Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Outlook.com-gebruikers hebben te maken met e-mailstoring

Door , 98 reacties, submitter: GeenAngst

Gebruikers van Outlook.com hebben sinds maandagochtend te maken met een storing. Daardoor kunnen ze geen e-mails verzenden of ontvangen. Microsoft zegt de problemen te onderzoeken, maar noemt geen oorzaak.

De statuspagina van Microsoft-diensten toont sinds maandagnamiddag een vermelding van Outlook.com-problemen, nadat een groot deel van de dag geen problemen werden weergegeven. Daarin zegt het bedrijf het probleem te onderzoeken om de oorzaak ervan te achterhalen. Een tijdstip voor een mogelijke oplossing wordt niet genoemd.

Op Allestoringen loopt het aantal meldingen gedurende de dag gestaag op. Gebruikers melden dat verzonden e-mails in de conceptenmap terechtkomen. Het statusaccount voor Office 365 maakte via Twitter al eerder melding van problemen en verwees admins naar een statuspagina, waarvan een screenshot online is geplaatst. Volgens Allestoringen lijken de problemen zich voornamelijk in Europa voor te doen.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

18-09-2017 • 16:10

98 Linkedin Google+

Submitter: GeenAngst

Reacties (98)

Wijzig sortering
Als toevoegingen omtrent O365 voor bedrijven: Er staat bij ons dat er een storing is, maar niet iedereen heeft er last van. Veel gebruikers werken al de hele dag probleemloos, andere hebben moeite om een mail te versturen/ontvangen en een enkeling kan zelfs geen verbinding maken via de Outlook client.

Het is dus willekeurig en er zit dus geen patroon in de problematiek.

Edit: Bestaand topic op Tweakers is hier te vinden.

[Reactie gewijzigd door Slavy op 18 september 2017 16:14]

Is ook vrij logisch dat niet iedereen er last van heeft. Als je in Exchange online de servers opvraagt zul je zien dat binnen 1 o365 omgeving er meerdere Exchange servers gebruikt worden.
Klopt. Dat weet jij, dat weet ik, maar dat wilt niet zeggen dat iedereen het hier weet, vandaar de kanttekening. :)
Ik denk dat dat door mij komt, ik had namelijk een request gedaan voor een email alias herstel op het @live.nl Domein, en aangezien @live.nl niet meer bestaat, kon ik de @live.nl alias niet meer aanmaken.

Ik heb een verzoek gestuurd om mijn alias @live.nl weer aan te maken, ik denk dat ze het hele @live.nl domeinweer aan het her-implementeren zijn, en dat dan mis is gegaan op de mail servers. (iemand even wat fout gekoppeld missc)

Ik had opeens geen mail@live.nl account meer, en al mijn app's loeiden "waar is het email adres"

Maar dit is een vermoeden allemaal natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Mel33 op 18 september 2017 18:22]

Een request zal vast geen service slopen, en alle @live.nl mailadressen bestaan nog
Ja ze bestaan nog, maar je kan ze dus niet meer aanmaken, alleen een Hotmail en Outlook domeinen, en als je dus een @live.nl alias opnieuw wil toevoegen lukt dat niet meer.
Het alias @live.nl account bestond opeens niet meer, en dat was vrijdag, ik wil die wel graag terug omdat er veel apps met credits en steam origin uplay +80 games enz, zegmaar een klein vermogen, op staat.

Het waarom en hoe laat ik even achterwege, das teveel off-topic, ik heb alleen een vermoeden dat ze het @live.nl weer moesten aanzetten om mijn alias toe te voegen.

Ik ben vast niet de enige die deze retentie eigenlijk wel op een alias herstel wil hebben.

Maar hey ik weet het niet hoor, maar wel toevallig.
ik zou hem wss ook alleen maar weer terug kunnen krijgen als ze het @live.nl Domein weer actief maken.

