×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Waze en Spotify breiden onderlinge integratie uit naar iOS

Door , 119 reacties

Waze en Spotify hebben de mogelijkheid voor onderlinge integratie uitgebreid naar iOS, nadat deze eerder al beschikbaar kwam voor Android-toestellen. Hiermee kunnen gebruikers van de navigatieapp bijvoorbeeld direct muziek selecteren in Spotify.

Volgens Waze moet de functie in de komende weken beschikbaar komen voor iOS-gebruikers. Om hem te gebruiken, moeten zowel Spotify en Waze voorzien zijn van de laatste updates. Door de functionaliteit is het bijvoorbeeld mogelijk om vanuit de ene app de andere te openen en muziek te selecteren tijdens het navigeren. Om veiligheidsredenen kunnen gebruikers niet door de muziekcollectie bladeren tijdens het rijden, aldus het bedrijf.

De integratie kwam in maart al beschikbaar voor Android-gebruikers. Toen was nog niet duidelijk of en wanneer er een iOS-versie zou komen. Een aantal maanden later verschenen er screenshots van de Spotify-app met een interface voor het gebruik tijdens het rijden. Zo toonde de interface grotere knoppen en was er een mogelijkheid voor stembediening. Wanneer een definitieve versie hiervan uitkomt, is vooralsnog onbekend.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

18-09-2017 • 15:50

119 Linkedin Google+

Reacties (119)

Wijzig sortering
Op het moment dat je mobiel internet uitzet voor Spotify werkt het niet meer in Waze. 8)7 Hij communiceert dus direct met de API op het web |:( en niet lokaal op je telefoon.
Ik weet niet exact wat er tegenwoordig mogelijk is op iOS, maar kan Spotify code in de waze app uberhaupt bij de offline data van de Spotify app? Ik denk van niet namelijk
Maar waarom zou je dat doen?
Ik heb een beperkte internetbundel van de zaak. Anders ga ik erover heen 😜 met mijn streaming.
Voor mensen waarbij de Spotify-integratie nog niet meteen zichtbaar is in Waze: je kan altijd de volgende tekst ingeven de zoekbalk: ##@spotify
Dat zou de functie manueel moeten activeren. En anders kan je ook gewoon een tijdje wachten tot het automatisch activeert natuurlijk.
Nu nog CarPlay intergratie van Wazen en dan ben ik een gelukkig mens!
Daar is Waze zich absoluut van bewust hoor! Waze heeft aan Apple toestemming gevraagd om de Waze app ook op CarPlay mogelijk te maken, maar daar kwam geen reactie op. Hoogstwaarschijnlijk wilt Apple de boot zo lang mogelijk afhouden om hun eigen maps app zo lang mogelijk een monopolie geven op het platform.
Als je de CarPlay-pagina van Apple bekijkt lijkt het ook duidelijk dat ze niet op zoek zijn naar andere navigatiesoftware. Men heeft het er namelijk alleen over muziekspelers, dashboards, messaging of Voip-apps.
Dat is inderdaad een gemis. Niet dat Apple maps echt slecht is (beter dan de standaard navigatie van mijn auto), maar ik zou graag kunnen switchen soms. (Helemaal omdat mijn iPhone op Engels staat en Siri Nederlandse straten / plaatsen nogal vernaggelt 😂)

Tomtom go kan ik weer gewoon nederlandse laten spreken, maar die zie ik dan weer niet op die gigantische display in m'n auto.
Wil lane assist bij waze!
Is een gekende vraag, staat al een lange tijd op de wenslijst van de community, jammer genoeg geen idee wanneer het er van zal komen. We kunnen de vraag alleen blijven stellen en hopen dat het zo een hogere prioriteit zal krijgen.

Een andere functie die zich in dezelfde staat bevindt is het toevoegen van snelheidslimieten die slechts tussen bepaalde uren van de dag actief zijn. Dat zou handig zijn op meerdere autosnelwegen in Nederland, alsook de vele tijdelijke zone 30's rond scholen in Belgi.
Waze, ik heb het een aantal keer geprobeerd als navigatie maar was nooit echt heel blij met het resultaat vergeleken met de originele TomTom app. (niet die enorm slechte TomTom Go app)
Ik werd altijd door de meest onmogelijke zijweggetjes en dorpen gestuurd als het ook maar iets drukker op de snelweg werd. Iemand enig idee of daar iets aan te doen valt d.m.v. instellingen?

Deze Spotify integratie maakt Waze namelijk wel 10x zo interessant om nog eens te proberen.

