kijk naar jouw battlefield en COD!)
Mtx zoals in League of legends is prima, geeft enkel cosmetische veranderingen en je krijgt verder geen voordelen.
Zucht, waarom zegt iedereen dit toch altijd. Het is gewoon niet waar. De heroes koop je met ¤ > mtx of punten door spelen > mtx. Als je veel ¤ spendeert kun je altijd alle heroes kopen en kun je ze allemaal kopen zonder dat je veel hoeft te spelen. Als je je pages e.d. vol wilt hebben kun je boosters krijgen voor ¤ en je kan meer pages e.d. kopen.
Als jij 20 uur speelt voor het unlocken van één hero kan ik een half uur werken voor ¤ en die zelfde hero unlocken. Ja het is technisch mogelijk om alles te unlocken met spelen, maar je kan wel degelijk een voordeel creëren t.o.v. iemand evenveel speelt door ¤ te spenderen.

DotA2 of Path of Exile(overigens ook twijfelachtig met stashpages) heeft echt puur alleen cosmetics.
Het geeft je ingame nog steeds geen enkel voordeel over iemand anders die de champ/hero heeft. Sure, het unlocken van een champion kun je met echt geld doen, maar of dat je een voordeel geeft... :)

[Reactie gewijzigd door dannyh53 op 29 september 2017 20:38]

En wat is daar precies het voordeel van? Juist, helemaal niets. Er is geen enkel item in de shop van LoL te verkrijgen dat jouw in-game champion een voordeel geeft (lees; meer health, meer damage, meer armor, meer magic resist., etc.) door er euro's tegenaan te gooien. Het feit dat jij een champion eerder kunt unlocken door er geld in te steken, levert je nog altijd nul comma nul niks aan voordeel op. Jouw Lux is nog altijd net zo sterk als die van de tegenstander. Ongeacht hoeveel euro's je er tegenaan gooit. Je krijgt er dus zoals @dannyh53 concludeert inderdaad geen voordeel mee.
Koop jij je champ maar dan, ik speel m met verdiende punten. Wedden dat ik je er afspeel? Het kopen van een champion wordt je namelijk geen betere speler van. Je kunt enkel de champions sneller kopen, maar kopen betekent niet dat je m ook kunt spelen.

Sterker nog er zijn gewoon diamond accounts te koop en er zijn redelijk wat (kneusjes) die dat kopen voor honderden euro’s om vervolgens het jaar er op (als het seizoen voorbij is) gewoon weer silver te zijn wat ze van te voren al waren.

Ik snap je punt heel goed als je het vergelijkt met bijvoorbeeld dota. Maar het systeem van League is eigenlijk beter. Nieuwe spelers krijgen namelijk enkel de keuze uit makkelijk te spelen champions. Wil je een moeilijkere proberen? Er zijn iedere week nieuwe champs die je gratis mag proberen. Vind je er eentje leuk dan haal je die.
Als alle champions unlocked zijn, dan ga je als beginner misschien eerst iedereen een keer proberen (en dus de volledige basis van de game mist). De basis van de game is namelijk het belangrijkste (objectives, rollen, hoeveel personen en wat voor soort champions op welke lane etc.).

Skills zijn belangrijk in dit spel en zomaar een champion kopen zorgt helemaal niet voor een voordeel. Daarnaast kun je geen runes kopen met geld (en dat is waar je eventueel wel voordeel uit zou kunnen halen).
Dan zou je nog kunnen zeggen maar ja je bent eerder level 30, en ook daar heb je niets aan. Op het moment dat je lvl 30 wordt krijg je namelijk in 1 klap hele andere tegenstanders tegen en als je de basis niet beheerst dan kun je het vergeten. Het is dan ook beter dat je een champion moet unlocken (want je unlockt vast geen champions in het begin die je niet wilt spelen). En spelenderwijs leer je de basis (ik zeg dat je minimaal een half jaar nodig hebt om dit spel volledig te kunnen begrijpen en dan nog denk ik dat het niet voldoende is)

Ik zeg dit omdat ik zelf alle champions heb, waarvan ik er misschien 10 van gekocht heb met echt geld (in de aanbieding). En ik kan je vertellen dat level advantage of wat dan ook je geen betere speler maakt, getuige dat ik met een lvl 5 account met gemak lvl 30 accounts in kan maken. Ja op lvl 30 heb je een voordeel, maar normaal gesproken als je lvl 30 bent speel je ook tegen lvl 30’s.

Neemt verder niet weg dat ik begrijp wat je bedoelt, maar echt bij league of legends heeft het weinig zin om wat te kopen, je wordt er niet beter van.

