Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Kerbal Space Program 2 komt in lente 2020 uit met multiplayerondersteuning

Kerbal Space Program 2 komt in het eerste kwartaal van volgend jaar uit. Uitgever Private Division heeft de opvolger van de populaire ruimtevaartsimulator officieel aangekondigd. Die wordt gemaakt door een andere ontwikkelaar en krijgt onder andere multiplayerondersteuning.

De game werd maandagavond aangekondigd op de gamescom-beurs in Keulen. De opvolger van het populaire spel wordt niet gemaakt door Squad, maar door een nieuwe ontwikkelaar: Star Theory. Die geeft het spel onder andere een grafische lik verf. Zo worden de handleidingen om voertuigen te bouwen en vluchten te maken verbeterd, en komt er een nieuwe user interface.

In het nieuwe spel kunnen spelers nieuwe interstellaire voertuigen bouwen met nieuwe motoren. Daarmee kunnen ze voortaan ook buiten het zonnestelsel van Kerbal zelf komen. Als de kerbals de new frontier hebben opgezocht, kunnen ze daar vervolgens kolonies en basissen bouwen op nieuwe planeten en manen. Ook wordt het mogelijk om nieuwe voertuigen te bouwen vanuit een aardbaan of planetaire orbit.

Een van de opvallendste nieuwe ontwikkelingen is de toevoeging van multiplayer. Daarmee kunnen spelers met elkaar bouwen, maar de ontwikkelaar geeft verder geen details over hoe dat eruit komt te zien. Kerbal Space Program 2 komt in de lente van volgend jaar uit op Steam, de PlayStation 4 en de Xbox One.

Door Tijs Hofmans

Redacteur privacy & security

20-08-2019 • 10:00

74 Linkedin Google+

Submitter: JapyDooge

Reacties (74)

Wijzig sortering
Dit is wat ik op reddit kon vinden,

Features:
New animated tutorials, improved UI, and fully revamped assembly and flight instructions
Next-generation engines, parts, fuel, and much more
Interstellar travel, featuring a solar system with a ringed super earth with "relentless" gravity, and one with a binary pair called Rusk and Rask "locked in a dance of death", another with "Charr", a heat-blasted world of iron, and "many more to reward exploration"
Colonies, dependent on resource gathering. You can build "structures, space stations, habitations, and unique fuel types". Eventually (once it gets big enough I assume) you will be able to build rockets directly from these colonies.
Multiplayer (not clear whether it will be cross-platform). More details on this coming later
Modding capability. Modders have "unprecedented capability" that they did not have in KSP 1. More details on this are coming later
Other things:
It's still built on Unity, however

It's a total rewrite

It will be $59.99

Console release will come after PC release due to them not wanting to delay PC in favor of console

It will not be an Epic exclusive, if you care about that

Saves will not be compatible

Existing mods will not be compatible

"Realistic vehicle physics and orbital mechanics continue to be at the center of the Kerbal experience. We've focused on optimizing vehicle physics to allow for the smooth simulation of larger structures on a wider variety of PCs."

The game is being developed by Private Division and Star Theory

Squad will continue to develop KSP 1, so you can expect new content and updates being released for KSP 1

Members of Squad are helping Star Theory to make sure they "make the best possible sequel"

No in-game currency or loot boxes not sure how a space game would even have that

For those who don't have confidence in Star Theory, they have this to say:

Q: How do we know if Star Theory Games has the capability of developing a worthy successor to our favorite game?