[Reactie gewijzigd door Typecast-L op 18 september 2017 23:33]

Als je niet de snelste route wilt hebben, vrees ik dat je bij Waze aan de verkeerde adres bent (pun intended). Hoewel ik het persoonlijk ook liever een nog iets grotere tijdswinst wil zien alvorens ik van een hoofdweg afgestuurd wordt, gaat Waze altijd proberen de snelste route te vinden ook al gaat deze door een dorp of, eerder uitzonderlijk in mijn ervaring, langs een veldweg.

Een van de grootste voordelen van Waze vind ik nog altijd hoe actueel de kaart is (het Circulatieplan van Gent was enkele minuten na het actief worden al op de kaart aanwezig, de nieuwe A11 werd geopend naarmate er nieuwe delen vrij werden gegeven, etc.) en ook de hoeveelheid wegafsluitingen die op de kaart staan. Op de autoloze zondag vorige zondag waren de afgesloten straten van de deelnemende steden meestal ook aangeduid op de kaart.
Zijn er nog andere dingen die Waze beter doet dan Google Maps? Heb Waze in den beginnen ooit gebruikt, maar zag na verloop van tijd niet de meerwaarde ten opzichte van maps..
Voor zover ik weet kan je in Google Maps denk ik nog altijd geen maximumsnelheden zien waar je rijdt? Dat is in Waze voor de hele Benelux ingesteld door de community. In de rest van de wereld hangt de beschikbaarheid van die gegevens wat af van de activiteit van de lokale community. Omwille van die community worden meldingen van kaartproblemen ook redelijk snel opgelost. Veel hangt natuurlijk wel af van hoe duidelijk je bent in je melding of in de reacties achteraf.

Daarnaast geeft Waze ook veel meer meldingen voor gevaren tijdens het rijden die door andere Wazers gemeld werden en worden onder andere ook flitspalen en politiecontroles aangekondigd. Ook kan Waze er rekening mee houden als er wekelijks op een bepaalde straat een markt of zo plaats vindt. Of je zal (als alles juist staat) ook niet door schoolstraten gestuurd worden wanneer deze afgesloten zijn voor het verkeer.

Hiermee wil ik zeker niet zeggen dat Google Maps slecht is of zo. De twee liggen niet ver van elkaar af. Maar persoonlijk vind ik Waze momenteel wel een pak beter als ik met de auto ga rijden.
Het grootste voordeel vind ik de korte lijntjes. Fouten worden snel opgelost, kaart klopt bijna altijd. En ach, er blijft altijd wat te wensen.
Handig zo een functie, echter is het niet nuttig in Nederland, want o wee als je met je vinger in de buurt komt van de telefoon, dan heb je al een prent voordat je de telefoon hebt aangeraakt 8)7
Inderdaad belachelijk dat je niet gewoon met je smartphone mag spelen tijdens het rijden :N Wie heeft berhaupt de hoax verzonnen dat dat gevaarlijk zou zijn?

|:(

[Reactie gewijzigd door fsfikke op 18 september 2017 15:58]

Idioot dat ze alln van een smartphone zo'n punt maken: er zijn zoveel auto's met super slechte GUIs die het rijden op zijn minst net zo gevaarlijk maken als een smartphone, en die troep* mag je wel bedienen tijdens het rijden.
* vanuit UX/UI perspectief ;)

[Reactie gewijzigd door Menesis op 18 september 2017 17:01]

Soms vraag ik me sws af wie er over de UX/UI van sommige auto's heeft 'nagedacht'. En vervolgens lijkt het of niemand het heeft getest voordat ze het in productie hebben gegooid. Lijkt me niet vanwege het tekort aan UX/UI engineers/designers? Wordt het misschien als totaal onbelangrijk gezien?

Erg frustrerend dat je een mooi groot scherm in je auto uit 2012 hebt zitten maar dat het echt een drama is om te bedienen
Ja heb het idee dat dat vaak bijzaak is in het ontwerpproces. Het zal wel (hopelijk) steeds beter worden, maar man man man, de eerste generatie touchscreen menus in autos is echt een drama geweest.
Tesla heeft het wel aardig voor elkaar, al vraag ik me daar weer af wat de gevolgen zijn van het totaal afwezig zijn van enige vorm van haptische feedback. Meeste auto's hebben knopjes voor de belangrijkste functies, blijft makkelijker om te bedienen zonder te kijken. Bij touchscreens moet je wel eerst kijken voor de wat doet..
Natuurlijk heeft Tesla dat ontwikkelt met oog op de toekomst (autonoom rijden), maar zo ver zijn ze nog niet helemaal

[Reactie gewijzigd door Menesis op 19 september 2017 14:19]

Die feedback is een groot probleem.