Ps. Ben blij dat ik een screenschot heb gemaakt van alles, en de ticket nr enz, want ik krijg al sinds vanmorgen geen mails meer binnen op mijn 20 jaar oude hotmail en live account's, waar het antwoord dus ook op binnen moet komen van de request. Heel zuur zo

[Reactie gewijzigd door Mel33 op 18 september 2017 20:01]

Een bedrijf als Microsoft laat 1 (noem een eenheid, stuk, tiental, miljoen) niet voldoende zijn om een complete service te slopen ;) zoiets kan ook gewoon kleinschalig geïmplanteerd worden.
Het is ook een storing op een kleine schaal, niet iedereen heeft er last van.
Maar ik ben het met je eens hoor, het zal vast niet alleen door mijn request komen, alhoewel je weet het niet heh
Vergis je daar niet in. Bijna heel Nederland heeft zonder internet gezeten door een verkeerde handeling van één AMSIX medewerker, en bijna de helft van Nederland heeft uur of zes zonder stroom gezeten door een verkeerde handeling van één elektricien hoogspanning.
De stroomstoring was in Amsterdam en omgeving, alhoewel dat voor sommigen gelijk staat aan de helft van Nederland (:

Overigens voelt de elektricien zich er nog rot over (:
Alles erboven ook, ik zat in Den Helder ook zonder prik en mijn toenmalige collega's in Alkmaar en Beverwijk ook.
Wat een fanboys. Als jouw case echt is, mell33, dan zie ik als MTA admin echt wel een kansje waarbij dit eventueel fout gegaan is. Ik heb vandaag ook weer met een O365 "ambassador" (lees: helpdesk medewerker) uit het (lijkt mij) oostblok gesproken over dit incident. Sterker nog, als je zag dat het Service Incident vanmiddag opgelost was, en later (onder nieuw EX nummer) weer aangemaakt was, dan was ik dat bij de weg ;) )
Anyway, dat soort mensen handelen de service requests uit. Alsof die direct weten dat live.nl het maildomein van de Nederlandstalige Hotmail/Outlook.com was. Want je natuurlijk leert alle Microsoft domeinen uit je hoofd voordat je daar aangenomen bent.... |:(
Zou slim zijn om er een ander email-adres aan te koppelen, voordat dat @live.nl helemaal stopt met werken.
Klopt, hier ook af en toe geen verbinding met Office 365 Business. Verzenden en ontvangen lukt uiteindelijk wel, maar vaak met vertraging...
In mijn geval zat er wel een soort van patroon in, emails van webwinkels gingen naar mijn @hotmail account, maar kwamen nooit aan.
Emails van Marktplaats die naar mijn @outlook alias gaan, komen wel aan....

EDIT 20:56: Net even via zooplus kattenvoer besteld, email gewijzigd naar mijn @outlook alias, en nu krijg ik gewoon de bestelbevestiging direct binnen, zelfde gedaan voor de betalingsbevestiging, en die krijg ik ook gewoon direct binnen.

Een soort gelijk probleem heeft zich begin dit jaar ook voorgedaan, toen kwam ik er achter dat via de @outlook alias alles wel werkte, maar via @hotmail niet....dus daarom heb ik toen de meeste belangrijke dingen overgezet naar @outlook aliassen.

Edit 2 : Ik zie dat de test mail die ik vanmiddag rond 14:30 naar mijn outlook alias had gestuurd nu net rond 20:48 is binnengekomen...

[Reactie gewijzigd door optimus-derp op 18 september 2017 20:59]

Er kan best een patroon in zitten, maar voor jou is het patroon niet duidelijk zichtbaar.
Sommige mensen bij jou in de organisatie hebben problemen. Voor jou lijkt dat willekeurig, jij ziet geen enkel verband tussen de mensen die problemen hebben, met de informatie die je hebt. Als vervolgens blijkt dat dit gebruikers zijn die bij Microsoft door een bepaalde server geserveerd worden, of zoals in het daadwerkelijke geval, door een bepaalde "subset of infrastructure", dan is dat wel degelijk een patroon: namelijk iedereen die van die "subset of infrastructure" gebruik maakt. Maar vanuit jouw oogpunt, binnen je organisatie, kon jij dat niet zien.
Dus, dat jij geen patroon kan zien met jouw informatie, betekent niet dat er geen patroon is. Dat is alles wat ik wilde zeggen.
Meer gedetailleerde info van Microsoft:

Current status: We've identified that a subset of infrastructure is unable to process requests as expected, which is causing availability to drop unexpectedly. We're rerouting traffic to alternate infrastructure to remediate impact. In parallel, we're analyzing diagnostic data to understand the root cause.