A: The team behind Star Theory Games are skilled video game developers as well as lifelong fans of Kerbal Space Program, with multiple members of having played 2000+ hours of the original KSP. The principal engineer even has a background in the aerospace industry. Their skill set in combination with a deep understanding of what makes this game great has led to the creation of an amazing sequel we know you’ll love to challenge yourself with! If you’d like to learn more about the amazing team behind Kerbal Space Program 2 be sure to watch the Developer Story video
Maar begint ze dan in early access of is dan de game uit ?
en zou hij ook na linux komen ? ben benieuwd.
Had niet verwacht dat ze ooit een sequel zouden maken van KSP. Zoals @The Zep Man al zei moeten ze ervoor zorgen dat het spel niet inlevert op flexibiliteit/modbaarheid. Dit was wat KSP zo goed maakt. Aan de ene kant is het goed dat ze dankzij Take-Two (eigenaar van Squad KSP) meer stabiliteit hebben tijdens de ontwikkeling, maar aan de andere kant hoop ik niet dat het een cash grab gebeuren gaat worden met micro-transactions e.d. Een dlc die echt veel toevoegt op gameplay gebied (want nieuwe onderdelen kan je modden) vind ik oké, maar daar moeten ze het wel bij laten.

Edit: typo, Squad is niet meer bezig met KSP

[Reactie gewijzigd door CasPI7 op 20 augustus 2019 10:36]

Als de game weer zo goed wordt als KSP1 mogen ze van mij het Paradox-model toepassen, mits de inkomsten daaruit weer gebruikt worden om mooie nieuwe dingetjes te bouwen voor KSP2.

Ik ben ook wel benieuwd in hoeverre de keuze voor KSP2 ipv een uitbreiding op KSP1 te maken heeft met de belofte destijds dat degene die het spel gekocht hebben voor april 2013 alle nieuwe content gratis zouden krijgen. Ik vind het super dat ze woord hebben gehouden en dat ik daarmee de twee dlc's gratis heb gehad, maar tegelijkertijd snap ik ook wel dat de schoorsteen bij de ontwikkelaars ook moet roken. Door nu met KSP2 verder te gaan, ben je van die belofte af, en leveren ook die spelers weer geld op. Mocht dit inderdaad één van de redenen zijn, sta ik (als early adopter van KSP1) volledig achter trouwens.
mjah, als ze de graphics een update geven zit je denk ik al gauw ook vast aan een nieuwe engine, en dan is het volgens mij inderdaad gewoon een nieuwe game.

Ook ik geniet overigens van de gratis DLC's. Echt supertof dat ze (ondanks dat de belofte in principe niet zo bedoeld was) zich hier aan gehouden hebben.

Ben benieuwd, want KPS staat erom bekend dat je met aardig wat onderdelen toch wel een redelijk bak nodig hebt om een beetje normaal te kunnen blijven spelen, als je dan ook nog mooie graphics wilt.... wordt al gauw te zwaar lijkt me.

Zin in in ieder geval :D
Ik las elders dat ze voor nu bij Unity blijven; ik denk wel dat ze de graphics een goeie boost kunnen geven, ook in die engine. Ze moeten alleen wat beter optimaliseren dan wat bij KSP 1 het geval was.
Er komen geen microtransactions of loot boxes.

"We can confirm that there will be no in-game currency or loot boxes, and we will look to follow a similar format to the post-launch support of the original game."

Bron: https://www.youtube.com/watch?v=2wmJlnTqjSg&t=3s (In de comments bij het filmpje > Matt Lowne (2e in de comments) > daarin een reactie van KSP zelf.
Nou... in-game currency zit wel gewoon in KSP, in de Career Mode. Hoe moet je anders dingen unlocken en vrijspelen? ;) Geld moet je verdienen door missies te doen.

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 20 augustus 2019 11:53]

Hier wordt in mijn ogen gedoeld op ingame currency die je kunt kopen met echt geld.
Klopt, dit is een antwoord op een vraag of er microtransacties komen of niet.
Jaja ik snap 't ... de term is alleen wat opmerkelijk in dit geval.
Er staat in de eerste alinea dat de nieuwe editie niet wordt gemaakt door Squad maar door Star Theory. Take Two heeft hier dus niet zo veel mee te maken.
Ik dacht dat Take-Two Squad had overgenomen maar ze hebben alleen de rechten van ksp overgenomen :)
Hmm, ik had niet het idee dat KSP 1 al klaar was, maar ik ben content evengoed.
Ik hoop dat ze de mogelijkheid inbouwen om ook via de dockingport te kunnen bewegen met de kerbals, i.p.v. elke keer EVA te gaan.
En ik zou t ook fijn vinden als ik niet vastzit in een stoel met die kerbal, maar dat ik ook gewoon kan rondbewegen in t schip/station.