'Vroeger', bewoog je je hand in de juiste richting en voelde je vanzelf waar de knop precies zat.
Ik gok dat veel mensen zo blindelings hun radio harder/zachter kunnen zetten.

'Nu' met touchscreens is dat een drama. Zonder kijken is het haast onmogelijk op de juiste knop te drukken.

Het ziet er bij sommige erg mooi uit maar ik ben er om bovenstaande reden nog geen voorstander van.
Wij zelf. De grote hoeveelheid mensen die rijdend zitten te bellen, appen, browsen etc. Er is niet te zien wat de bestuurder echt doet dus dan maar zo. Maar het is wel raar dat het zo ver gaat zoals je niet eens met een smartphone in een houder zit mag rijden.
Het sarcasme was best wel duidelijk.
Ken genoeg mensen die hetzelfde zouden roepen, maar goed.
Om veiligheidsredenen kunnen gebruikers niet door de muziekcollectie bladeren tijdens het rijden, aldus het bedrijf

Daarom is het dus wel nuttig.

[Reactie gewijzigd door Ienni1983 op 18 september 2017 15:58]

Met als kanttekening dat je bij Waze uberhaupt niets niet alle acties kan doen tijdens het rijden, dan vraagt hij namelijk of je Passenger bent. Als je zegt nee, weigert hij gewoon dienst.

Diezelfde vraag krijg je waarschijnlijk bij Spotify acties, en kan je dus gewoon zeggen, ik ben passenger, en gewoon doorklikken...

* FireDrunk spreekt uit ervaring O-)

[Reactie gewijzigd door FireDrunk op 18 september 2017 20:28]

Een mooie simpele oplossing dat hun geen blaam treft, niet dat dat wel zou moeten. Maar als je dus zegt dat je passenger bent kan je wel alles? Iedereen weet dat je niet op je telefoon mag zitten tijdens het rijden en zullen dus wetens op "passenger" tikken, tja niet veel aan te doen denk ik.
Veel erger nog, die melding kost extra waardoor langer afgeleid = gevaarlijker. Zo'n geweldige toevoeging vind ik het niet derhalve en mag er wat mij betreft per direct uit.
Ik weet niet of je een Android of IOS toestel hebt, maar met mijn Android toestel heb ik daar nog nooit last van gehad. Sterker nog, je wordt geacht om meldingen door te geven met iconen. In de meeste auto's zit slechts 1 persoon, dus wie zou de melding dan doorgeven?
Android; je krijgt de vraag als je bijvoorbeeld je route wil wijzigen. De basisfuncties waar jij het over hebt werken inderdaad gewoon.
Als je stilstaat (bij het stoplicht bijvoorbeeld) mag het, in Nederland.
Dan moet je motor wel uit staan, want draaiende motor is al hands off your phone.
De wet onderschrijft duidelijk dat het bedienen niet is toegestaan bij een bewegend voertuig. De trilling van een lopende motor kwalificeert niet als beweging.
Toch kan je daarmee bekeurt worden, niet alleen voor een stoplicht maar ook op bijvoorbeeld een parkeerplaats*.

*eigen ervaring
Dat kan niet volgens de wet. Aanvechten die bon, onterecht geschreven. ;)
Zat bij mijn schoonbroer in de auto. Enige tijd geleden ondertussen, volgens mij heeft hij hem gewoon betaald.
https://www.rijksoverheid.../mag-ik-bellen-in-de-auto

U mag wel handheld bellen als u met uw auto stil (file of stoplicht) of geparkeerd staat.