Scope of impact: This issue could potentially affect any of your users intermittently if they are routed through the affected infrastructure.

Valt wel op dat Microsoft dit aanmerkt als een "advisory" terwijl het volgens mij toch echter onder "incident" zou moeten vallen.

[Reactie gewijzigd door jimbo123 op 18 september 2017 16:33]

Is ook een manier van je SLA halen.
Nou misschien je OLA's maar SLA's zijn er alleen met commerciële partijen afgesproken en niet met mij :)
Zal wel voor een deel over dezelfde infra lopen.
Intern zal dit ook wel als incident behandeld worden, maar zolang de hinder voor de eindgebruiker beperkt blijft tot het met vertraging ontvangen van email (iets wat eigenlijk niet kan daar email geen onmiddelijk communicatiemiddel is) dan is dit gewoon een mededeling.
Het verzenden van e-mail werkt ook niet. Dit zijn incidenten, de gehele definitie van een incident beschrijf jij zo'n beetje met je tekst.
Ik ontvang al de hele middag geen e-mail en kan geen e-mails verzonden althans, ik kan ze wel versturen maar ze komen niet aan. Ik verwacht wel een paar belangrijke mails.

Dus alleen een mededeling is wel wat te lage prioriteit voor dit probleem dan.
Hm, ik krijg wel e-mail binnen op mijn @outlook.com. Alleen het openen van de webclient en folders gaat tergend traag.
Ik heb vandaag al mail binnen gehad en bij mij werkt alles prima. Ik maak gebruik van de nieuwe(beta) layout, dat zou ook van invloed kunnen zijn.
Bij mij blijven alle e-mails die ik wil verzenden in de 'Concepten' map verdwijnen. Dit geldt ook wanneer een ander e-mailprogramma wordt gebruikt dus de storing lijkt niet (alleen) bij de webclient te zitten.

Maakte ook gebruik van de beta (die voorlopig beta moet blijven btw :P ), terug naar gewoon leverde hetzelfde resultaat op. Dus dat lijkt het niet op te lossen.

Edit:
De service pagina geeft nu pas specifiek de status aan dat er gewerkt wordt aan een fix voor het niet kunnen verzenden van berichten:
Current status: We've identified that a subset of infrastructure was unable to process requests as expected, which caused general service availability to drop unexpectedly. We've redirected requests to alternate infrastructure to restore service, and we're monitoring the environment while connectivity recovers. Additionally, we're investigating an issue in which users are unable to send email messages.
Edit 2: De problemen lijken verholpen! Mijn e-mails worden verzonden en komen binnen!
Statuspagina:
We've implemented configuration updates on the affected load-balancing infrastructure, and we're monitoring the environment while the resulting queue of email messages is being delivered.
Dus er is hoop :)

[Reactie gewijzigd door PCPower op 18 september 2017 22:17]

Klopt, ik heb zowel in de webclient als op de Android App en met 2 hotmail.com accounts (1 met beta view en de andere met de normale).
Emails blijven in de concept map staan en er komen geen nieuwe mails binnen.
Wat wel opvalt is dat als je een mail verstuurd via de App je hem in de webclient ziet tevoorschijn komen onder concepten.
Maar goed ik kan dus al bijna de hele dag niets met mijn beide email accounts.
Ik weet het, het is gratis en ik mag dus eigenlijk niet klagen ;)

**EDIT**
Ik heb vanmorgen weer ingelogged en alle emails zijn verzonden die gisteren bleven hangen (bij beide accounts). Of alle aan mij verstuurde mails zijn aangekomen, dat weet je natuurlijk nooit.