Ik doe mn dockings ook vanuit de cockpit, met een docking alignment tool, geeft me veel meer kick dan met het externe beeld.
No worries, ik heb vernomen dat men KSP 1 ook nog blijft doorontwikkelen voorlopig!
(bron: EJ_SA, dedicated & KSP affiliated twitchstreamer. VOD: https://www.twitch.tv/videos/469485192 begint met uitgebreid KSP2 behandeling )

[Reactie gewijzigd door BoomBoom_64 op 20 augustus 2019 14:22]

"Ik hoop dat ze de mogelijkheid inbouwen om ook via de dockingport te kunnen bewegen met de kerbals, i.p.v. elke keer EVA te gaan."

Dat kan toch ? je kan op een deur van een capsule klikken. dan krijg je een lijstje met kerbals binnen die module en kan je ze transferen naar een andere capsule.
Serieus? Ok, dat moet ik dan nog eens proberen.
Ik heb 2 weken geleden alles opnieuw geinstalleerd omdat bepaalde dingen niet meer werkten.

Toen heb ik ook geprobeerd om dat te doen wat je zegt, maar dat lukte me niet.
Hiermee bedoel ik, ik zat met een kerbal in mn station en dubbelklikte op de dockingport die je "first person" ziet. Net als wanneer je dubbelklikt op een raam, waardoor je naar buiten kunt kijken.

Of bedoel jij dat je dit alleen kunt doen vanaf de buitenkant? Ik zal t controleren vanavond als ik een momentje heb.

[Reactie gewijzigd door fastbikkel op 20 augustus 2019 12:40]

Vanuit buiten op de deur van een capsule, kan ook dubbel klikken of rechtermuis knop zijn.
Is een spel als dat ooit "klaar"? Ik denk dat ze op een punt gekomen zijn waarbij ze accepteren dat ze niet verder kunnen met de basis zoals die nu is; de upgrade naar de nieuwste versie van Unity duurde ook maanden (zo niet jaren). Het spel is in 2011 begonnen, dus het is ook al bijna 10 jaar oud nu.
Goed punt hoor, daarom ben ik ook wel content.
Velen spelen Kerbal Space Program niet vanwege de graphics, en een behoefte aan multiplayer is er ook niet heel sterk. Je zal maar geen time skip kunnen uitvoeren. Ruimtereizen wordt dan best wel saai, als het net zo semi-realistisch blijft als deel 1.

Het belangrijkste is dat het spel niet inlevert op flexibiliteit/modbaarheid. Anders voorzie ik een Minecraft-achtig scenario waarbij veel spelers bij deel 1 blijven omdat het meer vrijheid biedt.

[edit]
Het timeskip (ook wel 'warp' in KSP genoemd) probleem kan op verschillende manieren opgelost worden. Zie hier.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 20 augustus 2019 10:28]

Er zijn multiplayer mods waarbij je nogsteeds wel de tijd kan versnellen. Wel wordt het dan een nadeel dat je niet op hetzelfde punt in tijd bent, en dus veel minder aan elkaars stations kan bouwen e.d.
Je tijd wordt na de warp weer gesynct dus je kunt wel bij elkaar komen en vliegen :)
Multiplayer met timeskip kan perfect. Uren fun gehad met vrienden en de dark multiplayer mod in KSP.
Idd, met DMP en een drietal vrienden hebben we een keer een gigantisch research station en antenna-relays geplaatst en ik heb zelf zelden zo veel voldoening gehad als toen we met 4 raketten voor het station vanaf KSP binnen zo'n twee uur (in-game tijd) van elkaar op positie kwamen bij Duna; als een geoliede machine.