Het mag gewoon, of het verstandig is dat is aan jezelf maar verboden is het toch echt niet.
Ja precies. Dat je een boete krijgt is leuk en aardig, maar als die niet terecht is gewoon niet geldig. Hop in beroep en geen gelazer.
De wet schrijft voor dat je je telefoon niet mag bedienen als je deelneemt aan het verkeer, als je voor een rood verkeerslicht staat neem je nog steeds deel aan het verkeer...
Je mag als je stilstaat gewoon bellen/smsen/appen/whateveren. Of dat nou voor een rood licht is, in een file, terwijl je wacht in een fuik op je alcoholcontrole met oom agent die zelfs naast je raampje staat of waar dan ook: het is toegestaan en je mag er geen boete voor krijgen.
Ik heb inmiddels ook zoiets begrepen, ik heb altijd geleerd dat je tijdens het deelnemen aan het verkeer niet je telefoon mag gebruiken, maar dat is f veranderd f ze hebben het mij verkeerd geleerd... :?
toch zou het ook niet voor een rood licht moeten mogen, ook dan moet je opletten.
Lang leve de stop-start systemen! :-)
Niet waar, als je voor een rood verkeerslicht staat mag je gewoon met een draaiende motor telefoneren en/of met je telefoon bezig zijn. Bovendien wordt dat een leuke discussie als je een Tesla hebt. :)
Hoezo? Tesla heeft nooit een 'draaiende' motor. Je rijdt, of je rijdt niet. Als je stil staat telefoon bedienen, als je rijdt handen af.
Boost bedoeld hiermee het blijkbaar door de politie gehanteerde criterium "draaiende motor"...
Volgens de wet is een draaiende motor echter geen criterium, maar is een "bewegend voertuig" het criterium. Derhalve kun je best bekeurd worden wanneer je stilstaat voor een stoplicht, maar kun je die bon gewoon aanvechten en hem niet hoeven betalen.
Er zijn sowieso niet veel voertuigen waar de motor draait :+

https://nl.wikipedia.org/wiki/Rotatiemotor
Je hebt gelijk, weer wat wijzer...

Bellen in geparkeerde of stilstaande auto mag.

U mag wel handheld bellen als u met uw auto stil (file of stoplicht) of geparkeerd staat.

https://www.rijksoverheid.../mag-ik-bellen-in-de-auto
Als de muziekspeler gekoppeld is aan de API die het mogelijk maakt om via het control center te besturen moet je het ook met Siri kunnen besturen.
Ik kan gewoon liedjes skippen via mn radio hoor :+ En als ik een playlist beu ben dan wissel ik wel bij een stoplicht. Ik hoef mn telefoon tijdens het rijden in ieder geval niet aan te raken.
Een collega van mij heeft net een boete ontvangen omdat hij zijn GSM bediende toen hij stil stond in de file.
Aan een stoplicht stil staan is ook "een voertuig besturen" volgens de wegcode in Belgi, ik weet niet hoe het bij jullie zit.

Op zich niet zo onlogisch, je kan nooit voorspellen wanneer je weer moet beginen te rijden.

[Reactie gewijzigd door cadsite op 18 september 2017 16:52]

In NL mag je je telefoon niet vasthouden tijdens het rijden. Als je stil staat mag het volgens mij wel.

En als je je telefoon in een houder hebt, mag je hem sowieso altijd bedienen. Ook tijdens het rijden. Echter is er ook een kapstok artikel waarbij je boetes kunt krijgen als je om wat voor reden dan ook jezelf en/of het andere verkeer in gevaar brengt. En daar zou uitgebreid muziek opzoeken wel eens onder kunnen vallen...
Rij je op de snelweg van Maastricht naar Amsterdam, heb je een album erop gezet dat na een uur is afgelopen. Geen stoplicht in de buurt. Ik snap wel dat je dan wat anders wil opzetten, maar het is natuurlijk de vraag hoe je dat dan zou moeten doen, zonder tijdens het rijden je telefoon aan te raken.
hoe je dat dan zou moeten doen, zonder tijdens het rijden je telefoon aan te raken.
He, Siri.
Okay google, play X on spotify
OK Google werkt niet zo handig op iOS. Dan moet je steeds de Google app openen. Siri is 'The way to go' op iOS
Werkt helaas niet voor afspeellijsten die je zelf of andere hebben gemaakt. Voor albums dan weer wel, maar je moet dan wel vrij specifiek opnoemen welk album het is anders snapt Siri / Google dat niet.
Helaas werkt Siri niet met Spotify. Je kan enkel vragen om Spotify te openen, niet om een ander nummer af te spelen of een afspeellijst af te spelen. Dit is ook voor mij een grote ergernis. Vaak genoeg dat ik in het verkeer even een andere afspeellijst aan wil zetten, maar op de snelweg zit. Dan gebruik ik het infotainment systeem van mijn auto om de radio aan te zetten i.p.v. Bluetooth audio. Dan bedien ik alsnog touchscreen, maar is het niet strafbaar.
Volgensmij is het aan spotify zelf om de Siri functionaliteit in te bouwen in hun app
Ik krijg altijd commentaar van Siri als ik in de auto zit en haar aanspreek
Dan maar een vroege plaspauze! ;)
Ik heb het zo: Ik heb een android radio gekoppeld met stuurbediening. Koppel je mobiel met bluetooth en voil! Kost wel wat euro's en wat misschien wat werk maar het werkt best goed.
Voor mensen die zelf problemen creren zullen er nooit voldoende oplossingen zijn. Voor alle andere mensen: meestal weet je van te voren waar je naartoe gaat dus kun je gewoon een playlist klaarzetten die lang genoeg is.
In Spotify kun je gewoon aanzetten dat wanneer de lijst op z'n eind is hij vergelijkbare muziek gaat afspelen.
Rij je op de snelweg van Maastricht naar Amsterdam, heb je een album erop gezet dat na een uur is afgelopen. Geen stoplicht in de buurt. Ik snap wel dat je dan wat anders wil opzetten, maar het is natuurlijk de vraag hoe je dat dan zou moeten doen, zonder tijdens het rijden je telefoon aan te raken.
Maak van tevoren een playlist aan, je weet van tevoren toch al hoe lang je rit ongeveer gaat duren.
Even naar een parkeerplaats rijden? Die kom je op die route genoeg tegen. Er is werkelijk geen enkele reden tijdens het rijden je telefoon aan te raken. Ik bel zelfs niet tijdens het rijden ook al kan dat hands free. Als ik gebeld word neem ik of niet op, of ik zeg dat ik aan het rijden ben en daarna wel terugbel. Als het dringend is stop ik wel even ergens.
Er is wel een reden en dat is dat het overbodig is naar een parkeerplaats te rijden als je ook gewoon een muziekje kunt opzetten bij het wachten voor een stoplicht.
So bassically when !driving?