Zie het als het kopen van een 144hz scherm, ja bij jou zal het dan vloeiender lopen, maar het maakt je niet direct een betere gamer.
Doen ze al met crate keys
Klinkt goed! Hopelijk heeft het ook effect op de performance updates die nog steeds moeten komen :)
Ik snap serieus niet dat iedereen over de prestaties van de game valt. Je hebt écht geen exotisch systeem nodig om PUBG goed te kunnen draaien. Hier draait het op een 5 jaar oude i5-2500K (non-OC), 16GB RAM en een GTX1060 6GB met ~50/60fps met alles op high op 1920x1080. Daarbij zijn de prestaties de afgelopen paar maanden aanzienlijk verbeterd. Sure, er kan nog wel wat beter maar dat zie ik ook nog wel gebeuren. Grote kans dat er nog een hoop overhead aan debugging-spul in de game zit wat voor een drop in prestaties zorgt. En ze brengen aan de lopende band updates uit om alles glad te strijken.

Een vriendin van me draait de game zelfs op een i5-2400, 8GB werkgeheugen en met een Radeon 280X 3GB prima. Je moet dus echt een belabberd systeem hebben wil de game niet goed draaien. Daarbuiten heb je (in mijn ogen) pas écht recht van klagen als de game uit early access is en nog steeds brak werkt. Tijdens een early access weet je dat een en ander niet helemaal lekker kan werken.
Het is zeker beter geworden maar als je bijna alles op very low moet zetten en dan nog geen stabiele 60 fps kan halen en dan bedoel ik ook echt stabiel dan is het spel nog zeker niet optimaal. Ik heb een i7 2600k en een gtx1070. Helaas is pubg wat meer cpu intensief.
+2
prestaties zijn gewoon slecht te noemen, ik snap niet dat mensen de prestaties van pubg proberen te verdedigen, fanboynisme?
i7-6700k en 1080ti, nooit onder de 60fps op 4k ultra. Loopt prima.
Precies, voor mensen die nóg op 60 hz spelen, maar anno 2017 zijn er veel mensen die zijn overgestapt op 144hz, dan wil je echt niet meer spelen op 60 fps, dat voeld dan gewoon als lag.
i7 5820k , Fury X , 16GB DDR4 2666MHz, en een 1440P 144Hz scherm. alles staat op low, shadows op verry low, textures op medium en ik haal ongeveer 80fps. MAAR de game is erg lagy! Niet alleen de mouse imput lag en de random frame drops ( welke volgens mij te maken hebben met het fijt dat de game over de 4GB van mijn GPU gaat) zijn bijzonder irritant, verder heb je ook een goede internet connectie nodig, want anders vind de server je niet zo leuk.... de netcode werkt vreselijk bij mij! Slechte hit registratie, nog gehit worden als je al de hoek om bent, een seconde na het fatale schot pas down gaan etc..
Nee de game werkt echt nog verre van optimaal

[Reactie gewijzigd door holhuizen op 1 oktober 2017 10:20]

Precies wat je zegt inderdaad, in andere spellen kan 80 fps nog wel redelijk soepel voelen, maar in PUBG kan zelfs 120 fps nog als niet soepel ervaren worden, ik denk ook aan iets van de netcode, soms staat de game ook gewoon even een paar honderdste stil, en daarna gaat het weer verder.
Heb je Fortnite al geprobeerd? Draait ook op de Unreal engine maar man, wat loopt dat soepel.
Vreemd, ik kan prima uit de voeten met een i7 3770T, Sapphire HD7850 2GB, 8GB (1600Mhz) en een 250GB SSD. En nee, natuurlijk haal ik niet de 60FPS, maar het is waar je aan gewend raakt. Ik ben allang tevreden dat het niet meer zo stottert zoals in het begin en ik neem genegen met 30/40 FPS.

Neem nou de Twitch streamer Lirik. Hij heeft een PC in gebruik dat bijna 10k USD heeft gekost. SLI word nog niet ondersteunt en hij haalt amper 80 FPS met één Titan XP en bewijst dus dat de engine zeker nog geoptimaliseerd moet worden. Ik meen eerder dat in eerdere berichten over PUBG berichtgevingen comments, dat ze niet de laatste versie van de engine gebruiken?