Natuurlijk waren daar tich (semi-)mislukte missies aan vooraf gegaan :p rendezvous-pogingen met verkeerd gezette burns, vergeten engines uit/in te schakelen, staging mishaps... The Kraken... frustrerend en heerlijk tegelijk :p ik ben erg benieuwd!
"The technological developments made to the foundations of Kerbal Space Program 2 will build on the beloved modding capabilities of the original game, as well as deliver on the long-requested addition of multiplayer."
ik speel zelf met realism overhaul en real solar system. Ik zit toch wel te wachten op mooie plaatjes hoor :Y)
Ik ben hier helemaal waus enthousiast over, KSP 1 veel gespeeld maar al een jaar niet meer aangeraakt - altijd lachen om leuke momenten met vrienden te delen op Discord - maar nu ook samen! Hype!
Precies! En mijn vrienden kennende gaat het ook, zoals Kerbal traditie is, 1 grote chaos worden. Dacht even dat het een serieus spel was gewordeb maar vervolgens keldert een kerbal van de ladder af en... ja hoor. De ziel van KSP leeft voort.
Ik raad je ten zeerste aan om KSP weer een keer op te starten en de nieuwe DLC te halen. Er is nu zoveel meer mogelijk, van helicopters tot beweegbare ruimtestations, allemaal zonder mods of vage physics-bugs.
Zonder vage physics bugs? Niet overdrijven! Die zullen blijven, soms moet je gewoon je ontwerp aanpassen.

Een beetje zoals in het echt dus :P
Naja, lang niet zoveel als dat je kreeg met Infernal Robotics.

Het moet ook niet té stabiel zijn, zou zonde zijn voor de Kraken.
Ik heb nog wel KW Rocketry nodig. Met name voor de boosters van mijn Space Shuttle.
Ik gebruik zelf nooit echt mods die parts toevoegen, hoef ik me ook nooit zorgen te maken over updates die iets kapot maken.

Voor mijn Space Shuttle gebruik ik 4 Vectors met een Structural Tube eromheen, ziet er minder goed uit, maar heeft wel zijn charme. Ik vindt het sws leuk om dingen na te maken met alleen de Stock parts.(en DLC)
Dat is inderdaad een goede gedachte. Het is helaas wel eens zo dat het spul niet werkt door een update van KSP. Daar gaat m'n spel...

Ik gebruik 3 LV-T30 voor stuwkracht en 4 MK55 Thuds ter compensatie voor het gebrek aan gimbal (de Thuds gaan in de ruimte uit). Eenmaal in een baan koppel ik de brandstoftank af en heb ik nog maximaal 900 Dv om te manouvreren.
Het probleem van de Vector motoren is dat ze 4 ton wegen. 12 ton aan motoren en m'n shuttle raakt uit balans tijdens de landing.
Ook heeft de brandstoftank een eigen motor: de Rhino. Dus die blijft niet in de ruimte.

Het mooie is dat ik alleen de boosters kwijt raak. De brandstoftank heeft een drone core, luchtremmen, parachutes en landingspoten.
Lanceren kost me 180k funds, voor de brandstoftank krijg ik 72k terug en voor de shuttle 62k. Max payload is 20 ton en het ding kan 10 ton mee terug nemen (tot 11 ton getest maar die landing was te ruw). Ben ik zeer tevreden mee :)
Ah, op die manier.

Ik bedoelde zelf de 4 Vectors in plaats van elke SRB, maar dat is ook wel erg duur realiseer ik nu.
Ik speel zelf haast exclusief in Sandbox, dus ik houd daar eigenlijk nooit rekening mee.
Mij gaat het er vaak om of iets goed vliegt en er mooi uit ziet :D
Ah dat is best een elegante oplossing!
Niets mis met Sandbox. Zijn daar eigenlijk missies in? Ik ben het vergeten.

Missies waarbij je een Kerbal uit de ruimte moet redden zijn wel leuk. Je krijgt er niet zo veel voor maar het is een mooie klus voor de space shuttle :)

Overigens kan je je save file een beetje bewerken om jezelf wat extra funds en wetenschapspunten te geven. Ja het is vals spelen maar zo heb je min of meer sandbox in cariere modus.
Volgens mij zijn contracten niet beschikbaar in Sandbox, maar je kan altijd een Kerbal via het Cheat Menu ergens neerzetten en je eigen missies maken.