Want voor een rood verkeerslicht mag het namelijk gewoon.
Want voor een rood verkeerslicht mag het namelijk gewoon.
Niet dus, je neemt dan nog steeds deel aan het verkeer en dus mag je je telefoon niet bedienen...
fout!
Bellen in geparkeerde of stilstaande auto mag
U mag wel handheld bellen als u met uw auto stil (file of stoplicht) of geparkeerd staat.
bron:
Rijksoverheid zelf: https://www.rijksoverheid.../mag-ik-bellen-in-de-auto

Ik dacht dat eerst ook eigenlijk hoor, maar een andere tweaker wees me er een paar weken geleden op:
bytemaster460 in 'nieuws: Rechter: smartphone in autohouder bedienen staat ge...
Ok, dat wist ik dus niet, mij is altijd geleerd wat ik hierboven schreef.
mijn vriendin heeft er zelfs (al even geleden) een boete voor gehad...
.

[Reactie gewijzigd door B00st3r op 19 september 2017 08:24]

Oh is dat zo? De laatst parkeerplaats op de A2 die ik weet is het tankstation. Daarna kom je op de A9 pas weer iets tegen bij Amstelveen en op de A10 kan je het sowieso schudden.

Dus dan is het een beetje random muziek aanzetten tot je daar bent en het dan nog maar een keer goed doen.

Nou heb ik zelf altijd een random podcast aanstaan dus boeit het me niet zoveel, maar om nou te zeggen dat er overal wel een parkeerplaats is... op dat stuk a12 zijn er ook maar twee.
Tussen Maastricht en Amsterdam kom je grofweg 15 verzorgingsplaatsen (Een verzorgingsplaats is een plek langs een autoweg of autosnelweg waar automobilisten de mogelijkheid hebben om de reis te onderbreken, te ontspannen, te eten of te drinken, en veelal ook een toilet te bezoeken, te tanken of de elektrische auto op te laden) tegen. Gemiddeld om de 15 kilometer, of iedere 13 minuten. Stel je hebt een playlist van een uur, dan heb je voldoende kansen om binnen dat uur een andere playlist uit te zoeken en aan te zetten op een van de parkeerplaatsen die je tegen komt.

Van Amsterdam naar Luik (de hele A2) heb je 22 verzorgingsplaatsen. Op de A12 ligt het gemiddelde ongeveer gelijk. Op de A9 ligt het gemiddelde iets hoger. Maar over het algemeen zul je in Nederland ongeveer iedere 15 20 kilometer wel een plek tegenkomen waar je even van de weg kunt. Dus nogmaals: er is geen enkele reden je telefoon tijdens het rijden te bedienen.

