Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Take-Two Interactive start label voor indiegames

Gameuitgever Take-Two richt een nieuwe divisie op voor indiegames. Die gaat samenwerken met grote onafhankelijke studio's als Obsidian Entertainment en andere gamestudio's die opgericht zijn door devs die aan grote gamefranchises hebben gewerkt.

De afdeling heet Private Division. De studio's die Take-Two presenteert als hun eerste zakenpartners zijn Obsidian, Panache Digital, Outsiders, Squad en V1 Interactive. Kopstukken van deze studio's zijn verantwoordelijk geweest voor games in franchises als Fallout, Assassin's Creed, Battlefield, Payday, Kerbal Space Program en Halo. Het is aannemelijk dat deze studio's op dit moment dan ook daadwerkelijk games in de pijplijn hebben. Alleen van Panache Digital is al bekend dat het werkt aan Ancestors: Humankind Odyssey en Squad werkt aan een uitbreiding voor Kerbal Space Program.

Take-Two omschrijft de nieuwe tak als 'ontwikkelaargericht' met als doel om ze te helpen 'de games te maken waar ze passie voor hebben'. Private Division moet helpen deze spellen in de ogen van zowel recensenten als consumenten een succes te maken. Dezelfde stap zette Electronic Arts in 2016 ook met zijn EA Originals-afdeling, die zich ook richt op dergelijke studio's en games.

Take-Two Interactive is verder onder andere eigenaar van Rockstar Games en Firaxis Games. De portfolio van de uitgever bevat onder andere Grand Theft Auto, XCOM, Civilization, Borderlands, Mafia, Max Payne, Red Dead en BioShock.

Door

Nieuwsposter

25 Linkedin Google+

Reacties (25)

Wijzig sortering
Met onderdeel zijn van een label ben je toch eigenlijk niet meer independent?
De ontwikkelaars blijven onafhankelijk.
Take two biedt alleen met deze nieuwe afdeling een middel om de uiteindelijke game op de markt te zetten.
Take Two heeft dus geen invloed op de uiteindelijke game.

IndiŽ-ontwikkelaars gaan na de ontwikkeling wel vaker naar een uitgever voor het verspreiden van hun product.

Zie het als een BOL.COM
Ook daar bieden andere winkels hun producten aan.
Klinkt heel leuk en nobel, maar in het idee van 'geen invloed' heb ik weinig vertrouwen in. Take-Two wilt zoveel winst maken als het kan, dus waarom zouden ze niet een developer pushen om een in-game currency toe te voegen, en andere zure truuks die anti-gamer zijn?

En afhankelijk van wat ze eisen/afromen, is het nog lastig op te boksen tegen de huidige Indie-strategie om via Steam Early-Access al geld te verdienen en publieke beta's te hebben. Een degelijke title maakt al snel winst zo, en dat is voor de developer ook een kleiner risico. (al zijn er developers die er misbruik van hebben gemaakt)
Ik denk dat het meer als een incubator gezien moet worden voor de zelfstandige developers.
Echter vraag ik mij dan wel heel erg af wat het verdienmodel is van Take Two Interactive in dit geval. Als zij dan dankzij investeringen (want zo is de verhouding lijkt mij) de games van deze studio's op de markt krijgen, zullen ze vast een aandeel pakken van de winst? Ik vind, ondanks de goed gekozen term incubator, wel dat de term "indie" na deze stap voor deze studio's niet meer op kan gaan. Ze worden nu feitelijk beÔnvloed door een grotere publisher.
ik denk "shark cards" :Y)
dat was het eerste waar ik ook aan moest denken.
Ach, de term indie wordt nu vooral gebruikt als marketing term voor een game met een niet al te groot budget.
Ik geloof dat ik het wel met je eens ben daarin
Oma's koekjes komen ook gewoon uit een mega fabriek.
En als hier dan een hoop indie developers onder vallen, dan neemt EA het hele zaakje weer over om het vervolgens een stilletjes te laten sterven? Of kan/mag dat niet? :9
Overname kan alleen als de huidige eigenaar ermee instemt (of, indien beursgenoteerd, als iemand de meerderheid van de aandelen in handen krijgt, wat dus betekent dat de aandeelhouders ermee in moeten stemmen).

Dus nee, dat kan niet zomaar.
Dat, en take-two is de kleinste ook niet!
Take two is 12,68 miljard dollar waard op de beurs, activision of ea zouden dat kunnen ophoesten als ze dat echt willen.
Dat is wel een derde van de market cap van ea (33,74 miljard USD). Lijkt me dus niet echt een bedrag wat ze kunnen ophoesten. Dat zou dan eerder een soort fusie worden waarin TT dus ongeveer 25% inspraak zal krijgen, niet bepaald weinig.
Volgens mij maakt dat niet veel uit hoor, disney koopt fox ook voor 52 miljard terwijl ze zelf 168 miljard waard zijn op de beurs. Of het een verstandige aankoop voor ea zijnde is een ander verhaal.
EA en Activision kunnen dat absoluut niet ophoesten. Ze hebben beide amper kapitaal dat niet vast zit in projecten en overhead en zouden het bedrag dus moeten lenen. No way. Een fusie met aandelenoverdracht is een optie maar of iemand daar op zit te wachten.
Ze waren ook betrokken bij GTA2 toch?
Ja toen onder het label dma designs
Lijkt mij meer een manier om later makkelijker deze "indie" developers in te lijven mochten ze een hit te pakken hebben.

Over "indie" kan je het mijns inziens niet meer hebben als je met een grote publisher in zee gaat.
Ik zou niet weten waarom - Een "indie" is gewoon een zelfstandige ontwikkelaar. Of de game nu verkocht wordt via een uitgever of niet lijkt me niet relevant
Voor mij is dit ook geen indie meer. Indie was een zelfstandig ontwikkelaar die zelf een game uitbracht. Nu wordt dat laatste gewoon geoutsourced. Het volledig zelfstandige, het indie is eraf.
Je koppelt 2 totaal verschillende zaken aan elkaar.
Dat Take Two met hun producten gebruikt. Maakt klopt.
Echter zullen ze in die geval alleen een platform bieden voor ontwikkelaars om hun producten te kunnen verkopen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*