Vraagje trouwens, heb jij tips hoe je een Space Shuttle (soort van replica van de echte, dus geen jet engines) fatsoenlijk kan laten landen?
Het lukt mij nooit om bij re-entry op een goede afstand van het KSC te komen, en zelfs als mij dat lukt heb ik nooit genoeg snelheid over om een goede approach en landing te maken.

Als je trouwens geïnteresseerd bent, ik heb een paar van mijn Craft op KerbalX staan. Zijn wel iets oudere versies, maar ik ben van plan al mijn nieuwe craft er binnenkort op te zetten. DIe hebben dan ook Breaking Ground en zijn allemaal 100% origineel (Ik heb nu een paar Upper Stages van iemand anders gebruikt omdat ik er toen nog niet zo goed in was)
https://kerbalx.com/Exhonor
Ik zal bij thuiskomst een PM sturen. Deze zal wel geheel gebaseerd zijn op mijn eigen shuttle, tenzij je jouw shuttle ook op KerbalX hebt staan. Dan kan ik die eens proberen :)
Zodra ik thuis kom van werk kan ik die van mij wel uploaden.
Ondanks dat ik veel pauzes in KSP heb gehad, blijft het de game die ik het meeste heb gespeeld. Zoals de ontwikkelaars zelf zeggen, er is geen end-game. De mogelijkheden blijven onbeperkt, geen plafond. Het stukje op een 'legostijl' je eigen creativiteit loslaten, geweldig.
De community is denk ik 1 van de sterkste die ik gezien heb, erg groot draagvlak. Hopelijk blijft dit ook zo bij KSP2 en zullen de fans net zo veel mods gaan produceren als bij de originele game.

Wat ze hier wel mooi tackelen is de geschiedenis. Altijd als ik een nieuwe safegame begon, zwaar gemod, begon je met technologie van rond 1950. Erg leuk, de eerste 2 keer, maar na een poosje zou je even een klein sprongetje willen nemen. Je kan je weg daarnaartoe cheaten, maar dan gaat je progressie ergens niet helemaal lekker. Bij KSP2 willen ze dus echt gaan focussen op het nu en de toekomst. Ik ben erg benieuwd!
Die community vond ik ook het vetst hieraan. Op hun subreddit kun je echt de stomste vragen stellen en ze steken je allemaal harten onder je riem dat je het zo goed probeert. Zo wholesome!
Ja precies, zelfde geldt voor het forum. Goed overzichtelijk, keurig en eerlijk gemodereerd. Altijd leuk om te zien wat mensen gecreëerd hadden voor de game.
En vergeet Scott Manley z'n eindeloze videoseries niet! Die man weet waar hij over praat..
En daar leer je ook nog best veel van.
En Danny2462 natuurlijk, die zowat alles van het spel al wel eens heeft gesloopt.
Er zijn ook al wat screenshots op de Steam page.
Dan moet ik wel zeggen dat die grafische upgrade me nogal tegenvalt.
Het is nog pre-alpha gameplay, maar de beelden op en nabij Kerbin zien er toch wel aanzienlijk beter uit. Vooral het lanceerplatform en de omringende omgeving.
Dan moet ik wel zeggen dat die grafische upgrade me nogal tegenvalt.
Ik vraag me af hoe ze die trailer hebben gemaakt, die ziet er wel heel erg mooi uit. Raytracing en alles.