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 18 september 2017 18:00]

Ik bel altijd tijdens het rijden en het is helemaal niet gevaarlijker zolang het maar hand free gebeurd en uw ogen op de baan zijn en niet op uw scherm. En nee, ik ben niet roekeloos.Toch al 13jaar zonder brokken (sinds men rijbewijs) en elke herfst tot april vliegen de winterbanden er op voor de grillige buien en vallende bladeren en sneeuwval te absorberen.

De hoofdreden dat ik bel is gemak en tijdswinst. Want die gesprekken bespaar je overdag.

Het is zelfs zo dat een bijrijder soms vermoeiende is dan hand free. De afleiding is daar groter merk ik zelf.

Voor iedereen is dat anders. Sommige mensen zitten zeer gespannen achter het stuur en kunnen met moeite drukke verkeersassen doorkruisen terwijl andere mensen er gewoon doorheen rijden alsof het niets is en in tussentijd een grappige nummerplaats opmerken.

Ik merk het het spotify icon op in waze. Het is eerder een cross marketing verhaal dan de handige feature denk ik.

Hopelijk kunnen we binnenkort lange stukken autonoom rijden en dan kan je zelfs even een mail lezen/beantwoorden of een deftig gesprek voeren met uw bijrijder. Hopelijk dalen dan ook de ongevallen want de reactietijd en het zich van een sensor is nog alijd beter dan de beste chauffeur.
Ik bel altijd tijdens het rijden en het is helemaal niet gevaarlijker zolang het maar hand free gebeurd en uw ogen op de baan zijn en niet op uw scherm.
En daar zit je fout. Handsfree bellen is misschien iets minder gevaarlijk, maar nog steeds een flink risico. Je bent namelijk actief bezig met twee zaken: een gesprek volgen/voeren en een voertuig besturen. Je focus op de weg vermindert dus omdat je hersencapaciteit moet gebruiken om een gesprek te volgen.

Met een bijrijder heb je ook dat je je focus moet verdelen, maar de bijrijder vangt dit zelf een beetje op omdat die (in veel gevallen) ook op de weg let. Dus mocht jij iets over het hoofd zien dan is er een grote kans dat de bijrijder het wl ziet.

Mensen kunnen nou eenmaal geen twee dingen tegelijk doen (op een zr klein percentage na). Dus hoe je het ook went of keert: autorijden en bellen (ongeacht hoe je belt) is gewoon gevaarlijk omdat je je focus moet verdelen.

Bron 1
Bron 2

Wat autonoom rijden betreft zijn er ook nog veel hordes om te nemen. Wij als mens zijn best goed bedreven in het autorijden. Een goede chauffeur scant constant de omgeving, checkt de spiegels, heeft een indruk van wat er om hem heen gebeurt en kan in een korte tijd cruciale beslissingen nemen n die beslissingen omzetten in handelingen met de auto. En dat alles ongeacht de omgeving. Autonoom rijden gaat nu al vrij aardig, maar alleen op simpele straten en niet in drukke steden met ontzettend veel variabelen. Daarnaast is er nog het puntje ethische beslissingen maken. Er zullen momenten komen waar een ongeluk niet te voorkomen zal zijn, maar dan moet de auto beslissen wie het ergste de sjaak is. Dat kan een keuze zijn tussen de inzittende en een ander persoon, een jong of oud iemand, een persoon met kind of zonder kind en ga zo maar door.

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 18 september 2017 19:10]

Ik vind het niet bellen in de auto erg overdreven hoor. Als jij iemand naast je hebt zitten zeg je dus ook geen woord tijdens de auto rit? Kom op zeg, dat is dan minstens zo gevaarlijk.
En als je een kind naast je hebt zitten let deze echt niet op de weg, dat is echt totale onzin.

[Reactie gewijzigd door miicker op 18 september 2017 19:12]

Lees de reactie op Coolstart even. Een bijrijder kan ook de weg in de gaten houden. Mocht jij iets over het hoofd zien dan is de kans groot dat de bijrijder het wel ziet. Daarmee vang je dat risico een beetje op. Het is uiteraard gevaarlijker dan geen gesprek voeren maar een stuk minder gevaarlijk dan bellen. Tijdens het bellen is er namelijk niemand anders in de wagen die op de weg kan letten. De persoon aan de andere kant van de lijn heeft geen flauw idee van wat er om jou heen gebeurt. Zodra een situatie lastiger wordt zal die persoon daar niet op anticiperen terwijl een bijrijder dat mogelijk wel doet. Dan valt het gesprek stil omdat de focus even volledig over moet gaan op de weg. Dat is lastiger tijdens een telefoongesprek omdat je dan (zij het in het kort) uit moet leggen waarom je even niet kunt praten. En de kans dn is weer vrij groot dat de persoon aan de andere kant van de lijn door gaat vragen.
Ik had mijn reactie al aangepast. Maar nogmaals: als jij kinderen hebt, of passagiers op de achterbank dan zullen zij echt niet meedenken in de verkeerssituatie. Er zijn ook genoeg mensen die echt totaal niet met het verkeer bezig zijn op het moment dat ze als bijrijder in je auto zitten. Daarbij denk ik dat een bijrijder je meer afleid dan een telefoontje.