[Reactie gewijzigd door Corsa_GSi op 19 september 2017 13:03]

Ik gebruik de beta layout niet (even getest maar vond het persoonlijk onoverzichtelijker) en ook ik ontvang vandaag gewoon mail. Het is dus wat minder wijd verspreid dan heel europa, zal wel probleem spelen bij enkele servers.
Een lay-out die problemen geeft bij het verzenden van mail en een gehele storing in Europa. Ik weet niet of de lay-out die je gebruikt dit soort problemen kunnen geven. Waarschijnlijk wel in een kans op veel.
Maar normaal zou je zeggen dat de lay-out de user interface is en dat daaronder eigenlijk niks verandert aan de werking. Maar misschien denk ik hier even te simpel.
het verzend gaat allen lastig en of niet.
Ook in Marroco, Dubai en Brazilie worden storingen gemeld, ;http://downdetector.com/status/outlook
En ook in Japan,China en Zuid-Afrika.
Hier ook, zie af en toe voor langere tijd een zandloper rechtsonder bij het Outlook ikoontje. Kan wel gewoon verder. Maar diverse gebruikers die problemen hebben met gedeelde mailboxen (traag openen of helemaal niet kunnen openen), is verder ook niet erg hoor - hier komen b.v. de orders binnen enz.
Het staat nu niet meer als incident in onze O365 admin dashboard maar opgelost is het zeker nog niet.

[Reactie gewijzigd door Tadream op 18 september 2017 16:45]

Op dit moment is er weer een incident op de portal pagina aangemaakt (voor O365):
EX119738 - Can't connect to Exchange Online
User Impact: Users may be unable to connect to the Exchange Online service.

Current status: We've identified that a subset of infrastructure is unable to process requests as expected, which is causing availability to drop unexpectedly. We're rerouting traffic to alternate infrastructure to remediate impact. In parallel, we're analyzing diagnostic data to understand the root cause.

Scope of impact: This issue could potentially affect any of your users intermittently if they are routed through the affected infrastructure.
Eigenlijk dezelfde melding als die op de portal site stond vanmorgen. Hier heeft een klein deel van de organisatie er last van. De ene gebruiker heeft er last van, terwijl (bijvoorbeeld) de collega ernaast nergens last van heeft..
Die is op mijn verzoek aangemaakt door Victor. :P Verschillende klanten (en één collega) bleef connectie problemen houden.
Onder een Outlook.com storing vallen toch ook live.nl en hotmail accounts?
Dit verklaard een hoop voor mij, ik verwachte al wat e-mails maar kreeg maar niets binnen, hoop dat het snel is opgelost!
Wat staat er in je SLA?
Sorry, ik ben niet bekend met de term ''SLA''.
Service Level Agreement
Ik gok dat hij een thuisgebruikert is met een "hot"mail of "live".nl accountje. Dan heb je niet met OLA's en SLA's te maken.
Zie ook de discussiedraad hier op het forum: Storing Hotmail/Outlook
O365 voor bedrijven is ook al vrijwel de gehele dag problematisch. Outlook blijft pollen, vaak onsuccesvol. Traag om mappen te openen, mail te lezen en agenda's te beheren. Heel fijn als je allerlei afspraken voor je collega's wil inplannen en één afspraak al 10 minuten duurt.
De problemen rond deze storing lijken vergaander te zijn dan 'alleen' maar een issue met de webclient. Zowel het webgedeelte en de 'Outlook' API lijken niet te werken, maar geven in veel gevallen ook geen foutmeldingen retour.

Mail van/naar Outlook blijft nu dus nog ergens 'hangen'. Ik hoop dat ze het probleem vinden en oplossen, voor een issue dat al bijna 10 uur duurt, is het niet onnaannemelijk dat het hier een behoorlijke storing betreft.

Wel jammer is dat Microsoft pas erg recent melding maakt van een storing, hier kunnen ze nog wat puntjes pakken!
De storing stond als opgelost aangemerkt, echter is deze weer aangemaakt onder een nieuw EX-nummer n.a.v. voorbeelden van klant tenants die last bleven houden.