Jammer dat het spel er niet zo uit komt te zien.
heel duidelijk : geen ingame footage banner in het begin, verwacht me daar dus zeker niet aan!
Zover ik begrepen heb blijven ze bij de Unity engine en daar zit je al snel tegen een limiet.
Dat is een demo gemaakt door Unity zelf. Zij kunnen er zelf natuurlijk heel veel meer uithalen dan de gemiddelde dev.
https://unity.com/madewith

Vind deze games er allemaal top uitzien.
Ik vind de explosies anders wel een heel groot verschil. Verder is het inderdaad niet een hele grote verbetering, maar verbetering is het zeker.
Juist, het probleem zit hem niet in de graphics maar de optimalisaties. Veel games die gebruik maken van Unity lopen tegen een limiet aan, ksp en cities zijn daar uitstekende voorbeelden van. Deels te wijten aan de Devs van de game maar zeker ook aan de engine.
Volgens mij hebben KSP en Cities: Skylines beiden gewoon goede performance. KSP kan ik zelfs op mijn 2014 Macbook Air draaien, dat zie ik een Unreal Engine game nog niet doen.
In het begin wel, totdat je complexere zaken gaat doen. Dan gaat je partcount ineens heeel zwaar wegen in KSP. Cities exact hetzelfde, wanneer je een wat grotere stad hebt gaat de tijd langzaam aan stukken trager.
Het zal mij niks verbazen dat ze opnieuw willen beginnen met het spel omdat er tijdens de ontwikkeling van deel 1 heel vaak van personeel is gewisseld. zal wel een chaos zijn geworden om het spel te onderhouden.
Bovendien is Squad nu onderdeel van Take-Two --> dus meer resources om meer werk te verzetten.

@!GN!T!ON heeft gelijk 8)7

Echter lijkt mij nog wel dat Take-Two support bied gezien het feit dat zij de rechten van KSP hebben
https://steamcommunity.co...etail/1273803439105519131

[Reactie gewijzigd door CasPI7 op 20 augustus 2019 10:34]

Squad gaat deel twee niet maken, dus die vlieger gaat niet op denk ik.
Gave trailer! Heb het eerste deel nooit gespeeld, maar ik wil deze waarschijnlijk wel aanschaffen.

Had het overigens in het topic al even gevraagd maar vraag het hier ook even, zijn er mensen die de console versie van het eerste deel hebben? En hoe bevalt dit? Ik wil namelijk deel twee als deze uitkomt op de PS4 aanschaffen en ben benieuwd hoe deze game op de console ervaren wordt.
Zelf deze game eerst op PC gespeeld daarna overgestapt op console.

Het was bij de release zeer buggy (zelfs ruim een jaar later opnieuw uitgegeven door andere studio) en de besturing is nog steeds zo intuitive als een nucleaire onderzeeër, dat gezegd hebbende is het leuk om de trophies te halen.

Als je niks geeft om achievements of trophies zou ik toch echt aanbevelen voor de PC versie te gaan.

[Reactie gewijzigd door Rexus op 20 augustus 2019 11:33]

Ja het is ingewikkeld maar dat is ook een beetje het punt er aan. Het is een hele leuke manier om "orbital mechanics" te leren waar de diepte niet vergeten wordt. Als je vroeger misschien ooit dacht van "waarom kunnen ze niet gewoon... <x>" dan kan je het gewoon proberen en weet je het antwoord (meestal "want BOEM" }>)

Daarom ben ik ook wel verbaasd dat ze het op console hebben uitgegeven. Het leent zich daar door de diepgang niet erg voor lijkt me. Heb het zelf alleen op de PC gespeeld toen het nog maar net uit was trouwens.
Ik bedoel specifiek de console variant, die besturing met de controller is echt heel rot.

Op de PC zit de besturing de fun niet in de weg, op de console zeer zeker wel.
Naast de vele corrupte savegames, een bug die er pas na ruim een jaar uitgepatched werd.
Ik heb het gespeeld op de Xbox One, en niet als speelbaar ervaren. De UI en besturing is inconsistent, en er zitten veel bugs in die bij de PC versie niet aanwezig zijn. Als je een EVA doet bijvoorbeeld begint je schip ineens als een gek te draaien en word de Kerbal de ruimte in geslingerd.

Zo’n beetje iedere missie van mij faalde door een of andere physics bug.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 20 augustus 2019 12:37]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Raspberry Pi 3

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True