Als je een bijrijder naast je hebt zul je eerder handgebaren maken tijdens het rijden wat er ook weer voor zorgt dat je minder met de weg bezig bent. Ook is het natuurlijk om als je iemand fysiek naast je hebt zitten deze persoon eens in de zoveel tijd even aan te kijken, zeker tijdens het praten. Dat hoeft bij een telefoongesprek allemaal niet. Ik pleeg ook regelmatig telefoontjes in de auto en ook mij is nog nooit iets gebeurt. Ik durf ook wel te wedden dat mijn rijstijl niet of haast niets verslechterd wanneer ik aan het bellen ben.
Vaak weet je niet hoeveel impact zoiets heeft op je rijstijl tot je in een mogelijk benarde situatie terecht komt. Wegen in Nederland zijn relatief veilig dus dat scheelt enorm. Overigens, als er ook op de achterbank mensen zitten dan zijn ze vaak met z'n 2en of 3en in gesprek terwijl jij lekker op de weg kunt letten. En met kinderen op de achterbank hoef je als bestuurder niet actief te communiceren. Althans, mijn vader zij tijdens ritten vaak vrijwel niks. Die taak had mijn moeder. Of ik was met m'n broertje bezig.

Dat er vooralsnog niks gebeurt is tijdens het rijden wil niet zeggen dat bellen tijdens het rijden geen impact heeft gehad tijdens het rijden. Tijdens het lopen heb ik mijn smartphone wel eens gebruikt maar er is nog nooit wat gebeurt, dus dan is het niet minder veilig dan zonder smartphone toch? ;)
Nee dat kan je dan ook niet..

Een seconde niet op de weg letten is voldoende.

Hoe moeilijk is het nou om tijdens het rijden niet met je telefoon te kloten?
Echt complete onzin. Ook zonder telefoon zijn er zat seconden dat je niet op de weg let. Als je de airco lager zet, ga jij dus ook langs de kant staan? Of een andere radiozender op zet?

Tijdens mijn studie heel lang geleden hebben we dit soort onderzoeken gedaan. Het gaat helemaal niet om ff op een knopje drukken in je auto of dat nou een telefoon is of niet. De politiek en heilige pausen zoals jij zijn compleet doorgeslagen.

Het gaat puur om aandacht. Wat de onderzoeken aantoonden was dat als je aandacht op iets anders is, bijv een sms bericht typen of intens gesprek handsfree voeren, is auto rijden gevaarlijker dan zonder. Echter in werkelijkheid kan je aandacht ook op andere dingen zijn gericht terwijl je zonder apparatuur rijdt, daar is een telefoon of zelfs een bijrijder niet voor nodig. Het is simpelweg onderdeel van autorijden. Natuurlijk moet je niet klooien op je telefoon tijdens het rijden. Kwestie van common sense. Bellen en muziek bedienen is prima mogelijk zolang het niet teveel aandacht vergt.

Maar veel succes langs de weg.

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 18 september 2017 20:59]

Dat is inderdaad wel zoiets.
Ik heb een houder op een logische plek in mijn auto (qua kijk en aanraak afstand).
Mijn Radio zit op een onlogische plek (onderin, achter de versnellingspook) en heeft mini knopjes.

Als ik mijn telefoon zou gebruiken voor selecteren van volgende nummer, dan kan je een boete krijgen. Gebruik ik mijn radio, dan is er niets aan de hand.

Het is allemaal uit te leggen: Appen is gevaarlijk, agent kan niet zien of je aan het appen bent, of even het volgende nummer, etc.
Maar zeker icm nieuwe auto's waar je met de touchschermen bijna meer kan als met je telefoon, wordt het qua regelgeving een beetje troebel...
Is dit niet hetzelfde als de radio in de auto bedienen? Waar ligt de grens voor het krijgen van een prent?!
Voor de wet is dat niet hetzelfde, dus voor de politie en eventueel de rechter ook niet.
Ja dat wordt trouwens nog leuk met die Tesla Model 3. Aangezien dat scherm 1 grote telefoon is :+
Waze en Spotify, zijn eigenlijk mijn meest gebruikte apps. Beiden echt top, alleen jammer dat ze nog geen Apple Carplay app hebben voor Waze. Nu heb ik alleen de audio van mijn navigatie in de auto, en moet ik mijn telefoon alsnog ergens plaatse in mijn middenconsole voor de route te zien.