Mijn mening is dan ook dat ze nog ver zijn om intrede te doen qua e-sports, ze doen het toch.
Sorry hoor maar met een competitief spel neem ik geen genoegen met 30/40 fps. Dan heb je gewoon nadeel tegenover andere spelers. Singleplayer is een ander verhaal. Dan vind ik 30 fps soms ook voldoende. Ik heb verder 16gb ram en speel op een ssd.
Hm ik heb een i5 4690 en 24gb 1600RAM en een gtx1070 en draait prima op 60fps. Alles op ultra met uitzondering van shadows en foliage. (Die twee settings zijn cpu heavy en daarom dus lager) buiten het feit om dat je een extreem voordeel hebt als je shadows lager dan high zet en foliage op low (gras wordt dan enkel dichtbij gerenderd en zie je de tegenstander dus liggen op afstand, en shadows lager dan high maakt het spel significant lichter en dus is de tegenstander beter te zien).

Mijn settings:
1920x1080
Screen scale 100%
Alles op ultra behalve
Foliage low
Shadows medium

Hier haal ik makkelijk 60fps constant mee met bovengenoemde hardware en buiten zelfs 100fps tot 140fps.

Nu moet ik er wel bij zeggen, de game staat op een ssd en mijn RAM is redelijk riant. Voor dit spel adviseer ik toch om minimaal 16GB RAM te hebben, met 8 kom je toch echt te kort. Het kan makkelijk op een HDD (net als bij mijn vrouw op de pc, maar ook die heeft 16GB RAM).
Mocht je nu maar 8GB hebben, zet de game eens op een SSD, en zorg dat windows de pagefile ook naar die SSD schrijft (of een andere SSD) eventueel zou je de pagefile kunnen vergroten als de ruimte op je SSD dat toestaat. Ook de gamemode en gamedvr uitschakelen in Windows 10 heeft bij sommige mensen nut gehad.

Edit: ik was er vergeten bij te vermelden dat v-sync ook aan staat (motion blur uit duh!). Ook als toevoeging, textures leunen op VRAM, dus hoe hoger de texture settings, hoe meer VRAM je nodig hebt. Ik geloof dat een 1070 8GB aan VRAM heeft en dat is meer dan voldoende om het op ultra te kunnen zetten.

[Reactie gewijzigd door jimzz op 29 september 2017 22:56]

Wat ik al zei ik draai alles op very low behalve op aa en textures na en ik haal geen stabiele 60 fps. Ook niet alles op very low. Ik heb tweaks geprobeerd. Laten we eerlijk zijn dat het gewoon onkunde is aan hun kant. Battlefield kan ik ook met 64 spelers op 1 map goed draaien. En niet te vergeten fortnite battle royale die draait wel goed. Epic weet gewoon goed te werken met haar eigen engine maar Bluehole niet.
ik haalde al dik 60 fps op mijn amd 7950 hd van 5 jaar oud.
Ik denk dat je met een 1070 toch wel meer dan 60 fps moet halen, ik kwam niet vaak onder de 85 fps met een 980ti.
Ik lees, alleen nu pas dat je een i5 hebt en geen i7, dat kan ook wat schelen natuurlijk.
Ja dat scheelt enorm, hiervoor gebruikte ik een i7 980x 6 core (1e gen i7). En daarmee haalde ik hogere fps, maar omdat dat een oude i7 was niet heel veel beter.

Ik had de i5 nog liggen en voordelen als usb3, pci-e 3, sata3 en lagere tdp wogen zwaarder voor me dan die 5 tot 10 fps meer. (Snellere boottijden etc).

Binnenkort ga ik m upgraden naar of een x299 setje of een z307 setje, tegen die tijd kan ik meer zeggen over fps icm processorkeuzes (voor nu kan ik enkel benchmarks raadplegen).
Maar ik had begrepen dat het spel zeer cpu intensief is.
Ja de unreal engine lijkt gebruik te maken van 8 threads, ik had ervoor altijd een 3570k, toen verkocht en een 3770k gekocht en ik had flink meer fps in games als PUBG en H1Z1.
Ik haal toch echt over het merendeel 120~ FPS (behalve in de grote steden) met een 4790k en een 1080 op 1440p (wel alles op low).

Maar goed, bij de release had ik het ook gerefund omdat het onspeelbaar was.
Sorry, maar dat geloof ik dus echt niet. Afhankelijk van wat je als "prima" definieert natuurlijk.

Maar no way dat jij permanent met dat systeem op ~50/60 fps zit, no way. Zeker niet met alles op high en 1920x1080.