Mijn ingebouwde navigatie (audi MMI) werkt lang niet zo goed als Waze helaas, en de Apple maps navigatie ook niet.

[Reactie gewijzigd door bones op 18 september 2017 16:21]

Waze heeft aan Apple toestemming gevraagd om de Waze app ook op CarPlay mogelijk te maken, maar verder dan dat is het blijkbaar niet gekomen. Hoogstwaarschijnlijk wilt Apple de boot zo lang mogelijk afhouden en hun eigen maps app een monopolie geven op hun platform. Als je de CarPlay-pagina van Apple bekijkt lijkt het ook duidelijk dat ze niet op zoek zijn naar andere navigatiesoftware. Men heeft het er namelijk alleen over muziekspelers, dashboards, messaging of Voip-apps.
Ik heb deze functie uitgezet op mijn S8+. Ik vond het minder prettig werken dan double-tap om te switchen tussen de 2. Deze functie heeft een iPhone niet, dus daar zal het wel handiger zijn.
Double tap? In de auto?
Double-tap op de applicatieswitcher linksonder (naast home button) schakelt of Samsung (S7/8...) onmiddellijk tussen vorige en huidige app. Werkt heel snel om te schakelen tussen bv. muziek en waze.
Dit is volgens mij een Android functie, niet beperkt tot de S7/S8. Werkt bij mij op de Nexus 5X.
Op iOS switch je met n veeg tussen 2 apps (vanaf de iPhone 6S met force touch). ;)
Dat werkt toch minder prettig vind ik. Je moet echt op de rand van het scherm beginnen te drukken en te vegen.
Ik reageerde op de bewering dat de iPhone geen functie heeft om tussen 2 apps te switchen ;)

Dat jij het niet fijn vind is weer een andere discussie, ik vind het namelijk wel fijn.
Goede ontwikkeling. Gebruik deze combinatie al een tijdje op Android en het werkt erg goed moet ik zeggen. Als je naar specifieke nummers opzoek bent is het een minder geschikte oplossing, maar voor artist radio en playlists werkt het uitstekend.
Bij mijn weten is Waze een Google bedrijf tegenwoordig? Waarom wordt dit niet in het artikel vermeld?
Waarom is dat belangrijk voor het artikel?
Omdat het pas na een half jaar uit komt op iOS.
De enige reden waarom het een half jaar later uitkomt op iOS ten opzichte van Android is omdat er twee aparte ontwikkelteams zijn binnen Waze. Zo was de mogelijkheid om zelf een stem in te spreken eerst alleen op iOS aanwezig. Waze is trouwens een Alphabet-bedrijf, geen Google-bedrijf (I know, I know, dat is in essentie hetzelfde...)
En waarom is dat relevant?
Omdat de meeste betalende Spotify gebruikers op iOS zitten.
Interessant! Ben altijd wel benieuwd waar zo'n verschil vandaan komt, heb je misschien een linkje naar die statistieken?
Linkje naar een claim zoals deze is wel handig. Tevens is het toch redelijk normaal dat je als bedrijf eerst je eigen besturing systeem ondersteunt?
Inderdaad, daarom is het ook relevante informatie
Eeh nee. Dat verklaard hooguit waarom het nu pas op IOS. Maar een nutteloze toevoeging.
Omdat het niet relevant is voor het bericht?
Waarom is dat relevant voor dit stuk? Waze was door google overgenomen in 2013, dit stuk gaat over Spotify en Waze, niet over het overnemen van Google

[Reactie gewijzigd door milanosie op 18 september 2017 15:57]

Omdat ze wel apart van elkaar opereren. Wat heeft google trouwens te maken met waze en Spotify?
Bij mijn weten is Waze een Google bedrijf tegenwoordig? Waarom wordt dit niet in het artikel vermeld?
Wat is het belang daarvan ?
Dat is toch geen geheim.

Als je de stamboom van een bedrijf of dienst wilt weten, kan je als gebruiker ook wat zelf onderzoeken, zelfs via DuckDuck


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*