Zelf heb ik een r9 290 gehad (icm 4770k), 80-100 fps, maar niet stable. Indien het druk was (landen op school) had ik 20 fps, met drops naar 3 fps. Niet permanent 3 fps, maar even een dip naar 3 fps op het moment dat iemand met een shotgun de hoek om komt lopen is niet fijn. In Pochinki in een red zone in het begin van een spelronde drops naar 10 fps op het moment dat de explosies om de oren heen vliegen. Het is gewoon niet in orde en niet eSports ready.

Ik heb ook vaak met mensen op discord samen gespeeld en de meeste tweakers landen op hele rustige plekken. Daar heb je inderdaad vaak prima fps, maar dat zegt niets over de performance van het spel.

Daarnaast heb je nog server performance, de hit registratie is een drama, registratie van items op pakken early game is drama, etc. Land maar eens in Georgopol en probeer een deur te openen ...
Ik heb net voor 't gemak even gekeken en het is 40/50fps met soms een dipje naar de 30 (als het druk is op het scherm of wanneer een hoop tegelijk ingeladen moet worden op het begin. Maar het voelt wel gewoon soepel aan. Scheelt ook dat PUBG geen hele snelle shooter a la CoD of CS:GO is. Maar dips naar de 3 of zelfs 10fps heb ik niet gezien, zelfs niet in het begin met iedereen op één eiland. Daar komt ie niet onder de 30fps.

En natuurlijk moet er nog geoptimaliseerd worden maar flink wat mensen beoordelen deze game zijn prestaties alsof het een final versie is, en dat is het simpelweg niet. Wanneer het dat wel is en de prestaties schommelen nog steeds dan heb je recht van klagen. Maar goed, ondanks alles, en met in het achterhoofd wat deze game neerzet qua eiland en spelersaantallen, draait het ondanks mijn niet al te krachtige systeem best prima (was overigens een paar maanden terug wel anders). In veel andere games komt de FPS overigens ook niet veel hoger dan de 60fps met de settings op high/ultra in mijn geval. Dus nee, ik kan niet echt klagen over de prestaties van PUBG. Het kan beter, maar slecht is het in mijn ogen simpelweg niet.
30fps en soepel, sorry hoor maar als jij dat lekker vind spelen dan ben je de uitzondering op de regel. Ik wil PUBG op een stabiele framerate hebben en dat is onmogelijk. Als het even zou kunnen dan wil ik hem op ~100fps minimum hebben. Je kan het spel tweaken en aanpassen wat je wil, maar de performance problemen liggen puur aan de client, server, en de netcode er tussen in, en dit is nog steeds amper aangepakt.

Hoe langer ze er over doen om de performance fatsoenlijk op te krikken, des te meer ik er maar van uit ga dat ze het simpelweg niet weten.

Another DayZ anyone?
Same here. Competief gamen op pc moet je minimaal een stabiele 60 fps hebben anders heb je een flinke nadeel tegenover anderen. Met sp heb ik minder moeite om op 30 fps te spelen.
Ik snap serieus niet hoe mensen nog de prestaties van PUBG proberen te verdedigen, het is gewoon slecht.
High met 60fps op een GTX1060 vind jij niet teleurstellend? Met hoe de game eruit ziet vind ik de optimalisatie waardeloos..
Het is nou eenmaal een grafisch zwaar spel, waarbij een grote map gerenderd moet worden etc. Ik vind echter dat de prestaties niks tegenvallen, zeker niet in vergelijking met een tijdje terug.
Grafisch is het dus eigenlijk niet zwaar, want het spel leunt voornamelijk op de processor. Shadows, effects en foliage hebben direct effect op de cpu en niet op de gpu.

Ik heb een zwakke cpu, waar ik op 100% load zit met shadows en foliage op ultra (en de gpu op 80%) is dat met shadows en foliage op medium andersom (80%cpu en 100%gpu) oftewel die instellingen vormen een “bottleneck” voor de gpu gevormd door de cpu. Mocht je hier uitgebreid informatie over willen, dan kun je de youtubepagina van JayzTwoCents eens bekijken, deze man houdt verschillende soorten hardware (met name gpu’s) tegen het licht en laat zien wanneer en waarom een gpu of cpu gebottleneckt wordt. Heel interessant, ook als je wilt overclocken heeft hij interessante info:
https://m.youtube.com/user/Jayztwocents

Andere techrelated youtubers zijn bijvoorbeeld linustechtips die ook veel andere tech gerelateerde zaken tackelen.

Succes
Klopt hier ligt het ook aan. Maar om nou je pc te upgraden omdat 1 spel moeilijk doet gaat me te ver. Plus fortnite battle royale loopt wel goed en daar heb je ook te maken met shadows foliage.
Ja dat klopt enigszins wel, ik heb enkel mijn gpu geupgrade (van 2x gtx770 in sli naar 1x gtx1070). Buiten het feit dat ik het geklooi met sli beu was, ondersteunen veel topgames het niet, slecht of niet meer, moest ik toch al een nieuwe gpu hebben. 2x gtx770 kostte me teveel stroom voor de meh performance.

Maar is wellicht zou je naar een tweedehands 3770k kunnen kijken (ik geloof dat dat de snelste proc was voor die socket). Als je niets tegen tweedehands hardware hebt uiteraard (maar in mijn ervaringen is het zeer lastig om een processor te slopen, de socket op een moederbord daarintegen :p). Maar ik gok dat je die op tweakers voor een aardig prijsje kunt krijgen. Heb dat ook met mijn socket 1366 gedaan, van i7 920 naar i7 980x en het was het zeker waard. Ik heb die pc nog 2 jaar gebruikt, en draait nu als server (en nog steeds). De proc is 7 jaar oud en heeft een vorige eigenaar gehad, draait nu al 4 jaar without problems.

Ik wil je niet overhalen om een tweedehandsproduct aan te schaffen (of ruilen) ik wil enkel zeggen dat als je geld wilt besparen maar toch een performanceboost wilt dit een optie is.
Ik ben gisteren begonnen met Fortnite spelen, map is nagenoeg net zo groot, net zoveel spelers, maar hey wat zal dat nu, mijn fps is stabiel op 140 fps. PUBG hoeft voor mij niet PERSEE op 144+ fps te draaien, maar een stabiele 100 fps zou al een vooruitgang zijn, in plaats van dan 70 fps en dan weer 144 fps.
Ik denk dat Epic Games een paar geheime truukjes van de Unrealengine voor zichzelf gehouden hebben ;)
EPIC heeft meer ervaring met de engine, logisch dat een PUBG die nog in ontwikkeling is daar wat op achterloopt.

Maar EPIC ontwikkeld dan ook voornamelijk games om de engine juist te verbeteren. Waar ze ook nog eens best goed in zijn, vooral omdat de games die ze maken, ze met plezier maken. Unreal was een tech demo, maar UT was gewoon een hobby projectje van een paar devs. Dat groepje mensen is uitgegroeit naar een heel team, is ook hetzelfde team wat de battle royale modus in Fortnite heeft gemaakt.
Ja de game loopt echt lekker
Optimaliseren is alles behalve makkelijk.

EPIC kent hun engine, EPIC zit al 25 jaar in de game industrie. Die hebben een hele bult meer ervaring met het bouwen van games op hun eigen engine. EPIC heeft al meesterlijke titels onder hun naam als Jazz the Jackrabbit, Unreal (Tournament), Age of Wonders, Gears of War

Bluehole lijkt niet heel bekend, opgericht in 2007, en heeft slechts TERA en PUBG onder hun gordel. Lijken dus bar weinig game development ervaring te hebben. PUBG is ook hun eerste grote titel. Tera had ik wel eens van gehoord, maar is volgens mij nooit echt heel groot geweest.

Als ik ook kijk naar de nieuwe UT en Paragon, verdorie wat is EPIC toch ontzettend goed in de laatste beetje vermogens uit iemands hardware te halen. UT draait gewoon met alles op ultra, dat terwijl mijn GPU een rukke GTX 760 is en mijn CPU ook niet zo fantastisch, FX 8350. Maar oh wat ziet het spel er toch bloedje mooi uit en draait het lekker strak 60FPS.
Wat is het toch met Tweakers' obsessie met deze game? Werkelijk iedere scheet die wordt gelaten rondom PUBG komt op de frontpage :/
10 miljoen x 30 euro = 300 miljoen, hoe kan het bedrijf dan 4,6 miljard waard zijn? Vrij speculatieve waardering lijkt me. En toekomstige verkopen gaan dat ook niet waarmaken lijkt me.
Tesla heeft in heel zijn bestaan nog amper winst gemaakt, forse verliezen zelfs, en tóch heeft dat bedrijf een waarde van 51 miljard dollar :)
Omzet en waarde van een bedrijf is niet hetzelfde he.
Waarde is meestal een maat van terminale waarde, in de praktijk; verdisconteerde omzet van 5 jaar.
Maar realistisch gezien lopen ze wel hand in hand.
Als dit plan dan daadwerkelijk doorgaat zullen we wel minder lag hebben: https://speld.nl/2017/09/...eevacueerd-naar-noordzee/ :P
Ik draai UT4 op hoogst met 75 in fraps, dat is low in PUBG met 30

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*